keskiviikko 16. joulukuuta 2009

ALLU, DANKE SCHÖN FÜR FRAUEN, DIE LESEN SIND GEFÄHRLICH♥



Allu yllätti minut tänään uskomattomalla tavalla: Sain kirjan joka kertoo lukevien naisten historiasta ja kirjan nimihän on siis suomeksi Naiset, jotka lukevat ovat vaarallisia;-) Yllättävää on se, että kirja yhdistää kolme intohimoani historian, kuvataiteen ja lukemisen. Ja nyt saa puheenvuoron Allu:

Lukeminen tekee uteliaaksi, kriittiseksi ja sivistyneeksi. Ennen vanhaan varoitettiin naisista, jotka lukivat, koska niiden päässä tapahtui jotain, joka ei sopinut niihin elämän suunnitelmiin, mitä muut (lue: miehet) olivat naista varten tehneet. Ne suunnitelmat olivat kolme kovaa koota eli Kyökki, Kirkko ja Kakarat! Auf Deutsch: Küche, Kirche und Kinder!

Allu, miten musta tuntuu, että me ollaan sukulaissieluja...;-)

14 kommenttia:

  1. Ihana yllätys! Minäkin olen saanut Allulta kirjan,ja olen juuri kesken sitä....

    VastaaPoista
  2. Hienolta näyttää tämä kirja!
    Vaikuttaa kirjalta, johon voi aina palata uudestaan ja uudestaan.

    VastaaPoista
  3. Jael, minä nautin tätä lomaviikollani. Ja takuulla Allu ei tiennyt, että historiasta oli tulla mun ammatti ja että kuvataiteet vievät yhtä lujaa kuin musiikki. Luetko siis saksaksi?

    Soolis, minusta tuli nyt Gefährlich Frau!

    VastaaPoista
  4. Apua, onpas mulla hoono soomi. Ei kai sitä noin voi sanoa, tekee sivistyneeksi. Siis sivistää on varmaan oikea sana. Leena, miksi et editoinut ulkosuomalaisen tekstiä!?

    VastaaPoista
  5. Et sinäkään ole auttanut minua saksassa! Takuulla joku virhe taas. Kerran pyysiin kiivasti Apfelküche yhdessä ravintolassa jälkiruoaksi. Niin pitkälle se homma meni, että minut vietiin keittiöön ja sanottiin: Hier nicht keine Apfelküche;-) No, onneksi opin myöhemmin sanomaan Apfelstrudel mit Vanille Eis! Ihan tosi, en tiedä, onko tuossa nyt keittö vai kakku.

    Olen ollut äidinkielessä aikamoinen pilkkujen lähestyjä, mutta alkaa tuntua, että mulla ei enää varaa, koska olen ruvennut säheltämään virheitä ja huomaan jättäväni possessiivisuffiksia pois. Ne muuten takuulla katoavat Suomen kielestä, jolloin katoaa osa kielemme rikkautta, mutta kieli tulee ulkomaalaiselle helpommaksi oppia. Ihan saa lukea toimittajien kirjoittavan: Minun teksti ei ollut sinä päivänä kovin...Omistusmuodot siis katoamassa.

    Päivä oli ihana, kiitos sinun! Ehkä minun seuraava käyntikorttini uskaltaisi olla tuon kirjan kansi!

    VastaaPoista
  6. Ihana kirja.

    Luen Fredrika Bremenistä, syntynyt 1801 Turussa.

    VastaaPoista
  7. Tämä kirja on mun tulevan loman herkku!

    Taidat tehdä Fredrikasta tutkielman, sillä olet häntä lukenut jo kuukausia. Hän selvästi innoittaa sinua!

    VastaaPoista
  8. Allu, tosi sopiva kirja Leenalle :) Kompliment!

    VastaaPoista
  9. Tykkään valtavasti Elke Heidenreichista, täytyykin ostaa tämä kirja.

    Kiva blogi, en ole tainnut vielä poiketakaan.

    VastaaPoista
  10. Kiva Soili, että löysit minut. Täällä tapahtuu välillä ihan liikaakin. Siis yritän olla kirjallinen blogi mausteilla, mutta joskus mausteet ylittävät itse kirjan...

    Minulla on Hiljaisuuden blogi, jossa käyn itse lepäämässä ja siellä voit nähdä, että tein tästä kirjan kannesta itselleni tunnarin, jota tulen käyttämään usein. Esim. kun olen vaikka out of office. Sinne pääsee, kun menee profiiliin ja sitten klikkaa kohdasta Omat blogit sanaa Lumikarpalo. Se on blogin vain sitaateille, valokuville ja runoille. Näin olen nyt ajatellut. Mutta siis tämä Allun loistava löytö siellä nyt 'pelkiltään', vähän niinku mun 'alter egona;-) Mun mies sanoi heti, että nimikin sopii täydelliesti. Tuollaista huumoria ne hämäläiset...Ja jos vaihdan nimeni virallisesti Leena Lumi, kuulemma kaikki sanovat, kun minä saavun paikalle: nyt saatiin Lunta tupaan!

    VastaaPoista
  11. En kuukausia kirjoita, mutta ajatellut olen häntä 40 vuotta.. Pienen aineen vain kirjoitan, mutta nykyään nuo kaikki julkiset, ja Fredrika Bremer on hot..

    VastaaPoista
  12. Hannele, sinulla taitaa olla taipumusta historiaan. Minä pyrin historiaa yliopistoon lukemaan ennen kuin kirjoittaminen otti ja vei minut. Minulla sama kuin sinulla: moni nykyajan julkkis 'nothing', mutta joku Woolf tai Sandemose 'hot'.

    VastaaPoista