Patrick kumartuu eteenpäin, työntää kätensä rajusti
jalkojeni väliin ja kuiskaa korvaani:” Tuossa on vessa ihan vieressä. Tässä
vaunussa ei ole ketään muuta.”
Tiedän, että minun pitäisi kieltäytyä, muistuttaa häntä
siitä, että suhteemme on ohi. En kuitenkaan tee niin. Katson häneen hetken
hänen kätensä lämpö vaativana ihollani. Kumoan lasini tyjäksi, nielaisen ja
lähden hänen peräänsä...
Hän lukitsee vessan oven ja kääntyy minua kohti. Odotan
henkeäni pidättäen, että hän suutelisi minua, vetäisi kasvoni omiinsa, ehkä
hipaisisi poskeani hellästi, samalla tavalla kuin aiemmin päivällä...
Huokaisen. Hän työntää minut hellästi polvilleni ja avaa
vetoketjunsa...
Harriet Tycen psykologinen esikoistrilleri Veriappelsiini
(Blood Orange, Otava 2020, suomennos Oona Nyström) lunasti juuri kaiken sen,
mitä kirjalta odotinkin: Hän täytti ikäväni Denise Minan Paddy Meehan dekkareihin!
Mitään näin outoa en ole varmaan ikinä ennen kirjoittanut, mutta Harrietin
asianajajahahmo Alison muistuttaa minua toimittaja Paddy Meehanista, joka
raivaa itsensä työväenluokasta ulos ja ylös käyttäen väliin erikoisiakin
keinoja. He molemmet tuovat luoksemme sen Britannian, jossa ’juna kaartaa kaupungin
itäosien halki, ja teollisuushallit vaihtuvat identtisiin taloriveihin, joiden
takapihat rajautuvat rautatiehen. Ratapenkereet ovat täynnä erilaista roskaa,
tyhjiä tölkkjeä, vanhoja vaatteita, käytettyjä muovipusseja, jotka liehuvat
puuntyngissä kuin noitien pikkuhousut...’ Alison ei kuitenkaan ole Paddy, sillä
Alison on ollut asianajana jo viisitoista vuotta ja nyt hän on vihdoinkin
saanut ajettavakseen murhajutun, jossa syytettynä on yläluokkainen Madeleine
Smith. Alison ja hänen kollegansa Patrick käyvät junalla haastattelemassa
maalla asuvaa Madeleinea, jolloin taas kerran paluumatkalla tilaisuus tekee
houkutuksesta liian suuren. Alison on avioliitossa ja hänellä on tytär Matilda. Aviomies Carl on jäänyt hoitamaan lasta kotiin pitäen vain osa-aikaista terapiavastaanottoa, se ei kuitenkaan hidasta Alisonia, kun on
kyse Patricista tai alkoholista. Alison on sievä, vähän tuhti nelikymppinen,
joka lähtee aina työkaverien kanssa ottamaan vain yhden lasin viiniä ja lopulta
juo pullon ja enemmänkin...Nöyryytykset ovat selviö, sillä usein hän ei edes
muista kaikkea...Carlin suureksi raivoksi Alison pilaa heidän suhteensa
ystäväpariskuntaan, kun vauhti nousee päälle ja Alison kokee olevansa kuin
Adele...kukaan muu ei vain yhdy loputtomaan laulantaan. Onneksi Carl on saanut
Matildan suojattua niin, että Alison on tälle edelleen rakas, ihana äiti. Sen
sijaan Alison alkaa saada uhkaavia viestejä puhelimeensa:
Tiedän, mitä teet senkin vitun lutka. Tarkkailen sinua.
Pysyisit jo vittu kaukana hänestä.
Tiedän ettet ole lopettanut sitä...
Olen usein miettinyt miehiä, jotka vihaavat naisia. Heitä
ihan oikeasti on. Etenkin ellet ole kynnysmattotyyppiä, heikkoitsetuntoinen uros
hermostuu helposti eikä ikinä edes kuvittele tarvitsevansa vihanhallintakurssia
tai muuta terapiaa. Hän ei näe itsessään mitään vikaa. Olen hämmästynyt miten
hienosti Harriet Tyce tuo kirjassaan esille miehet jotka vihaavat naisia
alleviivaamatta asiaa: Lukijan pitää se itse ymmärtää ja oivaltaa. Siihen Tyce
luottaa!
Oranssi kuori, valkea höytyvä, reunoiltaan verenpunaiseksi
tummuva hedelmäliha, auringonlaskun värit.
Veren kuohunta korvissani sinun päästessäsi hetki hetkeltä
lähemmäs päämäärääsi, sitruksen suloinen purskahdus, joka vetää sinut sieltä
takaisin tänne ennen kuin ylität rajan...Se toimii joka kerta. Tiedät, että
olet turvassa, yksin.
Veriappelsiini on älykäs, psykologinen trilleri, joka onnistuu
täydesti! Lukija innostuu kirjan erityisestä tavasta tulla liki, lukija
hyväksyy epämukavia hajuja sekä nesteitä, hän kestää, mitä tuleman pitää, paheksuu sekä rakastaa Alisonia, uppopaistetun
ruoan haju tuntuu kaikkialla, punaviiniä läikkyy sinne sun tänne...Kauhea pelko
on se, että Alison kadottaisi itsensä likaisen hotellihuoneen tuhruiseen
sänkyyn voimatta nousta viitassaan todistamaan Harriet Tycen onnistuneen
loistavasti eksyttämään lukijan totuuden jäljiltä!
Olen ollut hieman epäröivä tämän dekkarin suhteen, sillä liiallinen alkoholin käyttö on minusta kammottavaa. Sinä tykkäsit selvästi tästä tarinasta.
VastaaPoistaMai, voit nyt unohtaa kaikki ennakkoluulot, sillä tämä on just sulle. Enhän voi kertoa koko tarinaa tässä esittelyssä. Ja kaiken lisäksi tämä voi olla yksi vuoden parhaista dekkareista: Tällaista ei nimittäin ole kuulunut Denise Minan jälkeen. Tartu Veriappelsiiniin!
PoistaTykkäsin tosi paljon Denise Minan dekkareista.
PoistaMai, sama täällä ja onneksi olen pitänyt ne!
Poista♥♥
Hei! Minäkin tykkäsin kovasti tästä kirjasta!
VastaaPoistaMukava kuulla, että sinäkin!
Kiva koukku siinä...
Hei Satu! Tämä vaan on niin hyvä♥ Alison on hyvä tyyppi, vaikka hänellä vähän ongelmia onkin.
PoistaNimenomaan se ja giljotiini putoaa, jos sen paljastaisimme, joten ei tule mieleemmekään:)
Oikeastaan en kokenut tätä drilleriksi tai dekkariksi. Asianajajan saama "kova" murhajuttukin oli vain taustakohinaa päähenkilön taistelussa ongelmiensa ja työn kanssa. Tosiaan päähenkilön taju ja muisti pimeni jatkuvasti ryypätessä.
VastaaPoistaKirjassa elämän nuhruisuus välittyy kirjasta suoraan aisteihin; varsinkin kun kyseessä oli asianajaja jonka olettaisi olevan julkisivultaan nuhreeton. Toisaalta olikin täyttä dekkaria pelätä vain miten päähenkilö hoitaa ongelmista huolimatta oikeusjuttunsa tai perhe-elon. Enkä tosiaan pystynyt aavistamaan loppuosan tapahtumia.
Anonyymi, ne menevät sen mukaan, mihin kategloriaan kustantaja on ne luokitellut. Minulla on usein käsissä romaani, joka on kuin trilleri...
PoistaJotenkin tämä vain poikkeaa valtavirrasta eli minä pidin, kun liian monet trilerit niin muistuttavat toisiaan. Tosiaankin, tämä voisi olla enemmänkin jännitysromaani ei dekkari. Finaali oli pakko salata, hämätä, ei yhtään vinkkiäkään siitä!
♥♥