Isä,
joskus koittaa päivä jolloin isän, tuomarin, on väistyttävä
kentältä. Viime viikolla täytin 22, ja menimme sen kunniaksi ravintolaan, sinä
ja äiti ja minä. Tuona päivänä minusta tuntui, selvemmin kuin koskaan, että
väistymisen aika on koittanut. Odotimme annoksiamme, eikä kukaan puhunut
hetkeen. Katsoin vesikannua, jonka sumuisilla kyljillä norui pisaroita ja josta
heijastui kirkkaita, häälyviä kuvioita pöydän pintaan. Minusta tuntui että
istuin siinä vain joidenkin ihmisten kanssa, joidenkin jotka nyt vain sattuivat
olemaan isä ja äiti. Ehkä ensimmäistä kertaa näin teidät sillä tavoin, pelkkinä
ihmisinä. Aiemmin se mitä sanoitte ja mitä teitte – se millaisen asennon ja
ilmeen otitte – edusti ehdotonta totuutta, sitä miten maailmassa kuului olla.
Nyt nuo asennot ja ilmeet ja sanat olivat vain vaihtoehtoja, tapoja joita
voisin toistaa tai olla toistamatta.
Moi Antti
Kun pari viikkoa sitten vastaanotin kirjeesi, se vaikutti
minuun niin, että siivosin tunnin. Sitten otin Opamoxin. Hetken päästä otin
toisen. Sitten makasin matolla.
Tällaisen reaktion kertominen on epäreilua. Ensin sinun piti
sietää ne minun raivokohtaukseni ja nyt sinun pitää sietää tätä minun
valittamistani. Vai että tuli isä-raukalle paha mieli...
Antti, pyydän anteeksi. Sinun ei olisi pitänyt joutua
kokemaan ainuttakaan noista tilanteista. Kunpa voisin saada tekoni
tekemättömiksi. Mutta en tietenkään saa.
Kirjeesi tuomarivertaus on osuva. Kuinka sen asetelman
sitten purkaisi? Kerroit että hetken ajan näit meidät ravintolapöydässä ihan
vain ihmisinä. Kuinka tuosta tekisi pysyvän näkökulman? Josta tulee nyt
mieleeni, että olen tehnyt paljon virehitä, mutta olen näköjään tehnyt ne niin,
etten kuitenkaan ole estänyt sinun kehittymistäsi niin fiksuksi.
Antti Röngän ja Petri Tammisen teos Silloin tällöin
onnellinen (Gummerus 2020) on kirjailijaisän ja esikoistaan kirjoittavan pojan
kirjeenvaihtoa toisilleen. Tämä on viimeinen tai ensimmäinen kirja, jonka itse olisin kuvitellut lukevani ylibuukattuna muutenkin kuin kirjoilla. Enkä ole ikinä lukenut yhtään kirjaa Petri Tammiselta, joten en osaa sanoa hänestä kirjailijana mitään. Kuvasta vain tunnistan. Luen maailmankirjallisuutta ja siihen kuuluvat myös parhaat kotimaiset
kirjailijat sukupuoleen katsomatta! Nyt on vain käynyt niin, että olen eniten eurooppalainen. Yli kymmenen vuotta tai enemmänkin kotimaani oli Saksan
kirjallisuus ja sen jälkeen monta, monta muuta. Elämä on lyhyt: Luen vain niitä
kirjoja, jotka kiinnostavat minua ja jos luettelisin mitä kirjailijoita
maailmassa olen ehtinyt lukea, kaikki hämmästyisivät, miten paljon olen lukenut
mieskirjailijoita. Myös suomalaisia. Ja vaikka tiedän, että kaikki eivät voi
olla Waltareita, odotan kirjalta enemmän kiinnostusta kuin, että ’mies muuraa
uunia ja fundeeraa, mies fundeeraa ja muuraa uunia. Sen rajan ovat loistavasti
ylittäneet suomalaiset naiskirjailijat: Nyt erityisesti on menossa sellainen
buumi, että tämä muistetaan. Heitä tässä kirjoituksessa nyt vähän vain
sivutaan, sillä haluan kerrankin jäljittää sitä jotain minussa eli miksi Aksel
Sandemose ohittaa lukulistallani vaikkapa Petri Tammisen? Meillä on myös
mieskirjailijoita, joita luen, mutta yksinkertaistan asian näin: Minulle tuli
Ben Kallandin kirja Vien sinut kotiin. Luin ne omat maagiset sivumääräni eli
kymmenen ensimmäistä ja mikään ei olisi saanut minua enää kirjasta irti. Jos
finaalin pitää olla harkittu, loistava ja kiiretön eli kiireen jälkeä siinä ei
saa näkyä, niin kaikkein tärkeintä on aloitus: Lukija pitää koukuttaa heti
alussa ja tiukasti! Exäni luki Kalle Päätaloa, mutta ei hän sen tähden ole exäni.
Lumimies lukee melkein kaiken mitä minäkin sekä myös Antti Tuuria, mikä hänelle
suotakoon. Viimeisen Tuurin saatan itsekin lukea eli korkkaan Tuurin aiheen
kiinnostavuuden takia. Silti on selvä, että en jättäisi ikinä lukematta
yhtäkään Austeria, Irvingiä tai McEwania. Thomas Mann, Heinrich Böll, Herman
Hesse etc.etc. luen jopa uudelleen. Sama koskee Bo Carpelania ja löytyypä
hyllystäni monia muitakin edesmenneitä suuruuksia
samoin kuin ihan tuoreitakin: Kuinka moni on kuitenkaan Lukenut Sami Hilvon
Pyhä peto? Kuka on lukenut Tapani Heinosen Ja satakieli lauloi Fellmanin pellolla tai samalta Kuka heilutti pesäpuuta? Kuka on lukenut Pärttyli Rinteen Viimeinen sana? Kuka lukee Pasi Ilmari Jääskeläistä?
Minä
tahtomattani masensin Anttia! No onneksi isä saapuu pelastamaan ja selittää
minusta aika oikeinkin näin ruutuaikana:Nyt olemme kuitenkin isän ja pojan kirjeromaanissa ja tällaisen runsassanaisen pitäisi nyt tiivistää joitakin asioita. On helpointa aloittaa siitä, miksi aloin lukea tätä kirjaa: Sain bloggarikollegaltani kuvan sivusta 181, jossa Antti purkaa kauhuaan siitä, että Leena Lumi –blogissa veikataan jo tammikuussa vuoden kirjaksi Johanna Laitilan Lilium regale –teosta. Antti: ”Ei voi jumalauta tammikuussa sanoa, että vuoden paras” ja että ”miksi Niinakin tosta tykkää” ja ”toi on Niinan mielestä siis parempi kirja ku mun” ja ”toi saa nyt varmasti Hesarin esikoiskirjapalkinnon”—Huomaa, että Antti ei kuulu niihin yli kolmeen miljoonaan, jotka ovat ahkerasti blogini sivuja aukoneet. Olen satakuntalais-karjalainen ja kun törmään johonkin todella hyvään/kiinnostavaan/laadukkaaseen/uusia uria aukovaan, minä voin julistaa vuoden kirjan vaikka tammikuussa, mutta itse sitä eniten epäilen, että se voisi olla totta. Miten sitten kävi? Lilium regalesta tuli lukuvuoteni toiseksi paras, mutta oli aika tuskaisaa, sillä Johanna Venhon kirjassa Ensimmäinen nainen painoivat toiset asiat ja Laitilan kirjassa toiset. Molemmat sikahyviä!
Ruudulla on vaikea ulottua toisiin. Kuljemme netissä vapaina
mutta orpoina. No, sitten sattuu, että koemme ruutumme ulkopuolella oikein
kunnon vanhanaikaisen nautinnon, elämyksen, löydämme esimerkiksi hyvän kirjan.
Silloin meihin iskee valtava yhteyden toive. Toive siitä, että voisimme
välittää ja todistaa elämyksemme, toive kohtaamisesta samassa suuren
merkityksen pisteessä toisten kanssa. Mutta kuinka siitä elämyksestä voisi
ruudulla kertoa? Niin että tunne todella saavuttaisi toiset, yli ruudun
etäisyyksiin? Vain valitsemalla kohtuuttomia sanoja.
Kiitos vain Petri! Aloitus loistava, finaali epäonnistunut. Kohtuuttomia sinun mielestäsi.
Huomasitte varmaankin, että aloitin hyvin pitkällä
sitaatilla. Siihen on muutama syy. Isä Tamminen opettaa kirjoittamista ja näin
hän tietenkin on osa sitä systeemiä, joka laittaa nuoretkin kirjailijat
kirjoittamaan taattojen latuja, siksi ei mitään uutta kirjarintamalta, ei
mitään vallankumousta ja nyt hän on sitten mainitsee, että sitaatti ei sovi
lopetukseksi laadukkaaseen tekstiin. (Tämä muistin varalta, ehkäpä hän lainasi sen joltain suomalaiselta mieskirjailijalta...) Oijoi, miten usein
minä olenkaan oikein etsinyt loistavaa sitaattia kirjaelämykseni
lopetukseen.Toisekseen nyt alun valittu sitaatti sai minut nauramaan. Olen
oudon huumorin ystävä ja ensinnäkin Antti kirjoittaa tuossa tuon tilanteen kuin filminä alkaen vesikannusta jossa pisarat pinnalla
helmeilevät...Hyvä Antti! Ja toisekseen, ehkä Petrilläkin on erikoisherkät
hetkensä, jolloin hän riisuu tuomariperuukkinsa ja toteaa, että ei voi mitään,
olen tehnyt jotakin väärin, vaikka olenkin tehnyt oikein! Hyvä Petri! Pidin
erityisesti siitä tunnin siivouksesta ennen Opamoxeja.
Tämä minun kirjoitukseni ei nyt mennyt, kuten olin
suunnitellut. Tähän piti tulla mukaan kolmas kommentoija niin, että vuoroin
olisi Antti sanonut jotain, sitten isä vastannut ja Tuittu, outo nainen, mutta
liikaa kirjoja lukenut, olisi sitten sanonut oman mielipiteensä. Ei onnistu,
sillä tulisi liian pitkä blogiteksti ja lopulta koko aihe saattaisi kadota
sumuisten mielten usvaan, mutta otan nyt mukaan yhden tärkeän huomion perheen
äidiltä. Sitä ennen on tapahtunut Antin tahaton lääkkeiden yliannostus ja ennen
kaikkea pitää muistaa, että hän oli aikanaan rankasti koulukiusattu! Antti,
niin olin minäkin ja paras ystäväni, jonka kanssa emme silloin tunteneet.
Säilyin hengissä ja pidin kiinni jopa herkkyydestäni. Ystävästäni tuli
koulukuraattori. Olen laittanut enrgiaani ylitse kaiken koulukiusaamisen
vastaiseen työhön siinä missä eläinsuojeluunkin. Toinen ei sulje toista pois.
Siis Antti jää osastolle ja vanhemmat lähtevät kotiin:
Pakotin itseni lähtemään pihasta. Pakotan itseni uskomaan,
että pysyt ehjänä vaikka lähden.
Kotona olen uupua tuulikaappiin. Se on se hetki, jolloin
muistan taas omat tunteeni. Pelon. Ja lamaannuttavan syyllisyyden.
Illalla keittiön pöydässä kerron äidille juuri siitä silmien
sulkemisen hetkestä ja sinun kysymyksestäsi osaston sohvalla. Äiti menee
pohtivan näköiseksi:
Onkohan sinulla ylikorostunut vaikutus Anttiin? Tarkkaileekohan
hän sinun hyväksyntääsi erityisen valppaasti?
Touché!
Petri kiemurtelee, että ’olen yksi niistä hahmoista, joiden
hyväksyntää sinä valppaasti tarkkailet, mutta, että minä olisin se suurin
mörkö, että minä, joka aina kannustan sinua....
Niinpä, on kannustamista ja kannustamista. On halua olla
likellä ja suositella omia ajatuksiaan ja ehdotuksiaan, syöttää nuorelle omaa
kirjailijaääntään ja samalla kuin imeä itseensä nuoruutta. Ihmettelen todellakin, että Antti lähetti käsikirjoituksensa
isälleen: Isäthän ovat kautta historian syöneet poikansa, jos ovat siihen
pystyneet. Pojan pitää vahvistua isän varjosta ihan omaksi itsekseen vaikka
olisi tapahtunut mitä ja vaikka olisi erityisherkkä ja lumoavan luova, kuten Antti, uskon sinun olevan. Kirjoitit
tämän, mutta sitten kuitenkin kässärin saikin käsiinsä ensin isäsi:
Sinun ei pitäisi puuttua mitenkään. Ehkä nyt on aika yrittää
itse, tehdä niin kuin minusta tuntuu hyvältä. Jos menee metsään, sitten menee,
mutta ainakin olen yrittänyt. Näyttikö Hemingway tekstejään isälleen. Kävikö
Kafka palautekeskusteluja kotipuolessa? Kornia nostaa tähän tuollaisia nimiä,
mutta tarkoitan vain että kai ne omat jutut pitää tosiaan ihan itse kirjoittaa.
Antin elämässä on myös Sini, joka onneksi rohkaisee Antin
omaäänisyyttä. Kiitos Antin ympärillä olevien nuorten ja yleensä ulkomaailman, hänestä kasvanee oma persoonansa, joka
säilyttää omat rosonsa ja pelkonsa, valitsee omat kirjansa, joita haluaa lukea.
Jonain päivänä Petri isänä lukee niitä sitten tyytyväisenä myhäillen ja on
aivan unohtanut päsmäröinnin ja ehkä myös nuoren uloskasvamiseen liittyvän
eroahdistuksen.
Olen erittäin ihastunut Saksan edesmenneen
kirjallisuuspaavin Marcel Reich-Ranickin kirjaan Eurooppalainen (Mein Leben),
lukekaa tekin se! Nostan sieltä nyt sitaatin, joka vaikuttaa aina yhtä
osuvalta:
Koska kirjailijat kokevat kaiken muita intensiivisemmin,
heidän on kiusattava itseäänkin muita enemmän. Heillä on jatkuva itsekorotuksen
tarve. Tämä on ymmärrettävää, mutta on ihmeellistä, että edes maailmanlaajuinen
menestys ei vähennä mitenkään tuota tarvetta.
Antti, kun seuraavalla kerralla vertailet kirjamessuilla
ihmisten erilaisuutta kirjapuolella ja sitten niitä, jotka viihtyvät
Ruoka&Viini –puolella, et ehkä kirjoita enää ’Äly ja himo. Alakerrassa
pohtivat pysähtyneet ilmeet, yläkerrassa ahmivat kiiltävät ilmeet. Ihan sama
ero kuin kirjallisuudella ja musiikilla.’ Ainakin me visiteeraamme molemmilla
puolilla: elämä on kaikesta huolimatta
kaikkien aistien juhlat, joissa nautitaan sen parhaimmista antimista.
Eihän sitä koskaan
tiedä vaikka vielä tapaisimme Jyväskylän Hemingwayssa jaellen omia kirjasuosikkejamme! Petrin kanssa voisimme pistäytyä kirjamessuilla Panoraamassa kuoharilla ja pohtia, millaista on kun nuoret tuntuvat kuin etääntyvän meistä.