Kyllä. Sinä
se olet. Toki vain pelkkä profiili, mutta se on hyvin tuttu. Olisin tunnistanut
sen missä tahansa. Aristokraattisen nenän. Korkean otsan. Jopa
sairaalasängyssä, jossa koriset kuin lisko, sinulla on kiharat jotka näyttävät
kuin olisit tullut juuri kampaajalta. Ainoastaan suu on erilainen. nyt se ei
ole kiinni kuten ennen, sinun ohuet huulesi eivät puristu yhteen, sinä et
hymyile viileää pientä liskonhymyäsi. Leuka on loksahtanut auki. Sinä haukot
henkeä. Ihminen on tuon näköinen silloin kun hän tekee kuolemaa. Sinä makaat
siinä kuoleman kielissä.
Minun isäni
äiti ei todellakaan ole kuka tahansa.
Majgull
Axelssonin uusin teos Kuparienkeli (Moderspassion, WSOY 2012, suomennos
Jukka-Pekka Pajunen) on kertomus naisista, jotka syysmyrskyn heittämänä
joutuvat tulvapakolaisina kuin suljetun tilan ahtaalle näyttämölle. Läheisyys,
pelko, yhteensopimattomuus, alkoholi, uupumus ja kätketyt, kauan kannetut
salaisuudet alkavat murentaa naisten suojamuureja päästäen heikkoudet
kaikkineen valloilleen.
Kirjan
rakenne on harkitun helppo eli muutama nainen ja yksi mies kertoo vuorollaan
tarinaansa, joten lukija voi kaikessa rauhassa antautua jopa viihtymyksen
tilaan. Tarinat kasvavat toisiinsa kuin kärhöt, mutta muistojen halla tekee
julmaa työtään. Siinä, missä Anette, Ritva, Marguerite ja Tyrone ovat
sivuversoja kertoen omaa näkemystään, kaiken keskiöön nouseekin
kahvila-ravintolayrittäjä Minna, jonka kertomus kutoo neljän sukupolven tarinaa,
neljän naisen häpeän ja huoruuden tragediaa. Kartanon omistajatar Ebba af Tynne
naisiin menevän poikansa Dagin kanssa on kuin mikään ei koskettaisi heitä,
eivät tulvat, eivät rahvaan juorut, eivät edes verisukulaiset…Syysmyrskyn ja
tulvaveden voimalle hekään eivät voi mitään ja niinpä suvun kylmä kirous
paljastuu aina neljänteen polveen saakka.
Vaikka Minna
on kirjan sielu, niin Axelsson tekee vertahyytäviä paljastuksia myös muiden
naisten osalta. Minnan alainen Anette hyysää juoppoa miestään ja samaan aikaan
on sairaan kateellinen omalle tyttärelleen, joka saa hänen mielestään liikaa
niin tavaraa kuin huomiota, jopa oman huoneen, hänen entisen huoneensa, hänen
vanhemmiltaan:
Nyt tulevat
kyyneleet. En mahda niille mitään. Voi helkkari! Madeleine on vienyt kaiken
mikä on minun. Hän asuu vanhassa huoneessani vanhempieni omakotitalossa. Ja saa
koko ajan uusia untuvatakkeja ja leluja ja lämpimiä saappaita. Mitä minä muka
saan? En paskan vertaa. Kukaan ei anna minulle paskaakaan!
Anette on
kuin malliesimerkki ihmisestä, joka koko ikänsä ajattelee, että maailma on
jotain hänelle velkaa. Hän on aina paitsi, jos ei muuta niin uusia saappaita.
Hän on ihminen, joka ei näe omien tekojensa seurauksia. Anette tuhlaa kaiken,
vetää viemäristä suoraan alas paapomalla Sonnya, pahasti alkoholisoitunutta
miestään. Läheisriippuvuutensa ohella hänestä kuoriutuu kaunainen,
kostonhimoinen nainen, joka haluaa tuhota sen, mikä ulkoisesti pärjäävälle
Minnalle on tärkeintä, hänen tyttärensä Sofian. Kun Minna kerrankin sanoo
toden, mitä hän on Anettesta mieltä, hän tekee sen liian hyvin:
Herranen
aika, Sonny on alkoholisti. Sen sisällä ei ole yhtä ainoaa tunnetta. Se tekee
niin vain sen takia, että voi vähän piristää olemassaoloaan. Leikkiä elämää. Sepittää jotain mikä saa ihmiset luulemaan, että se on ihminen.
Majgull
Axelsson on hämmentävä kirjailija. Olen lukenut häneltä aikaisemmin Huhtikuun
noidan, joka on suorastaan maaginen romaani 50-luvulla vammaisena syntyneestä
Desiréestä ja hänen sisaruksistaan. Olen lukenut kirjan aina vain uudestaan.
Huhtikuun noita antaa äänen niille, joilla sitä ei ole: vammaisille, syrjään
sysityille. Jo kirjan kansikuva lupaa elämää suurempaan tarinaa ja myös
lunastaa lupaukset. Huhtikuun noita on saanut Ruotsin korkeimman kirjallisupalkinnon, August-palkinnon ja on nyt saatavana pokkarina.
Kuiskausten
talossa on myös kaunis kansi, mutta tarina ei ottanut minussa tulta. Sen sijaan
eräs ystäväni luki Kuiskausten talon moneen kertaan. Vuonna 2005 ilmestynyttä
Axelssonin Toista tietä en ole lukenut. Ja nyt tämä Kuparienkeli liihottelee
melkein samoihin ilmavirtoihin yltäen kuin Huhtikuun noita. Melkein. Puuttuu
vain se maagisuus, johon Kuparienkeli raskaine siipineen ei ihan yllä. Sen
sijaan naisluonteiden ja kulissien kaatumisen kuvauksena kirja on raastavan
tarkka ja kuin omakohtaisesti koettu.
Axelssonin
tyylistä kertonee jotain se, että häneltä löytyisi sivukaupalla loistavaa
sitaattia. Lisäksi kirja on varsin cinemaattinen. Kaiken näkee filminä ja mieluusti
tämän kirjan elokuvana katsoisinkin. Ja kaikkein cinemaattisin on tietysti eräs
kuolemaa tekevä vanha, hieno rouva, josta tosin lähtevät liikkeelle huoruuden
virrat, mutta ylpeys ja vaikeneminen ovat omat aseensa ja niitä Ebba af Tynne
on osannut aina käyttää. Myös lujaa vauhtia alkoholisoituva, yhteyden omaan
poikaansa kadottanut näyttelijä Marguerite, kuin itse Ofelia, tekee hyvän
roolityön:
Mutta sinä
päivänä, päivänä jolloin minut kirjaimellisesti heitettiin ulos poikani
huoneesta, menin keittiöön, avasin viinikaapin ja otin sieltä erittäin hyvin
temperoituneen bordeaux-pullon. Kädet tärisivät kun avasin sen ja pieni kipu
vihlaisi hartiasta alas olkavarteen. Anton oli käynyt minuun käsiksi. Sattui
oikein kunnolla. Lisäksi olin järkyttynyt, surullinen ja ymmälläni. Tarvitsin
lasin viiniä. Tarvitsin oikeastaan monta lasia viiniä.
Luin
Kuparienkeliä todella kauan. Oli pakko saada kiinni naisten sisimmästä. Välillä
tuli mieleen sekin, että Minna on rajatilapersoona, mutta kuka vain olisi hänen
kokemuksillaan. Minnasta ei vain voinut olla pitämättä. Anetten mielestä Minna
kuuluisi mielisairaalaan, mutta kun on lukenut kirjan, ei mitenkään päädy
tuohon ajatukseen, vaikka Minna tuntui kykenevän melkein mihin vain ja jopa
Ebba af Tynne tuntui jäävän hänen varjokseen. Kuin tarinan kliimaksina nämä kaksi naista,
toisilleen vieraat, mutta saman veren yhdistämät, olivat myös kohtalon yhteen
sitomat:
Niin olen
viimeinkin yksin. Ypöyksin. Sinun ruumiisi makaa toki edelleen viereisessä
sängyssä, mutta se on enää pelkkä kapine, esine, jolla ei ole ajatuksia eikä
muistoja.
Kaikki ovat
poissa. Kaikki ovat lähteneet jonnekin muualle.
Sillä ei ole
väliä. Se on vain mukavaa. Nyt minä voin viimeinkin nukkua. En pelkästään
vajota tajuttomuuden utuisiin kauhuihin vaan todellakin nukahtaa ja nukkua kuin
oikea, elävä ihminen…
Olen
kaivannut pitkään, että saisin nukkua.
*****
Tämän kirjan on lisäkseni lukenut ainakin Annika K.
Voi että, arvaa alkoiko nyt Huhtikuun noita polttelemaan... En tiedä maltanko jättää kevääksi.
VastaaPoistaHienosti tässä kirjan ytimen kiteytät! Sinä olet todella löytänyt tiesi näiden naisten nahkoihin. Anette oli teoksen stereotyyppinen marmattaja. Julma kiltillä tavallaan. Minun henk.koht. inhokkini, ja varmasti monen muunkin... Sen miehen tarina oli vähän väkisin mukaan tungetun oloinen, en edes muista hänen nimeä... Mutta minkä surun teos sisään kätkikään!
Annika, Huhtikuun noitaa en voi olla suosittelematta. En mitenkään.
PoistaMies oli kirjassa ihan turhake: Tämä on naisten tarina.
Sitäpä surua kaikkineen voimme pohtia, sillä kaikki ei ollut ihan selvää, vain osa siitä kirkastui.
Niinpä, kaikkea ei paljastettu. Ja se jäi kyllä vähän mielen päälle... Tarkoitin tässä Sofiaa.
PoistaMinulle tästä tuli nyt taas kirjallinen salaisuus. Sellainen oli viimeksi Ian McEwanin Rannalla -teoksessa, mutta yksi tarkka lukijani ratkaisi sen. Hän vain pokkanan kommentoi ja kertoi, miksi Florence oli mitä oli...
PoistaMiten niin Sofiaa? Tai siis jos hänellä oli sukurasitusta...sehän selittäisi koko kuvion.Melkein.
Mietin vain, kuka Sofian isä sitten loppuen lopuksi oli. Se opiskelijatarina vaikutti vähän... keksityltä. En voi sanoa olevani nyt asiassa yhtään valaistuneempi. Kenen itse ajattelit Minnan isän olevan?
PoistaHyvänen aika sentään, en ole ehtinyt/kyennyt vielä Sofain isää pohtia, vaan sitä, että jos Dag on Minnan isä, kuten koko kirjan loppukin todistaa, niin...Mutta: Oliko Dag Kristinille....tiedät kyllä. Ei me voida sitä hän laittaa, sehän pilaa juonen. Ja mistä jos meillä/minulla on harhoja. Mutta se kaikki selittäisi sekä Minnan tietyn hurjuuden että Sofian teon.
PoistaMelkein samoihin ilmavirtoihin kuin huhtikuun noita? Oi että. Minä pidin Huhtikuun noidasta paljon (pitäisi lukeakin kirja uudestaan), mutta en ole saanut luettua muuta Axelssonia.
VastaaPoistaKatja, melkein on melkein;-) Missähän kulkee maagisen realismin raja...minusta Huhtikuun noita oli sitä. Nyt sitä on tässäkin, mutta jotenkin itse Kuparienkeli ei lennä kuin aikanaan Desirée. Sekasortoisten naisten kuvauksena kirja on vahva.
PoistaKuiskausten talo oli minusta tylsä.
Huhtikuun noita oli kerran arvonnassani. se oli huhtikuun hulluutta. Enää se ei lähde minulta mihinkään.
Ahaa, no juu, se kyllä selittäisi paljon... Maybe!
VastaaPoistaVähän ärsyttää, kun ei saa tietää,miten oli. Ehkä meistä toinen uhrautuu kirjoittamaan kirjailijalle ja kysymään, ovatko luulomme harhoja vai totta;-)
PoistaOlen minä meilannut Anne Holtillekin...Hän on oikein mukava.
MInulle ennestään tuntematon kirjailija;mutta nyt sait minut kyllä kiinnostumaan...
VastaaPoistaJael, Huhtkuun noita etenkin on huomionarvoinen teos. Se on saanut Ruotsin tärkeimmän kirjallisuuspalkinnon, August-palkinnon ja on tosi kiinnostava. Kertoo neljästä naisesta.
PoistaKuparienkeli on teos salaisuuksista, vahvuudesta ja särkymisestä.
Samat sanat kuin Yaelilla! Kiitos!
PoistaOle hyvä! Minusta Täydellisen paistin sekasortoiset mielet ovat kyllä enempi sun juttu...Sinulla on tyylissä jotain samaa kuin Taskisella, mutta ymmärrät sääliä koiria;-)
PoistaLuen tämän aivan pian. Mutta tuosta Huhtikuun noidasta sait minut kyllä kiinnostumaan!
VastaaPoistaTuulia, tämä on kiinnostava. Vähän tuli mieleen Todennäköinen tarina, josta myös pidin...
PoistaHuhtikuun noita on uniikki;-)
Ihan kaunishan se oli tämäkin kansi:). Ja nyt muistin juuri sen linkittämisen...
VastaaPoistaMine, samaa mieltä ja sitten vielä kuusi muuta, mutta kun yritän pitää määrän samassa kuin ennenkin eli 18 kantta.
PoistaMinulla jäi Huhtikuun noita kesken, en jotenkin päässyt sisään sen magiaan... luultavasti lukufiilis oli väärä. Tämän kiikutin juuri tänään kirjastosta kotiin, kovasti jo polttelee päästä sitä lukemaan.
VastaaPoistaElma Ilona, no voi! En tiedä missä kulkee magian ja maagisen realismin raja, mutta olen huomannut, että jopa hieman magian puolelle menee minuun sataa.
PoistaJos minusta ei kuulu, yritän kyllä, niin vinkkaa, kun olet tehnyt, please! Arvaan, että pidät...
(Seuraan myös sisustus- ja ruokablogeja, joten aikani on kortilla, mutta kaikkeni teen.)
♥
Mielenkiitoisia ihmiskuvauksia, innostit kyllä minutkin tarttumaan tähän kirjaan. Ja tietty määrä surua kirkastaa ilon, luin tuota sinun ja Annikan pohdintaa.. Mielenkiintoinen todella, eikä varmaan ihan helppo vaikka viihdyttäväkin.
VastaaPoistaAnne, tämä on ihan sun kirjasi.
PoistaSe on se vanha laulu siitä räsymatosta ja sen kirkkaista kuin myös tummista raidoista...
Kirja, joka tarjoaa sekä viihtymistä että menee ihon alle, on ehkä syy, miksi kirja ei ikinä kuole.
Ihan outo kirjailija minulle, mutta nyt kyllä kiinnostuin.
VastaaPoistaTäytyy kysellä tuota Huhtikuun Noitaa, tuntuu houkuttelevalta:)
Hanne, tämä olisi ihan sun kirjasi.
PoistaJuu, lue molemmat.