Onko teillä lehdokkeja – täällä kuhisee kaikki kukat ovat
tänä vuonna niin suurenmoisia – ja valoisat yöt ja öiden ja päivien
peilityyneys, kaikki on niin ihmeellistä. Ja ihmeellisintä kaikesta on, että
minä työskententelen kuin jumala – jätän kangas kankaan jälkeen samalla inolla
kuin ne aloittaessani.
Vielä jää jotakin valmistakin – oi luoja - olen ymmärtänyt,
että maalari on ensin väritaiteilija, sitten runoilija ja että jokainen päivän
auringon hetki vaatii oman tekniikkansa – nyt olet kenties jo ymmärtänyt, että
minä olen ymmärtänyt jotain, mitä kukaan ei ole ennen minua...Otin alas erään
Michelangelon seinältäni – minusta se oli huono – kas niin – valmis.
Taidehistorioitsija Hanna-Reetta Schreckin kirjoittama
elämäkerta Minä maalaan kuin jumala – Ellen Thesleffin elämä ja taide (Teos
2017) on niin runsas, pirskahteleva, mutta syväluotaava, että sitä pitäisi
lukea ainakin kuukausi ja sitten taas uudelleen. Se on kuin Ellenin maalaukset
täynnä värien ja valon kepeyttä ja samalla niiden suunnatonta painoa. Katselija
ollen samalla kertaa lukija, yrittää yhdistää Ellenin työt, joista kiitettävän
monta kuvaa teoksessa, selvästikin vahvaegoiseen taiteilijaan. Häneen, joka katsoo kohti, kuin miehet. Häneen
joka ei kainosti laske katsettaan, kuten naisen odotetaan tekevän, vaan haastaa
kaikki, koko elämän. Jos hän ei katso kohti, voit olla varma, että aristokraatti
Ellenissä haluaa ignoorata sinut ohikatseellaan.
Et
ehkä ole riittävän kaunis. Tai erikoinen. Tai vain kiinnostava. Rahvas ei ole
kiinnostavaa ellei siinä ole sitä jotakin. Tässä oli erityistä:
Kaiku, Ellenin
debyytti, 1891, on alkukantaisen voimakas työ. Se ravistaa heti sillään. Jo
ennen kuin tiedämme, että Kaiku saattoi olla Ellenin tulevaisuuden metafora!
Tyttö kuvassa on suorastaan hillitön, vailla rajoja odottaessaan oman huutonsa
paluuta...kuin rakastetun vastausta. Sitä vastausta, jota Ellen paljon myöhemmin odotti eräältä mieheltä.
Ellen seurusteli kenen kanssa halusi. Hän valitsi väkensä
siinä missä maalaustensa aiheet. Perhe oli parasta. Hän maalasi kuin jumala ja eli kosmopoliitin elämän, mutta vaarallisimmat kujat karttaen. Hän ei ollut Hilda
Flodin, joka ryhtyi Rodinin rakastajaksi. Hän ei houkuttanut asusteillaan miehiä,
hän ei halunnut miellyttää itsellään. Hän halusi tulla huomatuksi vain töidensä
kautta ja hän taiteili vielä pitkään vanhuuteen saakka. Hän oli coloristi,
naturisti, futuristi, symbolisti. Hän opiskeli Pariisissa aikana, joka oli
vihamielinen naistaiteilijoille. Hänelle ei käynyt kuten kuvanveistäjä Camille Claudelille, joka suljettiin iäksi mielisairaalaan. Naistaiteilija nimettiin helposti hysteeriseksi tai vaikka epäsosiaalista elämää viettäväksi, mutta
Ellenillä oli rakastavan perheen tuki. Hänellä oli vanhemmat, kaksi rakasta
siskoa ja kaksi rakasta veljeä. Äidiltä tuli solkenaan ohjekirjeitä miten
elää, miten maalata, kenen kanssa pitää
seuraa. Usein perhe myös matkusti Ellenin mukana ja asui kuukausia ulkomailla. Mukana
usein siskoista viehättävin, Thyra, joka herätti miesten päät, missä kulkikaan.
Ellen ei ollut muotokuvamaalari. Siihen hän ei ryhtynyt
myöhemminkään, kun rahasta tuli pulaa. Hän maalasi kuitenkin omakuvia ja omaa
perhettään mieluusti. Pidän erityisesti tästä Thyran kuvasta, Muotokuva, Thyra
Thesleff, 1900, jossa näkyy Ellenin kyky tavoittaa sielu, kuvata sen herkkyys
ja lämpö, myös poissaolevuus. Ellenistä olisi ollut muotokuvamaalariksi,mutta
ei, Ellen oli oman tiensä kulkija. Hän valitsi paikkansa ja Pariisin lisäksi ne
olivat Ruoveden Muroleen kesäpaikka ensin perheen kanssa ja sittemmin uudisrakennus
Casa Bianca, jonka Ellen rakennutti Muroleen tontille isänsä kuoltua koko
perheen kesäkodiksi. Kuitenkin ennen kaikkea hänen kodikseen tuli Firenze,
jonne hän matkusti kerrankin Zürichistä junalla kulkien yhtä kauneinta maisemaa
Euroopassa eli Sankt Gotthardin rautietunnelin läpi. Kaikki kaunis ennen sitä 15
kilometrin tunnelia ja sen jälkeen. Yhteys joka oli rakennettu 1882
sujuvoittamaan liikennettä Etelä- ja Keski-Euroopan välillä. Ja sitten Milanon
kautta Firenzeen, jossa Ellenistä tuli enemmän italialainen kuin mitä hän tunsi
olevansa suomalainen. Kaikki, kaikki alkoi liittyä vuosiin Firenzessä. Siellä
hän koki olevansa vapaa. Siellä hänen veitsitekniikkansa rohkaistui ja sivellin
jäi. Palettiveitsi, värit ja rohkeus, niillä Ellen maalasi.
Firenzessä Ellen myös
kohtasi elämänsä ainoan rakkauden, teatterin uudistaja Gordon Craigin, komean
miehen, jolla oli englantilaisen vaimonsa kanssa viisi lasta, takana kuuma
suhde sekä lapsi tanssija Isadora Duncanin kanssa ja vielä lisää lapsia maailmalla...jossain.
Gordon oli itsekäs hurmuri rakkaussuhteissaan, mutta
ystävänä uskollinen. Ellen halusi enemmän ja kun he olivat erossa hän kirjoitti
kirjeitä kuin tulessa, mutta sai vastauksia harvakseltaan. Jossain vaiheessa
Ellen poltti suuren osan kirjeenvaihtoa, mutta kirjassa on kiinnostavan paljon
sellaista, joka selvästi antaa ymmärtää Ellenin tahdon, jos vain...
...ei, luulen että hajoan...liian villi – mutta mitä voin
tehdä...hajoan, se on selvä...silmilleni – katseeni on eloton.
Te tiedätte kaiken. Oletteko huolissanne, mikä minulla on.
On yö, mutta minä en nuku. Ja sydämeni palaa kuin tuli. – Minä en rakasta
itseäni, mutta tiedän, että rakastan teitä.E.
Ja myöhemmin, ollessaan 64-vuotias köyhä taiteilija Suomessa
hän muisteli vuoden 1907 Firenzeä:
Ja tässä hetkessä olin ajassa 26 vuotta taaksepäin,
maailmassa, jossa istuin ikkunat auki. Ja kuulin hyvin, kuinka Firenzen Duomon
kello löi viisi – ja luonnollisesti silloin oli aika Giacosan, teen ja hiukan
teidän. Ja nyt minun kuuluu laulaa kuin pikkulintu ulkona keväällä.
Italialainen maisema, 1906, on kuva, jossa näkyy Ellenin
maalauksen liike. Hänelle liike oli värien ja valon ohella kaikki kaikessa.
Tämä oli Ellenin italialaista sielukotimaisemaa. Sitä, jossa hän oli
silloinkin, kun uudet tuulet alkoivat puhaltaa Suomessa ja arvostelut eivät
olleet enää niin kiittäviä.
Hanna-Reetta Schreck kirjoittaa niin runsaan ja upean kulissin Ellen
Thesleffin ympärille, että aurinko häikäisee, huimaa, mutta
aina jossain on varjoa. Tuo pinja tuolla on ikävä arvostelu, tuo pinja tuolla
on paikka levähtää paahteelta ja tuolla verrataan kaiken aikaa Helene
Schjerfbeckiä ja Ellen Thesleffiä toisiinsa. Ihan suotta. Ja kaikki ne
kritiikit, niin kiittävät kuin arvostelevat, ovat vain oman aikansa kuvia. ’Taidesiskot’
ei ollut yhtenäinen ryhmä, mutta heillä oli yhteinen nimittäjä päästä esiin
taidemaalareina miesten hallitsemassa maailmassa. Kaikki he tässä kirjassa mainitut
monet ja Ellen mukana omaelämäkertansa tähtenä, olivat aikakautensa uranuurtajia,
jotka loistivat ja loistavat jälkeen tulevien naistaitelijoiden valona. Taiteen voi valjastaa
yhteiskunnalliseksi kannanotoksi suuntaan tai toiseen, mutta Ellen Thesleff oli
ennen kaikkea maalari henkeen ja vereen.