Vaikka hän pelkäsi Katherinen puolesta, hän suunnitteli
elämää ja tarttui siihen tarmolla, ikään kuin arki antaisi kuolemattoman
suojan. Hän kehräsi toimet ja rituaalit heidän kaikkien ympärille kuin hienon
verkon jota hän valmisti omassa suussaan. Niin hauraita olivat päivät,
katosivat toinen toisensa perään, ja pelko oli se tulinen pohja jolla hän
seisoi. Kuinka merkillistä että todellinen elämä vaikutti hänestä
epätodelliselta silloinkin kun hän nojautui siihen, oikoi raajojaan lämpimässä
ikään kuin olisi aina nukkunut juuri tässä, pehmeässä monikerroksisessa
sängyssä. Ihmiset halusivat tätä, se oli luonnollista. Mutta hän ei ollut
koskaan ennen kuulunut ”ihmisiin” eikä halunnut sitä mitä ihmiset halusivat.
Hän oli ollut joku muu, joku joka oli liitossa yksin elävän äitinsä kanssa,
Waylonin ja Waylonin kadonneiden vanhempien näköinen, vanhempien jotka olivat
hylänneet vauvan. Oliko olemassa yksinolemisen, erillisyyden geeni, periytyvä
magneettinen voima joka veti puoleensa vain työntääkseen pois? Kate kuvitteli
ihollaan savuisen hehkuvan höyryn, salaisen auran joka merkitsi ne joiden
kohtalo ja onni oli olla erillään muista ihmisistä.
Jayne Anne Phillipsin teos Äidin aika (MotherKind, Tammi
2000, suomennos Kersti Juva) kertoo nuoren naisen, Katen elämästä, suurten
murrosten keskiössä. Se kertoo kolmikymppisen Katen elämästä tilanteissa,
joihin hän ei ollut osannut varautua ja joiden tapahtuminen avaa häntä näkemään
omaa itseään sekä vihdoinkin äidistään erillisenä osana kuin myös naisena, joka
joutuu myöntämään, että hänen vanhempiensa avioliitossa oli jotain ollut
perusteellisesti vialla jo kauan ennen äidin ja isän eroa. Vanhemmat vain
jatkoivat hämäystään, kunnes kumpikin sai tarpeekseen ja Kate alkoi elää
elämäänsä äidin kanssa. Vahvan äidin, jolle tärkeitä olivat kulissit ja tietty
pärjääminen. Kate tekee kuitenkin irtiottonsa, hänestä tulee runoilija ja
kustannustoimittaja, hän tapaa Matthewn, eronneen kahden villin pojan isän,
alkaa odottaa lasta ja saa samoihin aikoihin kuulla äitinsä, Katherinen, sairastuneen keuhkosyöpään.
Kate lentää tapaamaan äitiään, joka on päättänyt kieltäytyä
sytostaattihoidoista, joilla lääkärien mukaan saataisiin lisää vain muutama
kuukausi elinaikaa, mutta kuultuaan Katen odottavan lasta, Katherine päättää
suostua hoitoihin ehtiäkseen pitää sylissään tyttärensä lasta. Lopulta Katherine
myös muuttaa Katen pyynnöstä Mattin ja hänen luokse Bostonin taloon, jonka he
ovat ostaneet kodikseen ja jossa on riittävästi tilaa kaikille mukaan laskien
äidin toyvillakoira Katrina kuin Katen suurempi koira Luna. Alkaa joulua kohti
käyvä elämä, jossa Kate tuntee kaikkien siirtymälinjojen yhtyvän
tähtikirkkaassa hohteessa joksikin niin loistavaksi että sitä ei voinut
havainnoida.
Äidin ajassa Phillips näyttää monipuolisuutensa
kirjailijana, minulle kuin kolmannen ulottuvuutensa: Kykynsä kirjoittaa
ihmisten välisistä virroista, niiden iloista ja suruista, tavalla, joka säkenöi
sekä rakkautta että läheisyyttä kuin tuskaa ja irrallisuutta, mutta joka ennen
kaikkea peilaa henkilöitään Katen kautta. Synnytettyään joulupäivänä lapsen
Alexanderin, Tatien, Katen elämässä alkaa ajanjakso, josta hän voisi myöhemmin
muistaa lähinnä imetykset ja valvomisen, huolen kaikesta sekä äidin kivun, jota
hän tunsi aika ajoin kantavan itsesssään. Usvaan käärityt viikot, jolloin tärkeintä
olivat äidin morfiinin annostelu, saada äiti syömään edes vähän ja muistaa
syöttää vauva, päästää koirat ulos...vahtia Mattin järisyttävän vilkkaita
poikia niinä kolmena jokaisen viikon jaksona, jolloin pojat olivat isällään
sekä lopulta ostaa ulkopuolista apua kotiin päivän muutamiksi tunneiksi.
Jayne Anne Phillipsiltä olen aiemmin lukenut loistavat
Suojeluksen sekä Kiuru ja Termiitti.
Molemmissa maagisen realismin elementtejä, joihin olen ylen heikkona. Mitä
kirjoitinkaan Kiurusta ja Termiitistä: ’Päällimmäinen tunnetila on jälleen
Phillipsin tajunnanvirtaisuus, maaginen realismi, outo latinalaisunien
savu...kuumuus, erotiikka, vesi ja hopeatomu.’ Sitten luin Murhenäytelmän,
jossa ei tietoakaan tajunnanvirrasta, ei etelän kaskaita, mutta jälleen annos
maagista realismia ja ripaus mystiikkaa, muskotin ja vaniljan tuoksua
sekä...murhenäytelmä. Äidin aika on hyvin erilainen kirja verrattuna edellä mainitsemiini tuoden esiin Phillipsin
lyyrisyyden, mutta kannatellen edelleen usvaista unenomaisuutta, joka sekä
hypnotisoi lukijan, että värisyttää tarkoilla huomioillaan. Äidin aika on
Katherinen viimeinen aika, mutta täyden elämän laidalla. Katen isä, Waylon,
saapuu myös ja tytär saa uutta näkökulmaa isäänsä. Onko erillisyys tullut
isältä? Onko isän aurana kohtalo ja onni olla erillään muista. Matt kuului
kuitenkin mitä suurimassa määrin ihmisiin ja oli halunnut juuri hänet. Ja nyt
heillä oli jouluvauvansa ja yhteinen tulevaisuutensa, vaikka äiti olisikin
kohta pois ja:
”Joskus mietin, mitä meillä on jäljellä kun tämä on ohi”,
Matt sanoi.
Kate painoi kasvonsa lähelle, painoi lantionsa kaaren hänen
lannettaan vasten. ”Mie ja sie”, hän kuiskasi. Myöhemmin hän muisti että äiti
oli sanonut niin tarkoittaen itseään ja häntä kun hän oli ihan pieni ja
Katherine puhui jostakin tehtävästä tai hauskuudesta joka oli varattu vain
heille kahdelle.
Phillips on minulle tuntematon, mutta bloggauksesi johdosta voisin lukeakin ihan mielenkiinnosta :)
VastaaPoistaMai, suosittelen! Phillipsin Suojelus oli lukuvuoteni 2014 kuudenneksi paras kirja. Phillips hyppäsi minulla heti samaan kirjailijakastiin Oatesin, Shriverin, Shieldsin, Irvingin ja McEwanin kanssa. Näin siis nopeasti ja lyhyesti listattuna.
PoistaVaikuttaa taas kerran kiinnostavalta kirjalta tämän esitetyn perusteella. Toisaalta näistä saa jo aika hyvän käsityksen vaikka ei kirjaa lukisikaan. Kiitoksia Leena <3
VastaaPoistaMustis, ole hyvä <3
PoistaTämän haluan lukea, kiitos :)
VastaaPoistaJOnna, ole hyvä <3
PoistaLyyrisempi Phillips! Sinä varmasti tiedät, että minun pitää lukea tämä. Rakastin Suojelusta ja pidin paljon Kiurusta ja termiitistä.
VastaaPoistaOlin ihan varma, että minulla on tämä hyllyssäni, mutta kun äsken pengoin, en löytänytkään. Pitää penkoa enemmän tai mennä suosiolla kirjastoon. :)
Katja, tämä on samalla kesympi (ei Suojeluksen uhkaavaa tummaa, ei Kiurun ja Termiitin eroottista latausta), mutta hyvin tiheä perheen tunnesiteiden tai niiden puutteiden läpivalaisu suunnilleen jouluvauvan syntymästä äidin kuolemaan tyttärensä kotona. Jokainen Phillips on ollut täysin toisistaan poikkeava, mutta vetävä. Ihan mun kirjailija!
PoistaMinä menin kirjastoon;)
Leena, kiitos yllytyksestä! Kylläpä alakoi kiinnostaa sekä tämä Äidin aika että Suojelus ja Murhenäytelmä.
VastaaPoistaKaikki mitä olen lukenut Phillipsiltä on ollut huippukiehtovaa: pari novellikokoelmaa, Kiuru ja Termiitti ja Koneunia. Koneunia kertoo myös perheestä, ja USA:n lähihistoriasta.
Kirjaston sivuille siis ...;) tai jos ensin vähän silmäilyä omiin hyllyihin.
Marjatta, ole hyvä;) Pitäisit!
PoistaKoneunia ajattelin lukea ja ehkä myös Mustat kuviot. Minä olen viime aikoina käynyt runsaasti kirjastossa...ja tehnyt löytöjä.
Tämä on ollut hyllyssäni vuosia, ja olen sen pariin kertaan lukenut. On kauniisti kerrottu ja koskettava tarina,
VastaaPoistaJoululainen, täysin samaa mieltä <3
PoistaLeena, minulla odottaa Phillipsin Kiuru ja termiitti - yhä - tuolla hyllyssä. Phillipsin lukeminen pitäisi kyllä ehdottomasti saada vauhtiin. Ehkä ensi kuussa...
VastaaPoistaKiitos tästä ihanasta jutustasi ja muistutuksesta! <3
Kaisa Reetta, oijoi, se on niin vaikuttava...
PoistaKiitos ja ole hyvä <3