Kirja kirjalta kohtaamme Hammarby -sarjassa ihmisen sairaan petomaisuuden. Unohdin itsekin jo, mikä oli ollut pointti Piparkakkutalossa: Miten saatoin! Rikottua lapsuutta ei voi korjata ja minähän olin itse yhtä raivoissani kuin rikoskomisario Conny Sjöberg, joka olisi oman lapsensa kohdalla ollut valmis ainakin ajatuksissa oman käden oikeuteen. Niin jäätävää ja apuja ei todellisuudessa ole kiusatulle, vaikenevalle lapselle. Juuri kun olin siitä selvinnyt olinkin tuhkimo, joka uskoi kurpitsavaunuihin ja lasikenkään. Minä ja kaikki maailman levottomat tuhkimot ja kuinkas sitten kävikään! Lukekaa Tuhkimotytöt ennen kuin luette Unilaulun. Silloin olette samassa pohjaimussa kuin Petra Westman, joka kohtasi unohduksessa helvetin..., mutta näette edes tähdet pimeän tunnelin päässä. Jossain soi unilaulu...
Carin Gerhardsenin Unilaulu (Vyssan lull, Minerva 2022, suomennos Maija Ylönen) on kahdeksasosaisen sarjan kolmas teos. Carin on minulle haastava dekkaristi, sillä ennen Hammarby -sarjaa hän kirjoitti rikosromaanin Musta jää, enkä minä saanut mitään tolkkua siihen kaiken kannalta tärkeään auto-onnettomuuteen. Valitin miehelleni, joka luki sen ja sanoi, että 'tämähän on matematiikkaa, minulle helppoa, sinulle ehkä ei ihan.' No, kiitos kaunis! Osui ja upposi, sillä Carin on todellakin matemaatikko, joten nyt olenkin tarkkana lukenut Hammarby -sarjaa ja en itse kyllä aloittaisi kuin ensimmäisestä eli Piparkakkutalosta, jossa on jäätävää yhteiskunnallista viestiä ilman stabilointia. Tuhkimotytöt on tärkeä paitsi aiheensa myös tämän kirjan ja seuraavankin ymmärtämisen kannalta. Osa oodista 'miehet jotka vihaavat naisia', mutta onneksi eivät kaikki. Petran tapausta sivutaan tässä sen ohella, että ensimmäiset tämän tarinan uhrit ovat filippiiniläinen nainen ja hänen kaksi lastaan aivan liian äveriäässä talossa naisen siivoojan tuloihin nähden. Rikoskomisario Conny Sjöbergistä he näyttävät nukkuvilta...pieni tyttö uskomattoman suloisena peukalo suussaan....Lähempi tarkastelu muuttaa kuvan julmaksi.
...toukokuisena päivänä kauan sitten, kun hänen sieraimensa täyttyivät vastaleikatun ruohikon, uutta elämää versovan mullan ja kadun toisella puolella kukkivan tuomen tuoksusta. Se toukokuinen päivä, jona aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta, tuuli sai joen solisemaan ja leikki hänen vaimonsa vaaleilla hiuksilla. Nainen jonotti kioskille, josta luuli ostavansa nopeasti pari tikkaria, mutta siellä hän lopulta menetti kaikki sanansa.
Tikkukaramellit pojille, jotka odottavat autossa. Vain ne tikkukaramellit ei voinut olla liikaa pyydetty, mutta ennen kuin hän oli ne saanut, oli päivä menettänyt värinsä eikä hän pyytänyt enää koskaan mitään. Ian McEwanilaista eli kenelle tahansa meistä voi tapahtua mitä tahansa jopa toukokuun aurinkoisena päivänä, kun kaiken piti olla yhtä ihanaa kuin tähtiin kirjoitettu.
Carinin tempo on täydellinen, mutta kiinnostaapa nähdä, miten hän solmii narunpäät finaalissa, sillä esiin tulee vielä tulipalo, jossa eräs äiti pystyi pelastamaan vain poikansa, millä tapahtumalla on kovat seuraukset. Westman kärsii 'unohduksestaan' ja alkaa olla vihamielinen yhdelle sun toiselle ja käy ahkerasti treenaamassa itsepuolustusta. Ja kaiken aikaa Sjöbergin tiimiin kuuluu ystävällinen, vaitelias mies, jonka yksityiselämästä kukaan ei tunnu tietävän mitään. Paitsi sen, että tämä käy joka lauantai hoitokodissa, jossa hänen vaimonsa Solveig asuu. Joka ikinen lauantai hän viettää siellä koko päivän...Vaitelias Einar...
Erinomaisesti Gerhardsen tarttuu langan päihin, ojentuu menneisyyteen ja kaivaa ne sieltä. Tapahtuma kiinnittyy toiseen, kuvio muodostuu, mutta takuulla ei sellaisena kuin lukija on olettanut. Tämä on kuin liitutaulun matemaattiseen kaaokseen kävisi käsiksi luokan paras oppilas, hän jolle nämä numerot, kirjaimet ja oudot merkit eivät olleet hebreaa, vaan järkyttävien tapahtumien asettamista kohdilleen. Vaan kaikki eivät näytä tyytyväisiltä. On vanhan, kohta kuolevan naisen katkeruus, toisaalla puhumaton nuorempi nainen ja minne on kadonnut yksi Sjöbergin miehistä. Ja miksi Hamadin muistelema sävel miltei pysäytti sydämeni eli matikkani oli hereillä vaikka kello oli aamukolme tätä lukiessani. Tässä myös syy miksi suosittelen Hammarby -sarjan kokonaan lukemista, sillä neuloksesta jää aina roikkumaan rihmoja: Ellet tunne historiaa, et tunne tätä hetkeä ja ilman unilaulunkaan rihmaa et näe huomista.
Yksi instrumentti...Kitara. Hamad tunsi kappaleenkin, hänen oli pakko keksiä, mikä se oli...Voisiko se olla Claptonia? Se se oli, Layla. Unplugged.
Kamera pyyhkäisi sängyllä olevien vartaloiden yli ja sitten...pling-plong, off. Ei! Kameran sulkemisääni ei koskaan voisi kuulua videolla. Videonpätkän lopussa kuului jotain aivan muuta. Pling-plong, ne olivat kitaran säveliä. Eric Claptonin kitaran. Layla. Unplugged.
*****