keskiviikko 9. marraskuuta 2011

SUOMALAISTA VOIMARUOKAA

Valamon luostarin mäellä vaeltelee ajatuksissaan kulkija. Hän poikkeaa hautausmaalla, kulkee herukkapensaiden viertä, poimii tatin, keittää vettä, ja kaataa sen kuivattujen mustaherukanlehtien päälle, sekoittaa mukaan hunajaa ja siemaisee. Huokaus.

Ruokatoimittaja Virpi Kurjenlennon teos Suomalaista voimaruokaa (Minerva 2011) on kuin ylistysruno suomalaiselle maisemalle sekä suomalaiselle ruokakulttuurille, jossa lähiruoka on kunniassaan ja osataan arvostaa pitkien valoisien öiden raaka-aineisiin, metsän ja puutarhan antimiin säilömiä aromeita, vitamiineja ja kivennäisaineita. Pidän tästä tyylistä, jossa ruokaohjeet ovat kirjan nuotiotulia, mutta niiden väliin jää tarina.

Tumman kuusikon alla on viileää. Siellä täällä horsmikossa hurahtaa heinäsirkka. Maahan on pudonnut omenoita ja hillo tuoksuu. Rantasaunan piipusta suikertelee savu. Täällä uunia vasta sytytetään. Keittiössä valmistetaan öljyyn säilöttyä savukalaa, paistettua kesäkurpitsaa ja valkosipulismetanaa, ruisleipää ja perunarieskaa, piirakoita ja marinoituneita marjoja. Minä olen vieraana. Saan maistaa voimaa.


Näin lumoavasti tekee makumatkaa Itä-Suomessa Virpi Kurjenlento yhdessä valokuvaaja Sami Revon kanssa, jonka hellänkarheat kuvat vain korostavat suomalaisen ruokaperinteen ikiaikaista ajattelua: terveellistä lähiruokaa ja mieluiten vielä itse hankittuna. Siihen eivät kuulu kaiken maailman kotkotukset ja vahvat jälkikäsittelyt, vaan yksinkertaisuus ja selkeys ovat valttia ja suu ja kroppa kertoo, mikä on hyvää. Kirjan kauniista kannesta saamme kiittää Leena Kilpeä.

Näin emäntä Raili Turunen kalamiehille:


- No, saittekos työ mittään? Tiijätkö miten tehhään paras kalakeitto, Raili kysyy silmät sirrillään.


- Ensin pannaan kalafileepalat kattilaan ja ripotellaan niiden päälle kaksi teelusikallista suoloja ja kymmenen maustepippuria. Sitten kaajetaan vettä piälle niin, että kalat juuri ja juuri peittyvät. Seuraavaksi kiehautus ja annetaan veden poreilla hetki ja nostetaan kalapalat sitten reikäkauhalla kattilasta. Jäljele jääneeseen kalaliemeen laitetaan perunapalat ja yksi pilikottu sipuli. Annetaan kypsyä sopiviksi, ja kun on valamista, niin ei kun vaan lisätään kalapalat piälle ja lorautetaan voisullaa perrään. Voihan sitä tilliäkin, mutta kyllä se on paras keitto näin, Raili hymähtää tyytyväisenä.

Tässä kohtaa lukemista odotin kauhulla maitoa tai kermaa, sillä meikäläinen merenrannan kasvatti ei kerta kaikkiaan tajua valkoisen kalakeiton päälle. Vaan kovin oikein hallitsi kalasopan teon Raili. Ja kun nyt pääsimme kalan makuun, niin valmistamme Öljymarinoidut ahvenet:

300 g savustettuja ahvenia
1 sipuli

maustekastike:

1 valkosipulin kynsi
1 rkl soijakastiketta
2 rkl omenaviinietikkaa
2 maustepippuria
1 dl rypsiöljyä
1 oksa oreganoa

Irrota ahvenista pää ja suurimmat ruodot.


Leikkaa sipuli renkaiksi ja valkosipuli silpuksi.


Sekoita valkosipulisilppu, soijakastike, omenaviinietikka, maustepippurit ja rypsiöljy.


Nostele ahvenpalat, sipulirenkaat ja oreganonoksa astiaan ja kaada päälle marinadi.


Anna maustua jääkaapissa muutama vuorokausi.


Kalat säilyvät paremmin, jos ne pysyvät kokonaan marinadin peitossa.

Suomalaista voimaruokaa jakaantuu vuodenaikojen mukaan, kuten lähiruoka-ajatteluun sopiikin. On Syksyn makuja, joissa käymme Valamon viinimailla, seisomme metsässä Kori täynnä punaisia marjoja, on Talven makuja, jossa meillä on Verkot veessä ja kohtaamme Vieraanvaraista väkeä, on Kevään makuja, jossa tunnemme Mustan mullan tuoksun, on Kesän makuja, jossa Mies tuli tiellä vastaan ja olemme onnellisina Maa äidin helmoissa sekä kohtaamme Yli satavuotiaat mustikkamättäät.

Reseptejä on matkatarinoiden lomaan paljon ja osa niistä tuo mieleen muistoja lapsuudesta. Löytyy Maustetut sekasienet, Punajuuripihvit, Kaalikääryleet, Uunissa haudutetut juurekset, Karpalohyytelö, Kelvänsaaren kalakeitto, Muikunmätikastike, Kasvispiiras ja monta, monta muuta ihanuutta, joista syntyy makumuistoja, niitä mammalan herkkuja ja sitten vielä karjalanpiirakoita päälle.

Tässä on nyt se ruokakirja, jota suosittelen isänpäivälahjakirjaksi! Tässä on äijämäistä menoa, sillä ollaan miehissä talvikalassa moottorikelkalla, selvitetään verkkoja, kairataan reikää jäähän, nostetaan ylpeänä haukea ja seisotaan ’rehvakkaina’ kuvissa jään maisemassa…Kirjan tekijät ovat selvästi olleet rehdin ja suomalaisen maun perään, mutta herkkyydessäkin löytyy:

Halla on hiipinyt yöllä suon yli. Mennessään se on vetistänyt mustikat ja pehmentänyt puolukat. Muutama kalpea hilla lepää vielä pehmeällä sammalella. Nyt on kurjenmarjojen aika. Karpalot hehkuvat mättäillä ja niiden kyljet kimaltelevat kilpaa kastepisaroiden kanssa.

Ehkä isä saa sunnuntaina tämän kirjan lisäksi riistaa, joten siihen mukaan sopiikin sitten karpalohyytelö.

Karpalohyytelö


400 g karpaloita
7 dl vettä
1 pkt (330 g) hillo-marmeladisokeria


Keitä karpalot veden kanssa mehuksi. Siivilöi liemi ja kaada se takaisin kattilaan. Sekoita hillo-marmeladisokeri mehun kanssa ja keitä 5-10 minuuttia.


Kokeile hyytelöitymistä tiputtamalla ruokalusikallinen seosta pakastimessa jäähdytetylle lautaselle ja jäähdytä se nopeasti jääkaapissa tai pakastimessa. Vedä lusikalla vako hyytelön keskelle.


Jos vako ei heti umpeudu, hyytelö on valmista. Muussa tapauksessa jatka vielä hetki keittämistä ja toista testi. Jäähdytä hyytelöä kattilassa 15 minuuttia ja kaada hyytelöseos lämpimiin, pestyihin purkkeihin.


Nosta jäähtyneet purkit jääkaappiin.

Tällaisen kirjan luettuaan tulee jotenkin haltioitunut olo. Tuntuu upealta asua maassa, jossa voi puraista kylmää karpaloa, poimia lakkoja suolta, kantarelleja toisaalla ja syödä jälkiruoaksi vaikka mustikkakukkoa ja sitten alkoi vielä tehdä mieli kalaan…tai syömään puolukkapuuroa, vispipuuroa, sellaista hyvin vatkattua, jota lapsena vatkatessa käsi ihan puutui, mutta maku korvasi kaiken vaivan. Ja sitä sitten syötiin kylmän maidon kanssa ja isä istui vastapäätä ja kehui kovasti. Hymyili.

*****

Tämä ruokakirja on valittu vuoden ruokakirjaksi 2011 Gourmand International -kilpailussa!

*****

Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Minttuli

tiistai 8. marraskuuta 2011

CHIQUITITA

Tänään, on aika:

- ottaa rennosti
- leikata syyshortensian kukinnot, etteivät ne saa lumen kuormaa ja oksat ala repeillä
- pakata ensimmäiset kirjat blogiarvontani voittajille
- tarjota virikkeitä Hänen Majesteetilleen, Olgalle
- leipoa tiikerikakku
- juoda happea ja runoja
- kutoa edes hiukan burgundin väristä jättipitkää kaulaliinaa, jonka saa eräs ystävä vuosien takaa
- hakea kalenterista päivä serkkulounaalle
- täyttää orava- ja lintulaudat
- nauttia pitkästä, lämpimästä syksystä
- siirtää toinen lyhtykoiso uskaliaaseen paikkaan
- ihailla valkoista soilikkiani...
- tarttua hetkeen

Chiquitita

kuva Mia

maanantai 7. marraskuuta 2011

PETER JAMES: KUOLEMA EI RIITÄ

Hänen kehonsa mätäni, sen toteamiseen ei tarvittu lääkäriä. Mutta se ei johtunut huumeista vaan niistä myrkyistä, joita kierot välittäjät sekoittivat huumeisiin. Useimmiten Skunkin olo oli flunssainen. Hän tunsi elävänsä vuorotellen helleaallossa ja talvisessa sumussa. Hänen muistinsa oli surkea; hänen keskittymiskykynsä ei riittänyt kokonaiseen elokuvan tai tv-ohjelman katsomiseen. Hänellä oli vatsahaava, eikä ruoka pysynyt hänen sisällään. Hänen ajantajunsa oli kadonnut. Joskus hän ei muistanut edes omaa ikäänsä.

Luettuani nyt kolmannen Peter Jamesin dekkarin, tulin siihen ajatukseen, että aukaisen tätä uusinta eli Kuolema ei riitä (Not Dead Enough, Minerva Crime 2011, suomennos Leena Mäntylä) niin paljon liikaa, että varoitan juonipaljastuksesta. Tosin Peter James itse on tehnyt kirjasta liian ennalta-arvattavan. Saan tästä kuin syyn tarkastella itsekin teoksen rakennetta hieman avarammin.

Aloitin laitapuolen kulkijasta Skunkista, joka onkin omalla oudolla ja haisevan karhealla tavallaan kirjan kiinnostavin henkilö. Hän ja hänen seksihullu, reippaan tukeva tyttöystävänsä Beathany olisivat voineen saada kirjassa isommankin osan, mutta Peter James pitää sitkeästi keskiössä hieman laimeaa rikosylikomisario Roy Gracea, hänen tapahtumiaan suhteessa yhdeksän vuotta sitten kadonneeseen vaimoonsa Sandyyn, uuteen naisystäväänsä Cleoon sekä Sussexin rikospoliisin kollegoihin. En ole kauhean innostunut lukemaan rikospoliisikeskeisiä dekkareita, vaan uhri- ja rikollinenkeskeisiä enemmänkin. Tässä kirjassa on Gracen lisäksi pääosassa Brian Bishop, jonka vaimo löytyy julmasti murhattuna ja pian uhreja alkaa löytyä enemmänkin. Jo ennen puolta väliä James antaa lukijan tajuta, missä mennään. Se voi olla kiinnostavaa, jos loppuratkaisu ei ole näin paljastettu kuin tässä nyt on, mutta ehkä olen liiankin vaativa dekkarien lukijana. Minua esimerkiksi ärsyttävät poliisitutkinnan operaatio sitä ja tätä, ja nyt on menossa operaatio Kameleont sekä operaatio Mistral. Tiedän syyn näiden termien käyttöön, sillä minulla on tuttuja rikospoliisissa, mutta niitä ei tarvitse korostaa. Miten saankaan niistä mieleeni isojen poikien leikit: Kuin kaikki olisi vain tärkeilevää leikkiä, vaikka kyseessä ovat raakalaismaiset murhat. 

Peter Jamesin eduksi on sanottava, että hän ei mässäile raakuuksilla, mutta kertoo niistä faktat. Verrattuna edellisiin, Kuoleman kanssa ei kujeilla (Dead Simple) ja Kuolema katsoo kohti (Looking Good Dead) kerronnassa on irrallisuutta, joka tulee väistämättä siitä, kun lukijaa riepotellaan ilmeisen syyllisen, sarjamurhaajan, ollako vai ei olla –pähkäilyissä ja lopulta kuitenkin annetaan arvata loppuratkaisu liian kepeästi. Lopun aamenta ei kuitenkaan lausuta, vaan jätetään portti heilumaan auki muiden mahdollisuuksien varalta, jolloin alkaakin toivoa, että tämä ei voi olla näin ilmiselvää. Siis tässä se mikä laski tämän kirjan tasoa muutaman piirun verrattuna kahteen edelliseen, joista toinen, Kuolema katsoo kohti, on melkein täydellinen helmi. Niin moni olisi halunnut jatkoa kirjalle ja samalla jatkoa Kellie ja Tom Brycen tarinalle: Mitä heille tapahtui kaiken jälkeen?

Olen takuuvarma, että Peter James on loistava dekkaristi ja hurmaava herra, sillä hänen kirjoissaan 60+ naiset ovat kauniita ja 60+ herrat charmantteja – pääosin. Kaksi aikaisempaa Jamesin dekkaria olivat minulle enemmän mieleen, mutta ehkä juuri tämä, Kuolema ei riitä, on jollekin toiselle Jamesin paras. En mitenkään voi olla mainitsematta, että Jamesilla on itsellään kolme koiraa, joten herättää kiinnostusta kuten Minette Walters aikanaan sekä kirjallisilla kyvyillään että koirillaan;-) Sanomattakin on selvää, että kuulemme Ison-Britannian yhdestä myydyimmästä dekkaristista jatkossakin ja koukkuhan on jo tarttunut, sillä miten voisimme olla seuraamatta Sandy –kuviota…

Kuolema ei riiitä on ehkä miehisempi kirja kuin Peter James oli aikonutkaan, sillä autoista on paljon juttua. Onneksi mainitaan rikoskomisario Morse ja hänen Jaguaarinsa, sillä olen heikkona Morseen. Jamesin vahvuus on aikaisempien kirjojen perusteella osata uida naisten ’nahkoihin’ ja sitä jäin tässä enemmänkin kaipaamaan. Sarjamurhaaja on tietenkin perverssi, jolla on sairaat halut uhreihinsa. Aika ajoin kirja onnistuu olemaan niin pelottava, että tasapaino olisi heilahtanut elleivät mukana olisi häärineet juuri Skunk ja hänen panohullu, pulska tyttöystävänsä Bethany.

Skunk katsoi Bethanya hetken ihaillen. Tällä oli lyhyet, mustat hiukset ja paksut käsivarret. Hänen rintansa pullottivat löysän t-paidan kaula-aukosta, ja niukka farkkuminihame peitti osittain hänen pulleat, ruskeat reitensä. Skunk piti kättään Bethanyn alushousuissa. Se lepäsi hänen kosteassa, pehmeässä karvoituksessaan, ja Skunk työnsi sormiaan syvälle hänen sisälleen.


”Käänny oikealle”, Skunk käski.


”Saat minut taas kiimaiseksi!”


Skunk työnsi sormensa syvemmälle.


Bethany henkäisi. ”Skunk, lopeta!”


Myös Skunk alkoi kiihottua. Bethany kääntyi liikennevaloista oikealle ja ajoi kuningatar Victorian patsaan ohi…


Kun Bethany pysäytti auton, Skunk veti kätensä pois tämän alushousuista. ”Vitun mahtavaa! Nähdään!”

Uskokaa tai älkää, Skunkille on varattu tarinaan lyhyt, mutta ratkaiseva tähtirooli!

sunnuntai 6. marraskuuta 2011

VUODEN 2011 KAUNEIMMAT KIRJAN KANNET LEENA LUMISSA OVAT...

Vuoden 2011 Kauneimmat Kirjan Kannet Leena Lumissa ovat Tarkoin vartioitu talo 27 äänellä, kakkosena on Illan tullen 19 äänellä ja kolmantena Linnut lumen valossa 13 äänellä. Hyvin likellä kolmatta sijaa oli Näkymätön silta, joka sai 11 ääntä eli jäi vain kahden äänen päähän edellisestä.

Linnut lumen valossa on kokonaisuutena ehdottomasti Vuoden 2011 Kaunein Kirja ja miten hurmaavaa, että kansi palvoo kirjan sisältöä! Toivottavasti tämä kirja palkitaan jossakin jollakin, sillä tämä ei ole ihan kirjamaailman arkea, vaan täydellistä kauneuden taivasta.

Vaikka se ei nyt ketään kiinnostakaan...;-), niin minun suosikkini olisivat olleet Illan tullen, Linnut lumen valossa ja Paluu Rivertoniin.
Kirjankansiarvontaan osallistui monia, monia...Kiitos kaikille innokkaille kisassa mukana olleille! Lumimies toimi onnettarena ja voittajat ovat Nafisan, Susanne ja Suketus. Onnea voittajille!

Nyt Nafisan saa ensin valita täältä kaksi palkintoa, jonka jälkeen vuoroon pääsee Susanne ja sitten Suketus. Kun olette valintanne tehneet, ottakaa minuun yhteyttä kera postiosoitteen.

Miksi Kaunein Kirjan Kansi -kisa? Siksi, että minulla on vahva tuntuma siihen, miten kirjan kansi vaikuttaa siihen, miten kirjaa myydään. Kirjakaupassa en nosta edes käteeni kirjaa, jonka kannessa ei ole mitään tyköottavaa/kiinnostavaa/herkkää/tyylikästä/houkuttavaa/vaikuttavaa...Nämä kaikki kolme voittajakantta ovat sellaisia, että melkein kuka tahansa antaa kirjan tulla luokseen edes sen verran, että lukee takakannen ja liepeet. Loppu onkin sitten jo kiinni kirjan aihepiiristä etc. Kaikkiin asioihin on poikkeus ja sen tekevät ns. 'omat kirjailijat' eli ne, joita kerää, vaikka kansi olisi tosi syvältä. En voisi kuvitella ikinä ohittavani vaikka John Irvingiä, Joyce Carol Oatesia, Ian McEwania tai Siri Hustvedtia, en ikinä.

***

Minua huimaa nyt, sillä pari tuntia ja minulta viedään rakas, vanha, sisupussi koneeni ja alkaa Uusi Mukatehokas Elämä. Yritän sopeutua...

Hämärä putoo...hetki vielä sunnuntain rauhaa...

Love
Leena Lumi

Never on Sunday

Vuoden 2010 kauneimmat kirjan kannet
Vuoden 2009 kauneimmat kirjan kannet
Vuoden 2012 kauneimmat kirjan kannet

perjantai 4. marraskuuta 2011

KAUNISTA PYHÄINPÄIVÄVIIKONLOPPUA!

Hei!

Minun piti kerrankin olla vailla sanoja, mutta en ihan malta. Kiitän Katjaa ja Karoliinaa Romanoveihin liittyvistä musiikkivinkeistä, mutta soitan ne muuna päivänä kuin tänään. Kiitän Kirjakirppua siitä, että minulle on jo matkalla kovakantinen Meriharakat. Ja Saraa kiitän tunnustuksesta, jonka unohdin noutaa. Olen pahoillani etten ehdi kaikkea mitä pitäisi. Yritän kovasti huomioida muita, mutta mitä enemmän luen, sitä vähemmän muistan.

Meille on tulossa leffaviikonloppu kera viinin & homejuustojen. Myös puutarhaa on ohjelmassa, sillä osa kalusteista siirtyy nyt varastoon ja haravointiakin on vielä jäljellä. Tiedotusluonteisesti ilmoitan, että kohdallani on koittanut dead line eli Supportti ilmoitti, että tänä viikonloppuna minun on uskaltauduttava uudelle koneelle. Olen ehdottanut, että se olisi arvonnan jälkeen, sillä ehkä minusta ei sitten enää kuulu...Pelkään myös kadottavani kaikki sähköpostiosoitteeni, jotka ovat minulle life line niin moneen, niin moneen. En elä puhuakseni puhelimessa ja siksi toivonkin aina kaikki yhteydenotot sähköpostilleni lukunottamatta äitiäni.

Tähän on aikaa vielä pari päivää eli tavataan sunnuntaina johonkin aikaan.

Nyt on ystävät paussi! Ei se Paussi, joka oli Siri Hustvedtin kirjassa Kesä ilman miehiä, vaan Perhepaussi, Kotipaussi, Nautintopaussi, Suukkopaussi...

Love
Leena lumi

Una Furtiva Lagrima
kuva Pekka Mäkinen

torstai 3. marraskuuta 2011

NAISEN KUVA


Hänen on kyettävä miellyttämään.
Hänen on muututtava, jotta mikään ei muuttuisi.
Se on helppoa, mahdotonta, vaikeaa, yrittämisen arvoista.
Hänen silmänsä ovat, tarpeen vaatiessa, joskus siniset, joskus harmaat,
mustat, iloiset, syyttä täynnä kyyneleitä.
Hän makaa miehen kanssa kuin olisi kuka muu tahansa,
ainut maailmassa.
Hän synnyttää miehelle neljä lasta, ei yhtään lasta,
yhden lapsen.
Naiivi, mutta pärjää parhaiten.
Heikko, kantaen harteillaan kaiken.
Hänen päänsä ei ole terävä kuin partaveitsi,
siksi hän säilyttää sen.
Hän lukee Jaspersia ja naistenlehtiä.
Hän ei tiedä mikä on ruuvin käyttötarkoitus ja rakentaa sillan.
Nuori, aina nuori, yhä vielä nuori.
Hän pitää kädessään siipeen haavoittunutta kyyhkystä,
kaukomatkaan säästämiään rahoja,
lihaveistä, käärettä ja votkalasia.
Minne hän kiiruhtaa, eikö hän ole väsynyt.
Ei toki, vain hieman, hyvin väsynyt, ei se haittaa.
Joko hän rakastaa miestä, tai sitten hän on itsepäinen.
Myötä, vastamäessä, luoja paratkoon.

- Wistawa Szymborska -
Sata Szymborskaa (Like 2003, suomennos Martti Puukko ja Jarkko Laine)

SATA SZYMBORSKAA


Sisäinen tuleni ajaa minua nyt Szymborskaan, vaikka minulla ei ole edes kunnollista kuvaa kirjan kannesta. Edessäni on kirjastosta tilaamalla saatu Sata Szymborskaa eli ei kirjaa ollut edes kotikirjastossani, siinä Alvar Aallon suunnittelemassa, jumalaisessa, vaan kirja tilattiin muualta – minulle – pieneksi hetkeksi.

Wislawa Szymborska on kuin uni tai henki, et saa häntä kiinni. Edes Wikipedia ei tiedä hänestä paljoakaan. Kertoo, että Szymborska on puolalainen runoilija, esseisti ja ranskalaisen kirjallisuuden kääntäjä. Kertoo vielä, että Wislawa syntyi heinäkuun 2. päivänä 1923 ja on voittanut Nobelin kirjallisuuspalkinnon 1996. Sitähän otaksuisi, että nobelistista saisi tietää enemmän, mutta miksi tarvitsee, sillä:

Wislawa Szymborskan Sata Szymborskaa (Like 2003, suomennos Martti Puukko ja Jarkko Laine) puhuu meille kuin Wislawa, tämä kaunis nainen kirjan kannesta olisi juuri tässä likellä. Hänen runonsa osuvat syvälle, jäävät sinne värähtelemään ja vaikka ne helkkyvät hellinä, sattuu!, sisällä, jossain sattuu!

Kirjan alkusanoissa Martti Puukko kertoo, että Wislawa on asunut suurimman osan elämästään Krakovassa, unieni kaupungissa (josta tulikin totta!). Hän julkaisi esikoiskokoelmansa vuonna 1952. Kaikkiaan hän on julkaissut kymmenen runokokoelmaa, jotka sisältävät vajaat 250 runoa.


Miksi puhua puhki runoilijaa. Runoilija on runonsa. Tämä kirjan kannen pieni nainen on suuri, kun hän on runossaan. Hän on vahva, kova, hellä, isku, hyväily, toteamus tai mitä ikinä kaipaatkin. Vaikuttavin minulle on edelleen runo Onni onnettomuudessa, 'Wszelki wypadek'. Minulta vei kauan ennen kuin kestin kuvaa, jonka valitsin, sillä Natalie Portman ei saanut viedä runon voimaa ja onneksi hän vain antoikin sille kaikkensa.

Kaipaan tätä kirjaa ennen kuin se on elämästäni edes lähtenyt. Jos joku on halukas luopumaan omastaan ja se on tällä kansikuvalla, olen kiinnostunut. Yhteystietoni löytyvät profiilistani.

Kirjoittamisen ilo


Minne kirjoitettu kauris juoksee kirjoitetun metsän halki?
Pysähtyykö se juomaan kirjoitetusta lähteestä,
josta sen kuono heijastuu kuin kalkkipaperin lävitse?
Miksi se nostaa päätään, kuuleeko se jotain?
Se seisoo neljän totuudelta lainatun jalan varassa
höristellen sormieni alla korviaan,
Hiljaisuus – sekin sana rapisuttaa paperia
siirtäen syrjään sanan ”metsä” luomat oksat.


Valkoisen paperin yllä hyppyyn jännittyneinä vaanivat kirjaimet,
jotka voivat sijoittua väärin,
langettavat lauseet,
joilta ei ole pelastusta.


Mustetilkkaan mahtuu valtava määrä
silmää iskeviä metsästäjiä,
valmiina ryntäämään kynänvartta pitkin,
saartamaan kauriin, jo ampumaan kyykistyneinä.


Ne unohtavat, ettei tämä ole elämää.
Toiset, mustan ja valkean lait pätevät tähän.
Silmänräpäys kestää niin kauan kuin haluan,
ja sen voi jakaa pienemmiksi ikuisuuksiksi,
lentoon pysäytetyiksi luodeiksi.
Mitään ei tapahdu enää, mikäli niin päätän.
Edes puun lehti ei putoa tahtomattani,
eikä heinänkorsikaan taivu sorkan alla.


Onko siis olemassa maailma,
jossa vain minä ohjaan kohtaloa?
Aika, jonka vangitsen merkkien ketjuun?
Olemassaolo, joka tottelee määräystäni?

Kirjoittamisen ilo.
Ikuistamisen mahdollisuus.
Kuolevan käden kosto.

tiistai 1. marraskuuta 2011

Helen Rappaport: Jekaterinburg - Romanovien viimeiset päivät

Elokuussa 1924 Isadora Duncan, vastoinkäymisiä kohdannut ja parhaat päivänsä nähnyt yhdysvaltalainen tanssija, lähti kiertueelle Venäjän maakuntiin. Kun hän tajusi joutuneensa viikon työrupeamalle Jekaterinburgiin, hän lähetti agentilleen viipymättä kiihkeän pyynnön, että tämä järjestäisi hänet mahdollisimman nopeasti pois kaupungista. ”Kukaan ei voi tietää, mitä elävä painajainen tarkoittaa, ennen kuin on nähnyt tämän kaupungin”, Duncan kirjoitti. ”Erään tietyn perheen surmaaminen täällä talon kellarissa on ehkä heittänyt Edgar Allen Poe –henkisen synkeän varjon koko paikan ylle, tai ehkä täällä on aina ollut tällaista. Kirkonkellot kajahtelevat alakuloisesti joka tunti, se on kamalaa kuultavaa.” Romanovien surmat varjostivat Jekaterinburgia vielä kuusi vuotta jälkeenpäin: ”Sen aiheuttama psykoosi tuntuu hallitsevan koko ilmapiiriä”, Duncan kirjoitti.


Helen Rappaportin kirjasta Jekaterinburg – Romanovien viimeiset päivät (Ekaterinburg. The Last Days of the Romanovs, Helsinki-kirjat, suomennos Ruth Jakobson) tuli minulle viimeinen syväsukellus Nikolai II:n perheeseen sekä vuoden 1918 heinäkuun 17. päivän yön tapahtumiin. Sain viimeinkin koottua yhteen kaikkien tästä tragediasta kirjoittaneiden kirjojen palaset ja nyt ei puutu mitään. Olen katsonut murhaajia kasvoihin tarpeeksi monta kertaa, olen kahlannut Ipatjevin talon, dom osobogo znatšenije, erityistarkoitukseen varatun talon, murhahuoneessa jalat veressä ja aivonesteessä, olen kuullut hirveät äänet, kun pistimet ovat ruhjoneet suloista Mariaa, olen nähnyt Aleksein ilmeen, kun hän kasvot isänsä, Venäjän tsaarin verestä värjääntyneinä, katseli sisartensa viiltelyä. Olen nähnyt perheen uskollisen lääkärin Botkinin viimeisen eleen, kun hän jo kuolevana kuin suojellakseen kurottui kohden tsaaria, viimeiseen asti kaikkensa antaneena. Kohta sataa unen lumi tapahtuminen ylle ja ympyrä sulkeutuu, mutta ei ihan vielä...

Saadaksemme kuvan, miksi juuri Jekaterinburg oli niin merkittävä, meidän pitää katsella sitä ennen Ipatjevin murhayötä. Kaupunki oli Venäjän kolmanneksi merkittävin. Se tuotti jopa 90 prosenttia maailman platinasta ja sinne tuotiin eri puolilta Siperiaa kuormittain ylellisyysesineitä. Kaupunki toimi myös modernin Venäjän edelläkävijänä, sillä siellä oli katuvalaistus, puhelimia ja sähkökäyttöisiä raitiotievaunuja, ja se oli tärkeä seitsemän rautatielinjan risteysasema: portti itään. Kaupunkia pidettiin myös hyvin kauniina rapattuine kivitaloineen, kultakupolisine kirkkoineen ja lähes viisi kilometriä pitkän pääkadun, Voznesenkinkadun, kruunasi Jekaterinburgin platinakuninkaan rakennuttama Rastorgujevin-Haritonovin palatsi. vallankumous muutti kuitenkin kaiken ja Jekaterinburgista tuli yksi bolševikkien tärkeimmistä toimintakeskuksista. Näin sitten myös kävi, että Punainen Ural vaati saada tsaariperheen valvontaansa juuri Jekaterinburgiin Moskovan vastusteluista huolimatta. Nyt oli jopa Leninin taivuttava, vaikka kaikille oli selvää, mikä olisi nyt Nikolai II:n perheen kohtalo.

Miten englantilaisen historioitsijan, kirjailijan ja Venäjä-tutkijan Helen Rappaportin kirja sitten eroaa aikaisemmin lukemistani? Ehdottomasti yksityiskohtaisuudellaan, sillä nyt sain runsaasti tilkittyä niitä tyhjiä aukkoja, joita minulla oli vielä tsaariperheen kohtalon osalta olemassa. Rappaport myös osoittaa selvästi, mitä Nikolai II:n olisi pitänyt tehdä toisin ja milloin oli se viimeinen hetki, jotta perheen murhalta olisi vältytty. Tätä ovat tehneet muutkin Romanov –tutkijat, mutta aina löytyy eroja. Rappaport ilmoittaa tarkastelevansa lähinnä Romanov-perheen viimeistä kahta viikkoa historiallisten tapahtumien pyörteissä. Kiinnostavasti hän on sitonut mukaan myös monia tapaukseen liittyviä ulkopuolisia, kuten kokeneen Venäjän-kirjeenvaihtajan Herman Bernsteinin, joka yrittää murhayön jälkeen saada selvyyttä ketä on surmattu, sillä jopa bolševikit ymmärsivät, että heille on eduksi yrittää salata tsaarittaren ja lasten murhat. Kun Bernstein poistui venäjältä, hän tiesi vain, että monarkia oli päättynyt Venäjällä.

Ensimmäistä kertaa luen nyt myös sen, minkä osin jo löysin Edward Radzinskin kirjasta Viimeinen tsaari – Nikolai II:n elämä ja kuolema, että lopultakin koko perheen murhaajiksi yritettiin leimata juutalaiset! Tähän oli monen helppo uskoa, sillä kun Ipatjevin talon komendantiksi ja lopulta teloitusryhmän päälliköksi tuli Jakov Jurovski, syntyperältään juutalainen, kaikkeen tuli tiukkaa ryhtiä, mutta ehdotonta ja varmaa kulkua kohti kuolemaa. Lisäksi teloitusryhmässä oli ainakin kaksi muuta juutalaista. Asialle löytyy kuitenkin selitys juutalaisten kulttuurista, jossa on pantu paljon painoa oppineisuudelle ja tiedolle, jolloin oli aivan selvää, että osa venäjänjuutalaisia päätyi vallankumouksen eliittiin.

Toisaalta, minä en kulkisi Romanov-perheen tietä, ilman venäjänjuutalaista näytelmäkirjailijaa Edward Radzinskia, joka herätti minuun halun tietää perheestä kaiken. Hänen kirjansa jälkeen oli pakko löytää lisää tietoa Radzinskin parjaamasta tsaarittaren hovinaisesta Virubovasta ja yllättäen löysinkin isäni kirjastosta Irmeli Viherjuuren toimittaman kirjan Anna Virubova – Keisarinnan hovineiti, jonka ehdottomasti suurin anti on kirjan lähes 200 kuvassa. Romanov-kruunumme kaunein timantti on Jorma ja Päivi Tuomi-Nikulan Nikolai II –Suomen suuriruhtinas, jossa tsaariperhettä tarkastellaan enemmänkin Suomen kannalta. Kirjan kuvat ovat kuin taidetta, teksti on kaunista kuin myös kansi ja tämä kirja seisookin olohuoneessani kirjatelineessä melkein aina ja nyt pienillä led-valoilla valaistuna! Teksti on tutkijoiden työtä, mutta kirjoitettu sydämellä. Kun saan itseni koottua Rappaportin aukot täyttävän teoksen jäljiltä, on aika ryhtyä lukemaan Staffan Skottin Romanovit – Keisarisuvun kohtalo. Se on kuin kaiken lukemani yhteen kokoava nide, jolta en odota tietoja Aleksandran ihovoiteista, en Nikolain huonoista hampaista, enkä Aleksein sairaudesta, vaan sovitusta. Jossain on oltava sovitus!

Mietin usein, miten suuren kärsimyksen taakan saattoikaan saada ylleen Jobin päivänä syntynyt Nikolai, joka oli viettänyt elämänsä kolkossa 900 huoneen Hatsinan palatsissa. Nikolai oli alusta asti isälleen Aleksanteri III:lle suuri pettymys, koska oli vain 170 senttiä pitkä ja hänellä oli lyhyet ja tanakat jalat. Tsaari pilkkasi poikansa ponnettomuutta ja naismaista naurua ja käsialaa ja kutsui häntä pilkkanimellä devtšonka, tyttönen. Viimeinen, mitä Nikolai koskaan halusi, oli tulla Venäjän tsaariksi. Löytäessään rakkaan Alixinsa, hän sai vaimon, jonka kanssa he saattoivat muodostaa täydellisen, vain toisilleen omistautuvan perheen. Samalla Nikolai sai kuitenkin myös puolison, joka omasi isoäitinsä, Englannin kuningatar Viktorian vahvimmat puolet, mutta ei ollut ottanut opikseen tärkeintä: Pidä itsesi aina kansasi sydämissä. Venäjän tsaariperheellä ei ollut oikeutta eristäytyä Tsarskoje Seloon, mutta mikään ei pidättänyt tätä toisiinsa syvästi kiintynyttä perhettä, jonka vahvuus oli läheisyys ja syvä uskonnollisuus.

Katson kauas, vuosien ylitse ja näen Ipatjevin talon toukokuun 19. pnä 1918, kun tsaari täyttää 50 vuotta. Mitään juhlallisuuksia ei ole, eikä hurskas tsaari ja tunnollinen aviomies mitään odotakaan. Hänen kauniit silmänsä katsovat hymyillen rakasta perhettä, mutta sitten luomet laskeutuvat alas kätkeäkseen sen, minkä tsaari jo tietää tulevaksi. Loppuun asti hän haluaa suojella perhettään, eikä kerro heille, että tietää kaiken päättyvän pian:  Niin toteutuu Jumalan tahto – tak Gospodu ugodno budet.

*****

Kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Salla.

*****

Romanov-kirjat Leena Lumissa

maanantai 31. lokakuuta 2011

VALKOINEN KIRAHVI TARJOAA KAHVIA JA MAANANTAIPAKINAN

Kuvassa Valkoisen kirahvin sydämellinen kahvi, jota nauttiessa voitte lukaista Bloggaajan kymmenen käskyä

Minä otan nyt teetä muumimukista ja luen päivän aviisit, sillä aamusta tuli yllättäen tavallista vilkkaampi...

Toivon, että huomenna tapaamme jo kirjan merkeissä ja sitten onkin kiva miettiä, kumpaa Jekaterinburgin jälkeen, kunnon brittijännäriä vai jälleen hieman romanttisesti sotien välisiin vuosiin.

Monday, Monday

sunnuntai 30. lokakuuta 2011

KIRJAMESSUTERVEISIÄ: MARJA-LEENA VIRTANEN, ENNAKKOPALJASTUS JA VÄHÄN MUUTAKIN

Hei!

Kotiuduin hetki sitten parin vuorokauden kiihkeältä kirjamessureissulta Helsingistä. Elämyksiä oli valtavasti ja ne olivat hurmaavia. Kaikkein ikimuoistoisin oli tapaaminen ihailemani kirjailija Marja-Leena Virtasen kanssa, jonka kirja Kirjeitä kiven alle tulee olemaan minun blogissani vuoden paras kotimainen teos. Tiesin asian heti kirjan luettuani, mutta kun nyt olen tämän sekä kirjailijalle että muutamalle bloggaajalle jo kertonut, pitää teidän kaikkien saada se tietää. Vuoden paras kotimainen saa blogissani arvon Leena Lumi Finlandia. Onneksi sain lauantaisen messutapaamisen aikana kuulla, että Marja-Leena ei ollut lukenut vielä Aila Meriluodon kirjaa Tältä kohtaa, joten ostin Siltalan osastolta viimeisen kappaleen ja minulla oli ilo ojentaa oikein konkreettinen lahja sympaattiselle Marja-Leenalle, kun nautimme illalla erään helsinkiläisen ravintolan herkuista. Mukana oli muutamia kirjabloggaajia sekä tietysti ystäväni Bessu. Kirjailija Virtanen oli illan kirkkain tähti, mutta vietimme tavallaan samalla Tuuren läksiäisiä, sillä hän lähtee tammikuussa käymään lukiota Afrikkaan! Voi ja voi, kaikenlaista hauskaa on Tuuren kanssa sattunut kirjabloggaamisemme ensimmäisenä vuonna;-) Kiitos illasta Marja-Leena ja bloggaajaystävät♥

Kuten yllä olevasta kuvasta näkyy, tunnelma on käsinkosketeltavan rento ja kiinnostava jo messuhallin kahviossa. Pöydässämme istui myös kirjabloggaaja, jonka olen jo kauan halunnut tavata ja hän kertoi tienneensä, että tapaamme messuilla: Hänellä oli siis vahva etiäinen minusta. N., oli suuri ilo tavata: En unohda ikinä♥ Ja yksi tyhjä tuoli odotti sinua koko illan...Tapaamisiin! 

***

Nyt minun tekee mieli kovasti sanoa, että jos Kirjeitä kiven alle ei ihan aukene, niin lukekaa sen lisäksi kirja Sodan haavoittama lapsuus. Tätä kirjaa vasten on helpompi niiden, joille asia ei ole tuttua, ymmärtää Kirjeitä kiven alle henkilöiden suhtautumisia.

Sain Marja-Leenalta muistoksi kauniin kuvan hänestä ja koristeomenapuusta, jonka nimi on kirjailija! Hyvin lyhyt ja tiivistetty kirjailija-ura tähän mennessä kuuluu näin: Marja-Leena näki koristeomenapuun taimen ja sai kuulla sen olevan ihan oikeasti nimeltään kirjailija. Hänen piti se sitten saada omalle pihalleen. Tämän jälkeen häneltä ilmestyi esikoisteos Aida ja nyt tänä vuonna Kirjeitä kiven alle. Puu oli siis enne: Nomen est omen. Kuvassa kaksi kaunista kirjailijaa. Lukekaa myös Kodin Kuvalehdestä numero 20 Marja-Leenasta.

***

Bessu, kiitos♥

Love
Leena Lumi

perjantai 28. lokakuuta 2011

NYT KUN EN ENÄÄ RAKASTA SINUA, RUNOISSANI ON VÄHEMMÄN...

Nyt kun en enää rakasta sinua
runoissani on vähemmän toukokuun päiviä
vähemmän syreeneitä
eivätkä kylän kadut enää haukottele
orvokin tuoksusta päihtyneinä
vähemmän on lunta, tuulta ja merta
niin kuin kaikki vuodenajat
menisivät yhdessä ohi
myös runoni muuttuu paljaaksi, harmaantuu
nyt kun en enää rakasta sinua
en rakasta edes lapsuuttani
vaikka niin hyvä olisi piiloutua siihen
juosta kesästä kesään
poppelipuulta poppelipuulle
jotta voisin näyttää sinut
kirkossa leikkivälle pikkutytölle
niin pienelle
että hän melkein hukkui
vastapuituun viljaan
nyt kun en enää rakasta sinua
kiinni puristetut leuat
sulkeutuvat lapsen nyyhkytyksen ympärille
lapsen haavoilla kahdenkymmenen vuoden kultapöly
isoäidin petuniat ovat orpoja
ja vaikka japanilaiset kanat
asettuvat yöksi hapankirsikkapuun oksalle
en piittaa edes niistä
tahmeita, haaveksivia päiviä pääksytysten
minulla ei ole enää mitään tekemistä
minua ei enää jännitä en pidä kiirettä
en enää asetu raekuuroon taputtamaan käsiä
maassa on nyt yksi noita vähemmän
yksi haltijatar vähemmän
linnut lentävät kauas minun luotani
en passita niitä enää sinun luoksesi
nyt kun en enää rakasta sinua
en halua kirjoittaa runoja
haluan keksiä uusia sanoja
uusia vuodenaikoja, uusia kukkia, uusia jokia
haluan antaa uudet nimet kaikille
sillä entiset tekevät kipeää
nyt kun en enää rakasta sinua
maanosa jossa olin elänyt sinun kanssasi
uhkaa minua alati
niin kuin tulivuori valmiina purkautumaan
maanosa jossa en ole tarvinnut muiden kesää
muiden leipää, muiden kädenlyöntejä
maanosa jossa olin askeetti otsasi valossa.

- Erzsébet Tóth -
Aamut, hiukset hajallaan (WSOY 2011, suomennos Hannu Laamanen ja Béla Jávorszky)
kuva Runotalo

torstai 27. lokakuuta 2011

CISION LISTASI KIRJALLISUUSBLOGIEN KYMMENEN KÄRJEN

Hei!

Painostettuna eli ystävät meilaavat ja kehoittavat tämän julkaisemaan, joten olkaa hyvä:

Medianäkyvyyden kansainvälinen asiantuntija Cision on listannut Suomen kirjallisuusaiheisten blogien kymmenen kärjen. Listan kärkisijan valtasi Antiaikalainen-blogi.

Cisionin lokakuisen blogilistauksen aihe kirjallisuus on vuotuisten Helsingin Kirjamessujen käynnistyessä erityisen ajankohtainen. Kirjallisuusblogilistauksen ykkössijalle nousi Antiaikalainen-blogi. Kärkikolmikkoon sijoittuivat myös Kirjailijan häiriöklinikka sekä Sallan lukupäiväkirja.


Antiaikalainen sisältää pitäjänsä, vantaalaisen kirjailijan ja toimittajan Tommi Melenderin mietteitä kirjallisuudesta, uusista julkaisuista ja ajankohtaisesta kirjallisuuskeskustelusta. Melender on pitänyt blogiaan helmikuusta 2007 alkaen. Toiselle sijalle listattua Kirjailijan häiriöklinikka -blogia pitää kirjailija Kirsti Ellilä, jonka päiväkirjamaiset postaukset ovat sävyltään elämänmakuisia ja humoristisia. Kolmanneksi listalla sijoittui Sallan lukupäiväkirja -blogi, jonne lukemista harrastava Salla kirjaa muistiin lukemiensa kirjojen herättämiä ajatuksia.

Top 10 -kirjallisuusblogit Suomessa lokakuussa 2011


(Lähde: Cision Plan and Connect Finland Oy)


1. Antiaikalainen
2. Kirjailijan häiriöklinikka
3. Sallan lukupäiväkirja
4. Jäljen ääni
5. Grafomania
6. Sokeripala
7. Bokbabbel
8. K-blogi – koko lailla kirjallisesti
9. Leena Lumi
10. Kirjoittajatreffit

Ja tässä perustelut:

Cisionin top-blogilistaus perustuu seuraaviin arviointikriteereihin:



– Onko kyseessä blogi? Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa. Jätämme toimituksellisten medioiden kuten uutissivustojen blogit listauksen ulkopuolelle, sillä valtamedian vaikutus blogiin on selkeän suosiva.


– Minkä maalainen blogi on? Cision määrittelee blogin kotimaaksi sen, missä sen kirjoittajan voidaan olettaa asuvan. Jotkut sivut käyttävät .fi-verkkotunnusta, toiset paikannetaan kielen perusteella.

– Onko kyseessä top-blogi? Blogin sijoitukseen listauksessa vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa tai Twitterissä).


Cisionin menetelmässä käytetään algoritmia, joka peilaa kahta keskeistä mittaria websivustojen suosiota vertailtaessa: linkityksiä ja uniikkeja kävijöitä (kk). Muuttujia painotetaan siten, että arviossa saadaan tasapaino sen hetkisen kävijäliikenteen ja blogin tulevan aseman vaikutuksen välillä. Arvioimme siis jokaisen vertailussa mukana olevan blogin nykyisen suosion ja todennäköisen suosion tulevaisuudessa. Lisäksi top 50 -blogin osalta arvioidaan muita muuttujia, joista tärkeimmät ovat päivitystiheys, päivitysten lukumäärä sekä bloggaajan ja lukijoiden välinen vuorovaikutus. Vuorovaikutuksen laajuutta arvioimme paitsi blogin kommenteista myös blogin ulkopuolella, kuten Twitterissä ja Facebookissa, käydystä keskustelusta. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen lopputulokseen

***

Tästä ei ylemmäs mennä. Se mikä menee ylös, tulee myös alas. Minä en myöskään ehdi seurustella facebookissa, sillä luen. En aio lähteä twitteriin, joten sekin minulle miinusta. Elän lukeakseni ja kaikki rakkaudesta kirjoihin!

Toisaalta, takana on kohta 3 vuotta, 3000 postausta ja 300 000 kävijää, joten laittaa miettimään...huomista.

***

Kirjamessut lähestyvät ja juuri tämä omituinen viikko saattaa olla blogihistoriani oudoin, sillä ehkä ei tule yhtään kirjaa! Olen joka ilta päässyt aloittamaan lukemisen vasta klo 23, sillä kaikki on toisin kun Päämies on kotona. Mies on yllättävän työllistävä yksikkö. Ollessamme koiruuden kanssa kahdestaan, ei pyörinyt pyykkikone, ei astianpesukone, enkä laittanut edes ruokaa, vaan kävin ulkona syömässä tai söin leipää ja jogurttia sekä hedelmiä. Selvisin koko viikosta parin tunnin siivoussulkeisilla pari tuntia ennen Päämiehen kotiutumista. Olen syntynyt boheemielämään...

Olen nyt Jekaterinburgissa - taas :) En haluaisi tehdä sitä nyt hötkyillen. Luulin, että minulle ei voi tulla eteen enää mitään uutta Nikolai II:sta, mutta kyllä vain voi. Helen Rappaport kirjoittaa vetävästi ja tuo esiin paljon nyansseja, joita en ollut kuullutkaan. Jekaterinburgin (Helsinki-kirjat)jälkeen aion tehdä, vaikka en ihan heti perään, kirjan Romanovit (Schildts), joka tullee kokoamaan Romanovien historialliset säikeet yhteen tavalla, jossa minäkin ehkä pääsen tästä mielettömästä kiinnostuksestani tsaarien historiaan ja voin suunnata muualle. Tai sitten innostun muistakin kuin onnettomasta Nikolai II:sta ja hänen perheestään.

***
Sijoitukseni listalla on täysin teidän ansiotanne, te kaikki lukijani sekä bloggaajaystäväni! Näihin listauksiin ei kauheasti kannata jäädä vellomaan, mutta voi siitä hetken nauttia, jos tietää tehneensä kohta kolme vuotta yli sata kirjaa vuodessa ja sana yöuni alkaa olla ihan outo käsite. Nyt ei muuta kuin kaasu pohjaan ja eteenpäin, toteaa kirjahullu nainen lumessa.

Kiitos ja elämyksellisistä viikonloppua♥

Love
Leena Lumi

Windmills of Your Mind

PS. Serkkuni pisti tänään taas paremmaksi;-) Hän on mukavuudenhaluinen härkä kuten minäkin, mutta väittää nyt, että olisin kirjailija, jos 'viitsisin ryhtyä toimeen'! Hieman hän taas horjutti tasapainoani, vaikka minun kaikki runoni ja novellini onkin julkaistu sekä lehdissä että blogissani, niin päätin, että kun blogini täyttää seuraavana ystävänpäivänä KOLME vuotta, niin julkaisen koosteen uusimmista runoistani ja saatte valita niistä, mikä eniten osuu ja uppoaa. Novellini, myös se yksi jopa ison lehden kilpailussa voittanut, ovat blogissani, mutta niistä en tee koostetta. Nyt vain pakkaamaan ja aamuvarhain kohti kirjamessuja! 


Ja tässä tarinan jatko vuoteen 2016 asti: http://leenalumi.blogspot.fi/2015/10/kyynelehdin-olen-vahan-sekaisincision.html

keskiviikko 26. lokakuuta 2011

SALATTU HEIKKOUTENI, KALLIS PAHEENI: NEULEHOLISTI TUNNUSTAA...

Nyt se taas tapahtui: Minä en enää kestä, vaan tilaan tämän villatakin, joka on kashmiria. Olen niiiiin heikkona Peter Hahnin neuleisiin, etten sanotuksi saa. Siis olen aina sanonut, että elämäni ainoa ylellisyys ovat hitaat aamut kera Robertsin suklaakahvin ja Hesarin, mutta tätä Hahn-heikkoutta olen piilotellut teiltä. Anteeksi, anteeksi, olen hulluna kauniisiin vaatteisiin ja etenkin neuleisiin! Neuleholisti tunnustaa...

Ja nyt eikun tilaamaan ja sitten lisää kahvia sille, että sain päätettyä, minkä suloisuuden otan kaikkien ihanuuksien joukosta. Tämä takki siis tulee sen lilaruutuisen puolihameen ja farkkujen kanssa. Ne liehuketakit ovat enemmän leninkien kanssa...

nimimerkki
Heikko nainen

Ihanaa keskiviikkoa kaikille♥

PS. Hyvänen aika sentään: Menkää tänne katsomaan, millä listalla muutamat kirjablogit ovat! Sain tietää tämän asian blogista Jäljen ääni, jonka olen tähän asti lukenut Järjen ääni;-) Liika lukeminen aiheuttaa lukihäiriötä ihan selvästi...Ja siis Leena Lumi on kirjablogi, ollut ihan alusta asti, mutta kauppiaan tyttärenä osaan tuoda tänne mukaan sisäänvetoja eli kevennyksiä. Isä opetti!

Ja täältä löytyy sitten listausta muistakin blogeista, kuten vaikkapa puutarhasta ja sisustuksesta. Tuttuja löytyy...

tiistai 25. lokakuuta 2011

MUTTA MARRASKUU

Syksy on toinen ihoni,
sen kirpaisevat syyspäivät sieluni.
Jo kaukana poissa kurkien muuttoaurat,
askelissani rapisevat, murtuvat ruskalehdet
syvällä minussa lohdullinen tieto:
olen osa tätä lahoamisen riemunäytelmää.


Olen jäätyvä maa,
olen lahoava oksa,
olen jäykkä kanerva,
olen tämä värien juhla,
olen tämä rosoinen kallio,
olen tämä viiltävä hengitys.


Minä olen se, joka kiipeää vuorelle
ja halusta raskaana vaipuu hopeiselle poronjäkälälle
miljoonien tähtien suudeltavaksi.


Mutta marraskuu.

- Leena Lumi -

maanantai 24. lokakuuta 2011

NUKU RUUSU, NUKU RUUSUN UNTA

Hei!

Tämä kauniisti siivilöityvän valon kuva on Marialta Baijerista. Hänet löydät täältä. Pidän tästä kuvasta, joka on kuin se kuuluisa tunneli, jonka päässä loistaa toivon valo, mutta tämä on kauniimpi. Metsä on sitä aina.
Ja tässä alkaa talviunille ruusu, jonka sain Puutarhaneuvokselta. Sitä on Suomessa vain kaksi: Yksi hänellä ja toinen minulla. Olen kehoituksesta peittänyt aran kaunottaren, että olisi edes toivoa. Tämä on testaus, jolla selvitetään, pärjääkö ruusu täällä harjukaupungin saarella. Toinen kasvaa mantereella. Suojasin myös ei niin kauniilla kehikolla sekä lumitöiden että jänisten varalta. Kerron vasta ensi keväänä, mistä ruusu tulee etc., jos Puutarhaneuvos sallii;-)

Käyntikortitkin sitten tulivat juuri sopivasti ennen kirjamessuja. Vaikka olenkin hulluna pinkkiin, niin näiden korttien pohja on lumenvalkoinen. Ne on kuvattu punaisella sisustslautasella, muuta selitystä en tuohon punertavaan sävyyn löydä. Parempiakin lumikuvia olisi ollut, mutta niissä oli aina koiria, joten niistä olisi voinut luulla, että pidän koirablogia...Nimeni muuttuu virallisesti Lumiksi, mutta ei vielä tänä vuonna, kuten olen luvannut. Nyt on niin paljon kaikkea muuta kiirettä.

Ja Lauralla on täällä synttäriarvonta, jonka aika umpetuu tänään keskiyöllä!

 Perjantai-iltana en kuku koneella, vaan olen varhain tuutulullaa, sillä la aamuna hyvin varhain lähden Bessun kanssa kohti Helsinkiä ja kirjamessuja. Yllä oleva kuva on kooste viime vuoden messuilta. Saas nähdä, mitä tänä vuonna tapahtuu ja keitä tapaamme.

Kohta lykkään pari isoa kulhoa kaalilaatikkoa uuniin ja lähden haravoimaan. Muuten en tee paljon muuta kuin luen. Olisi tarkoitus saada vielä ainakin yksi kirja tehtyä ennen viikonloppua...

Voikaa hyvin ja mukavaa viikkoa teille kaikille!

Love
Leena

PS. Vilkaisin äsken tilastoja ja eniten luettuja ovat tietenkin nyt Vuoden 2011 Kauneimmat Kirjan kannet, Illan tullen, Onni onnettomuudessa ja Linnut lumen valossa, mutta mitä ihmettä, Marilyn Monroen monta elämää on vieläkin luetuimmissa!

Haun sanoja ovat olleet Leena lumi, Marilyn Monroe, eroottinen runo, munakoiso, pimppi, kartiovalkokuusi, eroottiset runot, Grace Kelly,  jos sinä olet omenapuu tahdon minä olla omena sekä köynnöshortensia. Tästä voisi päätellä että pidän filmitähtipainotteista eroottista munakoisokeittiötä, jossa luetaan ahkerasti Tommy Tabermannin runoja! Kaikki varmaan muistavat, että pimppi kuuluu Loreto-tädille ja on yksi hauska Juan Manuel de Pradan kertomus kirjasta Pimpit.

sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Michael Cunningham: Illan tullen

Kauneus on vain kauhun alku.

- Rainer Maria Rilke -

Hänen sisällään leimahtaa raivo, ja se yltyy nopeasti kuin pakokauhu; raivo paksunilkkaista tytärtä ja toverillista, etäistä vaimoa kohtaan, ja Utaa ja sitä helkkarin Carole Potteria kohtaan, kaikkia ja kaikkea, Gusin töyhdöksi leikattuja hiuksia ja pieniä punaisia irlantilaisia korvia kohtaan. Raivo kohdistuu kaikkiin ja kaikkeen muuhun paitsi tuohon vieressä istuvaan eksyneeseen poikaan, ainoaan ihmiseen jolle hänen oikeastaan pitäisi olla vihainen, poikaan joka aloitti (aloittiko?) sen mahdottoman suudelman ja jatkoi epäuskottavalla imartelulla (eikös se sitä ollut?).

Michael Cunninghamin Illan tullen (By Nightfall, Gummerus 2011, suomennos Laura Jänisniemi) on yhtä monitulkintainen kuin on kirjan huumaavan kaunis kansi tai minun oman suhteeni kirjailija Cunninghamiin, joten varoitan, että aion aukaista tätä kirjaa hieman enemmän kuin kustantaja on tehnyt takakannen ingressissä tai liepeissä. Minä en voi pidättyä, mutta toki jätän loppuyllätyksen paljastamatta. Siis minulla on pakahduttava olo ja tästä ellen pääse nyt eroon, en voi jatkaa.

Entertainment Weekly, sama lehti, joka niin upeasti tiivisti Näkymättömän sillan, toteaa tästä teoksesta:

Romaanissa on lauseita, jotka ovat niin huolella merkittyjä ja kauniita, että ne melkein leijuvat.

Tämä on täysin totta, mutta kustantajan tiivistys onkin jo vähän muuta:

Michael Cunninghamin upea romaani on tutkielma elämän tarkoitusta etsivästä miehestä. Se on ylistyslaulu öiselle New Yorkille, kauneuden etsimisille ja elämän pienille sattumuksille.

Edellä mainitusta en löydä oikeastaan mitään samaa kirjan kanssa. En tunnista siitä tätä kirjaa, mutta ymmärrän hyvin, että kustantaja haluaa madaltaa potentiaalisen ostajan kynnystä hankkia tämä kirja omaksi. Ja näin ympäripyöreällä ja öiseen New Yorkiin vetoavalla tekstillä se varmaan sujuukin, mutta aivan kuin minä en olisi lukenut juuri tuota kirjaa, vaan aivan muun.


Luin toki newyorkilaisesta taidegallerian omistajasta Peter Harrisista, joka on kauneuden palvoja ja hänen vaimostaan Rebeccasta, sekä Mizzystä eli Ethanista, Rebeccan veljestä, joka tulee heille hetkeksi asumaan ja mitä sitten sattuukaan, mutta mikään tässä kirjassa ei päästä helpolla ja eniten huutavat lauseet, jotka voivat mennä tarkkaamattomalta lukijalta ohi. Nyt minua ei ollenkaan häirinnyt, että arvasin heti missä mennään, kun kirjassa Peter toimii kertojana ja näin välittää meille itselleen tarkoitushakuista kuvaa Rebeccasta, avioliitostaan, suhteestaan aikuiseen tyttäreensä Beaan sekä Mizzyyn. Koska tiesin mitä on tulossa, koin sitä samaa lievää huonovointisuutta, jota Peter kokee pitkin tarinaa. Ehkä Peterkin voi pahoin samasta syystä kuin minä: Omasta elämänvalheestaan! Olen lukenut saman lauseilla, jotka eivät näin huolellisen lumoavia, John Wainwrightin dekkarista Umpikuja. Jaksan siinäkin aina ihmetellä ’syyllisen’ kykyä kääntää itsensä elämänuhriksi ja pitäähän sille löytyä joku syntipukki: oma puoliso.

On suorastaan absurdia, miten Peter niin itsestään selvästi tuntee olevansa pariskunnan se osapuoli, joka kaipaa vapautta, mutta jää suhteeseen kuin armosta toisen vuoksi aavistamatta ollenkaan, että toinenkin kaipaa vapautta, mutta vieläkin enemmän. Peterin onnettomana olemisen yksinomimisen autuus on mukaempatiaa, joka saa ravintonsa omahyväisestä narsismista ja muodostaa itsessään heikon ja valheessa elävän ihmisen elämän tarkoituksen.

Jo Peterin kuvailema pariskunnan intiimielämä on kuin vanhainkodista, vaikka Rebecca on alle neljäkymmentävuotias ja hän itse on muutaman vuoden vanhempi. Hän kuin hyväksyy ja alistuu, että Rebecca haluaa jättää rakastelun kutsujen jälkeen väliin samalla kun on itse pitkästi ruotinut, että eikö tässä iässä olekin jo normaalia, että harvemmin tai ei ollenkaan enää ja toki Vertigon katsominen aina uudestaan voittaa rakastelun. Hemmetti: Tuossa iässä naidaan kuin kaniinit, jos mies ei halua nähdä vaimonsa tilalla tämän veljeä Mizzyä!

Tätä Peter taiteelta haluaa. Eikö niin? Tätä sieluntuskaa; tätä tunnetta että on lähellä jotain kaunista ja katoavaista, jotain (jotakuta) jonka hehku kuultaa lihan haurauden läpi, kyllä, niin kuin Manetin huora-jumalattarella, kauneutta josta on karsittu sentimentaalisuus, sillä Mizzyhän on (eikö olekin?) omalla tavallaan huora-jumala, hän ei olisi yhtä kiehtova jos olisi hyvätapainen, huippuälykäs ja henkinen olento, jollainen hän omien sanojensa mukaan toivoo olevansa.

Ennen kuin jatkan, on pakko sanoa, että minulla ei ole mitään homoja tai lesboja vastaan. Minulla on vain vastaan valhetta. Ystäväpiirini kuuluu ihmisiä, jotka ovat parisuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa, mutta he ovat sitä rehellisesti. Ja senkin totean, että tämä kirja on niin hyvä, että olen kierroksilla ja jos tämä menee arvonnassa, on pakko ostaa ikioma toinen.

Erityisesti inhoan elämänvalhetta, joka vahingoittaa niin monia ja tekee valehtelijasta itsestään virheettömän uhrin. Toki Peter kipuilee kirjassa ikäänsä, luulee sairastavansa vatsasyöpää, kärsii harmaista hiuksistaan, polvet naksuvat ja vyötäröllä on jotain ylimääräistä, mutta arvostelun todellinen kärki osuu hänen vaimoonsa, tyttäreensä sekä äitiinsä:

Keski-iässä heistä tuli mystinen miten–ihmeessä-tuo-mies-on-päätynyt-yksiin-tuollaisen-naisen –kanssa-pariskunta (isä oli komistunut, mutta äidin kauneus oli alkanut jo lakastua), mutta Peter tiesi että he vain vanhenivat asetelmassa, joka oli ihan tavallinen nuorten välisessä seurustelusuhteessa: äiti oli hurmaava nuori tyttö, jolle oli vaikea olla mieliksi, ja isä komea mutta hintelä poika, joka päihitti lukuisat kilpailijansa palvomalla häntä hartaammin kuin he.


Ei heidän liittonsa huono ollut, mutta ei hyväkään. Roolijako sai liian keskeisen osan: äiti oli aina palkinto ja isä kiitollinen anoja.

Tässä kohtaa tekee mieli huvittuneena todeta, että kumpiakohan sitä on enemmän pariskunnissa, niitä joissa ihmettelee, että ’miksi tuo voi olla tuollaisen kanssa’, miehiä vai naisia. Minä jaksan aina ihmetellä miten hyvässä kuosissa naiset itsensä pitävät, kun taas heidän puolisonsa saavat rauhassa kasvattaa valtaisaa vatsaansa ja olla muutenkin turpeita.

Peterin elämänvalheen suurin kärsijä on tytär Bea. Koska kertojana toimii Peter, niin tietenkin hän kuin alistuu muutamiin erehdyksiinsä, mutta onnistuu kuitenkin sysäämään kaiken lopulta karsinaan, jossa tapahtuneelle ei voi enää mitään. Hän ei ollenkaan tajua, miksi tytär nukkuu yksin kapeassa vuoteessaan vähemmän viehättävässä asunnossaan ja käyttää ylisuuria villapuseroita, jotka kätkevät vartalon. Jokainen psykologiaa lukenut tietää, että tyttären naiseus ja naisellinen itsevarmuus syntyy ja varttuu vain isän palvonnassa. Jos isä on kyvytön aidosti rakastamaan ja ihailemaan prinsessaansa, tyttärestä ei kasva vahvaa elämänpärjääjää. Ja ihan tosi, tästä on olemassa oikein tutkimuskin! Peter on syyllisistä syyllisin, koska lähti peiteavioliittoon takuulla tietäen suuntautumisensa, mutta haluten käydä heterosta. Bean elämä on pilalla, mutta miten käy Rebeccan…

Minulla on outo suhde Cunninghamiin. Tunnit avasi minulle niin paljon uusia polkua, joilla kuljen vieläkin, sitten sain lahjaksi Säkenöivät päivät, joka on vieläkin lukematta ja nyt hän yllättäen soittaa minua turhautuneen miehen sormin vyöryttäen samalla ylleni tarinaa, jossa upeat lauseet ja niiden sisällään pitämä tarina ovat melkein liikaa…: Minussa vuorottelevat kiukku, ihailu ja jokin outo muisto tapahtumasta, jossa olin mukana ja siellä oli myös Peter. Voi Peter, Peter…

Otaksun, että kukaan ei voi jättää lukematta Michael Cunninghamin Illan tullen!

Voi meitä hupsuja ihmisiä. Paukutamme pesusoikkoa saadaksemme karhun tanssimaan, kun voisimme hellyttää tähdet.

***

Tästä kirjasta ovat kirjoittaneet lisäkseni ainakin Sannabanana  Sanna Helmi-Maaria Tessa Linnea Valkoinen kirahvi  Zephyr Minna ja  Karoliina.

lauantai 22. lokakuuta 2011

VUODEN 2011 KAUNEIMMAT KIRJAN KANNET JA ARVONTA

Hei!

Nyt on taas se aika vuodesta, jolloin valitsemme Vuoden 2011 Kauneimmat Kirjan Kannet ja vastanneiden kesken on arvonta, jossa palkintona kirjoja sekä Tommy Tabermann 2012 seinäkalenteri, täynnä hurmaavia runoja sekä kuvia.

Tällä kertaa kirjojen kannet eivät ole numeroituja, joten toivon teidän ilmoittavan sen kirjan nimen, jonka kansi on mielestänne kaunein näistä valitsemistani. Ellei nimi näy, laskekaa, monesko kansi on kyseessä. Jos olisin viitseliäämpi, tekisin teille luettelon, mutta tässä on vähän muutakin...Nyt mm. menossa eräänlaiset siivoussulkeiset ja haluan illalla nauttia lauantai-illan lumosta. Lauantai on ehdottomasti viikon paras päivä!

Ohjeet ovat entisenlaiset, mutta pienellä tarkennuslisällä. Ensimmäisen arpalipun saa osallistuja, joka on kirjautunut vakituiseksi lukijakseni ja toisen, jos linkittää arvontani blogiinsa. Anonyyminä ei voi osallistua ja pitää jättää yhteystieto, josta tarvittaessa tavoitan ellei ole blogia. Arvonta-aika on 6.11. klo 12 asti. Ja Lumimies toimii onnettarena johonkin aikaan iltapäivästä. Ellei voittajasta kuulu mitään tiistai-iltaan 8.11. mennessä, nousee toiseksi tullut voittajaksi. Kolme palkitaan.  Voittaja saa ensin valita alle tulevasta kirjaluettelosta kaksi kirjaa, sitten valitsee toiseksi tullut kaksi ja viimeisenä valitsee kolmannen sijan saanut kaksi kirjaa. Tabermann -kalenteri vastaa yhtä kirjaa.
Linkityksessä voitte käyttää jompaa kumpaa tämän postauksen kollaaseista.

Ja tällaista oli vuosi sitten tähän aikaa.

Alla kirjaluettelo, joka kasvaa koko ajan eli valinnat vain lisääntyvät. Sitä mukaa kuin ehdin, yritän linkittää ko. kirjoihin arvostelujani:

Selina Lake, Sara Norrman: Romanttiset kodit varattu!
Pia Juul: Hallandin murha
Claudie Gallay: Tyrskyt
Muriel Barbery: Kulinaristin kuolema
Jean Kwok: Käännöksiä
Stacy Schiff: Kleopatra
Ilona Pietiläinen: Villa Charme - Tuunaa ja kaunista kotiasi
W.G.Sebald: Saturnuksen renkaat
Mauri Kunnas: Koiramäki (sisältää kolme Koiramäki-kuvakirjaa) varattu!
Robyn Russell: Gluteenitonta ruokaa koko perheelle
Karin Slaughter: Kivun jäljet
Jussi Siirilä: Historia on minut vapauttava
Mari Jungstedt: Meren hiljaisuudessa
Ruta Sepetys: Harmaata valoa
Soili Soisalo - Eeva Voutilainen: Mustikka, ruis ja rypsi - Voimaruokaa Suomesta
Simon Beckett: Multiin kätketyt
Diane Setterfield: Kolmastoista kertomus
Ellen Dyrop - Hanna Kristinsdottir: Ajan patinaa - Vanhojen tavaroiden uudet mahdollisuudet (nid.) varattu!
Piia Posti: Talven jälkeen valo
Kari Finngaard, Gurdun Ullveit, Kari Renberg: Syksyn makuja
Carol Shields: Larryn juhlat (nid.)
Andrew Weaving: Kauneimmat klassikot - Sisusta kotisi ajattomasti
Jörn Donner: Isä ja poika
Michael Cunningham: Illan tullen
Marja-Leena Virtanen: Kirjeitä kiven alle
Essi Tammimaa: Paljain käsin varattu!
Tess Gerritsen: Hiljainen tyttö
Ilona Pietiläinen: Elämää valkoisessa puutalossa
J.D.Salinger: Sieppari ruispellossa
Claudie Gallay: Rakkaus on saari
Michael Cunningham: Säkenöivät päivät
Marja-Leena Virtanen: Kirjeitä kiven alle varattu!
Liisa Enwald ja Eila Kostamo: Kuva silmissä - Näkökulmia Mirkka Rekolan kirjailijantyöhön (nid.) 
Ilona Pietiläinen: Willa Sukka
Valerie Tong Cuong: Pariisissa sattumalta
Mary Webb: Pieni suuri neulekirja - 300 modernia ja perinteistä mallineuletta (nid.) varattu!
Pekka Hämälänen: Isä ja minä - Ainutlaatuinen ihmissuhde hyvässä ja pahassa
Mitchell G. Bard: Kristalliyö - Holokaustin alku silminnäkijöiden kertomana
Marianne Cederwall: Ajattelen sinua kuolemaasi saakka
Helen Rappaport: Jekaterinburg - Romanovien viimeiset päivät

Ihanaa lauantai-iltaa teille kaikille!

Love
Leena Lumi

The Winner Takes It All

perjantai 21. lokakuuta 2011

LINNUT LUMEN VALOSSA

Lupasin teille lunta lumoavassa muodossa ennen viikonloppua ja tässä sitä saatte upean kirjan myötä. Lintukuvauksen ammattilaiset Arto Juvonen, Tomi Muukkonen, Jari Peltomäki ja Markus Varesvuo ovat hyödyntäneet lumen valoa kuvakirjassaan Linnut lumen valossa (Tammi 2011). Kirja etenee kuva-aukeamin, joissa toinen toistaan yllättävämpiä kuvia linnuista tavalla tai toisella lumeen liittyen. Kirjan lopussa jokaisesta isosta kuvasta löytyy minikuva selostuksineen. Kirjan alkusanat Lisävaloa lumesta on kirjoittanut luontotoimittaja Veikko Neuvonen, jonka tekstin luettuaan ymmärtää hyvin, miksi tähän aikaan vuodesta on niin kova kaipuu lumeen:

Pohjoisten alueiden talvipäivät ovat lyhyitä ja vähävaloisia, lumettomaan aikaan vielä hämärämpiä. Lumipeite kirkastaa merkittävästi talvipäiviä, sillä se heijastaa enemmän auringon lyhytaaltoista säteilyä kuin paljas maa. Vastasatanut puhdas lumi heijastaa 80-90 prosenttia valonsäteilystä, kun lumeton maa suorastaan syö valoa ja heijastaa vain 10 prosenttia siitä. Heijastuskykynsä vuoksi puhdas lumipeite lähes kaksinkertaistaa lyhyiden talvipäivien valon määrän.

Käytin kirjan kuvia sisustukseni osana ja tässä teille muutama otos olohuoneestani:

Tässä Arto Juvosen kuvassa hiiripöllö huuruisena. Ja kuvaseloste:

Mereltä puhaltanut kostea tuuli oli kuorruttanut kaiken valkeaan vaippaan. Pöllön huurteella kuorrutettu väritys maastoutui mainiosti puiden valkeuteen.

Tässä Markus Varesvuon töyhtötiainen illan punerrusta vasten. Ja kuvaseloste:

Töyhtötiainen lyöttäytyy talvella usein tiaisten sekaparviin. Kun parvi löytää hyvän ruokinnan, palataan sille monta kertaa päivässä. Ruokintaa lähestyvän parven havaitsee usein ensimmäisenä juuri töyhtötiaisen pirteästä ääntelystä.

Voisinpa melkein sanoa, että tämä arvokas taideteos on yksi toivotuimpia lahjoja niin jouluna kuin  isoina merkkipäivinä. Tässä ikuista kauneuden muistoa hänelle, jolla on jo kaikkea. Toinen muistamisen arvoinen lahjakirja on Hannu Hautalan ja Tuomo-Juhani Tapion Ensilumi, jonka toivon aina löytyvän kirjakaupoista. Siis molemmat kirjat kantavat ajatonta kauneutta ja sytyttävät luonto- ja lintuihmisen lumenhehkuun.

Uskallan sanoa, että Linnut lumen valossa on vuoden 2011 kaunein kirja!

***

PS. Kirjan tekijät ylläpitävät lintukuvasivustoa, jonka kautta kuvia on julkaistu tuhansittain eri puolilla maailmaa kirjoissa ja johtavissa lintulehdissä.

***

Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Anni M.