maanantai 2. tammikuuta 2012

LEENA LUMIN BLOGISTANIAN FINLANDIA-EHDOKKAAT 2011

Ehdokkaani Blogistanian Finlandiaan 2011 ovat ne, joiden olisin suonut olleen ehdolla myös virallisella Finlandia -ehdokaslistalla. Vaikka luin viime vuonna 120 kirjaa, en ole lukenut yhtäkään virallisen listan ehdokkaista ja nytkin näköpiirissä on sellaisia kirjallisia herkkuja, että tuskin koskaan luenkaan.

Mukana on myös ehdokkaani parhaaksi suomalaiseksi lastenkirjaksi vuonna 2011. Mitenkään en saata olla mainitsematta, että uskon Suomessa viime vuonna tehdyn kotimaisen naiskirjallisuuden historiaa kiitos kahden aivan uskomattoman huikean teoksen: Kirjeitä kiven alle ja Kätilön.

Ensimmäinen ehdokkaani on Marja-Leena Virtasen Kirjeitä kiven alle (Tammi 2011). Minun arvosteluni löydät täältä. Kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Valkoinen kirahvi Norkku Katja Susa Anna Elina, Anja Erja Karoliina Sanna/Luettua Jum-Jum Maija Sara/P.S.Rakastan kirjoja

Toinen ehdokkaani on Katja Ketun Kätilö (WSOY 2011). Minun arvosteluni löydät täältä. Kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Joana Minna Paula Sonja Jaana

Kolmas ehdokkaani on Raili Mikkasen Suomen lasten linnakirja (Minerva 2011). Minun arvosteluni löydät täältä. Kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Maria Susa Riina Susa P Kirjamielellä

Keitä en ole huomannut laittaa mukaan ja ovat postanneet blogiinsa ko. kirjasta, voivat minulle ilmoittautua;-)

Ja nyt jännittyneenä odottamaan, mikä kirja on Suomen himolukijoiden eli kirjabloggaajien mielestä vuoden 2011 paras kotimainen teos.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille tasapuolisesti!

toivottaa
Leena Lumi

26 kommenttia:

  1. Minäkin rakastin tuota Virtasta ja se löytyy omaltakin listaltani:) Harmittelen, etten ole ehtinyt lukea Kätilöä!

    VastaaPoista
  2. Sanna-kulta, anteeksi taas...minähän olin ensimmäinen, joka sinulle kommetoi tästä. Olisit voinut 'tökätä' aikaisemmin. Usein olen matkalla linkittämään ja sitten tuleekin jotain väliin ja asia unohtuu. Sinä teit loistavan ja innoittuneen arvion!

    VastaaPoista
  3. Upeat, upeat ehdokkaat, Leena! Meillä on yksi samakin. Tiedät, mikä.

    Linnakirja on lapsiani (ja TIETYSTI itseäni) varten odottamassa, ja Virtasen haluan vielä jossakin välissä lukea. Olet hehkuttanut sitä niin sydäntäsärkevästi, ja uskon että tässä pääsemme samaan lopputulokseen. :-)

    VastaaPoista
  4. Paula, kiitos! Tiedän mikä sama: se, joka on 'hothothot'. Se on kirja, joka muistetaan kauan.

    Linnakirjoja annoin tänä vuonna joululahjaksi joitakin...

    Virtasen kirja putosi ylleni niin monesta ansiokkaasta ja myös osin omakohtaisesta syystä, että...tuntoja oli miltei vaikea tuoda kaikkia esiin.

    Tämän listan tekeminen oli minulle helppoa, ihan kristallinkirkasta.

    VastaaPoista
  5. Sain Kätilön juuri eilen luettua ja harkitsin kyllä kovasti sitä omallekkin listalleni. Jotenkin en sitten vain niin äkkiä osannut päättää ja se jäi pois, oli kyllä ehkä virhe.

    VastaaPoista
  6. Erja, sinä voit sen varmaan sinne vielä lisätä;-)

    Minäkin huomasin Paulan unelmaisen haasteen pari tuntia ennen sen päättymistä, mutta Paula huoli minut vielä mukaan.

    Ja nyt alan odottamaan,mitä sinä kirjoitat Kätilöstä! Teen ensin vähän puuhommia, mutta sitten otan imuumimukillisen teetä ja istun odottamaan...

    VastaaPoista
  7. Minä en ole vielä lukenut Kätilöä. Aion kyllä lukea sen, mutta sitten kun aika tuntuu sopivalta. Listasin kuitenkin Kätilön erääksi omaksi ehdokkaakseni. Olen ihan varma, että se on niin hieno kirja - ja luin viime vuonna kuitenkin kymmeniä kotimaisia kaunokirjoja. :)

    VastaaPoista
  8. Katja,huomasin, että otit Kätilön mukaan aavistaen jotain suurta...;-) Olen siitä iloinen.

    Minulla otanta kotimaisten suhteen hyvin pieni, mutta laadukas;-)

    Vakavasti todeten, olen lukenut niin paljon myös kotimaista kirjallisuutta ennen blogia, että syksyn 2011 laatu jää ikuisesti muistiin.

    VastaaPoista
  9. Sain juuri pari päivää sitten luettua Kirjeitä kiven alle, kiitos vielä sen lähettämisestä aiemmin syksyllä. Kirja on upea, toimii joka tasolla, vie mukanaan. Ansaitsee ilman muuta paikkansa Blogi-Finlandia-kisassa. Vielä kun Kätilön pääsisin lukemaan... ehkä pian. Jos hellitän hieman kukkaronnyörejä ja käyn ostamassa sen itselleni, sillähän se ratkeaisi :)

    VastaaPoista
  10. Suketus, kävin sinulla jo aamulla katsomassa, ketä olet äänestänyt Finlandia -ehdokkaiksi...Etkö aio osallistua?

    Vaikka et ole postannut vielä Kirjeitä kiven alle, etkä lukenut Kätilöä, voit ne silti nimetä, jos siltä tuntuu.

    Ole hyvä vain: Ilo oli minun.

    Kätilöä minulla on vain yksi ja sekin on lähdössä lainaan ystävälleni, joten nyt sinun täytyy varmaan käydä se pikaisesti ostamassa.

    VastaaPoista
  11. En itse listannut ehdokkaita, mutta seuraan innolla kaikkien muiden nimeämisiä :) Huomenna voisin kipaista kaupungille ja hankkia oman kappaleen Kätilöä. Yhden jo ostin, mutta annoin sen joululahjaksi ystävälleni.

    VastaaPoista
  12. minulla on nämä kaikki lukematta! pitää ajatella, että mahtavia uusia kirjoja odottaa! mutta äkkiseltään katsellen kätilö ja virtanenkin taitaa olla lähellä palkintosijoja näissä kisoissa. mä olen lukenut tosi vähän näitä kotimaisia muutenkin.

    VastaaPoista
  13. Suketus, minä en olisi antanut, etkä sinä, jos tietäisit...;-) No, hyvä tahto ja joulu, olkoon menneeksi.

    ***

    Anni, minäkin luen hyvin vähän kotimaista nykyään, mutta minulla on siihen ainakin yksi syy se,että kotimaiset kirjailijat kirjoittavat tylsemmästä elämästä kuin omani on ollut. En katso Kotikatua enkä Salattuja... Kerroin kerran yhdelle toimitttajalle luottamuksella, mitä kaikkea olen kokenut ja ehtinyt ja hän suositteli minua kirjoittamaan kirjan;-) Kukaan ei tiedä, miten jännää voi olla, siksi en jaksa noita kotimaisia ihmissuhdejuttuja yms. Myönnän nyt, että Virtanen sivusi osin jos ei minun elämääni, niin sukuni tapahtumia ja Kätilö ohitti omat, hurjat kokemukseni, joten siksi tämä on nyt ollut suurta huumaa.

    Minun kotimaani on maailman kirjallisuus ja epäilenpä, että sinua kiinnostaa mitä julkaisen huomenna ja loppuviikosta!

    VastaaPoista
  14. Leena: Ytimekäs lista ja oivalliset perustelut! Minulla lipsahti lista eetteriin ennen kuin itse ehdin perään. Nyt lista on korjailtu sen mukaisesti, että viimeisetkin asiat on ajan tasalla, toivottavasti.
    Kätilön uskalsin laittaa mukaan käymiemme keskustelujen pohjalta - ajatella, en saanut kirjaa mukaan lomalle. Palaan kirjaan vielä myöhemmin!

    Ihanaisen lumista alkanutta vuotta, onnen tähtiä, kohti valoa ja kevättä!

    VastaaPoista
  15. Mä en valitettavasti saanut Kirjeitä kiven alle käsiini, mutta Kätilö on aivan järjettömän mielettömän hyvä!

    VastaaPoista
  16. Valkoinen kirahvi, ja miten minä kuvittelinkaan sinua lukemassa Kätilöä 'juuri siellä'. Voit luottaa minuun: Kätilö on timantti!

    Kiitos samoin sinulle kera miljoonien lumi- ja muiden tähtien!

    ***

    Helmi-Maaria, siis Kätilö on uutta naiskirjallisuutemme ääntä, joka kirjoittaa sanojen tulimerenä.

    VastaaPoista
  17. Tuosta ensimmäisestä eli Kirjeitä kiven alle olen samaa mieltä. Tänään sain luettua loppuun Kätilön ja se sai minut jotenkin hämmennyksiin. Kirjan teksti on monisyistä, paljon adjektiiveja, tuplaten kuvauksia. Juoni kiepahtaa välillä ja palattua pitää tarkistaa missä mennään. Elävää tekstiä ja koska ei perustu pelkkään fiktioon vaan on todellisuuspohjaa, on asiokas kirja. Vaatii enemmän sulattelua (tietystäkin syystä) ennenkuin asettuu mielensyrjään. Olisipa mielenkiintoista lukea Katja Ketun aikaisemmatkin kaksi kirjaa.

    VastaaPoista
  18. Anja, äitini meni hämmenyksiksiin Virtasen kirjasta, vaikka on itse kaksi kertaa Karjalasta lähtenyt ja sitten asettunut asumaan sinne, missä kirjailija nyt asuu...

    Kätilö meni minuun kuin häkä eli se kaasu, joka tekee mitä vain, vaikka ei ilmineeraa itseään. En ede huomannut lukevani outoa murretta. Virtasen kirjassa olivat kummatkin kotimurteeni. Sen myönnän, että jollekin, juuri mainitsemistasi 'tietyistä syistä', Kätilö voi olla liian suora/rohkea tms., mutta minä olen aika paatunut lukija.

    Kunpa ehtisikin lukea Ketun aikaisemmat...

    VastaaPoista
  19. Minäkin pyörittelin mielessäni tuota Linnakirjaa, mutta en ollut varma huolitaanko tähän lastenkirjoja; hienoa että nostit sen listallesi!

    Minäkin, kuten esim. Katja, listasin Kätilön sitä lukematta; puolentusinaa luotettavaa kollegaa ei voi olla väärässä ;).

    VastaaPoista
  20. Maria, en oikein päässyt selvyyteen, kelpuutetaanko lastenkirjat vai ei. Laitoin nyt mukaan, että jos.

    Puolentusinaa tulee lisää tulee hehkuttamaan kätilöä luettuaan sen!

    VastaaPoista
  21. Kirjeitä kiven alle on ihan huippu! Kätilöä en ole vielä lukenut mutta uskon sen olevan kaiken saamansa kehun arvoinen. Linnakirja myös ihana, meilläkin kovin luettu.

    VastaaPoista
  22. Ihana saada lukea eri kirjablogistien listoja, omasta valinnoistaan..

    En ole ehtinyt, kerinnyt lukea : Kätilöä, Kirjeitä kiven alle..luen kyllä!!

    Minne se aika on karannut??
    Pikkuko??

    olenko hidastunut??

    Runoja olen lukenut..=)

    Ja minua kiinnostaa hyvin paljon Bo Carpelanin "Syksyn lehdet varastoon"

    Ei kiirettä. Kirjat eivät karkaa.
    Halit sinulle leenuska ihana!

    VastaaPoista
  23. Anne, meillä on sama maku - monessa. Saat sen Kätilön lainaan, kun piipahdat kahville.

    Minulla ei ikinä kädet kylmät, mutta nyt on. Siitä asti...

    VastaaPoista
  24. Hanne, eikö vain!

    Pilkku ja muut sun intohimot, kuten maalaus tms. Minustakin aika karkaa jonnekin. Eihän se voi olla ikäkysymys...eihän;-)

    Well...välillä osataan ottaa rennommin, ei sen kummempaa.

    Minä aion ostaa tuon Bon kirjan Jyväskylän kirjamessuilta nyt keväällä. Olin sitä jo Hesan messuilla ostamassa, mutta silloin tapahtui yllättävä tapaaminen ja muu unhoittui.

    Just niin, ne odottavat meitä, kuten kaikki tulevan vuoden uudet seikkailutkin.

    VastaaPoista
  25. Leena, koko sukumme kiittää ja niiaa syvään. Olen itse juuri lukemassa Kirjeitä kiven alle, siis pikkupikserkkuni Marja-Leenan kirjaa. Kiitos siitä, että kauttasi sain tämän hauskan tiedon. Pidän tyylistä hurjasti ja ihmettelen koko ajan lukiessani, miten tuollainen kirjoittaja on malttanut olla kirjoittamatta niin kauan. Aion vielä keskustella siitä hänen kanssaan.

    Suloista loppuvuotta! Hienoja kokemuksia ja paljon paljon hyviä kirjoja osukoon kohdallesi!

    VastaaPoista
  26. Raili, ole hyvä. Mikä ilo sinulla saada pitää sukulaisuuttakin Marja-Leenan kanssa. Mutta hän on luvannut olla myös minun isosisko;-) Teillä tulee olemaan loistavia keskusteluja, sillä Marja-Leena on seuraihminen ja meillä ei tylsää hetkeä ollut.

    Kuule, tuohon kirjan viipymiseen voi olla syynä sekin, että jotkut asiat ovat vielä haavoilla. Nyt oli hänelle vasta oikea aika tähän ja katso, mikä tulos! Minulla on paljon samaa kokemusta aina paikkakuntia myöten Marja-Leenan kanssa. Ehkä Kirjeitä kiven alle olikin minulle paitsi uskomaton lukukokemus myös terapiakirja. Uskon, että Marja-Leena huomasi saman.

    Kiitos samoin sinulle ja myös etenkin koskien kirjoja!

    VastaaPoista