Olin vannonut valani haavekuvalle ja luvannut palvella sitä
vilpittömin sydämin, mikä tarkoitti, etten koskaan ryhtyisi pakottamaan sitä
teoillani tai ahdistamaan sitä kysymyksilläni tai edes muistuttamaan rakkauteni
olemassaolosta puhumalla siitä. Olin yksinkertaisesti luvannut kantaa sitä kuin
jotain pyhää merkkiä vaatteideni kätkössä. Kertominen olisi tuntunut väärältä.
Se olisi rikkonut kirjeenvaihtomme hiljaisesti vahvistaman ajatuksen
ystävyydestä, joka voi kestää mitä vain – joka on ehkä rakennettu juuri
suojelemaan rakkautta, jota ei voida toteuttaa.
Tästä lähtien tapaamiset olivat koetinkiviä.
Marjo Vilkon Vilpitön sydän (Kustantamo S&S 2018) vei
minut rajalle, jolta ei ollut paluuta. Sydämeni hakkasi sairaasti, happi
loppui, kyyneleet halusivat virrata, mutta ne eivät voineet, sillä olin tullut
ensisivusta osaksi tarinaa ja päättänyt kestää jokaikisen koetinkiven: Olinhan
luvannut vilpittömin sydämin! Vilkon kirja on ylitse tulviva kevätvirta, joka vie osankin siitä
kokeneesta mukanaan. Mitä Franka koki, olin kokenut ja en. Hän oli minua
vahvempi, kuuma laava, tanssi tangoa. Minä olin herkkä sielu tulessa, rumba vei. Sanakaan ei sanottu, mutta vaikeneminen kertoi enemmän kuin sanat.
Katse, tuoksu, varmuus jo ensikatseesta:
Emme olleet yrittäneet keksiä yhdistäviä tekijöitä
välillemme – samoja lauluja joita kuuntelimme yhtä aikaa, samoja ulkoa opeteltuja
katkelmia elokuvien dialogeista. Ne vain ilmestyivät meille, laskeutuivat, kuin
perhonen kädelle. Ei perhonen laskeudu kädelle siksi, että olisimme erityisiä,
jonkin suuremman voiman merkitsemiä. Mutta me haluamme uskoa että niin on,
vaikka leikillämme – ja leikistä voi tulla totta, jos sille antaa
mahdollisuuden. Luulen että...Ja kävi niin kuin unessa: ovi avautui itsessään,
jostain kuului vaimeaa musiikkia, ja samassa olimme huikaisevassa katerdaalissa.
Marjo Vilkon tarina on pääosin omakoettua ja olisin arvannut sen, vaikka en olisi sattumalta lukenut huhtikuun Eeva-lehdestä Pirjo Hounin
juttua Avoimessa suhteessa elävä Marjo Vilkko ”Vaatii lujuutta pysyä yhdessä”.
Vilkon tarina kertoo Frankasta, joka rakastuu itseään yksitoista vuotta
nuorempaan Alvariin. Franka on avioliitossa, jossa yksi lapsi, poika Leo.
Avioliitto ei sinällään ole huono, mutta mies katsoo olevansa liitossa vähiten
huomiota saava: vaimo on kuin aina muualla eli kuin ’luonas en ollutkaan’. Mies
vain odottaa ja sitten yllättäen heidän poikansa alkaa oirehtia päiväkodissa ja
häntä vaaditaan lähtemään sieltä. Pariskunta saa kuitenkin vinkin päiväkodin
nuoresta miehestä, Alvarista, joka on tullut hyvin juttuun Leon kanssa. Alvar
palkataan heille kokopäivätöihin ja hän saa nopeasti hyvän kontaktin lapseen.
Lopulta Franka lähtee liitostaan, mutta ei suinkaan heti päästäkseen toteuttamaan romanssiaan elämänsä rakkauden kanssa, sillä Alvar matkustaa
ulkomaille opiskelemaan. Sen sijaan heidän yhteinen sähköpostittelunsa, jota
kaunosieluinen Franka haluaa kutsua kirjeenvaihdoksi, on runsaampaa ja
likeisempää kuin monenkaan pariskunnan yhteiselo. Lopulta Frankan on pakko
myöntää, että hän on rakastunut kaikellaan eikä tästä ole paluuta: Ei ole
toista. Hän on ainoa.
Kirjassa, jonka nimi on Vilpitön sydän ja sen alla lukee ’romanssi’,
pari pääsee tietenkin yhteen, mutta millä ehdoilla? Mitä sanovat ystävät? Miten
Franka kestää Alvarinsa huomiotaherättävän vetovoiman etenkin nuorissa
naisissa? Miten Franka kestää säännön, että heidän liittonsa on polyamorinen,avoin
suhde, koska Alvar haluaa saada lapsen? Miten Franka kestää sen, että Alvarin
kymmenen vuoden vitkuttelu, hidas romanssi vanhanajan tyyliin, on syönyt heiltä
mahdollisuuden tähän? Miten Franka selviää mustasukkaisuudesta, jota ei ole
koskaan ennen tuntenut? Miten hän voi enää hengittää, kun he asuvat Oxfordissa
tai Amsterdamissa, ja kaikki hedelmällisessä iässä olevat naiset ovat
todellinen uhka hänelle? Miten hän jaksaa, kun komea taloustieteilijä Alvar
viettää yön mahdollisen tulevan lapsensa äidin kanssa? Ja kun kaikki toistuu
uudestaan ja uudestaan: Miten Frankan mielen ruukku pysyy kasassa? Voisihan
hänkin ottaa avoimessa suhteessa vapautensa, mutta kun kukaan ei sytytä kuin
Alvar: On naisia, joille on vain yksi tuli, muut ovat haaleita kylpyjä, jotka
vain pitkästyttävät! Toisaalta:
Kuka haluaisi kuningattareksi kuningattaren rinnalle!
Marjo Vilkon tyyli on tarkkaa ja rehellistä aivan kipuun
saakka. Siinä tulee mieleen Duras. Sattuu! Toisaalta esikoisromaaniksi Vilpitön
sydän on huikea teos: Äärimmilleen hiottua syväsukellusta suuren rakkauden pohjaimuun
niin ilossa kuin tuskassa. Romaanilla on monia vahvuuksia, sillä jo
kirjoitustyyli, Vilkon ääni, on niin hypnoottinen, että haluaisin kirjoittaa
tähän ziljoona sitaattia, kun ne vain ovat niin vaikuttavia. Otin kirjan lukuun
siksi, että Vilkon tarina karttaa ikiaikaista stereotypiaa ’vanhempi mies,
nuori nainen’. Se kulunut klisee, kun usein naisen kukoistavin
eroottisuus voi olla vahvimmillaan lapsentekoiän jälkeen. Miehet voivat
lisääntyä vanhoina ukkoina, mutta mitä he sitten ovat rakastajina, onkin jo
aivan toinen juttu. Tästä naiset vaikenevat tahdikkaasti samalla kun osa
vanhoista miehistä ahdistelee nuoria tyttöjä kuvitellen itsestään liikoja. Tämä oli syy ottaa kirja lukuun, mutta sain enemmän. Tulin yllätetyksi,
satutetuksi, hellityksi. Muistin.
Mielessäni leijailee selittämätön sekoitus onnellisuutta ja
haikeutta: kuinka lumihiutaleet leijailevatkin juuri tänä yönä niin
pakahduttavan kauniisti, surumielisesti...
*****
Tämän kirjan ovat lisäkseni lukeneet ainakin Annika/Rakkaudesta kirjoihin, Katja ja Arja
*****
Tämän kirjan ovat lisäkseni lukeneet ainakin Annika/Rakkaudesta kirjoihin, Katja ja Arja