Näin olin nyt ajatellut:
OTAVA
Näin olin nyt ajatellut:
OTAVA
Ojennan 26 markan lukukausimaksun ja 6 markan mallimaksun
kanslistille, ja minut kirjataan sisään kouluun.
Astelen portaat alas hitaasti ja toivon, että joku odottaisi
minua alhaalla ja jakaisi tämän pakahduttavan riemun. Näen itseni äkkiä
ulkopuolelta niin kuin katsoisin kuvajaistani. Olen tyttö joka vielä omistaisi
kaupungin. Olen tyttö, jonka leninki on teetetty öiden silkistä. Olen tyttö,
joka astuu palatsin jokaiseen saliin ilman että mikään osuu häneen.
Silloin jalkoihini tipahtaa paperipallo. Nostan katseeni ja
kohtaan portailla edessäni seisovan pojan katseen…Kasvot ovat kauniit: lähes
mustat kulmat, suora nenä ja huulissa pehmeä amorinkaari, kalpea iho, sileä
leuka. Viitan alta pilkottavan paidan hihoissa on väritahroja…
Venla Hiidensalon teos Suruttomat ( Otava 2021) on
pakahduttava naistaiteilijakohtalo. En ole ennen lukenut Hiidensaloa, mutta
mikä uskomattoman tiheä tunnelataus tähän kirjaan onkaan saatu ilman ’huutamista’.
Kuin helppo ja itsevarma siveltimenveto, mutta vain vahvoilla väreillä, sillä kirjamme
naistaiteilijaksi aikova itsevarma nainen, Helmi Vartiainen, on koloristi.
Mikään haalea ei ole häntä varten. Ei myöskään mikään kesy ja siitä ehkä
alkaakin tarinan kipein roso: Hän rakastuu taiteilijaksi aikovaan Tyko
Salliseen osaamatta erottaa toisistaan henkistä, rikkovaa julmuutta ja
rakkautta. Helmi, Sortavalan tyttö, luulee rakkaudeksi sitä, mikä on aivan jotain
muuta. Hän uhraa rakkaudelle pakotettuna oman lupaavan uransa ja tekee sen
silloinkin, kun olisi vielä voinut saada stipendin Pariisiin, mikä olisi ollut tuhkimotarina, jossa todellinen lahjakkuus olisi saanut oikeutuksensa. Koen joka-aamuisen saapumiseni tähän toimistokirjastooni
ja näen aina ensimmäiseksi kuvanveistäjä Camille Claudelin tumman katseen. Olen
laittanut Anne Delbéen kirjan niin, että naistaiteilijakohtalot aina Auguste
Rodinin oppilaasta ja rakastajasta Camillesta virtaavat lävitseni kuin kuuma
laava. Hän on minulle kaikki ne naiset, joiden uran miehet tavalla tai toisella
tuhosivat. He ovat Helmi Vartiainen ja tuhannet, tuhannet muut, jotka koskaan
eivät saaneet aueta täyteen kukkaansa, tuskin nupulle ehtivät, kun heidät joko
suljettiin miehen sanalla mielisairaalaan tai tuhottiin muilla tavoilla. Usein
molemmilla, jolloin uhrista ei enää ollut nousijaksi, miesten uran uhmaajaksi
tai sen ylittäjäksi. Paremmaksi!
Tykon mielestä naisen tehtävä on palvella miestä sekä olla
lapsi rintaa imemässä. Ha saavatkin kaksi lasta, Tirsun ja Tajun. Sallinen
tekee vaimolleen teoista pahimman eli ryövää lapset äidiltään eri tavoin, mutta
peruuttamattomasti. Tirsu syntyy Sortavalassa Helmille hänen siskonsa
avustamana. Vaikka sisar ja isä kuinka pyytävät Helmiä ja lasta jäämään, mikään
ei auta, kun Tyko ilmestyy maisemiin. Tyko vie lapsen niin kauas, että Helmi ei
sinne yllä eikä edes tiedä silloin, missä lapsi on. Vasta eräs sähkösanoma
Tykon ystävälle, joka säälii Helmiä ja yrittää auttaa, valaisee kaamean totuuden.
Rinnakkaiskertomuksena kuljetetaan Tajun tarinaa. Taju
lähtee aikuisena Sortavalaan kirjoittamaan isästään ja hänestä, mutta vaikka
minkä tekee, paperi haluaa tulla täyteen äidistä:
Tuntia myöhemmin Taju tajusi kirjoittaneensa jälleen vain äidistä.
Äiti oli hiljaisuus, jonka hän yritti sanoilla täyttää. Kirjoitti hän sitten
mistä tahansa, hän kirjoitti lopulta äidistä.
Tajulle Sortavalasta tulee menneisyyttä avaava kokemus,
sillä Helmin sisko ei ole unohtanut. Uusi lehti kääntyy, mutta Helmille ei
elämä suo hyvitystä. Aika kiitää ja vie mennessään tuntemattomaan.
Mitä meistä jää? Valon ja varjon leikki, sanat jotka joku
kirjoitti hiilellä seinäpaperin alle, valokuva, jossa olemme enää parilla
lauseella kerrottava tarina.
Kirjansa jälkisanoissa Venla Hiidensalo toteaa näin:
Tämä tarina on minun tulkintani, ja kaikki siinä on
suodattunut kokemusmaailmani lävitse. Lopputulos on faktoista innoituksensa
saanutta fiktiota.
Minäkin annoin suodattua. En salli miehille jotka
vihaavat naisia mitään. Siksi tästä kirjasta puuttuu sen maalauksen nimi, josta
Helmin mies oli kuuluisin. Olisipa Helmi osannut heti tulkita kuvansa esittävän
hänen tulevaisuuttaan julman miehen uhrina.
Lukekaa tämä kirja kaikkien niiden naisten muistolle, jotka pakotettiin
varjoihin ja vaarallisille kujille sen sijaan, että olisivat saaneet ansiosta
loistaa menestyksen parrasvaloissa!
*****
Tästä kirjasta on kirjoittanut myös Suketus/Eniten minua kiinnostaa tie ja sieltä löydät muita tästä kirjasta bloganneita.
*****
Nyt hän ymmärtää mitä uusi alku tarkoittaa. Mitä on aloittaa
alusta uudessa paikassa , kun voi jättää vanhan taakseen. Jyväskylässä juuri
kukaan ei tuntisi häntä, ei ollut painolastia, vääriä odotuksia, kätkeytynyttä
katkeruutta. Hänen elinpiirinsä muuttuisi täysin ja terveellisempään suuntaan. Olisi
tilaa, valoa, raikkautta, puhtautta, ja hän voisi aloittaa uudelleen
puutarhaviljelyn, oleskella ulkosalla ja…
Hän katselee talonsa piirustuksia: monimuotoinen, näyttävä,
muttei missään nimessä pramea. Kaksi erkkeriä etelään ja länteen, parveke,
kasvihuone, katettu sisääntulokäytävä, erilaiset ikkunat ja hillityt
ornamentit. Rinteeseen sijoittuva talo olisi pohjoispuolella kaksi- ja
eteläpuolella kolmikerroksinen. Alakertaan tulisivat eteistilat, talvipuutarha,
saunaosasto ja hänen huoneensa, toiseen kerrokseen sali, äidin huone, ruokasali,
keittiö ja Hildan huone sekä ullakolle…
Villa Wivi – voi miten hyväksi kaikki jälleen muuttuisikaan.
Pirkko Soinisen teos Valosta rakentuvat huoneet (Bazar Kustannus
2021) oli minulle kuin tuhat polkua sinne, minne olen jo kauan halunnut päästä:
Jyväskylän elämään ja rakennuksiin menneinä aikoina, sillä olen Jyväskylään ja
Muuratsalon saarelle merituulten tuoma, mutta nälkäni Jyväskylään on ollut
vahva tuntemattomasta syystä aina. Pyrin ylioppilaskirjoitusten jälkeen vuonna
koivu ja tähti lukemaan historiaa juuri Jyväskylän yliopistoon, mutta jäin muutaman
pisteen päähän enkä sitten yrittänyt uudestaan. Pettymyksiäkin on mukaan
mahtunut, mutta myönnän sivelleeni salaa Jyväskylän kadun nupukiviä ja myönnän
nimenneeni Jyväskylän Suomen Salzburgiksi. Pirkko Soinisen Valosta rakentuvat huoneet on suuri kertomus.
Sitä ei haukata yhdellä hotkaisulla, koska kyseessä on fiktiivinen elämäkerta
yhdestä Suomen ensimmäisistä naisarkkitehdeistä, Wivi Lönnistä, naisesta, joka tunsi
joka solullaan, mitä on arkkitehtuurin harmonia. Se oli kannattavuus- ja
kantavuuslaskelmia, se oli näkymiä ikkunoista, se oli miten valo kulkee
huoneissa ja silti kaiken piti olla toimivaa, talon omistajia palvelevaa ja
tyydyttävää. Se oli kuin itse elämä: Valon ja varjon harmoniaa.
Wivi oli isän tyttö Tampereen Onkiniemestä. Isä oli ollut
panimomestari ja perhe asui Näsijärven rannalla. Wivi eli kannustavassa
perheessä ja hänen kykynsä huoneiden piirtämiseen tuli esiin jo hyvin varhain.
Kun hän oli valmistunut arkkitehdiksi, ylimmillään oli ilo ja kiitollisuus,
mutta edessä oli myös rämpimistä miesvaltaisen alan ilmapiirissä, jossa
naisarkkitehdin katsottiin hallitsevan vain koristelut, kun miehet piirsivät laajat
kaaret ja laskivat kantavuuksia. Vaikka Wivi saikin paljon Tampereella töitä, ei
hän oikein päässyt itseään auki toteuttamaan. Hän voitti mieskilpailijansa, kun
haettiin arkkitehtejä suurinkin hankkeisiin, mutta usein salaamalla
sukupuolensa nimimerkin taakse. Palokunnan talosta tuli miesten ikuinen kauna,
että nainen sellaisen oli saanut suunnitella! Vihdoin vuonna 1910 Wivi saa kuulla
veljeltään Villeltä, että Jyväskylään kaavoitettaisiin Yrjö Blomstedtin
aloitteesta Seminaarialueen eteläpuolelle eli järven puolelle, huvilakaupunginosa.
Jo syyskuussa Wivi oli hankkinut ensimmäisen lainhuudatuksen tonteille 2 ja 3.
Hän hankki omistusoikeuden kaivatulle muutokselle, uudelle tulevaisuudelle,
aavistamattakaan, miten suuria elämyksiä se kantaisi mukanaan.
Vuonna 1911 Wivi jo harppoo rakennustyömaallaan ja saa
huomiota sekä jyväskyläläisiltä että rakennusmiehiltä, jotka eivät voi tajuta,
miten voi joku tarvita niin monta erilaista ikkunaa. Kansa taas ihmettelee
pytinkiä, jollaisesta ei ollut kuunaan kuultukaan, mutta silti sinne tulee
kanala! Wivi on aina halunnut pitää kanoja ja nyt hän voi myös vihdoin hankkia
koiran!
Joulua 1911 vietetään jo Jyväskylässä. Äiti on mukana ja
apulaiseksi Wivi on pestannut reippaan Hildan. Äitikin on onnessaan ja Wivi
unohtaa särkevät polvensa, sillä ehdittiinhän saada viettää jo tämä joulu Villa
Wivissä. Aamulla hän avaa huoneensa verhot, talo on vielä aivan hiljainen.
Ikkunoista näkyy kuutamossa järven jäätynyt pinta, koivujen siluetit, edessä
pellot ja heti niiden takana järvi.
Mutta ihan tuossa vieressä, toisella suunnalla kohosi vireä
pieni kaupunki. Kaikki oli lähellä, kävelymatkan päässä.
”Huomenta äiti. Nukuitko hyvin?”
Äiti sanoo nukkuneensa nyt paremmin kuin vuosikausiin, kun
melkein kaikki hänen rakkaansa ovat hänen lähellään. Vain Aina on kaukana
Jääskessä, mutta muut lapset asuvat sadan metrin säteellä.
Hyvin pian Wivi saa ensimmäisen tilaustyönsä, joka on kansakoulu
kauniilla paikalla. Sinne mennään romanttista Puistokatua, jota suuret puut
reunustavat. Tila on varsin iso ja muistan miten istuin kerran
suosikkiravintolassani syömässä ja näin koulun. Kysyin ’mikä rakennus tuo on?’ Se on
Puistokoulu! Rakennuksen oli määrä olla valmis 1. tammikuuta 1913.
Soinisen kirjassa kerrotaan kaikki Wivin työt sekä tarinan
lomassa, että lopun lähdeluettelossa Huoneita ja vuosia, joten en lähde niitä
tähän mainitsemaan paitsi...mitä en voi vastustaa.
Pirkko Soininen on solahtanut Wivin sisälle kuin olisi itse
Wivi. Näin annan itseni tämän kokea. Kirjailija on tehnyt paljon tutkimusta
sekä papereista että tutustumalla Wivin suunnittelemiin rakennuksiin. Hän on
tuonut esiin myös Wivin rohkeuden ja sen, että Wivistä ei ole Jyväskylän
seurapiiriperhoseksi. Hän on sen verran introvertti ja toisaalta hän on työnarkomaani, joten vähät vapaa-aikansa hän haluaa vaikka puuhailla
puutarhassa tai kävellä harjulla, lukea, seurustella äidin kanssa. Pakolliset
avajaiset hän tietysti käy läpi, mutta kaipaa usein jo varhain omaan rakkaaseen
huvilaansa. Eipä Wivi arvaakaan mikä pyörremyrsky häntä odottaa!
1912 Tampereelta saapuu vieraaksi Martta Lundelin, joka
kestityksen yhteydessä pyytää Wiviä esittelemään hänet Hanna Parviaiselle. Wivi
toteaa kuulleensa Hannasta, mutta kieltää tätä tuntevansa. Wivi kyllä tietää
Parviaisen perheen, sillä Hannan isä, Johan Parviainen, on ollut Jyväskylässä
mahtihahmo ja syystä. Hän oli perustanut viinanpolttimon, oluttehtaan ja
laivanveistämön sekä Tourulan nahkatehtaan.
Viime töikseen hän osti kokonaisen saaren, Säynätsalon, ja
siirsi sahatoimintansa sinne. Kaksitoista vuotta sitten kauppaneuvos oli
kuollut ja hänen poikansa Hugo oli ottanut tehtaat ja liiketoiminnan haltuunsa.
Hanna kuuluu olevan hyvin omintakeinen persoona, joka pitää Sulkulan
tilaa harjoittaen karjan- ja hevosenjalostusta. Wivi kiinnostuu ja kohta
lähettipoika jo vie viestiä Sulkulaan, joka sijaitsee Jyväsjärven toisessa
päässä, suorastaan vastapäätä Wivin kotia. Hanna tarjoaa lounaaksi itse kalastamiaan ahvenia silmät
ystävällisesti vilkkuen. Vähän arkaileva Wivikin innostuu seurustelemaan
rennosti ja hänestä tuntuu, että he ovat Hannan kanssa kuin ennestään tutut.
Alkaa ystävyys, jonka syvyyttä kummankaan äidit eivät oikein
kestä. Etenkin Hannan äiti pitää loppuun asti kiinni mielipiteestään, vaikka
kummallakin naisella on omat asunnot ja ura. Kaikesta huolimatta Wivi ja Hanna
alkavat tehdä yhdessä ulkomaan reissuja ja kaiken aikaa Wivi myös tarjoaa
Hannalle uusia työkohteita. Wivin äiti haluaa lopulta Helsinkiin asumaan ja
Wivi on sen äidille luvannut. Eletään aikoja jolloin kumpikin hankkii asunnon toisensa
vierestä sieltä sun täältä, mutta ei vieläkään yhteistä. Lopulta Hannasta tulee Säynätsalon
tehtaiden vetäjä ja hän haluaa työväestölle vain parasta. Hänessä on isänsä
energia ja kekseliäisyys, mutta ei isänsä nuukuutta. Lasten päiväkoti Marjala
valmistuu pääsaarelle, samoin kirkko. Wivin tehtävänä on lopulta piirtää meidän
nykyiselle kotisaarellemme, Alvar Aallon huvilasaarelle, työväestön asuntoja, joissa
perheet voisivat viihtyä. Tehtaan puolesta lahjoitetaan jokaiselle omenapuu ja
marjapensaita. Sitä ennen Wivi piirtää Muuratsalon Haikan pohjakaavan, joka on
hyvin kiinnostava. Hanna ostaa upean auton ja niin hevosajelut jäävät, kun hiukset
hulmuten ajellaan Jyväskylästä Säynätsaloon. Johtokunta on varoittanut, että
tehtaalla ei nyt mene hyvin, joten ’suu säkkiä myöten.’ Hanna on kuin kuuro.
Hän on vauhtisokeuden huumaama. Matkoilla vain kalleinta ja parasta eli eri
tavalla, mitä Wivi oli tottunut. Hanna haluaa toisen huvilan, paikan jonne lyövät
ison selän, Ristiselän aallot. Molempien äidit lähtevät aikanaan. Nyt naiset alkavat
haluta vihdoinkin omaa, yhteistä kotia. Hanna haluaa myös lahjoittaa Säynätsalolle kirkon.
Sen suunnittelisi Wivin ystävä Armas Lindgren. Hanna on kiinnostunut
astronomiasta ja yllättää ystävänsä rakennuttamalla Sulkulaan tähtitornin! Hän
on niin iloinen yllätyksestään ja opettaa Wiville tähtien nimiä. He ovat sitten
Kaksosten tähdistö eli Kastor ja Pollux. Hanna Kastor ja Wivi Pollux.
Loppiaisena 1927, kuudentena tammikuuta, ovat Säynätsalon
kirkon juhlalliset vihkiäiset. Wivi näkee kyyneleet monen säynätsalolaisen
silmissä. Hänen loistava ystävänsä on nyt Suomen ensimmäinen naispuolinen
kauppaneuvos. Samaan aikaan Wivi miettii omaa uraansa. Hänestä tuntuu, että
aika on ajanut hänen ohitseen. Hän ei enää keksi, ei jaksa! Hannakin joutuu
heräämään todellisuuteen rankimman kautta. Toisaalta molemmat ovat tehneet niin
paljon ja Wivin rakennukset kertovat hänestä samoin kuin meille tuttu Haikka.
Hanna taas elää säynätsalolaisten mielissä ja kirkko seisoo paikallaan. Ja
sitten on Jyväskylä, johon toki nämä saaret nyt kuuluvat. Siellä on äärettömän
kaunis rakennus, johon ei voi kuin ihastua. Wivin itselleen suunnittelema koti.
Kiitos Kauko Sorjosen, talon nykyisen omistajan, talo ei ole vain rakennus. Se
on pieteetillä remontoitu koti, jossa toivottavasti omistaja kohtaa sekä valon,
että Wivin hengen.
Pirkko Soinisen kieli on minulle mieluista, sillä hänhän on
myös runoilija. Taitavasti Pirkon lyyrisyys tuo teokseen ilmavuutta, suorastaan
sitä Wivin valoa ja harmoniaa! Soininen on aikaisemmin kirjoittanut taidemaalari
Ellen Thesleffistä fiktiivisen elämäkerran Ellen, joka toi Ellenin kuin
likemmäs. Valosta rakentuvat huoneet on tarina Wivistä, mutta samalla myös
Hannasta, sillä ei toista ilman toista. Selkeimmin se ehkä tuntuu luopumusten
hetkillä. Lopulta he päättävät vihdoinkin alkaa asua yhdessä Helsingin
kodissaan. Olisi vain me ja tietysti ystävät ja sukulaiset. Eikä se ole vain.
Se on kaikkeus heille. Kaksi edelläkävijänaista, niin erilaiset, mutta
kuitenkin samaa henkeä. Miten Wivi osasikaan olla vaiti ja antaa Hannan toipua
muutoksista, kun kaikki ei ollut niin mieluisaa. Luopuminen.
1932
Lokakuun taivas on samettia ja tähtien välkettä.
Wivi tuijottaa kaukoputkeen, lokakuinen tähtitaivas on
kimmellystä, hohtavaa hopeaa, äärettömyyttä.
Kuinka hän oli silloin joskus ajatellut, ettei tälle
tunteelle heidän välillään muka ollut sanoja. Olihan sille – oli olemassa yksi
oikea sana ja se oli rakkaus. Ei rakkaus voinut koskaan olla väärin.
”Älä itke Pollux”, Hanna sanoo ja kiertää käden hänen
ympärilleen.
”En minä itkekään, silmään taisi vain mennä tähtipölyä.”
*****
Olen alkanut etsiä itseäni kuvistani, sillä jotenkin hukkasin polun armahtaa itseni. Kuva on maaliskuulta 2018 ja olen aika täynnä solumyrkkyjä, mutta koska oli merkkipäivä eikä tehnyt pahaa, lähdimme ulos syömään. Tuntuu hassulta, sillä olen ollut tosi innokas kokkaaja, mutta olen korona-aikana todella kaivannut ulkona syömistä. Katson kuvan naista, jolle tulevaisuus ei ulotu juuri tuolloin kovin pitkällekään. Tämä kova virta haluaa muuttua lammikoksi ja niinpä naistenlehtien pääsiäisruoat saivat minut ohittamaan sivut nopsaan. Nyt haluan vain olla. Ostin Eeva Kolun kirjankin Korkeintaan vähän väsynyt ja luen sen vaikka suvella ihan itselleni. Minäkin ihmettelen, miksi enää mikään ei riitä? Vai onko se vain joku aikamme trendi. En nyt rasita teitä tällä aiheella enempää, mutta veikkaan, että vielä teen aiheesta kunnon jutun!
Vai löydynkö joulun 2018 ensimmäisestä omaselfiestä, sillä joulu on minulle kuin viides vuodenaika. Rakas sellainen♥
Muistatte nämä Saksasta saamani uutuusjouluruusun juurakot. Ne on nyt istutettu ruukkuihin ja pidetään vielä kellarissa ja päivät siellä on valo. Lunta maassa, maa roudassa, joten ruukkuistutusohje tuli saksalaiselta kauppapuutarhalta.
Ulla Kölnistä vähän välitti hommissa ja häneltä kukasta kuulinkin. Lähetin hänelle toivekirjansa, joka oli Pirkko Soinisen Valosta rakentuvat huoneet. Luemme nyt sitten pääsiäisenä samaa kirjaa. Tämä on viipynyt, koska haluan tietyille teoksille lukuRAUHAN ja tässä kirjassa on nyt sellaista, jota en ole voinut tietää, sillä olen tänne saarille merituulten tuoma. Olen vain arvaillut hienoja vanhoja rakennuksia Jyväskylässä ja nyt saan valaistusta, koska Wivi Lönn ehti suunnitella Jyväskylään niin paljon sekä julkisia että yksityisiä tilaustöitä. Historiallisesti minuun on aina vaikuttanut aikanaan huvilayhdyskunnaksi rakennettu yhteisö, josta Lönn heti varasi itselleen tontit 2 ja 3. Näin hienon kuvan kirjasta kera kukkien sain sitten Ullalta. Kiitos♥
Blogini 12-vuotissynttäriarvonnassa Riitta Partti tuli ensimmäiseksi. Hän valitsi Launosen Ofelian surun ja kiitteli näin hienolla kuvalla. Kiitos♥ Minulla ei ole nyt ollut halua lähteä täydentämään kaupunkiin korttivarastojani, joten Riitta sai ihan suosikkikorttini ja tässä sain sen takaisin!
Pääsiäisen sää on sitten tällaista tai
tällaista. Kuuran kauneus ei ole mitään takatalvea vaan normaalia tähän aikaan vuodesta.
Pääsiäinen tulee vähemmälläkin. Varmaan vika kerta punaista lihaa tähän talveen eli huomenna valmistan gulassin. Tänään tein omenapiirakan, jota saa nauttia vasta huomenna ja illoille on omat herkkunsa mikä tarkoittaa mitä nautimme Netflixin sarjan ääressä. Koko aikaa ei tarvitse syödä gulassia, sillä salaattipäivä valkosipulipatongilla, suoraan uunista otetulla on ihan kunnon ruoka.
Ehkä olenkin tässä....tai sitten siinä yhdessä, jota ette ole vielä nähneet tai siinä, jonka aion otattaa, kun lupasin esitellä Marimekon Huokaus Tähtiniitty -mekkoni. Murrosta ilmassa...
Jos kelit ovat hyisen jäätävät, voi leikkiä vaikka tietokilpailua ja kysyä, että 'tiedätkö, mikä on Suomen kansallisperhonen?' tai 'mikä perhonen on metsän kuninkaallinen?' Näihin löytyy vastaus lasten tietoteoksesta Lapsen oma perhoskirja, jossa teksti on Anne Hakulisen ja kuvat Laila Nevakiven.
Kyllä ovat omput ja jyvät kelvanneet. Tuossa on aika jyrkkä rinne lehtoon, mutta sehän ei siroja pikkukauriita haittaa.
Kynttilät sopivat kaikkiin aikoihin. Kuvassa Kalevantulen pääsiäiskynttilöitä.
Rauhaisaa pääsiäisen aikaa teille kaikille♥
Anne Hakulisen ja Laila Nevakiven Lapsen oma perhoskirja (Minerva 2021) on lasten tietokirja, jonka on tekstittänyt biologi Anne Hakulinen ja kuvittanut Laila Nevakivi. Sisu sitruunaperhonen lennättää mummia ja lapsia perhosten maailman esitellen samalla näiden toukat, joihin palaamme myöhemmin, sillä nyt ilmassa lentää
kaunis sininen perhonen: paatsamasinisiipi. Tiesitkös sen olevan Suomen kansallisperhonen? Sisu esitelmöi päiväperhosista ja niiden erilaisista munista, joita voi löytyä vaikkapa nokkosen lehden alta.
Sitten he huomaavat tumman, kauniin perhosen juomassa koivunrunkoa pitkin valuvaa mahlaa. Sanna-suruvaippa siellä nautiskeli herkkuaan ja malttoi keskeyttää kertoakseen olevansa metsän prinsessa eikä yhtään surullinen. Kuninkaallisuus tulee hänen tieteellisestä nimestään, Nymphalis antiopa, joka viittaa muinaisen kuninkaan tyttären nimeen.
Sanna -suruvaippa esitteli kotimetsäänsä ja siellä asuvia perhosystäviään. Puiden lomassa viuhahti ujo metsäpapurikko ja hieman syrjemmällä poukkoili ilmassa värikäs riikinkukkokehrääjä. Pikkuinen kangasperhonen kökötti koivunoksalla ja esitti lehteä.
Toukokuu vaihtuu kesäkuuksi. Toukat kehittyvät toinen toistaan upeimmiksi perhosiksi ja kun illat alkavat hämärtää
alkavat lentää kiitäjät, jotka ovat ihan omia suosikkejani. Huristen ne lentävät hämärtyvässä illassa kukasta kukkaan. Kiitäjät ovat saaneet nimensä siitä, että lentävät muita perhosia nopeammin, koska ovat niin virtaviivaisia ja kapeasiipisiä.
Kuvassa on mäntykiitäjä yllä ja sen toukka. Horsmakiitäjän tunnistaa vaaleanpunaisesta väristä. Suorastaan suloisella horsmakiitäjän toukalla on erikoinen silmäkuviointi hämäämässä saalistajia. Klikkaa kuva suuremmaksi niin huomaat...
En ole kovinkaan hyvä perhostuntija, mutta olen oppinut arvostamaan niiden toukkia! Meidän kompostissa elää toukkalaji, joka syö tehokkaasti vahvoilla leuoillaan ja ne ovat pelottavan vahvat leuat. Multaa tulee vauhdilla, sillä niille kelpaavat vain tietyt lehdet. Meni aikaa kunnes sain kuvattua kaksi jättimäistä lehmuskiitäjää. Luulin toukkia niiden toukiksi, mutta väri ei täsmännyt...Toukkien arvostus perheessämme on kohonnut, sillä meillä on kolme avokompostoria ja yksi biokompostori!
Rakastan lasten tietokirjoja! Ne ovat kuin eläinopin selkokieltä ja kuvat ovat ihania. Tässä kirjassa on lisäksi myös joitakin kasveja ja niin paljon perhosia, että kun syksyyn päästään, ollaanko jo tutustuttu sataan perhoseen, niiden toukkiin ja myös niiden saalistajiin. Yöperhoset ovat ihan oma syyskesän lukunsa. Niistä pidän ehkä eniten sillä syyskesä on lempivuodenaikaani.
Nyt olemmekin jo saaneet ensilumen. Ja uskokaa pois:
Sipriina-sitruunaperhonen piti tiukasti kiinni ohuesta mustikanvarvusta ja uinui talvisessa horroksessa.
Puiden rungot naksahtelivat pakkasessa, mutta sitruunaperhonen ei palellut. Sen suonissa virtasivat ihmeelliset nesteet, jotka suojasivat sitä jäältä ja pakkaselta. Taivaalta putoili lisää lumikukkia. Ne laskeutuivat Sipriinan ympärille ja peittelivät perhosen huntuun. Siellä lumikäärön suojissa sen oli hyvä olla.
Hakulinen ja Nevakivi ovat tehneet loistavaa työtä. Kirja vie mennessään! Ja nataa tietoa myös perhosten suojelusta ja perhosharrastuksesta. Oijoi, tämä kirja pitää säästää, sillä meidän perheessä on eräs toukka- hyönteis- ja perhosmaanikko. Ja Lapsen oma ötökkäkirja pitää ostaa itselle, sillä tuli annetuksi se lahjaksi....Onneksi tallessa on Lapsen oma metsäkirja.
*****
Tule mustissa
vaatteissa.
Siksikö että
häntä ei erottaisi kiskoilta? Raitiotievaunut kuulemma ajavat sitä kovempaa,
mitä kauempana ne ovat pysäkiltä.
”Tämä on
hyvä paikka paikka”, Liv sanoo. ”Mene maata ja pane silmät kiinni.”
Silmät
kiinni?
Julia katsoo
Livia ja Tessania. ”Onko tarkoitus tappaa minut?”
”Oletko
mamis?”
Julia ei
pysty kuuntelemaan enempää. Hän laskeutuu makuulle ja painaa niskansa kylmälle,
kovalle kiskolle…
Sofie
Sarenbrantin Emma Sköld -sarjan uusin teos Häpeänurkka (Skamvrån, WSOY 2021,
suomennos Helene Bützow) suorastaan huutaa sanomaan, että tarina oli ahmittavan
hyvä! Tätä ennen olen lukenut Syntipukin, mutta sen luin vain itselle ja jo
silloin tajusin, että pohjoismaisten naisdekkaristien taivaalle on syttynyt
uusi tähti: Sofie Sarenbrant.
Häpeänurkka kantaa
montaa kiinnostavaa tarinaa, mutta aikatasot on minimoitu vain erään henkilön
menneisyyteen ja ne ovat suurelta osin päänsisäisiä, nykyhetkeä taustoittavia lyhyitä
lukuja, joten mitään vaikeutta ei ole juonen seurannassa.
Kirjan
vahvuus lepää erittäin sympaattisessa poliisissa Emma Sköldissä, joka on palannut
äitiyslomalta tavallista aikaisemmin ja jättänyt vauvan hoidon exälleen
Nylletille. Kummallakaan ei ole uutta suhdetta ja Nyllet haluaa palata takaisin
Emman luokse. Hän on itsekin poliisi ja hoitaa mielellään Elliä, mutta häntä
korventaa katsoa Emman uutta paria Krillea, komistusta, joka on Emmaa
kuusitoista vuotta nuorempi. Onneksi hän ei tiedä, miltä jo Krillen läheisyys
autossa hänestä tuntuu. Sofie rikkoo tylsää ikätabua nuori nainen vanha mies,
tuomalla kuvaan hyvinkin mahdollisen aikuinen nainen ja äiti sekä nuori mies
-kuvion. Luvassa on…
Aloitin
sillä, mikä on kirjailijalle nyt ollut tärkeintä tässä tarinassa eli rankalla
koulukiusaamisella, josta kenelläkään ei ole hajuakaan. Huolehtiva äiti, Emman
sisko Josefin, on aivan pihalla, ei tajua mitään vaan luulee Julian pahinta
vihaajaa Liviä hänen parhaaksi ystäväkseen. Julia on tosi, tosi lujilla ja
asiaa vain pahentaa kun hänen luullaan olevan itsemurha-altis. Onnettomuudeksi
Julia googlaa itsetuhoajatuksien lopulta alkaessa vainota häntä,
tukihenkilölle, josta alkaa kaikkien aikojen painajainen.
Kaikki kirjan painajaiset, kaikki surmat, johtavat Taalainmaalle. Niinpä Emma Ja Krille sitten ovat koko ajan matkalla sinne tai pois ja vaeltavat pimeässä metsässä Emman vielä tietämättä, miten likeltä kaikki liippaa häntä. Nyt sitä sitten ollaan koukussa kahden Emma Sköld -tarinan pauloissa, sillä eipä hurjempaan voi kirja päättyä. Luulin, että jännittävien öisten lukuhetkien jälkeen saapuu harmonia, mutta kaikkea muuta. Finaali saa odottamaan uutta jatkoa kärsimättömänä. Sarenbrantilla on loistava tempo, jolloin kukin tarinan tragedioista sekä erottuu omanaan, että antaa niille yhteisen nimittäjän: Ihmisen julmuus toista kohtaan riippumatta iästä, sukupuolesta tai sosiaaliluokasta.
Koska
kirjailija mainitsee kiitoksissaan omistaneensa teoksensa edesmenneelle
serkulleen, minä puolestani haluan kuljettaa mielenterveyden viestikapulaa nyt
kaikille, jotka tämän tekstini lukevat ja toivon mahdollisimman monen tietysti
tarttuvan Häpeänurkkaan, sillä paha ei synny tyhjiöstä.
Sofia
Sarenbrant:
Olen
omistanut Häpeänurkan ainoalle serkulleni, Bjarnelle, kunnioittaakseni hänen
muistoaan. Tänään on hänen syntymäpäivänsä, mutta hän päätti lähteä luotamme
neljä ja puoli vuotta siten, vasta neljäkymmentävuotiaana. Tieto hänen kuolemastaan
herätti monenlaisia tunteita: syyllisyyttä, häpeää ja surua. Syyllisyyttä
siksi, että en mahtanut sille mitään. Häpeää epäoikeudenmukaisuudesta siksi,
että olin itse saanut elämälleni hyvät lähtökohdat, kun taas hänellä oli suuria
vaikeuksia. Surua Bjarnen ja hänen vanhempiensa tähden.
He menettivät
ainoan lapsensa.
Psyykkinen
sairaus ei kysy lupaa vaan tunkeutuu kuin loinen kaikkiin yhteiskuntaluokkiin
eikä sillä ole mitään tekemistä menestyksen tai ulkoisten tekijöiden kanssa. Sitä
ei ole helppo ymmärtää eikä hyväksyä, olipa kyse sairastuneesta tai hänen
lähipiiristään. Tiedän omasta kokemuksesta millaista häpeää huono olo voi ihmisessä
herättää. ”Saisit olla kiitollinen, sinullahan on kaikkea.” Niinpä, mutta
ahdistus ei ole järkiperäistä. Onnekkaan ja onnellisen välillä ei ole yhtä kuin
-merkkiä. Päältä katsoen ei näe, miten ihminen sisimmässään voi. Ja kun joku
omassa lähipiirissä päättää lopettaa elämänsä, meille muille jää vastaamattomia
kysymyksiä.
*****
Arvontakirjat ovat lähteneet viimeistä myöten tänään ja ajattelin lukea erästä kirjaston pikalainaa pois. Ehkä vähän suklaatakin...Ensimmäiset tetenarskut tänään, mutta vielä öiksi sisälle. Saksasta saapuneet jouluruusut on istutettu ruukkuihin ja laitettu kellariin +4 asteeseen ja valotan päivittäin. Niitä ei pääse ihan kohtakaan vielä maahan laittamaan, sillä niin paljon on lunta.
Ihania kevättalven päiviä hitaasti, mutta varmasti saapuvasta viherryksestä nauttien♥
Riitta Partti
Anniina
Onnea voittajille♥ Kiitos kaikille osallistujille♥
Onnettaren suosikit valitsevat voittojärjestyksessään täältä haluamansa palkinnon. Ensin valitsee Riitta, sitten Anniina etc. Kertokaa sitten minulle, mikä on valintanne s-postilleni leenalumi@gmail.com sekä antakaa samalla yhteystietonne. Jos haluatte, voitte antaa myös kakkosvaihtoehdon kirjaan, mutta toivon kaikkien saavan ykkösvaihtoehtonsa eli tällainen valintasysteemi kaipaa arvontaan osallistuneiden huomiota. Merkitsen va.littujen kirjojen kohdalle 'varattu'.
Helmikuun jouluna saimme Merillä ja Samilla mm. konjakkilohta uunijuureksilla. Alamme nyt valmistaa samaa ilman konjakkilohta, jota olisimme voineet normiaikana löytää vaikka Mäkisen kalaliikkeestä, mutta ei ole tehnyt mieli lähteä cityyn. Ensin juurekset ja sitten merilohta uuniin...katsotaan mitä syntyy.
Mukavaa sunnuntain jatkoa ja sytytetään kynttilöitä ruokapöytään, sillä niiden aika on aina♥
♥:lla Leena Lumi, jo 12 vee
pupukuva Marjaana Rinne-Loikala