Pitkäperjantai 1943. Aikainen aamu. Baldur ja minä olimme
juuri lähteneet huomaamattomasti Berghofista ja ajoimme mutkittelevaa
vuoristotietä alas Berchtesgadeniin. Meitä ympäröivässä painostavassa
hiljaisuudessa edellisillan kohtaus ei jättänyt minua rauhaa. Näin edessäni
lapsuudenaikaisen ystäväni Hitlerin sellaisena kuin olin nähnyt hänet
uskoakseni viimeisen kerran: huutavana, raivostuneena, suunniltaan siitä, mitä
rohkenin hänelle sanoa.
Salzburgin yllä valkeni jo aamu, kun järeät räjähdykset
vavahduttivat maisemaa...Tunsimme autossa, miten maa järisi allamme. Pysähdyimme
vartiosotilaan kohdalla ja kysyimme, mitä räjäytykset tarkoittivat. Hän
kumartui auton ikkunaan ja sanoi:”Vuorilla tehdään kaivantoja.”
Henriette von Schirachin muistelmissa Herraskansaa Elämäni
natsieliitin sisäpiirissä (Der Preis der Herrlichkeit. Erlebte Zeitgeschiste,
Minerva 2017, suomennos Maija Isola) voi kolmannesta valtakunnasta
tietämättömälle toimia suorastaan kiinnostavana seurapiirielämäkertana, sillä
Hitler on kirjoittajalle perheen rakas ystävä jo pitkältä ajalta. Hänestä kerrotaan nyt kuvan
toinen puoli eli ei se huutava, manipuloiva teurastaja, mitä hän useimmiten oli.
Ärsytettyyn Hitleriin Henriette törmäsi vain kerran ja se laskettakoon 'Hennylle' ansioksi, sillä hän uskalsi ylittää erään rajan. Siihen palataan,
sillä aamuviiden ajossa alas Berghofista on jotain, josta todella hämmästyin
eikä nyt ole kyse Obersalzbergin maisemista.
Faktaa, faktaa tämä kirja on ihan päivämääriä myöten, sillä
Henriettellä oli joskus tapana jopa kirjoittaa lautasliinoihin ylös, mitä
kukakin sanoi ja toisekseen hän on hyvä kirjoittaja, mutta hän on valikoiva todistaja. Jos puolustaisin häntä, korkean natsirikollisen vaimoa,
uskoisin, että hän ei tiennyt muuta kuin sen yhden tapauksen, mutta siihen en
lankea. Minullehan kolmas valtakunta on missio, jossa pidän yllä yhteistä
muistiamme, jottei syntyisi sukupolvea joka kieltää holokaustin. Nyt sitä on jo
ilmassa, joten sitäkin tärkeämpää on lukea tuosta synkästä ajasta kaikki ja tämä kirja sopii
heillekin, jotka kauhistelevat lukea, mitä juutalaiset joutuivat kestämään,
sillä yhtä poikkeusta lukuunottamatta miltei kaikki on kuin yhtä oopperaa ja
illallista, onnellista perhe-elämää ja asumista maailman kauneimmilla
vuoristoseuduilla. Jopa niin kauniilla, että eräs amerikkalaissotilas seisoo oviaukossa ja katselee alas
vuorelta ja ihmettelee miten kukaan haluaa ryhtyä niin kauheaan hävitykseen
saadessaan asua jossain niin lumoavassa kuin ovat Obersalzbergin ja Salzburgin
maisemat. Miksi Hitler ja tuhoaminen? ”Eikö tämä riittänyt teille, pitikö
teidän sotia?”
Koska tämä kirja, vaikka onkin faktaa, jättää unenomaisen loiston tunnun, kuin menneen maailman kaipuun, on äärimmäisen tärkeää, että
alussa ovat puolueettomat alkusanat. Kirjan ensimmäisen luvun Väärän
loistokkuuden lumoissa. Historiallis-kriittinen katsaus on kirjoittanut tohtori
Steffen Bruendel, joka on historioitsija ja keskittyy tutkimuksissaan ja
julkaisuissaan ertiyisesti Saksan ja Euroopan historiaan 1900-luvulla. Ilman
hänen alkupuhettaan lukija voisi ajautua Henriettan ’leiriin’, sillä niin taitavasti
tai sitten ei, hän ajaa uhrimentaliteettia. Korkeiden natsien rouvat olivat
hänen mielestään uhreja siinä missä keskitysleirien uhritkin, vaikka Henriette ottaa koko juutalaisasian esille vain yhden kerran, mikä
hänelle ansioksi laskettakoon, koska teki sen perheensä ja itsensä vaarantaen.
Hän ei voinut olla tietämätön, mitä miehensä Baldur von Schirach teki ollessaan
Reichsjugendführerinä (Hitler-nuorten johtajana. Tai mitä hän touhusi
myöhemmin ollessaan Wienin Oberbürgermeister (ylipormestari).
Kuvassa perheen virkahuvila Wienissä, josta käsin Schirach
omistautui määrätietoisesti toimittamaan noin 60 000 juutalaista
keskitysleireille ja ylpeili sillä vielä 1940. Nürnbergin oikeudessa syytettynä
ollessaan hän kuitenkin kertoi tienneensä juutalaisten teloituksista vasta
vuonna 1944, ja hänen vaimonsa Henriette puolestaan kertoo saaneensa tietää
asiasta vasta sodan jälkeen.
Yllä Baldur von Schirach ja Hitlerjugendin nuoria jäseniä.
Tämä siis ennen komennusta Wieniin. (Kirja hyppelehtii ajassa, niin minä myös.) Hitlerjugendiin kuului 6 miljoonaa poikaa ja tyttöä!
Miten Hitler sitten kohtasi Henrietten perheen, onkin oma
hämmästyttävä lukunsa, sillä Henrietten isä Heinrich Hoffmann oli valokuvaaja,
hyvin kansallissosialistinen. Hoffmann sai vuonna 1923 yksinoikeuden valokuvata
Hitleriä, koska oli sattunut ottamaan Hitleristä...Hoffmannilla oli valokuvaamossa
apunaan juuri valokuvalaborantin tutkinnon suorittanut Eva Braun...
Henrietten uhrikuvaan itsestään kuuluu se, miten läheinen
hän oli tälle ollut lapsesta asti:
Kun tutustuin Hitleriin, hän oli 32 –vuotias ja minä kahdeksan.
Häneltä sain ensimmäiset sukseni ja ensimmäisen Homerokseni. Hän soitti minulle
pianollamme otteita Nibelungin sormuksesta. Kun äitini haudattiin, Hitler piti
minua kädestä, ja minun oli luvattava hänelle, etten itkisi. Hän oli
vihkitodistajani, ja myöhemmin hän piti sylissään lapsiani, kun he olivat
vauvoja. Pystyin aina puhumaan hänen kanssaan avoimesti...
Kuvassa Henriette lastensa Angelikan, Richardin ja Robertin
kanssa. Hetki kuvan ottamisen jälkeen Henriette pidätettiin. Hänen
vankeutuomionsa lievennettiin 2 000 Saksan markan sakoksi, minkä jälkeiset
kuin myös vankeuden aikaiset kertomukset kirjassa ovat kuin jostain
näytelmästä. Baldur von Schirach selvisi 20 vuoden tuomiolla. Alla olevassa kuvassa Schirach todistaa
Nürnbergissä ja katuu kansainvälisen oikeuden edessä.
Henriette otti pian eron miehestään ja alkoi elää omaa
elämäänsä, josta ei väriä puutu. Hän tavallaan kirjoittaa kuin eli, eli kuin
kirjoittaa, mutta tietämätön hän ei ollut. Kirjan lopussa on Klaus von Sirachin
lopputeksti Sananen äidistäni, jossa hän kertoo, että hänen äitinsä jo 1956
kirjoittama teos ei ole ”muistelmateos” vaan elämyskirja, joka tarjoaa
katsauksen kolmannen valtakunnan etuoikeutetun perheen ajatuksiin ja
tunteisiin. Luku on kiinnostava, koska se on kirjoitettu 2016 ja siinä
todellakin kerrotaan, miten Henrietten kirjaa pidettiin erityisen
ilmaisuvoimaisena, omakohtaisena sekä eri aikatasoja hallitusti käsittelevänä.
Kirja myös tarjoaa oivallisen katsauksen Hitlerin ihailijoihin, kuten vaikkapa ’toisinaan
Mitfordin sisaret tulevat pöytään. He ova vaaleita ja heillä on taivaansiniset
paidat. Hitler selittää, miksi englantilaisilla on vaalea persikkahipiä...’
Tässä alkamassa se tilanne Berghofissa, joka oli Henrietten
kovin todistus tietämättömyydestään. Hän oli ollut vierailulla ystävänsä luona
Amsterdamissa ja herännyt yöllä kadulta kuuluvaan meluun. Sieltä kuului itkua
ja kovia karjaisuja. Henriette otti aamulla selvää mitä oli tapahtunut ja sai
tietää, että kadulla ajettiin juutalaisnaisia kuljetuspaikalle...Hän oli
luvannut ystävälleen Hollannissa kertoa itse asiasta Hitlerille. Kertoi vielä,
mitä Hitlerin omat upseerit olivat pyytäneet tälle sanomaan.
On pitkäperjantain ilta vuonna 1943, ja minun on pidettävä
lupaukseni. Tunnustan, että ystävällinen tarjoilija toi minulle tuplakonjakin –
se selittää rohkeuden, jolla kohtasin Hitlerin...Ensin hän oli ymmällään eikä
sanonut sanaakaan. Myöskään kukaan seitsemästätoista miehestä ei puhua
pukahtanut, eikä kukaan edes katsonut minuun.
Henriette oli rikkonut tabun ja Hitler syttyi
valkohehkuiseen raivoon. Henriette tiesi ettei enää ikinä tapaisi Hitleriä. Schirachit
pakenivat urheiluautollaan aamuviideltä Berghofista. Vuorilla oli työmiehiä,
valtava määrä työmiehiä, poraamassa kallioon koloja räjähteitä varten.
Työmiehiäkö Henriette? Etkö vieläkään nähnyt, ymmärtänyt, että he olivat keskitysleireiltä tuotuja juutalaisia!
*****