sunnuntai 27. lokakuuta 2024

Blondi ja pentunsa saivat minutkin miettimään...


 Blondi ja pentunsa saivat minutkin tajuamaan, miten olisi jo aika alkaa nähdä lumiunia, mutta minä en voi, sillä lumi on jotain ihanaa ja minulla on nyt kova hoppu monestakin syystä. Jarmo Mannisen   karhut saavat sen sijaan rauhassa kömpiä talvipesäänsä ja heitä älköön kukaan häiritkö. Minulla on luvun alla kiinnostava kirja, mutta jos siihen ei saa keskittyä, olen mennyttä lunta. Laiska töitään luettelee ja siksipä en luettele, miksi olen joka toinen päivä menossa. Huomenna en edes haravoi vaahteranlehtiä, minä vain keskityn, sillä tiistaista alkaa kova meno. Muistatte varmaan, että lumi ei ole kylmää vaan hellää ja lämmintä. Bo Carpelan sanoo sen niin hienosti; "Lumi; pimeän maan ainoa valo." suom. Caj Westerbeg. 

Myös Mirkka Rekola sanoo sen niin koskettavasti:

Sinä et koskaan saa niin hellyyttä
et koskaan niin kuin lumisateelta
tuhansia tuhansia hetkituhansia

- Mirkka Rekola -
Runot 1954-1978 (WSOY 1979)

No, nyt kuulen jo Blondin ja pentunsa rauhalllisen unihengityksen. Siellä nuo metsän kuninkaat näkevät lumiuniaan ja me kaikki yritämme saada itsemme lumen rauhaan. Olen kuin vihikoira, haistan jopa sateet, ketut, monet, mutta vieläkään en tunne lumen tuoksua. Ehkä ensi viikolla sitten. Lumi rauhoittaa. Ei tarvita joogahengitystä kun kaikki valkaistuu ensilumeen.

lumiterveisin
Leena Lumi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti