Minä ja siskoni kävimme – hyvin mahdollisesti Lontoon kalleinta – koulua Knightsbridgessä. Isämme käytti siihen aikaan rahaa surutta. Hän rakasti tuhlaamista. Mitä enemmän, sen parempi. Koulupukumme olivat väriltään paskanruskeita ja kusenkeltaisia, ja poikien asuun kuuluivat eräänlaiset polvihousut. Kun olin tarpeeksi vanha hävetäkseni pukua, isällä ei onnekkaasti ollut enää varaa koulumaksuihin saati vakosamettisiin polvihousuihin Harrodsin koulupukuosastolta.
Liza
Jewellin Kaikista synkimmät salaisuudet (The Family Upstairs, WSOY 2021,
suomennos Karoliina Timonen) kertoo talosta, josta aikanaan löydetään elossa vain
tyttövauva. Hänet oli huolehdittu ja hoidettu ja lopulta kaiken sotkun jälkeen
rakennus testamentataan hänelle saatavaksi kaksikymmenviisivuotissyntymäpäivänä.
Perijä on Libby, joka käydessään talossa saa siitä kylmiä väreitä. Hänen
patologinen ajatuksensa kaikki vuodet on ollut vain, miksi äiti on aikanaan
hänet hylännyt?
Samaan aikaan Ranskassa kadulla
soittaa viulua nainen, jolla on elätettävänä kaksi lasta ja koira. Jos hän
tekee oikein kovasti töitä, hän voi saada yöpaikan jostain halvasta hotellista
viideksi yöksi, joskus ei mitään. Hänen nimensä on Lucy ja hän saa viestin,
että Tyttö täyttää kaksikymmentäviisi. Hänen on aika palata Lontooseen ja vain
sen takia hänen on tavattava toisen lapsensa, Marcon isä, sillä rahaa on
saatava riittävästi heidän kaikkien matkaan. Tapaaminen on vaarallista, mutta
miehellä on rahaa ja onhan hän sentään Marcon isä…
Lucyn
selvitessä omasta kiirastulestaan, tarina aikamatkustaa siihen mistä kaikki
alkoi. Oli talo ja perhe. Äiti oli entinen seurapiirikaunotar ja isä oli rikas
tekemättä mitään. Hän vain odotti oman isänsä kuolemaa ja valtavaa
varallisuutta. Sen jälkeen oli helppo ostaa unelmatalo, jossa he kaikki eläisivät
onnellisina. Seinät eivät kuiskineet tulevasta, joten ei minunkaan sovi niin
tehdä. Vaan voinko olla mainitsematta, että tarinaa kertoo perheen poika Henry.
Voinko olla mainitsematta, että perheen äiti alkoi ottaa heille vähitellen
asumaan outoja muukalaisia, jotka halusivat heidän kaikkien olevan yhtä suurta
perhettä. Syntyy outo ryhmä oudoilla aatteilla. Kaikkea johtaa David, johon
Henryn äiti näyttää vähän ihastuneen. Kukapa olisi arvannut, että tätä kirjaa
lukiessa muistin erään naisfilmitähden, josta pidin pikkutyttönä leikekirjaa…Sharon,
Sharon….
Lisa Jewell
kuvaa kiduttavasti, miten kaikki muuttuu. Mikä on kenenkin asema ryhmässä ja
mitä voidaan tehdä niskoittelijalle. Tällaista on tapahtunut. Tällaista
tapahtuu nytkin. Jossain on kultti ja ihmiset siihen. He eivät vain tiedä sitä
vielä.
Kaikista
synkimmät salaisuudet on minusta painotukseltaan kirjailijan psykologisin eli
lukija käy mielessään läpi henkilöhahmoja ja heidän tulevaa rooliaan samoin
kuin heidän mahdollisuuksiaan. Tätä voi lukea kesäkirjana laiturilla vain
jännityskirjana, mutta minua ahdistivat lasten roolitukset. David oli paholaisesta
seuraava ja vaikutti sosiopaatilta vailla minkäänlaista empatiakykyä. Aikaisemmat
Lewellin teokset ovat Sitten hän oli poissa, Löysin sinut ja Joka askel jonka otat. Jokaisella on suosikkinsa, mutta dekkarien kyseessä ollen ei saa spoilata
mitään!
Seinät näkivät mihin kuntoon talo rapistui. Seinät kuulivat itkun lukitusta huoneesta kuin myös kuulivat rakastelun ääniä. Klik, klak, soittivat ovien lukot, sillä huoneita lukittiin ahkerasti. Vauvoja syntyi. Joku nauroi…sen täytyi olla Birdie. Enää perhe ei matkustanut lomalle isoäidin luokse Schwarzwaldiin. Nyt oli paljon tärkeämpää keskittyä vaikka lääkeyrttien kasvattamiseen. Nöyryyden opetteluun ja kaiken sietämiseen. Yömusiikki oli ovien aukeamista ja sulkeutumista. Klik, klak ja taas mentiin. Samaa kauhua vuodesta toiseen, kunnes…
*****