Jotkut ihmiset ovat tuomittuja epäonnistumaan. Mitä tahansa
he tekevät, mitä ikinä yrittävät, heidän edessään palaa helvetin tuli. Jos he
voittavat lotossa, seuraavana päivänä iskee syöpä. Joillekin vain valikoituu
sellainen elämänkohtalo, ei voi tietää miksi, niin vain on. Meissä tällaisissa
pitäisi olla varoituskolmio.
Norjalalaisen Heine Bakkeidin dekkari Paratiisin kutsu (Møt
meg i paradis, Into 2020, suomennos Jonna Joskitt-Pöyry) saapui luokseni
kutsumatta ja jonkin verran puutarhailua virtasi ennen kuin siihen tartuin,
sillä en ollut lukenut Thorkild Askesta kertovan sarjan ensimmäistä osaa Meren
aaveet, aavistelin tiettyä kovaksikeitettyä menoa ja ärsyynnyin takakannen infosta, jossa luvattiin mm. vetävää huumoria. Minulla jännitys ja
huumori eivät voi olla samassa trillerissä ellei kyseessä ole Sebastian
Bergman, tuo Hjorth&Rosenfeldtin luoma häntäheikki profiloija, johon kaikki naiset ihastuvat. No, kuinkas
kävikään!
Paratiisin kutsu oli luettava loppuun jopa minun, mutta
silti olen sitä mieltä, että liikaa tavaraa eli psykologisen dekkarin
rakastajalle tämä oli kovaa kamaa. Paljon murhia, osin aika raakaa menoa ja
olin hiukan hukassa päähenkilön kanssa, kun hän oli entinen poliisi, juuri
vapautettu vankilasta, mutta niin vain alkoi hoitaa rikostutkintaa. Hän
tavallaan oli auttamassa kirjailija Milla Lindiä tarinan taustoituksessa,
naista, joka todellisuudessa etsi hylkäämäänsä tytärtä ja naista, joka muistaakseni
hänkin löytyi Asken sängystä! Monta naista sieltä löytyi, mutta sentään eri
aikaan!
Se mistä syystä Thorkild oli menettänyt poliisin oikeutensa
ja oli joutunut vankilaan johtui siitä, että hän oli tahattomasti ajanut erään
naisen, rakastettunsa kuoliaaksi. Paha onni vainoaa häntä ja nyt hän on niin
posttraumatisoitunut, että ei selviä ilman kovia lääkkeitä, joista vain
kovimmat kipulääkkeet tuntuvat auttavan häntä. Niiden edestä hän on kirjassakin
valmis tehtävään kuin tehtävään. Hän on ihastuksesta Freyhin, jonka kuolema oli
hänen syynsä, jättänyt vaimonsa Ann Marin, joka puolestaan ei millään voi
unohtaa häntä. Ann Mari on sen verran houkuttava tapaus, että Asken esimies
Gunnar Ore on jo kohta hänen kanssaan asumassa ja hyvin rakastunut naiseen,
jonka mieli seikkailee vielä menneessä. Gunnar asettaa kuitenkin ansan, sillä
hän epäilee...
”Ei olisi pitänyt tulla”, sanon ja yritän vetäytyä.
Ann Mari tarttuu käteeni ja panee sen vatsalleen, arpensa
päälle. ”Tulit kumminkin.”
Hän kääntyy kyljelleen, tarttuu minua vyötäröltä ja
hivuttautuu liki. Hänen huulensa tuovat mieleen sateen, lämpimät pisarat,
joiden ensikosketus kihelmöi ja kutittelee kasvoja, yltyvän sateen, joka
vangitsee minut säihkyvien vesikaltereiden sisään. Polttavan sateen.
Tämä kohta! Tässä unohdan kirjan toiminnan ja sen mitä
tytöille tapahtui. Heine Bakkeid osaa kirjoittaa! Hän vain haluaa kirjoittaa
kovaa ja pehmeää ja niiden liitto on trillerissäkin hyvä, mistä ikiaikainen
todistus on Antti Tuomaisen Kaivos, jossa rakastuin murhaajaan! En voi lukea
Kaivosta kyynelehtimättä...Bakkeid pystyy halutessaan tekemään minulle saman...
Jos kirjaan oikein paneutuu, voi tajuta hyvinkin, miksi Aske
on niin sekaisin. Se ei ole aina vain lääkkeistä, sillä hän joutuu olemaan
niitä ilmankin, sillä hänen outo psykiatrinsa leikkii hänen kanssaan kissa ja
hiiri –leikkiä, vaan hänellä on ollut tosi rasittava kokemus yhdessä tohtori
Ohlenborgin kanssa Yhdysvalloissa haastattelemassa sarjamurhaajia.
Aika tohtori Ohlenborgin kanssa tuhosi minut, ja minä toin
sen tuhon mukanani Norjaan ja aloin kylvää sitä läheisiini. Niin ei saa käydä
nyt.
Yllä mainittua ei ole vähätteleminen, sillä jos luette
tällaisesta asiasta faktaa vaikka Jack El-Hain kirjasta Göring ja Psykiatri Kohtalokkaat istunnot natsirikollisen kanssa, saatte kuvan, mitä tuollaisesta voi seurata tutkijalle. Olemme nyt
kuitenkin trillerissä, jota on kehuttu Jo Nesbøn kirjojen veroiseksi. Vaikka
luen paljon dekkareita, Nesbø ei ole yltänyt listoilleni, mutta fanituksesta
päätellen hän on kova sana.
Paratiisin kutsu ei ole huono, se vain haluaa kohderyhmänsä.
Oma kirjani tietää jo minne menee, sillä tällaiselle on kysyntää. Kova meno ja
otteet ovat toisille juuri ne oikeat jännitysromaanin merkit ja tässä sitä on
kivalla softilla ripauksella. Ja painotan: Bakkeid osaa kirjoittaa!
Käsitellään nyt sitten se huumorikin vielä, kun en sitä niin
jännityksen sekaan kaipaa paitsi Sebastian Bergmannin kohdalla. Muuten,
Bakkeidissa on hiukan Sebaa, sillä harvoin hän yksin herää. Nauroin yhdessä
kohdin ja se oli silloin kun pahin oli tapahtunut ja Gunnar Orella on aikaa
alkaa ihmetellä Asken naisiin vetoavaa olemusta, josta hän ei näe mitään
merkkiä.
”Miksi?” Gunnar kääntyy minuun päin. ”Miksi hänen täytyi
saada tavata sinut, vaikka hänellä oli jo minut ja vaikka sinä olit....,
yrittänyt useasti itsemurhaa ja jäänyt pillerikoukkuun? Miksi hän halusi
mieluummin nähdä tuollaisen tyypin kuin minut? Voitko selitää, en ymmärrä. Ann
Mari, Frei, Milla, mitä sellaiset naiset luulevat sinusta löytävänsä?”
”Minussa he tietävät mitä saavat.”
”No mitä?” Gunnar tivaa ja tuijottaa minua katseella, josta
kuvastuu yhtä aikaa halveksunta ja vilpitön hämmennys.
”Miehen, joka loukkaa heitä yhä uudelleen ja pettää hädän
hetkellä. Sekin on omanlaistaan turvaa. Että tietää sen heti kättelyssä. Olen
turvallinen kärsimyksen lähde. Sekä heille että sinulle.”
*****
Leena, sinä osaat kirjoittaa kirjasta kuin kirjasta! Ehkä jätän juuri tämän opuksen lukematta, mutta nautin suuresti arviostasi!
VastaaPoistaIhanan heinäkuun toivotus! ❤️ t. Kaisa Reetta
Kaisa Reetta, kiitos♥ Ei tämä olisikaan ollut 'sinun kirjasi'.
PoistaKiitos samoin sinulle♥