sunnuntai 5. heinäkuuta 2020

Huomenna on Eino Leinon, runon ja suven päivä!


Huomenna vietämme Eino Leinon, runon ja suven päivää. Eino Leino on Suomen kansan sydänten tulkki: Arvostan, ihailen♥ Tätä ette tienneet. Minä ja ystäväni olimme äidinkielen maikkamme mielestä paitsi hyviä kirjoittajia, myös armoitettuja lausujia. Minä en omalta kohdaltani kauheasti tykännyt viime mainitusta, mutta niin minä likka vain vetelin Leinoa oikein pianosäestyksellä isossa salissa kerran jos toisenkin ja ne olivat myös muille kuin oppilaille tarkoitettuja tilaisuuksia. Ystäväni sai Mustapään ja läkkiseppä Lindbladin, minä Leinon. Kerran sitten esitin lavalla yksin koko Hymyilevän Apollon ja minua säesti itse Aulikki Eerola (os.Antola). Jälkikäteen ihania muistoja ja aikaa myöten Leino on auennut aidosti.

Hyvää Eino Leinon, runon ja suven päivää teille kaikille!

Leena Lumi

8 kommenttia:

  1. Hyvää tulevaa Eino Leinon päivää sinullekin! Pitäisikin lukea myös Leinon runoja joskus hiukan enemmän. Minuakin opettaja yritti saada lausumaan jotain runoa jossain koulun juhlassa, mutta olin niin ujo, että eihän minusta ollut sellaiseen. Nyt sekin jo sujuisi 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjarakkautta, kiitos samoin sinulle♥ Minä luen runoja varmaan keskimääräistä enemmän. Leinoakin ostanut, kaiken minkä löytänyt. Olihan se aikamoista. Ehkä hiukan auttoi, että harrastin näyttelmistä ja kerran siitä haastateltiin paikallisradioonkin. Se oli pikkulikalle pienessä kylässä silloin iso juttu. Kun alkuun pääsee, se menee kuin vettä vain! Niin oli televisiossakin, kun sain/jouduin kertomaan puutarhastamme. Kouluissa saisi olla kahta asiaa enemmän: talousoppia ja esintymiskoulutusta. Ensimmäinen isoksi hyödyksi ja toinen tekisi hyvää meille esiintymisestä vaivaantuneille vaikka itse en sitä kai enää ole...

      ♥♥

      Poista
  2. En ole Leinoa lausunut kuin joskus täällä kotona. Paltamossa käytiin siellä Leinon kotitalossa ja siellä peräkamarissa roikkui naulassa runoilijan viitta, hattu ja keppi. Ainakin muistaakseni. Sain siellä Paltaniemessä kasteenkin, kun piti päästä istumaan puisille puutarhan penkeille ja nehän olivat sateesta märät.

    Minun isäni lausui Leinon Elegiaa raskain paatoksin. Hän harrasti nuorena lausuntaa ja esitti niitä lausumisiaan joskus aikuisenakin pikkujouluissa ja vastaavissa.

    En tiedä oppisivatko kaikki hallitsemaan esiintymisjännitystä. Yhdeltä mielisairaanhoitajalta kysyin, niin hän sanoi, että sen kanssa voi oppia elämään. Oltiin silloin juuri lausuttu Aleksis Kiven runoja pienelle yleisölle. Minua jännitti niin paljon, etten sen jälkeen ole yleisön eteen uskaltautunut. Ei ole kyllä pyydettykään!

    Hyvät päivät kaikille Eino Leinon faneille ja muillekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ketjukolaaja, 'Eino Leino -kaste', ei paha♥

      Se oli sen ajan tapa, se paatos. Minä en ihan sellaista - enää silloin, mutta olihan se kuin elettävä. Ella Eronen oli tällaisessa huikea.

      Ymmärrän tuon jännityksen, enkä minäkään mihin vain, mutta jos se on rajoissa, se parantaa tulosta, ellei olisi, en lähtisi enää mihinkään. Huomaan jännittäväni niin, että ravaan vessassa tuhat kertaa ennen esitystä, mitä se sitten onkin. Yhdne ainoan kerran muistan polvieni lyöneen oikeasti ns. loukkua ja se oli kun enkun tunnilla pidin esitelmän Turms kuolemattomasta ja olin tietysti itse kääntänyt kirjasta niin sen loistavan alun kuin lopunkin eikä ollut mielenpäälläkään etsiä jostain englannisto ko. teoksesta! Sinä pädet muualla. Olisitpa ollut kuulemassa meidän kanssa niitä Nylénin Baudelairen ennen suomantamattomia runoja Vakiopaineessa. Ja hän luki en suomeksi ja ranskaksi!

      Kiitos ja sinulle myös♥

      Poista
  3. Hyvää Eino Leinon päivää:) Ihana muisto sinulla kouluajaltasi, josta kerroit nyt täällä.

    VastaaPoista
  4. Hyvää Eino Leinon, suven ja runon päivää!❤️ Olisi saattanut mennä tällä kertaa ohi, olen ihan sekaisin päivistä.
    Mä olen voittanut lapsena lausuntakilpailun.:D Sitä yhtä kilpailua lukuunottamatta meillä ei runoja koulussa lausuttu. Tai olihan meillä kerran jossain itsenäisyyspäivän juhlassa (lukiossa) jotain. Meitä oli pieni ryhmä ja me lausuttiin open valitsemia runoja ja tekstin pätkiä, silleen et nuorisokin vois innostua. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanna, kiitos samoin♥ Se on siis huomenna. Minulla on viikotkin jo sekaisin ja kohta taas pakataan.

      Näen sinut lausumassa todella persoonallisesti. Miksi näen sinut myös laulajana...Eniten tunnen sinut kuvataiteilijana! Laitan sulle kohta whatsappiin jotain suloista...

      ♥♥

      Poista