Musiikki on kuin perhonen. Jos sitä kääntelee ja tutkii
kämmenellään, katoaa sen siivistä loiste. Kyllä se lentää edelleen, mutta ei se
enää säteile.
Katri Kirkkopellon kuvittama ja tekstittämä Soiva metsä –
Sibeliuksen matkassa (Lasten Keskus 2015) tuli elämääni yhtä yllättäen kuin
tulee lähtö johonkin ihanaan musiikkitilaisuuteen. Olin valmistelemassa
nimipäivänäni perhaan ystäväni saapumista Petäjävedeltä luokseni visiitille,
kun naapuriystäväni soitti ja sanoi haluavansa antaa minulle nimipäivälahjaksi
Sibelius -konsertin Petäjäveden vanhassa kirkossa. Nyt en yhtään sanonut ’en mää
ainakaan ku...’, vaan olin heti valmis. Soitin Bessulle ja sanoin, että
olenkin lähdössä hänen kotipitäjäänsä kuuntelemaan Sibeliusta mitä parhaimmassa
ympäristössä, kirkossa, josta näen uniakin. Bessu löi kaksi kärpästä yhdellä
iskulla ja kutsui meidät konsertin jälken mansikkakakulle.
Konsertti oli aivan ihana ja palaan siihenkin vielä, mutta
alussa on sen loppu eli kerron kirjasta jota myytiin konsertin jälkeen kolmella
kielellä vanhan kirkon sisääntulossa. Kirja kertoo Sibeliuksesta hänen
tyttärentyttärensä kautta, miten lapsi koki kuuluisan pappansa. Se kertoo myös
Jannen ja Ainon häämatkasta Lieksaan, jossa veneessä kuljettettiin tulevan
säveltäjäkuuluisuuden pianoa. Aino kertoo lapsenlapselleen, että Janne oli saanut
Kullervo-teoksen myötä suurta menestystä ja uskalsi kysyä hänen isältään
tyttären kättä eli saisivatko he mennä naimisiin. Ja saivathan he!
Häämatkallakin Janne sävelsi. Vuokrasimme taffelipianon, ja
se kuljetettiin sisävesilaivan kannella Lieksaan. Sieltä matka jatkui
soutuveneellä Pielisjärveä pitkin Monolan torpalle, jossa vietimme
häämatkaviikon. Siinä veneessä oli kyllä jännittävää istua. Mietin, kumpi meistä
putoaa järveen, minä vai piano! mummi henkäisee.
Kirjassa Sibeliusten koti Ainola soi. Puutarha soi, puut,
pikkulinnut, kuuset, satakielet, tuuli, joutsenet...Sisällä pitää olla hiljaa,
että pappa voi keskittyä sävellystyöhönsä. Aino-mummi kertoo myös miten Janne
oli kiinnostunut musiikista jo varhain ja ensimmäinen oma sävellystyökin oli
osa luontoa eli Vesipisarat.
Soiva metsä kertoo myös Jean Sibeliuksen matkoista
ulkomaille. Toisinaan Aino oli mukana, toisinaan ei, sillä kasvava perhe ja
Ainola vaativat myös huolehtimista. Sibeliuksen maine kasvoi niin, että:
Valse triste soi kaikkialla! mummi huudahtaa.
Kun nyt siirrymme hetkeksi Petäjäveden vanhan kirkon
Sibelius-konserttiin, emme saaneet kuulla Valse tristeä, mutta kylläkin
Finlandian ja mm. Drömmen ja Kyssens hopp. Soiva metsä kirja sisältää
huomattavan CD:n, jonka musiikista osa on äänitetty Sibeliuksen kotimuseossa.
Loistava Jussi Makkonen soittaa levyllä vanhaa selloa vuodelta 1757 ja Nazig
Azezian soittaa Jean Sibeliuksen kaunisäänistä flyygeliä. Lapsille suunnatulla
levyllä kuullaan Drömmen (Uni), Granen (Kuusi), Impromptu, Souvenir, Valse
triste ja Finlandia. Hyvät valinnat ja ehdotankin, että jokaisessa Sibelius –konsertissa
saisi aina kuulla kaksi viime mainittua lopuksi.
Petäjäveden kirkon akustiikka on erinomainen ja Jussi
Makkonen kertoi musiikin välissä hauskasti Sibeliusten häämatkasta. Aikuinen
Sibelius-fani varmaan muistaa sellisti Jussi Makkosen vaikka CD-levyltä Yö
meren rannalla, jossa hän säesti sopraano Johanna Rusanen-Kartanoa yhdessä
pianisti Rait Karmin kanssa. Jussi Makkonen sitten lopulta Soivan metsän
minulle toimittikin, sillä kaikki suomenkieliset kirjat oli myyty loppuun ennen
kuin täpötäysi kirkko oli saanut väkensä ulos.
Soiva metsä on kaunis ja kutsuu kaikellaan Ainolaan, Sibeliusten elämään ja Jannen musiikkiin. Puut soivat satakielistä, kansalliskukkamme kielot tuoksuvat, Aino mummi touhuaa puutarhassa ja sitten trumpettien törähdykset:
Suomen kansallislinnut joutsenet, Sibeliuksen linnut!
Jos haluat tietää enemmän Jean Sibeliuksen lapsuudesta, lue
Pienet suuret suomalaiset – Millaisia he olivat lapsina ja nuorina?
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin
Maria/Sinisen linnan kirjasto ja Sininen keskitie
*****