Runoilija
Harry Salmenniemen persoonallinen teos Kivirivit (Otava 2013) sisältää
seitsemän runoa, jotka syntyivät siten, että Harry kirjoitti vuorotellen lauseita
seitsemälle eri arkille. Kun lukija ottaa kirjan käteensä, sitä lukee kuin
proosaa, joka hengittää runon hengitystä. Luin tuosta vain teoksen kahteen
kertaan nauttien, mutta nautinto ei mitenkään lisää kykyäni alkaa ’selittää’
puhki runoa, sielun tunnetilaa. Minä vain pidän Salmenniemen lauseiden mausta, siitä,
miltä ne tuntuvat sieluni iholla. Miksi vangita vapaata lintua, antaa runon
tehdä pesä minne huvittaa ja lähteä pois kun se niin haluaa.
Salmenniemi
on jyväskyläläinen filosofian maisteri ja hänen aiemmat teoksensa ovat Virrata
että (Otava 2008), Texas, sakset (Otava 2010) ja Runoja (Otava 2011).
Juhani
Karilan haastattelussa Helsingin Sanomat 6.4. Salmenniemi kertoo
miten polven hajoaminen johdatti urheilijanuorukaisen runouden lähteelle. Hän
nimittäin meni kirjastoon ja nouti pinon kirjoja:
”Oli
puhdasta sattumaa, että mukaan tarttui Tuomas Anhavaa. Luin hänen lauseitaan ja
tajusin, että tässä on tietty tyyli viety niin pitkälle, ettei minulla ole
siihen mitään lisättävää. Ei kellään."
Anhava ja
muut suuret modernistit kuten Eeva-Liisa Manner ja Paavo Haavikko nousivat
Salmenniemen silmissä suomalaisen kirjallisuuden keskeltä ylivertaisina
monumentteina, joiden heittämään varjoon oli turha lähteä kuokkimaan.
Sen sijaan
heidän ympärillään aukeni tutkimaton, kirjallinen avaruus.
”Olin
shokissa, kun tajusin mahdollisuuksien määrän.”
Mietin miten
tarjota teille rajoja ylittävää, uniikkiäänistä runoilija Salmenniemeä, joten
soitin hänelle ja kysyin lupaa tuoda vapaasti Kivirivejä esiin lukijoilleni.
Sympaattinen Harry myöntyi heti ja on kyllä sanottava, että tästäkin jo
tunnistaa runoilijan: Tabermannia myöten olen saanut poikkeuksetta juuri
runoilijoilta rennointa ja ystävällisintä kohtaamista. Tabermann salli jopa
vähän leikkiä runoillaan ja nyt kun tarjoan teille näytteitä Kiviriveistä, teen
sen kuin tajunnanvirralla. Rajattomasti.
Silloin. Ei
nyt. Valkoisia koivuja valkoista
taivasta
vasten. Ruukku keskellä huonetta.
Yritys
saavuttaa yhteys, mihin. Hitaasti huone
täyttyy
kuiskauksista ja kosketuksista. Nainen,
joka kääntyy
katsoakseen itseään peilistä,
pelkää että
puhelin alkaa soida ja säikyttää
hänet.
Kavennus, mutta ei enää tasoitusta.
Siltojen
alla ilmeitä tulen ääressä, nämä, ne.
Laivan
kolahtaessa laituriin yhä yltyvä tuuli,
eksyminen
kallioilla, näkyvyys poijumerellä,
sumua.
Kertomus siitä minne päädyn kun
olen
matkalla tarpeeksi kauan.
Kysymys oli
intohimosta, siitä että rakastin sinua niin
palavasti
etten saanut vieressäsi unta.
Kun valitset
levyä
tai sytytät
kynttilää, kumartuneena, juuri
silloin,
selkäsi asento. Persikankiviä
rantakivien
seassa. Sormet täynnä sormuksia,
kämmenselät
tatuoituina, aurinkolasit otsalla.
Jos tulet
minua puolimatkaan vastaan,
pitkospuut
peittyvät hämärään. Levynkansi,
kaivonkansi,
taivaankansi. Ohut lumikerros
sammalella,
jälkemme painautuvat maahan.
Hidastuvat
sydämenlyönnit, rauhallinen
hengitys,
pehmeä iho. Hän siirtää painoa.,
ja paino poistuu
sydämen kohdalta.
Eniten
rakastan
niitä jotka
taluttavat minua risteyksissä ja
joiden
kanssa voin lentää unissani. Kaikki
kivun
enteet, valkoiset koivut rivissä halkeavaa
taivasta
vasten. Silloin rakastelimme takovan
sydämen
sisällä. Jäljittelemätön kuin itä itse,
kaihoisa
kuin samisenin kaukainen helkähdys,
tyyni ja
kirkas kuin Shinobazun yksinäisen
lammen
pinta. Valkoinen peilin syvyyksissä
on lunta.
Mikään ei ole niin kauhistuttavaa
kuin
taloudellinen tappio tällaisen
toiveikkuuden
aikana. Toivon yhä,
että
kirjeesi ei olisi koskaan saapunut.
Kun käännät
selkäsi ja hengitän niskaasi,
tai kun
vieraat lähtevät ja tulen lähellesi,
kun
painaudun sinuun kiinni, avaan paitasi,
en sano
mitään, työnnyn sisääsi. Maisema
tunkeutuu
mielen varjona, aavistuksena
näkökentän
tuolta puolen. Muistan että
muistan,
tunnen että tunnen. Taloudellinen
epätoivo
yhdistettynä katkeroituneeseen
mieleen kun
terapiatukea ei jatketa.
Kipu lakkaa,
mutta siru jää ihon alle.
Muistan että
muistan, unohdan että unohdan.
Kolmekymmentävuotiaan
toiveet, mitättömiä
kaksikymmentävuotiaan
haaveisiin nähden.
Kaikkialla
palava, arvaamaton avara. Askelet
tulevat
lähemmäksi, kohdalle, mutta kukaan ei
saavu niiden
mukana.
*****
Tässä on huikean persoonalliset kannet - sen verran olin jo ennakkoon kirjaan tutustunut kirjastossa. Nyt näytteesi luettuani ihan harmittaa, etten ottanut sitä mukaani...
VastaaPoista♥♥♥
Annika, vähän minulla ensin löi tyhjää, miten tämän kuvaan, mutta sitten muistin meren hiomat kiveni ja...
PoistaAivan huumaavaa tekstiä ja miten miellyttävä...;)
♥♥♥
Kivirivit, hauska nimi! (Samoin tuo Texas, sakset)
VastaaPoistaTajusin, että luin tuon Hesarin jutun, mutta en osannut heti yhdistää runoilijan nimeä ja HS:n juttua. Ajattelin jo silloin lukiessani, että voisi olla tutustumisen arvoinen.
Sanna, juu, kaikki teoksensa ovat hyvin uniikeilla nimillä.
PoistaLuin eka siitä sen runon ja pidin, joten...
Wau... sanaton.
VastaaPoistaAnne, juu ja kotikaupunkimme runoilija vielä;)
PoistaHengästyttävä, lumoava. Sanat liidättivät mukanaan uusiin sfääreihin; levynkansi, kaivonkansi, taivaankansi, wau!
VastaaPoistaKiitos tästä Kuningatar. Ja taannoisesta matkakertomuksestasi, mikä oli aivan ihastuttava! Näitte ja koitte paljon, ja saimme siitä herkullisen siivun mukana:)
Kesäiloa, voi hyvin♥
Hannah, niin kävi minullekin: Sanojen sateenkaarta, sanojen tähdenlentoa.
PoistaOle hyvä Liekkisydän! Matkapäiväkirjaa on ilo itsekin lukea myöhemmin, sillä jotenkin tuntuu, että albumien teko on tyssännyt. Esimmäisestä kuvasta kävin eilen teettämässä suurennoksen ja siitä kehystytän taulun, jonka näen aamulla eka herätessä. Muistuttaa elämän kivoista jutuista.
Kiitos samoin sinulle♥
Oh! Nyt kyllä kiinnostuin! Ja mikä houkuttava kokoelman nimi!
VastaaPoistaHelmi-Maaria, niin minä ajattelinkin;) Upea rivi rivin perään, sanojen rivit, kivien rivit...
PoistaTämä näyte on sitä luokkaa, etten oikein jaksa sitä lukea. Saanko näin sanoa? Teksti vaikuttaa juuri siltä kuiskailevalta lausumiselta, jota usein kuulee radiosta näyttelijöitten esittämänä. Televisiossa on samaa tyyliä niissä Ylen runollisissa kuvissa, joissa kehotetaan ihmisiä elämään ja kokemaan asioja. Mutta oikeastaan supattelu on supattelua vaikka veeärrän aikatauluja supateltaisiin. Korvaan supattelu tuntuu kyllä ihan mukavalta. Edellä esitetty supattelu tulee korvalle, mutta saapuuko jotain siinä mukana? Olenkohan minä nukkunut väärällä kyljellä? Vai onko korvissani vaikkua?
VastaaPoistaKetjukolaaja, toki saat sanoa. Tunnen sinut, et ole anonyymi ilkeilijä vaan runouden harrastaja.
PoistaHuomioithan sitten että vaikka koko kirja on näin, se on kuitenkin kirjoitettu seitsämälle eri liuskalle ja minä otin vapaasti alusta lukien kohtia, jotka minuun eniten vaikuttivat. Mutta mitään otsikointia ei ja muutenkin minusta aika tajunnanvirtaista, joka taas sopii minun makuuni, muutta olenkin runoudessa aika moniruokainen.
Supattelustahan voi alkaa vaikka mitä. Kuiskaamisesta. Kuiskuttelusta. Jo kuulla toisen ääni kuiskaavana on eri kuin päivä-ääni...
No, minä luen runoja iltiaisin ja öisin, olen silloin saanut arjen työt pois;)
Uskon, että olet ihan ok, mutta ehkä juuri tämä ei vain ole sinun juttusi. Pysy linjoilla, sillä ennen juhannusta tuon esiin toisen miesrunoilijan.
Hienoa, että suhtaudut kommenttiini noin kärsivällisesti. Ajattelin, että yrittäisin uudelleen tämän runonäytteen suhteen, mutta en pääse alkua pitemmälle. Aivan ilmeistä on, ettei tajunnanvirta ole minun makuuni.
PoistaRilken pantteri on sentään ihan toista...!
Toki, toki, en minäkään aina pidä kaikesta, mitä eteeni marssitetaan;)
PoistaRilke on Rilke, se on totta, niin totta...
♥
Irralliset lauseet peräkkäin muistttavat päivien jatkumoa... Koskaan ei tiedä, mitä seuraava päivä tai lause tuo mukanaan. Yksittäisistä lauseista alkaa ajan myötä syntyä kokonaisuus, jonka näkee vain kun katsoo 'kudelmaa' tarpeeksi kaukaa ja ehkä vähän vinosta kulmasta :)
VastaaPoistaKaisa, kuin itse elämä, sanojen rivit...Tästä kirjasta syntyi minulle kokonaisuus, vaikka teko olisi ollut hajanaisuus, tekijä oli yksi konaisuus. Pitääkin katsoa kauempaa nähdäkseen paremmin. Siksi myös joskus pitää lähteä...ja sitten taas palata.
Poista