Nojaan pesualtaaseen, levitän jalkani ja työnnyn häntä
vasten. Olen valmis. Puren hampaani yhteen, jotta en huutaisi ääneen. Puuskutan
ilmaa nenän kautta sieraimet himosta höyryten, selkä notkolla, pakarat koholla,
polvet vavahdellen.
Liikun, liikun ja lopulta laukean.
Kirja lojuu syvällä altaassa. Pitelen kiinni altaan
reunoista. Tärisen kiihkosta. Huuliltani valuva sylki imeytyy kirjan sivujen
läpi.
Niin ei saisi tehdä. Että turmelee kirjoja.
Tuhma tyttö
Tatu Kokon teos Kävelevien patsaiden kaupunki (Icasos 2019)
avaa uuden luvun koko nykysuomalaiseen kirjallisuuteen, etenkin mieskirjallisuuteen.
Ihan tarkoituksella erotan nyt nais- ja mieskirjallisuuden hetkeksi, sillä ken
tulta tilaa, hän tulta saa. Minä en tilannut tätä kirjaa. Olen ylibuukattu.
Kieltäydyin kauniisti ja kohteliaasti etenkin kun kirjassa oli esillä Minna
Canth, joka ei ole idolini edelläkävijänä. Minun vaikuttajanaiseni ovat Harriet
Beecher-Stowe, Angela Davis, Sylvia Plath, Virginia Woolf, Camille Claudel,
Rosa Parks, Simone de Beauvoir, Marguerite Duras, Anna Ahmatova, Sofi Oksanen,
Aila Meriluoto, Marilyn French, Jenni Haukio...Miksi sitten kirja tuli minulle ja
minä sitä täysin yllätettynä luin? Kirjailija Kokossa on Canthin aviomiestä
Ferdinandia: periksiantamattomuutta. Etenkin tilanteessa, jossa Minna oli vastannut Ferdinandin
kosintoihin kieltävästi, tämä tulee esiin loistavasti. Suluissa minun
sovelluksiani:
Hän oli taitava. Hän oli totisesti taitava sekoittaessaan
musteeseen sydänverensä. Hän murensi puolustustani kirje kirjeeltä. Kirje
kirjeeltä tulin epävarmemmaksi. Olisinko sittenkään kykenevä omistautumaan
opettajuudelle (Kävelevien patsaiden kaupungille), olisinko kykenevä
...uhraamaan elämäni täydellisesti pyhälle aatteelle (Canthille ja Kuopiolle),
kun sydämeni riuhtoi minua toiseen suuntaan (Plath ja Köngäs)?
Ajattelin pettymystä, joka kuumotti hänen kasvoillaan,
kyyneleitä (krokotiilinkyyneleitä), joita hän ei vuodattanut nähteni, mutta
joiden tiesin valuvan siellä jossakin pimeässä yössä.
Ja nyt olen matkalla Jyväskylään (Kuopioon).
Tulen luoksesi pakkasen puhaltamin siivin (tuittuisena).
Olen jättänyt vanhan elämäni taakseni (olen hylännyt
leponi).
Olen liikettä ja ajatuksia (etenkin ajatuksia).
Olen matka (olen yllätys).
Ja sinä olet sen määränpää.
Ei siinä ole mitään salaamista, että Tatu Kokko pyöritteli
minut sanoillaan pyörryksiin. Yleensä minä voitan tuollaiset keissit. Olin
aloittanut aivan toisen kirjan Tatun teoksen saapuessa. Kaiken lisäksi luin
Kokkoa ainoalla minilomallani aikoihin yöllä, sillä päivät olivat yhtä
haipakkaa länsirannikolla. Annoin kaikkeni Kävelevien patsaiden kaupungille ja
voi pyhä jysäys, mitä sainkaan! Onneksi emme olleet laivat, jotka ohittavat toisensa yössä: Kiitos lempeästä sitkeydestä, Tatu♥ Nyt ei sitten
fundeerata ja muurata takkaa, ei muurata takkaa ja katsella järvelle. Nyt
kerrotaan rohkeaa tarinaa kirjastonhoitaja Viljasta, joka tekee tutkimusta
Minna Canthista. Kirjastotyö tuo esiin monia kirjallisuuden helmiä, joista painotan nyt kolmea: Tolkien, Topelius ja Tolstoi. Kaikki on vaikeaa, sillä Viljalla on mielenterveysongelmia ja
hän joutuu käyttämään lääkkeitä, jotka syövät hänen luovuuttaan, uskallustaan,
eroottisuuttaan. Viime mainittu ei ole vähäistä, sillä siitä tulee tarinan yksi
suuri painoarvo. Vilja nimittäin onnistuu hämäämään aika ajoin siskoaan
Camillaa, joka vahtii lääkkeiden ottoa ja silloin alkaa tapahtua. Vedenvartija
on Viljan luomus, jonka avulla hän kykenee sulautumaan Minnaan, voi keskustella
Pronssinaisen kanssa, ihailla patsaiden kävelyä, tyydyttää itseään ja toivoa
omaa rakasta, edes toivoa. Hän tuntee olevansa ruma, jotenkin
epäkelpo. Hän on syrjästäkatsojan tarina, vaikka kantaakin hillitöntä
eroottista haluaan kuin Saharaan eksynyt janoaan. Hän on aistillisuuden
papitar, joka yllättäen kohtaa Suomessa asuvan intialaisen sikhin Kareem
Singhin. Tavallaan siitä aukeaa mahdollisuuksien tie, mutta mitään helppoa ei
ole luvassa.
Minna Canthin rooli kirjassa on hengittää Viljan kautta.
Minna on Viljan luomus, joka toisinaan neuvoo Viljaa, toisinaan on yhtä Viljan
kanssa. Mielestäni maagista realismia, joka on intohimoni!
Ihan uskomatonta, miten Tatu Kokko osaa mennä naisen
nahkoihin, naisen mieleen ja naisen aistillisuuteen. Siihenpä harvat tietämäni
mieskirjailijat luontevasti kykenevät. Mistä sellainen tulee? Tarkkailusta?
Omista kokemuksista naisten kanssa? Ei tällaista kirjoista opita...Ehkä Kokko
on sitten luonnonlahjakkuus naistenmiehenä! Naisten aistillisuuden tuntija?
Peto mieheksi, susi lammasten villoissa? Tämä on kuin tilaustyö, sillä olen
jaksanut jankuttaa, että enemmän erotiikkaa kehiin! Mistä muusta kannattaa
kirjoittaa kuin murhasta ja intohimosta! Kaiken lisäksi hän osaa käsitellä
synnytyksen jälkeistä masennusta, josta moni nainenkaan ei tiedä, miten vakavaa
se voi olla. Nainen, joka sen on kokenut ymmärtää seuraavalla kerralla varautua:
Sitä ei voi unohtaa. Lisäksi tulee kuin kermavaahtona sinne tänne lyyrisiä
vilahduksia. Keräsin niitä vihkoon, mutta jos ne tähän tuon, aamu koittaa ja
olen kirjoittanut uuden kirjan. Kokko haluaa selvästikin rikkoa perinteisiä
rajoja. Tatu kirjoittaa hypäten pimeään viis veisaten pikkukaupungin
kohahduksesta. Olen aina ihaillut uskaltajia, kuten vaikkapa Aila Meriluotoa.
Myöskin Sami Hilvon Pyhä peto järisytti maailmaani. Vakuutan Tatu Kokon tuulettavan
nyt täysillä. Saamme jotain uutta niiden aina samoina toistuvien
mieskirjailijoiden listaan, joiden teosten ilmestyessä muistan aina sadun Keisarin uudet
vaatteet. Hirveä pöhinä, vaikka ei mitään uutta tarinan tyylirintamalta. Pakko
muistaa myös Pasi Ilmari Jääskeläinen, yllättäjä joka ei toista itseään.
Joku minussa sanoo, että olen kohdannut savolaisen ihmeen.
Kävelevien patsaiden kaupunki tuoksuu tervalta, tulelta, savulta, eroottisilta
nesteltä, hieltä, testosteronilta, sairaalalta, vastapaistetulta
ruisleivältä...Näen Tatu Kokon ponkaisevan maailmankirjallisuuden tähtitaivaalle
pelkästään jo erinomaisella kielellään, mutta ennen kaikkea rohkeudellaan
kirjoittaa kuin olisi sukupuoleton, mutta silti uteliaisuutta herättävä charmööri.
Samassa paketissa vaara ja suojelus!
Menen kirjojen luo. Hamuan vapisevin käsin pinoa. Tartun
lapsuuteni ensirakkauteen. Sen sivuilla opin ensimmäistä kertaa näkemään
kirjaimet sanoina, kuulemaan virkkeet puheena. Lohtukirja, jossa nyytin yksinäisyys,
matkalaukku, näyt, synkkä metsä ja mörön ahdistama tuittu muodostavat
jännittävän, pelottavan, mutta ennen kaikkea ihanan vapauttavan tarinan.
*****
Omistan tämän tekstin miehelleni Reimalle: Ensimmmäinen hänen minulta saamansa kirja oli Kuka lohduttaisi nyytiä♥ t. Tuittu
*****
Kirjan upea kansi T.P. Kekäläinen
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Tuijata. Kulttuuripohdintoja Tuulevin lukublogi Hemulin kirjahylly Kirjojen kuisketta Kulttuuri kukoistaa ja Kirjakaapin kummitus
Kirjan upea kansi T.P. Kekäläinen
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Tuijata. Kulttuuripohdintoja Tuulevin lukublogi Hemulin kirjahylly Kirjojen kuisketta Kulttuuri kukoistaa ja Kirjakaapin kummitus
PS. Haluan painottaa, että Suomessa on nytkin monia kiinnostavia mieskirjailijoita (naiskirjailijoiden kohdalla tätä ei tarvitse edes miettiä, sillä niin huikeaksi se on virinnyt). Viikko sitten jopa lähetin viestin Ben Kallandille, että 'onko kirjaa tulossa?' Tommi Kinnusen tuotanto! Johan Bargumin Syyspurjehdus ja Syyskesä. Antti Tuomaisen Kaivos on minulle paras suomalainen dekkari ja suosittelen tutustumaan Tapani Heinosen tuotannosta vaikkapa Kuka heilutti pesäpuuta ja Satakieli lauloi Fellmanin pellolla, jossa traagisia tapahtumia Längelmäellä, järven jäällä, just samalla järvellä, jossa äitini sota-aikana hiihti tätinsä luo kylään. Hän pelkäsi niin, että sai saattajan takaisin. Luen maailmankirjallisuutta ja Suomen parhaat kirjat kuuluvat sinne mukaan. Tässä mieskirjailijasuosikkini tähän mennessä: http://leenalumi.blogspot.com/2011/06/melkein-sata-mieskirjailijaani-haaste.html
Ihana lukea postaustasi, jossa lukemasi romaani virtaa sinuun ja antaa virtaa! Pidin Kokon romaanista, vaikken ihan samoilla tehoilla heittäytynyt. Päähenkilön nahkoihin kerronta vei kyllä väkevästi.
VastaaPoistaTuija, juuri niin se teki. Mie ensin vikisin vastaan, mutta annoin sitten periksi. Tämä oli paljon enemmän kuin odotin, sillä jos ei lasketa tuota rohkeutta kirjoittaa viis puheista ja pikkukaupungin juoruista välittämättä, niin kieli oli kaunista ja soljuvaa. Sanoisin lyyristä, sillä poimin sieltä upeita lauseita, mutta jos sen sanoo, luullaan, että 'kuin proosarunoa' ja sitä tämä ei ole. Juuri niin. I'm on my way...
Poista♥♥
Hmm. Tämä kirja ei jostakin syystä kiinnosta mua juurikaan. (Vaikka mulla onkin kunnioittava, jopa suvussa kulkeva, suhde Minna Canthiin.) Mutta tämä sun into ja kirjoitus kyllä sytytti. Että jos sitten kuitenkin kokeilisin...
VastaaPoistaSanna, olisi tosi, tosi kiva kuulla miten sinulla menisi tämän kanssa. Minulla ei ollut mitään aikeita tähän ryhtyä, mutta nuo savolaiset...:) Kokko kirjoittaa kuin voisi olla kuka vain, mistä maasta vain. Tässä on aika vähän Canthia eli enemmänkin Viljan pään sisälle olemme. Minua itseäni Canth ei kiinnosta. Sylvia Plathkin on paljon kiinnostavampi tai Camille Claudell...
Poista♥♥
Tämän postauksesi ja kommenttien jälkeenkin olin yhä skeptinen. Mutta kun Kävelevien patsaiden kaupunki oli tyrkyllä kirjaston uutuushyllyssä, päätin napata mukaani. Ajattelin, että annan 30-50 sivua aikaa, jos ei siihen mennessä nappaa, lopetan kesken. Muistin tämän jossain sivulla 16 ja nauratti: olin jo täysin kirjan imussa.
PoistaTykkäsin paljon, mutta mulla tämä vähän latistui loppua kohti. (Jos tätä vielä joku lukee, niin varoitus: saattaa tulla liikaa paljastuksia kirjasta!!) Mun makuun tämä Viljan juttujen "selviäminen ja ratkaisu" oli vähän tavanomainen. Trauma, unohtaminen, mielisairaus/sen uhka. (Ylipäätänsä, olisiko sitä edes tarvinnut selvittää ja ratkaista?) Musta alun Vilja, tuo mielikuvitusrikas, yksinäinen nörttityttö, oli kiinnostavampi epätavanomaisuudessaan kuin
villi nuoruus, trauma jne. Samoin alun ajatus (mun vai kirjan vai Viljan?) erilaisen ihmisen pakottamisen normeihin ja "kiltiksi" lääkkeillä ja diagnooseilla oli kiinnostavampi kuin sitten ne psykoosit ja pelot skitsofreniasta. (Kaikki kunnia kehittyneelle lääketieteelle ja sallivammalle maailmalle, mutta toisaalta nykyään myös diagnosoidaan ja lääkitään kaikki. Odotin ehkä kritiikkiä tähän suuntaan.) Tokihan se loppu jätti lukijalle mahdollisuudet tehdä omia päätelmiä Viljan mielenterveyden ongelmien tasosta.
Bonuksena mulle lukijana oli mm. se museo, missä Kareem työskenteli. Se on musta ihka oikeassa elämässä aivan ihana museo! Ja varsinkin se mammutti!!❤️ (S.142)
Samoin mua hymyilytti, kun he kävelivät Vb valokuvakeskuksen ohi, missä oli My Secred Garden näyttely. Mä kävin katsoo sen näyttelyn.:)
Mutta joo, vaikka tässä nurisin, niin tykkäsin kyllä ja olen tyytyväinen, että ohitin nämä kummalliset epäilykseni tämän kirjan suhteen!:)
❤️
Sanna, Tatu olisi ehkä voinut kirjoittaa Viljalle dramaattisemman finaalin. Oli helppo ymmärtää, miksi Vilja ei halunnut lääkkeitä, vaikka tätä ei kai saisi sanoa...ääneen. Vähän kuin elokuvassa Frances, jonka olet nyt nähnyt, mutta siinä paljon pahempaa. Kyllä tuli Francesista sitten tahdoton ja äidin mieleinen.
PoistaMiten ihmeessä ehdit kaikkialle:) Minäkin ohitin outouden tunteeni kävelevistä patsaista ja siitä se sitten lähti maistumaan.
♥♥