perjantai 16. elokuuta 2019
Lumimies kotiterassillamme, Taikaa, Dinaa...
Lumimies nauttimassa suvi-illasta yläterassillamme, jossa eivät hyttyset häiritse ja voi nähdä auringonlaskun Päijänteeseen.
Helppo menu eli katkarapusalaattia, tzazikia ja vaaleaa leipää. Annoksesta riittää neljälle tai kahdelle niin, että siinä on seuraavan päivän brunssi. Katso Ruokareseptit Leena Lumissa.
Patonkia tai paahtoleipää, jäävettä ja valkoviiniä. Tässä yksi meidän nuorison suosikeista suviaikaan.
Suvella Lumimieskin valitsee valkoviinin. Nyt menossa tyttären viinivalinta...
Reissussa olevan Merin koiruudet lukevat Hesaria tavoillaan. Tässä Taika -sheltin piilotyyli ja
kääpiövillakoira Dinalla on pienen koiran tapaan iso ego, joten hän haluaa lukea vähän tarkemmin.
Syömme terassillamme vielä aika myöhään syksyllä untuvatakit päällä. Tässä on grilli likellä samoin kuin lyhyt matka keittiöön, jos mitä on tarvis hakea. Syyspesämme on ihanin♥
Vielä on kuitenkin kesä ja ensi viikolla on tarkoitus poiketa kauppapuutarhalle, koska tänään ei toimeennuttu kuin cityyn lounaalle ja...Taidammekin poiketa Plantageniin, josta löydän eri juttuja kuin Viherlandiasta. On satanut, joten helpotus on suuri! Nyt kirja käteen ja sänkyyn koko konkkaronkka. Koiruuksilla on meillä omat pedit, mutta ainakin Dina liimautuu minuun kiinni koko yöksi.
Lumimimiesterveisin
Leena Lumi
PS. Olen mennyt koko suven kahdella Nanson Korsi -mekolla! Ohut neulejakku on joskus ollut tarpeen ja uimapukua on sentään käytetty...
keskiviikko 14. elokuuta 2019
Jean Rhys: Herra Mackenzien jälkeen
Julia halusi vetää puoleensa, hurmata. Hän käsitti sentään
vielä sen verran, että oli äärimmäisen tärkeää kyetä vetämään puoleensa ja
hurmaamaan. Mutta hän ei mahtanut mitään unenomaiselle tunteelle, joka oli
hänet vallannut, se sai miehen puheet kuulostamaan epätodellisilta ja jotenkin
naurettavilta ja mitättömiltä.
Jean Rhysin Herra Mackenzien jälkeen (After Leaving Mr
Mackenzie, Otava 2001, suomennos Hanna Tarkka) on minulta viimeinen Rhysiltä
suomennettu teos, jonka sain juuri luettua. Varoitan jo nyt, että Rhysin kirjan
päähenkilöt voivat mennä sekaisin, sillä niin paljon ne muistuttavat toisiaan.Muistuttavat myös kirjailijaa, vaikka hän ei sitä suoraan ole myöntänytkään. Rhys-naisesta on tullut minulle päähänpinttymä. Mukaan liittyvät
blogiystäväni Sara ja Katja. Sara lähetti minulle aikanaan lahjaksi SiintääSargassomeri omistuksella ’Leenalle elokuun öihin’ ja vuosi oli 2011. Laitoin sen heti ’tärkeiden luettavien
osastolle’ makkariimme kirjahyllyyn. Jostain syystä halusin kuitenkin ensin lukea varhemmat
Huomenta, keskiyö ja Kvartetti, mutta välistä jäi vuosiksi uupumaan Herra
Mackenzien jälkeen ja syytä en tiedä. Enkö ollut huomannut sitä? Nyt onneksi
Katja bloggasi ko. kirjasta ja pääsin mieliaiheeni pariin eli onko elämää
neljän suomennetun Jean Rhysin kirjan luettuani? Kiitos Sara ja Katja♥ Hanna Tarkan upea käännöstyö toi Julian (Jeanin) taas niin iholle, että sattuu.
Herra Mackenzien jälkeen kertoo Juliasta, joka asuu ensin
Pariissa, mutta palaa sitten vähemmän toivottuna kotiinsa Lontooseen
parinkymmenen vuoden jälkeen ja taas takaisin Pariisiin. Käsittämätöntä, mutta
arvattavaa on, millä hän saa maksettua ruokansa, vaatteensa, vuokransa..., mutta
hänellä on ollut onni kohdata herra Mackenzie, joka on ollut varsin avokätinen.
Samaa vauhtia Julian ikävuosien karttuessa vähenee herra Mackenzien kiinnostus
ja lopulta hän laittaa asianajansa kautta Julialle säällisen summan, joka hyvin
tarkkaan eläen riittäisi joksikin aikaa. Riittäisi toki, ellei kyseessä olisi
Rhys-nainen, joka on montaa, mutta myös aika-ajoin virvatulien ajaja. Julia
tietää, että hänen etsikkoaikansa on katoamassa ja niinpä hän mieluusti tuhlaa
kaiken saamansa vaatteisiin, jotta näyttäisi vielä naiselta, jonka parasta
ennen päivämäärä ei ole mennyt, ei ole likelläkään! Puuteria tupsutellaan
maanisesti ja aina löytyy joku herra tarjomaan lounaan, päivällisen, konjakin
tai maksamaan halvan hotelliyöpymisen. Rhys-nainen on kuitenkin jonkun verran
alakuloisuuteen taipuvainen ja vain nautittujen juomien määrä tuo hänen
elämäänsä kepeyttä. Hän ei pysty uskomaan muiden voivan hänestä pitää hänenä
itsenään, siksi hän alati seuraa miten muut ovat ja miten hän voisi erottua
edukseen. Rahattomuus vie nopeasti toivon, kun ei tiedä, mistä saa seuraavan
aterian, mutta samalla se vain kiihdyttää jo saatujen rahojen tuhlausta. Kuten
Huomenta, keskiyön Sasha, Juliakin yrittää palata nuoreksi ja halutuksi, mutta
huomaa kohtaavansa ylenkatsetta hotelleissa, kaupoissa,
kaduillakin...Rhys-nainen näkee vain seuraavan tunnin, korkeintaan seuraavan
päivän. Julia on myös Kvartetin Marya, joka pelkää eniten kaikista
yksinäisyyttä. Rhys-naisen yksinäisyyden pelko saa hänet takertumaan miehiin,
saa heidät suorastaan nuolemaan masokistisesti katua, jolla he astuvat kunhan
hän vain saisi pidettyä jonkun. Hänelle
kelpaa melkein kuka vain. Toisaalta hän muistaa kultaiset vuodet ja saattaa
vielä vahingossa unohtaa roolinsa joutuen näin naurunlaiseksi jopa rähjäisten
hotellien apupoikien taholta. Sanomattakin on selvää, että tällainen elämä
uuvuttaa ja Julia on melkein aina hyvin väsynyt. Hän voisi vain nukkua ja
nukkua, mutta saada huone yöksi, sekin maksaa...
Rhysiläinen nainen on melkein aina onneton. Hän toistaa
samoja sanoja, hän ei tavoita todellisuutta, hän ajelehtii tilanteesta toiseen
ollen kaunainen, kateellinen ja katkera. Hän on elämän ajelehtija, jonka
mielestä elämä on hänelle jotain velkaa...Velkaa hyvätasoisen elämän. Aivan
kuin tämä tieto olisi jo Rhys-naisen geeneissä! En voi olla nyt toistamatta
Raija Siekkisen saatesanoja kirjassa Huomenta, keskiyö, jossa Siekkinen valottaa
Jean Rhysiä vasten kirjailijan kuvaamia naisia, tässä nyt lähinnä Sashaa, mutta
samanlaisia he ovat monellaan, Rhys-naiset:
Rhysin maailmaa hallitsee rumuuden estetiikka. Vaikka
nainen, Sasha, näkee kauniita, valoisia huoneita, puistoissa leikkiviä lapsia,
hän kantaa rumuutta sisällään, ja niin kirjassa on kaikki sen valaisemaa.
Kirjan ainoa kauneutta kuvaava jakso ajalta Ennon kanssa nouseekin esiin kuin
huikaiseva valonsäde:”Kaikki on tasaista, pehmeää ja hellää. Lemmiskely.
Taulujen värit. Auringonlaskut, Pohjoisen lempeät värit auringon laskiessa –
vaaleanpunainen, malva, vihreä ja sininen. Tuli on raikas ja kolea ja kanaviin
heijastuvat valot kuin kultaisia kaalimatoja, ja kaiken aikaa lokit syöksyvät
veden yllä.”
Kuten voitte huomata minuun rhysiläisyys osui ja upposi.
Jean Rhysin tyylissä on savua, melankoliaa, nuhjaantuneisuutta, hypnoottisuutta
ja lukijakin tuntee seisovansa kuilun reunalla. On kuin lukijakin menisi ja
tulisi huvituksesta toiseen, mutta saa vain hetken humalan ja sitten kaikki on
entistä vaikeampaa. Muistaa torjutuksi tulemiset, ylenkatseet, omat väärät
valintansa. Rhysin tyyli on tyly, tunteet vailla tunteita, lakonisuus, uniikki tyyyli, jossa paljon jää lukijan varaan. Ainoa ehkä johon häntä tohtisin verrata on Marguerite Duras...Ehkä.
Kvartetin saatesanoissa Anna Lassila toteaa osuvasti
Maryasta, joka voisi olla ihan hyvin Julia:
Aina kun Marya saa tilaisuuden, hän valitsee väärin,
epäluotettavan aviomiehen, itsekkään rakastajan. Hänet kuvataan vailla menneisyyttä, tässä ja nyt,
keskellä tapahtumia, jotka etenevät vääjäämättä kohti tuhoa. Marya on nainen,
joka törmäilee oviin, rakastuu renttuihin, vihaa kaikkia muita paitsi niitä,
jotka hänen olonsa tukalaksi saavat. Ja eniten hän vihaa itseään.
Paljon samaa kuin Herra
Mackenzien jälkeen Juliassa. Tosin minusta Julian uupumus on jo luovuttamisen
makuista. Palaan siihen kohta...
Rhys-naiselle onni on joku käsittämätön olotila, joku pakeneva. Se hetki on melkein jo poissa ennen kuin sitä on kunnolla ymmärretty. Onnen askeleet ovat hiljaiset ja Rhys-nainen on heikoin niitä tunnistamaan.
Rhys-naiselle onni on joku käsittämätön olotila, joku pakeneva. Se hetki on melkein jo poissa ennen kuin sitä on kunnolla ymmärretty. Onnen askeleet ovat hiljaiset ja Rhys-nainen on heikoin niitä tunnistamaan.
Siintää Sargassomeri on minusta näistä poikkeavin, vaikka
Rhys-nainen siinäkin. Kirja on vain näistä värikylläisin ja julmin. Mikään
maailman mahti, eivät luonnon värit tai auringonlaskut, muuta miesten
kreolitytölle määräämää kohtaloa. Bertha Masonista tulee Charotte Brontën
Kotiopettajattaren romaanin hullu nainen ullakolla. Yksi mies mursi Berthan
ensin autuudesta sitten vihasta.
Onko Jean Rhysin maailma sitten masentava? Ei ole. Se on
psykologisesti alastomaksi riisuva, kiinnostava, nuhjuinen, savuinen,
humalainen, hyväksikäyttävä, masokistinen, ajelehtiva....Silti sen kadut soivat
kutsuvaa savunsinistä soundiaan etkä voi olla lähtemättä uusille kujille,
uusiin baareihin, uusiin miehiin ja seuraavaan hotelliin, jonka huoneen
nuhjuisessa tapetissa on jotain uupuneen eroottista.
Petri Tammisen saatesanojen lopusta kirjaan Herra Mackenzien
jälkeen:
Kiehtovalta tuntuu, etteivät mitkään asetelman
yksityiskohdat koskaan riko Rhysin uskottavuutta. Uskottavuus syntyy
huomaamatta, vaikutelmien välittömyydestä. Lukija on sisällä Rhysin maailmassa,
mukana noilla kaduilla, jotka ovat harmaita kuin unet. Rhys keskittyy kuvaamaan
tyhjyyttä, olemattomuutta, ja luo näin poikkeuksellisen tunnun olevasta,
ilmankosteudesta, hämäristä auloista, himmeästä valosta, joka aina siilautuu
monen olevaisen kerroksen läpi, pilvien, puiden, hotellihuoneiden, kuluneitten
verhojen.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin, Julian uupumus on hälyttävää,
siinä on luovuttamisen merkkejä, mutta ei hän itsemurhaa silti haudo. Hän on
enää kasa kekäleitä, joista hyvinä päivinä voi pieni liekki leimahtaa tai sitten ei:
Julia oli luhistunut. Hän oli polvillaan, itki hartiat
hytkyen ja toivoi, että hänellä olisi mukanaan vielä toinen nenäliina. Hän itki
muistaessaan, että hänen elämänsä oli ollut sarja nöyryytyksiä, erehdyksiä,
vastoinkäymisiä ja surkuhupaisia yrityksiä. Samanlaista oli kai toistenkin
elämä. Ja kuitenkin kuin ihmeen kautta hänen ytimestään nousi jotakin olennaista,
kuin liekki, Hänhän oli suurenmoinen. Uhmakas liekki, joka ei pyytänyt mitään
vaan uhkasi. Sitten liekki hiipui, kaikki oli ollut turhaa, se ei ollut
tavoittanut mitään.
*****
Tähän mennessä suomennetut Jean Rhysin teokset.
Kirjailija Jean Rhys (24.8.1890-14.5.1979)
maanantai 12. elokuuta 2019
Alex Michaelides: Hiljainen potilas
Alicia Berenson oli 33-vuotias, kun hän tappoi aviomiehensä.
He olivat olleet naimisissa seitsemän vuotta ja olivat
molemmat taiteilijoita: Alicia oli taidemaalari, Gabriel puolestaan tunnettu
muotikuvaaja.
Gabriel Berenson murhattiin kuusi vuotta sitten, ja hän oli
kuollessaan neljäkymmentäneljävuotias.
Päivä oli elokuun kahdeskymmenesviides.
Moni saattaa muistaa, että kyseinen kesä oli ollut epätavallisen kuuma ja
lämpöenätyksiä oli rikottu ympäri maata. Gabrielin kuolinpäivä oli vuoden
helteisin.
Alicia ei suostunut sen enempää kiistämään kuin
myöntämäänkään syyllisyyttään.
Hän ei puhunut enää koskaan.
Alex Michaelidesin trilleri Hiljainen potilas (The Sailent
Patient, Gummerus 2019, suomennos Antti Autio) tuli minulle tämänsuviseen käsittämättömään
dekkarinälkääni kuin jonkun arvaamana. En siis ollut kirjaa tilannut, mutta
kun sain ennakkokappaleen ja dekkareita ahmiva ystäväni oli kirjan lukenut, hän
suorastaan vaati myös minua tekemään samoin. Painoarvoa antoi se, että ystäväni on ns. alan
ihminen eli kirjan kertoja on psykoterapeutti Theo Faber ja miljöönä toimii
Pohjois-Lontoossa sijaitseva Grove-laitos, joka on tarkoitettu suljettua hoitoa
vaativille henkilöille. Nimenomaan oikeuspsykiatriselta kannalta hoitoa
vaativia ja sinnehän puhumaton Alicia passitetaan. Kuusi vuotta Alician siirron
jälkeen laitoksessa avautuu kriminaalipsykoterapeutin virka, jota Theo Faber
heti hakee ja jonka hän myös saa. Hakulautakunnalta hän toki salaa lähteneensä
alalle omien vaikeuksiensa takia. Theon mielestä
sama pätee suurimpaan osaan mielenterveysalalla
työskentelevistä ihmisistä. Valtaosa meistä on hakeutunut tämän työn pariin
omien ongelmiensa vuoksi. Olemme toisin sanoen ryhtyneet opiskelemaan
psykologiaa, jotta pystyisimme parantamaan itsemme. Eri asia on sitten, kuinka
moni meistä olisi valmis myöntämään sen.
Theolla on itsellään takanaan tiivis vuoden terapiajakso,
jonka jälkeenkin hän kuin tuntee terapeuttinsa kannattelevan häntä. Saapuessaan
Groveen hän haluaa heti aloittaa terapiaistunnot juuri Alician kanssa. Ensin
hän pyytää vähentämään tämän lääkitystä ja sitten hän ehdottaa Alicialle
annettavaksi harmittomia maalausvälineitä paitsi ei veistä, vain siveltimet,
värit ja kankaan telineellä. Theon mielestä Alicia viestisi töillään puhumisen
sijaan. Theo saa tahtonsa läpi ja sitten...
Hiljainen potilas on todella jännittävä ja tietty myös
kiinnostava kuvaus rankasti häiriintyneiden rikollisten jokapäiväisestä elämästä suljetussa laitoksessa. Työntekijöidenkin ristiriidat herättävät uteliaisuutta, sillä etenkin aikaisemmin
Alician lääkkeistä päättänyt Christian ei näe Alicialla mitään toivoa, vaan
toteaa tämän olevan terapiaan reagoimaton rajatilapersoona. Heittääpä
kiukuissaan vielä senkin, että rajatilapersoonat hurmaavat terapeuttinsa
vaarallisesti.
Theon kertomuksen rinnalla alkaa yllättäen kulkea Alician
päiväkirja, josta kukaan ei ollut tiennyt. Jännitys tiivistyy, sillä nyt lukija
saa tietää Theoa enemmän. Kuva tarkentuu Theon alkaessa kertoa Alicialle
omasta lapsuudestaan. Vuorovaikutus ja luottamus ovat ne työkalut, joita Theo
alkaa käyttää eli hän panee myös itsensä likoon parantaakseen vaikenevan
Alician, tehdäkseen särkyneestä ruukusta uutta vahvemman.
Pidin tässä kirjasta kaikesta, kaikesta, paitsi en siitä,
mistä minun olisi kuulunut pitää, sillä sanonhan usein, että ensimmäisten sivujen on
lukittava lukija syleilyynsä eikä sen syleilyn ote saa irrota ennen kuin
viimeinenkin sivu on luettu. Kirjassa on
454 sivua, joten jossain ihan lopussa alkoi tapahtua uusia yllätyksiä eli
jännitystä vain kiristettiin, otetta lukijasta tiukennettiin. Uskomattomia tapahtumia...Minua sattui,
sillä koin viimesyleilyn epäuskottavaksi. Minua pideltiin kuin väkisin enkä
saanut enää happea...Voin olla ainoa, joka ei ylistä tämän tarinan finaalia,
mutta vika voi olla minussakin. Olen yliherkkä tietynlaiselle
epäuskottavuudelle ja nyt koin sellaista. Etenkin se tuntuu näin vahvan tarinan jälkeen. Ikäänkuin kirjoittaja ei olisi uskonut riittävyyteensä ilman...Silti olisin satavarmasti lukenut
Hiljaisen potilaan, sillä parikymmentä sivua epämukavuusalueella ei kaada satoja sivuja parhautta. Sen sijaan kaikki sitä ennen oli todella uskottavaa, jännittävää, kuohuttavaa. Kiinnostaa myös kuulla mitä
on kirjasta mieltä naapurini, joka on terapeutti, hän nimittäin saa teoksen
ikiomaksi!
Jossain seisoo eksyksissä pieni poika, joka ei tiedä miten
olisi ollakseen mieliksi raivolle, ailahtelevalle isälleen. Hän seisoo lumisateessa ja tavoittelee
lumitimantteja kädellään. Ne sulavat ja katoavat. Ne tekevät sen yhtä varmasti
kuin hän kerran nousee junaan, joka vie hänet kauas pois ahdistuksesta oman
elämänsä sankariksi.
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Mai/Kirjasähkökäyrä Kaisa V./Kirja hyllyssä ja Aletheia/Hiljainen potilas
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Mai/Kirjasähkökäyrä Kaisa V./Kirja hyllyssä ja Aletheia/Hiljainen potilas
*****
sunnuntai 11. elokuuta 2019
Rappioromantiikan viehätystä...suvella ja talvella
Yli kolmekolmekymmentä vuotta vanhat korituolit ovat palvelleet aikansa ensin puutarhatuoleina kauniilla kukkakuosityynyillä ja nyt kun ne eivät enää kestä istumista, ovat mitä parhaita köynnöstelineitä. Näitä fiinimpiä tuoleja on kaksi ja molemmat peittyvät nyt keijunmekkoihin jo kolmatta vuotta vähintäin.
Talvella sitten näin...Kiitollisia ovat olleet tuolit, sillä kesät talvet ulkona.
Sanoisin, että tarkkaa käyttöä ja minua tietynlainen rappioromantiikka viehättää.
♥: lla Leena Lumi
perjantai 9. elokuuta 2019
Sama polku eri vuosina eri vuodenaikoina
Koska olemme ensi viikolla ja vielä seuraavallakin osan viikosta koiruuksien hoviväkenä, laitan teille nyt jotain puutarhasta eli seurataan tätä polkua eri vuosina ja eri vuodenaikoina. Tässä on paljon tragediaa, sillä halusin tuon keskipihan lampun viereen just ja vain pilvikirsikan. Sehän siihen kasvoi ja voi hyvin, kunnes ylti jo miltei yläterassin ruokapöytäämme, mutta sitten alkoi kuin kuivahtaa, kuolla, menehtyä...Ei ollut apua asiantuntijoistakaan joten syy ei selvinnyt ikinä. Nyt siis kevätpolku menossa ja ihanista ihanin pilvikirskan kukinta-aika. Löydät tragedian kokonaisuudessaan kohdasta Pilvikirsikan kadotuksesta keijukukkien kautta kohti viikonloppua
Vuonna 2013 pilvikirsikkamme oli näin upea, mutta köynnnöshortensiat eivät vielä ympäröi ruokakatostamme, joten siitä tarkennan vuotta...
Tämä sydänsuven kuva on ehkä vuodelta 2014, sillä minähän istutin siihen uuden pilvikirsikan, mutta tragedia vei senkin parissa vuodessa samaten kuin siihen tuodun päärynäpuun.
Tässä ollaan istutettu jo rautatieomenapuu, sillä vuosi taitaa olla 2016 tai 2017. Sydänsuvea, koska verenpisarat kukkivat pöydällä ja köynnöshortensiat terassin pylväissä eli veikkaan elokuuta.
Huomasin vasta nyt kun kollasin puutarhakuvia, että siellähän on siili menossa kallion lammikolle juomaan. Siinä käyvät monet eläimet kuumina päivinä ja öinä.
Ehkä heinäkuuta kuitenkin, koska päivänliljat noin reheviä vielä...
Kartiovalkokuusen koosta päätellen menossa on ensimmäinen pilvikirsikka ja miten kaunis hän olikaan keväät, syksyt...
kunnes tässä on jo muutakin menetystä kuin syksyn lehdet. Sen näkee siitä, miten puu riiputtaa lehtiään.
Tässä sama polku eilen, 2019, kuvattuna. Toistaiseksi lampun vieressä kasvava rautatieomenapuu on ollut muuten ok, mutta kukki tosi vähän, joten niitä oransseja syyspiristyksiä saamme odotella. Sen sijaan yksi ostamistani terassihortensioista vaihtui ihan punaiseksi vaikka oli alkujaan lime/vaaleanpunainen ja tuplasi samalla kukintansa. Erittäin vahva yksilö, sillä jaksaa hyvin kannatella kukintansa ilman tukia.
Vuosia sitten ennen kuin lehdet ovat pudonneet ja pilvikirsikka aloittanut mysteerin elämänsä.
Ja nyt kun unohdin ostaa vispipuuron värisen callunan ja lehdet ovat jo...Oikealla oleva köynnöshortensia vie väistämättä osan polusta, mutta kun se on vaan niin meidän suosikkikasvi.
Jatketaan tästä puutarhapolun ihmettelemistä♥
puutarhaterveisin
Leena Lumi
Leena Lumin puutarhassa
6.6.2020 hyvin pitkän kuivan kauden jälkeen saimme vihdoinkin ensimmäisen sateen. Huomaattehan, että kaikkien sattumusten jälkeen nyt pihavalon ylle kaartuu rautatieomenapuu. Sattuipa samanväriset orvokit kuin alussa, vaikka minun suosikkini ovatkin nämä:
Taika -sheltti orvokkikuningattarena. Villakoira Dinakin on mukana, mutta mitä lie touhunnut noiden orvokkien takana juuri kuvaa otettaessa:)
Ja polulla katse kalliolle. Kulleroita on tulossa ihan ziljoona!
Tässä polun varrella oleva rautatieomenapuu, joka
jopa kukki jo tänä vuonna. Nyt olisi hyvinkin kuvauksellinen, mutta tulee kovasti...
Samalle sateen huuhtomalle polulle jälleen. Oikealla köynnöshortensiat ovat jo komeilla nupuilla. Tapaamisiin polulla taas♥
torstai 8. elokuuta 2019
Ette ikinä arvaa, mitä teen tänään ja mikä soi sisälläni!
Olen addikti The Affair -sarjaan, joten takuulla katsomme kera herkkujen. Uimaankin ehtii vielä.
Kaksi pakastinta on niin täynnä marjoista, että viisi litraa mustikoita enää mahtuu...kuulemma, joten nyt on aika relata ja unohtaa myös kastelut tässä järkyttävässä kuivuudessa, jossa emme ole vesipisaraakaan nähneet aikoihin.
Neljäs tuotantokausi katselussa ja viideskin on jossakin tai ainakin tulossa: Hurraa!!!
Sisälläni soi meri
relaterveisin
Leena Lumi
tiistai 6. elokuuta 2019
Camilla Grebe: Horros
Olimme ihan tavallinen perhe. Se oli ihan tavallinen aamu.
Tarinan alku kuulostaa pahaenteiseltä. Nykyaika ei noteeraa
mitään tavallista, vaan kaiken pitää olla kuten nettimaailmassa: äärimmäistä.
Niillä saadaan huomiota ja klikkauksia. Tosin hakeeko tavallinen perhe tavallisena
aamuna extremeä? Vai haluaako tavallinen perhe vain selvittää, kumpi jää tänään
tekemään kotiin töitä ja samalla pitämään huolta perheen pienestä ja vilustuneesta Nadjasta? Haluaako tavallinen
perhe vain selvitä taas kerran yhdestä tavallisesta arkipäivästä? Tänä
tavallisena aamuna rikostutkija Manfred Olsson tasa-arvon nimissä päästää
vaimonsa Afsanehin lähtemään. Hän jää kotiin päivänä, joka ei myöhemmin muistu
häneen mieleensä tavallisena päivänä, sillä...
Camilla Greben trilleri Horros (Dvalan, Gummerus 2019,
suomennos Sari Kumpulainen) heiluttaa voitonriemuisesti haastavan
dekkarikuningattaren viittaa, sillä vaikka muuta pelkäsin, Horros panee paremmaksi
esikoiselle, Kun jää pettää alta ja siitä seuraavalle Lemmikille. Horros on näiden kirjojen itsenäinen
jatko-osa. Tässä kohtaa olen yleensä kokenut notkahduksen eli se on noin
kolmannessa teoksessa, mutta ei Camillalla!
Sanon suoraan, että huumekirjat eivät kiinnosta, mutta
onneksi en ottanut kirjan ennakkomainontaa ihan todesta, sillä onhan teos melkein kuusisataasivuinen. Luin
kolmessa päivässä, enkä sitten paljon muuta tehnytkään. Horros on äärimmäisen
selkeästi kirjoitettu monista kertojista huolimatta tai juuri heistä johtuen,
sillä väistämättä kiinnyt toiseen ja arvostelet toista, löydät arvaamattomia
yhteyksiä heidän välilleen vaikka niitä ei pitänyt olla ja lopulta tajuat, että
täysin toivottomana pidetyn ja huumesotkuihin vaarallisten venäläisten kanssa
sotkeutuneen työttömän Samuelin ihan tavallinen äiti, Pernilla, on kirjan
tammi, se johon tarina turvallisesti nojaa, se minkä takia tarina tulee liki
lukijaa, jolle action ei olisi kovinkaan kiinnostavaa, vaan se tärkein: toivottoman hankalan teinipojan ja hänen
äitinsä viha-rakkaussuhde. Aluksi etenkin viha tai äitikiukku, sillä Pernilla ajaa saamattoman Samuelin
ulos heidän asunnostaan, mitä tosin aika pian ymmärtää katua. Samuel on
kuitenkin silloin jo saanut työpaikan kaukaa, eristyneestä talosta, jossa haisee
vauraus ja sairaus. Samuel kohtaa Rakelin, joka on suunnilleen Pernillan
ikäinen, mutta järisyttävän kaunis. Urheasti Rakel hoitaa koomassa tai
horroksessa olevaa poikaansa Jonasta, mutta hän tarvitsee Jonakselle päiviksi
seuraa, vaikka tämä ei näytä mitään tajuavankaan. Palkkaan kuuluu hulppea
huone, ruoka ja kuukausipalkka, joten Samuel ottaa työn vastaan. Mitä muuta hän
olisi voinut tehdä, kun venäläinen huumejengi jahtaa häntä.
Manfred puolestaan tutkii huumerikoksia, joissa hän
tapahtumien edetessä väistämättä törmää Samueliin ja Pernillaan, mutta myös
minun Grebe –suosikkiini profiloija Hanne Lagerlind-Schöniin. Hannen intuitio
toimii vahvasti ja hän kääntää kauniiden kuvien taustat esiin. Hän lataa
armotonta faktaa, joka on meidän jokapäiväistä elämäämme narsistisessa
maailmassa: Näkyä sosiaalisen median eri kentillä, haalia seuraajia hinnalla
millä hyvänsä, mutta ennen kaikkea näkyä niin, että erotut ja sinut huomataan.
Mikä ihmisiä oikein vaivaa?
Pidin Horroksesta todella paljon. Tarina on niin jännittävä
ja uskomaton, toisaalta taas niin tätä päivää, että ei voi olla tekemättä
vaikutusta. Rakkauden ja pahan tulinen tango, jossa kaunis kääntyy päälaelleen
kuin photoshopatut kuvat, joista ihmistä ei tunnista itsekseen. Pernilla on
kaukana photoshoppauksesta, mutta kruunaan hänet tarinan kuningattareksi.
Minulle hän on sitä kaikellaan, koska kantaa mukanaan syvää äitirakkauttaan,
vaikka vähän joskus väsyikin, mutta ikinä ei luovuttanut!
Polveeni sattuu ihan helvetisti, ja ihmiskuntakin on kai tuhon partaalla, koko ajan yleistyvän
narsismin armoilla.
Mutta mitä väliä sillä on?
Katson Afsanehia.
Hän hymyilee ja vetää syvät henkoset. Sitten hän kallistaa
päätään taaksepäin ja puhaltaa nautiskellen savua kohti vaalenevaa
kesätaivasta.
Olemme ihan tavallinen perhe. Tämä on ihan tavallinen aamu.
Ja vaikka mikään ei ole entisellään, elämä jatkuu.
*****
lauantai 3. elokuuta 2019
- tulisit vaikka tuskassa sydänyön...
- tulisit vaikka tuskassa
sydänyön hetkenä
niin että pimeys verhoo itkun
tulisit ahdistukselta salaa
vailla sanojen tai
seurustelemisen velvoitusta
kuin ottaisit lomaa itseltäsi
ja minä
ottaisin sinut vastaan pimeässä
siirtäneenä itseni syrjään
vailla kasvoja kuin yö
kuin ei-kukaan
vain yötä ja hiuksia
painautuisit minuun
lievittäisit itsesi minussa
antaisit minulle lievityksen
ja lähtisit hiljaa
puhdistuneena liiasta tuskasta
kuin minä, yö
- Sirkka Selja -
Aurinko on tallella, Valitut runot 1942-1985 (WSOY 1988)
George Yepes Axis bold as love
keskiviikko 31. heinäkuuta 2019
Endless Summer - tätä ei pitänyt tapahtua enää, mutta...ja rrrrakastan hortensioita!
Aina on tilaa vielä yhdelle hortensialle, mutta enpä olisi uskonut, että se voisi taas olla Endless Summer! Kun mainittu hortensia tuli markkinoille, laitoin sen etupihalle. Kukkien värit vaihtuivat sen mukaan, millä kastelin etc. Yllättäen huomasimme, että etupihallamme alkoi seisoa aivan vieraita ihmisiä kasvia ihailemassa....Tästä kulki silloin toisinaan bussi turisteja kohti Alvar Aallon huvilaa. Jossain vaiheessa sitten siirsin sen alapuutarhaan ja mitä sitten tapahtui, en muista, mutta ehkä se ei pitänyt siirrosta tms. Nyt tämä ei ole enää sensaatio, joten istutin sen etupihan kukkapenkkiin, jossa leimukukat eivät enää viihdy, kun niitä varjostaa yksi kapea kuusi. Tämä tuli siis puolivarjon paikkaan ja sen vastapainona vasemmalla on köynnöshortensia. Jotkut ovat sanoneet, että terassihortensiat voi istuttaa syksyllä ruukusta maahan ja ne nousevat keväällä. Taimipihan puutarhuri sanoi, että eivät nouse. Äitinikin oli yrittänyt länsirannikolla ja oksat jaksoivat suojaisalla pihalla nousta, mutta ei kukan kukkaa ja äitini on huima viherpeukalo. Kerroin, että en nyt halua mitään isoa hortensiaa, niitä on monta ja tämä tulisi penkkiin. No hän sitten tarjosi heti Endless Summeria, joten kokeillaan taas. (Jutusta Meriharakoita, lukuvinkki, ja vieläkin...)
Näin sitä sitten tuliin kotiin jalkojen välissä vaaleanpunainen Endless Summer, jossa on tosi paljon nuppuja.
Siis paljon nuppuja ja runsaat kukat ovat muuttuneet hennon lilaksi. Myönnän, että oli aika erikoinen ratkaisu istuttaa tämä päädyn kukkapenkkiin, mutta kun siinä eivät enää varjostavan kuusen takia viihtyneet esim. syysleimut, päätin näin. Oikealla tämä kaunotar ja vasemmalla kiipeää köynnöshortensia.
Tässä atsalean takana näkyy alkusuven kasvu eteläpäädyn käynnöshortensiasta, otamme uusia kuvia kohta. Nyt paistaa aurinko täysillä: Silloin en kuvaa ja huomenna olen menossa...
Kuvasin viistoon lounaasta päin, koska eteläseinä ei vielä kukkinut. Me aiomme siis tosiaankin peittyä köynnöshortensiaan ja joukossa on villiviiniäkin eli värikimaraa on odotettavissa.
Uhkeaa runsautta, mutta varret ovat nyt tanakat.
Paljon nuppuja ja tässä näkyy valkoinen seinä, joten penkissä kukka on.
Runsautta...
Pieni pensas siinä, jota ei helposti enää kukkapenkkinä pidä paitsi keväästä unikoihin.
Kaunis katseenvangitsija hän on, oih, hortensia vieköön♥
Tässä sitten yksi vanhempi terassihortensia..., jossa oli kauniisti limeä ja punaisen eri sävyjä. Ei ole mikään ihme, että hortensiaa pidetään sisustuksellisempana kukkana ikinä.
Pieni osa Cellen hotellin Fraun hortensioista syksyllä 2015.
Vähän vanhojen syyshortensioiden kokoa eli toiseksi jään.
Kukista raskaana.
Ja sisällä vaikka sitten näin eli tämä monet arvonnat läpikäynyt kuva.
Tästä sitten jatketaan, mutta toivottavasti syksyn kirjasato alkaa kypsyä sitä ennen. Dina ja Taika ovat meillä taas lomailemassa just syyshortensioiden kukkiessa♥
hortensiaterveisin
Leena Lumi
Leena Lumin puutarhassa
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)