Kun kuulaat iltapäivät
Pudottelivat syksyllä
Rapistuneita minuutteja
Nyt, nyt, nyt
Ja lopulta kun puu
Oli aivan alaston
Pelkkää ääriviivaa -
Niin minun sanani, hellät huokaukseni
Varisivat sinun syliisi
Punaisina ja keltaisina lehtinä
Ja olin luonasi, yön sammalissa
Kun kaikki minuutit olivat menneet
- Kirsti Simonsuuri -
Rakkaus tuli kun lähdin maan ääriin (Tammi 2000)
kuva Iines
sunnuntai 20. syyskuuta 2015
perjantai 18. syyskuuta 2015
Ledien tunnelmissa, miettimistä jaksamisesta ja viikonloppua kohti...
Vaikka pelakuut kukkivat täysillä oli eilen käytävä hankkimassa callunat, sillä kohta niitä ei enää saa. Samalla reissulla näin tämän led-pallovalosarjan, josta näki heti, että se halusi tulla yhdelle meidän Ikean hyllyistämme.
Huolimatta siitä, että olen syksyllä ehdottomasti vahvimmillani, enemmän minä, on viime aikoina alkanut melkein seitsemän vuoden bloggaaminen tuntua. Ensimmäinen vuosi, kun olen lukenut kirjoja jaksamatta/ehtimättä niistä kirjoittaa. Olen joutunut miettimään omaa jaksamistani, sillä totuushan on, että teen tavalla tai toisella blogiin liittyviä juttuja 24/7. Ystäväni vähän järkyttyi, kun kuuli, että lauantain saunan, leffaillan ja herkkujen jälkeen, vielä luen aamutunneille tai pahimmassa tapauksessa kirjoitan viikolla lukemastani kirjasta tekstiä, jonka sitten ajastan. Tähän ei voi muuta todeta, kuin että 'omapahan on valintani'. Siksi myös prosessoin tämän ihan itse ja odotan jotain valaistumista myös tulevalta viikkojen lomaltamme: Nyt aion todella matkalla miettiä, mitä haluan jatkossa tehdä. Juttu bloggaaja Aino Rouhiaisesta on niin totta ja miten hyvä, että hän sanoo niin kuin asiat ovat.
Bloggaamisessa on kuitenkin paljon innoittavia tekijöitä, mutta on tulut mieleen, että yleensä oma projektiaikani on viisi vuotta ja nyt kolkutellaan jo lujaa seitsemättä vuotta. Olisi niin kiva nähdä uusi kohde, uusi huippu, jota kohden alkaa suunnistaa...Katsotaan mitä prosessointi ja seuraavat kuukaudet tuovat mukanaan. Uskon, että syksy, sen raikas, kaivattu pimeys kirkastaa meidät kaikki itsellemme.
Viikon ihanin päivä on huomenna eli mitä elämä olisikaan ilman lauantaita. Olen leiponut omenapiirakan ja taidan tehdä nyt toisen, sillä se on todellista sesonkiherkkua. Huomenna leffaa, homejuustoja&co. Sunnuntaina alkavat toisen tuotantokauden jaksot brittisarjasta
Broadchurch, josta kirjoitin innostuneena viime vuonna näin Kakkoskausi alkaa tulevana sunnuntaina MTV3 klo 21. Mikä harmi nuo mainokset. Ensimmäisen tuotankauden saimme nuoriltamme joululahjaksi netistä tilattuna, joten senkun vain nautimme tunteja brittiläisestä laadusta.
Sataa, tuulee, raikastaa...uskon, että syksy kirkastaa meidät itsellemme.
Love
Leena Lumi
So Close
Huolimatta siitä, että olen syksyllä ehdottomasti vahvimmillani, enemmän minä, on viime aikoina alkanut melkein seitsemän vuoden bloggaaminen tuntua. Ensimmäinen vuosi, kun olen lukenut kirjoja jaksamatta/ehtimättä niistä kirjoittaa. Olen joutunut miettimään omaa jaksamistani, sillä totuushan on, että teen tavalla tai toisella blogiin liittyviä juttuja 24/7. Ystäväni vähän järkyttyi, kun kuuli, että lauantain saunan, leffaillan ja herkkujen jälkeen, vielä luen aamutunneille tai pahimmassa tapauksessa kirjoitan viikolla lukemastani kirjasta tekstiä, jonka sitten ajastan. Tähän ei voi muuta todeta, kuin että 'omapahan on valintani'. Siksi myös prosessoin tämän ihan itse ja odotan jotain valaistumista myös tulevalta viikkojen lomaltamme: Nyt aion todella matkalla miettiä, mitä haluan jatkossa tehdä. Juttu bloggaaja Aino Rouhiaisesta on niin totta ja miten hyvä, että hän sanoo niin kuin asiat ovat.
Bloggaamisessa on kuitenkin paljon innoittavia tekijöitä, mutta on tulut mieleen, että yleensä oma projektiaikani on viisi vuotta ja nyt kolkutellaan jo lujaa seitsemättä vuotta. Olisi niin kiva nähdä uusi kohde, uusi huippu, jota kohden alkaa suunnistaa...Katsotaan mitä prosessointi ja seuraavat kuukaudet tuovat mukanaan. Uskon, että syksy, sen raikas, kaivattu pimeys kirkastaa meidät kaikki itsellemme.
Viikon ihanin päivä on huomenna eli mitä elämä olisikaan ilman lauantaita. Olen leiponut omenapiirakan ja taidan tehdä nyt toisen, sillä se on todellista sesonkiherkkua. Huomenna leffaa, homejuustoja&co. Sunnuntaina alkavat toisen tuotantokauden jaksot brittisarjasta
Broadchurch, josta kirjoitin innostuneena viime vuonna näin Kakkoskausi alkaa tulevana sunnuntaina MTV3 klo 21. Mikä harmi nuo mainokset. Ensimmäisen tuotankauden saimme nuoriltamme joululahjaksi netistä tilattuna, joten senkun vain nautimme tunteja brittiläisestä laadusta.
Sataa, tuulee, raikastaa...uskon, että syksy kirkastaa meidät itsellemme.
Love
Leena Lumi
So Close
keskiviikko 16. syyskuuta 2015
Antti Tuomainen: Kaivos
Hän oli säilyttänyt kuvaa kaikki nämä vuodet. Se oli
repaleinen ja haalistunut ja kulunut reunoiltaan pehmeäksi.
Kuvassa nuori perhe söi jäätelöä Seurasaaren sillan
pielessä. Kuuma kesäpäivä, juuri maalatut sillan valkoiset kaiteet, värikkäät –
1980-luku oli murhaa myös muodille – kesävaatteet, sortsit ja T-paidat, vuoden
ikäinen poikalapsi rattaissa isän ja äidin välissä: perhe, joka näyttää
nuorelta ja onnelliselta.
Päivä, jolloin kuva otettiin: Hänen elämänsä parhaimpia
päiviä.
Päivä, jolloin hän joutui luopumaan kuvan ihmisistä: hänen
elämänsä päivistä pahin.
Antti Tuomaisen Kaivos (Like 2015) on paras kotimainen
jännityskirja, jonka olen lukenut ikinä! Aloitin hyvin epäillen, sillä jo se,
että kirja liikkuu jossain nikkelissä, lyijyssä ja kullassa, kaivoksessa ja sen
ympäristövaikutuksissa, on minulle trillerinä yhtä kartettava aihe kuin
huumemaailmaan sijoittuvat tarinat: Luen ja välitän niistä livesti, en nauti lukea niitä
yökirjoinani. Niinpä vain kirjailija Tuomaisessa ’se jokin’ ja olen ihan myyty. Millä ihmeellä tämä mies
kirjoittaa kuin runoa, sen olematta runoa. Enkä voi tässä käyttää
sanaa runoproosa, ei ja ei. Kaivos vain on niin vetävä, että voin tarjota tätä reissukirjaksi Lumimiehelle Herman Kochin Naapurin ohella. Pidän Kaivoksessa
kaikesta. Kieli, tempo, oikea henkilömäärä, tyylikkyys, kuvauksellisuuden suhde toimintaan,
se, miten kerrotaan naisista: ei vain heidän ulkonäköään kuvaillen, ylentäen ja
alentaen, vaan tasavertaisesti, pelottavuus, yllätyksellisyys ja kaiken aikaa
lunta, lunta, lunta...Lunta johon upotaan, lunta jota katsotaan kuin ihmettä:
Lumisateen ensimmäinen hetki oli joka kerta yhtä ihmeellinen
asia: yhtäkkiä taivaalta alkoi leijailla jotakin ja kohta maailma oli
valkoinen.
Tai:
Luminen yö oli kuin hyvä uni, pehmeä ja upottava.
Luminen kirja, jossa toimittaja Janne Vuori tammikuun kylminä
päivinä tarpoo Pohjois-Suomessa sijaitsevalla nikkelikaivoksella ollen samalla
vajoamassa elämänsä suurimpaan kinokseen, sillä avioliitto Pauliinan kanssa
korisee henkitoreissaan parivuotiaasta Ellasta huolimatta ja kolmekymmentä
vuotta sitten kadonnut isä palaa niin hänen kuin hänen äitinsä Leenan elämään.
Samoina lumisina viikkoina kuolee myös paljon kaivoksen toimintaan liittyneitä
ihmisiä, mutta mikään ei ole sitä, miltä Jannesta aluksi näyttää. Ja isä Emil
taas:
Aika kuroutui umpeen ja aika repesi railoksi. Oli entistä
vaikeampaa hyväksyä, että hän oli ollut omasta päätöksestään poissa melkein
koko sen ajan, jonka poika oli maan päällä elänyt ja että pojan koko elämä oli
hänelle tuntematonta. Ei ollut mitään tuolta ajalta, mitä he olisivat yhdessä
kokeneet, yhtäkään muistoa.
Kuitenkin:
Samassa oli selvää, kristallinkirkasta, mikä hän oli ja mikä
oli hänen roolinsa tässä ja nyt ja samalla aina.
Kaivos on trilleri, joka laajenee kuin aurattu lumitie sekä
isä-poika –kirjaksi että avioliittoromaaniksi. Kirjan murhatkin kuin todetaan,
niillä ei mässäillä, joten voin suositella tätä jännitysromaania myös heille, jotka
eivät ole kaltaisiani jännityksen ahmijoita. Toisalta taas
kirjan loppu...tunnen miten John Irvingin Marion ja Eddie kolmenkymmenenseitsemän vuoden jälkeen palaavat muisti-iholleni: Ne kaikki vuosikymmenet välissä ja sitten...oih!
Antti Tuomaisen Kaivos on yhtä ihmeellisen uniikki kuin on yksi
lumihiutale.
...tuossa Leena istui, viehättävänä ja viisaana, tässä
samassa ravintolassa kuin kolmekymmentä vuotta sitten, samassa pöydässä. Emil
ei muistanut mitä viiniä he olivat silloin juoneet. Tänään pöydällä oli pullo
tummaa, tuoksuvaa chileläistä punaviiniä, ja pöydän toisella puolella nainen,
jonka ennen epävarmat, nuoret kädet pitivät nyt lasia varmoin, levollisin
sormin.
Vuodet. Me joko katoamme niihin mitään käsittämättä tai me
otamme ne vastaan kuin lahjan. Jotakin sellaista.
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Katja/Lumiomena Kaisa Reetta Annika/Rakkaudesta kirjoihin. Arja/Kulttuuri kukoistaa ja Kirsin kirjanurkka
*'***
tiistai 15. syyskuuta 2015
Linn Ullmann: Ennen unta
Saanen esitellä Arvidin ja Torildin: kaksi onnettoman
raivokasta ihmistä, jotka ihmettelevät, miksi menivät naimisiin kaksikymmentä
vuotta sitten heti lukion jälkeen, miksi he jatkoivat avioliittoaan sen jälkeen
kun Arvid rakastui Karoline-nimiseen tyttöön kuusitoista vuotta sitten ja miksi
he ovat naimisissa yhä tänäkin päivänä, kun kaikki, mikä on jäljellä, on selvää
vihaa, selvää pelkoa, selvää halveksuntaa, selvää epätoivoa.
Linn Ullmanin esikoisteos Ennen unta (Før du sovner, WSOY
1999, suomennos Tarja Teva) saapui luokseni lahjana lukijaltani: Kiitos Sanna!
Lienee kiveen hakattu, että ennen helvetti jäätyy kuin minä jätän
lukematta Ullmanin kirjoja, mutta
myönnän, että hänen esikoisensa vaati paljon tunteja yksin aurinkoisella
terassilla sulattelemassa. Hetken
mietin, että en kirjoita tästä mitään, tämä on ’mun ikioma salaisuus, että
tästäkin pidän’, vaikka kirja sattui kuin joku menetys tai
sairaus sekä myös ärsytti. Olen rauhoittunut. Hiukan. Pääsin ajatuksesta, että Ullmann on
panostanut esikoiseensa sietämättömän runsaasti ’kikkailua’ saadakseen huomiota.
Ensivaikutelma on huomionhakuisuus. Kuin rasittava lapsi joka hakee väkisin
huomiota, kun se ei hänelle muuten lankea. Päivät kirkastivat Ennen unta minulle,
sukukuvat eheytyivät. Asiaa auttoi ajan
lisäksi Ullmanin loistava loppuratkaisu, joka väistämättä kaartui kohti...ja
olen äärettömän iloinen, että saan omistaa tämän kirjan, joka alkaa yhdellä
eniten rakastamistani Rilken runoista, nyt ei edesmenneen ystäväni Eve Rehnin
(ent.Kuismin) suomentamana, vaan Anna-Maija Raittilan.
Ennen unta on hyvin ärsyttävän, nuoren Karin Blomin kertomus
sekä itsestään että omasta perheestään. Karin kuin maalaa perhekuvan, jossa hän
painottaa asioita mielensä mukaan, kertoo siekailematta sisarestaan Juliesta
mitä mieleen tulee, saa hänen häissään päähänsä valita, että vie sänkyyn kenet
huvittaa ja myös vastaanpyristelevät ja
varatut herrat, ivailee toisten avioliittoja, käyttäytyy miten huvittaa, tämä
Karinimme, joka ei kauneudessa vedä vertoja sisarelleen Julielle, mutta mikä
pahinta, hänen äitinsä Anni on vastustamattomin nainen, mitä on koskaan nähty,
hänestä Zlatko Dragovic sanoi tummalla äänellään englanniksi murtaen: ”Your
mother in that light, can you see. Look at your mother. Karin! Julie! Look at your mother! Her eyes, my
good, her eyes. Have you ever seen such eyes?” Annikin oli sitä mieltä,
että hän oli niin uskomaton, että ei ollut melkein tosikaan. No, hirveän ihana
perhe, sillä Karin uhkaili lapsena tappaa äitinsä koiran, sanoi jo tehneensä
sen, ja sai Annin niin suunniltaan, että tämä kuiskasi:
Karin, rakastan sinua, koska olen äitisi, mutta en pidä
sinusta mitenkään erityisemmin.
Siitä hetkestä Karin oppii selviytymisen keinon ja se on
valehtelu. Hänestä tulee mitä taitavin valehtelija, joten voimme vain miettiä,
onko mikään totta mitä hän kertoo. Epäluotettavin kertoja ikinä.
Epämiellyttävin lapsi ikinä, joka kasvaa kirjan myötä ja perheestään
epävakaasti välähdyksiä, sirpaleita tarjoten suhteellisen ehjäksi aikuiseksi.
Kirjan alku ja loppu ovat hänen aikuisuutensa sinetti ja siinä Ullmann teki
hienon yllätysvedon!
Karinilla on kuitenkin jotain, mitä ei ole Annilla eikä
Juliella, hän osaa laulaa. Kun hän laulaa, hän kuin loitsee kenet ikinä haluaa,
hän saa mitä haluaa laulullaan. Karin myös kuuntelee, kun Julie kertoo
avioliittonsa vaikeuksista ja miten vaikeaa on, kun on lapsi, Sander, kun Julie
vain haluaisi nukkua ja
en voi, en tiedä miten, anna minun olla. Joka aamu, ja ajattelen
kaikkea mitä voin sanoa jotta säästyisin nousemiselta. Jotta ei tarvitsisi tehdä
aamiaista. ei saattaa Sanderia päiväkotiin, mennä töihin, kohdata ihmisiä.
Ennen unta piirtää perhekuvan joka liikkuu
kolmekymmentäluvun New Yorkista yhdeksänkymmentäluvun Osloon. Jo perhekuva New Yorkista on outo: Siinä legendaarinen
Rikard Blom ja häen kaksi naistaan, vaimo June ja sitten vielä Junen sisko
Selma ja heidän edessään kaksi pikkutyttöä Anni ja Else. Naiset ovat
päärooleissa, mutta miehiä tulee ja menee. Ihmisiä katoaa. Annin mieskin, hänen
tyttöjensä isä lähtee, mutta ihan likelle vain, kymennen vuotta on hänelle
tarpeeksi. Lohduttomuus voisi vallata sukukudelman, sillä liian moni kulkee
kohti yksinäisyyttä, mutta Linnin piikikäs kynä on esikoisessa niin terävä,
että suvun monet hulluudet ja etenkin ikivanha, ilkeä, tupakoiva, riitelevä
Selma-täti pyyhkivät rätillä surumieltä!
Miten minusta tuli Linn Ullmannin lukija, alkoi ehdottomasti
kirjasta Aarteemme kallis, joka oli lukuvuoteni 2012 neljänneksi paras kirja. Silloinkin koin lukevani aivoliittoromaania,
kuten nytkin, mutta kirjoitin näin:
Myönnän kyynelehtineeni kirjaa lukiessa. Jokin satutti. Ehkä
roson kauneus. Olen herkkänä avioliittoromaaneille ja sitäkin tässä on.
Kuitenkin kirjan ja ehkä lukijankin juhlakalu on seitsemänkymmentäviisivuotiasjuhliinsa
ryyppäämällä valmistautuva Jenny Brodal, joka iästään huolimatta on upea
ilmestys.
Siis mehiläiskuningatar Jenny, joka oli äitinä yhtä
kyseenalainen kuin Ennen unta tarinan Anni!
Kun olen luonasi on myös avioliittoromaani, jossa
lukija saa seurata Stellan ja Martinin syväjäädytettyä avioliittoa ja joutuu
kuulemaan sen kumisevaa tyhjyyttä. Kirja on putoamisten kirja ja jo kirja-arviooni
kirjoitin, että
Mietin jo ottavani pitkälle syyslomalle mukaan Ullmanin
esikoisteoksen Ennen unta, mutta en voi. Luen sen joskus myöhemmin, sillä Linn
kirjoittaa tavalla, jolle olen liian altis. Hän kirjoittaa suoraan mieleeni.
Myöhemmin tulikin sitten ennemmin...Ullmanin tyylissä on jotain häijyä, jotain tahallista halua
satuttaa, saada lukija kavahtamaan, töytäistä lukija mahdollisuuteen, että ’tällaista
paskaa tämä elämä on.’
No, tässä sitä ollaan: En voinut
vastustaa taaskaan Ullmanin houkutusta, vaikka en selviäsi hänestä ollenkaan ellei hän joka kerta kehräisi verkkoonsa jotain kaunista ja julman kyynisessä Kun olen luonasi teoksessa se oli: Amanda, jonka nimi tarkoittaa: se jota tulee rakastaa.
Nyt kun kolme Ullmanin teosta on
luettu, on suosikkini edelleen Aarteemme kallis, joka sai minut kirjoittamaan
näinkin:
Linn on kirjoittajana lahjakkuus, jolla jännittävä, suorastaan
trillerimäinen juoni kietoutu sumun sanoihin. Tämäkin teos on sekä proosaa,
trilleriä että runoa. Linn on kirjoittanut sumulla, joka aamulla onkin jo kiveä
tai valkoinen kukka Mailandin puutarhassa. Jostain tulee tuoksu: L’Air du
Temps. Ja on joulukuu.
Ennen unta tarinan mehikäiskuningatar haluaa olla Anni,
mutta kukapa tietää, Selman kauneudesta ja viettelevyydestä elää suorastaan
legenda, joka on yhtä vahva kuin oli hänen kiukkunsa. Vielä viimeisenä elinpäivänään
hän oli raivopäinen, hapan ja vaativa. Hän haukkui mielestään tyhmän
kirjakauppiaan, yhden Norjan suurimman lehden päätoimittajan, hän haukkui hallituksen korkea-arvoisen
jäsenen sekä haukkui koko suvun soittamalla kaikille vuoronperään keskellä
yötä. Omissa hautajaisissaankan hän ei voi vaieta, vaan tuuppii Karinia
kipeästi kylkeen ja valittaa ettei Rikard ollutkaan häntä vastassa
tuonpuoleisessa kaiken lupaava hymy huulillaan. Ja kun pappi rukoilee, Karin
tuntee äkkiä kiihkeiden nuorten huulien kuiskaavan korvaansa:
*****
Osallistun tällä kirjalla Kirjallinen retki pohjoismaihin -haasteeseen
sunnuntai 13. syyskuuta 2015
Pirkko Jurvelin: Lapseni kuin nukke
Hämä – hämä häkki....
Irja tunsi, kuinka rakkaus suorastaan pakahdutti hänen
rintaansa. Rakkaus tähän täydelliseen, ihanaan lapseen. Ja hiukkasen myös
ylpeys. Mutta ei, niin ei saanut tuntea, eikä ainakaan näyttää kenellekään.
Rakkauden kanssa piti olla niin kauhean varovainen. Hän oli oppinut sen omassa
elämässään liiankin selvästi. Kun omat veljet kaatuivat sodassa, ja äiti ja isä
muuttuivat ihan puhumattomiksi, Irja oppi ymmärtämään, että rakkauden kanssa
tuli olla tarkka. Ja kun sitten Aimon, miehen, molemmat siskot kuolivat
keuhkotautiin liian nuorina, ja kahden vuoden kuluttua Aimon äiti – ihmiset sanoivat,
että hänen sydämensä murtui – niin taas hän joutui sen huomaamaan. Jos ei
rakastanut, niin silloin ei koskenut läheskään niin paljon. Rakkauteen ja siitä
aiheutuvaan suruun voi kuolla. Piti varoa.
Aurinko armas...
Eilen postissa saapui Pirkko Jurvelinin vaikuttavakantinen
kirja Lapseni kuin nukke (Kustannus Ves-Line 2015). Päätin heti, että Jari
Ervastin suunnittelema kansi lähtee marraskuussa mukaan Valitse Vuoden Kaunein Kirjan Kansi –kisaan. Illalla tartuin kirjaan, joka oli minulla kesken, mutta
äkkiä otin uudelleen käteeni Lapseni kuin nukke ja luin ensimmäisen sivun, joka
alkoi näin:"Lapsi oli kaunis kuin nukke. Ei, ei, vielä paljon kauniimpi. Vitivalkoiset,
luonnostaan taipuvaiset hiukset kehystivät...” Kylmänväreet raapivat sisintäni ja hyppäsin
pimeään.
Sandelinin perhe on kuin kaunis mustavalkoinen perhekuva ’50
luvulta: Äiti Irja, isä Aimo ja lapset...Keskiluokkainen, lapsirakas
opettajapariskunta ja heidän hyväkäytöksiset, menestyvät lapsensa. Kun uskaltaa
kurkistaa kuvan taakse, alkaa sattua, sillä kuten yleensäkin kauniit kuvat, mikään
ei ole sitä, miltä se kuvassa näyttää, on vain kipeää. Lapsia syntyy tiuhaan
tahtiin, sillä sota on jättänyt jälkensä ja suuret ikäluokat saavat syntyä kuin elämän voittamisen hyökynä. Syntyy kolme poikaa, joista kaksi kuolee, Viljo jää
henkiin, mutta hänkin saa sairauden jälkiseurauksena epilepsian. Se on asia,
jota äiti Irja häpeää, vaikka häpeääkin häpeämistään. Viljosta ei koskaan tule
perheen huomionsaajaa, vaan hän elää katveessa musiikillisesti lahjakkaana, syrjästäseuraajalapsena, joka viettää melkein kaiken aikansa lähellä asuvan ukkinsa
luona kutsuen tätä isäksi. Viljosta ei oikein tule harmia ukin kuoltuakaan,
sillä hän asuu kotona, käy kauppaopiston, saa töitä, mutta...Sen sijaan sitten
syntyvät tytöt Kerttu ja vuoden päästä Elina, joista kuopus vie äidin huomion
kaikellaan. Elina on kuin äidin aurinko, kuu ja tähdet, jonka lahjakkuus
purkautuu esiin jo kolmevuotiaana, jolloin kultatukka laulaa radiossa Hämä – hämä häkkiä
ja jo muutaman vuoden päästä esiintyy televisiossa telinevoimistelijana! Kerttu
on perheen älykkö, mutta hän ei hohda ja loista kuin kirkkain liekki Elina.
Kertulla ei ole kuitenkaan mitään hätää, sillä Kertusta tulee isän tyttö. Hänessä kumuloituu kirkkaana myytti isän tyttöjen vahvuudesta ja pärjäämisestä, sillä isän ihailu herättää hänessä rohkeasti itseensä uskovan nuoren naisen,
joka saa paljon ystäviä, matkustaa oppilasvaihtoon Saksaan, tietää jo varhain
valmistuvansa opettajaksi, löytää elämänkumppaninsa ja saa kolme tytärtä
Päivin, Pilvin ja Ellan. Kaikki olisi voinut olla niin hyvin, mutta...
Lapseni kuin nukke on tarina, jonka oli tultava kerrotuksi. Pirkko Jurvelin kirjoittaa rankasta aiheesta eli anoreksiasta, mutta ei oihkien, ei
voihkien, vaan tyyli on kuin Heinrich Bölliä eli toteava. Se etäännyttää kipua – tai sitten
se moninkertaistaa sen, sillä lakonisen tyylin vahvuus on kuin se olisi
oikeudessa todistettu: Se on tosi! Kirjan kertojat ovat äiti Irja, vanhempi
sisko Kerttu ja lopulta myös Kertun tytär Päivi. Äiti on liian liki Elinaa.
Kerttu asuu jo omillaan ja näkee paremmin. Hän ihmettelee, kun 17-vuotias sisko
vietää juhannusta äidin kanssa mökillä, hän ihmettelee äidin rakentamaa
suojamuuria, hän kauhistuu Elinan kuihtunutta olemusta. Kerttu yrittää puuttua
asioihin, mutta äiti tulee aina väliin suhistamalla Kertun olemaan nätisti, ’ettei
Elina vain suutu’. Irja myös selittelee Elinan tekemisiä ja tekemättä jättämisiä,
väistelyä ja valehtelua. Sisimmässään hämmentynyt Irja ihmettelee, miten tässä
näin kävi. Kerttu menestyy ja hänellä on ystäviä, perhe, matkoja. Elina asuu
kotona, hänellä ei ole ystäviä, hän vain laihtuu, mutta opiskelee kyllä pakonomaien kunnianhimoisesti ja saa lopulta tuntiopettajan paikan yliopistolta. Kertun mielestä taas liian helppo
ratkaisu jäädä tuttuihin nurkkiin, jättää auskultoimatta, jäädä kuin odottamaan
viimeistä kohtalon iskua:
Sitten tuli tilanne, jota olin ennakoinut siskolleni jo
vuosikymmeniä aikaisemmin: yliopistolta alettiin vähentää työpaikkoja, ja se
tuntiopettajuus, jota Elina oli hoitanut, laitettiin avoimeen hakuun virkana. Yliopisto
laittoi virkoja auki niin harvoin, että paikasta kiinnostuneita riitti.
Kerran hän pyysi minut työhuoneeseensa nähtyään minut yliopiston
käytävällä ja kertoi hakuprosessin etenemisestä. Paperien perusteella heitä oli
jäljellä kolme aika lailla tasaväkistä hakijaa.
”Jos minä en saa sitä virkaa, minä teen itsemurhan.”
En tiennyt mitä sanoa. Miksi Elina sanoi minulle noin? Hän
halusi kuulla minulta, että hän ihan varmasti saisi viran. Olihan hän hoitanut
sitä jo vuosikausia.
Viran sai Elinan työtoveri, häntä nuorempi ja varmasti
tarmokkaampi, iloinen nainen, joka myös oli jo vuosia ollut töissä
yliopistolla.
Elina ei tehnyt itsemurhaa, mutta työttömäksi joutuminen oli
sama asia kuin hänet olisi tapettu. Kuka tappoi? Kuka oli syylllinen?
Eilen 215 sivua meni nopeasti kuin tähdenlento. Kirja tuli
levottomiin uniini ja heräsin yöllä jopa laittamaan muutaman lauseen vihkooni. Kirja
meni minuun, sillä olin itse ollut sekä Elina että Kerttu, tunsin heidät.
Onneksi olin myös Vihervaaran Anna ja onneksi minulla oli isä kuin Kertulla! Ja
kaksi ihanaa äidinkielenopettajaa, joita saan kiittää paljosta. Minusta tuli
Kerttu jo varhain, mutta meni aikaa ennen kuin ympäristö havahtui. Tämä ei ole
tarina minusta tai sitten se on sitä ja se on tarina myös sinusta ja hänestä ja
meistä kaikista. Tyttäristä, siskoista, äideistä. Monet niin usein syyttävät
äitiä. Siinä on jotain pelottavan helppoa...
Vertailulta en voi välttyä, sillä ensimmäinen kirja joka
tästä tuli mieleeni on viime vuonna lukemani Delphine de Viganin Yötä ei voi vastustaa. On kertakaikkiaan asioita, joille ulkopuolinen ei voi mitään.
Silloin ei pidetä käräjiä siitä, kuka on syyllinen! Sitten muistin Joyce Carol
Oatesin Sisareni, rakkaani ja miten vertasin kirjan tapahtumia erään
ystäväni siskon tilanteeseen, jossa kunnianhimoiselle äidille ei riittänyt
mikään ja tytär sairastui anoreksiaan. Onneksi perheellä oli varaa, sillä
sairaalajaksoista tuli pitkät sekä kalliit ja meni vuosia parhailla psykiatreilla
ennen kuin kaikki oli kunnossa, melkein ehjää, mutta säröt näkyvät vieläkin. En
kuitenkaan koe Irjan olevan Oatesin kirjan Betsey Rampike...vai olisiko hänestä
tullut Betsey, mikäli Elina ei olisi alkanut vetäytyä omiin varjoihinsa?
Jää vain kysymyksiä vailla vastauksia: Miten Irjan olisi
pitänyt toimia? Olisiko Aimon pitänyt olla tiukempi ja pitää kiinni Elinan
saattamisesta hoitoon? Mitä enemmän Kerttu olisi voinut tehdä kuin mitä hän jo
oli tehnyt? En usko syyllistämiseen, sillä ystäväni, ’alan ihminen’, sanoi
minulle, että ’jos joku on päättäyt tavalla tai toisella lähteä, hän tekee sen
ennemmin tai myöhemmin.’ Haluan kuitenkin uskoa, että tunnelin päässä seisoo
joku vilkuttamassa tähdet sormiensa päissä vaikka nyt juuri koenkin:
niin hieno kirja! niin paljon hukattua elämää! tähtitomua!
*****
Tästä kirjasta on kijoittanut lisäkseni ainakin Kirjasähkökäyrä
*****
Terveys- ja hyvinvointikirjat Leena Lumissa
*****
Tästä kirjasta on kijoittanut lisäkseni ainakin Kirjasähkökäyrä
*****
Terveys- ja hyvinvointikirjat Leena Lumissa
perjantai 11. syyskuuta 2015
Syyskuun hyllyvät hyytelöt, syysmansikoita, omenapiirakkaa, omenasosetta ja...
Syyskuu, suosikkini kaikista, pettää tänä vuonna omenoiden suhteen, mutta olen huomannut blogeista, että toiset saavat hyvänkin sadon. Meidän saarella ainakin pihlajanmarjojen puuttuminen on vienyt omenat, mutta se ei estä ostamasta kotimaisia ja tekemästä herkullista omenapiirakkaa tai -sosetta niistä. Myös hyytelöiden valmistus kuuluu tähän kuukauteen, ja monen liharuoan melkein välttämätön herkku onkin mustaviinimarjahyytelö. Ohje löytyy kirjasta Syksyn makuja, mutta hyvin siihen voi soveltaa myös Suomalaista voimaruokaa kirjan karpalohyytelön ohjetta, jossa
hyvin tarkasti kerrankin selostetaan, miten hyytelöitymisen voi testata eli lue täältä
Syksyn makuja kirjasta löysin myös luumuhillon, josta tulikin meillä täydellinen makumenestys, vaikka en ihan taaskaan noudattanut ohjeita, mutta jotenkin näin se meni:
Ja hieman innostuin Syksyn makuja kirjan ohjeesta Kanelilla maustettu luumuhillo, jossa oli ohje yhdelle kilolle luumuja. Luumut piti ensin halkaista ja sitten poistaa kivi. Hah, hah, koittakaapa poistaa tuoreesta ja ihan kypsästä luumusta kivi;-) No, minä halkaisin luumut, mutta keitin kivineen päivineen. Ohjeen sokerin vaihdoin hillosokeriin ja puolitin sokerin määrän. Olen hirveän huono tottelemaan mitään sääntöjä, en noudata ikinä mitään ruokaohjeitakaan edes semmoisenaan, vaan muuntelen niitä. Lisäsin sen sijaan vaniljasokeria ja kanelit toki pidin mukana. Kun sose oli kiehunut, siivilöin sen ja sain näin lävikköön luumusosetta, josta kivet oli hiukan aikaa vievää, mutta helppoa noukkia pois. Sen jälkeen yhdistin liemen ja soseen ja siinä vasta tapahtui sitten sokerointi. Vielä pieni kiehautus ja sitten hiukan jäähdytin ennen purkkeihin laittoa. Maistoin ja se maistui aivaan taivaalliselta eli oli vaivan väärti! Purkkeihin laitoin mukaan myös kanelitangot, sillä olen aivan hulluna kanelin makuun.
Kirsikat laitetaan purkkeihin runsaan sokerin ja alkoholin kanssa eli kirkasta viinaa. Purkit suljetaan hyvin ja säilytetään kellarissa. Niitä käännellään silloin tällöin ja joskus joulukuun alussa sitten pullotetaan odottamaan
joulun pyhien jälkiruokahetkiä. Tulee tosi kaunista ja hyvänmakuista, joten voi antaa vaikka ystävälle lahjaksi kaunissa pullossa. Tämä vinkiksi myös heille, jotka ovat ihmetelleet, mitä tekisivät kirsikkasatonsa kanssa. Ja voihan tätä tehdä, mistä hedelmistä tai marjoista haluaa. Syksyn sadosta vähän sekosimmekin, koska
nautimme syyskuun ensimmäisenä päivänä elämämme parhaat mansikat! Olimme ostaneet kummallekin puolen kilon rasiat, sillä Polkaa oli jo säilötty pakastin täyteen ja toinen mustikkaa. Emme muistaneet mansikan nimeä ja lisääkin teki mieli, joten kolme kertaa samalla viikolla ajoimme noutamaan superjälkkärit tätä herkullista myöhäismansikkaa, jonka nimi on Malwina. Tämä on uusi tulokas ja Malwinan maun sanotaan muistuttavan 'vanhanajan mansikkaa' ja oi totisesti!: Nyt meillä lukee kalenterissa, että 'muista: elo-syyskuun vaihteessa Malwinaa.'
Vaikka niitä omia omenoita ei tänä vuonna meillä saatukaan, valmistan kuitenkin helppoa ja herkullista omenapiirakkaa, jota nautitaan runsaan vanhanajan vaniljakastikkeen kera.
Kotimaisista omenoista valmistuu myös kanelinen, vaniljainen omenasose, jota olen joinakin syksyinä tehnyt päiväkausia ja kaikki on nautittu tavalla tai toisella.
Onhan tätä vähän ikävä, mutta ensi syksynä sitten...
Keijunmekkoon on viety lisäkuvia, mutta
syyshortensiat saavat vielä odottaa punastustaan. Edessä viime elokuun lopulla istutettu Vanille Fraise. Nuo takana ovat syyshortensiat sijaitsevat siis sisääntulossa ja ne ovat jo 35 vuoden ikäiset.
Seuraan myös täältä etäältä äidin viime vuonna istuttamaa Bombshell -syyshortensiaa. Tämän kuvan otin elokuulla ja nyt jatkokuvat ovat kiinni sisarestani. Yhtenä yönä Luvialla oli ollut vain noin +1, joten pikkupensas on alkanut punertaa jo. Pidin paljon tämän pensaan runsaudesta ja ryhdistä. Jotenkin vain niin suloinen!
"Jokainen kuukausi on ystäväin, mut omenakuuta eniten ma rakastan."
- L.M.Montgomery -
Love
Leena Lumi
hyvin tarkasti kerrankin selostetaan, miten hyytelöitymisen voi testata eli lue täältä
Syksyn makuja kirjasta löysin myös luumuhillon, josta tulikin meillä täydellinen makumenestys, vaikka en ihan taaskaan noudattanut ohjeita, mutta jotenkin näin se meni:
Ja hieman innostuin Syksyn makuja kirjan ohjeesta Kanelilla maustettu luumuhillo, jossa oli ohje yhdelle kilolle luumuja. Luumut piti ensin halkaista ja sitten poistaa kivi. Hah, hah, koittakaapa poistaa tuoreesta ja ihan kypsästä luumusta kivi;-) No, minä halkaisin luumut, mutta keitin kivineen päivineen. Ohjeen sokerin vaihdoin hillosokeriin ja puolitin sokerin määrän. Olen hirveän huono tottelemaan mitään sääntöjä, en noudata ikinä mitään ruokaohjeitakaan edes semmoisenaan, vaan muuntelen niitä. Lisäsin sen sijaan vaniljasokeria ja kanelit toki pidin mukana. Kun sose oli kiehunut, siivilöin sen ja sain näin lävikköön luumusosetta, josta kivet oli hiukan aikaa vievää, mutta helppoa noukkia pois. Sen jälkeen yhdistin liemen ja soseen ja siinä vasta tapahtui sitten sokerointi. Vielä pieni kiehautus ja sitten hiukan jäähdytin ennen purkkeihin laittoa. Maistoin ja se maistui aivaan taivaalliselta eli oli vaivan väärti! Purkkeihin laitoin mukaan myös kanelitangot, sillä olen aivan hulluna kanelin makuun.
Kirsikat laitetaan purkkeihin runsaan sokerin ja alkoholin kanssa eli kirkasta viinaa. Purkit suljetaan hyvin ja säilytetään kellarissa. Niitä käännellään silloin tällöin ja joskus joulukuun alussa sitten pullotetaan odottamaan
joulun pyhien jälkiruokahetkiä. Tulee tosi kaunista ja hyvänmakuista, joten voi antaa vaikka ystävälle lahjaksi kaunissa pullossa. Tämä vinkiksi myös heille, jotka ovat ihmetelleet, mitä tekisivät kirsikkasatonsa kanssa. Ja voihan tätä tehdä, mistä hedelmistä tai marjoista haluaa. Syksyn sadosta vähän sekosimmekin, koska
nautimme syyskuun ensimmäisenä päivänä elämämme parhaat mansikat! Olimme ostaneet kummallekin puolen kilon rasiat, sillä Polkaa oli jo säilötty pakastin täyteen ja toinen mustikkaa. Emme muistaneet mansikan nimeä ja lisääkin teki mieli, joten kolme kertaa samalla viikolla ajoimme noutamaan superjälkkärit tätä herkullista myöhäismansikkaa, jonka nimi on Malwina. Tämä on uusi tulokas ja Malwinan maun sanotaan muistuttavan 'vanhanajan mansikkaa' ja oi totisesti!: Nyt meillä lukee kalenterissa, että 'muista: elo-syyskuun vaihteessa Malwinaa.'
Vaikka niitä omia omenoita ei tänä vuonna meillä saatukaan, valmistan kuitenkin helppoa ja herkullista omenapiirakkaa, jota nautitaan runsaan vanhanajan vaniljakastikkeen kera.
Kotimaisista omenoista valmistuu myös kanelinen, vaniljainen omenasose, jota olen joinakin syksyinä tehnyt päiväkausia ja kaikki on nautittu tavalla tai toisella.
Onhan tätä vähän ikävä, mutta ensi syksynä sitten...
Keijunmekkoon on viety lisäkuvia, mutta
syyshortensiat saavat vielä odottaa punastustaan. Edessä viime elokuun lopulla istutettu Vanille Fraise. Nuo takana ovat syyshortensiat sijaitsevat siis sisääntulossa ja ne ovat jo 35 vuoden ikäiset.
Seuraan myös täältä etäältä äidin viime vuonna istuttamaa Bombshell -syyshortensiaa. Tämän kuvan otin elokuulla ja nyt jatkokuvat ovat kiinni sisarestani. Yhtenä yönä Luvialla oli ollut vain noin +1, joten pikkupensas on alkanut punertaa jo. Pidin paljon tämän pensaan runsaudesta ja ryhdistä. Jotenkin vain niin suloinen!
"Jokainen kuukausi on ystäväin, mut omenakuuta eniten ma rakastan."
- L.M.Montgomery -
Love
Leena Lumi
keskiviikko 9. syyskuuta 2015
Eija Aromaa: Asiakirjat
4. asiakirja
rakennustyömaan eteen
oli asennettu
ohikulkijoille silta jota
pitkin ihmiset
vaelsivat
omiin suuntiinsa
minä istuin
lasitetussa konttorissa
violetti ionivalo oli kohdistettu
niskaani ja aavistin vaeltajien
näkevän
levottomuuteni...
sattumanvaraisuudesta
johtuen
jatkoin elämääni vaikka käperryin
havaitsemattomaksi
hiukkaseksi koska
olin
pienempi kuin tunnetut mittayksiköt
oletettu
elämää ei olla
kyetty todistamaan ja
empiiristen
tutkimusten mukaan
mitään rakennustyömaata ei ole
Eija Aromaan
uusin teos Asiakirjat (ntamo 2015) on hyvin erilainen kuin hänen aikaisemmat,
paitsi tankarunot ovat edelleenkin kaikessa tiukasti mukana, mutta aivan eri tavalla
kuin kirjoissa Kallio. Tankoja tai Tankapyöräilijän talvi. Se alkaa jo kannesta, Eijan upeasta kuvasta. Nyt on
reaalitodellisuutta, jonka kukin voi kokea tavallaan, niitä ovat kirjaan
liitetyt 10 asiakirjaa, joista alussa näyte asiakirja 4:n parista säkeestä. Tuli outo
olo, selvästi olin Stalinin
urkintajärjestelmän uhri, jossakin, missä kuka vain voi tehdä toiselle mitä vain, jossakin,
missä kuka vain voi tehdä valheellisen paljastuksen, jossakin, missä
sattumanvaraisuus sanelee elämän ja lopulta se, mitä luulet olevaksi, on se
vaikka rakennustyömaa, sitäkään, edes sitä ei ole. Olin vankileirien saaristossa.
Soudan sinua
pitkin pois
pelkojeni
vankileiriltä.
Piikkilangat
repivät
hiertymiä
polviini.
Kirjastonhoitaja
ja runoilija Eija Aromaan kertoo:
Kirjassa on
monta tasoa, tarina ja niissä piilotettuja tarinoita. Jokainen lukee, minkä
kokee ja näkee. Lukija voi löytää Asiakirjoista päivänpaisteensa tai viileän
varjonsa. Ehkä maiseman, jota kohti kulkee ja miettii saavuttaako sen...
Minulle jo
yksi tanka oli tarina, aloin muistella Herta Müllerin teoksia, pelon maantiedettä, olin
metsämansikoiden tuoksussakin runoproosassa, joka oli vaarallinen leikki:
Metsämansikat,
kimaltavat
rubiinit
polun
laidalla.
Tahmeissa taskuissani
takertunut
odotus.
Tanka on
tanka, mutta jollekin se voi olla myös tarina. Tämä on kaunis, sillä olemme
jääurkujen konsertissa:
Kilisevässä
tyrskyssä
pelon pienet
kristallikiteet
soivat jään
ensimmäistä
paljasta
sinfoniaa.
Asiakirja 8,
avannee konsertin pelkoa, mutta minä haluan olla vieläkin jääuruissa:
Sinfonia soi
meren
juhlasalissa.
Taivaanrannassa
kiiltävä
peilisali,
syvänpunaiset
verhot.
Ah,
syvänpunaiset verhot. Olemmeko me Pietarissa, kuulenko kadulla Ahmatovan
askeleet vai Aleksandra Fjodorovnako runoilee peilien kuiskeesta. Nevako noin
soi...
9. asiakirja
sain kutsun joukkotarkastuksiin
joita
valovontaviranomaiset
suorittavat
keinotekoisissa olosuhteissa
haluten tutkia
uskottavuuttani
Huimaa! Eija
Aromaa suorastaan kiitää Pegasoksellaan tähtitaivaan halki. Kaari vain kasvaa,
tähdet kiirehtivät tuikkimaan kiihkeämmin. Lukekaa itse. Kokekaa jokainen
asiakirja. Teistä itsestänne riippuu, miten tankat avautuvat, missä sitten
olette, kuka olette, kestääkö jää, peilaatteko valon räjähdyksessä, huudatteko kallion kutsuhuutoa vai jäättekö
varjohin rapisemaan.
Tänä aamuna
en saa
pimeydeltä suun-
vuoroa ja
jään
varisseiden
vaahteran
varjoihin
rapisemaan.
maanantai 7. syyskuuta 2015
René Nyberg: Viimeinen juna Moskovaan
Saksan hyökkäys alkoi 22.6.1941 ja Riika vallattiin 1.7.
Karl Alenius kuvaa sodan alkua ”Baltian kansannousuksi Neuvostoliittoa vastaan”.
Ensimmäistä kertaa latvialaiset ottivat saksalaiset innostuneina vastaan. Latvian
radio soitti ensin Latvian kansallishymnin ja sen jälkeen kolmannen valtakunnan
tunnuslaulun Horst Wessel.
Solženitsynin mukaan juutalaiset luottivat omaan
elämänkokemukseensa. He muistivat, että saksalaiset olivat edellisen sodan
aikana suhtautuneet muita suvaitsevammin juutalaisiin.
Abram Tukatsier kuvasi samoin sanoin omaa kokemustaan
saksalaisten aiemmasta miehityksestä vanhemmalle tyttärelleen Maschalle ja
tämän viulistimiehelle Josef Jungmanille, jotka olivat päättäneet, etteivät he
jää odottamaan saksalaisia. Maschan vanhemmat eivät estäneet nuorta paria
lähtemästä. Äiti rohkaisi nuoria ja kehoitti Josefia ottamaan viulunsa mukaan.
Hän halusi antaa Maschalle briljanttikorvakorunsa, mutta Mascha kieltäytyi,
sillä ne olivat isän lahja äidille. Mascha olisi ottanut nuorimman sisarensa
Merin eli Merchenin mukaan, mutta 18-vuotias Meri oli vilustunut. Äiti puristi
nuorimman tyttären syliinsä ja totesi, ettei hän voi päästää tätä...
René Nybergin teos Viimeinen juna Moskovaan (Siltala 2015)
on kirjoitettu niin elävästi ja hyvin, että lukija välllä unohtaa tahrat
paperilla: veri, pelko, petos, karkotus, kuolema. Miten Nyberg osakaan
rytmittää niin, että lukija hetken lepää brijanttikorvakoruissa ja viulussa,
kun jo tapahtuu yksi kirjan käänteentekevimmistä tapahtumista: Mascha ja Josef
ehtivät viimeiseen junaan, joka lähtee Riiasta Moskovaan. Tapahtumalla on monta
seurausta, mutta huolimatta Maschalle ikuisesti jäävästä surun muistotaakasta,
he selviävät hengissä sekä natseista että venäläisistä ja saavat tyttären
Lenan.
Viimeinen juna Moskovaan on Nybergin kertomus oman äitinsä
juutalaisen suvun historiasta, mutta kertoo samalla paljon vähän kirjoitetusta
aiheesta eli baltian-ja suomenjuutalaisista, joista viime
mainittu aihe tuntuu olleen melkein tabu, niin vähän olen tietoa asiasta löytänyt.
Kuvassa alla kirjoittaja äitinsä Feige (Feigo, Fanny) Tokazierin kanssa.
Kaikki alkaa kielletystä rakkaudesta, jota uhkasi jopa
kunniamurhan varjo. Feigen vanhemmat halusivat tyttärensä avioituvan
juutalaisen kanssa. Suku oli Venäjältä lähteneitä ortodoksijuutalaisia ja heidän
käsityksessään seka-avioliitto johtaisi ”peruuttamattoman koskemattomuuden ja
pyhyyden menetykseen.” Menestyksellistä miesten pukimoa Helsingissä pitävä
Meier Tokazier päätti naittaa tyttärensä vain juutalaiselle ja lähetti Feigen
Maschan luo Riikaan veljensä Abraham Tokazierin perheeseen. Toki Feigella oli
hauskaa rakkaan serkkunsa Maschan kanssa, mutta hänen sydämensä kuului jo Bruno
Nybergille. Vahva Mascha tietysti yllytti serkkuaan seuraamaan sydämensä ääntä
ja niin alkoi draama, jossa poliisi kehoitti Brunoa aseistautumaan. Jossain
vaiheessa myrsky vesilasissa tyyntyi, mutta perhe hylkäsi Feigen ikiajoiksi.
Kuvassa serkukset Feigo ja Mascha Esplanadilla 1930.
Miksi tämä kirja on minulle hyvin mieleen, on jo edellä mainittu
Nybergin elävä kirjoitustyyli: Jos kaikki kirjoittaisivat historiasta kuten
René Nyberg, me muistaisimme menneisyytemme, emmekä olisi tuomitut ikiajoiksi
toistamaan virheitämme! Toisen syyn lukijani jo tietävätkin ja niiden nimittäjä
on historia, erityisalueina juutalaisuus, kolmas valtakunta, Venäjä...Viime vuonna lukuvuoteni paras kirja oli Edmund de Waalin Jänis jolla on meripihkanväriset silmät, suuri juutalainen sukutarina, joka kohta vie minut
Wieniin ihmettelemään Ephrussin suvun omistamia taloja, niitä, joita Edmund
kävi katsomassa. Nyt tämä Nybergin kirja liippaa likempää, joten koemme paljon
tuttua, mutta sellaista, jota ei ole koskettanut ellei ole ollut juutalaisia
ystäviä. Renée nimittäin kävi saksalaista koulua Helsingissä, koska siellä
käytettiin opetuksessa saksaa, ruotsia ja suomea. Äiti halusi nämä kielet
pojalleen vahvoina. Renéen ystävänä oli siten mm. SS-miehen poika Gerd. Saksalaisessa
koulussa Renén äidin juutalaisuus ei ollut mikään ongelma. Koulu ei myöskään
mitenkään sytyttänyt Saksa-innostusta ja Renékin kävi Saksassa ensimmäisen
kerran vasta opiskelijana. Hänestä tuli sen sijaan diplomaatti ja vuonna 2000
hänet nimitettiin suurlähettilääksi Moskovaan.
Helsingissä oli kuitenkin rauha maassa ja demokratia, toisin
oli kirjan toisella pääparilla Mascha ja Josef Jungmanilla Neuvostoliiton
hallitsemassa Latviassa. Aluksi kaikki tuntuu hyvältä, töitä riittää ja Josef
saa tienata viulunsoitollaan, kunnes Stalinin luoma urkinta- ja ilmiantojärjestelmä iskee häneen: Joku ilmiantaa hänet nimettömällä kirjeellä ”moraalisesti
epäluotettavana neuvostovastaisena aineksena”. Työt hupenevat ja lopulta
Josefille jää vain yksityistuntien antaminen. Kuvassa Josef oppilaineen:
Tarmokas, intuitiivinen Mascha ottaa perheen kohtalon
haltuunsa ja järjestää heidät monen jännittävän tapahtuman jälkeen Israeliin.
Tytär Lena viihtyy maassa hyvin, mutta Josef kokee vain kuumuutta ja melua,
joista hän kärsii. Jälleen kerran Mascha tekee jotain uskomatonta, hän hankkii
itselleen ja miehelleen Saksan kansalaisuuden, Josefhan oli alunperin
saksalainen, ja vielä hakee ja saa korvauksia suvun menetetyistä omaisuuksista.
Berliinistä tulee heidän kotinsa ja Josef saa rauhan. Tästä he saivat kiittää
paitsi Maschan tarmoa myös Nybergin isän Brunon suhteita. Vaikka perhe oli
hylännyt Feigen aikanaan, kirjassa on paljon liikuttavia sukutapaamisia etenkin
’suojasään’ aikana, milloin Helsingissä, milloin Leningradissa.
Yllä Fanny ja Bruno itsenäisyyspäivän vastaanotolla 1957.
Viimeinen juna Moskovaan on jännittävä, liikuttava ja tosi.
Teos sisältä sukupuun kuten de Waalin kirjakin, mikä auttaa kiinnostunutta
lukijaa paljon. Myös henkilöhakemisto löytyy ja nyt en voi olla vihjaisematta, että
Renén ja Lenan pikkuserkku Aleksandr Kušner on yksi Venäjän tunnetuimmista
runoilijoista. Aleksandr taas on Joseph Brodskyn ikätoveri ja ystävä...ja
Kušnerin runon Apollo lumessa suomentaja, Jukka Malinen kertoo jälkisanoissa myös Anna Ahmatovasta!
Pylväskäytävä lumessa, Apollo
valkeassa turkislakissa, seppeleen peittäneessä,
kellertävän tiaisen vangitsemana
ja polviin ulottuvan kinoksen.
Tämän hohteen, tämän purevan kirvelyn
kylvää silmiin hopeainen tomu!
*****
lauantai 5. syyskuuta 2015
tulisit vaikka tuskassa sydänyön hetkenä niin että...
tulisit vaikka tuskassa
sydänyön hetkenä
niin että pimeys verhoo itkun
tulisit ahdistukselta salaa
vailla sanojen tai
seurustelemisen velvoitusta
kuin ottaisit lomaa itseltäsi
ja minä
ottaisin sinut vastaan pimeässä
siirtäneenä itseni syrjään
vailla kasvoja kuin yö
kuin ei-kukaan
vain yötä ja hiuksia
painautuisit minuun
lievittäisit itsesi minussa
antaisit minulle lievityksen
ja lähtisit hiljaa
puhdistuneena liiasta tuskasta
kuin minä, yö
- Sirkka Selja -
Aurinko on tallella Valitut runot 1942-1985 (WSOY 1988)
kuva Edward Munch
sydänyön hetkenä
niin että pimeys verhoo itkun
tulisit ahdistukselta salaa
vailla sanojen tai
seurustelemisen velvoitusta
kuin ottaisit lomaa itseltäsi
ja minä
ottaisin sinut vastaan pimeässä
siirtäneenä itseni syrjään
vailla kasvoja kuin yö
kuin ei-kukaan
vain yötä ja hiuksia
painautuisit minuun
lievittäisit itsesi minussa
antaisit minulle lievityksen
ja lähtisit hiljaa
puhdistuneena liiasta tuskasta
kuin minä, yö
- Sirkka Selja -
Aurinko on tallella Valitut runot 1942-1985 (WSOY 1988)
kuva Edward Munch
torstai 3. syyskuuta 2015
Pentti Haanpää: Kauneuden kirous
Siinä hän seisoi kynttilöineen ja epäilemättä hän itsekin tietää olevansa kaunis. Sellainen on hänen ryhtinsä, nopeat välähtävät sivusilmäykset, joilla hän toisinaan tarkastelee kansaa. Hänellä on nuoren ihmisen usko, että tuolla väkijoukossa, kaukaa tulleissa, voisi olla jotakin perin mielenkiintoista, hänelle kuuluvaa, kaiken muuttavaa...
Hänen vartalonsa on sorea ja siinä on ryhtiä, vaaleat kasvot
eivät ole pullamaisen pyöreät, eivätkä lapamaisen soikeat. Ne ovat sellaiset,
että katsoja uskoo, että niiden pitääkin olla sellaiset. Silmissä on säihkyä,
välkettä, hampaat välähtelevät valkoisina ja tukka kihartuu somasti. Hän on
niitä naisia, jotka vaikuttavat miehiin ensisilmäyksellä kuin ilmestys.
Pentti Haanpään pienoisromaani Kauneuden kirous (Into 2015)
ei olekaan mikä tahansa sivuun unohdettava tarina, vaan se kantaa itsessään
ikiaikaista varoitusta, joka on suunnattu kauniille naisille ylpistymisen,
huoraamiseen lankeamisen ja monen muun pahan varalta. Kirjan alkusanoissa,
jotka on kirjoittanut Pentti Haanpää elämäkerran kirjoittanut Matti Salminen,
Haanpää kiteyttää elämän pinnallisiin arvoihin luottamisen vaaran näin:
”Ihmisen kauneudesta sukeutuu elämän rumuus.” Miten sopivaa, että lauseessa
puhutaan ihmisestä ja suomen kieli ei paljasta sukua, mutta kyllä kirjan
tarinasta oivasti käy esiin, että kaiken pahan ansa ja miesten tuho on köyhän
torpan tyttö nimeltään Anna Ansala.
Miehet ovat kautta aikain kovasti huolehtineet naisen
siveellisyydestä kun ovat sitä toisaalla samanaikaisesti yrittäneet kaikin
tavoin tuhota, kuten tässäkin kirjassa käy ilmi. Jo se, että Pentti Haanpää sai
romaaninsa aiheen 1800 –luvulla syntyneeltä isältään Mikko Haanpäältä, kertoo
pitkästä, naisen siveellisyyden puolesta huolehtimisen uhrautuvasta
aikajanasta.
Köyhään torppaan syntynyt Anna kantaa kauneutta, joka
pelästyttää jo hänen isänsä. Kun Annan sisko Manta pääsee ensin piiaksi ja
lopulta emännäksi Rekolan taloon, olisivat maailman kirjat vallan sekaisin,
ellei Manta olisi ulkonäältään arkinen, kovasti työteliäs ja hyvin
sikiävä, sillä perillisiä varten ja veren vaihtamiseksi joskus suuriin tiloihin
pääsivät piikatytötkin aittojen avaimia kantamaan. Rekolasta Annakin piikana
aloittaa, mutta hän tietää, että elämä on luvannut hänelle jotain enemmän,
jossain odottaa jotain parempaa. Miehen kohdalla tämä olisi katsottu
normaaliksi ja kiitettäväksi pyrkimykseksi, mutta naisen kohdalla jo ajatuskin
jostain enemmästä oli ylpeyden syntiä ja se synti tietysti johtui Annan
ylpeästä kauneudesta! Oijoi, paljon ylpeämpi olisi Annan pitänyt olla, sillä jo
Mantan häissä alkaa häntä synnintielle vokotella naimisissa oleva äijänkäppänä
Korteisen Jaako, eikä ollenkaan muut kuin huorinteot mielessään. Anna uskoo,
mitä toinen valehtelee ja lähtee leikkiin mukaan eli Korteiselle ensin piiaksi
eli jalkavaimoksi. Kun Korteisen vaimo saa tietää asian tilan, sanoo hän toden
sanan:
”Ja sinä nuori ja komea ihminen tyydyit tuohon vanhaan
tuulimyllyn lämmittäjään!”
Siinäpä se ja siitä alkoi pian seuranneesta emännyydestä
huolimatta Annan syöksy turmioon. Tuli elämän rangaistus kauneudesta ja
paremman elämän toivosta ja pyrkimyksestä. Mies seurasi toistaan ja mitä
ihmeellisimmillä juonilla vokottelivat hyväuskoista naista, pilasivat
hyveellisen kauneuden synnin rumuudeksi. Missä oli Annan ylpeys? Miksi Anna
tyytyi äijiin, joihin kukaan hänen näköisensä ei koskisi tikullakaan? Miksei
Anna kartuttanut varallisuuttaan vaivihkaa, vaikkakin naisen raha oli tuohon
aikaan miehen vallassa, niin leskenä hän olisi voinut olla jo itsellinen,
varakas ja ennen kaikkea valita arvoisensa elämänkumppanin?
Kauneuden kirous on terveellinen muistutus meille naisille
siitä, että oikeastaan niinkään paljoa ei ole muuttunut: Mikä on miehen hyve,
on naisen pahe. Pentti Haanpään pienoisromaanissa moraalitarinan koodisana on
kauneus, johon on ympätty koko naiselta odotettava käytösnormisto. Ukkosena
jylisevä kertomus naisen kauneuden kiroista, siitä miten nainen, joka luulee
olevansa jotakin, lopulta menettää kaiken. Tavallaan teos on vähän sellainen
selkosanainen uhkakuva, jossa etenkään kaunis nainen, ei voinut ilman rangaistusta
jättää rumaa ja mitätöntä miestään paremman toivossa. Nainen, joka laskee vain
kauneuskortin varaan, menettää hyveellisyytensä moninkertaisesti ja lopullinen
niitti tulee vanhenemisen muodossa, sillä eihän vanha nainen voi olla kaunis ja
se on Annankin uskottava:
Nyt kääntyessään katsomaan elettyä elämäänsä vanhana,
kuoppasilmäisenä ja vähän väkäleukaisenakin, Anna näki menneen kauneutensa kirottuna
lahjana, joka oli turmellut hänen elämänsä. Sillä koskaan hän ei ollut kokenut
elämän onnea. Ihmisen kauneudesta oli sukeutunut elämän rumuus...
Voi Anna, mutta entäs ne kaikki rumat miehet, joiden
annoit kajota itseesi, katso miltä he näyttävät! Sinusta sanotaan, että olet
esimerkki ihmisestä, jolle mikään ei riitä, mutta entäs ne huoraavat äijät, miksi
niille ei riittänyt mikään, eikä varsinkaan oman puolison rakkaus. Eikös synti
ole sama, tekee sen mies tai nainen? Ei, ei se ole sama. Anna, terveiset täältä
2000 –luvulta, jossa miehet hoitavat vaativia vakansseja ja päättävät maamme tärkeistä
asioista. Sellaiset miehet niistä
päättävät, jotka ottavat kuvia sukupuolielimistään ja sitten lähettelevät niitä
alapääkuviaan naiselta toiselle. Ei se ole miehen tekemänä mikään rikos! Vaan jos samassa
tehtävässä oleva nainen noin tekisi, hänet erotettaisiin työstään ja
laitettaisiin hoitoon ja sen jälkeen tuomiolle.
Rikosnimike olisi varmastikin ’kauneuden kirous’.
*****
Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Kaisa Reetta
keskiviikko 2. syyskuuta 2015
Peter James: Kuolema merkitsee omansa
Pahan käsite oli aina kiehtonut Van Damia, jo ensimmäisistä
opiskeluvuosista lähtien. Olivatko jotkut ihmiset syntyneet pahoina, vai
tuliko ihmisestä paha jonkin tapahtuman seurauksena? Ja ensin oli tietysti
määriteltävä, mitä pahalla tarkoitettiin. Tätä aihetta hän oli pohtinut jo
kolmessa kirjassaan, pääsemättä kuitenkaan tyydyttävään johtopäätökseen.
Hän kirjoitti juuri muistiinpanoja edellisestä potilaasta –
mies oli lähes yhtä vanha kuin hän itsekin, muttei kyennyt hyväksymään sitä,
etteivät naiset enää heittäytyneet hänen syliinsä – kun hänen sihteerinsä
soitti sisäpuhelimella ilmoittaakseen, että hänen seuraava potilaansa oli
saapunut. Tohtori Harrison Hunter.
Peter Jamesin uusin Roy Grace –sarjan teos Kuolema merkitsee
omansa (You Are Dead, Minerva Crime 2015, suomennos Maikki Soro) on
ehdottomasti sarjan paras! Nyt voin jättää takertumatta hänen ensimmäisiin
kultakautensa trillereihin silloin kun Roy Gracen virkamiesmäisyys ja
kunnollisuus puuduttaa minut kiukkutilaan. Voin siis tässäkin kertoa nyt ihan
vapaasti pitäneeni kaikista sarjan kirjoista ja toisista hyvinkin
paljon, mutta rikosylikomisario Roy Gracen omahyväiskunnollinen olemus nostaa
verenpainettani. Who does he think he is? No, nyt alkaa pintakuorrutus karista
hänen järkkymättömältä elämältään, jossa hän on säilyttänyt ryhtinsä, vaikka
Sandy-vaimo katosi kymmenen vuotta sitten. Menossa uusi kierros ja
vauvakin on jo syntynyt eli auringon pitäisi langeta uuden elämän ylle, vaikka...Pidän ihan hippusen Roysta, koska hän pitää koirista.
Humphrey on hänelle hyvin tärkeä ja Roy paljastaa piilottamansa huumorintajun
vaikka tässä:
Humphrey kamppaili vinkuvan kumilelunsa kanssa elämästä ja
kuolemasta.
Mikä tekee juuri tästä yhdennestätoista Jamesin dekkareista
parhaimman?
Ensinnäkin jo alun sitaatissa mainittu aihe, joka on ikiaikainen:
On kaksi koulukuntaa, joista toisen mielestä lapsi on aina viaton, syntyy siis
puhtaana ja pahaan kyvyttömänä ja sitten ovat he, joiden mielestä lapsikin
voi kyetä murhaan. Agatha Christien Hercule Poirot on muutamaankin kertaan
tuuminut kenen vain pystyvän murhaan, jopa lapsen. Ajatus on kiinnostava!
Sitten se yleisempi kuppikunta on sitä mieltä, että elämän olosuhteet
aiheuttavat ihmisen pahuuden: Tästä viimeisestä on loistava esimerkki Pärttyli Rinteen Viimeinen sana
Toisekseen: Nyt Peter James on todellakin paneutunut
juonikudelmaan eli vaikka pysymme samassa aikatasossa ja vain piipahdamme
eräässä sisäoppilaitoksessa ’70-luvulla, tarina on riittävän monitahoinen,
henkilöt kiinnostavia ja Roy Grace saa suurimman osan aikaa olla
syrjästäkatsojana, vaikka hän muuta ehkä luulee. Royn lähin mies Glenn Branson
on kovasti mieleeni ja hän saa nyt näyttää kyntensä. Jännityksen onneksi,
Brightoniin ilmestynyt tai siellä aina asunut sarjamurhaaja on pääroolissa.
Aluksi lukija ei tiedä, kuka hän on, mutta kun alkaa arvata, jännitys vain tihentyy.
Kolmanneksi: Tempo! Peter Jamesin parhautta on aina ollut
tempo. Ei mitään hirveää actionia, vaan Poirotmaista tarkkailua, pettämistä,
valehtelua, ihmissuhdekiemuroita, psykologista jännitystä, surua, menetystä,
rakkauttakin...kuin Valse triste.
Neljänneksi: Henkilögalleria on mitoitettu tarkalleen
oikein. Lukija ei rasitu miettiessään kuka kukin on, vaan voi antautua
jännityksen viemäksi.
Viidenneksi: Yllätykset! Sandy-kuvio saa uuden sävyn, aivan
uuden. Juonikuviokin sisältää, jotain täydellisen uniikkia. Glenn Branson yllättää upeasti. Minäkin joudun yllätetyksi: Kirjassa on
mukana mies, jonka tunnen! Mies, josta pidän ja joka on tukenut minua eräänä tammikuun päivänä ja vähän muulloinkin, mies joka saa minut nauramaan..., mutta
en tiennyt hänen olevan ehdonalaisessa törkeästä huumausainerikoksesta, enkä
ole ikinä kokenut häntä vainoharhaisena.
Kuudenneksi: Kuolema merkitsee omansa on sietämättömän jännittävä, hyytävän
pelottava, juuri sellainen kuin napakymppidekkarin tuleekin olla!
Seitsemänneksi: Saamme myös ripauksen Jack Londonia, sillä
muistattehan Bella Moyn...
Olen mieluummin tuhkaa kuin pölyä!
Haluan, että kipinäni syttyy kirkkaaseen liekkkiin
eikä hiivu kuin lahoava puu.
Olen mieluummin loistava meteori, jonka jokainen atomi...
Brightonissa alkaa yllättäen kadota ja kuolla nuoria naisia. Lopulta
käy ilmi, että kolmekymmentä vuotta sitten sattuneen urhin yllättävä löytyminen
yhdistyy nykyhetken murhiin.. Kukaan ei voi enää kieltää, etteikö kyseessä
olisi vaarallinen sarjamurhaaja, josta profiloija voi päätellä miehen uusivan
tekonsa kerta kerran jälkeen. Tarinassa kaikki alkaa Logan Somervillestä, joka
soittaa hätääntyneen puhelun:
Jamie Bell vastasi puhelimeen Loganin soittaessa ja kuuli
heti, että jotain oli vialla.
”Täällä autatallissa on joku mies. Hän oli tuossa juuri
äsken. Yritti mennä piiloon, kun ajoin sisään.”
Kumpikin heistä inhosi talonsa kelllarissa olevaa
pysäköintihallia. Heidän pienestä yhdeksännen kerroksen asunnostaan, joka
sijaitsi lähellä Brightonin keskussairaalaa Kemp Townissa, oli suurenmoinen
näköala kattojen yli Englannin kanaalille, mutta maanalainen parkkihalli oli
molempien mielestä pelottava paikka.
Jamie oli sanonut Loganille monet kerrat, että sähköportti
täytyi ehdottomasti sulkea enen kuin lähti ramppia alas. Nyt oli ilmeisesti
tapahtunut se, mitä hän oli aina pelännyt.
”Okei, kulta”, hän sanoi. ”Kuule. Pistä ovet lukkoon, käänny
ympäri ja aja saman tien takaisin ulos.”
Logan ei vastannut.
”Logan, kuulitko sinä?”
Hän kuuli naisen kirkaisevan.
Hirvittävällä äänellä.
Sitten tuli hiljaista.
*****
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)