Pojassa oli jotain surumielistä. Kapalovaatteisiin puetun
Paulin tummanruskeissa silmissä oli jo tuolloin epätoivon katse – ikään kuin
hän olisi kokenut jotain kammottavaa, mitä ei voi koskaan karistaa mielestään.
Louis ja Belle olivat aluksi pojasta huolissaan, mutta pian he alkoivat laskea
asialla leikkiä ja käyttää pikkuisestaan
nimeä ”Cardozo”, joka viittasi yrmeään korkeimman oikeuden tuomariin
Benjamin Cardozoon.
Hän oli kuitenkin muita pienikokoisempi. Pieni kuin
päästäinen, muut lapset repivät loputtomasti huumoria lyhyenlännästä
toveristaan...Hän oli vahvempi kuin ulospäin näytti, ja tarpeen tullen hänkin
osasi olla häijy.
Kun kuukaudet vaihtuivat lukukausiksi ja lukukaudet
vuosiksi, muut kasvoivat, mutta Paul venyi tuskin senttiäkään. Eikä siinä kaikki.
Hän ei pitänyt pyöreistä poskistaan, lättänenästään eikä paksuista
kulmakarvoistaan. Hän tajusi jo lapsena, että hänen täytyisi onnistua kaikessa
yhtä hyvin tai paremmin kuin muut.
Peter Ames Carlinin teos Paul Simon Elämäkerta (Homeward
Bound: The life of Paul Simon, Minerva 2018, suomennos Jere Saarainen) vastaa
kaikkeen mitä osaat kysyä ja siihenkin, mitä et ehkä olisi halunnut tietää
koskien yhden maailmankuuluisimman duon toista osapuolta, Paul Simonia. Olen
todellakin jäävi, sillä Paul Simonin sooloura ei ole ollut minulle yhtikäs
mitään. Olen jälleen se kuusitoistavuotias teini, joka sai kesälomapalkkansa ja
lähti innolla ostamaan Porista levysoitinta ja viittä LP-levyä. Levyistä yksi
oli Simon&Garfunkelin Bridge over Troubled Water, joka ilmestyi 26.1.1970
ja jota albumia yksin myytiin 25 miljoonaa kappaletta. Albumi piti Billboardin
listan kärkipaikkaa hallussaan kuusi viikkoa ja oli listoilla yhteensä
kolmesataa viikkoa. Miten minä tyttö maalta satuinkin ostamaan juuri tuon levyn? Voiko sitä olla ostamatta, jos on sen sitä ennen kuullut vaikka radiosta tai kaverilla? Kun Bridge over Troubled Water esitettiin ensimmäisen kerran yleisölle, ruudulla näkyivät presidentti John F. Kennedy, senaattori Robert F. Kennedy ja pastori Martin Luther King, ja seuraavassa kohtauksessa oli kuvaa itkevästä väkijoukosta seuraamassa heidän hautajaissaattueitaan. Fanitin toki myös The Beatlesia, mutta heidän levynsä
Let It Be ei yltänyt samaan! Paul ja Artie kahmivat kaiken, vuoden Grammyn,
vuoden levytyksen, vuoden laulun ja parhaan nykyaikaisen kappaleen. Levystä
tuli niin merkittävä, että sen katsottiin olevan uuden sukupolven ensimmäinen
merkki tulevalle muutokselle, aivan uudelle suunnalle. Levy on minulla
tietenkin edelleen. Se on paljon soitettu, rakastettu ja sen kansi on
unohtumaton. Olin aivan lääpälläni paitsi Paulin ja Artien musiikkiin ja heidän
yhteensopivuuteensa musiikillisesti, etenkin ihastun enkelikiharaiseen Artie Garfunkeliin, mutta ennen kaikkea arvostin heitä duona. Tuota levyä tehdessä Paulin ja Artien tiet olivat
eronneet jo useasti. Syynä eivät olleet vain Artien yliopisto-opinnot versus
että Paul oli isänsä vastusteluista huolimatta antautunut vain musiikille, vaan
syynä oli se käsittämätön tummuus Paulin sisällä, se tunne vähäisemmyydestä, se joka heräsi etenkin huikeaäänisen Artien rinnalla. Ongelmana oli vain se, että
koko maailma halusi heidät yhdessä! 1975 Simon&Garfunkel palasi vielä yhteen, mutta pian välit viilenivät uudelleen.
Tämä kirja on Paul Simonista, mutta sen kautta tietenkin
voimme saada monenlaista kuvaa myös Artiesta ja minulle hän on edelleen sama
suloinen kiharapää, joka ylti ylä-ääniin kuin enkeli! Sitä ei kukaan Peter Ames
Carlin minulta vie pois. Toisaalta myönnän, että Paul onnistui soolourallaan
yli odotusten, mutta minkä hinnan hän siitä maksoi, se on jo luku sinänsä. Oliko
hän koskaan aidon onnellinen? Jos hän ei olisi kuin lyhentynyt etisestään
pitkän Artien vierellä? Jos hän olisi yltänyt samoihin äänisfääreihin? Jos
tytöt olisivat hullaantuneet häneen kuten Artieen? Niin silloin tämä kirja
kertoisi myös Artiesta yhtä paljon kuin Paulista, jolla oli kunnianhimoa, kykyä
ja antaumusta musiikille, mutta jonka pimeä puoli vei osansa. Mikään ei
auttanut, ei edes se, että Artie kuvissa ja lavalla yritti lyhentää itseään
pitämällä polviaan usein vähän koukistuneina...Paulin varjoista suurin oli
kateus:
Monet varmasti kuvittelivat, että taitavasti rakennetut
kappaleet olivat ilman muuta säihkyvänsinisilmäisen ja kultakutrisen kaverin
käsialaa. Tuo poikahan kuulosti enkeliltä. ”Artien olisi kuulunut olla biisien
tekijä”, Paul sanoi vielä kaksikymmentä vuotta myöhemmin 1980-luvun
puolivälissä kiukusta kihisten. ”Lahjakkuuden olisi pitänyt kiteytyä tuohon
hahmoon.”
Ja kun joku kutsui Arteita seksisymboliksi, Paul repi
pelihousunsa. Mitä helvettiä! He olivat tunteneet Artien kanssa yksitoistavuotiaista
lähtien: Artiella oli ollut hammasraudat ja finnejä, hän oli kantanut Tooraa...”Miten
hitossa kukaan voisi pitää Garfunkelia seksisymbolina? Sehän olisi ihan
järjetöntä.Joku Hollywoodissa muka sanoisi: ’Hommatkaa minulle uusi
seksisymboli, joku sellainen kuin Garfunkel!
Paulin ja Carrie Fisherin räiskyvä parisuhde kesti kaksitoista vuotta.
Paul itse löysi Artien. He asuivat lähekkäin ja kun Paul
kuuli kerran Artien laulavan koulussa, hän aavisti tietämättään kenen kanssa
hänen äänensä soi yhteen. Hän etsiytyi Artien seuraan ja siitä se sitten lähti.
Maailmankuulu uuden sukupolven ääni ja tietenkin Bridge over Troubled Water,
josta tuli niin menestynyt, että vasta Michael Jackson päihitti sen suosiossa.
Paul ja Artie erosivat ja menivät yhteen. Lavalla he olivat
aina yhtä huikeita. Paul kuitenkin etsi omaa tietään mm. lähtemällä joksikin
aikaa Englantiin, jossa tunsi viihtyvänsä hyvin. Hän löysi polkunsa
paikallisiin folkklubeihin ja solmi monia tuttavuuksia. Kun aikanaan ilmestyi
levy Scarborough Fair, Paul merkitsi tekijöiksi vain itsensä ja Artien,
myöhemmin vain itsensä, josta syntyi uutta riitaa. Scarborough Fair oli kuitenkin
vuosisatoja vanha kansanlaulu. Brittiläinen Carthy ei pitänyt suutaan asiasta
kiinnni ja musiikkipiireissä levisi tieto, miten Paul kahmii kaiken kunnian ja
rahat itselleen. Tätä Paul kyllä tekikin, sillä hänen heikkoutensa oli
omavaltaisuus ja ylivaltainen kunnianhimo. Hänen vahvuutensa oli musiikin
sovittaminen ja sanoitus. Hän myös etsi uusia musiikkisuuntauksia ennakkoluulottomasti
Afrikkaa myöten. Elokuvaan Miehuuskoe
Paul teki tunnarin eli Mrs. Robinsonin ja sen ’pojat’ esittivät yhdessä. Aikakausi
ei kuitenkaan ollut kevyt: poliittinen
osallistuminen oli vahvaa niin Vietnamin sotaa kuin rotuerottelua vastaan,
monia mustien puolustajia murhattiin. Simon&Garfunkelista tuli sukupolvensa
laulavia julistajia tehtyään levyn ”The Sound of Silence”, joka tietenkin nousi
listojen kärkeen. Kun sekä matematiikan tohtorius että elokuva kutsuvat
Artieta, Paul lähti vahvasti vetämään omaa linjaansa salaa kuitenkin kaivaten
sitä ainoaa henkilöä, jonka kanssa oli tehnyt musiikkia kouluikäisestä asti,
ainoaa häntä, joka jo pienestä soinnusta tiesi, miten jatketaan soundia, että
se vetoaa yleisöön. Hän ainoa tiesi, miten heidän äänensä soisivat yleisölle
huikeimmin. Vahingossakaan Paul ei valittanut vaan puursi kahta hullummin,
mutta kävi myös terapiassa, solmi suhteita ja avioliittoja, sai lapsia, riiteli
oikeudessa ja teki oman myydyimmän sooloalbuminsa Gracelandin, jolloin oli
kulunut jo kolmekymmentä vuotta hänen ja Artien läpimurtosinglestä ”Hey,
Schoolgirl” ja ”The Sound of Silencen” sijoituksesta kaksikymmentä vuotta. Nyt hän tunsi olevansa omillaan ja uuden musiikin virroissa.
Tämä kirja on todella tuhti tietopaketti, josta kiinnostunut
voi lukea monia kiertueselostuksia, kulissien takaista draamaa, naisystävistä,
tarkkaa musiikkikappaleen sovitusta, sanoitusta, kaikkea siihen liittyvää. Voi
muistella missä itse oli silloin ja silloin, kun joku kuuuluisa levy
julkaistiin. Paul rikastui valtavasti ja voi edelleen hyvin. Kuudenkymmenen
vuodenkin jälkeen voimme vain ihmetellä, mikä oli todellinen syy Artien ja
Paulin syvän ystävyyden rapautumiseen. Julkisuudessa he pelasivat varsin
korrektisti yhteen muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Viimeisen luvun otsikko Katsokaa mitä minusta
on tullut sopii niin hyvin Pauliin.
Paljon on vettä ja soundeja virrannut siitä, kun räätäli
Paul Simon syntyi vuonna 1888 Itävalta-Unkarin Galitsiassa. Juutalainen
kulttuuri oli kukoistanut Itä-Euroopassa jo satoja vuosia. 1890-luvulla
kuitenkin alkoivat joukkovainot ja Paul Simon lähti 1903, vain viisitoista
vuotiaana Yhdysvaltoihin, jossa perusti räätälinpuodin ja löysi vaimokseen
itävaltalaisen maahanmuuttajan Triedan eli Friedan. Perheen ensimmäinen lapsi Louis
oli musiikillisesti lahjakas ja tulevan maailmankuulun duon
Simon&Garfunkelin toisen jäsenen, Paul Simonin isä.
*****
Minulla on noiden poikien levy, siinä on ne ihanat biisit joihin ei kyllästy ikinä, pojat on jo tulleet miehen ikään harmaapäisiksi.(Nykyään elämän keraa kirjoitetaan nuoremmistakin, mikä elämänkerta se on, kun elämä ei ole edes vielä puolessa välissäkään, kai se pitää kirjoittaa jos sattuu kuolemaan nuorena
VastaaPoistaPike, eihän niihin voi kyllästyä! Paulkin täyttää 77 vuotta 13. kuluvaa kuuta ja taitaa voida ihan hyvin. Kirjassa on hänestä yksi uudempikin kuva. (Juu, se on ihan hassua:)
PoistaVoi teini-ikä, kaikki sen suloisuus ja kamaluus, Vietnamin sota, rauhanmarssit ja hippiliike! En ihmeemmin fanittanut ketään enkä mitään bändiä, Simon&Garfunkel olivat kuitenkin ne, joita kuuntelin, ilossa ja murheessa. Bridge over troubled water on edelleen ja aina on oleva se ihana, mihin eivät vuosikymmenetkään pure. Se toi lohtua, kun HÄN häipyi, when tears are in your eyes, I'll dry them all, tiesi, että joku tulee ja kuivaa ne kyyneleet ja sitten ei enää feeling small vaan I'm on your side when times get rough jne. Sound of Silence, se toinen. I'm almost in tears, nyt youtubeen.
VastaaPoistaKikka L., olin hyvin villi teini, joten tiedän:) Meillä ei ollut ikinä tylsää ja me tehtiin uutta maailmaa. Minusta kirjassa mainittu uusi sukupolvi on just aloittamassa 1970! Se toinen juttu oli kaikki, mikä tapahtui 1968, mutta olin silloin vielä 'tietämätön' muusta kuin kirjoista ja hevosista.'Bridgeä' ei syö aika, eivät koit, eikä inflaatio! MINÄ JÄTIN. Silti kyyneleet...Tiesin vain, että oli jatkettava matkaa, liian aikaista jäädä. Kyllä tämän levyn äärellä on tunnettu suuria tunteita...
Poista♥♥
Ai miten ihanan nostalginen pläjäys, minullakin tietysti oli heidän albumit, ja myöhemmin myös soololevyjä.Mielenkiintoinen kirja mielenkiintoisesta elämästä. Heidän biisinsä ovat edelleenkin niin ihania:)
VastaaPoistaJael, eikö vain!Heitä kuuntelemme sateenkaaren tuolle puolen♥
PoistaMahtavaa musiikkia, olisikin kiinnostavaa lukea Simon & Garfunkel -historiikki, jos sellainen on tehty, mutta tämäkin alkoi kiinnostaa. Kuolemattomia lauluja, joita kukaan ei esitä paremmin. Varmaan siksi harva on edes yrittänyt.
VastaaPoistaSaila, ehdottomasti. Tästäkin irtoaa, sillä on heidän keikat yhdessä ja miten kuuluisat kappaleet syntyivät. Yhtä Paul kirjoitti vessan lattialla, mutta nyt en muista sen nimeä. Heidän äänensä soivat niin hyvin yhteen ja sitten kaikki se muu: sanoitus, lavakarisma, musiikki, sanoma. Bobo Dylan nauroi heille alussa, mutta myöhemmin ei enää:)
Poista♥