Kun Viola myöhemmin muisteli avioliittonsa ensimmäisiä
kuukausia, niin päällimmäisenä tuntui olevan aivan hullu ja epäjohdonmukainen
ajatus, joka alinomaa tunki Violan mieleen silloin kun hän oli yksin. Heidän ei
olisi koskaan pitänyt mennä naimisiin. He olivat tehneet kohtalokkaan virheen.
Tai tarkemmin sanottuna hän, Viola, oli tehnyt kohtalokkaan virheen.
Pirjo Rissasen Syyslaulu (Gummerus 2017) ilmestyi jo 2005,
mutta syystä Gummerus ottaa uusintapainoksia kiehtovan Suomen Carol Shieldsin
kirjoista. Rissanen kirjoittaa tavalla ja asioista, joita me olemme voineet tai
olisimme voineet kokea, mutta hän kirjoittaa auki sellaisenkin, mistä ei
yleensä puhuta. Ei tietoakaan siitä vanhasta hokemasta, että likapyykki pestään
kotona, sitä ei levitellä kylillä ja toreilla. Tämä tosin vain meille
lukijoille, sillä Rissasen teoksissa on paljon sekä rankkoja että mukavia
salaisuuksia kuin myös ulospäin kulissien kannattelua. Äidit eivät aina ole niin äitejä, vaan voivat
olla lapsilleen kylmiä tai rankasti suosia vain yhtä, on takertuvaa ystävyyttä,
jossa soi sama ahdistus kuin Liane Moriartyn kirjassa Tavalliset pikku pihajuhlat, on kaunaa ja katkeruutta, kostoa ja kylmää virtaa. Kaiken tämän
Rissanen kertoo raadollisen todesti, mutta silti luottaen lukijan omaan
arvioon, jota nyt kysytään mielestäni etenkin Syyslaulun Violan luonnetta
ajatellessa. Yhtäkkiseltään Viola Partanen on velvollisuudentuntoinen nainen,
omistautunut lapsilleen ja miehelleen oman uransa kustannuksella. Mutta onko
hän uhriutuva nainen, marttyyriyttä hakeva, kun vuosi vuodelta jatkaa
avioliittoa, jossa kaikki pyörii egoistisen häntäheikin ja kirjailija Touko Partasen ympärillä. Miten ja
miksi Viola jää liittoon, jossa hän jää osattomaksi ja petetyksi? Miten hän
sietää kerta kerralta uudet pettämiset? Ja ennen kaikkea miten hän kestää
Toukon paasaamisen sekä oman navan ympärillä pyörimisen? Ja ennen kaikkea,
miksi hän ikinä, ikinä antaa anteeksi Toukolle tämän kirjan Ikkuna pimeään, jossa
Touko huoraa Violan surun perhettä kohdanneesta tragediasta, jossa Touko toimi
kuin tarkkailija ja Viola todellisuudessa masentui sairaalahoitoon asti?
Ulkomaailmalle Touko on pitkään rakastava perheenisä, joka
kirjoittaa menestyskirjoja, vaikka Violan mielestä jokainen kirja kertoo vain
Touko Partasesta. Viola ei tunnista julkisuuskuvaa Toukosta, sillä eihän Touko
ollut sellainen mies heidän avioliitossaan ja kotonaan Puronvarren talossa. Kenen kanssa hän oli
oikein mennyt avioliittoon ja tehnyt lapsia? Ja mitä kaikki nämä etääntymisten
vuodet oli heistä ajatellut Violan sisar Linnea? Ja mitä ajattelee Touko, jonka kirjallinen
tähti on sammumassa ja nuoruus on enää muisto vain...Mitä hän ajattelee sen
jälkeen, kun monen välivuoden jälkeen julkaistaan hänen kirjansa Tuhlatut
keväät ja pääkaupungin lehti teilaa sen otsikolla Menneen maailman kirjailijan
valitusvirsi. Ja maakuntalehtikin lyö lyötyä otsikoimalla Välityö välityön
jälkeen? ja jatkaa kertomalla Toukon tavaramerkistä eli hyvästä suomen
kielestä. ”Mutta onko sillä merkitystä, miten hyvin sen sanoo, ellei ole mitään
sanomista?”
Pirjo Rissaselta tähän asti lukemani kaikki kirjat ovat
olleet yllättäviä eli tätä en olisi uskonut, kun häntä aloitin. Ja myönnän,
että kiinnostus heräsi armottoman kauniiden kirjan kansien takia, mutta
Luojalle kiitos, tarinat kansien väleissä tarjosivat vieläkin enemmän. Kamomillasolan luen pian jo uudestaan ja Äitienpäivästä löytyy eräs ikimuistoinen
joulurituaali...Rissanen ei toista itseään, vaikka aihepiiri ovatkin
eri-ikäiset naiset ja heidä myötään perheet. Rissanen osaa läpäistä naisia kuin
magneettikuvauslaite. Hän paljastaa heidän sisimpänsä arvet ja myös ne haavat,
jotka eivät ole ikinä parantuneet, vaan kiristävät yhä. Vahvuutta löytyy myös
loistavissa avioliittokuvauksissa ja sitähän edustaa Syyslaulu, sillä
rakkaudestahan siinä on kyse, mutta ensin olisi voitava tietää, mitä se rakkaus
oikein tarkoittaa! Sen langan Viola on hukannut aikaa sitten ja siksi hän kuin
teflonoi itsensä. Mieli on täynnä tahtoa, vahvuutta, rakkautta lapsiin, mutta
Toukoon enimmäkseen kaunaa. Silti hän yrittää olla perheen kokoava voima
kaikellaan, vaikka lopulta alkaa vaikuttaa ennemmänkin elämän suorittajalta,
jota mikään ei satuta, ei kosketa. Lukija kuitenkin tuntee kivun, sen
nakertavan tuskan, jota lapsetkaan eivät näe. Tosin nuorempi tytär Kata huomaa sen ja saa
siitä vain sytykettä teoilleen.
Touko Partanen on niin egoistinen, että mieleeni tuli Saksan
edesmenneen kirjallisuuspaavin lausuma hänen kirjassaan Eurooppalainen (Mein
Leben):
Koska kirjailijat kokevat kaiken muita intensiivisemmmin,
heidän on kiusattava itseäänkin muita enemmän. Heillä on jatkuva
itsekorostuksen tarve. Tämä on ymmärrettävää, mutta on ihmeellistä, että edes
maailmanlaajuinen menestys ei vähennä mitenkään tuota tarvetta.
Touko Partanen, vaikkakaan ei ollut maailmankuulu, vain
maankuulu kirjailija, on täydellinen esimerkki Marcel Reich-Ranickin
toteamuksesta ja osoitus tuon piirteen tuhoisuudesta niin itselleen kuin
ympäristölleen. Ja onhan Toukon väistämättä löydettävä tähtensä sammumiselle
syyllinen muista kuin itsestään, siitä miehestä, jolta kaiken näennäisen
itsevarmuuden alla puuttui juuri usko omaan itseen. Ja Puronvarren kauniissa
vanhassa talossa Viola...
Hän vajosi melkein heti kuolemankaltaiseen uneen, aivan kuin
aivot olisivat vain odottaneet sitä, että hän oli yksin ja pimeässä. Hetkenä,
jona sakea, musta tiedottomuus valtasi hänet, hän tunsi viiltävää, kirkasta
kiitollisuutta, joka muistutti kaukaista surua.
Rissanen on kyllä jotenkin varsin omaääninen kirjailija. Olen pitänyt monista hänen teoksistaan. Tämä lukulistalle ehdottomasti.
VastaaPoistaAiri, hän on ja myös monenikäisten mieleen. Äitini löysi hänet ensin:) Susoittelen<3
PoistaTämän kantta olen ihastellut kirjakaupassa. Ihana! En ole Rissasta ikinä lukenut, mutta Suomen Carol Shields, vau mikä luonnehdinta! :)
VastaaPoistaAnni, miten Rissasen kirjoissa onkaan upeat kannet! Suosittelen, että aloita Kamomillasolasta, sitten tajuat, mikä Pirjo on kirjoittajana. Saan sen takaisin äidiltä, mutta jäävät hänelle:)
Poista<3