Olen viettänyt erityisiä öitä Britanniassa erittäin dickensiläisissä
tunnelmissa. Olen nainen. Olen yksi,
viisi tai tuhat, mutta sillä ei ollut mitään merkitystä viktoriaanisen ajan
1800 –luvun elämässä. Olen madonna tai huora ja näiden kahden merkityksen
välinen viiva oli yhtä heikko kuin rantahiekkaan piirretty viiva ennen vuoroveden
nousua etenkin, mikäli olit alinta yhteiskuntaluokkaa. Jos taas olit ylennyt
alempaan keskiluokkaan, mikä tahansa vähäinenkin sattumus, onnettomuus, saattoi
suistaa naisen ja hänen perheensä asumaan kaduille. Kohtalo on kiveä kovempi
viettää yöt kuuraisilla katukivillä tai ovenloukoissa kiviseiniin nojaillen. Ei
ollut tietoa paremmasta ellet omistanut muutamaa pennyä yhden yön
hätämajoitukseen. Vaatteet saattoivat olla sateista märät ja ne kuhisivat
syöpäläisiä. Olit nainen ja alttiina kaikelle pahalle vain koska oli tapahtunut
joku sattumus. Se sattumus oli syntyä naiseksi alempaan yhteiskuntaluokkaan
kuningatar Viktorian ajan Britanniassa. Kaikkein julminta se lienee ollut 1888,
koska joku naisista saattoi nähdä ajassa pienen valon kajon. Sen oli määrä
tulla sammutetuksi juuri syksyllä 1888! Ja kaikki vain koska olit nainen.
Historioitsija Hallie Rubenholdin Viisi Viiltäjä-Jackin
tuntemattomat uhrit (The Five. The Untold Lives of the Women Killed by Jack the
Ripper, Atena 2020, suomennos Mari Janatuinen) tekee enemmän kuin vie meidät
tutustumaan Lontoon kurjimmille kaduille, hän vie meidät viiden Viiltäjä Jackin
uhrien synnyinhetkiin: Mihin he syntyivät, millaisia olivat heidän vanhempansa,
oliko naisilla mahdollisuus välttää se ainoa kurjimman naisen asema eli myydä
itseään vaarallisilla kaduilla vai mitä oikein tapahtui? Kirja on uskomaton tietoteos. Luin
sitä tutustuakseni menehtyneisiin naisiin, jotka kerran olivat olleet ehkä
hyvinkin kunnollisen, vaikkakin varattoman tai alemman keskiluokan perheen
lapsia, kuuliaisia tyttäriä, ahkeria toimissaan, naisia, jotka hoitivat
pikkusiskojaan tai kävivät erilaisissa töissä, josta saivat hiukan rahaa kotiin
annettavaksi. Löysin Pollyn, Annien, Elizabethin, Catherinen ja Mary Janen,
joiden on väitetty joutuneen murhatuiksi, koska he olivat prostituoituja.
Totuus olikin aivan toinen. Vain viimeinen uhri, kauneimmaksikin mainittu, oli
prostituoitu. Elizabeth puolestaan oli tyttö Ruotsin Torslandasta. Hän syntyi
marraskuun 27. päivänä vuonna 1843 maanviljelijäperheeseen, jossa oli
oikeastaan paremmin kuin muilla tuon kuivan kauden aikana elantonsa maasta
ottaneilla. Koti käsitti kookkaan keittiön, olohuoneen ja vähintäin kolme
makuuhuonetta. Silti. Silti se sattui ja tapahtui. Hänestä tuli ensin
palvelustyttö Göteborgiin, jonka katsottiin olevan hyvää valmennusta tulevaan
avioliittoon. Hän oli jo melkein seitsemäntoista, joten ihan normaalia sen ajan
elämää. Palvelusaikana saattoi säästää rahaa kapioihin ja olihan Göteborg myös
kaupunki, jossa oli paremmat mahdollisuudet löytää kunnon aviomies kunnon
tytölle. Silti ja kaikesta huolimatta tapahtui jotain, mikä saattoi hänet
Viiltäjä Jackin kolmanneksi urhiksi. Jotain mikä suisti hänet kaduille. Jotain
mikä suisti hänet muuttamaan identiteettiään tuosta vain. Kaikki uhrit
kiinnostavat minua yhtä paljon, mutta Hallie Rubenhold kuvaa Elizabethin elämää
näin:
Whitechapelissa asuessaan hän oli leski-Elizabeth ja
suuronnettomuuden uhri. Maatilan tyttärestä oli tullut palvelija; palvelijasta
oli tullut jonkun rakastajatar ja langennut nainen; langenneesta naisesta oli
tullut prostituoitu ja sen jälkeen pelastettu magdaleena. Hän oli huomannut
olevansa siirtolainen, rikkaan miehen rakastettu ja toimeentulon kanssa
ponnisteleva kirvesmiehen vaimo. Hän oli ollut kahvilanpitäjä ja asunut
köyhäintalossa. Hän oli ruotsalainen, mutta puhui englantia riittävän hyvin
hämätäkseen ihmisiä. Hän on saattanut väittää toisinaan olevansa irlantilainen
ja käyttää nimeä Annie Fizgerald. Halutessaan Elizabeth saattoi muuntua jopa
jonkun siskoksi.
Kaikesta yrittämisestään huolimatta hän koki kohtalonsa
30.syyskuuta 1888. Uskomattoman dramaattisen elämän jälkeen,
siirtolaisena Ruotsista saapunut Elizabeth Gustafsdotter Torslandasta
laskettiin köyhien hautaan 6. lokakuuta Itä-Lontoon hautausmaalla Plaistow’ssa.
Kautta naisten tarinoiden käy ilmi miten vähän yrittäminen
merkitsi. Ensinnäkin naiskäsitys oli kova. Oli vain ne kaksi vaihtoehtoa eli
madonna tai huora. Järkyttävä sterotypia, joka elää ja hengittää kautta
historian. Nainen ei saanut langeta vieraan syliin kertaakaan, mies se sijaan
saattoi näin tehdä. Naisen ainoa, mutta kyseenalainen turva oli lyöttäytyä
yhteen miehen kanssa ilman avioliittoa tai avioliittoon mennen. Mies saattoi
pahoinpidellä naista julmastikin, ennen kuin asiaan puututtiin ja silloin
tuomio oli usein ehdonalainen. Usein pahoipitely katsottiin vain tarpeelliseksi
kuritukseksi. Nainen oli miehen omaisuutta, jota tämä saattoi kohdella miten
halusi. Tietenkin nainen pakeni tällaista, mutta silloin hän, alemman luokan
ihminen, oli jälleen omillaan öisillä kylmillä kaduilla ja vain koska jossain oli
sattunut jotain. Pieninkin asia suisti naisen lämpimästä kylmään sateeseen.
Lehdistö ei mitenkään auttanut, vaan oikein lietsoi naisten omaa osuutta
tuhoonsa. Jälkimaailma jatkoi, sillä ennen tätä teosta, harva on todella
tietänyt, mitä naiset olivat lähtöjään. Kun lukee heistä jokaisesta kaiken,
löytää hirveästi yritystä parempaan. Silti naisviha, misogymia, oli aina
vahvempi kuin yhdenkään naisen yrittäminen näistä viidestä, ennen heitä
olleista ja vielä monen heidän jälkeensä tulleista!
Koska historia on harrastukseni, luin kirjaa myös aikakauden
kuvauksena siitä Britanniasta, jota emme kohtaa Downton Abbeyssa. Halusin
tietää kaiken siitä, mitä he söivät, miten hoitivat kuukautisensa, osasivatko
he lukea, mitä he sairastivat, miten vapaasti saivat kulkea
avioliitoissaan...ja hyvänen aika sentään, eivätkö he olleet kuulleet
ehkäisystä, sillä jokainen lisäsuu suisti perhettä aina vain alemmas. Alaluokan
paremmissa perheissä ymmärrettiin antaa tytön käydä koulua edes sen verran,
että he oppivat lukemaan, mutta eivät kirjoittamaan. Kirjat olivat tuohon
aikaan todellista ylellisyyttä ja ne kirjat, joissa annettiin ehkäisyohjeita,
eivät koskaan löytäneet heitä, jotka olisivat niitä kipeimmin tarvinneet. Kun
nyt mainitsin Downton Abbeyn, niin sellaista ei elämä näiden naisten palvelijana
ollessa ollut, vaan jos isäntäväki käveli vastaan missä tahansa, piian piti
kääntää kasvonsa seinään päin, sillä herrasväen ja palvelijan katseet eivät
saaneet kohdata!
Helsingin Sanomissa 13.3.2020 Annamari Sipilän ansiokkaassa
jutussa Ei mitään prostituoituja vaan köyhiä naisia on tällainen teksti:
Samalla kun Viiltäjä-Jackista on tullut eräänlainen sankari,
ovat uhrit painuneet entistä kauemmaksi marginaaliin. Nyt Rubenholdin kirja
kyseenalaistaa vanhan tutun narratiivin eli kertomuksen.
Ja sehän ei ole kaikkia miellyttänyt. Rubenhold on saanut
kimppuunsa trolliarmeijan. Myllytys sosiaalisessa mediassa alkoi jo kahdeksan
kuukautta ennen kirjan ilmestymistä.
”Minua on kutsuttu valehtelijaksi ja huoriteltu.”
Rubenhold on ollut nainen, joka tulee Ripper-sisäpiirin
ulkopuolelta ja kyseenalaistaa totutun näkökulman. ”Se on ehkä koettu
hyökkäyksenä heidän egojaan vastaan.”
Voisi kyynisesti kysyä, että mikä on muuttunut vuodesta
1888? Paljonkin tietysti ulkoisesti, mutta entä pinnanalaisissa värähtelyissä? Ja edelleen naista voi kouria kuka vain vieras ihminen humalaansa vedoten tai lähetellä törkeitä tekstiviestejä ja saavat silti jatkaa viroissaan tai muissa toimissaan. Jos nainen syyllistyisi samaan, hän kierittelisi tuhkassa ja ymmärtäisi hävetä takavasemmalle häipyen. Ellei ymmärtäisi, hän saisi tuntea sen nahoissaan!
Kaikki nämä naiset merkitsevät paljon. Heillä vain oli eri
kohtalonsa ja syyttely heitä kohtaan on vihaa. Heillä oli aluksi yritystä ja
tästä eniten mieleeni jäi Annie Chapman, joka kovalla yrittämällä ja oikealla
avioliittovalinnalla, tosi rakkaus ja kunnon mies, yleni asumaan omaan taloon
kartanon maille. He saivat vain kaksi lasta, heillä oli kotiapulainen ja siivooja
erikseen. Johnilla oli rikkaan kartanon omistajan ajurina alaisinaan kaksi
hevostenhoitajaa, neljä tallipoikaa ja apuajuri sekä vastuu hevosista.
St. Leonard's Hill House, Francis Tress Barryn kartano vuonna 1872, jonne John Chapman pääsi hyvään työapaikkaan ja jonka mailta he saivat käyttöönsä talon kodikseen.
John ja Annie Chapman kuvattuna Brompton Roadin ateljeessa Knightsbridgessä suunnilleen heidän häidensä aikaan toukokuussa 1869.
Tyttäret
pääsivät jopa kouluun ja Annie sai ripustaa seinille heidän työväenluokalle
epätavallisen suuren hääkuvansa sekä kuvat heidän tyttäristään, sillä heillä
oli ihan oma huone oleskeluun, olohuone. Tämä oli siihen aikaan varakkaamman
väen yksi merkki. Kaikki olisi voinut mennä niin toisin, mutta kohtalo astui
peliin...Toisessa yhteiskuntaluokassa ja miessukupuolessa kohtalo olisi ollut
vain heikkous, naiselle se oli tuho.
Illustrated Police Newsin etusivu 22.9.1888 kertoo räikeästi Annie Chapmanin murhasta.
Viiltäjä Jack pysyy hengissä ja voi hyvin niin kauan kuin ajattelemme,
että
on olemassa jonkinlainen hyväksyttävä naisena olemisen
malli, ja ne jotka poikkeavat siitä, ansaitsevatkin rangaistuksen. Yhtä lailla
se auttaa pönkittämään kanksinaismoralismia, vapauttamaan miehet tällaisille
naisille tehdyistä rikoksista.
Hallie Rubenhold on niin oikeassa kun hän sanoo tällaisten
asenteiden olevan edelleen olemassa, mutta hienovaraisesti kultturistien
normiemme rakenteeseen integroituna. Olemmehan kaikki nähneet oikeusjuttuja,
joissa naisten raiskaajia ja on vapautettu ja naisten kuorijota ei ole edes vedetty tuomiolle. Misogymia näkyy kaikkialla, kun vain osaa nähdä ja kuulla. Pyhimyksiä nämä naiset eivät olleet, mutta heille ei sallittu edes ihmisen perusoikeuksia. Ahdinko
ajaa reunalle, josta ei ole paluuta. Seuraamme parhaillaan Netflixiltä sarjaa
Epäuskottava (Unbelievable), jossa raiskauksen ensimmäistä uhria, nuorta tyttöä
haastattelevat miespoliisit. Tyttö on vasta kuudentoista ja lopulta tämä
useissa sijaiskodeissa rääkätty nuori nainen saadaan sanomaan, että hän keksi
koko raiskauksen! Tapaus suljetaan (closed) ja näin sarjaraiskaaja voi jatkaa
tekojaan toisissa osavaltioissa. Painotan, että sarja perustuu täysin
tositapahtumiin.