Tuntui kuin hän olisi halunnut antaa minut pois. Ikään kuin
hänelle olisi ollut yhdentekevää, kenen kanssa olin, missä olin, milloin olin.
Kunhan en vain ollut hänen kanssaan.
...hän itki hiljaa laulaessaan lauluja joita he aina
kuuntelivat keskenään, hänen äänensä lähellä ja intiiminä Morrisseyn äänen
päällä, to die by your side is such a heavenly way to die, ja sitä rataa, eikä
hän suinkaan tarkoittanut minun viertäni. Vihasin sitä musiikkia. Hän
takavarikoi sen musiikin. Hän riisti sen musiikin minulta.
Norjalaisen Per Pettersonin Miehet minun tilanteessani (Menn
i min situasjon, Otava 2019, suomennos Katriina Huttunen) saa lukijan
vaeltamaan keski-ikäisen miehen mielen maisemissa hyvin paljon samaan tyyliin
kuin hänen aikaisemmassa teoksessaan Kirottu ajan katoava virta. Ajalla on
kaiken aikaa merkitystä, mutta ajan menetyksen väistämätön melankolia värittyy
ensimmäisessä riittämättömyyden tunteessa äidille, etenkin äidille, nyt ollaan
rittämättömyydessä suhteessa puolisoonTuridiin, joka on jättämässä miehensä
kirjailija Arvid Jansenin. Edes kolme yhteistä tytärtä, Vigdis, Tine ja Tone,
eivät riitä suhteen liimaksi. Ehkä olemmekin keski-ikäisen naisen kriisissä.
Ehkä suuri kaiho kokea vielä kerran kuumia tunteita, suudelmia liukuportaissa,
saada mies ihastuksesta polvilleen, ehkä kaikki kimpoaakin Turidin janosta.
Tämä on kuitenkin Arvidin kertomus, joten saamme tietää Turidista hänen
suodattamanaan. Arvid on mielestäni luotettava kertoja. Hän ei ole paatoksellinen
miesnillittäjä, jolle koko maailma on velkaa paremman elämän, ’koska vaimokin
lähti toisen matkaan.’ Hän mieluummmin kätkee tappionsa, mutta tarvitsee siihen
liian usein avuksi alkoholia. Henkiset ja muut vammat mitä alkoholin
liikakäytöstä seuraavat aiheuttavat tietenkin eponnistumisen paisumista aina
niin pitkälle, että Turid voi pitää tyttöjä pois hänen luotaan
isäviikonloppuinakin. Heikoimmillaan Arvid yöpyy autossaan, ei saa kirjoitettua
riviäkään ja naistenkin kanssa menee vähän niin ja näin. Ainakaan Arvid ei
esitä, mitä hän ei ole, mihin hän ei kykene. Riemunkirjavaa tarjontaa kyllä
riittää, mutta Arvidin energiaa vie hänen prosessointinsa suhteessa menneeseen
sekä välien säilyttäminen tyttäriin, joista etenkin vanhin, Vigdis, on isälle
läheinen. Vigdis osaa jo tehdä omia päätelmiään eikä hän ole kummankaan
vanhempansa lahjottavissa.
Kirjailijaksi minusta Arvid ei ole mikään uskaltaja. Hän
ei anna menneisyyden odotusten ja niiden täyttymättömyyksien antautua
täydelliseen paritteluun nykyhetken kanssa. Aina tulee muuta. Paeta alkoholiin
tai toipua siitä, että varmasti pääsee hakemaan tytöt. Kaiho lapsuuteen tai
nuoruuteen. Huomio Turidin uudesta hyvännäköisyydesta. Harmi
kiinnostumattomuudesta tarjolla oleviin naisiin, joista joku voisi olla uusi ’match’.
Arvid rakentaa mielessään yksinäisyyden kehää, jota silloin tällöin rikkovat
erikoiset tapaamiset aina liikuttavasta hetkestä keltaisen, lumisen hevosen
kanssa yllättäen tavattuun, aikanaan koulukiusattuun luokkakaveriin. Arvidin
sydäntä lähinnä ovat tyttäret sekä kirjat:
...ja kaikki kirjojen parissa vietetyt vuodet, ainoat
uskolliset ystäväni Audunin lisäksi, jokaisen kirjan selkä oli ovi ja avautui
elämään, joka ei ollut minun elämääni mutta olisi ehkä voinut olla ja tavallaan
jo oli, koska minulla oli ne kaikki kiinnitettyinä poijulla sydämeeni, joka
ikinen niistä; koko matkan yläkoulusta tänne minulla oli ollut ne mukanani, ja
kuka olisin ollut ilman niitä, kuka olisin ollut ilman de Beauvoiria, ilman
Sandemosea, Cora Sandelia, Hamsunia, kuka olisin ollut ilman Jan Myrdalia,
Hemingwayta ja Jayne Anne Phillipsiä, ilman Jean Rhysia ja Melvilleä, Isaak
Babelia, Strinbergiä. Kaikkia heitä ja muita. Niin, kuka olisinkaan ollut.
Miehet minun tilanteessani on tarina, joka varmaan tarjoaa vertaistukea 'miehille heidän tilanteessaan'. Tai kiinnostaa muuten vain, sillä Arvidissa
tapahtuu vajaan kolmensadan sivun aikana selvää eheytymistä. Oman uuden
elämänsä hyväksymistä, siihen asettumista. Eikä hän voi olla näkymätön mies,
vaikuttamaton, jos kerran lukee Sandemosea, Phillipsiä, Rhysia...Hänestä tulee
vielä mies, jota tulevaisuus syleilee. Joskus vain tapahtuu, että vaikka on
antanut rakkautta yhtä paljon kuin on toiselta saanut, sekään ei riitä. Silloin
noustaan uusiin juniin, uusiin huomisiin. Hyvästellään mennyt hellästi. Ollaan
armollisia menneisyydellemme, niille nuorille, jotka kerran rakastivat kuin eivät
ketkään toiset ikinä.
*****
Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Arja/Kulttuuri kukoistaa
*****
Otavan Sininen Kirjasto
Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Arja/Kulttuuri kukoistaa
*****
Otavan Sininen Kirjasto
Vaikuttaapa hyvältä teokselta! Tuota "noustaan uusiin juniin" -ajatusta yritän välittää nuorille: ihmisen elämä ei saa olla niin toisesta riippuvaista, että tekee toiselle tai itselle mitään, vaikka ihmissuhde päättyy. Surra saa, mutta pitää olla sillä tavalla itsenäinen, ettei omaa elämää ripusteta toisen varaan.
VastaaPoistaJoululainen, tämä on! Kunpa se välittyisi ja leviäisi. Niin moni jää kieriskelemään surussaan ja katkeruudessaan. Jopa jättävät itse, sillä suurten päätösten kestäminen jättää jälkensä.
Poista♥
Per Petterson on saanut paikan sydämessäni. Kivaa kuulla, että häneltä on ilmestynyt uusi suomennos. Vaikuttaa hyvältä!
VastaaPoistaJonna, sama täällä. Lue ja kerro, mitä pidit♥
Poistatästä paljon puhutaan
VastaaPoistaHannele, se onkin puhumisen väärti.
Poista♥
Pettersonit aiemmat kirjat ovat olleet suosikkejani. Pitää siis lukea tämäkin!
VastaaPoistaKatja, tässä jotain samaa kuin Kirottu ajan katoava virta.
Poista♥♥
Mahtava Petterson - juuri postasin tästä ja luin juttusi. En symppaa Arvidia yhtään, mutta kirjailijan kirjoitustavasta ja älystä nautin.
VastaaPoistaArja, hän on kiinnostava kirjoittaja. Annoin lahjaksi Kirottu ajan katoava virta ja oli sitten 'pakko' ostaa se itselle takaisin: Luen sen joskus aina uudestaan.
Poista♥♥