Joka aamupäivä, kun tulen kirjasto/toimistooni, kohtaan
ensimmäisenä kuvanveistäjä Camille Claudelin katseen, hänen syvän, tumman
katseensa ja muistan...Muistan miten lahjakas kuvanveistäjä hän oli, muistan,
että hän oli Auguste Rodinin oppilas ja kohta myös hänen rakastajattarensa,
kuten olivat useimmat naiset Rodinin ateljeessa. Muistan myös, minkä kohtalon
Camille koki uhatessaan ylittää lahjakkuudessaan suuren mestarin: Sitähän ei
naistaiteilijalle voitu suoda, että hän olisi saavuttanut jotain ohitse miesten,
joten hänet piti tavalla tai toisella saada pois näyttämöltä. Camillen silmät
eivät enää tee minua surulliseksi, ne vain muistuttavat siitä mitä on ollut
olla naistaiteilija 1900 –luvun Pariisissa ja mitä on ollut olla yleensä nainen
miesten maailmassa alalla kuin alalla. Toisaalta Camillen katse muistuttaa
minua siitä, mikä on tärkeää: No sine art - ei ilman taidetta!
Taidehistorian professori emeritan Riitta Konttisen uudessa
kirjassa Täältä tullaan! – Naistaitelijat modernin murroksessa (Siltala 2017)
saamme todella hätkähtää sitä naistaitelijalahjakkuuden määrää, jota meillä on
ollut ja on, kuin myös niitä hukattuja mahdollisuuksia, joissa taitelija
toisensa jälkeen luovutti tai tyytyi alisuoriutumiseen voitokkuuden sijasta:
Kuinka kukaan voi näyttää parastaan ellei hänelle anneta siihen
mahdollisuuksia? Jos miehinen yhteiskunta mieskriitikoineen aliarvosti
naistaiteilijoita, jos aviomiehet lytistivät lahjakkaita vaimojaan tai jos
naistaitelijuus katsottiin vain pikkurouvan ajankuluksi? Luojalle ja kohtalolle
kiitos, Konttisen kirja vyöryttää esiin nimiä, joista osasta moni ei varmaan
ole kuullutkaan, mutta onneksi ja kiitos, löytyy kohtaloita ja näyttöjä
uhmakkaasta, uskaltavasta naistaiteilijuudesta: karikkoillekin karahtaneena
loistavasta!
Olga-Gummerus-Ehrströmin Omakuva, 1908, saa olla nyt
’Camillen katse’. Tässä kohtaa tuon esiin unohdettuja naistaiteilijoita ja
ensin dukaattipalkintojen kertomaa:
Suomen Taideyhdistyksen historiassa on esimerkiksi yli
kolmenkymmenen vuoden mittainen jakso, jolloin nuorille taiteilijoille
tarkoitettua dukaattipalkintoa ei annettu yhdellekään naiselle.
”Naistaiteilijat loistivat poissaolollaan vuodesta 1904 vuoteen 1936”, toteaa
asiaa yhdistyksen asiakirjoista tutkinut Tutta Palin.
Viimeisen kerran naiset huomioitiin vuonna 1903, jolloin
ensimmäisen palkinnon sai Tyra Malmström ja toisen Hilda Flodin.
Hilda Flodin, Omakuva, 1903, lyijykynä
Ach, Hilda Flodin, kuka olisikaan uskonut, että Hilda opiskeli ja työskenteli dukaattipalkinnon saadessaan Rodinin ateljeessa Pariisissa!
Uhmakas Hilda ajautui mukaan Auguste Rodinin ateljeen
eroottiseen ja mustasukkaisuuden riivaamaan ilmastoon, josta Camille Claudel
oli jo poistunut. Oli tapana, että Rodinin oppilaat olivat usein myös
alastonmalleina ja mestari määritteli äärimmmäisen julkeat poseerausasennot,
joten ei ole vaikea kuvitella sessioiden jatkoja.
Elsa Fohström, Elsa Linnos, Olga Nordström, Aino Alli, Helly
Tigerstedt, Gunvor Grönvik, Martta Helminen, Elin Gustafsson, Hjördis Nyberg,
Karin Hildén, Ina Colliander, Tove Jansson, Ada Thilén, Greta Hällfors- Sipilä,
Greta Schalin, Olga Nordström, Aune Äyräpää, Helmi Kuusi, Anna Snellman, Inni
Sigber, Emma Kivekäs, Aino von Boehm, Tyra Sjöström, Meri Genez, Ester Borg,
Elga Seseman...Näyttämöltä erottuvat vahvimmin kuitenkin Ellen Thesleff, Ester
Helenius, Sigrid Schauman ja tietysti Helene Schjerfbeck, jonka Mustataustainen
omakuva, 1915, alla:
Kun taidekauppias Ivar Hörhammerilta tiedusteltiin 1940
–luvun puolivälissä naistaitelijoista, hänen mielestään:
taide oli tyranni, joka ”vaatii ihmisensä kokonaan”, eivätkä
naiset näytä hänen mielestään tähän pystyneen. Kolme poikkeusta Ivar Hörhammer
kuitenkin mainitsi: Fanny Churbergin, Maria Wiikin ja Helene Schjerfbeckin.
Listalla on kaksi omaa suosikkiani, joista toinen on tietty
Helene ja toisen löysin kiitos Riitta Konttisen kirjan Taiteilijatoveruutta eli
Maria Wiik.
Kuva tuntemattoman naistaiteilijan ateljeesta Montmartrella vuonna 1906. Kirjassa on kiitettävän runsas kuvitus sekä mustavalkoisten aikalaiskuvien että taidekuvien osalta.
Mitä sitten olivat naisteilijoiden karikot, on helppo
arvata: Taideateljeissa ihan sama oltiinko Pariisissa tai Helsingissä,
miestaiteilijat suorastaan vihasivat naisopiskelijoita. Naisten markkinoille
tulon pelättiin vievän miehiltä, perheen elättäjiltä työt, joten naisia vastaan
toimi monipolvinen vastarinta aina kriitikoista opiskelijatovereihin, jolloin
mistään toveruudesta ei voitu puhua. Sen sijaan naistoveruus toimi, kuten
voimme lukea sekä tästä, että Konttisen Taiteilijatoveruutta kirjasta. Ja
sitten se esteistä tavallisin eli avioliitto, vaikka niitäkin oli monenlaisia,
niin lapset viimeistään usein sitoivat naisen kotiin ja veivät heidän aikansa
ja tilansa näyttää parhaansa. Tosin jotkut taiteilija-avioliitot saattoivat
olla jopa antoisia ja niissä nainen saattoi saada tukea, oppia ja ymmärrystä mieheltään.
Alvar ja Ragni Caven häämatkalla Italiassa. Heistä Riitta
Konttinen on kirjoittanut kiehtovan kirjan Elämänvirrassa Alvar ja Ragni Cawén,
jonka lukeminen vie mennessään. Siinä on erilainen malli taiteilija-avioliiton toimivuudelle
kummankin hyväksi, vaikka juuri Ragni halusi lasten synnyttyä olla ensi sijassa
äiti ja vaimo, mutta lopulta...kaikki kävi paljon paremmin kuin Helmi
Vartiaiselle, jonka Omakuva 1917-1919 alla:
Onnettomuudeksi Helmi, kulttuurikodin vilkas karjalaistyttö
törmäsi avioliittoon ahdasmielisen kodin kasvatin Tyko Sallisen kanssa.
Sallinen vei Helmiltä kaiken ja järkytti myös ympäristöä julkeilla vaimoaan pilkaavilla
Mirri –maalauksillaan, joista tuli mieleen, että Tykolle nainen oli jotain
alhaista ja likaista. Taitelija Sallinen nimitteli vaimoaan lehmäksi ja alensi
tätä monin tavoin. Helmin opinnot keskeytyivät, hän sai kaksi lasta, joista
ensimmäisen Tyko lähetti salaa kasvatettavaksi sisarelleen Tanskaan ja kun
avioero aikanaan koitti, Tyko otti lopulta varakkaampana toisenkin lapsen pois
vaimoltaan. Helmi kuoli varhain ja aika epäselvissä olosuhteissa, mutta
katsokaa hänen omakuvaansa: Eikö hänestä olisi tullut vaikka mitä, kun hän
kaiken menettäneenä vielä maalaa noin, että tuskaan on sivellin kastettu, että
hän ei vain saanut tilaisuutta näyttää parastaan ja kukaan ei auttanut. Helmin
olisi kannattanut elää yksin tai rakastua naiseen!
Täältä tullaan! Naistaiteilijat modernin murroksessa ei ole
kuitenkaan lohduton. Sen runsaus kertoo omaa kieltään! Aikakaudet ja tyylit
liudentuvat toisiinsa ja koska modernismin tiellä ollaan, on muistettava, että
Helene Schjerfbeck oli mitä parhain opettaja ’niukassa viivassaan’. Helene jos
kuka on näyttänyt että vähemmän on enemmän. Riitta Konttinen on minun
taidenäyttelyni Klimtin Wienin taideteosten ohella. Jokainen Konttisen kirja on
nostanut ruokahaluani ja taas se tapahtui:
Elga Seseman, Omakuva, 1945! Elga Seseman Omakuva 1940-luku
on kirjan kannessa ja ylistän valintaa. Minkä minä sille voin, että
ekspressionismi vain vetää! Modernismin valtavirtaa vastaan Elga kulki omalla
sydämellään luoden ja tulokset kertovat puolestaan. Maalausten mystisyys,
tummuus, intensiivisyys, omaperäisyys, sisäänpäinkääntyneisyys,
arvoituksellisuus ja vahva koloristisuus: Onko mikään ihme, että häntä on
verrattu Vincent van Goghiin ja Edward Munchiin!
Näyttämö ei olekaan tyhjä, vaan siellä näkyvät noin
puolentoistasataa suomalaista naistaitelijaa enemmän tai vähemmän tunnettuina, mutta: no
sine art – ei ilman taidetta!
Täältä tullaan! Naistaiteilijat modernin murroksessa -taidenäyttely Tampereen taidemuseossa 18.2.-28.5.2017
*****
Vuodesta 2014 olen kantanut kukkarossani kuvaa Maria Wiikin (1853-1928) maalauksesta Ullakkokamarissa, 1889. Kuva on nyt jo melkein puhki, hyvin ruttuinen, mutta aina vaan saan tästä jotakin...Taide on enemmän!
*****
Taidekirjat Leena Lumissa
*****
Taidekirjat Leena Lumissa
Kuopus valmistui viime keväänä Tampereen Ammattikorkeakoulusta kuvataiteilijaksi. Hänen opinnäytetyönsä oli nimeltään Äiti tekis nyt vähän taidetta - Nykytaiteen äitikuvat.
VastaaPoistaArkeilija, hienoa<3 Ja kiehtova opinnäytetyö.
PoistaVarmasti hieno kirja, tulee lukulistalle ilman muuta. Ehkä jopa hankin sen itselleni. Kattava postaus taas kerran Leena 💜
VastaaPoistaIrja, suosittelen! Kiitos♥
PoistaTämän aion lukea, tottakai! Schjerfbeckin ja Wiikin ohella Elin Danielson-Gambogi on ihana <3
VastaaPoistaRiitta, hyvä<3 Ehdottomasti myös Elin, jonka yksi erinomainen työ onkin päässyt Konttisen kirjan Naiset taiteen rajoilla kanteen. Minä välillä vain kollaan maalauksia netissä:)
PoistaOi, tämän kirjan nimi pitää pistää ylös! Ja tämän sinun kirjoituksesikin tulen vielä lukemaan uudestaan paremmalla ajalla.
VastaaPoistaIhanaa viikonloppua!:)
Sanna, suosittelen! Olen ensi viikolla hiihtolomalla ja on vaikka mitä kivaa, mutta en lähde harjukaupunkia pidemmälle:)
PoistaKiitos samoin sinulle<3
Mikä lista naistaiteilijoita, joista en ole koskaan kuullut! (no parempi myöhään....) Täällä kommenteissa jo esille nostettujen lisäksi haluan mainita vielä Ellen Thesleffin yhtenä suosikkinani.
PoistaEn ole koskaan tykännyt Tyko Sallisesta ja vielä vähemmän sen jälkeen kun hänestä vähän enemmän opin. Kiinnitin huomiota viimeksi Ateneumissa (Suomen taiteen tarina näyttelyssä) hänen omakuviinsa: olivat ihan eri tyylisiä kuin työt vaimostaan tai ylipäänsä muut ihmiskuvansa. (siis musta esittää itsensä miljoonasti paremmassa valossa ja "kauniimmalla" tyylillä kuin muut)
Hieno, kiinnostava blogikirjoitus! Täytyy harkita kevätretkeä Tampereelle.:)
Sanna, olet ilmeisesti nähnyt jo kirjan eli Ellenistä on teoksessa 11 kohteessa ja useammilla sivuilla. Henkilöhakemisto taas on niin laaja, että siksi päätin luetteloni kolmeen pisteeseen.
PoistaEllen luotti itseensä ja hänen perheensä myös. Ellen piti itseään nerona. Hän eli vahvan niin privaatti- kuin taiteilijaelämän, jos niitä nyt erottaa, sillä taiteilijuus on helposti kaikki.
Sama täällä. Ja mieti miten käyttäytyi, mikä oli, mitä teki, eikä kukaan puuttunut. Monet vain takana puhuivat ja kauhistelivat.
Kiitos<3 Tämä oli se toinen syy, miksi blogiani jatkoin uudenvuoden jälkeen, toinen oli Tsvetajeva:) Me katsotaan ehdimmekö,kun lähdemme äidille...
En mä tätä ole vielä ehtinyt saada käsiini. Ellenin tiesin ja tykkäsin, niin kuin joitain muitakin, jo ennestään. Mutta tuota mitä kirjoitit tuossa ^yllä hänestä oli kaikki mulle uutta.
PoistaTsvetajevaakaan en ole vielä lukenut. En ole vielä edes nähnyt koko kirjaa!
Hyvää 3.3. kohtaamispäivää teille!!
Sanna, ai jaa...No, Ellenistä on varmaan ollut Konttisen muissakin kirjoissa ja kun googlailin hänen kuviaan, oli niistä joku tuttu. Tässä kirjassa hänestä on siis paljon ja minullekin uutta tietoa.
PoistaTsvetajeva tulee minulle arvontaan! Olen nyt vain ollut niin saamaton ja haluan nukkua ja muutenkin rauhoittua enemmän joten ei ole vielä riittävästi uusia kirjoja, mutta katsotaan...Puutarhakirjatkin viipyvät vaan.
Kiitos♥♥
Harmi, että emme taida ehtiä Tampereelle tuohon näyttelyyn.
VastaaPoistaAllu, voi miten ikävää!
Poista<3
Onpa mielenkiintoinen kirja. Ennen oli naisilla niin vaikeaa päästä taiteilijoina esille,että pitää nostaa virtuaalista hattua niille jotka sen tekivät.
VastaaPoistaJael, ehdottomasti! He olivat rohkeita pioneereja maailmassa, jossa miehet uhkasivat heitä monin tavoin.
Poista<3
Miten ollen missannut tämän kirjan? Pitänee hankkia :). Suomessa on ollut ja on oleva huikeita naistaiteilijoita. Ja naisia. Joissa on taidetta.
VastaaPoistaBleue, no minulla oli tälle keväälle kaksi suurta odotusta ja toinen oli tämä<3 Toinen oli Tsvetajevan runojen suomennokset.
PoistaJa kiitos tutkijoiden, saamme tietää sekä heistä että heidän työstään.
<3
Nuo Konttisen kirjat ovat kyllä loistavia. Nyt on vaaratilanne, että joudun hankkimaan tämän. Mukavaa hiihtolomaa!
VastaaPoistaAiri, täysin samaa mieltä! Miten ihana vaaratilanne<3
PoistaKiitos ja mukavaa viikonloppua sinulle!<3
Hieno postaus. Tämä kirja täytyy saada käsiin :)
VastaaPoistaTykosta olen ollut aina omaa mieltäni ja luulen, että ajatuksesi kulkevat hyvin samaan suuntaan.
Birgitta, kiitos<3 Sun on tämä saatava...:)
PoistaMielessäni oli aika painokelvottomia ajatuksia, mutta sain pideteltyä pahimmat.
Sinulle tähän iso suositus♥
Minua kiinnostaa kovasti tuo näyttely Tampereella . Olisi ihana nähdä nuo työt esille laitettuna. Kirjakin voisi olla mieleinen, täytyy miettiä pystynkö lähtemään. Mukavaa laskiaista sinulle ♥
VastaaPoistaSirkkis, niin minuakin: katsotaan ehdimmekö sinne länisrannikolle mennessä. Tai sitten voisi lähteä vain sinne ja käydä samalla korkkaamassa Tampereen Ikea:)
PoistaMinä oikein kerään taidekirjoja ja niitä on paljon etenkin saksaksi ja italiaksi, kun kirjan hinta on Keski-Euroopassa asiakasystävällisempi. Suomessakin jokainen taho hyötyisi, jos yleisesti kirjan hinta olisi kohtuullisempi eikä se sitten löytyis vuoden päästä 5-10 euron alepöydältä.
Tämä kiinnostaisi sinua, Sirkkis takuulla!<3
Oi, tämä olisi kiehtovaa lukea! En niin usein tuo blogissani esille sitä, miten rakastan kuvataidetta. Konttisen kirjoja minulla on muutama ja olen nauttinut niiden lukemisesta. Ihanaa, että kirjoitit tästä. ♥
VastaaPoistaKatja, tee se! Minun nälkäni kuvataiteisiin vain kasvaa. Minulla on paljon taidekirjoja sekä Konttiselta että sitten Italiasta ja Saksasta ostettuja. Kai niitä Klimtin töitäkin lähden vielä kerran livesti katsomaan. Olen hirveän onnellinen, että Konttinen tekee näitä teoksia: Näin en jää osattomaksi ja sinäkin voit tämän kokea♥ Ja kaikki, jotka ikinä haluavat!
PoistaIhanala teokselta vaikuttaa!
VastaaPoistaMiten paljon hienoa taidetta meiltä onkaan piilossa, kiitos miehisen kanonisoinnin...
<3
Kaisa Reetta, suosittelen!
PoistaJuuri niin, juuri niin...Jos luet tämän, tiedät, mikä oli ihan fyysinen uhka naistaiteilijoille henkisestä rasituksesta nyt puhumattakaan.
<3