Nyt hän ymmärtää mitä uusi alku tarkoittaa. Mitä on aloittaa
alusta uudessa paikassa , kun voi jättää vanhan taakseen. Jyväskylässä juuri
kukaan ei tuntisi häntä, ei ollut painolastia, vääriä odotuksia, kätkeytynyttä
katkeruutta. Hänen elinpiirinsä muuttuisi täysin ja terveellisempään suuntaan. Olisi
tilaa, valoa, raikkautta, puhtautta, ja hän voisi aloittaa uudelleen
puutarhaviljelyn, oleskella ulkosalla ja…
Hän katselee talonsa piirustuksia: monimuotoinen, näyttävä,
muttei missään nimessä pramea. Kaksi erkkeriä etelään ja länteen, parveke,
kasvihuone, katettu sisääntulokäytävä, erilaiset ikkunat ja hillityt
ornamentit. Rinteeseen sijoittuva talo olisi pohjoispuolella kaksi- ja
eteläpuolella kolmikerroksinen. Alakertaan tulisivat eteistilat, talvipuutarha,
saunaosasto ja hänen huoneensa, toiseen kerrokseen sali, äidin huone, ruokasali,
keittiö ja Hildan huone sekä ullakolle…
Villa Wivi – voi miten hyväksi kaikki jälleen muuttuisikaan.
Pirkko Soinisen teos Valosta rakentuvat huoneet (Bazar Kustannus
2021) oli minulle kuin tuhat polkua sinne, minne olen jo kauan halunnut päästä:
Jyväskylän elämään ja rakennuksiin menneinä aikoina, sillä olen Jyväskylään ja
Muuratsalon saarelle merituulten tuoma, mutta nälkäni Jyväskylään on ollut
vahva tuntemattomasta syystä aina. Pyrin ylioppilaskirjoitusten jälkeen vuonna
koivu ja tähti lukemaan historiaa juuri Jyväskylän yliopistoon, mutta jäin muutaman
pisteen päähän enkä sitten yrittänyt uudestaan. Pettymyksiäkin on mukaan
mahtunut, mutta myönnän sivelleeni salaa Jyväskylän kadun nupukiviä ja myönnän
nimenneeni Jyväskylän Suomen Salzburgiksi. Pirkko Soinisen Valosta rakentuvat huoneet on suuri kertomus.
Sitä ei haukata yhdellä hotkaisulla, koska kyseessä on fiktiivinen elämäkerta
yhdestä Suomen ensimmäisistä naisarkkitehdeistä, Wivi Lönnistä, naisesta, joka tunsi
joka solullaan, mitä on arkkitehtuurin harmonia. Se oli kannattavuus- ja
kantavuuslaskelmia, se oli näkymiä ikkunoista, se oli miten valo kulkee
huoneissa ja silti kaiken piti olla toimivaa, talon omistajia palvelevaa ja
tyydyttävää. Se oli kuin itse elämä: Valon ja varjon harmoniaa.
Wivi oli isän tyttö Tampereen Onkiniemestä. Isä oli ollut
panimomestari ja perhe asui Näsijärven rannalla. Wivi eli kannustavassa
perheessä ja hänen kykynsä huoneiden piirtämiseen tuli esiin jo hyvin varhain.
Kun hän oli valmistunut arkkitehdiksi, ylimmillään oli ilo ja kiitollisuus,
mutta edessä oli myös rämpimistä miesvaltaisen alan ilmapiirissä, jossa
naisarkkitehdin katsottiin hallitsevan vain koristelut, kun miehet piirsivät laajat
kaaret ja laskivat kantavuuksia. Vaikka Wivi saikin paljon Tampereella töitä, ei
hän oikein päässyt itseään auki toteuttamaan. Hän voitti mieskilpailijansa, kun
haettiin arkkitehtejä suurinkin hankkeisiin, mutta usein salaamalla
sukupuolensa nimimerkin taakse. Palokunnan talosta tuli miesten ikuinen kauna,
että nainen sellaisen oli saanut suunnitella! Vihdoin vuonna 1910 Wivi saa kuulla
veljeltään Villeltä, että Jyväskylään kaavoitettaisiin Yrjö Blomstedtin
aloitteesta Seminaarialueen eteläpuolelle eli järven puolelle, huvilakaupunginosa.
Jo syyskuussa Wivi oli hankkinut ensimmäisen lainhuudatuksen tonteille 2 ja 3.
Hän hankki omistusoikeuden kaivatulle muutokselle, uudelle tulevaisuudelle,
aavistamattakaan, miten suuria elämyksiä se kantaisi mukanaan.
Vuonna 1911 Wivi jo harppoo rakennustyömaallaan ja saa
huomiota sekä jyväskyläläisiltä että rakennusmiehiltä, jotka eivät voi tajuta,
miten voi joku tarvita niin monta erilaista ikkunaa. Kansa taas ihmettelee
pytinkiä, jollaisesta ei ollut kuunaan kuultukaan, mutta silti sinne tulee
kanala! Wivi on aina halunnut pitää kanoja ja nyt hän voi myös vihdoin hankkia
koiran!
Joulua 1911 vietetään jo Jyväskylässä. Äiti on mukana ja
apulaiseksi Wivi on pestannut reippaan Hildan. Äitikin on onnessaan ja Wivi
unohtaa särkevät polvensa, sillä ehdittiinhän saada viettää jo tämä joulu Villa
Wivissä. Aamulla hän avaa huoneensa verhot, talo on vielä aivan hiljainen.
Ikkunoista näkyy kuutamossa järven jäätynyt pinta, koivujen siluetit, edessä
pellot ja heti niiden takana järvi.
Mutta ihan tuossa vieressä, toisella suunnalla kohosi vireä
pieni kaupunki. Kaikki oli lähellä, kävelymatkan päässä.
”Huomenta äiti. Nukuitko hyvin?”
Äiti sanoo nukkuneensa nyt paremmin kuin vuosikausiin, kun
melkein kaikki hänen rakkaansa ovat hänen lähellään. Vain Aina on kaukana
Jääskessä, mutta muut lapset asuvat sadan metrin säteellä.
Hyvin pian Wivi saa ensimmäisen tilaustyönsä, joka on kansakoulu
kauniilla paikalla. Sinne mennään romanttista Puistokatua, jota suuret puut
reunustavat. Tila on varsin iso ja muistan miten istuin kerran
suosikkiravintolassani syömässä ja näin koulun. Kysyin ’mikä rakennus tuo on?’ Se on
Puistokoulu! Rakennuksen oli määrä olla valmis 1. tammikuuta 1913.
Soinisen kirjassa kerrotaan kaikki Wivin työt sekä tarinan
lomassa, että lopun lähdeluettelossa Huoneita ja vuosia, joten en lähde niitä
tähän mainitsemaan paitsi...mitä en voi vastustaa.
Pirkko Soininen on solahtanut Wivin sisälle kuin olisi itse
Wivi. Näin annan itseni tämän kokea. Kirjailija on tehnyt paljon tutkimusta
sekä papereista että tutustumalla Wivin suunnittelemiin rakennuksiin. Hän on
tuonut esiin myös Wivin rohkeuden ja sen, että Wivistä ei ole Jyväskylän
seurapiiriperhoseksi. Hän on sen verran introvertti ja toisaalta hän on työnarkomaani, joten vähät vapaa-aikansa hän haluaa vaikka puuhailla
puutarhassa tai kävellä harjulla, lukea, seurustella äidin kanssa. Pakolliset
avajaiset hän tietysti käy läpi, mutta kaipaa usein jo varhain omaan rakkaaseen
huvilaansa. Eipä Wivi arvaakaan mikä pyörremyrsky häntä odottaa!
1912 Tampereelta saapuu vieraaksi Martta Lundelin, joka
kestityksen yhteydessä pyytää Wiviä esittelemään hänet Hanna Parviaiselle. Wivi
toteaa kuulleensa Hannasta, mutta kieltää tätä tuntevansa. Wivi kyllä tietää
Parviaisen perheen, sillä Hannan isä, Johan Parviainen, on ollut Jyväskylässä
mahtihahmo ja syystä. Hän oli perustanut viinanpolttimon, oluttehtaan ja
laivanveistämön sekä Tourulan nahkatehtaan.
Viime töikseen hän osti kokonaisen saaren, Säynätsalon, ja
siirsi sahatoimintansa sinne. Kaksitoista vuotta sitten kauppaneuvos oli
kuollut ja hänen poikansa Hugo oli ottanut tehtaat ja liiketoiminnan haltuunsa.
Hanna kuuluu olevan hyvin omintakeinen persoona, joka pitää Sulkulan
tilaa harjoittaen karjan- ja hevosenjalostusta. Wivi kiinnostuu ja kohta
lähettipoika jo vie viestiä Sulkulaan, joka sijaitsee Jyväsjärven toisessa
päässä, suorastaan vastapäätä Wivin kotia. Hanna tarjoaa lounaaksi itse kalastamiaan ahvenia silmät
ystävällisesti vilkkuen. Vähän arkaileva Wivikin innostuu seurustelemaan
rennosti ja hänestä tuntuu, että he ovat Hannan kanssa kuin ennestään tutut.
Alkaa ystävyys, jonka syvyyttä kummankaan äidit eivät oikein
kestä. Etenkin Hannan äiti pitää loppuun asti kiinni mielipiteestään, vaikka
kummallakin naisella on omat asunnot ja ura. Kaikesta huolimatta Wivi ja Hanna
alkavat tehdä yhdessä ulkomaan reissuja ja kaiken aikaa Wivi myös tarjoaa
Hannalle uusia työkohteita. Wivin äiti haluaa lopulta Helsinkiin asumaan ja
Wivi on sen äidille luvannut. Eletään aikoja jolloin kumpikin hankkii asunnon toisensa
vierestä sieltä sun täältä, mutta ei vieläkään yhteistä. Lopulta Hannasta tulee Säynätsalon
tehtaiden vetäjä ja hän haluaa työväestölle vain parasta. Hänessä on isänsä
energia ja kekseliäisyys, mutta ei isänsä nuukuutta. Lasten päiväkoti Marjala
valmistuu pääsaarelle, samoin kirkko. Wivin tehtävänä on lopulta piirtää meidän
nykyiselle kotisaarellemme, Alvar Aallon huvilasaarelle, työväestön asuntoja, joissa
perheet voisivat viihtyä. Tehtaan puolesta lahjoitetaan jokaiselle omenapuu ja
marjapensaita. Sitä ennen Wivi piirtää Muuratsalon Haikan pohjakaavan, joka on
hyvin kiinnostava. Hanna ostaa upean auton ja niin hevosajelut jäävät, kun hiukset
hulmuten ajellaan Jyväskylästä Säynätsaloon. Johtokunta on varoittanut, että
tehtaalla ei nyt mene hyvin, joten ’suu säkkiä myöten.’ Hanna on kuin kuuro.
Hän on vauhtisokeuden huumaama. Matkoilla vain kalleinta ja parasta eli eri
tavalla, mitä Wivi oli tottunut. Hanna haluaa toisen huvilan, paikan jonne lyövät
ison selän, Ristiselän aallot. Molempien äidit lähtevät aikanaan. Nyt naiset alkavat
haluta vihdoinkin omaa, yhteistä kotia. Hanna haluaa myös lahjoittaa Säynätsalolle kirkon.
Sen suunnittelisi Wivin ystävä Armas Lindgren. Hanna on kiinnostunut
astronomiasta ja yllättää ystävänsä rakennuttamalla Sulkulaan tähtitornin! Hän
on niin iloinen yllätyksestään ja opettaa Wiville tähtien nimiä. He ovat sitten
Kaksosten tähdistö eli Kastor ja Pollux. Hanna Kastor ja Wivi Pollux.
Loppiaisena 1927, kuudentena tammikuuta, ovat Säynätsalon
kirkon juhlalliset vihkiäiset. Wivi näkee kyyneleet monen säynätsalolaisen
silmissä. Hänen loistava ystävänsä on nyt Suomen ensimmäinen naispuolinen
kauppaneuvos. Samaan aikaan Wivi miettii omaa uraansa. Hänestä tuntuu, että
aika on ajanut hänen ohitseen. Hän ei enää keksi, ei jaksa! Hannakin joutuu
heräämään todellisuuteen rankimman kautta. Toisaalta molemmat ovat tehneet niin
paljon ja Wivin rakennukset kertovat hänestä samoin kuin meille tuttu Haikka.
Hanna taas elää säynätsalolaisten mielissä ja kirkko seisoo paikallaan. Ja
sitten on Jyväskylä, johon toki nämä saaret nyt kuuluvat. Siellä on äärettömän
kaunis rakennus, johon ei voi kuin ihastua. Wivin itselleen suunnittelema koti.
Kiitos Kauko Sorjosen, talon nykyisen omistajan, talo ei ole vain rakennus. Se
on pieteetillä remontoitu koti, jossa toivottavasti omistaja kohtaa sekä valon,
että Wivin hengen.
Pirkko Soinisen kieli on minulle mieluista, sillä hänhän on
myös runoilija. Taitavasti Pirkon lyyrisyys tuo teokseen ilmavuutta, suorastaan
sitä Wivin valoa ja harmoniaa! Soininen on aikaisemmin kirjoittanut taidemaalari
Ellen Thesleffistä fiktiivisen elämäkerran Ellen, joka toi Ellenin kuin
likemmäs. Valosta rakentuvat huoneet on tarina Wivistä, mutta samalla myös
Hannasta, sillä ei toista ilman toista. Selkeimmin se ehkä tuntuu luopumusten
hetkillä. Lopulta he päättävät vihdoinkin alkaa asua yhdessä Helsingin
kodissaan. Olisi vain me ja tietysti ystävät ja sukulaiset. Eikä se ole vain.
Se on kaikkeus heille. Kaksi edelläkävijänaista, niin erilaiset, mutta
kuitenkin samaa henkeä. Miten Wivi osasikaan olla vaiti ja antaa Hannan toipua
muutoksista, kun kaikki ei ollut niin mieluisaa. Luopuminen.
1932
Lokakuun taivas on samettia ja tähtien välkettä.
Wivi tuijottaa kaukoputkeen, lokakuinen tähtitaivas on
kimmellystä, hohtavaa hopeaa, äärettömyyttä.
Kuinka hän oli silloin joskus ajatellut, ettei tälle
tunteelle heidän välillään muka ollut sanoja. Olihan sille – oli olemassa yksi
oikea sana ja se oli rakkaus. Ei rakkaus voinut koskaan olla väärin.
”Älä itke Pollux”, Hanna sanoo ja kiertää käden hänen
ympärilleen.
”En minä itkekään, silmään taisi vain mennä tähtipölyä.”
*****
Elämäkerrat Leena Lumissa