Matelija syö ja nukkuu ja Unissakulkija seisoo ulkopuolella
ja katselee mitä Victorian muut osat tekevät puuttumatta asiaan.
Unissakulkijasta hän pitää kaikkein vähiten, mutta samalla hän tietää, että
sillä on parhaat mahdollisuudet jäädä henkiin, ja se on se osa jota hänen tulee
kehittää. Muut on kuorittava pois.
Sitten on Varistyttö, ja Victoria tietää, ettei sitä osaa
voi ottaa pois hänestä.
Varistyttöä ei voi hallita.
Erik Axl Sundin dekkaritrilogian toinen osa Unissakulkija
(Hungerelden, Otava 2014, suomennos Kari Koski) palauttaa meidät Victoria
Bergmanin maailmaan, jossa hän yrittää terapeuttinsa Sofia Zetterlundin avulla
saada järjestystä sekasortoiseen mieleensä. Milloin hän särkyi? Mitä silloin
tapahtui? Miksi äiti ei koskaan tullut, vaikka hän itki? Ja mitä tapahtui
koulussa, jossa sikanaamarien takaa kuului pilkkanaurua? Kuka oli pääsika ja
ketkä olivat uskollista hovia, lakeijoita, niitä joita tuli ja meni, mutta
joista kukaan ei auttanut?
Sofia Zetterlundin yrittäessä koota Victorian elämän
rikottua ruukkua, rikoskomisario Jeanette Kilhlberg ja rikoskonstaapeli Jens
Hurtig kiertävät useiden pedofiilirikosten labyrintissä, jossa tuntuu kuin uusi
nimi ei olisikaan apu rikoksen selviämiseen, joku johon tarttua, vaan
labyrintti labyrintissä, nimiä nimien jälkeen, uusia uhreja toisensa jälkeen,
labyrinttien kehä kasvaa valhe valheelta ja Jeanetten oma avioliitto natisee
liitoksissaan Åken häivyttyä maasta. Onneksi on kuitenkin edes yksi johon hän voi
luottaa, onneksi on Sofia.
Siinä missä trilogian ensimmäinen osa, Varistyttö, vei meidät mustan ytimeen,
vaellamme nyt pimeissä labyrinteissä, kuulemme tarinoita, joita emme haluaisi,
palaamme ajassa taaksepäin ja jossain kolmetoistavuotias tyttö kertoo, mihin
kaikkiin paikkoihin häntä satutettiin, mutta kukaan ei uskonut häntä. Lapsi oli
rikki ja haavoilla, ei voinut pidättää enää kunnolla virtsaa ja vatsaan sattui
koko ajan, mutta aikuiset kertoivat isompia tarinoita, joissa hänestä tuli valehtelija
ja nyt hänet piti lähettää Tanskaan sukulaissedän maatilalle oppimaan kunnon
käytöstä ja rehellisyyttä.
Minun mielestäni Jerker Erikssonin ja Håkan Axlander
Sundqvistin syväpsykologista Unissakulkijaa ei voi lukea lukematta ensin
Varistyttöä. Sanon näin harvoin, mutta viimeksi muistaakseni Hjorthin ja
Rosenfeldtin Oppipojan (Lärjungen) luettuani. Nyt stabiloin tämän kehoituksen,
sillä se, mitä koimme Varistytössä, tekee meistä Unissakulkijoita. Muutumme
osaksi tarinaa ymmärtääksemme, että tämä todella tapahtuu ja se ei poistu kääntämällä
pään pois tai hylkäämällä tarinan. Varjojen kodit, kaiken kielletyn metaforat
ovat läsnä kaikkialla, missä ihminen hengittää. Ihminen itse on varjojen huone.
Siinä, missä Varistyttö lahjakkaasti, mutta armotta venytti
lukijan sietokykyä ja pakotti polvilleen, Unissakulkija alkaa aukoa
menneisyyden ikkunoita. Kauniiden kuvien kulissit alkavat kaatuilla ja kaikki
mukaonnelliset perheet ovat toinen toistaan pahempia. Minua alkoivat tässä
kirjassa kuitenkin kiinnostaa syyt eli olen matkalla jonnekin...Monipersoonahäiriö on kiinnostava puolustusmekanismi, jolla vakavan trauman lapsena kokenut
ihminen alkaa toimia kuin hänellä olisi monta ’minää’, jotka eivät tiedä
toisistaan mitään ja usein ne ovat myös hyvin toisistaan poikkeavia haluissaan,
käytöksessään, kaikessa. Näin ’normaali’ minä voi siirtää kokemansa traumat
kaksoispersoonalleen ja yrittää näin jatkaa kuin mitään ei olisi tapahunut. Toinen
teema, joka Unissakulkijassa nousee Varistyttöä vahvemmin esiin on kiusaaminen.
Mistä syntyvät kiusaajat ja mistä heidän hovinsa? Millainen on ihminen, joka
haluaa ylentää itsensä alentamalla toisia? Miten alemmuudentuntoinen kiusaaja
syvimmältään on? Miten hän voi jatkaa ilman, että häntä ei kukaan pysäytä?
Heitäkin liikkuu ihan vapaalla jalalla, kuten liikkuu kirjan päärikollisia eli
pedofiilejakin. Pedofilit ovat ihmispetoja, jotka pitävät kaikkia lapsia
omaisuutenaan, johon heillä on oikeus. Ilmeisesti olen matkalla Varjojen
huoneeseen ihmetellen, miten paljon pahaa ja miten vähän katumusta löytyy
Unissakulkijasta. Sikaihmisillä ei ole mitään häpyä!
Kuten trilogian ensimmäisessä eli Varistytössä, niin myös
Unissakulkijassa, luvut ovat nasevan lyhyitä, mutta yllättävästi lukija on
kartalla eli tekstin intensiteetti on vahva. Oikeaastaan en yhtään pidä siitä,
että joudun odottamaan kolmatta osaa, Varjojen huonetta, lokakuuhun saakka. Levoton
odotukseni saada vastauksia on kärsimätön ja huomaan nimettömäni naputtavan
pöytää niin kovasti, että se on takuulla katki ennen kuin lokakuu koittaa!
Pidän kovasti kirjan temposta. Intensiteetti on tärkeää, mutta jos tempo on pielessä, en ihastu. Ja minusta
tempo on intensiteetin noste. Tässä erityisnäyte Jerkeriltä ja Håkanilta
Varjojen huonetta odottaessamme, mutta en suosittele herkimmille:
Hän muistaa isän tuudittavat sanat sängyn laidalla.
Isän kädet hänen ruumillaan.
Heidän yhteisen iltarukouksensa.
”Minä ikävöin saada koskettaa sinua ja saada tyydyttää sinun
halusi. Minun tyydytykseni on nähdä sinun nauttivan.”
...vetää esiin työtuolin ja asettaa sen kattokoukun alle. Hän
osaa värssyt ulkoa.
”Haluan rakastella sinun kanssasi ja antaa sinulle kaiken
rakkauden jonka arvoinen sinä olet. Haluan hyväillä sinua hellästi sisältä ja
ulkoa, kuin vain minä osaan.”
Hän ottaa farkkujensa vyön. Mustaa nahkaa. Niittejä.
”Minä nautin kun katselen sinua, kaikki sinussa tuottaa
minulle himoa ja nautintoa.”
Silmukka. Askel tuolille ja vyön solki kattokoukun
ympärille.
”Saat kokea paljon korkeamman tyydytyksen ja...
Pieni askel, ja tuoli keikahtaa oikealle.
”Se on totisesti ihanuuden purkaus.”
Valse Triste. Helvetti. Pako.
*****
Tästä kirjasta ovat kirjoittaneet lisäkseni ainakin Kuutar Susa Kirjavalas Krista ja Annika
*****
Tästä kirjasta ovat kirjoittaneet lisäkseni ainakin Kuutar Susa Kirjavalas Krista ja Annika
*****