Ja lumi sataisi taivaalta kuivana, pöllyäisi tomuna teiden
pinnalla, hän repisi vaatteet yltään ja antaisi lumen jäädyttää itsensä
läpikotaisin.
Juuri sitä hän oli siellä kaukana yrittänyt loihtia esiin,
jääkiteiden tuntua. Koko ruumis jännittyneenä hän oli sulkenut silmänsä
kuullakseen mielessään pohjoisen veden äänen kevätpäivänä, jäiden sulamisen
aikaan.
Hän paleli, mutta vilu oli vääränlaista.
Inger Frimanssonin psykologinen trilleri Hyvää yötä,
rakkaani (God natt, min älskade, LIKE 1999, suomennos Outi Menna) yllätti minut
jokin aika sitten ilmestymällä muutamiin blogeihin. Minä niihin kommetoimaan, että 'tämän
kirjan jatko-osan olen lukenut ja se on aivan ikimuistoista.' Höpö, höpö, minä
olin lukenut myös Hyvää yötä, rakkaani, mutta ajan tomu oli vuosien paksuinen. Aloitin kirjan uudelleen ja heti muistin, mistä kaikki alkoi, mistä lapsuudesta oli kotoisin
Justine Dalvik, ylipainoinen, neljäkymmentäviisivuotias nainen, rikas perijätär
joka asui yksin korppinsa kanssa suurta kivitaloa järven rannalla. Justine on
vähintäin yhtä kiinnostava kuin Olive Martin Minette Waltersin Kuvanveistäjässä.
Inger Frimansson on psykologisen trillerin kuningatar. Hänen
hahmonsa ovat usein hyvin tavallisen näköisiä, keski-ikäisiä naisia, mutta
ulkokuori kätkee syvää pimeää. Jokaiselle on tapahtunut jotain lapsuudessa
kuten Justinelle tai heidän mielensä on alunperin sekasortoinen rajatila, jonka
joku tapahtuma suistaa sitten raiteiltaan, kuten viisikymppisen Hilja Agnevikin
Pimeyden jäljet dekkarissa tai Rotanpyytäjässä viisikymmentäkuusivuotiaan korpeen paenneen Rosen, jota lohduttaa enää vain tieto: ’Helvetissä on erityinen paikka
naisille jotka vievät toisten miehet.' Frimanssonin Kissa joka ei kuollut
puolestaan todistaa, että kenelle tahansa meistä voi tapahtui ihan mitä
tahansa, kun varjo hipaisee varjoa, kun kaikki menee täydellisesti
pieleen.
Hyvää yötä, rakkaani Justine voisi olla joku tuttumme. Joku,
jonka tapaamme vuosien päästä. Muistamme hänen pissanhajunsa, mustelmansa ja
hiljaisuutensa, mutta emme enää muista, kuka teki hänelle ja mitä, koulussa ja
koulun ulkopuolella. Vai muistammeko sittenkin? Justine Dalvik, rikas kuin
mikä, mutta äiti kuollut ja äitipuolena häärii aivan nukelta näyttävä mehiläiskuningatar
Flora, joka on koko ikänsä vain väijynyt tilaisuutta näyttää mihin hänestä on,
miten pitkälle hän pääsee, kun vain saa riittävän rikkaan miehen saaliikseen.
Lapsipuoli ei suunnitelmiin kuulunut.
Hyvää yötä, rakkaani on julma tarina siitä, mitä kiusaaminen
aiheuttaa ja istuu varsin hyvin edelliseen juttuuni Olet elämäsi tähti. Justine
ei varakkuudestaan huolimatta ollut saanut koskaan olla elämänsä tähti. Lopulta
kun isäkin, joka piti aina hänen puoltaan oli kuollut ja Flora vihdoinkin
hoitokodissa, Justine halusi aloittaa puhtaalta pöydältä, vai pitikö hänen
ensin tehdä jotakin:
Hän oli yksin. Hän oli vapaa tekemään kaiken, minkä oli
päättänyt tehdä. Mikä piti tehdä. Jotta hänestä voisi tulla kokonainen ihminen.
Vahva ja elävä, niin kuin kaikki muutkin.
Siihen hänellä oli oikeus.
Inger Frimansson ryhtyi kirjailijaksi vuonnna 1984. Läpimurtoteos
oli vuonna 1998 julkaistu Hyvää yötä, rakkaani, joka sai Ruotsin Dekkariakatemian
palkinnon vuoden -98 parhaana rikosromaanina. Teos on myös ensimmäinen
Frimanssonilta suomennettu teos. Kirja tuo väistämättä mieleen tarinan Lumikista
ja hänen äitipuolestaan, joka haluaa lapsipuolesta eroon saadakseen olla
yksinvaltias, ihailtu ja kadehdittu mehiläiskuningatar. Justinen korppi on
pahan symboli, mutta Justine itse on nimeään myöten oikeudenmukaisuuden vaatimus.
Hyvää yötä, rakkaani sisältää myös viittauksen Lady Chatterleyn rakastajaan,
sillä lapsena Justine pakeni usein...
Hoitokodissa Flora sai vetisine silmineen todistaa
tytärpuolen pelottavia vierailuja ja kuunnella hoitajien lörpöttelyjä entisestä
upeasta elämästään, mutta Justine on päättänyt ottaa itselleen kaiken, mitä
hänelle kuului aina intohimoista rakkautta myöten, joten Hans Peter:
Jostain kaukaa hän kuuli Justinen huudon, Justine ratsasti
hänen päällään kuin eläin, iski kantapäänsä hänen kylkiinsä ja huusi suoraan
kohti kattoa.
Itse en enää muista, mitä kautta alunperin kiinnostuin Frimanssonin kirjoista, mutta ensimmäisenä luin juuri tuon Hyvää yötä, rakkaani. Silloin oli vuosi 2000. Sen jälkeen olen lukenut häneltä 6 muutakin teosta. Juuri tuo, mistä kirjoitit, että Frimanssonin kirjojen hahmot on suht tavallisia ja usein se elämäkin on suht tavallista, mutta jotain karmeaa on tapahtunut aikaisemmin tai tapahtuu kirjan nykyhetkessä.
VastaaPoistaJotensakin Frimansson osoittaa, miten hauras on tavallisen elämän pinta. Hyvin vähästä se järkkyy ja jälki voi olla karmivaa. Hieno kirjailija. Sankkaa rankkaa psykologista synkkyyttä.
Omppu, minäkään en muista ensimmäistä Frimanssoniani, mutta laskin nyt lukeneeni 6. Pimeyden jäljet on oma, joten sen voisin vielä blogiini lukea ja Varjo vedessä on jo luettu toiseen kertaan eli se tulee kohta tämän jälkeen. Haluan nyt säilyttää tämän 'Justine-tatsini'. Häränsydäminen mies ja Alastomien naisten saari on lukematta. Parempi elämä on luettu myös blogiin.
PoistaPidän juuri siitä, että kyseessä voisi olla kuka vain meistä. Tai joku vastaantulija tai nainen, joka seisoo kassajonossa takanasi. Tavallaan Ian McEwan, jota fanitan, käyttää samaa menetelmää hienoissa romaaneissaan. Lauantai ja Ikuinen rakkaus ovat tästä oikein ovallisia esimerkkejä.
Kenelle vain voi sattua ihan mitä vain. Jään pinta pitää ääntä ja yksikin väärä liike, niin putoat. Sankka rankka psykologinen synkkyys on dekkarissa kiehtovaa, live-elämästä se huis!, pois, pois.
Hyvää yötä rakkaani olen lukenut, mutta pitäisi lukea muutama sivu, että saisin kiinni juonenpäästä.
VastaaPoistaKylläpä laitoit karmaisevan lainauksen loppuun, aivan kuin koukuksi tällaiselle psykologisten trillerien ystävälle :)
Mai, luin silti uudestaan, sillä Justine ehti tässä kirjassa niin monenlaista ja moni muukin. Ei yhtään tuntunut toistolta eli kai siitä on vuosia aikaa, kun olen tämän viimeksi lukenut.
PoistaTeko on ihan tahallinen ja ehkä se vähän oli suunnattu sinuun, sillä olen huomannut, että luet sitaat ja etenkin ne viimeiset tarkkaan;) Varjo vedessä tulee kohta ja sekin on nyt luettu muutamaan kertaan, mutta kummasti nämä kestävät aikaa. Mikä harmi, että Hyvää yötä, rakkaani ei ole oma vaan lainaston kirja...Ihan odotan, että alat nyt lukea Varjo vedessä...;)
No niin, olit siis kuitenkin tämän lukenut. Aina ei voi muistaa, mitä kaikkea on tullut lueksittua ;) Minulta on se jatko-osa lukematta ja ehdottomasti se on kyllä pakko saada. Kiinnostaa Justinen persoona sen verran paljon.
VastaaPoistaMinulla on muuten tuo Kissa joka ei kuollut hyllyssäni. En ole lukenut sitä, mutta voisin ottaa piakkoin lukuun. Jotenkin nyt innostuin Frimanssoneista, kun tuon yhden pitkästä aikaa luin ja hyllyssä on muutama lukematon vielä.
Elegia, no juu, mutta en muistanut, enkä saanut apua edes kirjahyllystäni, sillä tätä en omista. Minulla on jatko-osakin nyt luettu toiseen (tai kolmanteen) kertaan ja nautin kyllä ihan täysillä: Justinen persoona ja elämä on kerrottu niin kiinnostavasti. Justinea on mahdotonta katsoa vain yhdeltä kantilta.
PoistaKissa joka ei kuollut on samaa vahvaa Frimanssonia, kuin nämä 'Justine-kirjatkin'. Parempi elämä on sitten vielä luettuna, mutta hyllystäni sitä en nyt löydä, joten syy saattaa olla seuraavan kommetoijan;)
Leena en ole vielä päässyt tutustumaan Frimanssonin psykologisiin dekkareihin, mutta aikomuksena on, kun lähetit minulle sen yhden pokkarin vuosi, pari sitten. Ensi kesänä viimeistään...
VastaaPoistaSara, näistä sinä piätisit. Sen täytyy olla Parempi elämä, sillä en löytänyt sitä eilen hyllystäni. Suvella sitten...Minulle nämä Justine Dalvikista kertovat dekkarit tulivat just oikeaan saumaan.
Poista