Sinulla on
taas nuo kalliit kengät jalassa. Olet siis menossa jonnekin – ja jätät minut
yksin. Kop-kop-kopina hiljenee ja hiljenee. Se on viimeinen ääni, jonka sinusta
kuulen. Ja ensimmäinen, jonka kuulen, kun palaat. Monta tuntia myöhemmin.
Joskus vasta illalla. Sinä et kerro minulle, missä olet ollut. Sinä vain naurat
ja pilkkaat minua.
Mutta
kerran, kun tulit takaisin ja minä olin ihan sekaisin, sinä kävelit minun
tyköni. Minä luulin, että aiot suudella minua, mutta et sinä suudellut. Vai
mitä? Sinä astuit korollasi minun paljaan jalkani päälle. Ja porasit korkosi
lihaksen ja luun läpi lattiaan asti.
Peter
Jamesin uusin teos Kuolema kulkee kannoilla (Dead Like You, Minerva Crime,
suomennos Maikki Soro) on hänen kuudes Roy Grace –dekkarinsa. Kaikki aiemmat
lukeneina vertaan mielelläni Jamesin sarjan kirjoja toisiinsa. Niin paljon kuin
pidinkin kirjasta Kuolema katsoo kohti ja sen sattumanvaraisesti kauhuun mukaan
joutuneesta tavispariskunnasta Kellie ja Tom Brycestä, on pakko todeta, että
Kuolema kulkee kannoilla pistää nyt paremmaksi.
Siitä kertoo jo sekin, että viime viikolla tein yhtä kirjaa kaikkineen
kymmentuntisen päivän ja sitten kaaduin sänkyyn kuin kuollut (sic!), mutta käsi
vain nappasi Kuolema kulkee kannoilla, jonka noin kuudestasadasta sivusta oli
parisensataa vielä lukematta ja luin kunnes sain tietää murhaajan eli loppuun.
Tässä kirjassa sitä ei arvata, sillä varteenotettavia ehdokkaita on monia.
Etenkin
pidin nyt siitä, että James hillitsi himoaan tuoda esiin poliisityöskentelyn
yksityiskohtia ylitsetulvimattomasti sekä siitä, että kauan sitten kadonnut
Sandy-vaimo jätettiin miltei unhoonsa, sillä ei siinä Sandy-koukussa kukaan
jaksa loputtomasti kiikkua. Tiedän, että herra dekkaristi nauttii
poliisihierarkiasta ja kaikesta siitä mikä liittyy tutkintaan, mutta onneksi
hän antoi nyt vallan sille, missä hän on paras: olla murhaajan sekä uhrin pään
sisällä. Ja jos ei ole vielä tullut todettua, niin Peter James todellakin osaa
kirjoittaa. Virkkeet ja kappaleet ovat laadukkaita ja tässäkin kirjassa vaikka
tarinaa kuljetetaan eri aikatasoissa, lukija kyllä pysyy perässä, minkä
vuosikymmenen Kenkämiestä käsitellään. Siis kyse on Kenkämiehestä, jolla on
fetissi naisten erittäin korkeakorkoisiin ja vain kaikkein kalleimpiin kenkiin.
Piinaava kauhua nostavat Kenkämiehen ajatukset, kun hän valitsee uhrinsa,
joista viimeinen on nuori juutalainen Jessie Sheldon. Jessien onnettomuudeksi
hänellä on tapana jakaa kaikki menemisensä ja tulemisensa Facebookissa, myös
ilonsa siitä, että aikoo uskaltaa vihdoinkin esitellä ei-juutalaisen
poikaystävänsä Benedictin vanhemmilleen hyväntekeväisyystanssiaisissa:
Jännittää!!!
Minulla on sitä ennen potkunyrkkeilyä, joten jos he alkavat riidellä ja ovat
ilkeitä Benedictille, varokoot vain! Muuten…minulla on illalla jalassa uudet
Anya Hindmarchit. Niissä on kahdentoista sentin piikkikorot!!!!
Jossain
vaiheessa rikosylikomisario Roy Grace paljastaa profiloijan neuvosta medialle
jotain ärsyttääkseen murhaajan esille ja kuinka ollakaan, osuu juuri
heikoimpaan kohtaan eli Kenkämiehen akilleenkantapäähän. Siitä hetkestä
Kenkämies kokee Roy Gracen miehenä, joka hänen täytyy ylittää keinolla millä
hyvänsä. Hän tuntee olevansa paljon älykkäämpi kuin Grace, mutta samalla hän
vertautuu jahtaajaansa haluten pelastaa hänet naisten kärpäsloukkuvaginoilta ja
kontrollilta. Niinpä raa’at raiskaukset jatkuvat, löytyy ruumiskin uskomattoman
tapahtumaketjun seurauksena ja sitten katoaa Jessie…
’Jännittää
niiiiiiiiiin hirveästi!’ Jessie oli kirjoittanut Facebookiin.
’Mitä jos
äiti ja isä eivät pidä hänestä?’
Jessie
lisäsi vielä olevansa niiiiiiin innoissaan uusita Anua Hindmarchin kengistään.
Hänkin oli
niiiiiiiin innoissaan Jessien uusista Anya Hindmarchin kengistä. Ne olivat
pakettiauton lattialla aivan hänen takanaan odottamassa käyttäjäänsä! Ja häntäkin
jännitti niiiiiiiin hirveästi. Mutta hauskalla, kiihottavalla, kihelmöivällä
tavalla…
Aiemmin
lukemani Roy Grace-dekkarit:
*****