Harvoin, jos koskaan, olen törmännyt yhtä ristiriitaiseen
naiskuvaan, kuin nyt parin lukuyön ajan. Hän syntyi 1885 ja kuoli 1943. Hänet oli
kasvatettu ajattelemaan, miten ollaan parempia piirejä, mutta hän vähät
välitti. Hän oli nainen, joka kävi kouluja vähän, mutta osasi monia kieliä. Hän
hätkähdytti ulkonäöllään ja viehkeällä liikehdinnällä. Hän ärsytti ollessaan
haastava ja sanavalmis, mutta harva tiesi, miten paljon hän sai sinnitellä
alakuloa vastaan. Hän valitsi kuvataiteilijan kivikkoisen uran miesten
hallitessa ateljeissakin mitä törkeimmin. Hän oli enemmän mies kuin nainen, tai
ainakin haaveili niin, mutta avioitui kahdesti. Hän oli useimmiten ihmisryhmien
keskellä, sillä hän ei kestänyt yksinäisyyttä. Hän tuli mielestään paremmin
toimeen eläinten kuin ihmisten kanssa ja hänellä olikin aina koira. Hänen
taiteensa herätti huomiota, mutta silloinkin kiiteltiin hänen ’animaalisia
värejään’ ja katsottiin hänen jättävän osan kyvyistään käyttämättä. Hän kuin
etsi koko ikänsä jotakin, sillä kaikki mahdolliset salatieteet vetivät häntä
puoleensa ja myös veivät hänen aikaansa. Hän oli perheensä ainoa lapsi ja
kasvoi lastenhoitajien ja isoäitinsä vaikutuspiirissä, sillä äiti oli
omistautunut seuraamaan miestään tämän työkohteisiin. Taiteilijana Meri rakasti
eniten Pariisia ja siellä hän tutustui Tulenkantajiin ja jakoi heidän aatteensa
”Ikkunat auki Eurooppaan!” Hän itse piti itseään degeneroituneena vanhan suvun
jälkeläisenä eli tätä kautta erityisenä. Hänen erityisyytensä voima oli hänen
henkinen vimmansa, joka saattoi ylittää hänen upeat maalauksensa, sillä niin
harvat hänen töitään tuntevat. Silti hän nousi aikakautensa taiteilijoiden
kärkijoukkoon ”temperamenttia uhkuvilla” ja ”vapautunutta ja aistikasta
väri-iloa ilmaisevana naistaiteilijana” ollen Suomen taiteilijain
40-vuotisjuhlanäyttelyssä 1932 ”oikea
kosteikko tässä näyttelyssä”.
Sanna Ryynäsen elämäkerta Meri Genetz Levoton sielu (Avain
2019) tarjoaa meille hyvin monipuolisen kuvan kuvataiteilija Meri Genetzistä,
suorastaan ylitsepursuavan, joka on sekä historiaa, että taidehistoriaa
rakastavalle kaksinkertainen riemu. Olen jo pitkään ollut utelias Meri
Genetzistä, sillä luettuani useita Riitta Konttisen taidekirjoja, törmäsin mm.
hänen kirjassaan Täältä tullaan! Naistaiteilijat modernin murroksessa kolmetoista
kertaa ja useampia sivuja, Meriin. Häntä sivuttiin mennen tullen, mutta en
saanut häneen ’otetta’ vaikka olisin halunnut. Nyt lähestyn Meriä hänen aikalaiskulisseissaan ja niissä historian käänteissä, joissa Meri varttui, eli elämänsä ja tietysti maalasi.
Nuori Meri Genetz kävi Ateneumin
piirustuskoulua, saaden tuta miehisen kaunan naistaiteilijoihin. Sitä tapahtui
vielä paljon törkeämmin Pariisissa! Nuori Meri vaihtoi ajatuksia ystävänsä ja
sukulaisensa Teodorin kanssa kertoen menevänsä avioon Georg Ignatiuksen kanssa.
Tämä avioliitto vei hänet pian tehtaanjohtajan rouvaksi Venäjälle ja Pietariin.
Kuvassa Georg, Meri ja Karhu.
Vallankumous hiipii Venäjälle ja Suomen asemalta liki heidän
asuntoaan kulkee eräs mies nimeltä Lenin johtamaan tsaarivallan kaatamista ja
koko järjestelmän muutosta. Meri on aitiopaikalla, mutta häntä kiinnostaa
eniten Rasputin, sillä tämä ’jumalanhoukka’ on jo lumonnut itse keisarinnan,
joten miksi hän ei olisi vallankumousta kiinnostavampi mystiikkaan taipuvalle
Merille. Tätä ennen Merin ja Georgin esikoinen Virma syntyy 1910 Kamennojessa ja
Meri on lumoissaan niin vauvasta kuin Tolstoista, jonka oppeja alkaa seurata.
Pikkuveli Georg, jota kutsuttiin Urmaksi sekä Ponuksi, syntyy Pietarissa. Merin
taiteilijuus jää täysin lastenhoidon, mystiikan ja okkultismin jalkohin...
Yläluokan kodeissa pohdittiin salattua viisautta ja
järjestettiin spiritistisiä istuntoja. Mystiikka kiehtoi myös keisariparia.
Nikolai ja Aleksandra osallistuivat istuntoihin, joissa pöydät tanssivat ja
esi-isät antoivat ohjeitaan.
Vallankumouksen lopulta puhjettua Meri ja Georg lähtevät
viimeisten joukossa, Meri ennen miestään, josta on alkanut Venäjän vuosina
vieraantua. Pariskunta saapuu vallankumouksesta Suomen alkavaan sisällissotaan ollen nyt aivan uudenlaisten asioiden pyörteissä. Kaikkien nyt kaivatessa parempia
oloja Merikin alkaa haikailla omaa itsenäisyyttä, ei miehen vallan alaista
elämää, jota avioliitto siihen aikaan naiselle oli. Meri ja Georg ovat jo
sopineet eroavansa ja sitä varten Merin piti olla jonkin aikaa poissa, että
mies voisi sitten valittaa vaimon jättäneen hänet. Tämä oli siisti tapa erota.
Merille se oli mahdollisuus löytää Pariisin taideopetus ja –piirit. Georg ’uhrautuu’ hoitamaan molemmat lapset,
vaikka se onkin hänelle tukalaa työasioiden takia.
Meri ja Carl Cagnesissa.
Pariisissa Meri kohtaa monia
taiteilijoita, taidesuuntauksia sekä kokee suorastaan huikeaa itsenäisyyttä
kulkiessaan naisystäviensä kanssa baarista baariin, ollen kerrankin vapaa. Pariisissa
Meri tutustuu myös Carl Nymanin, jonka kanssa myöhemmin
avioituu. Carl eli Kalle on myös taiteilija, joten heillä on yhtäläinen
kiinnostus, mutta aivan vastakohtaiset luonteet, mistä sitten taas aiheutuu
monenlaista...
Merin auringonkukat.
Meri on selvästi coloristi ja impressionisti ranskalaisella
vaikutuksella. Voimakkaat ja erikoisetkin värit ovat hänen tavaramerkkinsä.
Yhtä vähän kuin Ellen Thesleff, Meri maalaa yhteiskunnallisia aiheita, vaikka
hän onkin Elleniä kiinnostuneempi ympärillään olevista ihmisistä aina
kurjimpaan rapajuoppoon. Meristä puuttuu tyystin luokkatietoisuus, hän
on aito oma itsensä ja jotenkin se näkyy hänen töissäänkin. Pidän kovasti hänen auringonkukistaan sekä
tästä naisen muotokuvasta.
Ryynänen on tehnyt loistavan työn, sillä kirja on täynnä
Merin ja hänen ystäviensä aikalaiskirjeitä. Myös kuvia on runsaasti ja tässä jutussa olevat ovat kaikki Ryynäsen teoksesta. Merin luonteen ristiriidaisuudesta saadaan
kuulla ja myös tietysti hänen maalauksistaan ja monista näyttelyistä. Hyvin käy
myös selväksi, miten kotimaa kehittyy ja suomenmielisyys lisääntyy. Nimiä vaihdetaan
suomalaisiksi ja suomen kielestä puuttuville sanoille keksitään suomalaiset
vastineet, kuten vaikka ’tiede’ ja ’taide’.
Meri 1922.
Teos on kaikkineen melkein
neljäsataasivuinen. Lopussa ovat aikajana, viitteet ja lähteet, joita on
paljon. Alussa on sisällys ja esipuhe. Etenkin esipuhe on ’merimäinen’ eli ei
mitään tavallista. Luvut ovat selkeät ja kiehtovasti nimetyt. Kiitän myös
selkeistä kirjaimista sekä sivunumeroista, joista sai tolkkua. Kansi on
eksoottinen. Viimeiset luvut ovat Pimeää, Sota ja Yksin. Sanna Ryynänen tuo
esiin myös Merin viimeiset hetket:
Kirjat ja henget eivät kuitenkaan kyenneet antamaan Merille
sitä täydellisyyttä ja rauhaa, jota hän niin epätoivoisesti etsi. Huhtikuussa
1943 hän oli ateljeeasunnosssaan Meritullinkadulla. Avioliitto Carlin kanssa oli
päättynyt murhenäytelmään, poika oli kaatunut talvisodassa, henget olivat
osoittautuneett epäluotettaviksi, ystävät olivat kaikonneet, ja hellasta
virtasi kaasua.
*****
Meri Genetzin elämäntarina on kyllä melkoinen: kiehtova ja hurja. Samoin hänen taiteensa, niin monipuolista.
VastaaPoistaTämä sun juttu: ♥♥♥
Katja, erittäin. Eli omannäköisensä elämän, elämän kuin olivat maalauksensa.
PoistaKiitos♥♥♥
Miten kiehtova elämäntarina, ja surullista että hän on jäänyt niin unholaan , että vasta sinun kauttasi kuulin hänestä. Onneksi hänestä on nyt tehty kirja, ja toivottavasti lahjakkaan taiteilijan töitäkin päästään näkemään.
VastaaPoistaJael, ja minä Konttisen kautta. Ihanaa on, että on henkilöitä, jotka löytävät näitä vähemmän tunnettuja lahjakkuuksia ja jakavat tietonsa. Näyttelyä odotellessa♥
PoistaOijoijoi, en ole aiemmin Meri Genetzistä kuulutkaan! Kiitos esittelystä.
VastaaPoistaLuin muuten just sen Martti Backmanin Harriet ja Olofin.
❤️
Sanna, niinpä...Minä luin hänestä Konttisen kirjassa ja aloin kiinnostua tutustumaan likemmin. Ole hyvä!
PoistaBackmanin kirja on erinomainen ja sisältää paljon faktaakin. Äidilleni se lopun tuhotyö oli aivan uusi asia eli kai siitä sitten myöhemmin Viipurssa vaiettiin...
♥
Tämähän on ihan pakko etsiä luettavaksi. Kiitos erinomaisesta kirjaesittelystä, Leena! Genetz kuuluu tosiaankin vähemmän tunnettuihin lahjakkuuksiin. Mikä vääryys! Mutta on onni, että näitä taitajia nostetaan nykyään...
VastaaPoistaHyvää huhtikuun alkua, Leena!
Kaisa Reetta, tämä on aivan sinun kirjasi. Kiitos sinulle♥ Niin väärin. Vain nimeen törmäsin useamman kerran mm. Konttisen taidekirjoissa.
PoistaKiitos samoin sinulle, Kaisa Reetta!
Tämäpä kuulostaa kiehtovalta kirjatuttavuudelta! Hassua, etten muista kuulleeni ollenkaan tästä taiteilijasta, vaikka taidehistoria oli varsinkin nuorempana eräs kiinnostuksenkohteitani!
VastaaPoistaAmma P., tämä on! Konttisen taidekirjoissa nimi esiintyy useitakin kertoja. Laskin aika monta vain yhteenkin kirjaan,mutta ei ollut siin Merin kuvaa eikä maalauksia.
PoistaTaidehistoriasta on tullut minulle kuin varkain intohimo. Vaikka en pidä suurkaupungeista, matkustin Wieniinkin vain Klimtin takia.
Kirja on kirjoitettu tosi elävästi, joten ota ihmeessä lukuun!
♥
Oli hyvä kirjoitus sinulta. Kiva että Sanna Ryynänen teki kirjan Mari Genetzistä. Hän on tosiaankin ollut täysin unohduksissa pitkän aikaa. Olen itse kirjoittanut lyhyesti Genetzistä ohimennen muutamaan otteeseen. terv. Riku, Taideblogi Helsinki
VastaaPoistaRiku, kiitos. Niin minustakin.Vain nimi siellä sun täällä...Unohdetuista voi löytyä timantteja.
Poista♥