sunnuntai 22. tammikuuta 2012

JOS MINÄ SAISIN VALITA...

Koska olen juuri nyt ja jälleen urheiluleski, minulla on aikaa vastata Valkoisen kirahvin eilen heittämään haasteeseen Jos minä saisin valita. Kiitos haasteesta! Kun olen tämän tehnyt laitan eteenpäin muutamille ja he taas voivat jatkaa eteenpäin eli kuin vierivä virta ovat silloin toiveemme tänä juhlallisena päivänä, jolloin valitaan Suomelle presidenttiä. Minun lapsuudessani Suomi oli kuin Pohjois-Korea, sillä aina kuului vain: Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen ja äiti ja isä istuivat radion ääressä ja minä mietin 'mitä uutta he sieltä oikein kuulevat'.

Jos minä saisin valita
Suomeen tulisi tiukin mahdollinen aselaki
Jos minä saisin valita
ihmiset katsoisivat toisiinsa tavatessa, hymyilisivät ja tervehtisivät vieraitakin
Jos minä saisin valita
joulu olisi aina pisin mahdollinen
Jos minä saisin valita
kirjat olisivat paljon edullisempia
Jos minä saisin valita
Suomessa ei olisi yhtäkään vanhusta vailla onnellista vanhuutta
Jos minä saisin valita
suvet eivät olisi liian kuumia
Jos minä saisin valita
koko lehtomme olisi syksyisin keltaisenaan kantarelleista
Jos minä saisin valita
turkistarhaus loppuisi maastamme samaa tahtia muiden länsimaiden kanssa
Jos minä saisin valita
jokaisella olisi edes yksi maailman paras ystävä, joka antaa sinulle rakkautta eniten, kun sitä vähiten ansaitset
Jos minä saisin valita
rasistiset vihapuheet kriminalisoitaisiin
Jos minä saisin valita
hoitotahtoni toteutuisi
Jos minä saisin valita
jouluruusuni eläisivät toukokuuhun, että saisin ne istutettua puutarhaani
Jos minä saisin valita
työelämä muuttuisi aidosti joustavammaksi niin jaksamisen kuin perhe-elämän huomioivaksi
Jos minä saisin valita
aamut olisivat aina hitaita kaikille ja nukkua saisi niin pitkään kuin haluaisi
Jos minä saisin valita
kukaan ei ylentäisi itseään toista alentaakseen
Jos minä saisin valita
Suomeen tulisi eutanasia
Jos minä saisin valita
jo ensimmäisestä eläimen pahoinpitelystä tulisi ikuinen eläintenpitokielto
Jos minä saisin valita
isä eläisi
Jos minä saisin valita
olisin suvisade
Jos minä saisin valita
alakerran vierasvessa olisi turkoosia ja valkoista ja tähtilamppuja tunnin päästä
Jos minä saisin valita
talvella ei olisi koskaan lumettomia, liukkaita 'kaljamokelejä'
Jos minä saisin valita
Hänen Majesteettinsa saisi lähteä nukkuessa
Jos minä saisin valita
Lumimies vaihtaisi satasen radan minuun
Jos minä saisin valita
jokainen olisi aina vain oma itsensä ilman mitään roolia
Jos minä saisin valita
heräisin lokkien huutoihin ja nukahtaisin meren iltasoittoon kunnes minusta tulisi meri ja lokin huuto

Jaan tämän edelleen:

Tuulia/Lukutuulia
Jaana/ Täällä toisen tähden alla
Hanne/ Virtausta elämään
Paula/Luen ja kirjoitan
Aili/Aili-mummon arkea
Minttuli/Minttulin kuvailuja
Suketus/Eniten minua kiinnostaa tie
Marja-Leena/Peilikirjoitusta
Akissfromthepast
Aletheia/Kirjoihin kadonnut
Sonja/Sonjan lukuhetket
Birgitta/Skool ja kulaus

Ihanaa sunnuntaipäivää. Minä tässä lähden Hänen Majesteettinsa kanssa puutarhaan kätkemään nannapaloja lumikasoihin eli virikkeitä seniorille, joka on antanut minulle elämänsä aikana niin paljon...pyyteetöntä rakkautta.

kuva Hannu Hautala
Ensilumi (Minerva)

***

Ilmoitus! Kaikki, jotka olette vaihtaneet blogissanne viime aikoina asetuksia, en pääse teille!!! Vain se muutos, jonka Katja on tehnyt, läpäistyy minulla. Kukaan ei tiedä syytä...Jaelkin vaihtoi jotain ja sitten en sinne päässyt. Hän palasi vanhaan, mutta ei minun takia tarvitse, vaan älkää ihmetelkö, jos minusta ei kuulu.

47 kommenttia:

  1. Tämäpäs oli hauska ja erilainen haaste!

    Paljon ihania ja tärkeitä asioita summasit vastauksissasi.

    VastaaPoista
  2. Susa, minustakin tämä on 'erilainen'.

    Voit ottaa tämän tästä ja laittaa sitten eteenpäin, jos haluat.

    VastaaPoista
  3. Kiitos Leena, mielläni otan tämän haasteen vastaan. Vastailen ensi viikolla. Miettiä täytyy..
    Hienoja ja punnittuja ovat vastuksesi. Maailma olisi parempi paikka jos nämä toiveesi voisivat käydä toteen.
    Hyvää vaalisunnuntain jatkoa. Katsotaan illalla kuinka käy...

    VastaaPoista
  4. Hei IhaNainen!

    Kiitos haasteesta, yritän vastata siihen parhaani mukaan.;D

    Oikein ihanaa sunnuntaipäivää sinulle ja Olga-rouvalle.<3

    VastaaPoista
  5. Minttuli, ole hyvä ja kiitos En mietinyt yhtään, sillä nämä tulivat ihan tuosta vain. Toki joukossa asioita, joita olen pohtinut kauan.

    Kiitos samoin sinulle. Ehkä tulee toinen kierros...

    ***

    Aili-IhaNainen, ole hyvä. Minä ajattelin, että tämä olisi ihan mittatilaustyö sinulle.

    Kiitos samoin sinulle & co!

    VastaaPoista
  6. Kiitos haasteesta, Leena. Otan tämän mielelläni vastaan ja luulen, että valittavaa löytyy kun vähän mietin. Olit itse valinnut hienoja asioita, joista voisin itsekin valita jonkin. Kaunista lumista sunnuntaita!

    VastaaPoista
  7. Oli mukavaa luettavaa tämä,jos sinä saisit valita :)Kirjat voisivat toki olla edullisempiakin :)

    VastaaPoista
  8. Kiitos Leena haasteesta.

    Tärkeitä valintoja sinulla, varsinkin viimeinen valintasi oli niin kauniisti muotoiltu.

    VastaaPoista
  9. Leena, Leenaseni! Minä arvasin, että haaste lähtee lentämään sinun siivilläsi! Ah, nautin tekstistäsi suunnattomasti ja siinä oli monta sellaista asiakohtaa, jotka allekirjoitan omasta puolestani hetimmiten ja voisin vaikka marssia niiden puolesta ylös rappusia sinne, missä asioita katsellaan paperilla.

    Kiitos kun vastaisit haasteeseen!
    Salaperäisyyttä sunnuntaihin!

    VastaaPoista
  10. Marja-Leena, ole hyvä ja kiitos! Lue tänään Hesarista Taina Westin kolumni.

    Kiitos samoin sinulle!

    ***

    Nina, kiitos! Voit napata tämän tästä, jos haluat ja sitten jakaa muille. Kun kolasin äsken lunta, tajusin, että 'halpa' on huono sana, sen pitää olla 'edullisempi'.

    ***

    Jaana, ole hyvä ja kiitos!

    VastaaPoista
  11. Valkoinen kirahvi, sinä tiedät minut yllytyshulluksi;-)

    Itse asiassa näen itseni iki-hippinä barrikadeila vielä 100 -vuotiaana.

    Toki vastasin: Ilo oli minun!

    Kiitos samoin ja erityisesti hetkeen, jolloin hämärä putoo...

    VastaaPoista
  12. Hienoja asioita otit esille, Leena. Mukavaa sunnuntaita:)

    VastaaPoista
  13. Sanna, kiitos ja kiitos samoin!

    Nappaa mukaasi, jos haluat. Tämä on aika kiintoisa haaste.

    VastaaPoista
  14. Ihania asioita valitsisit. Kivan erilainen tämä kyllä on. Herättää ajatuksia.

    VastaaPoista
  15. Kauniita vastauksia, Leena. Lokkien huutoon on hyvä herätä.

    VastaaPoista
  16. Katri, kiitos. Tee sinä myös!

    ***

    Linnea, kiitos! Lokki on aivan suosikkilintuni ja niiden huudot eivät ole merenrantaöinä häirinneet yhtään, vaan päinvastoin: Tunsin olevani kotona.

    VastaaPoista
  17. Mitähän asetuksia muut ovat muuttaneet? Kurjaa, jos blogeihin on vaikea päästä. Toivottavasti kyse on vain jostain Bloggerin häiriöstä.

    Mutta sitten itse asiaan: oli mukava lukea vastauksiasi, Leena. Minäkin haluaisin metsän täyteen kantarelleja, turkistarhattoman Suomen - eikä minunkaan mielestäni talvi saisi olla lumeton.

    Mukavaa sunnuntaita ja vaali-iltaa!

    VastaaPoista
  18. Kiitos haastamisesta. Pohdiskelen asiaa. Sinulla on mielenkiintoisia ja ajatuksia herättäviä valintoja.

    Tänään on hieno päivä, enkä malta pysyä housuissani iltaa ja vaalilähetystä odotellessa! Puoliltapäivin kävin piirtämässä oman numeroni paperiin, ja mielissäni jonotin vuoroani – hienoa, että ihmiset käyttävät kansalaisoikeuttaan, joka ei kaikkialla ole lainkaan itsestäänselvyys.

    VastaaPoista
  19. Katja, minä en ymmärrä mitään tästä ja nyt Lumimies ei ehdi muuta työn lisäksi kuin sitä yhtä eli juoksua. Jael puhui jostain ponnahdusikkunasta tms. Sinulle pääsen, vaikka sinulla on se uusi, hieno kommentointi, mutta esim. Minttulille en pääse ja on niitä muitakin, mutta en nyt muista. Kauhulla ajattelen, että mitä jos kohta en pääse mihinkään...

    Kiitos! Nappaa mukaasi ja laita haaste kiertämään. Jos olisin kirjoittanut, että 'kaikille', kuka olisi siihen sitten ryhtynyt. Itse asiassa tuo turkistarhaus vaivaa minua enemmän kuin pystyn sanomaankaan.

    Kiitos samoin! Uunissa on tulossa vaalikakku;-)

    VastaaPoista
  20. Suketus, kiitos ja ole hyvä.

    Minulla on vaalikakku uunissa;-) Ilta menee sitten tuloksia imetellessä tai ihastellessa. Käyn itse aina ennakkoäänestämässä, ettei vain viime hetken este voi ehkäistä äänen antamista. Kaikkien pitäisi äänestää, kerran meillä tämä hieno oikeus on.

    Mukavaa vaali-iltaa!

    VastaaPoista
  21. Tämäpä olikin mielenkiintoinen!

    Minäkin olisin valinnut noista useimmat, joulusta en ole niinkään varma! :D

    VastaaPoista
  22. Laali, arvasin sen, kun luin äsken mielenkiintoista kirjoitustasi. No joulu on ainoa vuodenaikaan liittyvä juhla, josta minä pidän...

    Kiitos!

    VastaaPoista
  23. Kiitos taas! Mietin sitä blogikirjoitustani pitkään, julkaistako vai ei.

    En pidä joulun ajasta siksi, että ihmiset ovat vihaisia ja stressaantuneita kun käyn kaupassa, siksi välttelenkin isoissa kaupoissa käyntiä joulun alla.

    Ihmiset ovat pahalla päällä ja stressaantuneita, kun pitäisi itse asiassa olla iloisia ja avoimia, onhan joulu, hyvän tahdon juhla, tulossa.

    Kulutushysteria on tehnyt joulunalusajasta aikamoisen sirkuksen. En pidä nimenomaan siitä.

    Itse kulutan nykyään tosi vähän ja olen melko vihreä teoissani ja ajatuksissani. Tyydyn hyvin vähään.

    Itse joulun aika on kiva, silloin on jo rauhallista.

    VastaaPoista
  24. Ihanaa!

    Kiitos Leena, tulin juuri reissusta ja eka blogi jonka luin oli tämä =)

    Hienoja valintoja, lempeitä ja arkojakin. En ole huomannut, että mulla olis ollut mitään kommentointivaikeuksia toisten blogeihin. Tosin kaksi blogia ei näy aina mun lukulistalla, enkä tajua miksi se välillä näkyy ja välillä ei. Ihan ihme juttu.

    Multa jäi eilinen midsomer katsomatta (en muistanut tallentaa, mitä mitä??), eli ehdin kahvin tuoksuessa miettiä näitä lauseita ;-)

    Mielenkiintoista sunnuntai-iltaa urheiluleskelle =)

    VastaaPoista
  25. Hei,Leena! Kommentoinkin tuonne Hillittyä kauneutta-postaukseen, mutta kirjoitan myös tänne. Ihan mahtavia asioita olet laittanut noihin kohtiin! Melkein taas itkettää..kunpa kaikki ajattelisivat noin. Kiitos,että sinä. Hyvää päivänjatkoa!

    VastaaPoista
  26. Laali, sehän oli kuin elämänkerta ja hyvin kirjoitettu! Toivottavasti mahdollisimman moni lukee sen.

    Minä teen kaiken hissuksiin pitkin syksyä ja esim. tänä vuonna olimme aaton kahdestaan eikä ollenkaa lahjoja eli vain tunnelmaa.

    Nimenomaan, se hetki, kun joulurauha on julistettu, silloin valuu sieluun ja kroppaan ihmeellinen lepo.

    VastaaPoista
  27. Birgitta, Midsomer oli jännä, erittäin jännä ja se oli osa 1/2.

    En minä pysy sun vauhdissas, missä olet milloinkin, vaikka minuakin nopeaksi moititaan;-) Älä vaan muuta mitään asetuksia, älä vaihda mitään, tai en ikinä pääse blogiisi!

    Kiitos, että sain olla eka blogi, jota katsoit reissun jälkeen♥ Nyt sitten vain haasteeseen tarttumaan...

    VastaaPoista
  28. Riitta, kävin jo vastaamassa. Kaikista kommenteista tulee ilmoitukset sähköpositlle eli olet huomiseen asti näkyvissä tuossa post it -lapulla;-)

    Kiitos!

    VastaaPoista
  29. Niinpä, Göteborgissa et viihtyisi; lumettomia, liukkaita 'kaljamokelejä' joka talvi (etkö ole nähnyt kuvia pojastani merikajaakissa sekä joulu- että tammikuussa... :)

    VastaaPoista
  30. Hannele, näin, mutta mulle tuli black out,enkä yhdistänyt sitä sun puutarhaasi. Jopa muotopuutarha saa minulta armon lumisena;-)

    VastaaPoista
  31. Hienot valinnat,ja jeesaan niistä monen monta!
    Se uusi kommentointisysteemi,ehkä et pääse selaimesi vuoksi? Käytätkä Exploreria,en muista.Suosittelen Chrome-selainta,on kevyempikin.
    Se uusi kommentointisysteemi on siis upotettu kommentti-vaihtoehto,ja siinä voi vastata suoraan jokaisen kommettiin erikseen. Ihan hyvä systeemi,mutta jos siinä on sananvahvistus,niin hitaampi kuin siinä ponnahdusikkunassa,jota toistaiseksi pidän.Siis sama mikä sinulla tässä on...

    VastaaPoista
  32. Kerrassaan hienoja valintoja. :-)

    VastaaPoista
  33. Jael, minulla on sekä Explorer että Firefox. R, tuli juuri ja sanoi, että minun uusi Explorerini on parhaiten virussuojattu!

    Katso Katjan (Lumiomenan) blogia, eikö se ole upotettu, mutta se minulla toimii, ei muiden muutokset. Karoliinalla taisi olla myös uusi ja oliko Hannallakin (Kirjainten virrassa).

    Älä vaan vaihda mitään;-) Minä en ikinä vaihda ellei ole pakko!

    Ja kiitos!

    VastaaPoista
  34. Unelma, kiitos!

    Tulenkin katsomaan, ettet sinäkin vain ole ryhtynyt vaihtelunhaluiseksi;-)

    VastaaPoista
  35. Olipa ihana lukea sinun vastauksesi, allekirjoitan noista ajatuksista monta !

    Mä muutin asetuksia, mutta muutin ne takaisin, juuri tuosta syystä, että kommentointi meni niin hankalaksi. Mun mielestä vaan olisi kiva vastata jokaiselle suoraan, eikä selailla edes takaisin viestejä samalla kuin kirjoittaa vastauksia,

    VastaaPoista
  36. Petriina, kiitos! Ota siitä ja tee sinäkin.

    Kiitos, että palasit vanhaan...kävin siellä juuri pitkällä vuodatuksella aiheesta, josta jatkamme varmaan pitkään.

    Varmaan siinä jokin syy on, kun kaikki niitä haluavat muutella, mutta minulle riittää tämä vanhakin. Härkä on hidas muuttamaan mitään, jos kaikki toimii.

    VastaaPoista
  37. Tämä on UPEA haaste johon tartun innoissani!!! :D Kiitos Leena!! sinulla oli hyviä asioita tuolla sun tekstissä :) tämä on upea haaste!!!

    VastaaPoista
  38. Akissfromthepast, eikö vain olekin!

    Kiitos!

    Minä odotan...

    VastaaPoista
  39. Hyviä valintoja, joihin on helppo yhtyä!

    VastaaPoista
  40. Hieno tuo "olisin suvisade". Ja kivoja valintoja muutenkin ;)

    VastaaPoista
  41. Rita, kiitos! Tee sinäkin.

    ***

    Helmi-Maaria, kiitos! Sinut onkin jo haastettu, käyn heti kun tästä...

    VastaaPoista
  42. mä aloitin jo kirjoittamaan.. taitaa tulla aika pitkä :D pitäisikö vähän rajoittaa :D

    VastaaPoista
  43. Akiss, ei mitään rajoituksia, ollaan vaan ihan rajattomia. Kaikki varmaan jaksaa lukea vaikka tekisit kuinka pitkän;-)

    VastaaPoista
  44. Oi kiitos leena !!Ihana haaste. tykkään aina haasteista. Onko se narsistista, saa kertoa itsestään, vaikkka sitten rivien välissä=)=)

    Otan ilolla haasteen vastaan ja kiitän, että jaoit sen myös minulle..
    aloitankin heti
    Jos saisin valita
    antaisin Leena Lumen valita!!!!

    Tuo sinun viimeisin valintasi kuumoitti korvanlehdykkäni ja sai minut huokaisemaan ja jäämään hetkeksi siihen maailmaan!!!

    VastaaPoista
  45. Hanne, ole hyvä. Ei tässä ole narsismista tietoakaan;-) Me ollaan vain ulospäinsuuntautunueita etc.

    Tuo sun slogan täytyy laittaa johonkin muistiin,niin hyvä se on: Kiitos!

    Niin...meri on niin eri.

    VastaaPoista
  46. Kovin onnellisilta kuulostavia valintoja. =) <3

    VastaaPoista
  47. Una, kiitos!, ja toivottavasti myös onnellistuttavia.

    VastaaPoista