Syyskuu, suosikkini kaikista, pettää tänä vuonna omenoiden suhteen, mutta olen huomannut blogeista, että toiset saavat hyvänkin sadon. Meidän saarella ainakin pihlajanmarjojen puuttuminen on vienyt omenat, mutta se ei estä ostamasta kotimaisia ja tekemästä herkullista omenapiirakkaa tai -sosetta niistä. Myös hyytelöiden valmistus kuuluu tähän kuukauteen, ja monen liharuoan melkein välttämätön herkku onkin mustaviinimarjahyytelö. Ohje löytyy kirjasta Syksyn makuja, mutta hyvin siihen voi soveltaa myös Suomalaista voimaruokaa kirjan karpalohyytelön ohjetta, jossa
hyvin tarkasti kerrankin selostetaan, miten hyytelöitymisen voi testata eli lue täältä
Syksyn makuja kirjasta löysin myös luumuhillon, josta tulikin meillä täydellinen makumenestys, vaikka en ihan taaskaan noudattanut ohjeita, mutta jotenkin näin se meni:
Ja hieman innostuin Syksyn makuja kirjan ohjeesta Kanelilla maustettu luumuhillo, jossa oli ohje yhdelle kilolle luumuja. Luumut piti ensin halkaista ja sitten poistaa kivi. Hah, hah, koittakaapa poistaa tuoreesta ja ihan kypsästä luumusta kivi;-) No, minä halkaisin luumut, mutta keitin kivineen päivineen. Ohjeen sokerin vaihdoin hillosokeriin ja puolitin sokerin määrän. Olen hirveän huono tottelemaan mitään sääntöjä, en noudata ikinä mitään ruokaohjeitakaan edes semmoisenaan, vaan muuntelen niitä. Lisäsin sen sijaan vaniljasokeria ja kanelit toki pidin mukana. Kun sose oli kiehunut, siivilöin sen ja sain näin lävikköön luumusosetta, josta kivet oli hiukan aikaa vievää, mutta helppoa noukkia pois. Sen jälkeen yhdistin liemen ja soseen ja siinä vasta tapahtui sitten sokerointi. Vielä pieni kiehautus ja sitten hiukan jäähdytin ennen purkkeihin laittoa. Maistoin ja se maistui aivaan taivaalliselta eli oli vaivan väärti! Purkkeihin laitoin mukaan myös kanelitangot, sillä olen aivan hulluna kanelin makuun.
Kirsikat laitetaan purkkeihin runsaan sokerin ja alkoholin kanssa eli kirkasta viinaa. Purkit suljetaan hyvin ja säilytetään kellarissa. Niitä käännellään silloin tällöin ja joskus joulukuun alussa sitten pullotetaan odottamaan
joulun pyhien jälkiruokahetkiä. Tulee tosi kaunista ja hyvänmakuista, joten voi antaa vaikka ystävälle lahjaksi kaunissa pullossa. Tämä vinkiksi myös heille, jotka ovat ihmetelleet, mitä tekisivät kirsikkasatonsa kanssa. Ja voihan tätä tehdä, mistä hedelmistä tai marjoista haluaa. Syksyn sadosta vähän sekosimmekin, koska
nautimme syyskuun ensimmäisenä päivänä elämämme parhaat mansikat! Olimme ostaneet kummallekin puolen kilon rasiat, sillä Polkaa oli jo säilötty pakastin täyteen ja toinen mustikkaa. Emme muistaneet mansikan nimeä ja lisääkin teki mieli, joten kolme kertaa samalla viikolla ajoimme noutamaan superjälkkärit tätä herkullista myöhäismansikkaa, jonka nimi on Malwina. Tämä on uusi tulokas ja Malwinan maun sanotaan muistuttavan 'vanhanajan mansikkaa' ja oi totisesti!: Nyt meillä lukee kalenterissa, että 'muista: elo-syyskuun vaihteessa Malwinaa.'
Vaikka niitä omia omenoita ei tänä vuonna meillä saatukaan, valmistan kuitenkin helppoa ja herkullista omenapiirakkaa, jota nautitaan runsaan vanhanajan vaniljakastikkeen kera.
Kotimaisista omenoista valmistuu myös kanelinen, vaniljainen omenasose, jota olen joinakin syksyinä tehnyt päiväkausia ja kaikki on nautittu tavalla tai toisella.
Onhan tätä vähän ikävä, mutta ensi syksynä sitten...
Keijunmekkoon on viety lisäkuvia, mutta
syyshortensiat saavat vielä odottaa punastustaan. Edessä viime elokuun lopulla istutettu Vanille Fraise. Nuo takana ovat syyshortensiat sijaitsevat siis sisääntulossa ja ne ovat jo 35 vuoden ikäiset.
Seuraan myös täältä etäältä äidin viime vuonna istuttamaa Bombshell -syyshortensiaa. Tämän kuvan otin elokuulla ja nyt jatkokuvat ovat kiinni sisarestani. Yhtenä yönä Luvialla oli ollut vain noin +1, joten pikkupensas on alkanut punertaa jo. Pidin paljon tämän pensaan runsaudesta ja ryhdistä. Jotenkin vain niin suloinen!
"Jokainen kuukausi on ystäväin, mut omenakuuta eniten ma rakastan."
- L.M.Montgomery -
Love
Leena Lumi
perjantai 11. syyskuuta 2015
keskiviikko 9. syyskuuta 2015
Eija Aromaa: Asiakirjat
4. asiakirja
rakennustyömaan eteen
oli asennettu
ohikulkijoille silta jota
pitkin ihmiset
vaelsivat
omiin suuntiinsa
minä istuin
lasitetussa konttorissa
violetti ionivalo oli kohdistettu
niskaani ja aavistin vaeltajien
näkevän
levottomuuteni...
sattumanvaraisuudesta
johtuen
jatkoin elämääni vaikka käperryin
havaitsemattomaksi
hiukkaseksi koska
olin
pienempi kuin tunnetut mittayksiköt
oletettu
elämää ei olla
kyetty todistamaan ja
empiiristen
tutkimusten mukaan
mitään rakennustyömaata ei ole
Eija Aromaan
uusin teos Asiakirjat (ntamo 2015) on hyvin erilainen kuin hänen aikaisemmat,
paitsi tankarunot ovat edelleenkin kaikessa tiukasti mukana, mutta aivan eri tavalla
kuin kirjoissa Kallio. Tankoja tai Tankapyöräilijän talvi. Se alkaa jo kannesta, Eijan upeasta kuvasta. Nyt on
reaalitodellisuutta, jonka kukin voi kokea tavallaan, niitä ovat kirjaan
liitetyt 10 asiakirjaa, joista alussa näyte asiakirja 4:n parista säkeestä. Tuli outo
olo, selvästi olin Stalinin
urkintajärjestelmän uhri, jossakin, missä kuka vain voi tehdä toiselle mitä vain, jossakin,
missä kuka vain voi tehdä valheellisen paljastuksen, jossakin, missä
sattumanvaraisuus sanelee elämän ja lopulta se, mitä luulet olevaksi, on se
vaikka rakennustyömaa, sitäkään, edes sitä ei ole. Olin vankileirien saaristossa.
Soudan sinua
pitkin pois
pelkojeni
vankileiriltä.
Piikkilangat
repivät
hiertymiä
polviini.
Kirjastonhoitaja
ja runoilija Eija Aromaan kertoo:
Kirjassa on
monta tasoa, tarina ja niissä piilotettuja tarinoita. Jokainen lukee, minkä
kokee ja näkee. Lukija voi löytää Asiakirjoista päivänpaisteensa tai viileän
varjonsa. Ehkä maiseman, jota kohti kulkee ja miettii saavuttaako sen...
Minulle jo
yksi tanka oli tarina, aloin muistella Herta Müllerin teoksia, pelon maantiedettä, olin
metsämansikoiden tuoksussakin runoproosassa, joka oli vaarallinen leikki:
Metsämansikat,
kimaltavat
rubiinit
polun
laidalla.
Tahmeissa taskuissani
takertunut
odotus.
Tanka on
tanka, mutta jollekin se voi olla myös tarina. Tämä on kaunis, sillä olemme
jääurkujen konsertissa:
Kilisevässä
tyrskyssä
pelon pienet
kristallikiteet
soivat jään
ensimmäistä
paljasta
sinfoniaa.
Asiakirja 8,
avannee konsertin pelkoa, mutta minä haluan olla vieläkin jääuruissa:
Sinfonia soi
meren
juhlasalissa.
Taivaanrannassa
kiiltävä
peilisali,
syvänpunaiset
verhot.
Ah,
syvänpunaiset verhot. Olemmeko me Pietarissa, kuulenko kadulla Ahmatovan
askeleet vai Aleksandra Fjodorovnako runoilee peilien kuiskeesta. Nevako noin
soi...
9. asiakirja
sain kutsun joukkotarkastuksiin
joita
valovontaviranomaiset
suorittavat
keinotekoisissa olosuhteissa
haluten tutkia
uskottavuuttani
Huimaa! Eija
Aromaa suorastaan kiitää Pegasoksellaan tähtitaivaan halki. Kaari vain kasvaa,
tähdet kiirehtivät tuikkimaan kiihkeämmin. Lukekaa itse. Kokekaa jokainen
asiakirja. Teistä itsestänne riippuu, miten tankat avautuvat, missä sitten
olette, kuka olette, kestääkö jää, peilaatteko valon räjähdyksessä, huudatteko kallion kutsuhuutoa vai jäättekö
varjohin rapisemaan.
Tänä aamuna
en saa
pimeydeltä suun-
vuoroa ja
jään
varisseiden
vaahteran
varjoihin
rapisemaan.
maanantai 7. syyskuuta 2015
René Nyberg: Viimeinen juna Moskovaan
Saksan hyökkäys alkoi 22.6.1941 ja Riika vallattiin 1.7.
Karl Alenius kuvaa sodan alkua ”Baltian kansannousuksi Neuvostoliittoa vastaan”.
Ensimmäistä kertaa latvialaiset ottivat saksalaiset innostuneina vastaan. Latvian
radio soitti ensin Latvian kansallishymnin ja sen jälkeen kolmannen valtakunnan
tunnuslaulun Horst Wessel.
Solženitsynin mukaan juutalaiset luottivat omaan
elämänkokemukseensa. He muistivat, että saksalaiset olivat edellisen sodan
aikana suhtautuneet muita suvaitsevammin juutalaisiin.
Abram Tukatsier kuvasi samoin sanoin omaa kokemustaan
saksalaisten aiemmasta miehityksestä vanhemmalle tyttärelleen Maschalle ja
tämän viulistimiehelle Josef Jungmanille, jotka olivat päättäneet, etteivät he
jää odottamaan saksalaisia. Maschan vanhemmat eivät estäneet nuorta paria
lähtemästä. Äiti rohkaisi nuoria ja kehoitti Josefia ottamaan viulunsa mukaan.
Hän halusi antaa Maschalle briljanttikorvakorunsa, mutta Mascha kieltäytyi,
sillä ne olivat isän lahja äidille. Mascha olisi ottanut nuorimman sisarensa
Merin eli Merchenin mukaan, mutta 18-vuotias Meri oli vilustunut. Äiti puristi
nuorimman tyttären syliinsä ja totesi, ettei hän voi päästää tätä...
René Nybergin teos Viimeinen juna Moskovaan (Siltala 2015)
on kirjoitettu niin elävästi ja hyvin, että lukija välllä unohtaa tahrat
paperilla: veri, pelko, petos, karkotus, kuolema. Miten Nyberg osakaan
rytmittää niin, että lukija hetken lepää brijanttikorvakoruissa ja viulussa,
kun jo tapahtuu yksi kirjan käänteentekevimmistä tapahtumista: Mascha ja Josef
ehtivät viimeiseen junaan, joka lähtee Riiasta Moskovaan. Tapahtumalla on monta
seurausta, mutta huolimatta Maschalle ikuisesti jäävästä surun muistotaakasta,
he selviävät hengissä sekä natseista että venäläisistä ja saavat tyttären
Lenan.
Viimeinen juna Moskovaan on Nybergin kertomus oman äitinsä
juutalaisen suvun historiasta, mutta kertoo samalla paljon vähän kirjoitetusta
aiheesta eli baltian-ja suomenjuutalaisista, joista viime
mainittu aihe tuntuu olleen melkein tabu, niin vähän olen tietoa asiasta löytänyt.
Kuvassa alla kirjoittaja äitinsä Feige (Feigo, Fanny) Tokazierin kanssa.
Kaikki alkaa kielletystä rakkaudesta, jota uhkasi jopa
kunniamurhan varjo. Feigen vanhemmat halusivat tyttärensä avioituvan
juutalaisen kanssa. Suku oli Venäjältä lähteneitä ortodoksijuutalaisia ja heidän
käsityksessään seka-avioliitto johtaisi ”peruuttamattoman koskemattomuuden ja
pyhyyden menetykseen.” Menestyksellistä miesten pukimoa Helsingissä pitävä
Meier Tokazier päätti naittaa tyttärensä vain juutalaiselle ja lähetti Feigen
Maschan luo Riikaan veljensä Abraham Tokazierin perheeseen. Toki Feigella oli
hauskaa rakkaan serkkunsa Maschan kanssa, mutta hänen sydämensä kuului jo Bruno
Nybergille. Vahva Mascha tietysti yllytti serkkuaan seuraamaan sydämensä ääntä
ja niin alkoi draama, jossa poliisi kehoitti Brunoa aseistautumaan. Jossain
vaiheessa myrsky vesilasissa tyyntyi, mutta perhe hylkäsi Feigen ikiajoiksi.
Kuvassa serkukset Feigo ja Mascha Esplanadilla 1930.
Miksi tämä kirja on minulle hyvin mieleen, on jo edellä mainittu
Nybergin elävä kirjoitustyyli: Jos kaikki kirjoittaisivat historiasta kuten
René Nyberg, me muistaisimme menneisyytemme, emmekä olisi tuomitut ikiajoiksi
toistamaan virheitämme! Toisen syyn lukijani jo tietävätkin ja niiden nimittäjä
on historia, erityisalueina juutalaisuus, kolmas valtakunta, Venäjä...Viime vuonna lukuvuoteni paras kirja oli Edmund de Waalin Jänis jolla on meripihkanväriset silmät, suuri juutalainen sukutarina, joka kohta vie minut
Wieniin ihmettelemään Ephrussin suvun omistamia taloja, niitä, joita Edmund
kävi katsomassa. Nyt tämä Nybergin kirja liippaa likempää, joten koemme paljon
tuttua, mutta sellaista, jota ei ole koskettanut ellei ole ollut juutalaisia
ystäviä. Renée nimittäin kävi saksalaista koulua Helsingissä, koska siellä
käytettiin opetuksessa saksaa, ruotsia ja suomea. Äiti halusi nämä kielet
pojalleen vahvoina. Renéen ystävänä oli siten mm. SS-miehen poika Gerd. Saksalaisessa
koulussa Renén äidin juutalaisuus ei ollut mikään ongelma. Koulu ei myöskään
mitenkään sytyttänyt Saksa-innostusta ja Renékin kävi Saksassa ensimmäisen
kerran vasta opiskelijana. Hänestä tuli sen sijaan diplomaatti ja vuonna 2000
hänet nimitettiin suurlähettilääksi Moskovaan.
Helsingissä oli kuitenkin rauha maassa ja demokratia, toisin
oli kirjan toisella pääparilla Mascha ja Josef Jungmanilla Neuvostoliiton
hallitsemassa Latviassa. Aluksi kaikki tuntuu hyvältä, töitä riittää ja Josef
saa tienata viulunsoitollaan, kunnes Stalinin luoma urkinta- ja ilmiantojärjestelmä iskee häneen: Joku ilmiantaa hänet nimettömällä kirjeellä ”moraalisesti
epäluotettavana neuvostovastaisena aineksena”. Työt hupenevat ja lopulta
Josefille jää vain yksityistuntien antaminen. Kuvassa Josef oppilaineen:
Tarmokas, intuitiivinen Mascha ottaa perheen kohtalon
haltuunsa ja järjestää heidät monen jännittävän tapahtuman jälkeen Israeliin.
Tytär Lena viihtyy maassa hyvin, mutta Josef kokee vain kuumuutta ja melua,
joista hän kärsii. Jälleen kerran Mascha tekee jotain uskomatonta, hän hankkii
itselleen ja miehelleen Saksan kansalaisuuden, Josefhan oli alunperin
saksalainen, ja vielä hakee ja saa korvauksia suvun menetetyistä omaisuuksista.
Berliinistä tulee heidän kotinsa ja Josef saa rauhan. Tästä he saivat kiittää
paitsi Maschan tarmoa myös Nybergin isän Brunon suhteita. Vaikka perhe oli
hylännyt Feigen aikanaan, kirjassa on paljon liikuttavia sukutapaamisia etenkin
’suojasään’ aikana, milloin Helsingissä, milloin Leningradissa.
Yllä Fanny ja Bruno itsenäisyyspäivän vastaanotolla 1957.
Viimeinen juna Moskovaan on jännittävä, liikuttava ja tosi.
Teos sisältä sukupuun kuten de Waalin kirjakin, mikä auttaa kiinnostunutta
lukijaa paljon. Myös henkilöhakemisto löytyy ja nyt en voi olla vihjaisematta, että
Renén ja Lenan pikkuserkku Aleksandr Kušner on yksi Venäjän tunnetuimmista
runoilijoista. Aleksandr taas on Joseph Brodskyn ikätoveri ja ystävä...ja
Kušnerin runon Apollo lumessa suomentaja, Jukka Malinen kertoo jälkisanoissa myös Anna Ahmatovasta!
Pylväskäytävä lumessa, Apollo
valkeassa turkislakissa, seppeleen peittäneessä,
kellertävän tiaisen vangitsemana
ja polviin ulottuvan kinoksen.
Tämän hohteen, tämän purevan kirvelyn
kylvää silmiin hopeainen tomu!
*****
lauantai 5. syyskuuta 2015
tulisit vaikka tuskassa sydänyön hetkenä niin että...
tulisit vaikka tuskassa
sydänyön hetkenä
niin että pimeys verhoo itkun
tulisit ahdistukselta salaa
vailla sanojen tai
seurustelemisen velvoitusta
kuin ottaisit lomaa itseltäsi
ja minä
ottaisin sinut vastaan pimeässä
siirtäneenä itseni syrjään
vailla kasvoja kuin yö
kuin ei-kukaan
vain yötä ja hiuksia
painautuisit minuun
lievittäisit itsesi minussa
antaisit minulle lievityksen
ja lähtisit hiljaa
puhdistuneena liiasta tuskasta
kuin minä, yö
- Sirkka Selja -
Aurinko on tallella Valitut runot 1942-1985 (WSOY 1988)
kuva Edward Munch
sydänyön hetkenä
niin että pimeys verhoo itkun
tulisit ahdistukselta salaa
vailla sanojen tai
seurustelemisen velvoitusta
kuin ottaisit lomaa itseltäsi
ja minä
ottaisin sinut vastaan pimeässä
siirtäneenä itseni syrjään
vailla kasvoja kuin yö
kuin ei-kukaan
vain yötä ja hiuksia
painautuisit minuun
lievittäisit itsesi minussa
antaisit minulle lievityksen
ja lähtisit hiljaa
puhdistuneena liiasta tuskasta
kuin minä, yö
- Sirkka Selja -
Aurinko on tallella Valitut runot 1942-1985 (WSOY 1988)
kuva Edward Munch
torstai 3. syyskuuta 2015
Pentti Haanpää: Kauneuden kirous
Siinä hän seisoi kynttilöineen ja epäilemättä hän itsekin tietää olevansa kaunis. Sellainen on hänen ryhtinsä, nopeat välähtävät sivusilmäykset, joilla hän toisinaan tarkastelee kansaa. Hänellä on nuoren ihmisen usko, että tuolla väkijoukossa, kaukaa tulleissa, voisi olla jotakin perin mielenkiintoista, hänelle kuuluvaa, kaiken muuttavaa...
Hänen vartalonsa on sorea ja siinä on ryhtiä, vaaleat kasvot
eivät ole pullamaisen pyöreät, eivätkä lapamaisen soikeat. Ne ovat sellaiset,
että katsoja uskoo, että niiden pitääkin olla sellaiset. Silmissä on säihkyä,
välkettä, hampaat välähtelevät valkoisina ja tukka kihartuu somasti. Hän on
niitä naisia, jotka vaikuttavat miehiin ensisilmäyksellä kuin ilmestys.
Pentti Haanpään pienoisromaani Kauneuden kirous (Into 2015)
ei olekaan mikä tahansa sivuun unohdettava tarina, vaan se kantaa itsessään
ikiaikaista varoitusta, joka on suunnattu kauniille naisille ylpistymisen,
huoraamiseen lankeamisen ja monen muun pahan varalta. Kirjan alkusanoissa,
jotka on kirjoittanut Pentti Haanpää elämäkerran kirjoittanut Matti Salminen,
Haanpää kiteyttää elämän pinnallisiin arvoihin luottamisen vaaran näin:
”Ihmisen kauneudesta sukeutuu elämän rumuus.” Miten sopivaa, että lauseessa
puhutaan ihmisestä ja suomen kieli ei paljasta sukua, mutta kyllä kirjan
tarinasta oivasti käy esiin, että kaiken pahan ansa ja miesten tuho on köyhän
torpan tyttö nimeltään Anna Ansala.
Miehet ovat kautta aikain kovasti huolehtineet naisen
siveellisyydestä kun ovat sitä toisaalla samanaikaisesti yrittäneet kaikin
tavoin tuhota, kuten tässäkin kirjassa käy ilmi. Jo se, että Pentti Haanpää sai
romaaninsa aiheen 1800 –luvulla syntyneeltä isältään Mikko Haanpäältä, kertoo
pitkästä, naisen siveellisyyden puolesta huolehtimisen uhrautuvasta
aikajanasta.
Köyhään torppaan syntynyt Anna kantaa kauneutta, joka
pelästyttää jo hänen isänsä. Kun Annan sisko Manta pääsee ensin piiaksi ja
lopulta emännäksi Rekolan taloon, olisivat maailman kirjat vallan sekaisin,
ellei Manta olisi ulkonäältään arkinen, kovasti työteliäs ja hyvin
sikiävä, sillä perillisiä varten ja veren vaihtamiseksi joskus suuriin tiloihin
pääsivät piikatytötkin aittojen avaimia kantamaan. Rekolasta Annakin piikana
aloittaa, mutta hän tietää, että elämä on luvannut hänelle jotain enemmän,
jossain odottaa jotain parempaa. Miehen kohdalla tämä olisi katsottu
normaaliksi ja kiitettäväksi pyrkimykseksi, mutta naisen kohdalla jo ajatuskin
jostain enemmästä oli ylpeyden syntiä ja se synti tietysti johtui Annan
ylpeästä kauneudesta! Oijoi, paljon ylpeämpi olisi Annan pitänyt olla, sillä jo
Mantan häissä alkaa häntä synnintielle vokotella naimisissa oleva äijänkäppänä
Korteisen Jaako, eikä ollenkaan muut kuin huorinteot mielessään. Anna uskoo,
mitä toinen valehtelee ja lähtee leikkiin mukaan eli Korteiselle ensin piiaksi
eli jalkavaimoksi. Kun Korteisen vaimo saa tietää asian tilan, sanoo hän toden
sanan:
”Ja sinä nuori ja komea ihminen tyydyit tuohon vanhaan
tuulimyllyn lämmittäjään!”
Siinäpä se ja siitä alkoi pian seuranneesta emännyydestä
huolimatta Annan syöksy turmioon. Tuli elämän rangaistus kauneudesta ja
paremman elämän toivosta ja pyrkimyksestä. Mies seurasi toistaan ja mitä
ihmeellisimmillä juonilla vokottelivat hyväuskoista naista, pilasivat
hyveellisen kauneuden synnin rumuudeksi. Missä oli Annan ylpeys? Miksi Anna
tyytyi äijiin, joihin kukaan hänen näköisensä ei koskisi tikullakaan? Miksei
Anna kartuttanut varallisuuttaan vaivihkaa, vaikkakin naisen raha oli tuohon
aikaan miehen vallassa, niin leskenä hän olisi voinut olla jo itsellinen,
varakas ja ennen kaikkea valita arvoisensa elämänkumppanin?
Kauneuden kirous on terveellinen muistutus meille naisille
siitä, että oikeastaan niinkään paljoa ei ole muuttunut: Mikä on miehen hyve,
on naisen pahe. Pentti Haanpään pienoisromaanissa moraalitarinan koodisana on
kauneus, johon on ympätty koko naiselta odotettava käytösnormisto. Ukkosena
jylisevä kertomus naisen kauneuden kiroista, siitä miten nainen, joka luulee
olevansa jotakin, lopulta menettää kaiken. Tavallaan teos on vähän sellainen
selkosanainen uhkakuva, jossa etenkään kaunis nainen, ei voinut ilman rangaistusta
jättää rumaa ja mitätöntä miestään paremman toivossa. Nainen, joka laskee vain
kauneuskortin varaan, menettää hyveellisyytensä moninkertaisesti ja lopullinen
niitti tulee vanhenemisen muodossa, sillä eihän vanha nainen voi olla kaunis ja
se on Annankin uskottava:
Nyt kääntyessään katsomaan elettyä elämäänsä vanhana,
kuoppasilmäisenä ja vähän väkäleukaisenakin, Anna näki menneen kauneutensa kirottuna
lahjana, joka oli turmellut hänen elämänsä. Sillä koskaan hän ei ollut kokenut
elämän onnea. Ihmisen kauneudesta oli sukeutunut elämän rumuus...
Voi Anna, mutta entäs ne kaikki rumat miehet, joiden
annoit kajota itseesi, katso miltä he näyttävät! Sinusta sanotaan, että olet
esimerkki ihmisestä, jolle mikään ei riitä, mutta entäs ne huoraavat äijät, miksi
niille ei riittänyt mikään, eikä varsinkaan oman puolison rakkaus. Eikös synti
ole sama, tekee sen mies tai nainen? Ei, ei se ole sama. Anna, terveiset täältä
2000 –luvulta, jossa miehet hoitavat vaativia vakansseja ja päättävät maamme tärkeistä
asioista. Sellaiset miehet niistä
päättävät, jotka ottavat kuvia sukupuolielimistään ja sitten lähettelevät niitä
alapääkuviaan naiselta toiselle. Ei se ole miehen tekemänä mikään rikos! Vaan jos samassa
tehtävässä oleva nainen noin tekisi, hänet erotettaisiin työstään ja
laitettaisiin hoitoon ja sen jälkeen tuomiolle.
Rikosnimike olisi varmastikin ’kauneuden kirous’.
*****
Tästä kirjasta on lisäkseni kirjoittanut ainakin Kaisa Reetta
keskiviikko 2. syyskuuta 2015
Peter James: Kuolema merkitsee omansa
Pahan käsite oli aina kiehtonut Van Damia, jo ensimmäisistä
opiskeluvuosista lähtien. Olivatko jotkut ihmiset syntyneet pahoina, vai
tuliko ihmisestä paha jonkin tapahtuman seurauksena? Ja ensin oli tietysti
määriteltävä, mitä pahalla tarkoitettiin. Tätä aihetta hän oli pohtinut jo
kolmessa kirjassaan, pääsemättä kuitenkaan tyydyttävään johtopäätökseen.
Hän kirjoitti juuri muistiinpanoja edellisestä potilaasta –
mies oli lähes yhtä vanha kuin hän itsekin, muttei kyennyt hyväksymään sitä,
etteivät naiset enää heittäytyneet hänen syliinsä – kun hänen sihteerinsä
soitti sisäpuhelimella ilmoittaakseen, että hänen seuraava potilaansa oli
saapunut. Tohtori Harrison Hunter.
Peter Jamesin uusin Roy Grace –sarjan teos Kuolema merkitsee
omansa (You Are Dead, Minerva Crime 2015, suomennos Maikki Soro) on
ehdottomasti sarjan paras! Nyt voin jättää takertumatta hänen ensimmäisiin
kultakautensa trillereihin silloin kun Roy Gracen virkamiesmäisyys ja
kunnollisuus puuduttaa minut kiukkutilaan. Voin siis tässäkin kertoa nyt ihan
vapaasti pitäneeni kaikista sarjan kirjoista ja toisista hyvinkin
paljon, mutta rikosylikomisario Roy Gracen omahyväiskunnollinen olemus nostaa
verenpainettani. Who does he think he is? No, nyt alkaa pintakuorrutus karista
hänen järkkymättömältä elämältään, jossa hän on säilyttänyt ryhtinsä, vaikka
Sandy-vaimo katosi kymmenen vuotta sitten. Menossa uusi kierros ja
vauvakin on jo syntynyt eli auringon pitäisi langeta uuden elämän ylle, vaikka...Pidän ihan hippusen Roysta, koska hän pitää koirista.
Humphrey on hänelle hyvin tärkeä ja Roy paljastaa piilottamansa huumorintajun
vaikka tässä:
Humphrey kamppaili vinkuvan kumilelunsa kanssa elämästä ja
kuolemasta.
Mikä tekee juuri tästä yhdennestätoista Jamesin dekkareista
parhaimman?
Ensinnäkin jo alun sitaatissa mainittu aihe, joka on ikiaikainen:
On kaksi koulukuntaa, joista toisen mielestä lapsi on aina viaton, syntyy siis
puhtaana ja pahaan kyvyttömänä ja sitten ovat he, joiden mielestä lapsikin
voi kyetä murhaan. Agatha Christien Hercule Poirot on muutamaankin kertaan
tuuminut kenen vain pystyvän murhaan, jopa lapsen. Ajatus on kiinnostava!
Sitten se yleisempi kuppikunta on sitä mieltä, että elämän olosuhteet
aiheuttavat ihmisen pahuuden: Tästä viimeisestä on loistava esimerkki Pärttyli Rinteen Viimeinen sana
Toisekseen: Nyt Peter James on todellakin paneutunut
juonikudelmaan eli vaikka pysymme samassa aikatasossa ja vain piipahdamme
eräässä sisäoppilaitoksessa ’70-luvulla, tarina on riittävän monitahoinen,
henkilöt kiinnostavia ja Roy Grace saa suurimman osan aikaa olla
syrjästäkatsojana, vaikka hän muuta ehkä luulee. Royn lähin mies Glenn Branson
on kovasti mieleeni ja hän saa nyt näyttää kyntensä. Jännityksen onneksi,
Brightoniin ilmestynyt tai siellä aina asunut sarjamurhaaja on pääroolissa.
Aluksi lukija ei tiedä, kuka hän on, mutta kun alkaa arvata, jännitys vain tihentyy.
Kolmanneksi: Tempo! Peter Jamesin parhautta on aina ollut
tempo. Ei mitään hirveää actionia, vaan Poirotmaista tarkkailua, pettämistä,
valehtelua, ihmissuhdekiemuroita, psykologista jännitystä, surua, menetystä,
rakkauttakin...kuin Valse triste.
Neljänneksi: Henkilögalleria on mitoitettu tarkalleen
oikein. Lukija ei rasitu miettiessään kuka kukin on, vaan voi antautua
jännityksen viemäksi.
Viidenneksi: Yllätykset! Sandy-kuvio saa uuden sävyn, aivan
uuden. Juonikuviokin sisältää, jotain täydellisen uniikkia. Glenn Branson yllättää upeasti. Minäkin joudun yllätetyksi: Kirjassa on
mukana mies, jonka tunnen! Mies, josta pidän ja joka on tukenut minua eräänä tammikuun päivänä ja vähän muulloinkin, mies joka saa minut nauramaan..., mutta
en tiennyt hänen olevan ehdonalaisessa törkeästä huumausainerikoksesta, enkä
ole ikinä kokenut häntä vainoharhaisena.
Kuudenneksi: Kuolema merkitsee omansa on sietämättömän jännittävä, hyytävän
pelottava, juuri sellainen kuin napakymppidekkarin tuleekin olla!
Seitsemänneksi: Saamme myös ripauksen Jack Londonia, sillä
muistattehan Bella Moyn...
Olen mieluummin tuhkaa kuin pölyä!
Haluan, että kipinäni syttyy kirkkaaseen liekkkiin
eikä hiivu kuin lahoava puu.
Olen mieluummin loistava meteori, jonka jokainen atomi...
Brightonissa alkaa yllättäen kadota ja kuolla nuoria naisia. Lopulta
käy ilmi, että kolmekymmentä vuotta sitten sattuneen urhin yllättävä löytyminen
yhdistyy nykyhetken murhiin.. Kukaan ei voi enää kieltää, etteikö kyseessä
olisi vaarallinen sarjamurhaaja, josta profiloija voi päätellä miehen uusivan
tekonsa kerta kerran jälkeen. Tarinassa kaikki alkaa Logan Somervillestä, joka
soittaa hätääntyneen puhelun:
Jamie Bell vastasi puhelimeen Loganin soittaessa ja kuuli
heti, että jotain oli vialla.
”Täällä autatallissa on joku mies. Hän oli tuossa juuri
äsken. Yritti mennä piiloon, kun ajoin sisään.”
Kumpikin heistä inhosi talonsa kelllarissa olevaa
pysäköintihallia. Heidän pienestä yhdeksännen kerroksen asunnostaan, joka
sijaitsi lähellä Brightonin keskussairaalaa Kemp Townissa, oli suurenmoinen
näköala kattojen yli Englannin kanaalille, mutta maanalainen parkkihalli oli
molempien mielestä pelottava paikka.
Jamie oli sanonut Loganille monet kerrat, että sähköportti
täytyi ehdottomasti sulkea enen kuin lähti ramppia alas. Nyt oli ilmeisesti
tapahtunut se, mitä hän oli aina pelännyt.
”Okei, kulta”, hän sanoi. ”Kuule. Pistä ovet lukkoon, käänny
ympäri ja aja saman tien takaisin ulos.”
Logan ei vastannut.
”Logan, kuulitko sinä?”
Hän kuuli naisen kirkaisevan.
Hirvittävällä äänellä.
Sitten tuli hiljaista.
*****
sunnuntai 30. elokuuta 2015
Carol Shields&Blanche Howard: Kuiva kausi
Yhtä kaikki tänä ankeana aamuna olo on kuin
uudestisyntyneellä. Sisään ei tulvehdi valoa – et uskoisi, jos sanoisin niin –
ja korkeiden, tummien, vettä tippuvien puiden näkymässä on ehdottomasti
jotakin, mikä aiheuttaa mollisointuista surumielisyyttä, mutta kuitenkin asteen
verran ”kellaritautia ” lievempää. Herra tietää, miksi olen sietänyt
kellarielämää näinkin kauan. Yksikin vuosi lisää loisteputkivaloa,
kevyttiiliseinää ja homeisia olkimattoja, niin olisin ollut mennyttä miestä,
joten vaikka keittiössä on nyt väärät suhteet ja vaikka joku jätti
piirustuspöydälleni hillopurkin, tunnen oloni asettuneeksi, suorastaan
viralliseksi.
Näin vahvana ja innoittuneena kirjoittaa Charles, ’Chas’,
ensimmäistä vastauskirjettään vaimolleen Jocelynille, ’Jockille’, North
Vancouverista Ottawaan, jonne vaimo on saanut mairittelevan kutsun saapua
köyhyyskomission avustavaksi jäseneksi. Carol Shieldsin ja Blance Howardin
herkkävaistoinen teos Kuiva kausi (A Celibate Season, Otava 2015, suomennos
Hanna Tarkka) on kirjeromaani, jossa Howard kirjoitti vaimon kirjeet ja Shields
miehen kirjeet. Kirjeromaanien ystävänä nautin suunnattomasti siitä erityisyydestä,
mikä kirjoitetulla sanalla on paljastaa hyvänkin, jo kaksikymmentä vuotta
kestäneen avioliiton hiusmurtumat ja kasvattaa niistä todellisia ongelmia.
Asioita, jotka olivat alitajunnnassa painaneet kumpaakin, mutta niitä ei oltu
vain puhuttu auki. On niin paljon helpompaa jatkaa vähemmän tarjoavaakin
parisuhdettta perherauhan ja vaikka lasten nimissä, kuin paljastaa todelliset tunteet
ja etenkin se, miten paljon sitä voidaan kasvaa eri suuntiin – huomaamatta.
Kirjassa ensin muuttuvat totutut asetelmat eli
arkkitehtimies on nyt työtön ja on koti-isänä, mutta pääsee työpöytineen
kellarista keittiöön. Vaimo taas muuttaa kauas kuukausiksi ja saa upeaa nostetta
loistavasta televisioesiintymisestään sekä neuvokkuudestaan. Chas huomaa myös
että vaimo alkaa muuttua ulkosesti paljon hoikemmaksi, paljon itsevarmemmaksi
ja lopulta Jock paljastaa, että komissio on ollut hänen elämänsä mahtavin
kokemus. Siis ei Chasin löytäminen, ei heidän rakkautensa, eivät heidän kaksi
lastaan, vaan juuri komissio. Kirjeissä ei nähdä ilmeitä, ei kuulla äänenpainoja,
ei voida samalla silittää kättä, kun sanotaan totuuksia, joten vähitellen tyyli
muuttuu kovemmaksi puolin ja toisin. Pariskuntaa rasittavat myös raha-asiat,
sillä Chas saa lopulta koulutusta vastaamatonta työtä kahtena päivänä viikossa
ja Jockin palkkaa ei vain tunnu tulevan, aina löytyy joku selitys. Luottokortit
ovat tapissaan, mutta siitä huolimatta vaimoaan jouluksi kotiin odottava Chas on
päättänyt yllättää Jockin uskomattomalla tavalla muistettuaan, mitä tämä on
aina kaivannut taloon: Hän alkaa rakentaa talvipuutarhaa aikaa ja vaivaa
säästämättä. Siitäpä riemu repeäää ja joulusta tulee katastrofi. Jock ehtii
laimeasti pahoitella käytöstään kirjeessään tammikuun viidentenä, mutta Chasin
kirje, joka on päivätty samalle päivälle, paljastaa jo enemmän:
Olen vähintäänkin yhtä hämmentynyt kuin olen raivoissani ja
suruissani. Kuka tarkalleen ottaen oli se pelottava nainen, joka marssi tänne
jouluaattona ja kirkui ”Mon Dieu!”, kirkui niin kovaa, että kissaparkakin lähti
karkuun kuin henkensä hädässä, ja joka miehensä ja kahden mykistyneen lapsensa
edessä rääkyi kymmenen minuuttia täyttä kurkkua, että hänen talolleen on tehty
väkivaltaa, mikä pyhäinhäväistys, mikä tihutyö.
Talvipuutarha, muistan sinun sanoneen ainakin sata kertaa,
tekisi paikasta paratiisin. Sanoit näkeväsi sen täynnä trooppisia kasveja,
saviruukuissa kasvaisi viikunapuu, bambuhäkissä laulaisi lintu; sanoit että
siellä – niin monet kerrat, että olen seonnut laskuissa – siellä sinä joisit
aamukahvisi, lukisit lehden ja löytäisit elämän seesteisyyden.
Kuiva kausi on herkullinen ja tarkkanäköinen, vähän
pelottavakin kuvaus siitä, mitä parhaimmankin parisuhteen luolissa voi piillä.
Kun kaikki alkoi, ei kumpikaan, ei Chas, eikä Jock, voinut tajuta, että ero ei
lähennä heitä, vaan etäännyttää. Vain läheisyys luo läheisyyttä...Kumpikin
hakee tukea tapahtumille ja tunteilleen lähellään olevilta ja saavat juuri omia
mielipiteitään tukevia neuvoja. Suorastaan kauhuissaan he ovat huomatessaan,
että makuuhuoneesta on kadonnut harvoin tavatessakin kaikki kipinä. Chas
ympäröityy uudella voimalla, jättää työnsä ja perustaa oman yrityksen ja Jock
kietoutuu unelmaansa urasta komission vakituisena jäsenenä. Kauempana
toisistaan he eivät enää voisi olla ja kaiken tämän sotkun ympärilllä pyörivät
vielä kummankin äidit, joista toista alkaa vaivata dementia ja toinen juo
mieluummin sherryä ja lukee kirjallisuusarvosteluja kuin tekee mitään muuta.
Shieldsin ja Howardin yhteistyö on kuin aidon avioparin. Oikeasti vanhat ystävät, kumpikin palkittuja kirjailijoita, luovat teoksen,
joka on minusta Shieldsin ’ranskalaisin’ ja parisuhderaadollisin. Kuiva kausi näyttää
miten vaikea on etsiä itseään kadottamatta toista.
*****
Tämän kirjan ovat lisäkseni lukeneet ainakin Hanna/Kirjainten virrassa Mustikkakummun Anna Marjatta Mentula ja Kirjapolkuni
*****
Tämän kirjan ovat lisäkseni lukeneet ainakin Hanna/Kirjainten virrassa Mustikkakummun Anna Marjatta Mentula ja Kirjapolkuni
*****
*****
perjantai 28. elokuuta 2015
Rahasta eli ylipitkä vastaukseni JOnnalle juttuun Miten hallita kustannuksiaan?
Elokuu on minulle aina vuoden murroskuukausi. Rakastan elokuuta kaikellaan, mutta syyskuuta sitäkin enemmän: Ilmat eivät ehkä enää Italian illat, mutta murros on selkiintynyt ja raikas syykuun tuuli puhaltaa. Olen sivusta nyt seurannut erästä casea järkyttyneenä siitä, miten paljon omahyväisyyttä, alentuvuutta ja kaikentietävyyttä voi joku voi toisiin kohdistaa. Elämä on. Päätin nyt kuitenkin ohittaa tuon ja tarttua tabuun nimeltä raha ja kuluttaminen. Siitähän saa puhua, mutta vain tietyt normit täyttävästi ja huolimatta siitä, että öykkäröintiä ei yleensä pidetä Suomessa sivistyneenä, sitä tapahtuu paljon ihan sallitusti. Olemme Lumimiehen kanssa pyörineet monenlaisessa seurassa ja jos siinä ei kymmenien liike-elämävuosien kautta muuta oppinut niin sen, että raha ei tuo sivistystä, mutta sivistys ei välttämättä edellytä varattomuutta. Vrt. Raha ei tuo rakkautta, mutta rikaskin voi olla rakas. Öykkäröintiä voi olla vaikka se, että pohdiskelet seurassa iPadin ostoa ja illan isäntä täräyttää, että 'tuossahan noita pyörii pöydillä ja lattioilla ihan riesana, taitaa olla jo kymmenen!' Äärimmäistä nuukuttaa edustaa eräs tapaus meiltä, jota nauramme vieläkin: Kun tuli digi-TV, tiesimme kaikki, mihin kellonaikaan piti olla uusi televisio, että se näyttäisi digiohjelmaa. Meillä takkahuoneessa 30 vuotta vanha televisio ja Lumimies väitti, että hän saa sen näkymään digiboxilla. Minä, perheen epäteknisin, väitin ettei onnistu. Pitkän iltapäivän R. sitkeästi yritti, mutta tuntia ennen kuin kaupat sulkeutuivat, meillä oli digitelevisio! Nyt kuitenkin siihen pitkään vastaukseeni JOnnalle, joka oli vastineeni hänen juttuunsa Miten hallita kustannuksiaan? Se ei mahtunut hänen kommenttilaatikkoonsa, joten kerroin hänellekin, että vastaan myöhemmin omalla jutullani.
JOnna, minä taas haluan kotiin kaikki alueen kauppojen mainokset, että voin vertailla hintoja tai tehdä löytöjä. Tänä keväänä meillä hajosivat kuin kirouksesta monta kirsikkapuista sälekaihdinta makkareista ja ne ovat unen välttämättömyyttä. Kun googlailin, niitä ei enää saanut edes Ikeasta, ei mistään. Sitten kotiin tupsahti mainos paikasta, jossa olemme käyneet ehkä kerrna ja just siellä myytiin noita kaihtimia. Kaikkien kesävieraiden, myös jetlagista kärsivien, unet oli pelastettu. Olen alkanut seurata myös kauppojen tarjouksia eli ostan tietyt jutut vain ja ainoastaan tarjouksesta: Kilometrejä ei tule lisää, sillä meidän kauppakeskittymästämme selviää yhdellä parkilla. Pitää vain päättää, mihin kauppaan kannattaa kullakin viikolla mennä.
Vaatteita kertyy kaappeihin yllättävän helposti, mutta olen ollut aika tehokkaassa vaateostolakossa jo kauan. Kun laskin puseroni, tajusin, että 'nyt tämän on loputtava!' Elämän ylellisyys on sallia yksi Peter Hahn -ostos vuodessa. Nyt tilasin hellemekon, joka täyttää seuraavaksi viideksi vuodeksi vaatetustarpeen puutarhassa, kotikadulla, omalla terassilla etc. Entinen onkin jo hiutunut puhki! Yritin todella kiertää vaatealessa, kulutin pitkästä aikaa tunteja, mutta kaikki oli kuten mieheni lohkaisi 'rätei ja lumpui', joten ei innostanut, vaikka tarjoukset olivat jopa 70 prosenttia. Kun ostan mieluisan, käytän sen loppuun.
Ruoassa voi säästää tiettyyn rajaan asti paljonkin. Syömme viikolla kuin kerjäläiset, mutta viikonloppuna kuin ruhtinaspari. Tosin kerjäläisetkin syövät nyt capresea kaksi päivää viikollakin, sillä 10 isoa Närpiön tomaattia maksoi viimeksi 0,99 euroa! Kummankin kolestrolit menivät capresella ihannelukuihin ja näin vältimme kalliit ja sivuoireita aiheuttavat kolestrolilääkkeet. Kerran viikossa merikalaa, usein jopa kaksi kertaa sillä lohta ostamme aina reippaasti ja jos alan valmistaa kalasoppaa, teen sitä sitten ison kattilallisen. Mikä tahansa pitkä keitto, 'nuukuussoppa', joka toinen viikko eli sitä monta päivää, mutta joukossa on syöväntorjuntalistan TOP10:stä mukana ainakin kaksi ainesosaa: paljon valkosipulia ja tomaattimurskaa/ketsuppia. Hiilijalanjälki talvella tyyriimmistä Närpiön kasvihuonetomaateista on pienempi kuin Espanjasta rahdatuista ja makuero on kuin yö ja päivä.
Lehdistä on tullut tingittyä tosi paljon. Kestotilauksia ei ole enää kuin Hesari ja tyttärelle tilaan yhtä sisustuslehteä. Tosin juuri viikko sitten palasin Annan tilaajaksi ja Oma aika lehden ostan vuorotellen ulkomaisen, usein ruotsalaisen, sisustuslehden kanssa irtomyynnistä. Annan tilasin, koska sain vanhana tilaajana niin mahtavan tarjouksen, että en voinut siitä kieltäytyä.
Ennen kävin kampaajalla 6 viikon, nyt 8 viikon välein.
Yksi tapa säästää on käyttää shamppoot, kosteusvoiteet ja meikit loppun: Turha ennakoida!
Kannattaa kurkistaa vakuutuksiin, jotka on voitu tehdä vaikka vuosikymmeniä sitten. Aloin kauhistella viimeistä kotivakuutuksen summaa ja aloimme katsoa mitä se oikein piti sisällään. Siellä oli aivan turhaa mukana, joten lähdimme ihan livesti tapaamaan vakuutusvirkailijaa. Poistimme turhat ja lisäsimme pysyvän matkavakuutuksen: Säästimme 400 euroa vuodessa eli satasen per lasku!
Kilpavarustelu naapurien ja sukulaisen kanssa on tyhmintä mitä tiedän. Joka sen virran viemäksi joutuu, on kohta allikossa ja aina on paha mieli. Raha ja tavara ei tuo harmoniaa: Osto-onni kestää 30 minuuttia, mikä on tutkimustulos ja sitten iskee krapula.
Nyt on menossa tiukka, mutta mukava syyskesä. Aiomme viettää myöhemmin syksyllä aikaa Itävallassa juhlistamassa 30-vuotishääpäiväämme. Reitti on muuten sama kuin keväällä 2013, mutta nyt ajamme laivalta itäkautta Saksa, Tsekki, Puola kohti Slovakiaa tapaamaan siellä asuvaa itävaltalaista ystäväämme. Tulee nyt vihdoinkin sitten koettua myös Krakova ja Wien...ja sitten kohti Salzburgia. Muistelemme myös menneitä, sillä viivymme yön yli Bad Kissingenissä, jossa Lumimies täytti aikanaan 40 vuotta. Ajamme vain pikkuteitä ja lyhyitä päiväajoja. Parissa rakkaassa paikassa viivymme parikin yötä, Salzburgissa jälleen viisi päivää.
Jos haluat, lue vajaan vuoden takainen juttuni kuluttamisesta Mihin tuhlaat ja voisiko jossain säästää kivutta?
Kannattaa oppia löytämään hyvää mieltä siitä, mitä ympärillä ja omassa elämässä jo on. Kun tarkasti katsoo, se onkin lopulta ihan riittävästi ja usein ylikin. Jos on matkanälkä ja haluaa reissata, niin sitten focus on se ja muusta tingitään. Meillä ei ole enää venettä eikä tule, vaikka rannalla asummekin. Silti kaikki on ihan hyvin.
Love
Leena Lumi
Money Money Money
PS. Tässä aivan mainio säästämisvinkki Tuitiinalta!
Kallionauhus
JOnna, minä taas haluan kotiin kaikki alueen kauppojen mainokset, että voin vertailla hintoja tai tehdä löytöjä. Tänä keväänä meillä hajosivat kuin kirouksesta monta kirsikkapuista sälekaihdinta makkareista ja ne ovat unen välttämättömyyttä. Kun googlailin, niitä ei enää saanut edes Ikeasta, ei mistään. Sitten kotiin tupsahti mainos paikasta, jossa olemme käyneet ehkä kerrna ja just siellä myytiin noita kaihtimia. Kaikkien kesävieraiden, myös jetlagista kärsivien, unet oli pelastettu. Olen alkanut seurata myös kauppojen tarjouksia eli ostan tietyt jutut vain ja ainoastaan tarjouksesta: Kilometrejä ei tule lisää, sillä meidän kauppakeskittymästämme selviää yhdellä parkilla. Pitää vain päättää, mihin kauppaan kannattaa kullakin viikolla mennä.
Vaatteita kertyy kaappeihin yllättävän helposti, mutta olen ollut aika tehokkaassa vaateostolakossa jo kauan. Kun laskin puseroni, tajusin, että 'nyt tämän on loputtava!' Elämän ylellisyys on sallia yksi Peter Hahn -ostos vuodessa. Nyt tilasin hellemekon, joka täyttää seuraavaksi viideksi vuodeksi vaatetustarpeen puutarhassa, kotikadulla, omalla terassilla etc. Entinen onkin jo hiutunut puhki! Yritin todella kiertää vaatealessa, kulutin pitkästä aikaa tunteja, mutta kaikki oli kuten mieheni lohkaisi 'rätei ja lumpui', joten ei innostanut, vaikka tarjoukset olivat jopa 70 prosenttia. Kun ostan mieluisan, käytän sen loppuun.
Ruoassa voi säästää tiettyyn rajaan asti paljonkin. Syömme viikolla kuin kerjäläiset, mutta viikonloppuna kuin ruhtinaspari. Tosin kerjäläisetkin syövät nyt capresea kaksi päivää viikollakin, sillä 10 isoa Närpiön tomaattia maksoi viimeksi 0,99 euroa! Kummankin kolestrolit menivät capresella ihannelukuihin ja näin vältimme kalliit ja sivuoireita aiheuttavat kolestrolilääkkeet. Kerran viikossa merikalaa, usein jopa kaksi kertaa sillä lohta ostamme aina reippaasti ja jos alan valmistaa kalasoppaa, teen sitä sitten ison kattilallisen. Mikä tahansa pitkä keitto, 'nuukuussoppa', joka toinen viikko eli sitä monta päivää, mutta joukossa on syöväntorjuntalistan TOP10:stä mukana ainakin kaksi ainesosaa: paljon valkosipulia ja tomaattimurskaa/ketsuppia. Hiilijalanjälki talvella tyyriimmistä Närpiön kasvihuonetomaateista on pienempi kuin Espanjasta rahdatuista ja makuero on kuin yö ja päivä.
Lehdistä on tullut tingittyä tosi paljon. Kestotilauksia ei ole enää kuin Hesari ja tyttärelle tilaan yhtä sisustuslehteä. Tosin juuri viikko sitten palasin Annan tilaajaksi ja Oma aika lehden ostan vuorotellen ulkomaisen, usein ruotsalaisen, sisustuslehden kanssa irtomyynnistä. Annan tilasin, koska sain vanhana tilaajana niin mahtavan tarjouksen, että en voinut siitä kieltäytyä.
Ennen kävin kampaajalla 6 viikon, nyt 8 viikon välein.
Yksi tapa säästää on käyttää shamppoot, kosteusvoiteet ja meikit loppun: Turha ennakoida!
Kannattaa kurkistaa vakuutuksiin, jotka on voitu tehdä vaikka vuosikymmeniä sitten. Aloin kauhistella viimeistä kotivakuutuksen summaa ja aloimme katsoa mitä se oikein piti sisällään. Siellä oli aivan turhaa mukana, joten lähdimme ihan livesti tapaamaan vakuutusvirkailijaa. Poistimme turhat ja lisäsimme pysyvän matkavakuutuksen: Säästimme 400 euroa vuodessa eli satasen per lasku!
Kilpavarustelu naapurien ja sukulaisen kanssa on tyhmintä mitä tiedän. Joka sen virran viemäksi joutuu, on kohta allikossa ja aina on paha mieli. Raha ja tavara ei tuo harmoniaa: Osto-onni kestää 30 minuuttia, mikä on tutkimustulos ja sitten iskee krapula.
Nyt on menossa tiukka, mutta mukava syyskesä. Aiomme viettää myöhemmin syksyllä aikaa Itävallassa juhlistamassa 30-vuotishääpäiväämme. Reitti on muuten sama kuin keväällä 2013, mutta nyt ajamme laivalta itäkautta Saksa, Tsekki, Puola kohti Slovakiaa tapaamaan siellä asuvaa itävaltalaista ystäväämme. Tulee nyt vihdoinkin sitten koettua myös Krakova ja Wien...ja sitten kohti Salzburgia. Muistelemme myös menneitä, sillä viivymme yön yli Bad Kissingenissä, jossa Lumimies täytti aikanaan 40 vuotta. Ajamme vain pikkuteitä ja lyhyitä päiväajoja. Parissa rakkaassa paikassa viivymme parikin yötä, Salzburgissa jälleen viisi päivää.
Jos haluat, lue vajaan vuoden takainen juttuni kuluttamisesta Mihin tuhlaat ja voisiko jossain säästää kivutta?
Kannattaa oppia löytämään hyvää mieltä siitä, mitä ympärillä ja omassa elämässä jo on. Kun tarkasti katsoo, se onkin lopulta ihan riittävästi ja usein ylikin. Jos on matkanälkä ja haluaa reissata, niin sitten focus on se ja muusta tingitään. Meillä ei ole enää venettä eikä tule, vaikka rannalla asummekin. Silti kaikki on ihan hyvin.
Love
Leena Lumi
Money Money Money
PS. Tässä aivan mainio säästämisvinkki Tuitiinalta!
Kallionauhus
keskiviikko 26. elokuuta 2015
Katri Kirkkopelto: Soiva metsä - Jean Sibeliuksen matkassa
Musiikki on kuin perhonen. Jos sitä kääntelee ja tutkii
kämmenellään, katoaa sen siivistä loiste. Kyllä se lentää edelleen, mutta ei se
enää säteile.
Katri Kirkkopellon kuvittama ja tekstittämä Soiva metsä –
Sibeliuksen matkassa (Lasten Keskus 2015) tuli elämääni yhtä yllättäen kuin
tulee lähtö johonkin ihanaan musiikkitilaisuuteen. Olin valmistelemassa
nimipäivänäni perhaan ystäväni saapumista Petäjävedeltä luokseni visiitille,
kun naapuriystäväni soitti ja sanoi haluavansa antaa minulle nimipäivälahjaksi
Sibelius -konsertin Petäjäveden vanhassa kirkossa. Nyt en yhtään sanonut ’en mää
ainakaan ku...’, vaan olin heti valmis. Soitin Bessulle ja sanoin, että
olenkin lähdössä hänen kotipitäjäänsä kuuntelemaan Sibeliusta mitä parhaimmassa
ympäristössä, kirkossa, josta näen uniakin. Bessu löi kaksi kärpästä yhdellä
iskulla ja kutsui meidät konsertin jälken mansikkakakulle.
Konsertti oli aivan ihana ja palaan siihenkin vielä, mutta
alussa on sen loppu eli kerron kirjasta jota myytiin konsertin jälkeen kolmella
kielellä vanhan kirkon sisääntulossa. Kirja kertoo Sibeliuksesta hänen
tyttärentyttärensä kautta, miten lapsi koki kuuluisan pappansa. Se kertoo myös
Jannen ja Ainon häämatkasta Lieksaan, jossa veneessä kuljettettiin tulevan
säveltäjäkuuluisuuden pianoa. Aino kertoo lapsenlapselleen, että Janne oli saanut
Kullervo-teoksen myötä suurta menestystä ja uskalsi kysyä hänen isältään
tyttären kättä eli saisivatko he mennä naimisiin. Ja saivathan he!
Häämatkallakin Janne sävelsi. Vuokrasimme taffelipianon, ja
se kuljetettiin sisävesilaivan kannella Lieksaan. Sieltä matka jatkui
soutuveneellä Pielisjärveä pitkin Monolan torpalle, jossa vietimme
häämatkaviikon. Siinä veneessä oli kyllä jännittävää istua. Mietin, kumpi meistä
putoaa järveen, minä vai piano! mummi henkäisee.
Kirjassa Sibeliusten koti Ainola soi. Puutarha soi, puut,
pikkulinnut, kuuset, satakielet, tuuli, joutsenet...Sisällä pitää olla hiljaa,
että pappa voi keskittyä sävellystyöhönsä. Aino-mummi kertoo myös miten Janne
oli kiinnostunut musiikista jo varhain ja ensimmäinen oma sävellystyökin oli
osa luontoa eli Vesipisarat.
Soiva metsä kertoo myös Jean Sibeliuksen matkoista
ulkomaille. Toisinaan Aino oli mukana, toisinaan ei, sillä kasvava perhe ja
Ainola vaativat myös huolehtimista. Sibeliuksen maine kasvoi niin, että:
Valse triste soi kaikkialla! mummi huudahtaa.
Kun nyt siirrymme hetkeksi Petäjäveden vanhan kirkon
Sibelius-konserttiin, emme saaneet kuulla Valse tristeä, mutta kylläkin
Finlandian ja mm. Drömmen ja Kyssens hopp. Soiva metsä kirja sisältää
huomattavan CD:n, jonka musiikista osa on äänitetty Sibeliuksen kotimuseossa.
Loistava Jussi Makkonen soittaa levyllä vanhaa selloa vuodelta 1757 ja Nazig
Azezian soittaa Jean Sibeliuksen kaunisäänistä flyygeliä. Lapsille suunnatulla
levyllä kuullaan Drömmen (Uni), Granen (Kuusi), Impromptu, Souvenir, Valse
triste ja Finlandia. Hyvät valinnat ja ehdotankin, että jokaisessa Sibelius –konsertissa
saisi aina kuulla kaksi viime mainittua lopuksi.
Petäjäveden kirkon akustiikka on erinomainen ja Jussi
Makkonen kertoi musiikin välissä hauskasti Sibeliusten häämatkasta. Aikuinen
Sibelius-fani varmaan muistaa sellisti Jussi Makkosen vaikka CD-levyltä Yö
meren rannalla, jossa hän säesti sopraano Johanna Rusanen-Kartanoa yhdessä
pianisti Rait Karmin kanssa. Jussi Makkonen sitten lopulta Soivan metsän
minulle toimittikin, sillä kaikki suomenkieliset kirjat oli myyty loppuun ennen
kuin täpötäysi kirkko oli saanut väkensä ulos.
Soiva metsä on kaunis ja kutsuu kaikellaan Ainolaan, Sibeliusten elämään ja Jannen musiikkiin. Puut soivat satakielistä, kansalliskukkamme kielot tuoksuvat, Aino mummi touhuaa puutarhassa ja sitten trumpettien törähdykset:
Suomen kansallislinnut joutsenet, Sibeliuksen linnut!
Jos haluat tietää enemmän Jean Sibeliuksen lapsuudesta, lue
Pienet suuret suomalaiset – Millaisia he olivat lapsina ja nuorina?
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin
Maria/Sinisen linnan kirjasto ja Sininen keskitie
*****
sunnuntai 23. elokuuta 2015
Katja Kettu: Yöperhonen
Sinussa kytee pinnan alla tuli, Villintu. Sytytetään liekki
palamaan, annetaan roihuta. Aleksein silmät hehkuivat kuumeisina. – Täällä leirillä
hallitsevat sudet. Piirittävät pelokkaan saaliin, raatelevat tämän, nauttivat
siitä.
Jälkeenpäin olen ajatellut, että synnyin uudestaan leirillä
juuri sillä hetkellä. Mitä menetettävää minulla olisi?
”Pelotonta pelätään, pelättyä arvostetaan.”
Huumaannuin. Tuo ihminen näki tulen minun sisälläni. Näki
sen kiukkuisen ja elämänpaloisen tytönraiskan, joka mieluummin hiihti jään yli
Neuvostoliittoon kuin jäi Valkokenraalin vasallien nöyryytettäväksi. Sanat
lipsahtivat suustani. – Rakastan sinua. Mi török jörötem.
Katja Ketun Yöperhonen (WSOY 2015) alkaa Kätilön maisemista,
Villisilmän, Vikasilmän, lumivaaroilta, joista pakenee Valkokenraalin tyär
Irga, kohdussaan ryssän sikiö. On vuosi 1937 ja valkoiset ovat vallassa, eikä
Valkoisen Jumalan tyär saa halventaa isänsä mainetta. Irga heittää hyvästit
Faskisti-Suomelle Suenhammas mielessään ja hiihtää kuin raivotar Neuvostoliiton
puolelle tietämättä, mitä se toisi hänelle ja lapselleen kohtaloksi. Eipä tiedä
nuori nainen mikä on Stalin miehiään ja mikä on Neuvostoliiton henki, maan,
jossa unohtaminen, salailu ja valehteleminen ovat hyve. Rehellisyys kuolemaksi.
Alkavat Vorkutan leirin pitkät vuodet, kumppaneina nälkä, kylmä ja kiima. Rakkaana
Aleksei Ignatenko, äidinkorvikkeena, sisarverenä Elna Mihailovna, tuskien
hetkellisenä Usvattarena toveri Olga Semjonova, jonka kodeiini, eetteri ja
morfiini, saavat jatkamaan – vaikka kuoleman armo olisi ystävä kuin Elnan
Unohdussalva: Pääsisi pois.
Toisessa ajassa, vuodessa 2015, Verna lähtee Marinmaalle,
Lavran kylään isänsä pyynnöstä etsimään tämän äidin jälkiä, mihin äiti kuoli.
Vernan mieli on vastentahtoinen, mutta Isän anelu kirjeessä: ”Älä annan minun
vajota nyt, Veruska. Useat Vorkutan vielä elossa olevat leirivangit kertovat
hengestä tai hahmosta nimeltä Motyljok. Nimi tarkoittaa yöperhosta. Uskon, että
juuri tämä samainen Motyljok tappoi Isoäitisi! Propal bez vesti, jälkiä
jättämättä!” Mikä kääntää Vernan mielen? Miksi Verna lähtee kohtaamaan naista
menneisyydestä? Onko se matka omaan itseen vai johtuiko kaikki vanhasta viestistä, kyyrillisin kirjaimin suomeksi kirjoitetusta, lapsen mukaan laitetusta:
”Pieni, synnyit yössä ja lähdit yössä. Kuuton yö ja leirin
kapina olkoot todistajia epätoivolleni. Lähetän sinut...”
Mitä odottaa kokevansa Verna Lavran kylässä, sitä ei
unissaan osaisi aavistaa! Vorkutan leiri herää kuin henkiin ja eilisestä tulee
tämä päivä. Onko mikään muuttunut? Kiima on kiima, ilmiantaja on ilmiantaja,
vainajat heräävät henkiin ja Stalinin tilalla on naurettava, pullisteleva Vova,
jonka ainoa pelko on, että hänen menneisyytensä paljastuu...ja sen estääkseen
hän on valmis mihin tahansa ja mistään piittaamatta: Ylenkatse on Tsaarin
etuoikeus.
Yöperhosessa menneisyys ja nykyisyys kietoutuvat kuoleman
valssiin, Vernasta tulee Irga ja Lavran kylästä Vorkutan leiri. Itsevarmasti Katja
Kettu kastaa kynänsä siihen pimeään, jolla loi loistavan Kätilön. Sama remseä
tekstin kuljetus, verevä kieli, josta selviää vain antautumalla sille, ihmisen
ikiaikinen julmuus ja kaiken yllä ja alla kiima, raju rykimä, joka kuuluu ja
tuntuu. Miehet ovat orhia, naiset ovat mahlaa valuvia tammoja. Toistansa
sukavaiseksi houkuttavat ja kun leikki alkaa aamusumu nousee ennen kuin kaikki
on ohi. Ei tiedä nainen miehen käsittelyn jälkeen, onko tuskassa vai hurmiossa,
on vain niin nulkattu, tölvätty ja raastettu, mutta liha ja mieli hellänä, on
hyvä.
Yöperhosessa on paljon samaa kuin Kätilössä ja
Piippuhyllyssä. Julmuus saa tasapainonsa rajusta rakkaudesta, mutta myös ystävyydestä, luonto on mukana
usvana ja yökiitäjinä, taikausko on vahvoilla: yöperhonen, joka
liikkuu öisin ört, on jonkun sielu. Ketulla historialliset faktat ovat hallussa,
vankileirien saaristot ja vähemmistökansojen vainot samoin. Myös nyky-Venäjä saa
osansa Vovassa, jonka oikeaa henkilöllisyys on helppo arvata. Mutta kuka ikinä tietää, mistä tuli Vova, mitä salaa? Ja mitä hän tahtoo Yöperhosesta?
Kettu on vahvoilla juuri sillä tyylillä mitä kirjoittaa.
Lukijaa hän ensin lyö, sitten sivelee unohdussalvaa:
Kesäinen villintuoksuva iltahämärä, hevoset uneksivat
usvaisella pellolla.
Ketun kieli vie mennessään! R. väitti, että nyt sopotan
kaiken aikaa sekaisin suomea, lappia, maria ja venäjää. Mistä hää tietää, mitä
sopotan, sillä tämä on kirjan veri minussa. Vahvaa Katja Kettu -verta, joka vie
ja tuntuu.
Kaikesta Yöperhosta kehun, vain yhestä miinustan kiitäjän siipipölyn verran: Vaikka Lavran
kylästä tuli kuin Vorkutan uusi tuleminen, kaksi ’kapinaa’ on liikaa, vauhti
kiihtyy sekavaksi: Kiiman ja kielen sukavaiseksi pehmentämä lukija alkaa nähdä
yötaivaan tähtien kieppuvan eikä huimaukseltaan tajua missä on, mitä kuulee: valaatko laulavat vai aseetko paukkuvat. Vasta savun hälvettyä kuvat erottuvat. Ja ihmiset kuvissa...
Lavran kylä 2015
”Jebi menja, nai minua.”
”Shh, tiše”, mies mutisee ja kietaisee hihansa suuni peitoksi.
Kangas painuu suupieliini kuin suitset, joista ohjastaa.
...vastakuoriutunut liekkiperhonen terhentää siipiään,
työntää joutsenvalkoisen kärsänsä ensimmäistä kertaa kellokukan suppilomaiseen
umpuun.
Kaskaat sirittävät...
”Moi, ljupimyi rakkaani”, kuiskaan ja hämmästyn sitä
itsekin.
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Kaisa Reetta Kirjakaapin kummitus Erja Omppu Kirjasähkökäyrä ja Katja
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Kaisa Reetta Kirjakaapin kummitus Erja Omppu Kirjasähkökäyrä ja Katja
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)