Heikki muisti vieläkin hetken jotenkin onnellisena,
kirkkaana kuin iltapäivän valo kadun vastakkaisella puolella talojen
reunustoilla. Äidin ja Iida-Marian kasvoilla oli väreillyt ilo, raskaat
ajatukset olivat lipuneet aamupäivän yltä kuin pilvet Helsingin taivaalla kohti
merta.
Heikki muisti hymyn Iida-Marian ohuilla huulilla, uurteiden
liikkeet huojentuneilla kasvoilla, vilkutuksen vaunun rappusilta, miten vanha
nainen katosi nyytteineen ja palasi Ruuhiniemeen yhtä äkkinäisesti kuin oli
tullutkin.
Mutta sanallakaan ei vierailun aikana paljastettu, miksi
Iida-Marian äiti Selma oli aikoinaan lähtenyt Längelmäeltä. Miksi nainen oli
paennut kotipitäjästään teille tietymättömille, hylännyt oman tyttärensä
sisällissodan pyörteissä ventovieraiden huostaan vieraaseen kaupunkiin ja
kadonnut sen jälkeen joksikin aikaa?
Tapani Heinosen uusin teos Ja satakieli lauloi Fellmanin
pellolla (Minerva 2018) kertoo vahvasti, väkevästi ja samalla kuin valon pilkahduksina,
myös ripauksen lyyrisesti, Suomen sisällissodan historiasta Tampereella ja etenkin
Längelmäellä. Vaikka historia on minulle suuri intohimo, haluan aina kumittaa
siitä pois sodan, jossa veli veljeä vastaan...On rankkaa, kun itse tulee
suvusta, jossa on ollut punikkeja ja valkoisia. Kaikki on yhtä rankkaa, se että
kaukainen ulkomaan sukulainen halusi tulla katsomaan isoisänsä teloittajan,
lahtarin, taloa kuin se, että sai kuulla, missä komentokorkeudella valkoisissa
veremme olikaan virrannut. Toisaalta haluaisin kuten varmaan moni muukin antaa
jo haavojen sulkeutua ja kaiken unohtua, mutta olemmeko kuitenkin jotain velkaa
tuleville sukupolville, että eivät ikinä tätä verenvuodatusta päästäisi
tapahtumaan. Ei ikinä enää veli veljeä vastaan, rakastettu vastaan rakastaan!
Tapani Heinosen Ja satakieli lauloi Fellmanin pellolla on
niin vahva, tiivis ja eheä, että saa vertaistaan tälle aiheelle hakea. Hämmästyttävää,
miten Heinonen osaa kuvata ihmissielua. Nyt hän yltää jo naissielujenkin yläsfääreihin
pelottavalla itsevarmuudella. Miten nykyajan ihminen osaa noin asettua kaikkeen
tuonaikaiseen ja olen tässä vahvalla maalla, sillä jos on syntyään oikealta
maaseudulta, tietää paljon vanhojen talojen ja sukujen tavoista. Kirjan aloitus
on entisajan normi: Talon isäntä panee piian paksuksi ja piika saa lähteä
mieron teille. No onneksi Kaarlo Kordelinissa asuu sentään ihan rakkautta
Selmaa kohtaan, mutta ei ikinä uskallusta sitä tunnustaa ennen kuin valkoisten
pikatuomioistuimen edessä paljon myöhemmin. Siellä Kaarlo vihdoin tunnustaa
ainoan lapsensa ja tämän äidin, sillä hänen avioliittonsa oli lapseton. Mutta
paljon sitä ennen Selma 1897 matkustaa Kaarlon järjestämään piikapaikkaan
Helsinkiin Kaarlon lapsi kohdussaan.
Miksi Kaarlo ei tullut saattamaan? Oliko Helsingin asemalla
kukaan vastassa? Löytyisikö kaupungista kuitenkaan kortteeria? Selma nousi
tarkistamaan pussista, olivatko Kaarlon antamat rahat yhä tallella. Hän laski
seteleitä vaivihkaa...
Samaan aikaan öinen maisema lasin takana lipui äänettömästi
ohi, kaupungin tuhannet valopisteet liimautuivat hetkeksi ikkunaan ja
haihtuivat pois. Menneisyydelle kirjotettiin jo tulevaisuuden historiaa.
Selma Törölä ei vielä tiennyt, että Fjodor Ivanovitsh
nojaisi joskus puistonpenkkiin Pitkänsillan kupeessa ja hän sitoisi pamppaillen
tämän haavoja. Ei aavistanut, että hänen poikansa matkustaisi joskus samoja
raiteita vastakkaiseen suuntaan, kohti hänelle määrättyä kohtaloa.
Nykytyyliin tarina kulkee kahdessa ajassa. Nykyajassa
kirjailija Heikki Puharila haluaa kirjoittaa kirjan sukunsa historiasta, mutta
hän törmää kaiken aikaa kuin mustaan aukkoon, sillä kaikki pysähtyy mumoon,
Iida-Mariaan: Miksi hänen äitinsä Selma oli hänet aikanaan vieraalle hylännyt
ja kuka oli Iida-Marian isä?
Saamme kokea suvista Helsinkiä 1906, joka soi valssin,
romanssien ja silkin läpi tuntuvien kosketusten tahtiin. Elettiin jo aikoja, kun Kaarlon kanssa saatu
Ilmari nukkui omassa huoneessaan, mutta valvoikin salaa kuunnellen kiihkeästi
huohottavaa hengitystä joka kiertyi...
Längelmäellä 1912 Kaarlo Kordelin avaa Selmalle tilin, jonne
talletetaan joka kuukausi viisisataa markkaa. Omatunto halusi tasoittaa pojan
tietä vaikka lyseoon.
Ajassa luodaan suhteita. Monenlaisia. Ilmari Törölä pääsee
ylioppilaaksi ja tutustuu painimatolla Henry Sandbergiin, joka lukee
kirjallisuutta ja filosofiaa. Henry saa Ilmarin tuntemaan jotain, mitä ei ikinä
ennen. Eikä se tunne sammunut edes Henryn lähtiessä Saksaan jääkärikouluun...
Verisen sodan alettua ei armoa tunnettu puolin eikä toisin.
Hyvin Heinonen pitää kauhun tasapainoa niin kuin se oli, sillä puolin ja toisin
tehtiin armottomia tekoja. Tarina myös paljastaa, miten usein etenkään punaiset
päälliköt eivät saaneet joukkojaan hillittyä ja tapahtui anteeksiantamattomia
ja vääriin tietoihin perustuvia teloituksia. Voiton jälkeen taas valkoiset
pääsivät kostamaan, joten syytön ei ollut kumpikaan puoli. Ja Pohjanmaan pojat
vain heittivät löylyä lissää!
Heinosen tarinan tuoksu on virtsa, uloste, viha, kloroformi,
ruumismätä, pelko, kylmä, himo, sorto, epätoivo...Sitten tulee se hetki kun
Fellmanin pellolle on sullottu tuhansia punavankeja vuorokausiksi kauhuun ja
epätietoisuuteen kohtalostaan. On toukokuun alku 1918.
Jääkäri Dieter Hohneman käveli pientä kehää edestakaisin ja
olisi tahtonut kotiinsa Saksanmaalle. Vartioiminen ulkosalla seisten alkoi
pitkästyttää ja uuvuuttaa aisteja.
Yhtä hyvin hän olisi voinut taistella Reinin rannalla
omiensa rinnalla sortoa ja väkivaltaa vastaan.
Silloin satakieli lauloi selän takana metsikössä. Jääkäri
Dieter Hohneman kääntyi, käveli hyvän matkaa metsää kohden ja pysähtyi
ojanpenkalle kuuntelemaan.
”Hörst
du...eine Nachtingall singt?" (Kuuletko…satakieli laulaa?)
Ja
satakieli lauloi!
******
Olihan väkevän upeasti kirjoitettu arvostelu. Sekä Lumi että Heinonen ovat kirjoittaneet parastastaan! -timo-
VastaaPoistaTimo, kiitos paljon. Aihe oli minulle rankka eli aikuisten oikeasti nousi kuume kun tätä kirjoitin ulos. Lumista joskus tuntuu, että Heinonen kirjoittaa just Lumille:) Ihana kommentti sinulla♥
PoistaTällaista se on ollut. Alkoi kiinnostaa lukea tämä kirja.
VastaaPoistaTuo otsikko alkoi vaivata, mistä se on tutunoloinen. Eikö joku toinen soi jotenkin samantyylisesti? Sitten äkkiä muistin: Roy Anderssonin elokuva "Kyyhkynen oksalla istui, olevaista pohtien".
Tämän kirjan miljöissä ovat ihmisparat myös joutuneet pohtimaan monenlaista.
Marjatta, niinpä. Ja kun kerroin tästä äidille puhelimessa, hän tunsi Längelmäen, koska oli asunut siellä lyhyen aikaa ja jopa eksynyt pimeässä samalla jäällä kuin missä tässä eräs episodi.
PoistaMinulle tuli heti mieleen Astrid Lindgrenin Soittaako lehmus, laulaako satakieli? Surullinen kertomus vaivaistalon tytöstä.
Tässä on paljon henkilöhahmoja, mutta tarina pysyy kasassa. He ovat joutuneet sekä pohtimaan, että tekemään äkkiratkaisuja, joista yksi liittyy lopetukseeni kuin mutkan kautta. Saksalainen sotilas sai loppusanat, koska...
<3
Rankka aihe, mutta hienosti kirjoitit siitä, ja kiinnostuin kirjasta.Kaunista viikonloppua Leena:)
VastaaPoistaJael, kiitos ja kiitos samoin sinulle!
Poista♥♥