Perheemme traditioon kuului viettää koko joulupäivä yöpuvussa
joululahjakirjoja lukien. Välillä käytiin kinkkua leikkaamassa ja taas
luettiin. Anna -sarjassa riitti minulle luettavaa sinä jouluna yli
tapaninpäivän. Lukiessa unohtui joulu, kun Anna vei minut muihin maailmoihin,
kauas Prinssi Edwardin saaren kevääseen ja kesään. Tiesin tarkalleen,
millaista Vihervaarassa oli. Kunpa olisin voinut ajaa sinne hevoskyydillä
pitkin poppelikujaa! Vihervaara tuoksui omenoilta ja daalioilta, luumuilta ja
orvokeilta.
Koskettavaa kirjoittaa nyt Sara Kokkosen
kirjasta Kapina ja kaipuu. Kultaiset tyttökirjaklassikot (Avain 2015), kun
maailma on lumenvalossa ja muutama kirjaan haastatelluista, kuten alun sitaatin
kertonut Arja Hyrske, vievät minut takaisin omaan jouluumme, jossa oli juuri
noin ja kiireinen kauppiasisäkin ehti lukea. Sitä tunnelmaa ei voi pullottaa,
se kyynelehtii nyt poskillani, enkä ikinä, ikinä saa sitä takaisin. Vai saanko
kuitenkin? Joka kerta kun luen Montgomeryn Anna–kirjat tavoitan eilisen ja
kaikki on taikaa, onpa se hiljaa leijuvia lumihiutaleita ja joulua tai kesää ja
tummana päilyvää aallokkoa. Toisinaan myös Kuiskausten kujaa...
Sara Kokkonen on tietokirjailija ja tutkija, jonka edellinen
teos Rasavillejä ja romantikkoja. Rakkaat suomalaiset tyttökirjat keskittyi suomalaisiin tyttökirjoihin. Odotin
jo silloin tätä, jossa esille tulevat ulkomaiset tyttökirjat tai
siis...tietenkin odotin Saran kirjoittavan Annasta, Vihervaarasta, Prinssi
Edwardin saaresta ja kaikesta siitä, joka oli oman tyttöaikani kultaisia
vuosia. Saran kirja antoi kaiken mitä odotin, myös kyyneleet, mutta sitten se
antoi myös yllätyksen, sillä olenhan Annan hengenheimolainen, joten osaan
nauttia muustakin kuin kirsikkapuista, jotka henkäilevät tuoksuvaa lunta.
Kapina ja kaipuu esittelee seuraavat kirjailijat: Louisa May
Alcottin, Susan Coolidgen, Frances Hodgson
Burnettin, Jean Websterin, Lucy Maud Montgomeryn , Laura Ingalls
Wilderin, Helen Dore Boylstonin, Carolyn Keenen, Martha Sandwall-Bergströmin ja
Ester Rongér-Lundgrenin (Merri Vikin). Koska tarkoitus ei ole kirjoittaa uutta kirjaa
tästä omasta intohimoaiheestani, tuon enemmän esiin ne kirjailijat, kirjat ja
kirjan esiin herättämät ajatukset, jotka saivat minut nyt kastamaan kynäni
kyyneliin, mutta paljastan myös sen musteen, jossa kynä on kastettu
seikkailunjanoon ja temperamenttiin.
Ihan tuoreeltaan voin sanoa, että verrattuna Kokkosen
aikaisempaan kirjaan, tämä kiinnostaa minua enemmän ’omien kirjailijoideni
takia’ ja toisekseen, tässä kirjassa on mukana huomattavan kiinnostavia
lukijamielipiteitä. Osa ihan huikeita, sai nauraa ja itkeä: Se on minusta yksi hyvän tekstin
yksi tunnus. Kirjan lopussa on kattava lähdeluettelo ja sieltä painotan
sateenkaaren tuolle puolen kaikkia Anna-faneja: Lukeaa ihmeessä Sisko
Ylimartimon teos Anna ja muut ystävämme. L.M.Montgomeryn elämä ja sankarittaret
ja lukekaa sen jälkeen uudestaan Montgomeryn tuotanto: Koette jotain uutta!
Maailman tyttökirjallisuudesta tuskin voidaan puhua ellei
mainita Louisa May Alcottia (1832-1888) ja minä en tee asiaan poikkeusta: Muistan niin kuin
eilisen sen hetken kun lahjapaketista löytyi Pikku Naisia. Olin aina Jo. Kun
luin Pikku naisia uudestaan ja uudestaan, en tiennyt mitään kirjailijan
erikoisesta elämästä. Louisa syntyi 29. marraskuuta isänsä 33-vuotissyntymäpäivänä
vuonna 1832 Germantownissa Pennsylvaniassa. Hänellä oli useita sisaruksia ja
perhe muutti usein. Isä Alcott oli itseoppinut pedagogi ja filosofi, joka
kuului transsendentalisteihin. 1800-luvulla vaikuttaneessa filosofisessa
liikkeessä oli mukana Uuden Englannin intellektuelleja ja kirjailijoita. Isä
kasvatti lapsiaan omaksumillaan arvoilla, joten on helppo arvata, että tämä
asia sekä lukuisat muuttamiset vaikuttivat Alcottiin. Aineksia Pikku naisiin
Alcott sai hyvin perhepiiristään. Louisa oli erittäin antautunut kirjoittaja:
Hän saattoi kirjoittaa nukkumatta ja syömättä, kunnes teksti oli valmis. Eräälle
Saran haastattelemista lukijoista, Maikille, Pikku naisia ei ollut Alcottilta mieluisin
kirja, vaan Louisan Kun ruusu puhkeaa:
Kuvittelin aina kolmikon juomassa teetä hienoista posliinikupeista,
jotka keittiön hyvin tunteva Febe kävisi hakemassa. Tee olisi intialaista, ja
se haudutettaisiin kauniissa kannussa (samaa sarjaa kuin kupit,
hienostuneisuuden huippu) pannumyssyn alla. Ajatuksissani toivotin ikuiset
hyvästit Liptonin teepusseille. Teen kanssa tarjottaisiin skonsseja ja hilloa.
En ollut koskaan nähnyt saati syönyt skonsseja, mutta olin kuullut, että
sellaisia oli olemassa. Kolmikko istuisi salissa, olisi talvi ja ulkona sataisi
suuria lumihiutaleita. Teekutsujen jälkeen Rose lähtisi tanssiaisiin ja Archie hyvästelisi
Feben. Febe katselisi ikkunasta valkoisten pitsi-ikkunaverhojen takaa, miten
Archie katoaa lumisateeseen.
Maailman tyttökirjojen kirjoittajista konkreettisimmin
elämääni on vaikuttanut Frances Hodgson Burnett (1849-1924). Muistaisin, että
olen saattanut lukea häneltä Pikku Lordin ja Pikku Prinsessan, mutta en ikinä
unohda sitä, kun luin Salaisen puutarhan! Silloin tiesin haluavani seurata
tähteä, jossa minulla on oma salainen puutarha ja nyt se on sitten toteen tehty
ja vieläkin, kaikki nämä vuodet, Salainen puutarha on aikuiskirjahyllyssäni...
Lukiessani Salaista puutarhaa, en voinut kuvitellakaan, että
vuosikymmeniä myöhemmin katselisin tyttäreni kanssa Salaista puutarhaa elokuvana ja vieläpä kahtena sovituksena, joista toisen tuottajana Francis Ford Coppola. Meri ja
minä kuitenkin pidämme edelleen enemmän alkuperäisestä, vanhemmasta
filmatisoinnista, sillä siinä on tavoitettu kirjan henki. Montakohan filmatisointia tästä on tehty...Vastaus on, että kolme! Kiitos Meri♥
Saran kirja ei kerro vain kirjailijoiden kirjoista ja
lukijoiden lukukokemuksista, vaan mikä tärkentä, ainakin minulle,
kirjailijoiden elämästä: Miten heistä tuli he. Burnettin elämä oli kaukana
tavanomaisuudesta, sillä siinä sattui ja tapahtui. Hän oli hyvin kuuluisa ja
toimittajat kirjoittivat hänen värikkäästä elämästään monella tapaa ja myös
paheksuvaan sävyyn.
Francesin ja Swanin avioliitto oli ongelmissa, ja he olivat
muuttaneet erilleen asumaan. Frances sairasteli ja kärsi ajoittain
masennuksesta. Hänen poikansa asuivat välillä äitinsä ja välillä isänsä luona.
Pojat olivat Francesille tärkeitä, mutta hänellä oli hyvin vähän aikaa
heille...Hän oli ansainnut paljon rahaa kirjoillaan, mutta kallis ja ylelinen
elämäntapa kulutti hänen varojaan. Frances tuhlasi mielellään...1890-luvun
puolivälin jälkeen Frances vuokrasi kartanon, Maytham Hallin, englantilaisesta
pikkukylästä. Kartanoa ympäröi iso puutarha ja Frances istui unelmoimassa ja
kirjoittamassa puutarhassa. Hän innostui puutarhanhoidosta ja siellä hän sai ensimmäisen
idean romaaniinsa Salainen puutarha ruokkiessaan pientä punarintaa...
Ja sitten Annan nuoruusvuodet...Siitä alkoi monen
suomalaisenkin tytön elämässä mullistus, jonka väreet jatkuvat äidiltä
tyttärille. Sain kaikki Anna –kirjat ja sitten onnistuin vielä hankkimaan ne
tyttärelleni, jota kiinnostikin enemmän Potter, mutta Meri katsoi kanssani Anna–sarjan televiosiosta ja ihastui. Minusta Anna oli ihan kuten olin hänet kuvitellutkin ja tietysti kyynelehdin, kun Anna sai Gilbertin...
Lucy Maud Montgomery (1874-1942) on ehkä maailman
kiinnostavin tyttökirjojen kirjoittaja. Hän syntyi Prinssi Edwardin saarella, jonne
nyt virtaa Vihervaaran Annan ja/ tai Uuden Kuun Emilian itsestään löytäneitä
naisia ympäri maailman. Suuri kysymys
Montgomeryn lukijoilla onkin, kumpi sinä olet, temperamenttinen Anna vai
runollinen, tummasävyinen Emilia? En usko yhteen vastaukseen, sillä ainakin
minä olin tilanteesta riippuen kumpaakin, mutta lopulta oli pakko myöntää, että
Annahan minä. Siinä missä Anna löi rihvelitaulun Gilbertin päähän, minulla oli
onnettomuudeksi kädessä ratsupiiska...Anna on kuin sieluntila, jossa
tummimpaankin päivään on tähtiin kirjoitettu selviäminen.
Mitä enemmän luen Montgomerysta, sen likemmä hän tulee.
Hänen elämästään piirtyy kuva, joka pakenee, likenee, pakenee..., mutta paljon
on tiedossa faktaakin:
Opettajavuoden jälkeen hän jatkoi opiskeluaan ja aloitti
Englannin kirjallisuuden opinnot Dalhousien yliopistossa Halifaxissa Nova
Scotiassa vuonna 1895. Hän nautti korkeakouluajastaan: luennoista,
kirjallisuudesta, akateemisesta kilpailusta ja sanailusta. Hän kävi oopperassa,
juhlissa ja osallistui kerhotoimintaan. Koko ajan hän myös kirjoitti. Maud oli
aikuistuessaan alkanut kärsiä mielialan vaihteluista ja unettomuudesta. Kun hän
heräsi eikä pystynyt nukkumaan, niin hän kirjoitti.
Vuoteen 1905 mennessä hän oli julkaissut 168 novellia ja 192
runoa aikakausi- ja sanomalehdissä. Hänen vuositulonsa olivat kohonneet 500
dollariin vuodessa.
Ja sitten Maud alkoi hahmotella kuolematonta
tyttösankaritartaan,Vihervaaran Annaa:
Kuvassa Annan huone Vihervaarassa Vappu Kannaksen kuvaamana.
Tuonnehan me kaikki haaveilemme pääsevämme käymään...
Maud kirjoitti itseään kaikkiin kirjoihinsa ja etenkin
tummasävyisessä Runotyttö-sarjassa on paljon aineksia Maudin omasta elämästä.
Mutta Montgomery on itse todennut, että vaikka Emiliassa on paljon hänen
vaikeuksiaan, surumielisessä Patissa on eniten häntä.
Minulle Pat – Vanhan kartanon valtiatar on melkein yhtä
tärkeä avain Montgomeryyn kuin Ylimartimon Anna ja muut ystävämme tai Anna–sarjan
yhdeksäs ja viimeinen osa eli Annan jäähyväiset. Maudin elämästä tihkuu tietoja
vieläkin ja niistä voi lukea monenlaista elämänpettymystä, mutta ihan faktaa on
äidin suuri pettymys vanhimpaan poikaansa Chesteriin.
Montgomeryn fyysinen ja
psyykkinen terveydentila heikkeni, hän kärsi kovista päänsäryistä ja
lihaskouristuksista. Kaikesta huolimatta hänen kirjojaan on käännetty yli 30
kielelle ja myyty yli 50 miljoonaa kappaletta!
Montgomery kirjoitti myös aikuiskirjat Sininen linnan ja Perinnönjakajat. Edellinen on kultaa ja
toinen on vähän erilaista Montgomerya.
Mitä lukijat ovat sitten olleet mieltä Montgomeryn
kirjoista? Ainakin Jokke sai minut nauramaan:
Anna-kirjojen mieskuvaa hieman ihmettelen. Gilbert Blythe on
kuvattu ehjäksi ja vahvaksi mutta nynnyksi, ja minusta viimeisessä kirjassa
autoilla pröystäileväksi. Anna sen sijaan kiukuttelee ja nakkelee niskojaan
helpommin ja vanhoilla päivillä järjestelee naimakauppoja. Annan
periaatteelliset mykkäkoulut, koululakot ja muut tempaukset eivät ole ehkä
lähipiirin mielestä kovinkaan mukavia eikä pullakaan tuoksu. Gilbert kesti Annan viiden vuoden mykkäkoulun sekä Annan opiskeluaikojen rakkauden mukisematta
ja murjottamatta.
Ja näin Maikki:
Tuntuu hiukan hassulta että mielessäni lisäsin dramatiikkaa
juonenkäänteisiin. Niin kuitenkin tein, vaikka Runotyttö-kirjoissa luulisi
dramatiikkaa olleen riittävästi. Kuvittelin Emilian ensimmäisen opettajan
vielä kauheammaksi kuin hänet kirjassa kuvataan. Laitoin hänet polttamaan
Emilian runot (vaihtoehtoisesti nuotit). Emilia yrittäisi pelastaa runoja
tulesta, Ilse ja Teddy pitäisivät kaikin voimin kiinni Emiliasta, ettei tämä
polttaisi käsiään, runot palaisivat, Emilia pyörtyisi, opettaja ei saisi
syntiään koskaan anteeksi...Myöhemin aloin lukea Brontën sisarusten kirjoja.
Humisevaan harjuun en joutunut lisääämään yhtään mitään!
Koska olen Anna olen myös seikkailullinen ja niinpä Sara
Kokkosen kirjan Kapina ja kaipuu suurin yllätys minulle oli Laura Ingalls
Wilder (1867-1957). En ole lukenut hänen
kirjojaan, mutta olen katsonut Pieni
talo preerialla sarjan, joka perustuu Wilderin kirjaan. Voisi melkein
huudahtaa, että mikään noista sarjan jaksoista ei ole läheskään niin
kiinnostava kuin oli kirjailija Wilderin elämä. Luin yöllä Lauran elämästä kuin
entisinä aikoina Dumasin seikkailukirjoja ja olisin niin halunnut lukea hänestä
vieläkin enemmän! Kaikista hurjista seikkailuista huolimatta tai ehkä kiitos
niiden!, Laura eli 90-vuotiaaksi ja sitä ennen lensi 87-vuotiaana ensimmäisen
kerran lentokoneella. Kuvassa Laura Ingalls Wilder vuonna 1894.
Annan nyt loppusanat kahdelle samalla kun kiitän Sara
Kokkosta kiehtovasta kirjasta:
Kirjoissa luotiin maisema jostain jo kadonneesta maailmasta
ja todellisuudesta, jota ei ehkä koskaan ole ollutkaan olemassa tajuan nyt,
mutta johon lapsena uskoin sokeasti. Olin varma, että jossain oli saari, missä
koko se erilainen, parempi maailma oli tallessa. Maailma, joka ei vielä ollut
mennyt pilalle ja johon tosi-minäni kuului. Se maailma puhui minulle ja kosketti
sitä osaa lapsen sielussani, jota mikään muu ei ollut vielä koskettanut, mutta
jonka olin koko ajan tuntenut olevan siellä. Tavallaan tulin silloin omaksi
itsekseni, kun pääsin osaksi tuota maisemaa ja opin että sellainen oli
olemassa.
- Vappu Kannas -
Kultarinta näytti hänelle tien. Aurinko paistoi ja korkea,
sininen kaarikatto säteili kirkkaana ja pehmeänä. Kaikki oli uutta ja
hiljaista, mutta mikään ei ollut pelottavaa eikä yksinäistä.