Ruth Andreas-Friedrich kuulee erään järkyttyneen isän
sanovan: ”Kunnia menetetty, kaikki menetetty.” Hän pistää köyden kaksitoista
kertaa häväistyn tyttärensä käteen. Tyttö sitoo köyden tottelevaisesti lähimpään
ikkunaristikkoon ja hirttäytyy. ”Jos teidät häväistään, teillä ei ole muuta
vaihtoehtoa kuin kuolla”, selitti yhden tyttöluokan opettajatar kaksi päivää
ennen Berliinin valtausta. Yli puolet luokan oppilaista toimii tämän mukaan ja
hukuttautuu läheiseen järveen tai jokeen. Kunnia menetetty, kaikki menetetty.
Miriam Gebhardtin teos Ja sitten tulivat sotilaat.
Saksalaisnaisten kohtalo toisen maailmansodan voittajien käsissä (Als die
Soldaten kamen, Minerva 2016, suomennos Maikki Soro) käsittelee tabua, joka on
vielä seitsemänkymmentä vuotta sodan päätyttyä yritetty vaieta kuoliaaksi:
Saksalaisnaisten ja osin miestenkin raiskauksia sekä sodan loppuvaiheessa kuin
miehitysvallan aikana. Hyvin monin tavoin, sekä julkituoduin, että
vaietuin, uhrien uhrius yritettiin ja osin yritetään vieläkin kieltää.
Gebhardtin laskujen mukaan sodan jälkimainingeissa raiskattiin ainakin 860 000
naista ja melkoinen määrä miehiäkin. Toisin kuin yleistetään, raiskaajia eivät
olleet vain puna-armeijan sotilaat vaan myös amerikkalaiset, britit,
belgialaiset ja ranskalaiset sotilaat. Yhdysvallat ’kunnostautui’ hyvin
erikoisella tavalla oikein mainostaen kotimaassaan haluttomia sotilaita
lähtemään Eurooppaan lupaamalla bonuksena helppoja naisia. Bolsevikit taas
pelottivat saksalaisia niin paljon, että osa saksalaisnaisista ryhtyi
vapaaehtoisesti suhteeseen amerikkalaisen sotilaan kanssa, mutta näitä naisia
ei tietenkään ole uhriluvuissa. Heidän ratkaisullaan oli kuitenkin
pitkäaikaiset seuraukset todellisille uhreille, joissa sekä lapsia että
vanhuksiakin, sillä jopa kymmeniä raiskauksia kokeneet, pahoin
traumatisoituneet aidot uhrit leimattiin joukkoraiskattuinakin 'liian helpoiksi' ja heiltä evättiin niin myötätunto kuin hedelmällisessä iässä olevilta
rahallinen tuki raiskauksen seurauksena syntyneen lapsen elättämiseen.
Saadakseen tukea, piti olla silminnäkijä, luotettava todistaja, mieluummin useampi. Myös uhrin oma
esiintyminen ja mitä hän teki, oliko avioliitossa vai ei ja oliko aikaisempia
lapsia, vaikuttivat korvauksen saamiseen. Suuri osa naisista kuitenkin vaikeni
katsoen näin olevansa osa hävityn sodan seurauksia, kuin korvaus holokaustista. Erityistä monissa
tapauksissa on nimenomaan joukkoraiskauksen tematiikka, joista voi lukea lisää
vaikka Joyce Carol Oatesin kirjasta Kosto:Rakkaustarina tai Ann Heberleinin
teoksesta Pieni kirja pahuudesta. Näin Gebhardt:
Huomio kiinnittyy myös lukuisiin mainintoihin
joukkoraiskauksista. Pommerin Lauenburgissa puna-armeijalaiset asettuvat jonoon
joka talon ovelle. Jopa 45 miestä saattaa raiskata yhden saksalaisnaisen
piittaamatta vähääkän, missä kunnossa tämä lopulta on. Uhrien joukosssa on
78-vuotiaita vanhuksia ja yhdeksänvuotiaita lapsiakin. Venäläissotilaat
puolustautuvat sanomalla, että saksalaiset kohtelivat heidän vaimojaan ja
sisariaan vielä paljon pahemmin. B. tapaa paikkakunnalta lähtiessään erään
maanviljelijän, joka kertoo, että hänen tyttärensä on samana aamuna otettu jo
viidennen kerran ”käsittelyyn”.
Hyvin erikoista ja huomionarvoista on, että raiskaukset
eivät rajoitu vain sodan jälkimaininkeihin, vaan miehitysjoukot jatkavat
tekojaan vielä ’60 –luvullakin. Kaikki valitukset tuntuvat kilpistyvän milloin
mihinkin muuriin ja tietysti yksi on se konkreettinen eli Berliinin muuri. Venäjän
lohkolla eli DDR:ssä ei ole soveliasta puhua ’pelastajan’ tekemistä
julmuuksista ja puna-armeija selittääkin tekonsa lyhyesti saksalaisten ’perisynnillä’
, josta seuraa rangaistus ja odottaa nyt kiitollisuutta ’pelastajiltaan’.
Äärimmäisen silmiinpistävää kirjan esimerkeissä on miesten
piittaamattomuus naisesta tuntevana, kärsivänä ihmisenä. Tähän
alkoivat hitaasti puuttua vasta 1970-luvun feministit. joista heistäkin osa,
etenkin Saksan feministit, puhui yleensä raiskauksista, mutta vaikeni omien
äitiensä julmasta kohtalosta. Yhdysvaltalainen journalisti Susan Brownmiller
julkaisi vuonna 1975 raiskauksia käsittelevän kirjan Against our Will (’Vastoin
tahtoamme’), josta tuli raiskausaiheen perusteos. Brownmiller näkee raiskauksen osana
patriarkaalista valtarakennelmaa:
Väkivaltaisesta tunkeutumisesta naisen ruumiiseen siitä
piittaamatta, että tämän koko olemus pyristelee vastaan, tuli miehelle tehokas
alistamisen väline, ratkaiseva todiste hänen ylivoimastaan, hänen miehisyytensä
riemuvoitto. Sitä, että mies huomasi voivansa käyttää sukuelimiään aseena ja
kylvää niillä pelkoa ja kauhua, on pidettävä tulen ja ensimmäisen kömpelön
kivikirveen ohella yhtenä tärkeimmistä esihistoriallisen ajan keksinnöistä.
Sodan voittajat ovat niitä, jotka raiskaavat.
Sota tarjoaa miehille mahdollisuuden halveksia naisia
estoitta.
Länsi-Saksan naisasialiike vaikeni äitiensä kohtaloista,
sillä näiden naisten tausta oli usein uusvasemmistolainen, eikä se halunnut
käsitellä vasemmistolle arkaa aihetta.
Saksassa koko asian käsittely on edelleen hakoteillä, sillä
kaikki yritys saada oikeutusta, kilpeää siihen, että muu maailma uskoo maan
yrittävän kääntää syyllinen-uhri-asetelman päinvastaiseksi. Kirjassa tarjotaan
esimerkkejä kirjoista ja elokuvista, joiden uskotaan tätä yrittäneenkin. Mukana mm. Günter Grassin Im Krebgang-teos. Aiheen käsittelyä sotkee vielä enemmän se, että oli
paljon saksalaisnaisia, jotka ilmimiantoivat toisiaan raiskaajille, ilmiantoivat
aikanaan juutalaisia natseille ja pahimmassa tapauksessa jopa osallistuivat
vaino- ja tuhoamispolitiikkaan. Saksalaisen naisen moninaisista rooleista kirja
tarjoaa kattavan esittelyn, joka todistaa, että emme todellakaan voi yleistää!
Kirja on äärimmäisen kiinnostava ja kertoo myös esimerkein,
miten erilaisia kohtaloita naiset kokivat ja miten he niistä selvisivät tai
eivät. Kerrotaan myös miten Saksasta alkaa vihdoinkin virrata valituksia ja
vaatimuksia Yhdysvaltojen miehitysvallan sotilaiden käyttäymisestä heidän
korkeimmille esimiehilleen. Viimeisimmät tiedetyt raiskaukset ovat 1960-luvulta, vaikka miehitys jatkuikin aina muurin murtumiseen asti. Tapasimme 1980-luvun lopulla Saksassa Yhdysvaltain
miehityssotilaan Fürthissä ja olimme hänen kanssaan lyhesti puheissakin eli ei mitään kivikautta Saksan Miehitysvuodet. Tämä
kirja tuokin kaiken kuin likemmä tätä hetkeä, sillä tuttu paikkakunta toisensa
jälkeen vilahtaa tapauskertomuksissa...
Ja sitten tulivat sotilaat käsittelee raiskausta ja sen
puolusteluja niin monelta kantilta, että soisin mahdollisimman monen lukevan
tämän sukupuoleen katsomatta. Siinä sopii samalla muistaa, että mitä sodan
loppuhetkillä ja miehitysvallan aikana tapahtui, tavallaan jatkuu vieläkin,
sillä teoilla oli seurauksenssa. Usein ne olivat sukupuolitauteja ja raakaa pahoinpitelyä, mutta myös raskauksia. Aborttiin suhtauduttiin hyvin eri tavoin
riippuen siitä oltiinko vaikka Baijerissa tai muussa osassa Saksaa. Ja
toisaalta, yllättävän moni äiti halusi pitää lapsensa, vaikka joutuikin hänet
yksin, ilman tukia ja häväistynä elättämään. Saksan liittotasavallassa,
Länsi-Berliini mukaan lukien, on vuonna 1956 virallisten tietojen mukaan vähän
alle 3 200 raiskauksen seuraksena syntynyttä lasta. Viranomaiset
nimittävät näitä lapsia ”miehityslapsiksi”, vaikka noin kolmasosa lapsista sai
alkunsa viimeisten taisteluiden kuluessa. Kuten jo edellä vihjasin, on todella
mielenkiintoista lukea, millä perusteilla viranomaiset sitten alkavat maksaa
korvauksia lapsista ja millaisia ovat korvauksia saaneet äidit.
Historioitsija, toimittaja Miriam Gebhardin teos on niin
analyyttinen, että näkökulma toisensa jälkeen avataan ja käsitellään. Jokainen
uusi havainto tukee, ei kaada, jo olemassa olevaa. Vain luvut vaihtelevat tutkijasta riippuen. Kokonaisuus on järkälemäinen tässä monien kulttuurien ja sodan seurausten sumassa, mutta ei
hahmoton, ei vailla uusia vastauksia. Niitä on paljon ja niitä tulee koko ajan
lisää. Gebhardin kirja on yksi vahva avaus lisää ymmärtää niin monien uhrien
vaikenemisen muuria, myös hänen oman isoäitinsä:
Tutkimukseni kuluessa ajattelin yhä uudelleen minua
edeltäneitä sukupolvia, jotka pelkäsivät joka nurkan takana odottavan murhaajan
tai raiskaajan ja jotka vielä 1970-luvullakin keräsivät lehtileikkeitä
vastaavista tapauksista todisteeksi miehisen väkivallan jatkuvasta uhasta. Omat
psykologivanhempani pitivät esimerkiksi Freiburgissa asuvan aran isoäitini
merkillistä käytöstä sotalesken ”seksuaalifobiana”, sillä hän ei miehensä
varhaisen kuoleman jälkeen enää halunnut läheistä suhdetta kehenkään mieheen.
Nykyisin ajattelen, että isoäiti oli Ranskan miehitysjoukkojen tullessa nuori,
yksinäinen nainen. Minusta on selvää, että hänelle tapahtui se, mitä naisille
ja lapsille saattoi kaikkialla ja koska hyvänsä tapahtua. Eikö tällainen
vaikuttaisi hänen ja hänen jälkeläistensä elämään?
*****
Varmaan yksi syy miksi tämä aihe on ollut pitkään (ja pitkälti yhä vielä) vaiettu, on se, että saksalaisia raiskasi voittajat. (Ja sitten taas maailmansodan jälkeinen tilanne saattaa selittää osin sen, miksi puhutaan pitkälti puna-armeijan raiskauksista, ei länsisotilaiden.) Tämä ei tietenkään tee "hiljaisuudesta" hyväksyttävää. Varmaan myös sillä on vaikutusta, ettei raiskausta ole luokiteltu sotarikokseksi kovin kauaa. (Miksi näin, kertonee sekin naisten asemasta.)
VastaaPoistaKirjaa lukemattakin voin tätä kehua!
Sanna, syitä oli ziljoona, mutta yksi tietty se, että Saksan syyllisyys oli niin kova, että kun sota oli ohi, edes viranomaiset eivät alkuun tohtineet valittaa miehitysjoukkojen toimista Yhdysvaltoihin. Britanniahan oli tässä aika marginaalissa ja Ranskan kanssa oli hieman toisin, mikä kaikki kerrotaan yksityiskohtaisesti. Mukaan tulevat tietty sitten rintamalta sevlinneet omat puolisot, joista toiset halusivat pitää miehittäjän raiskauksen tuloksena syntyneen lapsen syystä tai toisesta eli syitä oli muutamia, tai eivät sitä halunneet. Osa ei kajonnut vaimoonsa vuosikausiin! Hitler oli pelotellut saksalaiset niin isosti puna-armeijalla, että ihmiset mieluummin tappoivat itsensä kuin antautuivat venäläisille. Stalin puolestaan oli sanonut: "Puna-armeija seuraa haavottuneen saksalaispedon jälkiä ja antaa sille kuliniskun sen omassa pesässä." Pesää on myös vihollissotilaan perhe...Tuo vaikeneminen on kauheinta. Siis ne naisparat oikesti luulivat olevansa kuin leprassa. Yhteiskunta on monin tavoin vähätellyt raiskausta ja siinä Suomikin kulkee viimeisissä junissa. Miehen valtaa ottaa penis aseeksi!
PoistaTämä on todella hyvä ja luin tätä syvässä pohjaimussa. Tänään nollaan ihemttelemällä puutarhassani ja lukemalla vinon pinon puutarha- ja naistenlehtiä:)
Huh! Mutta kyllä tämä on luettava.
VastaaPoistaBirgitta, tässä ei sentään mässäillä kauheuksilla, vaan ne todetaan ja sitten etsitään syitä.
PoistaVarsin tyypillistä että aiheesta on vaiettu, muistakin 'ikävistä' aiheista on vaiettu ja tullaan vaikenemaan, kunnes joku rohkenee avata suunsa ja kertoa, herättää muutkin kertomaan. Uskon että on mielenkiintoinen kirja, siirrän sen hankintalistalle! Kiitos Leena vinkistä!
VastaaPoistaSaila, tällaisesta Suomessa vaietusta asiasta kertoi tämän kevään kirjassaan Martti Backman: Harriet ja olof. Kuolema Viipurissa 1918.
PoistaKiitos<3
Ei ole maailma noista ajoista miksikään muuttunut. Yhteisvastuukeräyksen alkaessa keväällä televisiosta tuli dokumentti afrikkalaisten naisten kohtalosta. Sotilaat raiskasivat moneen kertaan ja jollei naista tapettu, hän joutui synnyttämään raiskauksista syntyneitä lapsia. Usein sekä raiskattu että hänen synnyttämänsä lapset saivat aidsin. Tällaisilla naisilla ja lapsilla tulevaisuutta ei ole.
VastaaPoistaJotenkin sen saattaa vielä ymmärtää - ei kuitenkaan hyväksyä - että äärioloissa ihmiset käyttäytyvät eläimen tavoin. Sen sijaan esimerkiksi Intiassa tapahtuvat raiskaukset ovat kerrassaan tyrmistyttäviä. Siellä homma perustuu täysin naisen alistettuun ja arvottomaan asemaan. Vaikka raiskaukset Intiassa ovat jo kriminalisoitu, jopa oikeuslaitos katsoo niitä läpi sormien, eikä miesten useinkaan tarvitse vastata teoistaan mitenkään, vaikka uhri kuolisi raiskauksessa saamiinsa vammoihin.
Sieltä sivubanneristasi blogini nyt löytyy. Kiitos Leena!
Between, ihminen on peto ikuisesti. Olen lukenut paljon Afrikan sodista ja heidän uhreistaan. Darfuria koskien on kiinnostava kirjain asiasta Sade lankeaa. Afrikkalaisen naisen mahdollisuus on Eurooppalaisen apu eli saada vaikka alkupääoma omaan yritykseen. Tämä ei tietenkään toimi sotivassa maassa, mutta nissä, joissa asiat alkavat olla kunnossa. Ghana etenee nyt ilmiömäisesti. AIDS-lapset ovat Afrikan arkea: Tuntuu voimattomalta lukea heistä.
PoistaIntia on syvältä. Siellä naisia raiskataan mennen tullen eivätkä he saa oikeutta. Jopa tanskalainen naisturisti oli joutunut raiskauksen kohteekis. Ja entä ne naiset, jotka vaikenevat. Eivät uskalla kertoa. Joukkoraiskauskiin myös kuollaan ja on kuoltu.Tässä kirjassa nimenomaan painotetaan, että ei ole kyse miesten seksuaalisista tarpeista, vaan alistamisesta.
Ole hyvä<3
Hyvä muistaa, että ei ne raiskaajat pelkästään venäläisiä olleet.
VastaaPoistaAllu, ehdottomasti ja sitä Gebhardt kirjassaa juuri painottaakin. Sen tuon myös minä esille. Suosittelen sinua lukemaan tämän kirjan, niin huomaat eroja miehitysvallan aikaisissa rikoksissa. Kaikki ne olivat rikoksia ellei nainen ryhtynyt suhteeseen vapaaehtoisesti. Tosin jotkut ryhtyivät amerikkalaisen ylemmän upseerin rakastajattareksi saadakseen suojelusta 'Iivanalta', sillä niin oli Hitler pelotellut saksalaiset puna-armeijalla. Samalla nainen sai suojelusta myös yhdysvaltain rivisotilailta ja vältti joukoraiskauksen.
PoistaTämä on - valitettavasti - ikiaikainen ja vaikea asia. Ihan hyvä on, että sitä tuodaan esiin, koska siitä on helpompi vaieta kuin puhua. Minä en todennäköisesti lue tätä kirjaa, mutta syy ei ole halu vaieta vaan se, että ehdin lukea niin vähän, että valitsen pääasiassa myönteisiä lukukokemuksia.
VastaaPoistaIhan vastaavaa tapahtuu tälläkin hetkellä koko ajan eri puolilla maailmaa ja raiskaus on edelleen yksi sodankäynnin 'ase'. Olen aika skeptinen sen suhteen, että tämäkään asia pystytään korjaamaan lopullisesti. Valitettavasti ...
<3
Marietta, samaa mieltä!
PoistaMies on aikaa sitten valinnut sukuelimensä osaksi asearsenaliaan.
Tämä jatkuu ja jatkuu...
Minäkin nyt välillä muuta.
<3
Minulla on vuonna 1960 suomeksi painettu kirja ”Nainen Berliinissä”. Kirjassa ei kerrota, kuka sen on kirjoittanut. Aihe oli silloin sodan jälkeen ilmeisesti vielä niin arka, ettei kirjoittaja halunnut nimeään julkisuuteen. Suomentaja on Mirja Rutanen.
VastaaPoistaWikipediasta luin, että se on Marta Hillersin omaelämänkerrallinen teos, jossa hän kuvaa kohtaloaan joutua puna-armeijan raiskaamaksi, kun sota on päättynyt.
En tiedä, pystyisinkö lukemaan tämän kirjan. Olen alkanut kaihtaa kirjoja, joista tulee paha mieli.
Risa, se onkin kiinnostava kirja ja siitä on paljon kerrottu tässä kirjassa. Kirjoittaja oli Anonyymi. Eine Frau in Berlin julkaisstiin jo '50-luvun puolivälissä ja heti seitsemällä kielellä, ensimmäinen saksankielinen painos ilmestyi vasta 1959 ja sai kolean vastaanoton.Loputla siitä ilmestyi 2003 uusi painos ja tällä kertaa se oli Der Spiegel -lehden myydyimpien kirjojen listalla, mutta jälleen se aiheutti Saksassa vastustusta. Ulkomailla kirja myi hyvin. Anonyymi kertoo hyvin avoimesti, miten hänet raiskattiin kerta kerran jälkeen. Teilaus perustui suurelta osin siihen, että haluttiin katsoa eteenpäin, ei muistella kauhuja, mutta tähän suuri syy oli taas epäilys naisen mahdollisesta syyllisyydestä tapahtumaan. Tuo ajatus nostaa verenapineeni yläilmoihin!
PoistaKatsos, sinulla on nimi Anonyymille!
Pystyisit. Niin minäkin, mutta vaikka tämä tietyllä taalla otti voimille, ei tämä tuonut sellaista toivotonta oloa, kuin eräät muut kirjat ovat tuoneet. Miriamin ksäittelytapa on tehokaan toteava ja minusta ote on asiallisen feministinen, josta pidän.
Kohta alankin lukea dekkaria:)
Kiitos näistä tiedoista. Huomasin, että sinulla on tuossa sivupalkissa kirjan alkuperäinen kansi.
PoistaRaiskaus on vielä nykyään miesten tahallaan väärin tulkitsemaa. Jonkinlaista kollektiivista häpeää, joka täytyy peittää vierittämällä syy naisiin.
Risa, ole hyvä. Pidin siitä enemmän kuin tuosta lökäpöksystä sotilaasta.
PoistaJuuri niin! Minua kiinnostaa joukkoraiskauksen tematiikka, sillä sehän on aivan jotain muuta kuin halujen tyydyttämistä. Jos sinulle tulee vastan tuo Heberleinin kirja, lueppa se.