Nainen, joka ei vielä tiedä helvetin vaanivan nurkan takana,
kävelee jalkakäytävällä määrätietoisin askelin. Tummalta taivaalta leijailee
lumihiutaleita, jotka laskeutuvat naisen olkapäille ja pään päälle kuin
jäätyneet enkelin kyyneleet. Kädessään nainen kantaa viulukoteloa. Päivä on
ollut pitkä, ja hän haluaa päästä kotiin.
Perheensä luokse.
Nukkuvien lasten luokse, ja miehen joka odottaa häntä viinin
ja pizzan kanssa.
Kristina Ohlssonin Daavidintähdet (Davidstjärnor, WSOY 2015,
suomennos Outi Menna) on dekkari, joka löysi minut hyllystäni, johon kerään
lukemattomia lukemattomia kirjoja. Se ei todellakaan olisi ollut näin kauaa
vailla huomiotani, jos olisin edes aavistanut... kammottavan tarinan
Paperipojasta, joka tappaa juutalaislapsia minne ikinä ilmestyy. Nyt hän on
murhannut kahden Israelista aikanaan Ruotsiin muuttaneen pariskunnan pojat
Simonin ja Abrahamin. Vanhemmat Carmen ja Gideon Eisenberg sekä Daphne ja Saul
Goldmann ovat surun lyömät, mutta silti siviilitutkija Fredrika Bergman ja
rikospoliisi Alex Recht tuntevat kauhistavia väreitä, jotka voisivat johtaa...
Täysin Paperipojalle epätyypillisesti murhataan Salomonin
päiväkodin aikuinen työntekijä, mikä sotkee kuviota pahasti. Salomonin
seurakunnan uudeksi turvallisuuspäälliköksi on juuri palkattu Peder Rydh, joka
on entinen poliisi ja saanut potkut kostettuaan veljensä murhan. Monet jäljet
johtavat Salomonin seurakuntaan, mutta vielä useammat Israeliin:
Maantieteellisesti yksi maailman pienimmistä valtioista.
Erämaata joka kohtasi meren. Kuumuutta ja kuivuutta. Kaksi kansaa jotka
taistelivat samasta pienestä maaläntistä. Kaksikymmentä vuotta sitten tehdyn
rauhansopimuksen vaikutukset olivat valuneet hiekkaan. Paperipojan synnyinmaa
oli merkillinen paikka.
Haastavaa rikosta tutkiessaan Fredrika Bergman lähtee
Israeliin ja kohtaa siellä kolmen miehen elämän lapsuuden ystävyydestä ja myös
kauhuista tähän päivään ja takaisin Ruotsiin. Mitä olivat kokeneet aikanaan
Gideon, Saul ja mystinen Efraim Kiel? Fredrika löytää salaisuuden, mutta
ehtiikö hän pelastamaan Eisenbergien kadonneen pikkutytön Pollyn? Ja onko tässä
kaikki? Oliko poikia aikanaan pitänyt yhdessä aivan jokin muu kuin ystävyys?
Kerrankin trilleri joka on monipolvinen, kiinnostava sekä
psykologiselta että operativiselta kantilta ja jopa maantieteellisesti kerroksellisuuden rasittamatta lukunautintoa. Itselleni kirjan kiinnostavimmaksi hahmoksi
muodostui yllättäen suojelupoliisin Eden Lundell. Ja tietysti hänen perheensä.
Edenin sekä kesyttömyyttä että vaarallista kurinalaisuutta ei ollut
kieltäminen. Ohlsson on kirjoittanut täydellisen henkilön, sellaisen, jolta voi
odottaa ihan sitä, mitä Eden oli tehnyt ja teki. Mihin hän oli kykenevä ja
missä hänkin polvistui. Edenissä kiersi tämän loistavan tarinan veri.
Hän
oli tämä tarina.
Niin kova juttu oli tämä ensimmäinen Olhlsson minulle,
että odotan jo seuraavaa eli Syntitaakkaa.
Hän seisoo ovensuussa hiljaa, katselee huonetta jossa he
lepäävät, näkee kuhinan ympärillään pelastushenkilökunnan koettaessa tehdä sen
mitä on tehtävissä, vaikka on myöhäistä tehdä enää mitään. Ja se näky jää
kaikkien paikalla olevien mieliin pysyvästi.
Kaikki muistavat naisen, joka seisoi ovella luminen takki
yllään ja viulu kädessään.
*****