tiistai 31. heinäkuuta 2018

Camilla Grebe: Lemmikki


Ilta ja PIMEYS, monessa mielessä.

P. lähti taas juoksulenkille. Käytän tilaisuutta hyväkseni ja kirjoitan muutaman rivin.

Valitin, että hän on hapan ja pahantuulinen. Ettei hän enää piittaa minusta, vaan kohtelee minua töissä kuin ilmaa.

P. vastasi, että minulla on hermot kireällä, ja sanoi rakastavansa minua. Sitten hän nojautui lähemmäs ja halasi minua kömpelösti.

Silloin päässäni napsahti...

Olen täynnä tyhjyyttä, kammottavaa loputonta pimeyttä.

Ehkä Ormberg on viimein asettunut minuun asumaan.

Camilla Greben uusin teos Lemmikki (Husdjuret, Gummerus 2018, suomennos Sari Kumpulainen) jatkaa dekkarikuningatarhaastajan vahvuudella ja yhtä tehokkaalla juonikuljetuksella vähintäin kuin mitä oli esikoinen Kun jää pettää alta. Edellinen oli vuoden petollisin trilleri ja monen suosikki, joten tuskin Camillan lukijat voivat olla seuraamatta, mitä nyt kuuluu vaikka Hannelle, sairaalloisen tarkalle noin kuusikymppiselle poliisia avustavalle käyttäytymistieteilijälle ja hänen parilleen Peterille. Vaikka tarina on aivan eri, suosittelen lukemaan myös Kun jää pettää alta, sillä siten pääsee erittäin kiinnostavan Hannen iholle!

Olen kertoja, olen kertomus.
Olen kamera, olen talot.
Olen yhtä aikaa objekti ja subjekti, sillä seuraan tapahtumia mahtamatta niille mitään.

Grebe ei toista itseään, vaikka nytkin kertojina on kolme eri tavoin oirehtivaa henkilöä: profiloija Hanne, teini-ikäinen Jake ja rikospoliisimme Malin, joka on kotoisin Ormbergin pikkukylästä ja josta on ikänsä kaiken vain halunnut pois. Hän onnistuikin siinä ja unelmahäät tukholmalaisen asianajajan kanssa ovat tulossa, mutta sitä ennen Malinin on selvitettävä kahden ruumiin arvoitus entisessä kotikylässään. Kummatkin ovat naisia, maahanmuuttajia sekä äiti ja tytär. Murhien välillä on kulunut paljon aikaa, sillä ensimmäinen ruumis löytyy lokakuussa 2009 ja toinen nyt. Tarinan kiinnostavuus lepää sekä sen juonikkuudessa että henkilöiden sekasortoisuudessa. Tokikaan kukaan ei sanoisi ehkä niin ainakaan Malinista tai Hannesta, mutta lukija saakin matkan varrella tietää enemmän kuin ormbergilaiset.

Pienessä kyläpahasessa on näkymättömiä riippuvuussuhteita ja niiden pauloihin takertuu myös vahva rikospoliisimme Malin: Tyttö voi lähteä Ormbergista, mutta Ormberg ei lähde tytöstä! Voi Malinia, voi! Ormbergin arvaamattomat piilovirtaukset vaihtavat suuntaa lupaa kysymättä, tuuli saa uuden tuoksun, hallinnan menetys voittaa ja se mitä kohti piti kulkea katoaa: oli eksyttävä löytääkseen perille...kotiin.

Tilanne talvisessa Ormbergissä on kaaottinen ja alati satava lumi peittää tekijän tai tekijöiden jälkiä. Kaiken lisäksi Peter, Hannen elämän rakkaus on kadonnut. Hannelta puolestaan on eräässä tapahtumasarjassa kadonnut päiväkirja, johon hän kirjoittaa kaiken. Joku takuulla lukee päiväkirjaa, jossa on myös intiimejä asioita Hannen ja Peterin Grönlannin lomalta. Lomalta, josta Hanne ei olisi halunnut ikinä palata takaisin.

Lemmikki on valittu Ruotsin parhaaksi rikosromaaniksi vuona 2017 eikä suotta! Minunkin pitäisi olla lomalla, mutta niin vain meni ihan toisissa maailmoissa pari järkyttävän kuumaa hellepäivää, vaikka sivuja on yli viisisataa.Sitten lähdin sukeltamaan Hannea ulos itsestäni, sillä hän jäi minuun. Lupaa pyytämättä. Itsevaltaisesti.

Ehkä tämän tarinan roisto olenkin minä: sydämetön, itsekeskeinen ja viettien ohjailema osapuoli.

Minähän tiesin kaiken tämän, mutta tahdoin silti P:n omakseni.

Ihan kuin olisi syönyt leivoksen, vaikka ei olisi pitänyt.

Huumetta.

Sitä P. on minulle ollut. Ihanaa huumetta, josta en missään tapauksessa halunnut kieltäytyä.

Hän oli huume ja minä olin narkkari. Kuka minä siis olen häntä moittimaan?

*****

Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Susa/Järjellä ja tunteella  Mai/Kirjasähkökäyrä ja Tuulia/Lukutuulia

*****

10 kommenttia:

  1. Aha, sarjaan on tullut jatkoa! Kyllä haluaisin tietää, miten Hannen ja Peterin asiat kehittyvät. Kiitos esittelystä!

    VastaaPoista
  2. Kiitos Leena vinkistä, uudet dekkarivinkit ovat aina tervetulleita, vaikka en ole lukenut tuota ensimmäistäkään osaa. Luin myös edellisen postauksesi, tuon Mannerin kirjan haluan ehdottomasti lukea, niin kiinnostavasti esittelit kirjan. Mukavaa alkavaa elokuuta sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anneli A., ole hyvä<3

      Molemmat hyviä omilla tavoillaan: Mannerin kirja kertoo erään naisen selvitymistarinan, jonka aikana nainen tietenki...Kun jää pettää alta itsenäinen jatko-osa on takuulla monen odottama.

      Kiitos samoin sinulle!

      Poista
  3. Perässä tullaan, hitaasti mutta varmasti. Olen näiden helteiden paahduttama, aivot eivät sulata lukemaansa vaikka koko kroppa sulaisi ;) Mutta voi mikä paketti! Grebe on kyllä kova <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Annika, sama täällä, mutta nyt olenkin lukenut kuumimmat ajat. Vikonloppu meni Aurinkolahdessa eli laatuaikaa tyttären&co kanssa, ei lukemista. Grebe on kova<3

      Poista
  4. Sain tämän juuri luettua ja oli kyllä hyvä! Ormberg vaikuttaa aika kiehtovalta paikalta :) Ja juu, Hannekin on kiehtova, tosin minä jäin miettimään että käytetäänkö murhatutkinnassa oikeasti tälläisiä käyttäytymistieteilijöitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuulia, oi, siellä tapahtuu:) Eikö nyt profiloijia ainakin käytetä...ja minusta tämä liippaa sitä liki. Ennustettavuus.

      <3

      Poista
  5. Luen vasta nyt tätä Greben sarjaa, ja sain juuri tämä loppuun. Kiitos hienosta arviosta. Linkaan tämä arviooni, joka tulee lokakuun loppupuolella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokke, ja sitten tulee se minusta parhain eli Varjokuva. Ole hyvä ja kiitos♥ Kiitos: Minä vastalinkitän, jos huomaan/muistan. Sitä ennen tapahtuu niin paljon...meillä. Mukavaa syyskuun jatkoa!

      ♥♥

      Poista