Franz nautti lumesta. Hän nautti siitä, kuinka lumi pehmensi
ääriviivat ja hautasi äänet. Luminen maailma oli vailla ulkopuolta. Se todisti
olemassaolon pohjimmaisesta ykseydestä, josta erot vasta myöhemmin kohosivat
esiin. Hän nautti siitä, että saattoi maata öisin valveilla vuoteessaan ja
katsella kuinka alhaalla välkkyivät edestakaisin ajelevien aurausautojen valot.
Hän nautti siitä, kuinka kinokset kasvoivat ja ihmiset pienenivät niiden
rinnalla. Hän nautti siitä, kun säätiedotuksessa sanottiin kerta toisensa
jälkeen, että lunta oli satanut enemmän kuin koskaan ennen. Hän nautti
pehmeästä valosta, jota oli kaikkialla.
Edellisiltana silmäilin huojuvasta kirjapinosta ottamaani
Pärttyli Rinteen esikoisteosta Viimeinen sana (Noxboox 2014) ja koska tiesin aiheen
liittyvän koulusurmien tragediaan, uskoin vaihtavani dekkariin, sillä yleensä
en lue kovin vahvan teoksen jälkeen toista vahvaa. Edellisen kirjan jälkimaun
pitää painua ennen uutta muistijäljen tarjoavaa makua. Luin kuitenkin
ensimmäisen sivun, sitten toisen ja niin se oli sitten menoa. Hyvä, että
pystyin yhtään merkintää vihkooni laittamaan, mutta onneksi kuitenkin jotakin,
kuten: ’Pärttyli – tunneälykäs, lahjakas, jopa pelottava, mutta tuntee biisin Yö
kanssas sun...’, ’ei yhtään turhaa sanaa Viimeisessä sanassa’, ’tiheä
timantti’, ’ei yhtään myötähäpeän virkettä’, ’olen tunturipöllö ellei Rinteestä tule Kuuluisa Kirjailija!'
Ensinnäkin Pärttyli Rinteen esikoisteos on hämmästyttävän
koskettava, hämmästyttävän täydellinen ja mikä kieli! Minä joka jätän kirjan heti,
jos siinä on puhekieltä ’mulle’, ’sulle’ ’sä’, ’ni?’, totesin juuri dialogit
toimiviksi ja uskottaviksi. Miksi tämä tyyli ei nyt ärsyttänyt minua? Miksi
vaikutuin kirjasta, joka on yhtä hyytävän täydellinen kuin tarinan päähenkilö
Franz riittävästi Nietzscheä luettuaan kokee olevansa? Siksi, että Rinne edes yrittää ymmärtää Franzia. Hän uskaltaa nähdä ja näyttää muille, miten
ahdistunut ja pelokas yli-ihminen Franz sisältään kuitenkin oli. Lukija alkaa
väistämättä miettiä: Mitä olisi pitänyt tapahtua, että pahin ei olisi tapahtunut?
Olisiko kaikki ollut toisin, jos filosofian opettaja olisikin antanut Franzin
loistavasta esseestä kympin, keskinkertaisen kahdeksikon sijasta? Oliko Franzin
keskinkertaistajaopettaja, Helena, primus motor, toiminnan käynnistäjä, vaikka
juuri hän kysyi Franzilta toistuvasti, että ’onko kaikki hyvin?’ Voimmeko
mitenkään syyttää vanhempia, yhteiskuntaa tai Franzin asehullua ystävää
Kolehmaista vai peräti Virpiä, joka antoi olettaa antavansa ja antoikin, mutta
sitten ei antanutkaan vaan antoi olettaa antavansa ja antoikin sitten Jerelle,
Franzin kiusaajalle?
Ehdottomasti kauhistavinta on Franzin yksinäisyys, jonka hän
täyttää kuvitelmallaan tulla filosofeista suurimmaksi. Tätä kuvitelmaa rikkovat
suuresti hänen satunnaiset meuhkaamisensa, mutta sitäkin vahvemmin hänen
suorastaan säälittävä kykynsä ilmaista itseään. Kun pitäisi kuulua puhetta, kun
pitäisi näkyä surua, pettymystä tai kykyä sanoa vaikka ’sä teit nyt väärin
mulle’, Franz istuu lattialle, painaa päänsä alas kuin kaltoin kohdeltu iso
koira ja vaikenee. Hän on lukossa, kunnes palaa takaisin omaan
yksinäisyyteensä, omaan kuvitelmaansa olla kerran kaikkein suurin kaikista
filosofeista. Mitään hän ei niin vihaa kuin keskinkertaisuutta, jota hänen
ympärillään tuntuu riittävän aina vanhemmista päin näköä sylkevään Jereen.
Kirjan kuningatar-Virpin seksuaaliset kissa-hiiri –leikit
Franzin kanssa saavat ihon kananlihalle, mutta tuovat mieleen jo hautautuneita
muistoja teinivuosilta, muistoja, joiden yli haluaa vetää paksun mustan viivan,
sillä enhän minä voinut tehdä ’Franzille’ noin, enhän! No kyllä sitä vain
tehtiin vaikka mitä, mutta onneksi joku sai pyytää anteeksi kolmenkymmenen
vuoden päästä, kun...Franzin vanhemmat välittävät pojastaan, mutta voiko heitä
odottaa tajuamaan, missä mennään niiden lyhyiden pöydässä tapaamisten
perusteella, mitä oli, lukuunottamatta sitä kertaa, kun äiti ja Franz lähtivät
ostamaan Franzille uutta takkia.
”Kevättakki”, vastasi Franz.
Äiti mittaili vuoroin takkia ja vuoroin Franzia. Sitten hän
käänsi kainalosta hintalapun esiin.
”Seitsemänsataa euroa!”, hän huudahti.
Franz käänsi hintalapun ympäri.
”Miinus kakskyt prossaa”, hän sanoi painavasti.
Äiti näytti hiukan ahdistuneelta. Franz meni peilin eteen ja
veti takin ylleen. Se istui täydellisesti. Kuin räjähtäen laajeneva tuhkapilvi.
Hän heilutteli käsiään ja kääntyili peilin edessä äidin ilmeitä tarkkaillen.
Tämä empi yhä. Franz käänsi takin kaulukset pystyyn, otti haara-asennon ja
laittoi kädet lanteilleen. Äiti heltyi.
”Oisko tää nyt sitten
semmonen mistä sä tykkäät”, hän sanoi.
Franz katsoi peiliin ja antoi sieltä hymynsä äidille.
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Omppu Amma Marjatta Mentula Yöpöydällä ja Krista
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Omppu Amma Marjatta Mentula Yöpöydällä ja Krista
Ilahduttaa nyt kovasti, että sinäkin luit tämän. Rinteen teos on jäänyt aivan liian vähälle huomiolle. Se on minusta dramaturgisesti erittäin vahva, esim juuri nuo Virpin ja Franzin jutut. Kylmää ja kuumaa, suorastaan tihkuvaa.
VastaaPoistaMinulle tämä oli paljon suurempi kokemus kuin runsaasti esillä ollut Elina Hirvosen samaa aihepiiriä käsittelevä teos. Rinne uskaltaa pysyä yhdessä näkökulmassa, ei keikaroi mihinkään ja tulos on myrkyllisen hieno.
Omppu, olisinko voinut olla lukematta...en.Täysin samaa mieltä: Ihmettelen, että löysin vain sinut ja Kristan blogeista,jotka ovat tämän lukeneet. Näin tämän jo leffana. Kylmää ja kuumaa, hapanta ja makeaa...koin monia fiiliksiä tämän kanssa.
PoistaRinne USKALTAA. Toivottavasti hän pitää tämän linjansa, sillä kun Høeg alkoi 'keikaroida' Lumen tajun jälkeen, seuraavan kirjan luovutin heti pois. Tässähän on kaikki kohdillaan ja sitten vielä ne 'tuhmat leikit', elämän tositosi, suolaa ja sokeria, kyyneleitä ja suukkosia...ja sitten...Myrkyllisen hieno on niin upea ja tiivis arvio, että sen annan kahdelle esikoiselle: tälle ja aiemin ilmestyneelle Maija Muinosen Mustat paperit -teokselle.
Kiitos kivasta postauksesta, Leena-IhaNainen♥♥♥
VastaaPoistaOle hyvä, Aili-IhaNainen♥♥♥
PoistaMinäkin pidin tästä kovasti. Kuten sanoit, kieli oli tasokasta ja pidin siitä filosofisesta otteesta, joka kirjassa oli. Mutta sitä jäin miettimään, että mitä oli tapahtunut tätä ennen? Mikä sai Franzin menemään niin lukkoon? Onko syy koulukiusaamisessa, onko kodissa vai onko kyse persoonasta, käyttäytymishäiriöstä, diagnoosista, joka olisi pitänyt tehdä?
VastaaPoistaTiedostan, ettei oikeassa elämässä niitä vastauksia ole, mutta tämä teos jätti mielenpohjalle monta kysymystä.
Amma, olen itsekin filosofiaan kallellani, joten luin oikein kiinnostuneena. Mietin itse, että jo varhain alkanut kiusaaminen ja ehkä...tiettyjen lahjojen puute, joita tietysti muut sitten korvaavat: Tuli ensimmäisenä mieleen Asperger, sillä tunnen henkilön, jolla nuo satunnaiset raivovaiheet, sitten täysin sosiaalisen älyn puute, mutta pärjää lukiossa kohtalaisesti etc. Oliko tässä jäänyt diagnoosi huomaamatta? Minusta oli. JA SANON NYT TÄTÄ LUKEVILLE, ETTÄ MINUSTA KOULUSURMAAJAT EIVÄT OLE ASPERGERIA SAIRASTAVIA, MUTTA MIKÄÄN MAHTI EI OSOITA, ETTEIKÖ HEITÄKIN VOISI NÄISSÄ OLLA! Siis halusin vastata sinulle ja kertoa tämän epäilykseni, mutta minua ei kivitetä tästä!
PoistaFilosofian opettaja kuin aavisti jotain, hän yritti kysellä...Tämä jätti enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia. Myös satttuu, kaikkien puolesta, myös Franzin.
Voi , minä kiinnostuin nyt tästä, vaikka haluaisin jänismäisesti kääntää katseeni pois koulusurmia ja vastaaviia murhenäytelmiä käsittelevistä teoksista. Tosin omassa hyllyssänikin odottaa teos 'Kun aika loppuu', joka sekin liittyy näihin teemoihin.
VastaaPoistaPistän tämän nyt korvan taa ainakin. Ihanaa oli lukea soljuvaa tekstiäsi, kiitos! <3
Kaisa Reetta, ja kuvittele: Ensin en aikonut tätä lukea juuri aiheen takia...Tämän haluaa kieltää, siitä ei halua lukea. Shriverin Poikani Kevinin annoin pois sen luettuani, sillä sitä ei vain kestä. Minusta tämä kirja kyllä sai isosti pohtimaan syitä, ei puolustamaan tekijää, mutta edes hetken miettimään, mistä tämä kaikki tulee?
PoistaOle hyvä vain. Rinne kirjoittaa todella hyvin: Olin yllättynyt, miten hän loi Franzin hahmon. Ole hyvä ja kiitos! <3