En ole laittanut nettisivuille omaa nimeäni. Siellä on vain
valikoima valokuvia, aika alkeellinen ja kömpelö tilausjärjestelmä sekä uuden
yritykseni nimi: ”Written in the Sand”. Bethan auttoi minua keksimään sen, kun
joimme yhtenä iltana kahdestaan viiniä minun luonani ja kun hän puhui
yrityksestäni niin innostuneesti, etten voinut muuta kuin ryhtyä toimeen. ”Mitä
olet mieltä?” hän kysyi jatkuvasti. Kukaan ei ollut kysynyt mielipidettäni
pitkään aikaan.
Brittiläisen Clare Mackintoshin jännitysromaani Annoin sinun
mennä (I Let You Go, Gummerus 2017, suomennos Päivi Pouttu-Deliére) lunastaa
kaikellaan mitä sen upea kansi lupaa. Löysin kannen netistä jo aikaa sitten ja
mikä onni, että sama kansi myös meillä! Kun on lukenut Annoin sinun mennä,
tajuaa, mikä on kannen symboliikka. Minulle kävi nyt niin, että kirja vei ja
mie vikisin eli unohdin muistiinpanot...Tarina on kyllä veressäni, joten
otetaan pieni verinäyte, ei liikaa, sillä haluan ehdottomasti teidän kaikkien
kokevan samat yllätykset mitä itse koin. Oli tosi vaikea ensin tajuta, että
luen trilleriä, sillä Clarella on lumovoimaa sekä maagiseen että romanttiseen.
No, nehän vasta oivia mausteita ovat jännitysromaanille.
Clare Mackintosh on työskennellyt poliisissa kaksitoista
vuotta ja se tuntuu hyvällä tavalla: Hän ei päästä poliisitutkintaa
tukahduttamaan piinavan psykologisen trillerinsä tunnelmaa. Poliisitutkinta
tukee tarinaa, joka kaiken aikaa kulkee tutkinnan edellä, joten pelastus ei ole
ihan iholla. Kaiken huipuksi tämä perustuu tositarinaan eli lapsen yliajoon ja
liikennepakoon, jota Clare itse oli tutkimassa. Kirjan luettuani en yhtään
ihmettele sen saamia palkintoja, joista mainittakoon nyt vaikka parhaalle
ranskaksi käännetylle rikoskirjalle myönnettävä Prix Polar International.
Lupaan muuttua tunturipöllöksi ellei tästä teoksesta tule tämän vuoden käännöskirjallisuuden myyntimenestystä Suomessa eli ennustan kympin kärkeen!
Annoin sinun mennä suurin taika on äärettömän syvä
psykologinen jännite ja ehdoton ennalta-arvaamattomuus. Mikään ei ole siltä,
miltä näyttää ja sitten kun alkaa näyttää, sekin on vain hiekkaan piirretty
sana, jonka nousuvesi pyyhkii pois. Se, miksi minä, psykologisten dekkarien
ystävä pidin juuri tästä Mackintoshin kirjasta niin paljon, liittyy kirjan
taiten rakennettuun kerroksellisuuteen, jossa psykologian liima ei anna
kerrosten erota, vaikka välillä käväisemme poliisitutkinnassa ja sitten taas
olemme siellä, siellä...tummilla, jyrkkäreunaisilla Walesin rannoilla, jossain
sielä missä tehtiin yksi suosikkisarjoistani eli Syrjäinen maa (Hinterland). Kirjassa on
sellaista, joka vie jyrkänteelle ja jopa suututtaa. Kuitenkin kestän, että Jenna Gray
kestää liian kauan mitä kestää, vaikka...Lopulta hän
kuitenkin pakenee ja lähtee yksinäiseen mökkiin Walesin rannikon syrjäkylään.
Hän ei kaipaa seuraa eikä halua tulla löydetyksi:
En salli itseni ajatella, mitä on tapahtunut tai minne olen
menossa, kävelen vain eteenpäin. Otan kännykän taskustani ja katsomatta, kuinka
monta puhelua minulle on tullut, tiputan sen tien vieressä olevaan ojaan, missä
se loiskahtaa seisovaan veteen. Puhelin on viimeinen asia, joka yhdistää minut
menneisyyteen, ja oloni alkaa miltei heti tuntua vapaammalta.
Jenna asettuu pieneen yhteisöön kaipaamatta ystäviä tai
kontakteja. Hän vuokraa kylmän syrjäisen mökin, josta näkee meren. Hän alkaa
kokea syrjäisen paikan tuomaa rauhaa sen kaikkina vuodenaikoina. Hän ottaa
koiranpennun erään tapahtuman seurauksena. Väistämättä yhteisö lähestyy häntä
ja hän saa jopa pari ystävä ja liikeidean, jolla voi kustantaa vaatimattoman
elämisensä. Hän alkaa kirjoittaa koskemattomaan santaan ennen nousuvettä nimiä
ja tervehdyksiä. Sitten hän valokuvaa tuloksen sen eri vaiheissaan, kun
nousuvesi vasta tekee tuloaa ja sitten hetken juuri ennen merta. Kuvista hän tekee kortteja, joita toinen
hänen ystävistään kylässä, myy leirintäalueen myymälässä. Merihetket ovat
kirjan suklaata iholla, meren maku suussa. Ilman koiranpentu Beaun intoa
haukkua jokaista aaltoa, jokaista lokkia, ilman niitä, Annoin sinun mennä ei
olisi ollut yhtään sama. Ei se kirja, josta jaksan ihmetellä, että se on esikoisteos,
ei se teos, josta on esimerkiksi monelle siitä, mitä tarkoittaa tarinan tempo!
Kustantaja on kiitettävän kohtuullinen takakansitekstissä eli koko tarinaa ei kerrota auki, kiitos! Voisin luetella kirjan
teemat, mutta en tee sitä: On niin paljon tyydyttävämpää lukea tarina, josta tietää
etukäteen vain vähän merenvaahtoa ja sitten lukeekin jotain, mitä ei pysty
lopettamaan. Kirjailija esitellään, kirjan saamat meriitit samoin sekä mitä
kirjasta on sanottu tyyliin Lee Child: ”Ällistyttävän hyvä.” Rikoskomisario Ray Stevens mainitaan ja
tietenkin se fakta, että ’tämä vangitseva, nokkela ja piinaava psykologinen
trilleri menee ihon alle.' Mitä muuta? Ehdottomasti traaginen onnettomuus ja
menneisyys, jota päähenkilö ei pääse pakoon. Ja se että meillä kirja on
kaupoissa viikolla viisi.
Nojaudun eteenpäin ja piirrän hiekkaan suurikokoisen
j-kirjaimen ja kohottaudun sitten arvioimaan sen kokoa, ennen kuin kirjoitan
lopun nimen. Olen tyytyväinen lopputulokseen, pudotan kepin maahan ja otan
kameran käteeni. Aurinko on nyt jo nousemassa ja matalalla oleva valo saa
hiekan hohtamaan vaaleanpunertavana. Otan kymmenisen kuvaa ja kummarrun
katsomaan etsimen läpi, kunnes meren vaahto on kuorruttanut nimen.
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Elegia, Sinisen linnan kirjasto, Annika/Rakkaudesta kirjoihin Erja/Kirjamuistikirja Krista/Lukutoukan kulttuuriblogi Tuijata Kirja vieköön! Pieni kirjasto Mari Maija/Kirjojen keskellä Aletheia/Kirjoihin kadonnut Kirjakaapin kummitus Kuutar Villis/Villasukka kirjahyllyssä
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Elegia, Sinisen linnan kirjasto, Annika/Rakkaudesta kirjoihin Erja/Kirjamuistikirja Krista/Lukutoukan kulttuuriblogi Tuijata Kirja vieköön! Pieni kirjasto Mari Maija/Kirjojen keskellä Aletheia/Kirjoihin kadonnut Kirjakaapin kummitus Kuutar Villis/Villasukka kirjahyllyssä
*****