Tuntui kiinnostavalta lukea oikeuspsykiatri Hans-Ludwig Kröberin teos Murha – Tarinoita
todellisuudesta (MORD, Atena 2013, suomennos Anne Mäkelä), sillä Kröber on
ollut mukana monen murhaajan arvioinneissa kun on pitänyt arvioida, onko
murhaaja ollut teon tehdessään syyntakeinen vai ei, ja etenkin siinä vaiheessa,
kun on pitänyt päättää vankeusajan lyhennyksestä tai jopa murhaajan täydestä
armahtamisesta. Kyseessä on yhdeksän murhaa, yhdeksän murhaajaa. Kirja ei
mitenkään yritä puolustella tekojen tekijöitä, mutta on aivan selvää, että on
syitä, jotka ajavat toiset tietyissä tilanteissa ylittämään rajan, josta ei ole
paluuta. Näin Kröber:
Monet toiveemme, tunteemme ja ajatuksemme saattavat olla
yhtäläisiä – mutta me osaamme käsitellä niitä säädyllisesti tai joku vapauttaa
meidät ahdingostamme. Mutta me olemme myös kiinnostuneita niistä, jotka ovat
päättäneet toisin. Ja me tiedämme jotain syyllisyydestä. Siksi – niin toivon –
nämä tarinat tahtovat tulla kerrotuksi. Tarinat tästä lähistöltä.
Tuo ’tästä lähistöltä’ kuulostaa miltei uhkaavalta, mutta
sehän on faktaa, että joukossamme liikkuu eri tavalla lain rajoja ylittäviä
kanssaihmisiä, joissa ei ole mitään merkkiä alttiudesta rikoksista suurimpaan,
murhaan. Toisaalta Kröberin tarinat ovat Saksasta ja hän itse johtaa Berliinin
Charité-sairaalan oikeuspsykiatrian
laitosta. Kröberin kerronta on miltei
toteavaa, mutta ei täysin tunteetonta. Itse rikoksilla ei mässäillä ja täytyy
myöntää, että kun on murhaajan, tulevan sellaisen, pään sisällä jutun alusta
asti, jotenkin teko muuttaa luonnettaan, mutta paha ei pyyhkiydy hyväksi. Musta
ei muutu valkoiseksi. Veri ei muutu lumeksi.
Kirjan yhdeksän tarinaa poikkeavat paljonkin toisistaan,
mikä vain lisää kiinnostusta. Ensimmäinen tarina, Matka tulevaisuuteen, alkaa
kuitenkin muualla kuin Saksassa. Alexander Witte haluaa itsensä ja perheensä
Kazakstanista Saksaan paremman elämän toivossa. Hänen isoveljensä Gregor asui
Brandenburgin osavaltiossa ja Alexander lähtee matkaan ennen perhettä
valmistellakseen kaiken kuntoon perheen muuttoa varten. Matka on pitkä ja se
tehdään linja-autolla.
Ensimmäinen yö oli mennyt, ja toinen päivä, he olivat
kääntäneet kellojaan, ja pimeä oli laskeutunut taas aikaisin. Toinen yö oli
Alexanderille erityisen vaikea. Hänen oli lähes mahdotonta sietää valojen ja
pimeyden jatkuvaa vaihtelua, kun he ajoivat nyt tiiviimmin asuttujen seutujen
läpi, kylien ja kaupunkien halki, ja Alexander näki katulamppuja, valaistuja
ikkunoita ja huoltoasemia.
Oijoi, ette ikinä voi uskoa, miten Alexanderin matka
päättyy…ja loppukuvioissa on mukana Kröber.
Fritzin rakkaus kertoo Fritz Wolkowista, joka toisin, kuin
monet Kröberin tutkimat rikolliset, ei olekaan lähtöisin Berliinin
työläiskortteleista, vaan preussilaisesta Saksin maakunnasta. Fritz sekaantuu monenmoiseen rikolliseen ja
joutuu lopulta nuorisovankilaan, josta pääsee vapauteen 1962 ollessaan
täysi-ikäinen, 21-vuotias. Vapautuessaan hänellä on aikaa viisitoista päivää
ensimmäiseen murhaansa, mutta se pysyy salassa 18 vuotta! Mitä Fritz tekee nämä vuodet ja kuka on hänen
elämänsä rakkaus, on niin uskomatonta, että keksisikö kukaan dekkaristikaan
moista. Kaikki alkaa siitä, kun Fritz on
taas jostain ’posessa’ ja hän ilmoittautuu yleissivistyksensä parantamiseksi
Saksan uudemman historian kurssille, jota vetää 32-vuotias Renate Schuster…
Jokainen kirjan tarina on kiinnostava. Kellarissa on Gerd
Fuhrmannin tarina, jossa uhrin käytös tekee kaiken tyhjäksi ja Tyynysodassa
tutustumme Alan C. Powesiin ja hänen vaimoonsa Melindaan. Siegfried taas on kertomus miehen mielen
kehittymisestä lapsuudesta aikuiseksi paatuneeksi rikolliseksi, jossa
Kröberkään ei näe toivoa. Murhaajan äidissä tapaamme Magdalene Fürstnerin,
vakavan naisen sinisessä jakkupuvussa ja jäykässä kampauksessa. Naisen, joka
oli yrittänyt tehdä kaiken oikein, mutta onnettomuus tulee ja se täyttää koko
kodin, eikä ole pakoa pahasta.
Kirja ei siis todellakaan ole murhaajien puolella, mutta
nykymaailmassa on tapana antaa oikeus ja puolustus pahimmallekin rikolliselle.
Lukijalle tämä antaa tuntumaa siihen, mikä on käänne pahaan, miten pienestä se
on kiinni ja mitä se vaatii muilta. Ketkä ovat uhreja ja onko paluuta
normaaliin enää olemassa. Minusta kirjan tarinoista eniten dekkarimainen on Hampaanjäljet
rinnassa, sillä ihan oikeasti, vieläkin on täydellisen murhan illuusiossa
eläviä:
Gerwin Moss ei osannut enää sanoa, milloin oli tarkalleen
ottaen päättänyt tappaa vaimonsa, kun hän tunnusti teon ensimmäistä kertaa
viidentoista vuoden jälkeen. Se taisi olla kaksi vuotta ennen tekoa, siitä
alkaen hän oli voinut paremmin. Ajoittain hän oli luopunut suunnitelmastaan,
mutta jatkanut sitten kuitenkin sen toteuttamista. Hänelle oli alusta asti
selvää, ettei olisi oikeudenmukaista, jos hän joutuisi sovittamaan tekoa
elinkautisesti. Elinkautinen oli tuolloin todella elinkautinen, paitsi jos sai
jossain vaiheessa armahduksen. Armahdustapauksista vain ei kuullut juuri
koskaan. Häntä voitaisiin epäillä, mutta hän ei saisi joutua todistetuksi
syylliseksi. Olihan hän sentään diplomi-insinööri, tottunut pikkutarkkaan
työhön. Sen piti olla ja siitä tulisi täydellinen murha.
*****
Dekkarit Leena Lumissa
*****
Dekkarit Leena Lumissa
Taas kävi näin että vastoin antipatiaani dekkareita kohtaan, kiinnostun! Vai onko tämä dekkari oikeastaan? Joka tapauksessa kiinnostavalta vaikuttaa. Kuinka päädyit tähän? Onko jollain listallasi tms vai törmäsitkö sattumalta?
VastaaPoistaLeena, ja syystä! Tämä ei oikeastaan ole dekkari, vaan eräänlainen tietokirja, joten ehkä tein väärin laittaessani kirjan dekkareihin, mutta minulla nuo kaikki genrerajat ovat muutenkin kuin hiekkaan piirretty viiva, jonka jo seuraava aalto pyyhkii pois. Perustelen asiaa itselleni niin, että tämä kirja kiinnostaa ainakin dekkarien lukijoita, mutta varmasti myös muita.
PoistaSeuraan kustantajia, joilta saan arvostelukappaleita ja luonnollisesti tämä kiinnosti minua. Tässähän on ihan faktaa eikä kauhulla retostella. Atena tekee loistavia tietokirjoja.
Hyvä pohdinta oliko tämä dekkari vai jotain muuta. Minuun upposi hyvin. Mielenkiintoinen teos, suosittelen. Ja nimenomaan tietopakettina mielenkiintoinen.
VastaaPoistaAnne, laitoin tämän nyt kuitenkin dekkareihin, sillä jännityskirjojen lukijat takuulla tästä vaikuttuvat. Sama täällä eli vaikka tarinat olivat lyhyitä, ne olivat tiheitä. Tämä on puhdasta faktaa, mutta kun minulla ei ole tähän sopivaa tietokirjastoa palkissani, niin olkoon nyt sitten dekkareissa.
PoistaHitsit... tämä vaikuttaa hyvältä.
VastaaPoistaBirgitta, tämä onkin.
Poista