Isäni muistaa, kuinka hänen äitinsä opetti lapsiaan sodan
aikana rukoilemaan paitsi isän myös Hitlerin ja maailmanhistoriallisen käänteen
puolesta: ”Lieber Gott, vielen Dank für diesen schönen Tag. Gib, dass Papa heil nach Hause kommt. Beschütze
unseren Führer, Adolf Hitler, und gib, dass wir den Krieg gewinnen. Amen.”
Rakas jumala, kiitos tästä hyvästä päivästä. Anna isän palata
vahingoittumattomana kotiin. Suojele johtajaamme Adolf Hitleriä ja anna meidän
voittaa sota.
Vielä niin myöhään kuin helmikuussa 1945, kun maailmanloppu
jylisi ympärillä, Ortrud ilmiantoi oman isäpuolensa sotilaskarkuruudesta. Ja
sitten, muutaman viikon kuluttua: uusi elämä. Valikoituja muistoja vanhasta.
Kun isoäitini vaikeni elämästään Kolmannessa valtakunnassa, hän vaikeni myös
miehestään.
Katarina Baerin kirja He olivat natseja (Teos 2016) on
eittämättä tietoa, se on elämäkerta Katarinan isoisästä, Gerhard, ’Gerz’, Baerista
ja se on kertomus hänen vaimostaan Ortrudista, pariskunnasta joka sai kaksi
lasta, pojan, Katarinan isän sekä tyttären. Se on kertomus pariskunnasta, joka
vietti onnellista ja hyvää elämää Kolmannen valtakunnan etuoikettuina
kansalaisina, puhtaina arjalaisina, joilta odotettiin vain täydellistä
uskollisuutta isänmaalle ja sen itsevaltiaalle Führerille, jonka
rotupuhtausvaatimuksiin ja suur-Saksa –hankkeisiin oli mentävä täysillä mukaan
tai oltava vähintäinkin innokas myötäilijä. Kumpia Ortrud ja Gerz sitten
olivat, myötäilijöitä vai tosinatseja? Ja jos he olivat viime mainittua, miten
tähän oli tultu?
Tässä onnellinen pari Ortrud ja Gerhard kihlajaisissaan
vuonna 1928.
Kummankin taustoja avataan kiitettävän runsaasti, joten
kiinnostunut lukija voi todella alkaa pohtia ’warum?’ Toisaalta, niin monella
voi olla sitä sun tätä lapsuudessaan, mutta ei heistä silti tule kaunaisia
kostajia, jotka katsovat, että koko muu maailma tai joku tietty ryhmä, kuten
vaikka juutalaiset, olisi heille velkaa menestymisen ja onnellisuuden.
Gerhardin taustassa on kiinnostavaa monikin asia, mutta ainakin se, että hän on
alunperin baltiansaksalainen. Siis kansanosaa, joiden etuoiketettu ja
seitsämänsataa vuotta kestänyt asema päättyi ensimmäiseen maailmansotaan ja
sitä myöten muuttoon Saksaan. Ortrudin, Katrinan Grossmaman, luonne on
mielestäni hyvin vahva ja kykeneväinen, joten vaikka kirjailija Grosspapaa etsiessään
antaa lukijalle sekä siimaa että kiristää, Gerz luikahtaa aina kuin kuvasta
ulos ja jäljelle jää loppuvuosinaan Göttingenissä asuva ikääntynyt nainen, joka
oli kaikkea muuta kuin toimeton. Ensinnäkin hän ei katunut, hän vaikeni natsimenneisyytensä vuodet, ’30-luvun pois. Hän oli hellä isoäiti, mutta loppuun
asti natsiaatteen läpitunkema eli vaikeneminen oli vain suurta hämäystä. Ortrud
purki käsittämätöntä energiaansa miehensä vieneen sodan päätyttyä Volpriehausenin
kunnanvaltuustossa puolueessa, joka ajoi entisten natsien oikeuksien palauttamista.
Niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaakin, puolueen vaatimukset natsien
oikeuksista eivät kaikuneet kuuroille korville, vaan suuri osa näistä palasi
sodan jälkeen liittotasavallassa hyviin asemiin yhteiskunnan eri osa-aluille
aina oikeuslaitoksesta opetustoimeen! Göttingenissä hän sitten...Ja kaiken
aikaa hän oli niin kokonaan unohtanut ’30-luvun! Ortrud eli pitkän elämän ja
kuoli vasta 83-vuotiaana marraskuussa 1989. Olen niin iloinen, että Katarina,
jolle hän oli Grossmama paljastaa kirjassa Ortrudista senkin, mikä voi olla
lapsenlapselle sietämätöntä. No, Ortrudista tuli minulle vaikein nieltävä.
Tässä kuvassa Ortrud, hänen kiinnostava sisarensa Karin sekä
Gerhard kevättalvella 1939. Kuvassa Ortrud odottaa viimeisillään Katarinan isää.
En voi olla kiittelemättä, että kirjailija itse tulkitsee paljon kuvia ja
kuvissa olevien ilmeitä. Mitä muuta hänellä olisi isoisästään, jota ei ollut
koskaan voinut tavata. Ilmeet mustavalkokuvissa, toisten kertomat sekä valtava
määrä kirjeitä eri henkilöiltä, osa isoisältä rintamalta vaimolleen lähetettyjä,
joista hän pala palalta rakentaa miestä, joka on hänen isänsä isä, mutta silti
natsi, mutta silti: Grosspapa.
Katson kirjan lukuisia kuvia, mutta vain yhdessä Gerhardin
kuvassa hän näyttää siltä mitä on. Se kuva olikin aina Ortrudin yöpöydällä.
Gerz ei ollut pulmunen: Hän tiesi mitä tapahtui, hän oli osa koneistoa, joka
paitsi rakensi suur-Saksaa sotimalla myös tuki maailman järkyttävintä
kansanmurhaa. Kuitenkaan hän ei ennen
sotaa kantanut edes asetta. Niinpä herää iso kysymys, miksi hän, insinööri ja työllistetty, liittyi
natsipuolueeseen jo 1931? Enimmillään NSDAP:ssa oli kahdeksan ja puoli
miljoonaa jäsentä ja Gerz oli miljoonan ensimmäisen joukossa numerolla 865 974.
Työttömyys Saksassa oli noussut, syntipukki piti löytää ja Hitler ohjasi
katseen Saksan hyväosaisiin juutalaisiin, joita vaikkapa pankiireista oli 17
prosenttia, juristeista 16 prosenttia ja
lääkäreistä ja hammaslääkäreistä joka kymmenes. Outoa, että nämä saksalaisen
identtiteetin omaavat, lahjakkaat ja ahkerat, assimiloituneet juutalaiset
katsottiin muiksi ja haitaksi, ei yhteiskunnan voimavaraksi. Päästäkseen poliittiseksi johtajaksi Gerzin
piti todistaa ”arjalaisuutensa” vuoteen 1800 saakka.
Tässä kuvassa kuitenkin isä ja poika, Gerz ja Butz, Nalle,
vuonna 1939 Berliinissä. Katarinan isä, ”oikearotuinen” lapsi on syntynyt ja
hänhän kuului valittuihin, mutta kuinka onnekasta heihin oli kuulua? Hitler oli vain pari kuukautta ennen Katarinan isän syntymää lausunut:
Pojat tulevat Jungvolkista (natsien järjestö pikkupojille)
Hitler-Jugendiin, ja siellä pidämme heitä taas neljä vuotta, ja sitten
varsinkaan emme enää anna heitä takaisin vanhoille luokka- ja
säätyläiskasvattajillemme, vaan sitten otamme heidät välittömästi puolueeseen
tai työpalvelukseen, SA:han tai SS:ään, NSKK:hon ja niin edelleen. Työpalveluksen
ja armeijan jälkeen...Ja he eivät enää pääse vapaiksi, milloinkaan elämässään.
He olivat natseja kirjassa on esipuheen jälkeen kolme
kiinnostavaa karttaa: Baltia, Keski-Eurooppa ja Pohjois-Italia. Näihin kaikkiin
liittyy Katarinan perhe sekä matkansa isoisän jäljille sekä yksin että yhdessä
isänsä kanssa. Katselin karttoja kiinnostuneena, sillä suuri osa
paikkakunnista etenkin Keski-Euroopassa on kymmeniltä matkoiltamme tuttuja. Koin
kirjaa lukiessa niin silmitöntä uteliaisuutta, että tunsin historiahulluuteni
muuttuvan jo perheeseen tunkeutumiseksi, mutta olenhan aina sanonut, että Kolmas
valtakunta ja juutalaiset parilla muulla historian isolla asialla lisättynä
ovat intohimoni. Minulla on saksalaisia, itävaltalaisia ja juutalaisia ystäviä,
mutta tiedän tasan tarkkaan, miksi Katarinan
piti kirjoittaa tämä kirja. Hän tietää sen itsekin. Löytääkseen
isoisänsä haudan, ottaakseen vastaan totuuden isänsä isän natsismista ja
selvitäkseen siitä sekä ennen kaikkea kertoakseen tarinan, joka osaltaan voisi
estää sen, että ikinä enää Euroopassa ei voisi nousta liikettä, joka ryhtyy
hävittämään yhtä kansanryhmää sukupuuttoon!
Taidan olla juuri lukenut vuoden kiinnostavimman kirjan.
Kaikki tässä kiinnostaa! Kirja on lisäksi kirjoitettu kuin kuulisin sen kerrottuna
ja nyt ääni ei häiritse. Kuulen myös korkokenkien äänet, iloisen naurahduksen
ja tunnen voimakkaan parfyymin tuoksun: Karin on saapunut!
Siinä missä Ortrud halusi eroon Else-äidistään ja teki sen,
Karin jäi asumaan äitinsä luokse vielä silloin kun tämä oli jo uudessa
avioliitossa Reimarinsa kanssa. Tässä kiinnostavassa kuvassa Karin ja Reimar
perheen Posenin asunnossa. Saksalaiset tyhjensivät puoli Puolaa ja asuttivat
baltiansaksalaisia karkottamiensa puolalaisten ja puolanjuutalaisten tilalle. Ties
keiden asunnossa tässä koreillaan, mutta sen sanon, että Karinista voisi
kirjoittaa ihan omankin teoksen, sillä...
Huomaatteko: Tämä kirja menee elämäkertoihin eli minä olen lukenut
blogiini natsielämäkerran, mutta miten vähän tässä onkaan Gerzistä. Minähän
sanoin, että hän liukenee kuvasta. Jonkun toisen varjo peittää miehen, joka menehtyi vain muutama päivä ennen
sodan loppua partisaanin ampumasta luodista jossakin Garda-järven tienoilla.
Nyt kun elämme jälleen Euroopassa outoja aikoja, tämä kirja
olisi hyvä kaikkien lukea. Haluaisin lopettaa tämän kauniimmin kuin aion tehdä,
mutta päätin, että asia on nyt tärkein. Me tiedämme, miten juutalaisia
rahdattiin täpötäysissä junavaunuissa vuorokausikaupalla keskitysleireille
vailla ruokaa, juomaa, lämpöä, toivoa. Siinä valossa Ortrudin miehelleen
rintamalle Volpriehausenista 6.4.1945 lähettämä kirje, joka kertoo matkanteon
rankkuudesta paljastaa täydellisen piittamattomuuden juutalaisten
kärsimyksistä:
Lapsemme olivat todella reippaita. Kolme päivää ja yötä
kuljimme junissa ja enimmäkseen täpötäyteen ahdetuissa vaunuissa. Kärsimme
siitä vieläkin. Ja sitten nälkä. Tähän saakka olemme selviytyneet hyvin, mutta
nyt kuulee usein lasten sanovan: ”Enkö saa syödä itseäni kylläiseksi?”
Lasten isä, Katarinan isoisä, saa sanoa viimeisen sanan,
joka on kirjeestä Ortrudille tammikuun 26. päivänä vuonna 1945:
Uskon hyvän voittoon ja ajattelen pävittäin yhä useammin,
että taistelemme oikealla puolella. Voiko olla parempaa kuin tietoisuus siitä,
että ei taistele pelkästään oman kansansa, vaan maailmaan valon tuovan
puolella?
Kirjoitat tästä kiinnostavasti! Tämä kirja kiinnostaa minuakin, ja itse asiassa odotteleekin jo lukuvuoroaan. Palaan siis paremmin kunhan olen kirjan lukenut. Nyt luen hieman toisenlaisia, historiasta ammentavia kirjoja. Jotenkin sellainen aika... Siis lukea kirjallisuutta, joka saa ajattelemaan historiaa.
VastaaPoista<3
Katja, kiitos <3 Tässäpä kirja, joka takuulla on vähinätin Tieto Finlandia ehdokkaana. Aion lukea tämän uudestaankin! R. aloittaa kohta. No, se oli hilkulla etei historiasta tullut minulle ammattia, mutta iso harrastus siitä tuli. Lue ihmeessä: haluan nähdä, miten sinä koet tämän. Minullahan on takana jotain satoja kirjoja Kolmannesta valtakunnasta joten..Tämä ei voinut mennä Vainojen kirjoihin, sillä ehdottomasti elämäkerta.
Poista<3
Raskas perintö tuo natsius lapsille ja lastenlapsille. Kummipoikani täti on tehnyt hienon dokumentin omasta äidistään. Tytär kertoo siinä, että on koko elämänsä haaveillut siitä, että vanhemmat olisivat olleet vastarintaliikkeessa.
VastaaPoistaAllu, näinhän se on, mutta onhan sekin raskas perintö lapsille, että muistaa nähneensä vaikka miten äiti lyötiin leirillä kiväärinperällä kuoliaaksi tai pahempaakin. Saksa on nyt kantanut tämän hirmuteon taakkaa ja ei ole yrittänyt sitä unohtaa.
PoistaEn silti ihan osaa hyväksyä, että entiset natist ovat saaneet jatkaa tuosta vain. Meillä on paljon hyviä muistoja, mutta kerran tapasimme pesunkestävän natsin, joka oli katkera vieläkin häviämisestä: Se oli toinen reissumme ei kauan sitten ja kuinka ollakaan se taphtui Göttingenissä.
Katarina kirjoittaa tässä rohkeasti, mistähänelle iso kiitos, sillä pitäähän muistaa, että Gert oli hänen Suomessa asuvan isänsä isä...Minä en ole suku- vaan olen perherakas, ja minulla on rankka kuva oman isäni isästä, mutta onneksi ei näistä syistä.
Tämä kirja varmaan kiinnostaisi sinua eli kun tulet Suomeen. Tästä en luovu, sinulle lähtee sitten se yksi muu, jonka halusit:)
En halua missään tapauksessa puolustaa natseja, tarkoitin tässä enemmänkin sitä lasten perintöä, nimenomaan tässä siis myös Katarina Baerin ja ei ole varmasti ollut helppo tehtävä tämä kirja.
PoistaAllu, et teitenkään, enkä minäkään.
PoistaEi tämä ole voinut olla Kataarina Baerille helppo, sillä joutuuhan hänkin tässä elämään toivossa, että 'jos ei kuitenkaan' ja sitten monista paloista koostuva vastaus.
Voi Leena, taas kirja, joka on ihan pakko saada lukea heti, kun silmä sen sallii. Taidatkin tietää, että jaan intohimosi juutalaisen kansan kohtaloa kohtaan ja minusta on tärkeää, että siitä edelleenkin kirjoitetaan ja vainoista kertovia kirjoja luetaan, jotta "emme koskaan unohtaisi".
VastaaPoistaJa monesti olen miettinyt, miten olisin itse käyttäytynyt esim. jos minut olisi määrätty keskitysleirille vartijaksi - olisiko raakuus tarttunut, olisinko mennyt massan mukana harhaan? Olisinko ollut kyllin rohkea panemaan vastaan? En tiedä.
Mutta samaa mieltä olen kanssasi siitä, että juuri tässä maailmanajassa on tärkeää muistaa, mihin kaikkeen ihminen pahimmillaan kykenee. Olen omassa blogissanikin muutamaan kertaan kirjoittanut, että liian tutuilta tuntuvat piikkilanka-aidatut leirit, täyteen ahdetut junanvaunut - ja kauhistuttavilta ne kommentit, joita saamme kuulla jopa suomalaisten suista.
Lady of The mess, täysin samaa mieltä. Tosin yritän aina myös ymmärtää, miten se kaikki oli mahdollista, mutta en ihmettele enää, sillä omassa maassamme on nyt menossa jotain outoa...Ensimmäistä kertaa en tunne eläväni siinä Suomessa, jonka puolesta isäni taisteli ja josta Waltari sanoi, että 'vapauden, suvaitsevaisuuden ja kauniin turhuuden tähden'.
PoistaSiellähän juutlainen vartija eli kapo tapettiin ellei hän tehnyt mitä käskettiin.
No juu, ehdin tavallaan jo edellä tähän vastata: Kyllä on empatia ja kaunis käytös kortilla.Tämä kaikki alkoi taahtua sen jälkeen kun eräs puolue päästettiin halllitukseen. Ihan sama mitä puheejohtaja sanoo, juna kulkee jo omia teitään ja paha on irti. Miten kehtaavatkin!
No niin, siis unohdin vallan sanoa, että lue ihmeessä ja pian. Ehkä sun pitää osta, niin miehesikin voi lukea ja itse luet vielä uudestaankin. Tässä on niin paljon perheen muutakin kiinnostavaa elämää, että et uskokaan.
Poista<3
Jotta emme unohtaisi, täytyy tällaiset kirjat kirjoittaa ja lukea.
VastaaPoistaPaluumuuttajatar, suosittelen!
PoistaKiitos Leena, tämän minäkin tulen lukemaan, jossain vaiheessa. Saksassa on nyt vihdoin alettu kirjoittaa näistä natsivanhemmista ja isovanhemmista. Yksi kollegani on Adolf Eichmannin poika, hänellä on ollut myös raskas taakka kannettavanaan vaikka ei isäänsä juuri muistakaan.
VastaaPoistaElämän krestomatia, ole hyvä<3 Ellei kolmas sukupolvi puhu ja keskustele, kuka sitten: Nyt on aika.
PoistaKuka Eichmannnin pojista? Kuopus Ricardoko? Hän voisi olla lapsista se, joka ei muista. Dieter ja Klaus olivat teini-ikäisiä ja takuulla muistavat. Ricardo oli tällöin vielä pikulapsi.
Kirjoitutksesi on syvällinen ja herättää mielenkiinnon kirjaan, joka aiheeltaan on kaikkea muuta kuin innostava, tai sanoisinko että aihe ei ole niitä miellyttävimpiä. Lopetuslauseesi tuo mieleeni sanat jos valo, joka teissä on on pimeyttä, kuinka suuri on pimeys. Kyllä minunkin tekisi mieleni tämä kirja lukea, vaikka aihe kammoksuttaakin.
VastaaPoistaAino, mutta tässä ei ole mitään kestämätöntä, sillä kirja menee vähän kuin fiktiivinen Mageen Sopimus, jossa etuoikeutetut saksalaiset elävät omassa kuplassaan. Hopeat, huonekalut, isommat asunnot..kaikki ne tulivat heiltä, joita ei edes noteerattu.
PoistaMiten hienosti tuon sanotkaan: "Jos valo, joka teissä on pimeyttä, kuinka suuri onkaan sitten pimeys."
Aino, uskallan sanoa, että et järkyty, ennemminkin sinun tekee mieli lukea enemmän vaikka Ortrudin äidistä, hänen siskostaan Karinista ja...Tässä ei käydä leireillä: Juna vain kulkee parin kilometrin päästä erään leirin ohittaen.
Kun luin Hesarista tästä kirjasta, päätin heti, että tämän kirjan haluan lukea. Tiedät kyllä miksi. Ei se ihan läheltä kosketa, mutta kuitenkin. Kun itse on käynyt läpi eheytymisprosessin, nostaa hattua kirjan kirjoittajalle. Kiitos kun luit tämän ja toit sen meille. Kipaisenpa kirjakaupassa. Kevätterkkuja!
VastaaPoistaAnja, vietän aamupäivät Hesarin ja Robertsin suklaakahvin kanssa: Miten se on voinut mennä minulta ohi ellei se ollut viime lokakuussa, joka on mahdotonta, sillä kirja on ilmestynyt nyt.
PoistaTiedän miksi ja siksi varmaan luetkin. Ei kokseta likeltä, ei tule ihan iholle, mutta etenkin meillä, jotka olemme Euroopan kiertolaisia, tämä joskus tulee iholle. Ja olihan minulle outo kokemus Bad-Homburgissa...
Sinä olet nyt vahvoilla, toivon minä. Muistetaan nyt vain se, miten minä jäin Meisseniin tuntikausiski syömään sitä Kuchenia:) Sinähän osuvasti kysyit, että 'lasin takiako sinne jäit?' No en, vaan sen suuhun sulavan kakun!
Ole hyvä. Lupaan, että kirja vie sinua&co! Kiitos samoin♥
Leena, kirjasta oli esittely noin kuukausi sitten Hesarissa. Sieltä minä sen hiffasin ja sitten sinä sen toit blogiisi.
PoistaAnja, no, minulla on joskus päiviä, jolloin tapahtuu outoja:) Kerran löysin silmälasit jääkaapista.
PoistaPääasia, että löysit tämän<3
Olenkin odottanut tätä kirjaa ja luen sen ensi tilassa kunhan vähän aikaa saan. Minulla on myös muutama saksalainen natsien lastenlasten ja muiden kirjoittama muistitietoteos. Pidin jo Katarinan kirjoittamasta Hesarin jutusta silloin aikoinaan.
VastaaPoistaOlen katsonut tuon Allun mainitseman elokuvan ja se oli tosi hyvä. Keskustelimme paljon siitä opiskelijoiden kanssa, sillä näytin sen myös heille.
Helena, olen varma, että luet. Muistan sen jutun hämärästi, mutta harmittaa, kun en leikannut sitä talteen. Se taas johtuu siitä, että minulla ei ole arkistonhoitajaa: Leikkaan melkein joka viikko jonkun jutun, mutta sitten ne katovat minne sattuu ellei käy niin onnellisesti, että kirja ja juttu ilmestyvät samalla viikolla, jolloin juttu menee kirjan väliin turvaan.
PoistaVarmaan vaikuttava dokumentti! Hyvä että esitit opiskelijoille. Kaikkein eniten pelkään, että tapahtunut unohtuu ja sitten kaikki alkaa uudestaan...
Olipa mielenkiintoinen esittely Leena,ja tietenkin kiinnostuin.Muuten,asiasta toiseen,on mielenkiintoista miten joidenkin natsien lapsista tuli juutalaisia,lue tämä
VastaaPoistahttp://www.theguardian.com/world/2008/aug/06/judaism.secondworldwar
Jael, tämä on niin hirväen kiinnostava kirja. Siihen oli varmaan monia syitä. Kiitos linkistä<3
Poistaluen kirjaa Clementine Churchillistä
VastaaPoistaHannele, varmaan tosi kiinnnostavaa. Luen mieluusti elämäkertoja.
PoistaMinulla on juuri nyt luvun alla tämä kirja (ja kirjoitin siitä jotakin myös omaan blogiini). Koskettava teos, joka valottaa, miten tavalliset kansalaiset aivopestiin juutalaisvastaisiksi. Aikoinaan olin aupairina Saksassa ja tutustuin ikäiseeni nuoreen naiseen, jonka isä oli ollut natsiupseeri. Kerran heillä käydessäni hän katsoi minua pitkään ja tokaisi: sinä näytät puhtaalta arjaiselta sinisine silminesi, vaaleine hiuksinesi ja ihoinesi. Silloin en kovin syvällisesti ajatellut asiaa ja kuittasin lausahduksen naurulla, mutta nyt tämä ei enää menisi läpi naurahduksella.
VastaaPoistaK. Baer on tehnyt loistavaa tutkimustyötä etsiessään omia juuriaan ja saadakseen vastaksia vaiettuihin asioihin.
Ps. Terveiset Laukaasta, jonka yhdellä sivukylällä asustelen.
Piipe A, erittäin kiinnostava kirja.Se ujutettiin mieliin kuin viha olisi normaalia, sama tapahtuu nyt Suomessa maahanmuuttajia kohtaan. Se kaikki on siellä edelleen, mutta pinnan alla. Minä aivan erityisesti olen aina rakastanut Saksaa, Sveitsiä ja Itävaltaa, sillä kieli, ilmasto, alpit...se kaikki siellä. Nyt parantelen lyhyttä saksaani ihan vain tulevan pidemmän Itävallan seikkailun takia. Göttingenissä vuosikymmeniä sitten asuimme takuulla pesunkestävän natsin pikkuhotellissa...Tyttäremme on tumma kuten isänsä, paitsi mun harmaanvihreät silmät. Meriä luullaan aina espanjalaiseksi, minua ruotsalaiseksi ja miestäni italialaiseksi:) Viime lokakuussa kävi niin, että kun tein samalla kun etenimme matkapäiväkirjaa blogiin ja ehdimme käydä Krakovan juutalaisella hautausmaalla ennen kuin saavuimme 'kotihotelliimme' Salzburgiin, tämä oli silloin menossa: http://leenalumi.blogspot.fi/2015/10/syysmatka-saksan-tsekin-puolan-ja.html Näytin sitten hotellimme tutulle Fraulle ja hän kysyi mieheltäni näyttäen Lumimiehen kuvaa kipa päässä hautakiven luona: Bist du Juden? Minä kielsin pienen sydänpysähdyksen jälkeen,. mutta myöhemmin mietin, että mitä jos olisimme sanoneet, että hän on. Meillä on 30 vuoden lomanvietot tuossa hotellissa ja viivymme yleensä viikon. Olisimmeko olleet tervetulleita juutalaisina tai mitä väliä, onko joku juutalainen vai ei.
PoistaNo, tämä kirja on minulla hyvin ylhäällä kun listaan vuoden parhaita teoksia.
Kiitos ja terveisiä täältä Muuratsalon saarelta, jonne jäimme, vaikka piti palata länsirannikolle. Mutta täällä syntynyt tyttäremme on Meri.