torstai 23. helmikuuta 2023

Leena Lumi lopettaa aktiivisen kirjallisuusblogin ja siirtyy enemmän muihin kuvioihin....

Ystävänpäivänä tuli täyteen 14 vuotta kirjablogin pitämistä. Kaikki alkoi kuin vahingossa ja vitsistä. Lumimies oli kerrankin yllättäjä ja avasi minulta kysymättä blogin. Tuskin tiesin mikä sellainen on ja ensin kieltäydyin jyrkästi, sillä minullahan oli juuri silloin muita suunnitelmia....Lukijani tietävät kuinka siinä sitten kävi! Yllättäen tein kolme postausta viikossa, joista yhden tähtäsin olevan kirja. Juttuja olen kirjoittanut nyt 4 741 ja Kari Martialan haastatelleessa minua lehteen, sain viikkotunneiksi 60 lukemisineen kaikkineen. Olen iltavirkku, joten oikein piristyin kun keskiyö jo kulki ohi. Aamupäivisin yritin sitten kirjoittaa tekstin. Vasta viime vuonna yritin todella hidastaa, mutta olin jo ylittänyt rajani. Olen lukenut monta tarinaa nyt luovan alan henkilöistä, joille käy näin ja sitten sitä vielä vain yrittää kiihdyttää. Minä en jaksanut ja sitten: Kiitos PIJ♥♥ Niin paljon oli muuttunut perhekuvioissamme ja aloin haluta tehdä muutakin. Toki minulle on sitä muuta tarjottu, mutta niiden toimintapiste olisi ollut Helsingissä. Sen on oltava nyt ensin perheeseen ja ystäviin uudelleen lähestymistä, aion katsoa sarjoja NetFlixiltä, aloittaa ei enää 16 000 askelta, mutta kun edes joitain tuttuja lenkkejä, joiden pituudet tiedämme. Ja minusta tulee jälleen keittiön valtiatar!

Monet kirjailijat ovat viitoittaneet polkujani. Antti Tuomainen tietämättään tavalla, joka kohotti minua joka kerta kun katsoin tätä kuvaa. Olin ollut heinäkuussa 2016 isossa leikkauksessa, mutta ei tullut mieleenkään jäädä pois. Sattuma toi minut Antin kanssa samaan kuvaan. Olin liikkeellä kipulääkkeiden voimilla ja tunsin olevani pöhöttynyt ja vaikka mitä. Niin vain suosikkikirjailija kumartui kauniisti puoleeni, mies, joka sai minut rakastumaan Kaivoksen roistoon. Pakko vähän kyynelehtiä kun luen kirjan romanttista lopputapaamista...Antti on yksi charmanteista kirjailijoistamme ja hyvin suosittu. Kiitos Antti ♥♥ Pitkiin jäähyväisiin ei pysty ilman hidasta hellyyttä.

Tässä kirjamessuilla 2013. Mukana kirjabloggaajat Katja Jalkanen eli blogista Lumiomena. Hän oli ensimmäinen kirjabloggaaja, johon tutustuin. Sitten Sara Kokkonen, jolla oli blogi tyttökirjoista sekä minun  vasemmalla puolellani Vappu Kannas, joka tuolloin teki tutkimusta Montgomeryn teoksista ja päiväkirjoista. Kollegoiden tapaaminen oli osa kahta kirjamesupäivää. Kiitos kaikille blogikollegoilleni näistä vuosista ♥♥

Ensimmäinen haastatteluni kirjamessuilla oli 2012 Marja-Leena Virtasen kirjasta Kirjeitä kiven alle, jossa oli paljon samaistuttavaa ainakin minulle ja aina pitäjiä myöten. Hauska, ihastuttava Marja-Leena♥♥ Sitten kun oli viralliset hoidettu ja valitan, että en voi tähän tuoda sitäkään kertaa, kun pidin puheen italiaksi kirjailija Silvia Avallonelle hänen kirjastaan Teräs, vaikka en edes osaa italiaa kuin rippusen, alkoi meno. Sovittiin tietty kellonaika ja sitten ystäviä Panoraamaan nauttimaan ylihinnoitellusta kuoharista, mutta hauskaa oli. 

Joka kerta tapasimme viimeisenä ihanan pariskunnan Birgitan&Arin. Birgitta on pitänyt jo kauan blogia Skool ja kulaus. Hulvaton, ihana pari. Miten minua alkoi heti naurattaa, kun katsoin Arin pilkesilmiin ja kuulin Birgitan naurun. Meillä on diili, koska he lottoavat. Jos voittavat hyvän summan, pääsemme kaikki yhdessä Idän Pikajunalle. Sehän on kai yhdeltä tai kahdelta 'vain'  hiukka paljon, jos valitsee sen, jossa illalliselle on pukukoodi etc. Sitä odotellessa kaikkea kivaa teille ja kiitos naurusta♥♥

Kiitos kaikille lukijoilleni näiden 14 vuoden aikana. Kaikki te yli neljä miljoonaa...Kiitos♥♥ Kiitos kaikille kuva-avustajilleni, kuten vaikka Mansuria Akterille, jonka kuva tässä ja eläinkuvista kiitän Nea Siemannia ja lankoani Pekka Mäkistä♥♥ Kaikkia heitä, joita en tässä pysty edes luettelemaan: Kiitos Vuosaaren lintukuvaajat ja monet muut♥♥ Kiitos kustantajille arvostelukappaleista♥♥

Suurin kiitos miehelleni Reimalle, joka on toiminut teknisenä tukenani, kuunnellut tekstejäni, lukenut jo muutamia vuosia samat kirjat kuin minä ja kestänyt, että joskus olen lukenut aamuneljään, enkä ole sitten jaksanut olla yhtään mitään♥♥ Tässä 30- vuotishääpäiväkuvassa paluumatkalla Itävallasta. Nyt meillä on aikaa toisillemme, vaikka Reima kutsuttiinkin erääseen kehitystyöhön, joka onnistuessaan auttaa meistä monia, sitä voi tehdä missä vain. Eikä ole aikaan sidottu. Minä siirryn keittiöön enemmän, yhdessä myös lenkkipoluille ja on meillä tapahtunut se kaikkein uskomattomin...

Saimme lapsenlapsen 25.11.2021. Kyllä tuli uusia menemisiä ja ajatuksia. Tämä kuva Casperista on meidän vierasmakkarista, jossa lapsi sai ihan luvalla tutustua ilmeisiinsä. Tästä on nyt tehty meille taulu. Se on voimataulu, sillä kun katson Casper Julianin kuvaa, minä vahvistun ja tiedän, kuka on Valonkantajamme♥♥ Ukilla eli Reimalla on häneen aivan erityissuhde ja miten nautinkaan katsoa heitä yhdessä. Ensi viikolla toivottavasti, sillä ukille on järjestetty koko päivän harjoitteluhoito, jos vaikka nuoret keksivät lähteä ties minne kahdestaan. Toki minä olen kaikessa mukana, mutta en aamukahdeksalta. Minä opetan Casperille, että 'älä herätä mummaa vielä, herätä ukki!' Kiitos Meri ja Sami♥♥

Eräs sukulaiseni sanoi, että ei sitten mitään rakoa blogin käytölle enää. Se ei ollut mahdollista! Saatan jossain vaiheessa tarttua johonkin ajankohtaiseen asiaan, joka voi koskea vaikka turkistarhausta tai tulevia vaaleja. Tai puutarhaa tai alppimatkaa etc. Heti oli aivan selvää, että teen kuten niin moni on pyytänyt: Jätän tämän valtavan 14 vuotta kestäneen työni niidenkin luettavaksi, jotka eivät ole vielä ehtineet. Missioni saada ihmiset lukemaan enemmän on onnistunut, sillä olen saanut niin paljon sähköpostia aiheesta. Monet eivät ole edes tajunneet mikä mielikuvituksen meri kirjallisuus voi olla. Jätän myös sellaisen kodikkaan jutun, että jos katson aiheelliseksi, voin kertoa, mitä olen lukenut. Tässä esim. kirjat, joista ensimmäistä olen jo lukemassa ja muita luen sen mukaan kun niitä ilmestyy. Ostan siis kirjan tai pari kuukaudessa, jos joku kovasti kiinnostaa. Nyt olen jo ostanut joitakin ja loput kun ne ilmestyvät:

Kerrankin katalogin mainos sai minut nauramaan. Tammen kustantama ja israelilaisen Hila Blumin teos, Kuinka rakastaa tytärtään, oudosti kolahti minuun...Ilmestyy toukokuussa ja ostan heti, kun ilmestyy myyntiin. Ahmatovan elämäkertaa luen parhaillaan ja koska en nyt aio tehdä enää pitkiä kertomuksia kirjoista, sanon heti, että Anneli Heliön suurtyön toivon näkyvän Finlandia Tietokirja -ehdokkaissa. Kyseessä Ahmatovan elämäkerta, joka avaa Annelin suomentamia runoja, Anna Ahmatova Olen äänenne Kootut runot 1904-1966, entistäkin enemmän Ahmatovan elämään kiinnittyneenä. Siis jos kirjoitus ei jumita voin kirjoittaa tästä, mutta ei välttämätöntä. Ja tietysti odotan Pasi Ilmari Jääskeläisen kirjaa. Pirkko Soinisen Kipulintu ilmestyy maaliskuussa ja Lisa Ballantynen Riittävä epäilys 28.3.

Pierre Lemaitrelta alkaa uusi historiallinen sarja ja lastenkirjoja tulen hankkimaan enemmänkin. Voi sanoa että Joyce Carol Oates on kuin osa hengitystäni.


Tämä totuuteni sai kunnian olla juuri Oatesin takakansitekstisssä♥♥

Voitte uskoa, että tämä kirjoitus ei ollut minulle helppo, mutta jos olisin jatkanut väsyneenä väkisin....olisin ollut kuin tämä kuvani parin vuoden takaa, jossa taas kerran joku tavoitti poissaolevuuteni. Hämmästyttävää, sillä oli hauska ravintolailta Aurinkolahdessa....ei siellä ollut tällaista hetkeä ja silti..


Suomen kevät on hidas ja vaihteleva. Kesälumipisara kukkii ja sitten saakin loskalunta päälleen ja kestää senkin. 

No niin armaani, tässä sitä ollaan ja ollaan oltu kohta jo 39 vuotta. Mitäs sanot, jatketaanko seikkailua♥♥


Kaikkia lukijoitani tasapuolisesti kiittäen♥♥ 

Leena Lumi

43 kommenttia:

  1. No voi voi Leena, mutta onnea uusiin seikkailuihin! Jo laitoin muistiin itselleni israelilaisen Hila Blumin teoksen ostettavaksi kesalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anu, tämä on parhaaksi, usko pois. Riippuu vähän mitä blogia pitää, mutta kun edes yöt eivät olleet minun. Luulin, että se on teillä jo ilmestynyt. Odotan todella ja pelkään, että saan lukea siinä vähän itsestäni. En ole 100 prosenttisesti poissa, joten voit kirjoitella tänne tai s-postilleni leenalumi@gmail.com Mitäs ajattelet siitä, että lähdin leikkausta seuraavana päivänä kotiin vain blogatakseni....Mun rajat on ylitetty. Tähänkin voi tulla addikti, mutta lukemista en jätä ikinä. Kiitos sinullekin kaikista näistä vuosista♥

      Poista
    2. Onnea jatkoon! Haluan tuon Hila Blumin juuri suomenkielisena niin etta hepreaa taitamattomatkin ystavani voivat sen lukea.

      Poista
  2. Varmaan vaikea päätös jättää blogi-harrastus vähemmälle. Olen minäkin vähennellyt, vaikka kovin kiivasta se ei minulla koskaan ollutkaan. Katselen itse paljon urheilua ja televisiota muutenkin, joten lukeminen on tavallaan häirinnyt niitä viihdykkeitä. Ja nämä blogitekstien laatimiset ovat myös tavallaan ärsyttäneet välillä, vaikka eihän kukaan minulta niitä vaadi.

    Minulla tulee oman rouvani kanssa loppukeväällä täyteen 34 vuotta avioliittoa. Lapsenlapsia ei ole tulossakaan. Mutta onhan pojalla pari kissaa, joita minä päivisin paimennan. Ja sitten on tätä talon hoitoa, tänään olisi siivouspäivä, pihaakin pitäisi kolata, uuni on lämpiämässä.

    Ei tietysti pitäisi neuvoa, mutta jos nyt ehdotan, että rupea Leena vaikka itse kirjoittamaan. Kyllä sinulta varmaan syntyy, kun olet niin monenlaisia kirjojakin lukenut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ketjukolaaja, arvaa vaan! Sinulla senkin edestä kiinnostavaa♥ Minä en ole ehtinyt muuta kuin katsoa joskus jotain jännäriä NetFlixilltä. Sarjoja ja olen miettinyt yksikö vai kaksi jaksoa. Sitä kuule voi ryhtyä itse vaatimaan, jos on tietynlainen luonne. Olen kilpailuhenkinen ja kilpailen itseni kanssa. // Meillä 39 vee tapaamisesta 3.3. Siihen riitti yksi katse. Ei meilläkään pitänyt ikinä olla lapsenlapsia. Niin meille tytär ilmoitti. Kaveri vaihtui ja saimmekin kuulla yllätyksen. Älä yhtään usko, mitä vain ihmeitä voi tapahtua;) Mieheni hoitaa kolaukset. Tosin minulla on lumentyönnin, jolla puuterilumet voin lykätä kaurisjälkiä pitkin kuusiaidalle, jossa mustarastaiden syöttö. Meilläkin tulet vuoroin leivinuunissa, vuoroin takassa. // Kirjoittaminen ei ole nyt nautintolistani kärjessä. Nyt levätään, katsotaan sarjoja, kokeillaan yhtä uutta ruokaherkkua etc. Ensi viikolla Lohjalle, jos olemme kaikki terveitä, koko viisikko. Voisi sujuakin..., kiitos kunniasta♥ Mitäs jos kirjoitin itseni tyhjäksi tähän blogiin. Oikein kaunista ja mukavaa kevättalvea sinulle ja vaimollesi♥ Ja kiitos näistä vuosista ja muistan sinut aina Baudelairesta!

      Poista
  3. On sinulla kyllä pitkä blogihistoria takana! Lämmin kiitos sinulle Leena kaikesta ❤️ Tiedän omastakin kokemuksesta, millainen addiktio tähän bloggaamiseen voi tulla. Muutakin elämää kuitenkin on, joten hyvä kun voit nyt keskittyä täysillä siihen kaikkeen. Ja lukeakin ihan levosta käsin. Ota rennosti ja ole hyvä itsellesi ❤️ Oli kiva lukea muistojasi vuosien varrelta, ja onpa aivan ihana tuo Casper Julianin kuva! ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjarikas elämäni, ehkä olisi pitänyt riittää 10 vuotta, mutta olin silloin vielä ihan tulessa. Kiitos samoin sinulle♥♥ Täällä minä joskus kummittelen vaikka runojen kanssa ja kuvien. Meillä on liian iso talo ja puutarha ja äiti asuu länteen 300 kilsan päässä ja Merin perhe etelään 300 kilsaa, joten pakkaan ja puran kaiken aikaa. Odotankin sitä lukuiltojen alkamista. Pidän pienen irtioton ja sitten kirja käteen ilman muistiinpanoja. Yritän alkaa taas nauttia kaikista elämän ihmeistä, jopa seikkailuista. Olisi tullut vaikka se kirja, sillä niin paljon sellaista yllättävää oli matkassa näissä vuosissa... Oli tulla liian pitkä jo nyt. Kiitos paljon sinulle♥♥Hän on suloinen ihme♥♥ Lumoavaa kevättalvea♥♥ Aion käydä joskus, vaikka pysyäkseni kiinni tekniikassa ja sen muutoksissa.

      Poista
  4. Kiitos ja hyvää matkaa uusiin ympyröihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aino, kiitos ja kiitos näistä vuosista♥♥ Tämä jää lillumaan tänne, joten joskus jotain pientä...

      Poista
  5. Täysin ymmärrettävää. Kun ei jaksa niin ei jaksa <3 Minulle Insta ja blogi yhdessä oli liikaa, päätin sitten epämuodikkaasti luopua kirja-Instasta. Mitään Tiktokeja en uskalla edes ajatella.

    Kiitos kaikista näistä vuosista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anki, se on just niin. Ja tähän liittyy myös se, että edes tyyris verenpainelääkkeeni, joka tulee Sveitsistä ei riittävän sivuhaitaton. Kun kokeilin sitä jonkin aikaa 2/vrk, olin kuin toinen ihminen. Nyt tulee liikunta mukaan kuvioon eikä tarvitse lukea pikkutunneille. Olin pudota kun tuli Insta. Mietin, että nyt tuli överit. Vuosia kirjabloggailimme ilman suurempia uupumuksia ja jopa teimme kaikenlaisia kirjallisia visoja. Kiitos sinulle ja kyllä minä täällä visiteeraan ainakin meidän kahden rakkaalla lajilla eli runoilla. Lumottua kevättalvea sinulle Anki♥♥

      Poista
  6. Leena, kiitos kirjoituksistasi! Nauti uudesta elämästäsi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Margit, kiitos sinulle♥♥ Juu, nyt on tarkoitus antaa enemmän aikaa nauttimiselle, jota on myös lukeminen, mutta ilman muistiinpanovälineitä aamutunneilla. Kaunista jatkoa sinulle♥♥

      Poista
  7. Ei tätä oikein voi uskoa todeksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Allu, kyllä vielä uskotkin, mutta minähän voin joskus vilahtaa täällä. Haluan pysyä mukana tekniikassa ja seuraavaksi on vuorossa uusi puhelin hyvällä kameralla. Sen opettelu ei ala tänään, mutta ehkä vaikka alkuviikosta. Suloista kevättä teille sinne Kölniin♥♥

      Poista
  8. On ollut mielenkiintoista lukea blogista,mikä olisi minunkin seuraava kirjani,kiitos siitä!
    Myös minulle ja miehelleni tulossa 39 vuotta yhteistä eloa.Neljästä lapsenlapsestani olen tosi kiitollinen!Joku viisas kerran sanoi,että lapsenlapset eivät tarvitse isovanhempiaan yhtä paljon kuin isovanhemmat tarvitsevat lapsenlapsiaan.Siinä on perää,vaikka aivan hyvin ymmärrän niitäkin,joilla ei yhtään lastenlasta ole ja aivan mainiosti tulevat toimeen ilmankin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuovi, laitan edelleen tiedoksi kirjoja, joita olen lukenut, jos olen lukenut. Kevään kirjat ovat kyllä kai tuossa. Kiitos, kiva kuulla♥♥ Miten minusta tuntuu, että olemme tästä ennenkin puhuneet...Tuo voi hyvinkin olla totta, mutta on kiva nähdä pilke Casperin silmissä, kun hän näkee meitä vaikka virtuaalisesti ja vielä enemmän tavatessa. No, me olimme jo tottuneet ettei elämän jälkiruoka osu meille. Toisin kävi♥ Mukavaa kevättalvea sinulle Tuovi♥♥ Tuon tänne niiden kirjojen kansia, joita olen lukenut. Joskus voin sanoa lauseen tai kaksi. Nyt huilaan. Kohta pakkaamme Lohjalle♥

      Poista
  9. Kiitos Leena, olet tehnyt upean työsaran. Ja ajattele, täältä me löydämme sinun kaikki vanhat kirja-arvostelut. Blogisi nimi ei unohdu. Kirjat eivät häviä ja toivon, että paperikirjat eivät vielä pitkään aikaan. En vain opi lukemaan kirjaa lukulaitteelta ja kuuntelemista en ole edes yrittänyt. Kyllä minä mieluiten kuuntelen lenkillä luonnon ääniä. Kirja on minulla makuuhuonejuttu. Valvon pitempään ja nukun aamusta, vaikka vanhemmiten en enää tarvitse kuin 6-7 tuntia yhtäjaksoista unta. Mutta aijai ne pienet ruokapäikkärit on poikaa.
    Toivotan iloa, terveyttä, rakkautta läheisten kesken sinulle. 💓

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Beate56, kiitos paljon♥♥Niin on tarkoitus ja myös kirjallisuuden opiskelijat, lauloivat pikkulintuset. Se on nimi, jota olin virallistamassa, kunnes Reima yllätti. Katsotaan mitä vielä ehtii...En osaa kuvitella muuta kuin paperista kirjaa, mutta meitä lukijoita on niin moneen lähtöön ja esim. näkövammaisille äänikirja on suuri juttu. Minäkin kuuntelen luonnon ääniä ja myöhään syksyyn ikkuna auki, joka ei yhtän haittaa lukemistani. Minua ei nähdä nappulat korvissa rantapoluilla. Ja kun kiipeän tietylle vuorelle, vain siinä kuulen ja näen kuusitiaiset. Eivät tule pihallemme, vaikka hyvät on tarjonnat. Minulla ihan sama eli siksikin lukemiseni on mennyt pikkutunneille. Minä taas olen ollut aika uupunut ja tarvitsen paljon unta, mutta sitten kun heräilen aamiainen saapuu sänkyyn! Kiitos kaikkea samoin sinulle ja kyllä minä aina voin tänne laittaa kannen kirjasta, jonka olen lukenut tai kukan kuvan♥♥ Kiitos samoin ja kiitos näistä vuosista sinulle, jonka muistan kaukaa♥♥

      Poista
  10. Kiitos Leena kaikista kirjoituksista ja vuosista! ❤ Tuli tässä vielä ainakin yksi lukuvinkki: en ollutkaan huomannut, että Anneli Heliön Ahmatova elämäkerta on jo ilmestynyt. (Tämä kommenttini kuulostaa vähän jäähyväisiltä, mutta eihän sitä nyt kuitenkaan.... ❤️)
    Sanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanna, menipä nopeaan vuodet! Kiitos sinulle kommenteista ja valokuvista ja muistakin♥♥ Sanotaan näkemiin ja palataan pienemmillä kierroksilla. Kaikkea lumottua kevättalveesi♥

      Poista
    2. Sanna, luen Ahmatovaa nyt iltaisin rauhassa ja nauttien. Saan paljon uutta tietoa. Ei kai me nyt mitään ikihyvästellä, mutta minulle sattui sellainen suma. Osasta jo tänään sinulle viestitinkin. Kiitos samoin sinulle lumitimantteihin♥♥

      Poista
  11. Olet tehnyt ison ratkaisun. Bloggaaminen on ollut sinulle niin itsestäänselvyys jo niin kauan. Ymmärrän kyllä, elämässä on nyt toiset haasteet, lähinnä ihana lapsenlapsi. Se että saa hyvän suhteen pikkuiseen, on hirvittävän tärkeää. Kiitän Leena sinua kaikesta tuesta, mitä olen saanut sinulta. On ollut ihastuttavaa tutustua sinuun bloggarina, mutta myös ihmisenä, joka on tukenut ja lohduttanut minua. Ja uskon, että Krista lähettää sinulle rakkaita terveisiä tuolta taivaan kirjastosta. Krista puhui sinusta aina niin lämpimästi. Kaikkea hyvää sinulle ja koko perheellesi! Jos vierailet täällä Raumalla käydessäsi äitisi luona, ota ihmeessä yhteyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anneli A., juu, kyllä on pikkutaaperolla muutosvoimaa! Kiitos samoin. Kristahan otti minuun päivää tai kahta ennen yhteyttä. Takuulla hän on taivaan kirjastossa, muu ei tule kysymykseenkään. Minut tavoittaa sitten koirien taivaasta kummassakin kädessä kirja. Hän oli lämmin ihminen. Kiitos samoin ja kiitos kutsusta. Kyllä me vierailemme äidillä ja minulla on Raumaan aivan erityinen kiintymys ja paljon muistoja. Kaunista jatkoa♥♥

      Poista
  12. Kiitos hienoista vuosista ja kaikesta, mitä olet kirajllisuuskentälle tuonut! <3 Ja onnellista jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mari L., ole hyvä ja kiitos sinulle kiinnostuksesta♥♥ Kiitos samoin ja en nyt ihan kokonaan katoa, sillä eräät odottavat toiistuvasti muutamia juttuja...Näet sitten!

      Poista
  13. Voi Leena, sinua tulee ikävä täällä blogistaniassa. Olit ensimmäisiä kirjablogeja, jotka ottivat minut vastaan, kun aloitin bloggaamisen 11 vuotta sitten. Sain hyviä neuvoja, kiitos siitä, ja kiitokset hyvistä kirjavinkeistäsi. ❤️
    Jään odottamaan kantaaottavia tekstejäsi, varsinkin eläimistä, ja olisi kyllä kiva nähdä vielä, miten puutarhasi kukoistaa. ❤️
    Iloa, eloa ja lukuiloa päiviisi ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mai, saman olisit tehnyt minulle. Meissä on jotain samahenkisyyttä, jota tosiaankin tulee ikävä. Kiitos samoin♥♥ No, ehkä se oli liikaa sanottu ainakin politiikassa, mutta kun minua pyydetään niin monenlaiseen ja kaikki aina Hesassa. Nyt voin sanoa, että iso puutarhamme tarvitsee erityishoitoa ja sitten Casper Julian....♥♥Kiitos♥

      Poista
  14. Monet lukemistani /kuuntelemistani kirjoista olen löytänyt täältä blogisi kautta, iso kiitos niiden esittelemisestä! Ja ihania seikkailuja teille kaikille:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pioni, kiva kuulla! Ole hyvä ja kiitos sinulle kun olen saanut kurkistaa lumoavaan puutarhaasi. Kiitos kaikkea samoin sinulle♥♥

      Poista
  15. Kiitos mielenkiintoisesta blogistasi ja kiinnostavista kirjaesittelyistä! Niin monta hyvää lukuvinkkiä olen sinulta saanut.
    Hyvää jatkoa ja ihania hetkiä lapsenlapsesi ja perheesi kanssa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eeviregina, ole hyvä ja kiitos♥ Siihen olen pyrkinytkin, että ihmiset löytäisivät omanlaistaan luettavaa. Kiitos ja kaunista kevättalvea ja kaikkea hyvää sinulle♥♥

      Poista
  16. Kiitos, Leena, kaikista tähänastisista blogivuosista. ♥ On ollut ilo tutustua, keskustella kirjoista ja muustakin, ja nauttia muutaman kerran kirjamessuskumppaa. ♥

    Onneksi jätit pienen takaportin auki: mahdollisuuden teksteihin, jos niitä on tullakseen, kirjoista hitaasti nauttien.

    Kauniita päiviä ja ♥ ajatuksia + halauksia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katja, kiitos samoin♥♥ Ja miten kaikki meillä alkoikaan...ja mukaan tuli kuuluisa valokuvaaja Jeff Curto. Those were the days! Jätin tietoisesti oven raolleen pysyäkseni tekniikassa, tuodakseni runoja, joita eräät odottavat joka vuosi uudestaan ja ties vaikka tämä pakinapuoli vielä heräisi. Ja voin ottaa kantaa asioihin. Nyt yritän piristyä....ja sinähän tiedät tämän uupumusstoorin. Nyt tosiaankin luen Ahmatovan elämästä hitaasti ja nauttien. Hän oli juuriltaan ukrainalainen! Kiitos kaikkea samoin sinulle kera halien♥♥

      Poista
  17. Suuri päätös, myös meille bloggarikollegoille! Mutta hyvin ymmärrettävä. ❤-kiitos näistä vuosista ja innostaneista teksteistäsi ja kaikkea ihanaa jatkoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arja, tämä tuntuu, mutta olen joskus läsnä, mutta ihan eri tavalla. Voinhan kertoa, mitä olen lukenut. Tänään tein pitkästä aikaa uutta ruokaa eli taidan alkaa selvitä. Kiitos kaikkea samoin sinulle. Sydän!

      Poista
  18. Suurkiitos Leena blogivuosista. Olet ollut innoittaja moneen kirjalukuun ja varsinkin kotimaiseen kirjallisuuteen sukeltamiseen. Kirjamessujen tapaamiset ♥ Sitä naurun määrää ei voi unohtaa :)

    Kaikkea hyvää ja kaunista tuleville päiville ♥

    Jäämme vieläkin odottamaan lottovoittoa ja matkaamme Idän pikajunan loistokkaille päiville ♥♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Birgitta, ole hyvä ja jätänhän oven vähän raolleen♥ Ja ne kuoharit...♥ Naurulle!

      Kiitos samoin♥

      Emmehän voi unohtaa pitkiä juhlakäsineitä junan illallisella♥♥

      Poista
  19. Kiitos suurella sydämellä tekemästäsi työstä kirjojen ja lukemisen hyväksi ja hyvää jatkoa sinulle ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Villis, kiitos paljon sinulle samasta missiosta lukemisen edistämiseksi ja innostunutta jatkoa♥♥ Oletko Katjan ohella yksi ensimmäisistä kirjanloggaajista, jonka muistan♥♥

      Poista
  20. Sydämelliset kiitokset Leena Lumi ❤️Tuntuu haikealta että lopetat, vaikka mikään aktiivi kommentaattori en ole ollutkaan niin tiettyjä juttuja olen lueskellut epäsäännöllisen säännöllisesti. Olet paneutunut sanan varsinaisessa merkityksessä kirjoihin ja blogiisi. Viestittelimme joskus kauan sitten Olgasta, ihanasta koirastasi kuin joulukirjastakin. Toivotan onnellista kevättä ja rennompaa aikaa Sinulle, olet sen ansainnut T, Plaza de mustiksen Irja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Irja, kiitos samoin♥♥ Myönnän, että vähän karkasi käsistä, niin kiinnostavaa on ollut. Haikeutta täälläkin, mutta ajattelin tehdä jotain muutakin ja onhan meillä nyt lapsenlapsi, jolle aiomme pysyä likellä kilometreistä viis' ja nytkin olemme olleet täällä satavuotiaassa talossa torstaista asti. Kyllä muistan, mutta eikö kaikki alkanut jotenkin sinun koirastasi...Olimme paljon kontaktissa. Nyt monikaan ei ehdi tai jaksa enää niin kommentoida, mutta yhtä paljon luetaan. Kiitos samoin sinulle, Irja♥♥


      Poista