torstai 10. lokakuuta 2019
Aleksis Kivi, torpan pojasta ensimmäiseksi suomen kielellä kirjoittavaksi ammattikirjailijaksi
Lokakuun kymmenentenä päivänä 1834 syntyi Nurmijärven Palojoen kylässä kyläräätäli Eerik Juhana Stenvallin ja hänen vaimonsa Annastiinan perheeseen neljäs poika, joka sai nimen Aleksis. Jo kahdeksanvuotiaana Aleksis runoili:
Minä neljäs veljistä
Synnyin juuri köyhäll vuodella
Isäni suuttui
Ja vähän muotokin muuttui
Sanoi poikia tulee kuin nallikoi,
Jumala noit' nyt hallikkoon -.
Aleksis Kivi (1834-1872) oli ensimmäinen suomen kielellä kirjoittanut ammattikirjailija. Tämä on huomionarvoista ja tärkeää suomenmieliselle ja -kieliselle identiteetille. Ruotsi oli ylhäisön kieli ja vain rahvas puhui suomea, mutta monet kulttuurivaikuttajat Kiven jälkeen vaihtoivat suomen kieleen. Tällöin myös oman isäni isä muutti perheensä nimen Sten suomalaiseksi.
Kieli on vahva osa ihmisen identiteettiä. Kansan oma kieli vahvistaa sen yhteisöllisyyttä ja tuo sille omanarvontuntoa. Kieli on valtaa! Suvella 2016 tapaamani suomalaiset juuret omaava Anna kertoi, miten meidän itäisen rajamme toisella puolella rangaistiin koulussa jo yhdestä suomenkielen sanasta. Kansan oma kieli pelottaa hallitsijoita ja maiden mahtavia ellei sillä ole hallinnon siunausta.
Olen herkistynyt Kiven elämälle luettuani Markus Similän kirjan Pienet suuret suomalaiset. Millaisia he olivat lapsina ja nuorina? (Minerva 2009). Samaisesta kirjasta on myös yllä oleva Aleksis Kiven runo. Joka itsenäisyyspäivä luen Similän kirjaa ja kun luen miten Kiven koulutie katkesi nälkään, koen pakahduttavaa surumieltä. Aleksishan jäi kaksi kertaa luokalleen, mutta syynä eivät todellakaan olleet tyhmyys tai laiskuus vaan nälkä! Kaikesta huolimatta Aleksis kirjoitti ylioppilaaksi ja hänen pääteoksensa Seitsemän veljestä loi perustan suomenkieliselle taideproosalle, näytelmäkirjallisuudelle ja runoudelle. Hänestä tuli myös kansalliskirjailija, jonka syntymäpäivä 10.10. on suomalaisen kirjallisuuden päivä ja virallinen liputuspäivä.
Toinen kirja, josta ammennan suomalaisten kirjailijoiden ja myös Aleksis Kiven elämästä on Haltiakuusen alla. Suomalaisia kirjailijakoteja (Avain 2013). Tekijät Anne Helttunen, Annemari Saure ja kuvat Jari Suominen.
"Minua painaa hirveä ikävyys, mielensynkeys, se ehkä viimein perin hävittää minun sieluni."
Kirjeessä Kaarlo Bergholmille loppuvuonna 1870.
Aleksis Kivi vietti viimeiset kuukautensa tässä mökissä Tuusulan Rantatien varrella. Hänen lapsuutensa lapsuus Palojoella oli suhteellisen hyvä ja Aleksis pääsikin opintielle. Kouluaika Helsingissä olikin jo tiukkaa ja Aleksis näki aika-ajoin nälkää ja terveys oli heikko. Kaikesta huolimatta ensimmäinen suomenkielinen romaani Seitsemän veljestä syntyi Charlotta Lönnqvistin Fanjunkarsissa, jossa Kivellä oli parhaat oltavat. Siellä syntyivät myös Nummisuutarit ja Kihlaus. Kiven valo kuitenkin sammui professori August Ahlqvistin ruotsinkieliseen lehteen 1870 laatimaan murska-arvosteluun Seitsemästä veljeksestä. Takana saattoi olla kaunaa, sillä vuonna 1860 Kivi voitti Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kilpailussa palkinnon murhenäytelmällään Kullervo. Viisi vuotta myöhemmin Nummisuutarit sai alan auktoriteeteilta korkeimman mahdollisen tunnustuksen: valtion kaunokirjallisuuspalkinnon, 2 500 markkaa. Se oli paljon rahaa mutta sitäkin tärkeämpää lienee, että Kivi päihitti kilvassa Runebergin ja August Ahlqvistin (runoilija A. Oksasen)
Kiven rusikoijana historiaan jäänyt suomen kielen ja kirjallisuuden professori Ahlqvist oli Suomettaressa kirjoittanut, ettei Kivellä ole asiaa "runouden pyhään yrttitarhaan, jossa kansan hengeliset hedelmät kasvavat ja jossa ulosvalitut tietäjät hellin käsin näiden kukkasia vaalivat".
Aleksis Kivi, surun poika, torpan poika, on kirkkain osoitus siitä, miten lahjakkuus lyö itsensä läpi ilman tukea, ilman sosiaalisia verkostoja ja vaikutusvaltaisia ystäviä. Kivi ei ollut ostettu harha, vaan puhdas lahjakkuus.
Kivi vietti elämänsä viimeiset kahdeksan kuukautta veljensä Albertin ja tämän vaimon Karoliinan perheessä. Väsynyt surun poika asusteli mökin takakammarissa ja pysytteli lopun aikaa omissa oloissaan kunnes nukkui pois joulukuun viimeisen päivän aamuyönä 1872 kuvan huoneessa. (LL Haltiakuusen alla kirjasta)
Tuonen viita, rauhan viita!
kaukana on vaino, riita,
kaukana kavala maailma.
Kiven torppa valkovuokkojen aikaan. Kuvannut Sanna Ahonen. Kiitos Sanna♥
sunnuntai 6. lokakuuta 2019
Sara Stridsberg: Rakkauden Antarktis
Perheemme yllä lepää kirous, suuret vesiputoukset toivat
mukanaan pimeyden joka saastutti jokiveden ja soljui sukupolvesta toiseen.
Lapsena ajattelin, että voisimme kumota kirouksen, mutta sen sijaan antauduin
sen vietäväksi ja se oli helppoa, seurasin vain kultaista uomaa, joka kulki
maiseman halki selvänä kuin virtaava joki.
Sara Stridsbergin Rakkauden Antarktis (Kärlekens Antarktis,
Tammi 2019, suomennos Outi Menna) on äärimmäisen kuulas ja kipeä tarina. Se soi
ja soi, mutta samalla se satuttaa tajunnavirrallaan, vie mennessään, tulvii
yli. Se houkuttaa valoon, se viettelee pimeään, se ei voi vastustaa yötä. Tarina
on kertomus sukupolvelta toiseen kertautuvasta syrjäytymisestä. Kertojana on
heroinisti ja prostituoitu Inni, joka niin haluaisi parempaa äidilleen ja isälleen,
itselleen ja Shanelle sekä heidän lapsilleen, joista ensimmäinen viedään
sijaisperheeseen ja toisen hän luovuttaa pari tuntia synnytyksen jälkeen pois.
Siltikin, vaikka aihe satuttaa, Stridsberg kirjoittaa niin kauniisti, että se
sattuu vieläkin enemmän!
Tässä se nyt tulee. En ole totta puhuakseni koskaan halunnut
päästä eroon heroiinista. Siis oikeasti
halunnut, en edes Vallen tai Solveigin takia. Sen oivaltaminen tekee ihmisestä
painottoman. Tieto siitä että on jotain vielä rakkauttakin suurempaa.
Innin elämä on kaipausta. Hänen maailmansa tuoksuu
ikävältä, vedeltä, savulta, levältä, yöltä...Hän on syntynyt peto sisällään.
Hän tietää joutuvansa odottamaan kunnes saisi riittävän rauhan ja hiljaisuuden.
Hän on osa jokea, mutta hän ei jaksa enää virrata. Inni tietää saavansa
hiljaisuuden kautta riittävän etäisyyden nähdäkseen ja ymmärtääkseen,
löytääkseen perheensä. Hänen pitää ensin vain hajota. Muuttua
tähtipölyksi.
Oli kesäkuu, alkukesä, minun viimeiseni.
Istuimme hetken katsellen sumuista vihreää maisemaa ja
kuuntelimme moottorin hyrräystä, kunnes hän sammutti auton valot ja käänsi
katseensa minuun.
”Nouse autosta ja odota minua”, hän sanoi, ja minä tottelin
ja jäin odottamaan häntä. Sitten kuulin ihan läheltä hänen äänensä.
”No, mennäänkö?”
Sara Stridsbergin teksti virtaa kuin
joki. Hämää kuin uni. Kaunista kuin kevyesti leijaileva puuterilumi. Valoa pimeään.
Tähtitomua.
*****
Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Kirja vieköön!
*****
Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Kirja vieköön!
perjantai 4. lokakuuta 2019
Lokakuu maalaa vahvoilla väreillä: Hurmaannun!
Nyt tulee sellainen syyspläjäys, että alta pois! Suurin osa näistä kuvista on otettu lokakuulla, jokunen syyskuulla ja muutama vanhempi on mukana kuin vertailuna tai tunnelmantuojana eli lähdetään väreihin. Kurkistetaan villiviinikaaresta, mitä on menossa...
Kuvattu meidän pohjoispäätyä noin vajaa tunti sitten. Köynnöshortensia vain vahvistaa pergolaamme eli tuo, missä näkyy entinen kulku, saunan oven vieressä, on kasvamassa kiinni, kuten tarkoitus on ollutkin. Kulmassa näkyvä hortensia on osa projektia Sama polku eri vuosina eri vuodenaikoina.
Tässä jonain vuonna, kun pilvikirsikka ei ollut vielä pettänyt... ja sama köynnöshortensia ja tässä nyt:
Ja kun tästä menemme polkua oikealle saavumme
Tässä yksi syy miksi suosin atsaleaa, toinen on tietysti tuoksu ja kolmas hurmaavat kukinnot ja neljäs, että ne pudottavat lehtensä syksyllä ja viides: Niitä ei tarvitse suojata kevätahavilta.
Tässä sama kohta kuin edellisessä kuvassa, mutta ihanat kartiovalkokuuset jäävät toiseksi! Niillä on oma aikansa ja minusta se on juuri nyt ja tästä koko talven kevääseen asti.
Kirjasta Erään avioliiton muotokuva: Sissinghurstin puutarhan oli oltava kesytön ja sen oli kartettava järjestystä. Villikukkien oli saatava tunkeutua puutarhaan ja rhododendronit oli karkotettava ja niiden lempeämpi serkku azalea, sai korvata ne...
Kartiovalkokuuset ovat vieneet minua jo 30 vuotta. Kuvassa yksi vanhimmista. Mikä on suloisempaa kuin tuollainen havumainen sokeritoppa ja eräänä aamuna se on kuurassa ja sitten lumessa. Jos tämä ikivihreä kasvi kiinnostaa, täältä löytyy siitä paljon eli Kartiovalkokuusen haaste ja viehätys
Katsokaa nyt miten pikkarainen hän on ollut! Muutoksia on jonkin verran, mutta tästä katsoen vasemmalla edelleen valtavat syyshortensiat 'Grandiflora', ja oikealla suuret mongolianvaahterat. Sen sijaan pikkupuita, helmiorapihlajoita on tullut kolme lisää: Helmiorapihlaja kaunehin on Seurattavin lienee I-vyöhykkeen magnoliamme, magnolia x loebneri 'Leonard Messel', Yksi kartiovalkokuusi on lisätty sekä useita kärhöjä etc. Poistettu on jättimäinen hopeakuusi, joka varjosti liikaa syyshortensioita ja oikealla näkyvän lampun vieressä on syyshortensian merkki vaihtunut tiuhaan, mistä kerroinkin vähän aikaa sitten.
Tässä edelleen syyshortensiat, ikäkonkarit ja nyt taidatte nähdä ensimmäistä kertaa eturinteen pikkutöpön eli kartiovakokuusen, jossa on ollut haastetta muita enemmän: rinne eli kastelutulos heikko, koko päivän porotus keväällä eli kun muiden kanssa pääsen helpommalla tämän töpön kanssa olemme harsossa usein vielä toukokuun viidentenä, jolloin synttäripäiväni iloksi otan harson pois.
Syyshortensia Wim's Red saa nyt seurata suurempia lajitovereitaan ihan paraatipaikalla etupihalla.
Jo aiemmin mainittu köynnöshortensiamme on nyt tässä värissä, mutta kykenee se limeenkin! Mukana kasvaa tässä villiviiniä ja näin yläterassimme ruokakatos verhoutuu kauniisti keväästä myöhäiseen syksyyn.
Joka syksy on yksi 'äijägrillaus' eli minäkin syön punaista lihaa.
Jotenkin tämä on se 'the juttu' eli kuin ulkoruokinnan pudottajaiset. Tämä on vähän nyt siirtynyt, kun tuntui että flunssa olisi tulossa, mutta ehkä uhmaan kohtaloa ja ryhdymme tähän ensi viikonloppuna. Toivottavasti emme vilustu, sillä kirjamessut odottavat. Onneksi on untuvatakit!
Sillalla esittelyssä Marimekko -pusero Pulu, jonka pinkki ei tässä taida oikein näkyä, mutta siis se 'pelaa' yhteen kevyttoppikseni sekä koristossujeni kanssa.
Satanut on onneksi nyt kiitettävästi eli se tarkoittaa, että sillan alla virtaa. Keväällähän tähän tuli uimaan sorsapariskunta...
Hauskimmat vastakohdat löytyvät sillan päistä eli vasemmalla siroimmin kasvanut kartiovalkokuusemme ja oikeassa reunassa mörrimöykkymme, josta kukaan ei voi arvata mihin se vielä pystyy. Hänhän oli jo kuolemaan tuomittu kun...Koko tarina löytyy täältä
Kalliotuhkapensasta löytyy tontiltamme tuulten ja lintujen kuljettamana. Olemme aika ihastuneita tähän helppoon ja kauniiseen kasviin, joka antaa lisää kerroksellisuutta puutarhaamme. Usein se saa kasvaa, missä on juurtunut, joskus vähän siirrämme tarvekohtiin. Olen syksyn rakastaja ja käytän eniten kasveja, joissa on ruskaväri. Jopa helmiorapihlajassa on kaunis syysväritys! Minusta pihamme on kaunein syksyllä, mutta en kiellä sitä helmihetkeä, kun valkoiset ja siniset scillat puskevat maasta ja sitten sitä kun atsaleat ja helmiorapihlajat, mutta jos olisi pakko valita, valitsisin syyspihan♥
Tällaiset suloiset villasukat sitten joku syyssielu saa jouluna♥ Sukat on kutonut bloggarikollega Paluumuuttajatar Kiitos Anne♥
Hurmehappomarja on yksi voimakkaimpia syysvärittäjiä ja miten vaatimaton se onkaan hoidoltaan...
Syksy, mikä ihan mahdollisuus, mikä tilaisuus, mikä hurmio. Syksy on toinen ihoni, sen raikkaat syyspäivät hengitykseni. Syksyllä olen eniten minä♥
Köynnöshortensia syleilee kalliomme päässä olevaa kiveä kiihkeästi. Orava syö pähkinää ja tulee jo aamuvarhain aamiaiselle, sillä ihan vielä ei olla talviunilla. Itse olen uponnut syksyn kirjasatoon syvälle eli ihan kiireeltä on alkanut tuntua etenkin kun syksyn houkuttavat pihatyöt vievät aikansa. Nyt on edessä suuret verkotukset eli tervetuloa vain kaikki metäskauriit omenoille ja auringonkukille, mutta melkein kaikki muu onkin viikon päästä jo suojattu!
Me ♥
Syysraikasta viikonloppua teille kaikille tasapuolisesti♥ Omenapiirakka kutsuu...
ruskaterveisin
Leena Lumi
Leena Lumin puutarhassa
keskiviikko 2. lokakuuta 2019
Peter James: Kuolema vaanii verkossa
Johnny Fordwater istui keittiössä aamutakki päällä, parta
ajamatta ja hiukset pörrössä...
Hän istui tilavassa viidennen kerroksen asunnossaan – tai pankin
asunnossa, pankkihan tämän nyt omisti – ja tuijotti synkkänä ikkunasta näkyvää
Hoven rantakaistaletta. Hän oli kiinnittänyt paikan kurkihirttä myöten eikä
selviytyisi maksuista enää montaa kuukautta, jos poliisi oli oikeassa Ingridistä.
Hän ei ollut pystynyt tunnustamaan poliisille, että oli lainannut Ingridille
paljon enemmän kuin 200 000 puntaa. Todellinen summa oli lähes 400 000.
Hän oli saaanut sen kokoon nostamalla suurimman osan eläkesäästöistään ja
myymällä osakkeensa, kiinnittämällä asuntonsa, myymällä klassikkoautonsa ja
käymällä lakki kourassa pankissa.
Peter Jamesin Kuolema vaanii verkossa (Dead at First Sight,
Minerva Crime 2019, suomennos Maikki Soro) kertoo järisyttävän tarinan julmista
nettihuijareista, jotka rahastavat ihmisiä rakkauden nälällä ja hyväuskoisuudella. Erään täysin viattoman
ja komeahkon miehen identiteetti on ryövätty ja hänen kuvillaan ja tiedoillaan
julmat rikolliset alkavat netissä leikkiä hunaja-ansaa. Niin uskomatonta kuin
se onkin, ansaan tarttuvat niin naiset kuin miehet ja täysin ikään katsomatta!
Ihmiset eivät tapaa toisiaan, mutta tunteet kuumenevat yhteistä tulevaisuutta
suunnitellessa uhrin ollessa niin sekaisin, että suostuu
maksamaan tuntemattomien isoäitien syöpähoitoja, kalliita avioeroja ja mitä
tahansa saadakseen tavata sielukumppaninsa. Jokainen ajattelee olevansa
tuntemattoman nettirakkaansa kanssa ’Match made in heaven.’ Jollakin tavalla juuri Johnny Fordwaterin
kohtalo sattuu eniten, sillä hän on elänyt armeijan majurina säällistä elämää
ja leskeksi jäätyään tuntee kaipaavansa seuraa. Yksinäisyys painaa...ja kun
vielä voisi olla tilaisuus. Ingrid olikin vain virvatuli ja kallis sellainen!
Yllättäen kuvioon liittyy varakkaan Lena Welchin syöksyminen
alas parvekkeelta Münchenissä sekä erään Suzy Driverin kuolema. Samoin
Brightoniin palaa Yhdysvalloista ylikomisario Roy Gracen vanha tuttu Tooth,
joka kärsii järkyttävistä seurauksista ja kivuista sekaannuttuaan syvästi
tapahtumiin liian vaarallisen naisen kanssa. Musta leski voittaa aina ja tämä
todistettiin Jamesin tarinassa Kuolemaan asti sinun (Love You Dead). Tooth on
todella älykäs ja vaarallinen, vain erään maailman myrkyllisimmän skorpionin
piston hieman heikentämä. Hänellä on ongelmia flunssaoireista peniksen
kutistumiseen!Tooth on kuitenkin
ammattilainen ja päättää heittää viimeisen julman keikkansa.
Luettuani nyt Roy Grace -sarjan viidennentoista osan, tuntuu
kuin suhteeni Jamesiin olisi vanha
avioliitto, tuttu ja turvallinen, sellainen jossa on nousunsa ja laskunsa sekä
sanomisensa. Kirjoittaessani Peterin kirjasta Kuolema merkitsee omansa (You Are
Dead) päästelin niin, että itseäkin huvittaa. Milloin olen moittinut Gracea
liian hajuttomaksi ja tylsäksi, kuin liian haaleaksi kylvyksi. Milloin olen
valittanut liian suuresta henkilömäärästä tai väkivallasta. Toisaalta olen
ylistänyt: ”Peter James ei sorru yhteenkään mokaan! Olen törmännyt täydelliseen
brittidekkaristiin!!!” Olen tehnyt hänelle oman kirjastonkin eli Peter Jamesin Roy Grace –sarja. Kehunutkin olen, sillä Roy on alkanut kehittyä
jännittävämmäksi ja siitä kiitän hänen kakkosmiestään Glenn Bransonia, joka on
kuin Royn vastakohta. Onneksi he täydentävät toisiaan brittiläisen hauskasti! Kirjassa
on hykerryttävä kohtaus, jossa Roy Grace on ylityöllistettynä ja vihamaamansa
esimiehen ärsyttämänä unohtanut
vannoneensa, että ei mene enää ikinä Bransonin kyytiin. Mikä vikatikki!
Hah-hah..Dekkari saa olla hauska just brittiläiseen tyyliin, joka ei syö
jännitystä.
Well...Peter James on tahtomattaan vaikuttanut elämässäni ainakin yhteen
asiaan. Kun olin lukenut hänen ensimmäisen dekkarinsa Kuoleman kanssa ei kujeilla (Dead Simple) tein tahdonilmaisun miten minua ei saa haudata. Edelleenkin
muistan Peterin Roy Grace –esikoisen parhaiten. Toisaalta en osaa
sanoa oliko se paras, vai onko paras kuitenkin Kuolema katsoo kohti (Looking
Good Dead), joka oli vuonna 2011 toiseksi paras lukemani dekkari vai olisiko se
kuitenkin Kuolema kulkee kannoilla (Dead Like You)...
Kuolema vaanii verkossa on kuitenkin monen todellisuutta eli
niin helposti huijattavia me olemme. Jamesin tarinan päätoimijat tulevat
Afrikasta ollen julmia ja tavattomia. Heihin lankeavat ketkä tahansa
kolmekymppisistä yhdeksänkymppisiin maksaen herkkäuskoisuudestaan kovan
hinnan. Joillakin on siihen varaa, useimmilla ei. Pelkästään Britanniassa
nettiromanssien uhreilta vietiin viime vuonna 300 000 miljoonaa puntaa!
Siinä menivät kodit, eläkesäästöt, unelmat, elämät.
Kuolema vaanii verkossa on takuuvahvaa Peter Jamesia ollen
myös ajan hermolla. Lukija saa pelätä, myötäkärsiä sekä myös nauraa, sillä
onhan Roy Grace sellainen tosikko! Nyt tätä tosikkoa on myyty maailmalla jo yli
20 miljoonaa kirjaa. Varmaan Glenn Bransonilla ja Peter Jamesilla on osuutensa
menestykseen.
Ihana Richie, kysyit, voisinko antaa jo satatuhatta siitä
450 tuhannesta käteisenä. Kyllä se onnistuu parissa päivässä. Ja silloin,
senkin paha poika, minä hemmottelen sinut piloille – ja itseni totta kai! Eräs
hyvä ystäväni on muutaman päivän...Se
olisi meidän salainen lemmenpesämme, saisimme olla ihan rauhassa. Ja samalla
saisit rahasi! Kaipaan sinua mielettömästi!
*****
tiistai 1. lokakuuta 2019
Ympäri saarta kiertävä kaislikko...
Ympäri saarta
kiertävä kaislikko on
tiheä aita
jonka seassa tuhat
tietä kuljettaa kotiin.
***
Pimeys kaatuu
kiinni horisonttiin kuin
käärepaperi.
Tähdet ja kuu tulevat
koristamaan matkaani.
***
Istun rannassa
ja tiedän ettet tule.
Kaulakorussa
hikinen tuoksu muistaa
kallion kuumat kohdat.
***
Hanhet lentävät
pois pohjoisen kylmästä.
Tietävätkö ne
mitä kohti suuntaavat
noin määrätietoisesti?
***
Taivas räväyttää
väripaletin kirjon
mustalle yölle.
Ripustan revontulet
koristamaan kotini.
***
Tilhien parvi
tien varren pihlajissa.
Minä tarjoan
punertavat marjani
huulillesi kun tulet.
- Eija Aromaa -
Tankapyöräilijän talvi (ntamo 2014)
Kallio. Tankoja (ntamo 2013)
Runokirjat Leena Lumissa
torstai 26. syyskuuta 2019
Murrosvaihe on murrosta niin puutarhassa kuin ihmisen mielessä ja Cherin puutarha-apulaiset
Pidän tavattomasti syyskesästä. Siinä alkaa kuin uusi vuodenaika. Raiteiden paikat siirtyvät, linnut suunnistavat vaistojensa vieminä, nousemme uusiin juniin. Taidamme alkaa olla jo enemmän syksyssä, mutta niin vain kesäkukat kukkivat ruukuissaan ja paljon rehevämpinä kuin sydänsuvella. Eilen oli suurten callunoiden istutuspäivä, siirtelimme myös sinne tänne nousseita mongolianvaahteroita valituille paikoille ja tyhjentelin terassihortensioita kukkapenkkiin, vaikka ei niiden kuulemma pitäisi selvitä ainakaan uuteen kukkaan seuraavana kesänä, mutta yrittänyttä ei laiteta. Verenpisarat saivat jäädä ulos nauttimaan, kun sisällä ne eivät kuitenkaan pärjäisi ja niiden talvehdittaminen ei minulta onnistu.
Syyshortensia Vanille Fraise on meidän rimpulamme. Ensin se ressukka istutettiin 2014 sydän suven kuumalla etupihan prinsessaksi ja suuri kuutamohortensia sai siirtyä japanilaiseen rinteeseen. Tarina jutussa Voihan Vanille Fraise!
Dinakin tämmöistä menoa ihmettelee!
Taika komppaa ja ihmettelee, miten tuo pensas ei kasva ollenkaan? No se on kasvanut ja sitten sillä ovat muutamana talvena herkutelleet metsäkauriit, kun ensin emme laittaneet siihen verkkoa ja sitten kun laitoimme, se oli se normikorkeus, mutta tälle liian matala. Nyt on varustauduttu kirahviin, sillä tavallista korkeampi verkko odottaa jo leikkimökin terassilla.
Nyt juuri vähän ennen verkotusta kukat ovat saaneet vienoa punerrusta ja niiden oksat jaksavat kantaa kukintansa, mutta hiukan saisi olla napakampi tämä pensas eli keväällä taidan vähän leikata.
Tässä kuvassa näkyy sillan puutarhan puoleinen kartiovalkokuusi, joka on kasvanut hoikimmin.
Vanille Fraisen kohtalon määräsi Wim's Red, sillä halusin tämän syyshortensian etupihallemme. Takana ikivanhat syyshortensiat, jotka eivät petä ikinä! Näin tapahtui toinen vallankumous, josta kerron jutussa Syyshortensia Wim's Red syrjäytti Vanille Fraisen etupihallamme koska...
Tunti sitten kuvattu Wim's Red etupihallamme. Takana näkyy suven komein terassihortensia maahan istutettuna, kaksi muuta pääsi Endless Summerin likelle talon päädyn penkkiin.
Monen monta vuotta istutin krassia ja lopulta vain omista siemenistä. Saimme nähdä kauniita risteymiä, joista paras jäi kuvaamatta: Capuccinoraidat tummassa oranssissa vai onko se sitten okra...Parhaat hetket jäävät vain filminä mielemme muistiin, mutta öinen krassi jättää myös uskomattoman tuoksumuiston. Se on ripaus lapsuutta, ripaus nostalgiaa ja sitten jotain aistillista... Tämä viikko on ollut ihan maantaista lähtien mahtava, sillä kaikki alkoi hyvillä uutisilla, sitten lounastamista ulkona, puutarhaliikkeitä ja pari päivää kovaa menoa puutarhahommissa. Nyt olen valvonut yön yskien, pää on kuin haljeta ja taidan ryhtyä flunssapotilaaksi, sillä olo on aika hutera. Milloin olen viimeksi ollut flunssassa? En edes muista.
Luettavaa on paljon, mutta muutakin teen kuin luen ja leivon omenapiirakkaa, jota taas tuli luvattua. Jos minä olen makuri, niin Lumimies vasta onkin. Tänään lukuvalo sammuu aikaisin, sen lupaan.
Olen järkyttävän kiitollinen, mutta myös uupunut. Ehkä kaikki iskee takaisin, kun on odottanut pahinta eikä se tullutkaan. Voipi olla hidasta blogissa, mutta se kuitenkin hengittää!
Ai niin, on aika aloitta puutarhassa syysleikkaukset ja siihen saa hyviä vinkkejä Cherin blogista eli Perennojen syysleikkaukset Täytynee lähteä ostamaan riistaherkkua...
Nautitaan tästä kauniista syksystä ja omenoiden tuoksusta. On lupa olla ihan tekemättä mitään. Hämärän hyssy suorastaan kehoittaa ottamaan lunkisti. Katsotaan ja ihmetellään syyskuun kauneutta, sillä mitä olisimmekaan ilman vuodenaikojamme. Kevät, kesä, syksy, talvi ja sitten minusta joulun aika on oma vuodenaikansa, sillä siihen sisältyy niin paljon ihanaa matkaa kohti jouluyötä ja sen jälkeen vielä hitaita viivytteleviä viikkoja, päiviä...oih!
Pitkissä öissä ja lyhyissä päivissä on jotain rakastettavaa - jotain mitä ihminen jopa tarvitsee.
Susan Fletcher Meriharakat
kiitollisena
Leena Lumi
PS. Viikon lukusuositus: Nina Honkanen Pohjakosketus Salainen lukupiirimme on ollut tästä varsin vaikuttunut.
PS2. Tämän päivän, 29.9. Helsingin Sanomissa Antti Majander kirjoittaa Édouard Louisin romaanista Ei enää Eddy. Minulla ei ole vielä ko. kirjaa, mutta saatan ostaa sen vaikka kirjamessuilta itselleni joululahjaksi. Kiinnostus heräsi kiitos Antti Majanderin arvostelun. Toivoisin lukijoiden huomaavan, miten Majander viittaa kuuluisan kirjailijan Aksel Sandemosen Pakolainen ylittää jälkensä (1933) teokseen, jossa heti alussa kuuluisa Janten laki. Moni ei ole kuullutkaan Sandemosesta. Onneksi sain vuosia sitten vinkin Aila Meriluodolta. Kiitos Aila♥ Janten laki määrittää melkein kaikkea, mutta painotan myös Sandemosen merkitystä kirjailijana. Jos pitäisi luetella maailman parhaat kirjat, Sandemosen Kadonnut on vain unta, olisi niistä yksi! Klassikoilla ei ole ikää♥
tiistai 24. syyskuuta 2019
Maike Wetzel: Tyttö joka löytyi
Kerään ensihetkiä. Ne ovat välähdyksiä, joiden jälkeistä
aikaa en enää muista. Ensimmäinen kerta, kun katsoin tyttäriäni Inesta ja Ellyä
silmiin. Ensimmäinen kerta, kun tapasin heidän isänsä. Ensimmäinen kerta, kun
astuimme sisään kotiimme. Ensimmäinen kerta, kun istuin koulun penkillä.
Ensimmäinen kerta, kun sain todistukseni. Ensimmäinen kerta, kun äiti vei minut
gynekologille. Ensimmäinen kertani. Ensimmäinen...
Maike Wetzelin esikoisromaani Tyttö joka löytyi (Elly, Like
2019, suomennos Tuomas Renwall) kantaa sivuillaan oudointa tarinaa, jonka olen
kuullut. Oudointa joka ei ole trillerissä. Oudointa vailla kiihkoa, sillä sen
paikka on rivien välien tiheissä hengähdyksissä. Tunnen kuitenkin tyylin, sillä
olenhan vanhassa kotimaassani, Saksan kirjallisuudessa. Voisin lukea vaikka
Heinrich Bölliä, mutta luenkin Maike Wetzeliä eikä tämä tarina ole Suojaverkko.
Siinäkin suojaverkko tosin pettää, mutta yhteiskunnallisista ja poliitisista
syistä. Nyt pettää perheen suojaverkko, sillä Elly katoaa. Hän onmatkalla
Dicker Buschissa sijaitsevaan urheiluhalliin. Hän ylittää tien
liikennevaloissa. Ellyn treenikassi putoaa seuraavissa valoissa keskelle
ajotietä...silminnäkijä muistaa mustatukkaisen tytön ja punaisen polkupyörän.
Elly työntää pyöränsä kadun reunaan, juoksee takaisin
kassinsa luo ja poimii sen. Se on viimeinen asia, mitä saan kuulla hänestä.
Siihen jäljet päättyvät.
Maike Wetzelin kirjan kertojina toimivat Ellyä kaipaavat
perheenjäsenet. Ellyn puuttuminen muuttaa heitä kaikkia dramaattisesti. Ines kärsii ja havannoi. Huomaa miten perheenjäsenet kuin liukuvat toistensa
ohitse. Sinnittelevät päivästä päivään toisiaan koskettamatta. Neljä vuotta
kuluu ja Ellystä ei kuulu mitään. Äiti, Judith selviää jotenkuten lääkkeillään.
Isä Hamid uskoo toimintaan. Ines kaipaa kuolemakseen. Ohi ovat jo ajat, jolloin
poliisi epäili jopa perhettä. Kukaan ei ole kuitenkaan todistanut Ellyn
kuolleen. Kukaan heistä ei voi uskoa entisen palaavan. Eikä kukaan voisi villimmissäkään unissaan kuvitella tarinan vasta alkavan.
Kertojana Judith on minulle mieluisin. Hänen rehellisyytensä
on aukotonta, epätoivonsa lopullista. Vain satunnaiset pilkahdukset kertovat
entisestä Judithista.
Ensihetket ovat petollisia. Välittömästi niiden jälkeen
alkaa nimittäin sinnittely. Etsin ensihetkiä, kokoan kokemuksia rauhallisessa
epävarmuudesta riisututussa lähiöelämässäni. Yritän kuvitella, kuinka villi ja
määrätietoinen olin nuorena naisena. Kun nyt tunnistan nuoruuteni säkenöinnin
Ineksen silmissä, tunnen itseni vanhaksi ja hiipuneeksi. Voin kuitenkin
muuttua. En tarvitse kuin vähän meikkiä ja vähärasvaista rahkaa. Ne saavat
minut jälleen hehkumaan, tekevät ihostani kiiltävän. Ensihetkissä on kyse
näkökulmasta. Alusta loppuun. Ensimmäinen siemaisu kahvia aamulla. Ensimmäinen
kerta, kun kielsin itseni häneltä. Ensimäinen kerta, kun...
”Maike Wetzel kirjoittaa armottomasti musertavasta tuskasta
ja sen tuhoavasta voimasta.”
Deutschlandfunk Kultur
”Henkeäsalvaava. Intensiivinen, hirvittävä tutkimus
luopumisesta ja epävarmuudesta.”
Luzerner Zeitung
Niin totta, niin totta, mutta tässä on vasta alku. Vaikka
kirja on ’ohut’, se on iholle tullessa aivan muuta. Kesyksi ei kannata punnita...Lukiessani sekä muserruin
että vahvistuin. Niin moni tämän lukeva löytää varmaan vertaisuutta mielessään.
Alkaa tosissaan pohtia, näinkö se sitten olisikin? Olisinko minä ehkä juuri
Judith?
Tyttö joka löytyi ei ole jotain, mikä voisi tapahtua kenelle
vain. Hämmästyttävä esikoisromaani, jonka unohtumattomuus lepää sen
uniikkiudessa.
Kaikki ensihetket ovat yhtäkkiä vain viimeisiä
silmänräpäyksiä, alusta loppuun, kohtalon airuita.
Elly on poissa, kadonnut. Kukaan ei tiedä, mitä hänelle tapahtui.
Emme saaneet lunnasvatimuksia, kenkääkään ei ole löydetty, ei edes hiusta hänen
päästään. Hän lähti pyörällä
harjoituksiin eikä saapunut koskaan takaisin.
Nimennomaan Judith herättää kaikki tunteeni, vaikka ehkä
pitäisi keskittyä koko perheeseen tai ainakin erääseen heistä. Jokainen pitää
omaa kärsimystään suurimpana. Judith on itse kärsimys!
Nyt hiukseni ovat rasvaiset ja koppuraiset liasta. Puen joka
päivä päälleni samat vaatteet. Varpaankynteni ovat kasvaneet pitkiksi. Ne
käyristyvät.
En voi muuttaa mitään. Toivoisin, etten olisi koskaan tullut
äidiksi.. En kestä siihen liittyvää vaaraa, kipua ja pelkoa. Ensihetkeä ei enää
ole. Kun lapsi katoaa, kaikki on ohi.
*****
Tästä kirjasta on kirjoittanut lisäkseni ainakin Mai/Kirjasähkökäyrä
*****
Tästä kirjasta on kirjoittanut lisäkseni ainakin Mai/Kirjasähkökäyrä
sunnuntai 22. syyskuuta 2019
Linda Palm&Jessica Lindholm: Alli siivoaa
Olen useammankin kerran saanut vastata kysymykseen 'mitä luettavaa voi tarjota 1-5 vuotiaalle lapselle?' Ei ihan helppo vastata. Nyt kuitenkin Minervalta on ilmestynyt Linda Palmin tekstittämä ja Jessica Lindholmin kuvittama sekä graafisesta ulkoasusta vastaava Alli siivoaa (Svea städar, suomennos Birgitta Huttunen). Alli -kirjat ovat Ruotsissa yksi suosituimmista pienille lapsille kohdennetuista kirjasarjoista ja se on käytössä myös esiopetuksessa.
Alli-kirjojen lauseet ovat yksinkertaisia ja tapahtumat, tunteet ja esineet pienille lapsille helposti tunnistettavia. Tärkeät asiat nostetaan esiin väreillä. Miten vaikka äiti tässä kuvassa siivoaa.
Linda Palm:
On haastavaa kirjoittaa yksinkertaisesti. Kaikki sanottava tulee tiivistää yhteen tai kahteen lauseeseen. Alli-kirjoissa jokainen sana on valittu huolellisesti.
Linda Palm on kirjoittanut useita lastenkirjoja ja oppimateriaaleja. Palm on esikoulunopettaja ja inspiroiva motivaatioluennoitsija.
Jessica Lindholm:
Vaikeinta on ilmaista tunnetta kasvonilmeillä tai kehon kielellä. Se on myös piirtämisessä hauskinta. Alli-kirjojen parissa kohtaan tämän haasteen joka kerta.
Jessica Lindholm on kuvittanut lukuisia lastenkirjoja. Hän tekee kuvituksia myös oppimateriaaleihin, lehtiin ja joulukortteihin.
Aivan pienetkin lapset voivat "lukea" kirjaa osoittelemalla kuvia ja kertomalla mitä tarinassa tapahtuu. Kertomuksen lopussa koko kirjan kuvat toistuvat kuvasarjana, jolloin voitte kertoa tarinan omin sanoin yhdessä lapsen kanssa.
Alli auttaa äitiä siivouksessa - omalla tavallaan.
Tälle on kysyntää! Itsellä on jo tiedossa kenelle kirja menee: tänä keväänä syntynyt lapsi varmaan jo katselee jouluna Allin touhuja kiinnostuneena. Keväällä niistä riittää puhuttavaa ja ehkä myös mallitouhuilua.
*****
Lastenkirjat Leena Lumissa
lauantai 21. syyskuuta 2019
Suolampi, suon lehtien hiljaisuus...
Suolampi, suon lehtien hiljaisuus
niittyvillaa, kurkien untuvaa
ja niin olit itsekin
rakastetun käsien jäljiltä
kosteikko
ja kun jonakin päivänä
puhkesi lämmin itku
maanalainen vesi kohosi alhaalta
ja puhkaisi sinuun uuden väylän
ymmärsit että se oli samaa juurta
että elämä alkaa vedestä
henkinenkin, ja sinä halusit kirjoittaa runon
kosteikkojen, kaikenlaisten kosteikkojen puolesta.
- Sirkka Selja -
Pisaroita iholla (WSOY 1978)
kuva Petri Volanen (Paratiisi, Mari Mörö, Minerva 2011)
torstai 19. syyskuuta 2019
Tatu Kokko: Kävelevien patsaiden kaupunki
Nojaan pesualtaaseen, levitän jalkani ja työnnyn häntä
vasten. Olen valmis. Puren hampaani yhteen, jotta en huutaisi ääneen. Puuskutan
ilmaa nenän kautta sieraimet himosta höyryten, selkä notkolla, pakarat koholla,
polvet vavahdellen.
Liikun, liikun ja lopulta laukean.
Kirja lojuu syvällä altaassa. Pitelen kiinni altaan
reunoista. Tärisen kiihkosta. Huuliltani valuva sylki imeytyy kirjan sivujen
läpi.
Niin ei saisi tehdä. Että turmelee kirjoja.
Tuhma tyttö
Tatu Kokon teos Kävelevien patsaiden kaupunki (Icasos 2019)
avaa uuden luvun koko nykysuomalaiseen kirjallisuuteen, etenkin mieskirjallisuuteen.
Ihan tarkoituksella erotan nyt nais- ja mieskirjallisuuden hetkeksi, sillä ken
tulta tilaa, hän tulta saa. Minä en tilannut tätä kirjaa. Olen ylibuukattu.
Kieltäydyin kauniisti ja kohteliaasti etenkin kun kirjassa oli esillä Minna
Canth, joka ei ole idolini edelläkävijänä. Minun vaikuttajanaiseni ovat Harriet
Beecher-Stowe, Angela Davis, Sylvia Plath, Virginia Woolf, Camille Claudel,
Rosa Parks, Simone de Beauvoir, Marguerite Duras, Anna Ahmatova, Sofi Oksanen,
Aila Meriluoto, Marilyn French, Jenni Haukio...Miksi sitten kirja tuli minulle ja
minä sitä täysin yllätettynä luin? Kirjailija Kokossa on Canthin aviomiestä
Ferdinandia: periksiantamattomuutta. Etenkin tilanteessa, jossa Minna oli vastannut Ferdinandin
kosintoihin kieltävästi, tämä tulee esiin loistavasti. Suluissa minun
sovelluksiani:
Hän oli taitava. Hän oli totisesti taitava sekoittaessaan
musteeseen sydänverensä. Hän murensi puolustustani kirje kirjeeltä. Kirje
kirjeeltä tulin epävarmemmaksi. Olisinko sittenkään kykenevä omistautumaan
opettajuudelle (Kävelevien patsaiden kaupungille), olisinko kykenevä
...uhraamaan elämäni täydellisesti pyhälle aatteelle (Canthille ja Kuopiolle),
kun sydämeni riuhtoi minua toiseen suuntaan (Plath ja Köngäs)?
Ajattelin pettymystä, joka kuumotti hänen kasvoillaan,
kyyneleitä (krokotiilinkyyneleitä), joita hän ei vuodattanut nähteni, mutta
joiden tiesin valuvan siellä jossakin pimeässä yössä.
Ja nyt olen matkalla Jyväskylään (Kuopioon).
Tulen luoksesi pakkasen puhaltamin siivin (tuittuisena).
Olen jättänyt vanhan elämäni taakseni (olen hylännyt
leponi).
Olen liikettä ja ajatuksia (etenkin ajatuksia).
Olen matka (olen yllätys).
Ja sinä olet sen määränpää.
Ei siinä ole mitään salaamista, että Tatu Kokko pyöritteli
minut sanoillaan pyörryksiin. Yleensä minä voitan tuollaiset keissit. Olin
aloittanut aivan toisen kirjan Tatun teoksen saapuessa. Kaiken lisäksi luin
Kokkoa ainoalla minilomallani aikoihin yöllä, sillä päivät olivat yhtä
haipakkaa länsirannikolla. Annoin kaikkeni Kävelevien patsaiden kaupungille ja
voi pyhä jysäys, mitä sainkaan! Onneksi emme olleet laivat, jotka ohittavat toisensa yössä: Kiitos lempeästä sitkeydestä, Tatu♥ Nyt ei sitten
fundeerata ja muurata takkaa, ei muurata takkaa ja katsella järvelle. Nyt
kerrotaan rohkeaa tarinaa kirjastonhoitaja Viljasta, joka tekee tutkimusta
Minna Canthista. Kirjastotyö tuo esiin monia kirjallisuuden helmiä, joista painotan nyt kolmea: Tolkien, Topelius ja Tolstoi. Kaikki on vaikeaa, sillä Viljalla on mielenterveysongelmia ja
hän joutuu käyttämään lääkkeitä, jotka syövät hänen luovuuttaan, uskallustaan,
eroottisuuttaan. Viime mainittu ei ole vähäistä, sillä siitä tulee tarinan yksi
suuri painoarvo. Vilja nimittäin onnistuu hämäämään aika ajoin siskoaan
Camillaa, joka vahtii lääkkeiden ottoa ja silloin alkaa tapahtua. Vedenvartija
on Viljan luomus, jonka avulla hän kykenee sulautumaan Minnaan, voi keskustella
Pronssinaisen kanssa, ihailla patsaiden kävelyä, tyydyttää itseään ja toivoa
omaa rakasta, edes toivoa. Hän tuntee olevansa ruma, jotenkin
epäkelpo. Hän on syrjästäkatsojan tarina, vaikka kantaakin hillitöntä
eroottista haluaan kuin Saharaan eksynyt janoaan. Hän on aistillisuuden
papitar, joka yllättäen kohtaa Suomessa asuvan intialaisen sikhin Kareem
Singhin. Tavallaan siitä aukeaa mahdollisuuksien tie, mutta mitään helppoa ei
ole luvassa.
Minna Canthin rooli kirjassa on hengittää Viljan kautta.
Minna on Viljan luomus, joka toisinaan neuvoo Viljaa, toisinaan on yhtä Viljan
kanssa. Mielestäni maagista realismia, joka on intohimoni!
Ihan uskomatonta, miten Tatu Kokko osaa mennä naisen
nahkoihin, naisen mieleen ja naisen aistillisuuteen. Siihenpä harvat tietämäni
mieskirjailijat luontevasti kykenevät. Mistä sellainen tulee? Tarkkailusta?
Omista kokemuksista naisten kanssa? Ei tällaista kirjoista opita...Ehkä Kokko
on sitten luonnonlahjakkuus naistenmiehenä! Naisten aistillisuuden tuntija?
Peto mieheksi, susi lammasten villoissa? Tämä on kuin tilaustyö, sillä olen
jaksanut jankuttaa, että enemmän erotiikkaa kehiin! Mistä muusta kannattaa
kirjoittaa kuin murhasta ja intohimosta! Kaiken lisäksi hän osaa käsitellä
synnytyksen jälkeistä masennusta, josta moni nainenkaan ei tiedä, miten vakavaa
se voi olla. Nainen, joka sen on kokenut ymmärtää seuraavalla kerralla varautua:
Sitä ei voi unohtaa. Lisäksi tulee kuin kermavaahtona sinne tänne lyyrisiä
vilahduksia. Keräsin niitä vihkoon, mutta jos ne tähän tuon, aamu koittaa ja
olen kirjoittanut uuden kirjan. Kokko haluaa selvästikin rikkoa perinteisiä
rajoja. Tatu kirjoittaa hypäten pimeään viis veisaten pikkukaupungin
kohahduksesta. Olen aina ihaillut uskaltajia, kuten vaikkapa Aila Meriluotoa.
Myöskin Sami Hilvon Pyhä peto järisytti maailmaani. Vakuutan Tatu Kokon tuulettavan
nyt täysillä. Saamme jotain uutta niiden aina samoina toistuvien
mieskirjailijoiden listaan, joiden teosten ilmestyessä muistan aina sadun Keisarin uudet
vaatteet. Hirveä pöhinä, vaikka ei mitään uutta tarinan tyylirintamalta. Pakko
muistaa myös Pasi Ilmari Jääskeläinen, yllättäjä joka ei toista itseään.
Joku minussa sanoo, että olen kohdannut savolaisen ihmeen.
Kävelevien patsaiden kaupunki tuoksuu tervalta, tulelta, savulta, eroottisilta
nesteltä, hieltä, testosteronilta, sairaalalta, vastapaistetulta
ruisleivältä...Näen Tatu Kokon ponkaisevan maailmankirjallisuuden tähtitaivaalle
pelkästään jo erinomaisella kielellään, mutta ennen kaikkea rohkeudellaan
kirjoittaa kuin olisi sukupuoleton, mutta silti uteliaisuutta herättävä charmööri.
Samassa paketissa vaara ja suojelus!
Menen kirjojen luo. Hamuan vapisevin käsin pinoa. Tartun
lapsuuteni ensirakkauteen. Sen sivuilla opin ensimmäistä kertaa näkemään
kirjaimet sanoina, kuulemaan virkkeet puheena. Lohtukirja, jossa nyytin yksinäisyys,
matkalaukku, näyt, synkkä metsä ja mörön ahdistama tuittu muodostavat
jännittävän, pelottavan, mutta ennen kaikkea ihanan vapauttavan tarinan.
*****
Omistan tämän tekstin miehelleni Reimalle: Ensimmmäinen hänen minulta saamansa kirja oli Kuka lohduttaisi nyytiä♥ t. Tuittu
*****
Kirjan upea kansi T.P. Kekäläinen
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Tuijata. Kulttuuripohdintoja Tuulevin lukublogi Hemulin kirjahylly Kirjojen kuisketta Kulttuuri kukoistaa ja Kirjakaapin kummitus
Kirjan upea kansi T.P. Kekäläinen
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Tuijata. Kulttuuripohdintoja Tuulevin lukublogi Hemulin kirjahylly Kirjojen kuisketta Kulttuuri kukoistaa ja Kirjakaapin kummitus
PS. Haluan painottaa, että Suomessa on nytkin monia kiinnostavia mieskirjailijoita (naiskirjailijoiden kohdalla tätä ei tarvitse edes miettiä, sillä niin huikeaksi se on virinnyt). Viikko sitten jopa lähetin viestin Ben Kallandille, että 'onko kirjaa tulossa?' Tommi Kinnusen tuotanto! Johan Bargumin Syyspurjehdus ja Syyskesä. Antti Tuomaisen Kaivos on minulle paras suomalainen dekkari ja suosittelen tutustumaan Tapani Heinosen tuotannosta vaikkapa Kuka heilutti pesäpuuta ja Satakieli lauloi Fellmanin pellolla, jossa traagisia tapahtumia Längelmäellä, järven jäällä, just samalla järvellä, jossa äitini sota-aikana hiihti tätinsä luo kylään. Hän pelkäsi niin, että sai saattajan takaisin. Luen maailmankirjallisuutta ja Suomen parhaat kirjat kuuluvat sinne mukaan. Tässä mieskirjailijasuosikkini tähän mennessä: http://leenalumi.blogspot.com/2011/06/melkein-sata-mieskirjailijaani-haaste.html
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)