Toivoisin, että sadun henki ja mielikuvitus saisivat sijan
nuorisossa senkin jälkeen, kun he ovat varttuneet. Sillä ilman mielikuvitusta,
on ihminen henkisesti köyhä.
Anni Swan
Oli itsestään selvää kirjoittaa tytöille. Johtui siitä että mä
olin sisäistänyt Montgomeryn niin hyvin. Kuitenkin siinä on se viritys, tyttöjen viritys.
Rauha Virtanen
Tyttökirjat voivat kulkea mukana aikuisuuteen asti, olla
kuin lapsuudenystävä, joka muistaa, millaisia olimme lapsina. Emme arvostele
niitä ehkä yhtä ankarasti kuin muita kirjoja, emme vertaa niitä muihin
parempiin, vaikka näemme niiden ilmeiset heikkoudet. Tunnemme kiitollisuutta
siitä, että ne auttoivat meitä pienen matkan kohti aikuisuutta.
Anna Amnell
Sara Kokkosen hurmaava Rasavillejä ja romantikkoja – Rakkaat
suomalaiset tyttökirjat (Avain 2013) on kattava kooste suomalaisista
tyttökirjoista niin niiden kirjoittajien kuin myös lukijoiden kautta. Ääneen
pääsevät tyttökirjojen tekijät ja Saran kautta myös heidän kiinnostava, osin
tuntematon historiansa sekä ennen kaikkea suomalaisista tyttökirjoista
hullaantuneet lukijat, jotka teosten avulla saattoivat haipua omasta arjestaan
hetkeksi metsien kaukaiseen sineen.
Kirja on mukavan kokoinen, erinomaisesti kustannustoimitettu,
ihastuttava mustavalkokuvineen ja kanneltaan osuva: 261 sivua ja kannessa
Kotiliedestä vuodelta 1936 Martta Wendelinin kuva. Annetaan Saran kertoa, mistä
kaikki lähti liikkeelle:
Viimeiset viisi vuotta olen lukenut tyttökirjoja harva se
päivä. Kaikki lähti liikkeelle tietenkin lapsuudestani. Varhaisnuoruudessani
tyttökirjojen lukeminen oli elämääni niin kuin monen muunkin suomalaisen tytön.
Kynttilänvalossa kirjoittavalle ja haaveilevalle 11-vuotiaalle löytyi esikuvia
niin kotimaisista kuin ulkomaisista tyttökirjoista. Sieltä löytyi
tyttösankareita, jotka toteuttivat itseään ja unelmiaan, uskalsivat olla
rohkeita ja rasavillejä, ja selviytyivät yleensä vaikeuksista voittoon.
Tässäpä se tuli ja just nyt kun luen tätä Saran tekstiä,
tuli mieleeni, että tyttökirjathan olivat piiloemansipaatiota, sillä niistä
monissa tyttö oli toimija, subjekti, ei mikään omaa tahtoa vailla oleva kohde,
objekti. Kuten moni muu, niin minäkin sain hyvin varhain ensimmäiseksi
tyttökirjakseni Anni Swanin Iiris rukan ja edelleen tuo kirja kulkee
matkassani. Iiris antoi vahvuutta että mistä tahansa voi selvitä ja se on
kantanut pitkälle. Se toi myös yhden syksyisen tavan eli joka vuosi on pakko
saada hyvästellä kurjet ja kurkiaurojen puuttuessa hyvästelen joutsenet. Olen
siis edelleen vielä kerran vuodessa Iiris rukka!
Heille, joille juuri suomalaiset tyttökirjat ovat
ikimuistoisia, haluan luetella, ketkä kirjailijat Sara tuo kirjassaan esille:
Anni Swan, Kersti Bergroth, Helga Nuorpuu, Rebekka Räsänen, Anni Polva,
Marjatta Kurenniemi, Rauha S. Virtanen, Merja Otava, Merja Jalo ja Tuija
Lehtinen. Tämä on ehkä kiinnostava
tieto, sillä joulu lähestyy ja minä ainakin aion muistaa ystävääni, todellista
tyttökirjahullua, juuri tällä teoksella. Hän on myös henkilö joka keräilee vanhoja
lehtiä, joten jo kirjan kansi saa hänet haltioitumaan.
Rasavillejä ja romantikkoja voi lukea niin monelta kantilta
omasta kiinnostuksestaan riippuen. Koska itse jätin kotimaiset tyttökirjat heti
saatuani ensimmäisen Montgomeryni, kiinnostukseni suuntautuikin nyt kirjailijoiden
elämänkohtaloihin. Mikä onkaan kiinnostavampaa kuin kirjailijaelämänkerrat! Oli
erikoista lukea heistä, joista ei ollut kuullutkaan, kuten minulle tapahtui mm.
Helga Nuorpuun kohdalla. Hän syntyi 1901 Porin Reposaaressa ja kirjoitti usein
uuvuttavissa olosuhteissa Ruusula-, Leila- ja Tuulikki–sarjoja. Kirjoja syntyi
paljon, kun ottaa huomioon Helgan heikon terveydentilan sekä elämän monet
vaikeudet. Kirjoittaminen olikin Helgalle pakoa arjesta:
Ehkä tuo pako mielikuvituksen maailmaan on ollut se seikka,
joka on saanut minut kestämään usein voittamattomiltakin tuntuvia vaikeuksia,
se on ollut ponnahduslauta, jolta olen uskaltanut yhä uudelleen sukeltaa
synkimpäänkin elämänvirtaan.
Helga oli elämän syrjästäkatsoja, joka kuoli sairastelun
jälkeen vain 52-vuotiaana vuonna 1953.
Jos lukijaa kiinnostaa, niin itse luin lapsena kotimaisista
tyttökirjoista vain Iiris rukan, Tottisalmen perillisen, Ollin oppivuodet, Sara
ja Sarri, Sara ja Sarri matkustavat, Me kolme. Ritvan suojatit, mutta myös
Rauha S. Virtaselta osan Selja–sarjasta, Kiurut laulavat ja Luumupuu kukkii,
joista viime mainitulla on joku aivan erityinen paikka sydämessäni.
Minä siis siirryin jo varhain Montgomeryn maailmaan ja
halusin olla Vihervaaran Anna, mutta minun ystävistäni suurin osa luki etenkin
Anni Polvan Tiinoja ja Virtasen Seljoja. Jotenkin vain ei voi edes mainita
sanaa kotimainen tyttökirja ellei muista poikatyttö Tiinaa tai Seljan perhettä.
Olin aivan sataa varma, että Sara ei pysty minua yllättämään
kirjassaan, mutta onhan hän tehnyt sen ihan livestikin: Kunpa tietäisitte, mitä
tämä herttainen tyttökirjoista kiinnostunut nainen lukee lisäksi. Istuimme
iltaa ja minulla meni viini väärään kurkkuun, sillä hän oli samojen kovien
dekkarien nautiskelija kuin minäkin. Nyt
hän teki sen taas! Saan aasinsillan asiaan, kun kerron, että kirjassa
Rasavillejä ja romantikkoja on erittäin hyvin saatu pysymään kasassa ja
lukijaystävällisesti jäsenneltynä eri kirjoittajien muistelot versus
kirjailijoiden haastattelut kiitos oivallisen lukujaottelun: Innoittavat
otsikoinnit jakavat tekstin napakoihin lukuihin, kuten vaikka:
Oi Ulla ja Mark!, Vuodatetut kyyneleet, Räjähteleviä sisaria
ja temperamenttisia ystäviä, Ruususen unta, Oi nuoruus!, Kun pojat olivat kuin
jumalia ja Helsinki kuin taivas…
Voihan Priska!
Täysin tietokirjan viileänä ja varautumattomana luin
Rasavillejä ja romantikkoja kunnes tultiin kirjailijaan Merja Otava ja hänen
Priskaansa. Kirjailija ja koko hänen tuotantonsa on mennyt minulta täysin ohi –
tai sitten siinä on ollut jotain, mitä äitini on halunnut minulta sensuroida,
sillä luinhan luvatta öisin jo taskulampun valossa Välskärin kertomuksia ja
Parraksen Jojokin katosi jonnekin…
Katson Merja Otavan kuvaa ja hän muistuttaa
minua jostakin lapsuuden ystävästäni. Alan lukea ja kerta kerran jälkeen tulee
yhtymäkohtia omaan elämääni. Kaksi on sattumaa, kolme ehkä ei enää, viides on
jo magiaa. Koimme lukion samoin, innostuimme Vihervaaran Annasta ja Alcotin
Pikku Naisista, hurmioiduimme Brontën sisarusten maailmasta, pidimme ahkerasti
päiväkirjaa sekä kirjoitimme kirjeitä, halusimme kirjoittaa tajunnanvirtaa,
sekoittaa puhe- ja kirjakieltä, osallistuimme molemmat eri
kirjoituskilpailuihin, mutta kummassakin oli sama osallistujamäärä eli 149.
Merja voitti Priskallaan Anni Swanin muistoksi järjestetyn kilpailun 1959, minä
omani runsas parisenkymmentä vuotta myöhemmin eräällä novellilla. Miten minusta
tuntuukaan, että kuka tähän kirjaan tarttuu, löytää sukulaissielun, onpa hän
sitten tyttökirjahahmo tai kirjailija, tuttu tai tutuksi tuleva.
Kirjassa yksi Priskan lukijoista, Liisa, kertoo, miten juuri
Priskasta tuli hänen elämänpelastajakirjansa:
Muistan, kuinka Priskan Jyri-serkku oli patistanut tätä
kirjoittamaan peloistaan: ”Tutustu, tutustu, pentele, siihen pelkoosi – et sinä
muutoin sen herraksi pääse!” Priska kirjoitti peloistaan ja minäkin päätin
kirjoittaa omista tunteistani, vaikka se tuntui ylitsepääsemättömän vaikealta.
Tämä Priskan opetus omiin pelkoihin tutustumisesta on yksi
viisaimmista ja merkittävimmistä elämänohjeista, mitä olen kirjoista saanut ja
siksi Priskalla on aivan erityinen paikka sydämessäni.
Oi Sara, oi tytöt, katsokaa, Iiriksen kurjet ovat jo poissa.
Kaunis alakulo valtaa mielen kuin valkea kuura maan. Juuri nyt tuntuu niin
todelta se, mihin Merja Otava (kirje 25.8.2013) saa päättää tämän pitkän, rasavillivuosien muistojen innoittaman kirjoituksen:
”Haluaisin sanoa motokseni: ”Nyt on nyt on nyt”, mutta
elokuun lehmusten kahinasta olen kuulevinani : ”Tempus fugit”.