Vuosikausiin en ole valmistanut lihapullia, mutta kun luin äitini minulle tilaamaa Kotiliettä 4/2015 huomioni kiinnitti Katri Schröderin resepti marokkolaisista lihapullista. Koska asumme täällä saaren periferiassa, luonnollisesti huvitti ajatus ras el hanout -mausteseoksesta, fariinisokeriakaan ei talossa ole kuin vapun aikaan ja chilille olen järkyttävän allerginen. Usein näissä ohjeissa on kuin piiloon kirjoitettuna oletus asumisesta Stockmannin vieressä, mutta minä en enää yhtään hermostu, sillä luovin kaikki reseptit itsetietoisesti niillä tarpeilla mitä käsillä on. Olen vuosikausia ihastellut nimenomaan Katri Schröderin ja myös Taina Salovaaran reseptejä, sillä niistä syntyy herkkua vaikka vähän muuntelisikin. Tainalle olen ikikiitollinen zarzuelan ohjeesta, sillä siitä tuli elämäni ruokaviettelys!
Laitan tämän reseptin nyt sekä alkuperäisenä että saarelaisena muunnoksena. Oikealla muutokseni, joissa ei tarkkoja mittoja kaikelle, sillä teen näppituntumalla.
4 annosta
valmistuaika 30 minuuttia
400 g karitsan jauhelihaa n. 500 g naudan jauhelihaa
1 iso punasipuli
2 valkosipulinkynttä
1 rkl oliviiöljyä
2 tl ras el hanat -mausteseosta Provencalea eli Herbs de Provence
0,5 dl korppujauhoja
1 dl kuohukermaa
1 kananmuna
1 tl suolaa
ripaus rouhittua mustapippuria
1 dl hienonnettuja yrttejä,
esim. korianteria ja minttua hienonnettua persiljaa
Tomaattikastike:
1sipuli
1 rkl oliiviöljyä
1 valkosipulinkynsi 3 valkosipulinkynttä kokkiveitsellä paloiteltuna, ei murskana
1/2 punainen chili
1 dl punaviiniä
1 prk (400 g) tomaattimurskaa
0,5 dl tomaattisosetta 1 dl tomaattisosetta
1 rkl fariinisokeria
ripaus suolaa ja rouhittua
mustapippuria
1. Nosta jauheliha puoli tuntia ennen kypsentämistä huoneenlämpöön. Kuori ja hienonna punasipuli ja valkosipulinkynnet. Kuullota sipulit öljytilkassa pannulla pehmeiksi. Sekoita joukkoon mausteseos.
2. Mittaa korppujauhot kulhoon ja kaada päälle kerma. Anna turvota muutama minuutti. Lisää hieman jäähtynyt sipuliseos, kananmuna, jauheliha sekä mausteet ja yrtit. Sekoita tasaiseksi taikinaksi. Anna taikinan tekeytyä hetken aikaa.
3. Pyörittele mureketaikinasta pieniä lihapullia ja kypsennä 225-asteisessa uunissa noin 10 minuuttia.
4. Valmista kastike. Kuumenna kattilassa tilkka öljyä ja lisää joukkoon hienonnettu sipuli ja murskattu valkosipulinkynsi. (Meillä ei marinadeihin eikä kastikkeisiin murskata, vaan leikataan terävällä veitsellä pieniä paloja, jotka maistuvat niin taivaallisilta sekä valkosipuliyrttisilakoissa kuin vaikka juuri tässä.) Anna kuullottua muutama minuutti. Halkaise puolikas chili ja poista siemenet. Hienonna chili ja lisää pannulle sipuleiden joukkoon. Lisää mukaan punaviini, tomaattimurska ja -sose sekä mausteet. Anna kastikkeen kiehua noin 10 minuuttia.
5. Nosta lihapullat kastikkeeseen.
Tästä tuli herkullista! Kuvaa otettaessa puolet lihapullista oli vielä uunissa, joten söimme tästä kolme kertaa kera spaghetin! Lähdössä jauhelihaa oli 750 grammaa, mutta pakastin osan Lunalle ja arvioin, että käytin meille runsas 500 grammaa.
Guten Appetit!
*****
Ruokareseptit Leena Lumissa
Lukijoiden ehdoton suosikki on katkarapusalaatti, joka on yltänyt jo kymmenen luetuimman joukkoon kuuden vuoden ajalta Lumissa. Siinäpä oiva terassiruoka kohta alkavalle suvikaudelle!
maanantai 30. maaliskuuta 2015
sunnuntai 29. maaliskuuta 2015
Ian McEwan: Lapsen oikeus
Kädessä oli jo toinen lasillinen vedellä jatkettua
skottilaista. Olo oli hutera, takana pahanlainen kohtaus aviomiehen kanssa.
Fiona ei yleensä juonut, mutta nyt kraanavedellä laimennettu Talisker tuntui balsamilta, ja hän harkitsi nousisiko hakemaan sivupöydältä vielä kolmannenkin
lasillisen. Vähemmän viskiä, enemmän vettä, sillä huomenna olisi istuntopäivä
ja hän oli päivystävä tuomari, mikä tarkoitii, että piti olla valmiina mihin
tahansa äkilliseen työtehtävään, oli olo miten hutera tahansa. Mies oli tehnyt
järkyttävän paljastuksen ja sälyttänyt häen harteilleen mahdottoman taakan.
Ensimmäisen kerran moneen vuoteen hän oli peräti huutanut, ja huudon etäinen
kaiku viipyi hänen korvissaan vieläkin.
Ja sitten pian sen jälkeen, raivosta kihisten, hän oli
sanonut vähintään kaksi kertaa kovaan ääneen: ”Kuinka sinä kehtaat! Se ei olut
mikään kysymys, mutta mies vastasi aivan tyynesti. ”Minä tarvitsen sitä. Olen
viisikymmentäyhdeksänvuotias. Tämä on minun viimeinen tilaisuuteni. En ole
tähän päivään mennessä saanut vakuuttavia todisteita kuolemanjälkeisestä
elämästä.”
”Milloin me rakastelimme viimeksi, Fiona?”
Suosikkikirjailijani Ian McEwanin viimeisin teos Lapsen
oikeus (The Children Act, Otava 2015, suomennos Juhani Lindholm) on paluuta
niille juurille, joissa ihastuin Ianin teoksiin. Mukana ovat kaikki inhan
elämän elementit älyllä ja ironialla maustettuina. Ei mitään haastavaa
kvanttifysiikkaa, vaan liikumme jossain Rannalla, Vieraan turvan ja Ikuisen rakkauden nummilla, joilla olen niin kotonani, että luin kirjaa kiihkeästi kuin
rakkauskirjettä: Antaahan tämä mitä lupaa, antaahan tämä kaiken, antaahan, vaikka mies,
Jack vänkyttää, että hän ja Fiona ovat rakastelleet viimeksi seitsemän viikkoa
ja yksi päivä sitten. Kaiken antoi, sillä Ian on kirjailijana tyyppiä, jolle antaudun voimattomana.
Lapsen oikeus kertoo perheoikeuden tuomari Fiona Mayen
rankimmasta tapauksesta, jossa hän siirtyy kaikkivoipaisen oikeuden
jumalattaren roolista oudon sattuman kautta ja tahtomattaan kuoleman kätyriksi,
samaan aikaan, kun aviomies Jack uhkaa jättää hänet nuoremman naisen takia
ellei Fiona palaa takaisin aistillisuuteen ja aviovuoteeseen. Fionaa ei nyt vähempää
voisi kiinnostaa, sillä takana on hänen suurta huomiota herättänyt
siamilaiskaksosia koskeva juttunsa, jossa hänen piti päättää, kumpi saa elää,
kumman täytyy kuolla etteivät molemmat menehdy. Menossa on haredijuutalaisia
koskeva juttu, jossa tyttärien, Noran ja Rachelin, eronneet vanhemmat
taistelevat oikeudestaan vaikuttaa tyttöjen tulevaisuuteen. Siinä missä isä
huoltajana sitoisi tytöt perinteisiin ja kotiin, äiti huoltajana antaisi näille
mahdollisuuden koulutukseen ja vapauteen valita omat puolisonsa. Fionalla on vastassaan
vanhoillisia uskovia puoltava joukkio sekä alullaan elämänsä kovin juttu Jehovan todistajia vastaan, mutta
onneksi hän ei vielä tiedä, mihin se johtaa. Ja juuri nyt aviomies, hänen elämänsä
rakkaus, uhkaa jättää hänet naisen takia, jonka nimi muistuttaa melanoomaa!
Juuri nyt kun hän tarvitsisi tukea, unta ja rauhaa, nyt mies on keksinyt,
että vain lihallisen avioliiton jatkuminen antaa heille mahdollisuuden yhteiseen loppuelämään.
Miten hienosti McEwan kuvaakaan Fionan vahvaa, älykästä,
mutta myös herkkää persoonaa. Jack on ehdottomasti Fionan
vertainen, mutta ikäkriisissään aviomies kadottaa tilannetajunsa: On aika
rakastella ja on aika tehdä rankkaa työtä. Fionalla on nyt kädessään kovimmat
kortit ikinä, joten edes Jackin poismuuttouhkaus ei häntä hetkauta, tai
ainakaan hän ei anna sen näkyä, sillä hänestä ei ole anelemaan. He ovat olleet
yli kolmekymmnentä vuotta loistava pari ja jos sen on pakko loppua näin
banaalisti, niin olkoon sitten niin! Mutta tämä on vain pintaa, sillä Fiona on päättänyt
kieltäytyä säälittävän, jätetyn naisen roolistaan, joten hän ei kerro edes
Jackille, miten poisleikatun Matteuksen murheellisuus vaivaa häntä, tekee hänet
ihan turraksi kaikelle, myös seksille. Fiona suoristaa ryhtinsä, uppoutuu työhönsä
ja miettii että:
Parasta olisi ollut, kun ei olisi ollut ruumista ollenkaan,
vaan olisi voinut leijua vapaana kaikista fyysisistä rajoituksista.
Uppoutuessaan Jehovan todistajien juttuun, jossa kolme
kuukautta alle täysi-ikäisyyden oleva, vaikeaa leukemiaa sairastava Adam Henry
ja hänen vanhempansa kieltävät verensiirron lahkonsa sääntöihin vedoten, Fiona
panee peliin kaikkensa, ei vain tietämystään ja kokemustaan, vaan itsensä
tavalla, jota ei ole ennen tehnyt. Lääkäri antaa lausunnon, että Adam kuolee
tuskalla, jota ei osaa edes kuvitella tai jää sokeaksi ellei verensiirtoa tehdä
vuorokaudessa. Istunnon lopulla Fiona ilmoittaa lähtevänsä tapaamaan Adamia
henkilökohtaisesti ja jatkavansa illalla. Tässä kohden aavistin jo koko kirjan
lopun. Se ei ollenkaan vienyt minulta lukunautintoa, vaan tällä kertaa lisäsi
sitä, koska saatoin nyt katsella kirjaa elokuvana. Sairaalakohtauksessa on
jotain niin erityistä, että sen aistii kaikellaan aina sitä lievästi makeaa
hajua myöten, joka ei tule kukista eikä puhdistusaineista.
Minulle brittiläinen kirjallisuus on voimavara, jotain mitä
hengitän. Erityisen mieluusti siitä nautin McEwanin seurassa. Se että Lapsen oikeus on
niin hieno teos, johtuu sen käsittelemistä, elämää suuremmista aiheista, mutta
myös brittiläisestä oikeussalitoiminnasta, johon olen aika heikkona. Vahva, paljon kuvaava jakso on Fionan matka jakamaan oikeutta Koillis-Englantiin. Se kaikki
siinä on niin peribrittiläistä ja samalla sekä yläluokkaista kuin myös Fionan
silmin ja mielin alaluokasta kertovaa. Koillisessa käsittelyn tulee tapauksia,
joita jotkut eivät voi unissaankaan kuvitella. Koillisessa Fiona myös kohtaa
villin teinimenneisyytensä, sillä serkkuvierailut Newcastleen olivat hänen
elämänsä heittäytymisen aikaa. Koillisessa myös tapahtuu se, mikä alkoi melodiasta ja
runosta, eräästä laulusta...
”Koskettava romaani ääneen lausumattomasta rakkaudesta,
pitkän avioliiton ongelmista ja paljon kokeneesta naisesta, jonka mitta tulee
täyteen. Koukuttavaa luettavaa.” – Observer –
Yllä olevaan on helppo yhtyä. McEwan kirjoittaa vahvaan
tyyliinsä ja näyttää, miten erityisen intuitiivinen hän on kuvaamaan aikuisen
naisen kipupisteitä tunteella ja oikeudenmukaisuudella, jonka Fionalle,
perheoikeuden tuomarille, auliisti suomme.
Lokakuun loppu. Kellojen siirto paalutti viimeisen vaiheen
uupunesta vuodesta alkaneeksi, ja pimeys lankesi. Fiona ja Berner olivat
saaneet kuulla asianajajalta, joka oli järjestämässä lakimieskillan joulujuhlaa
Gray’s Innin suureen juhlasaliin, että heidät oli valittu joulukonsertin
aloitusnumeroksi.
Hän näki silmäkulmastaan, kuinka Mark nosti lukulasit
silmilleen. Sitten kaunis tenoriääni aloitti suloisesti, uskollisena säveltäjän
dolce-merkinnälle:
Quand viendra
la saison nouvelle,
Quand auront disparu les froids...
*****
Kirjailija ja lakimies Jarkko Tontin huikea arvostelu Ian McEwanin kirjasta Helsingin Sanomissa jutussa Kuka päättää lapsen edun?
*****
Tästä kirjasta ovat kirjoittaneet myös Tuulia/Lukutuulia, Maisku/Täysien sivujen nautinto, Kirjallisia kosketuksia, Kuutar Omppu ja Elina/Luettua elämää
*****
Kirjailija ja lakimies Jarkko Tontin huikea arvostelu Ian McEwanin kirjasta Helsingin Sanomissa jutussa Kuka päättää lapsen edun?
*****
Tästä kirjasta ovat kirjoittaneet myös Tuulia/Lukutuulia, Maisku/Täysien sivujen nautinto, Kirjallisia kosketuksia, Kuutar Omppu ja Elina/Luettua elämää
*****
*****
perjantai 27. maaliskuuta 2015
Johanna Lehtinen&Tanja Hakala: Laiturilla - Kesäkoteja rannikolla ja saaristossa
Täällä Päijänteen saaressa asuessa osaa nauttia siitä, että
iso vesi näkyy olohuoneeseen ja yläterassilla voi katsella auringonlaskua
Suomen syvimpään järveen. Voi kuulla myös lokkien huudot ja uida pitkin
kuunsiltaa, mutta aina puuttuu se yksi asia ja se on meri. Siinä missä haistan
lumisateen jo tunteja ennen, osaan kaivata sitä, mitä en voi aistia täällä:
meren tuoksun. Kun on lapsuuden mökkikesinä Luvialla asuessa saanut suolan
vereensä, tiirojen huudot uniinsa ja keväisin nostanut raskaita verkkoja täynnä
aurinkomerituuliahvenia, ei voi ikinä lakata kaipaamasta merta.
Luin eilen iltapäivän teehetkellä Johanna Lehtisen&Tanja
Hakalan huvilakirjaa Laiturilla – Kesäkoteja rannikolla ja saaristossa (Docendo
2015) ja tietysti putosin muistoihin lapsuuden perheen mökistä Kuivalahdella
kuin monista, monista ystävien luvialaishuviloista, joissa olimme viettäneet pitkiä
kuumia kesäpäiviä, päiviä, jolloin aika oli seisahtunut ja mieli tyhjeni
höyhenenkeveäksi, laiskojen merilaineiden liplatteluksi. Laiturilla on upea
kurkistus erilaisiin kesäkoteihin rannikolla ja saaristossa ja kuinkas
sattuikaan, suuri osa kirjan huviloista on Luvialta! Kirjan kuvat ovat Johanna Lehtisen ja teksti Tanja Hakalan. Mukana ovat myös sisustussuunnittelija Milla
Alftan ja Riia Rauhala, jotka tarjoavat ideoitaan mökkien sisustamiseen. Mukana
on myös arkkitehdin näkemyksiä ja erinomaiset tietoiskut jokaisen mökin
esittelyn jälkeen. Olen niin kotonani tämän kirjan kanssa, vaikka selvästi
mökit ovat jo huviloita, on paljon valkoista ja seinät upeaa näköalaa tarjoavia jätti-ikkunoita ja neliöitä paljon, mutta mikään ei poista meren tuoksua, ei lasten
jaloissa sisään kantautuvaa santaa, ei grillissä kypsyvän kalan tuoksua, ei
sitä uniikkia yksinkertaisuutta, joka on ehdoton osa saaristolaiselämää. Mukana
on myös kunnon kalastajatorppa Pirskerin saaresta vuodelta 1786 sekä noin
150-neliöinen kalastajatila 1800-luvun alusta, joten mennyt maailmakin on
mukana. Kirjassa on 11 hyvin erityylistä mökkiä, sillä kalastajatilojen
vintagetunnelmista siirrymme Kalifornialaisen väritykityksen kautta
karunkauniisiin kalliomaisemiin. Koska tämän jutun tarkoitus on olla vain
alkupalat, emme piipahda kuin muutaman mökin niissä yksityiskohdissa, jotka
minua neljännesvuosisadan Luvialla eläneenä ja mökkielämää viettäneenä kiinnostavat.
Ensimmäinen pöytä, joka minua kutsuu on raumalaiselta
huvilalta. Johannan ja Juhan pöytään istun tutunoloisesti. Tämä
muistuttaa minua eräästä tutusta mökistä Luvialla, jossa saimme viettää parina
kesänä muutamia viikkoja kiitos vanhojen ystävien, vuokramökkielämää, kun vain
oli päästävä täältä järven rannalta meren ääreen. Raumalaismökki on
1930-luvulta ja se on entinen vanhemman rouvan koti. Mökissä yhdistyvät sekä
romanttisuus että selkeys. Luonnonmateriaalit, puuvilla ja jälleen niin
muodikas pellava täydentävät mökkitunnelmaa. Johanna on käyttänyt sisustuksessa
osin oman yrityksensä Sisustustalo Kodin Onnen tuotteita.
Mielestäni musta huvila, luvialaisten Hannelen ja Arin
paratiisi on ihan julkkismökki, sillä olen tästä lukenut jostain
sisustuslehdistä. Kaikki sai alkunsa parista viikosta vuokramökillä, jonka
jälkeen alkoi itää ajatus pysyvämmästä asumisesta meren rannalla. Luvialta ei
kuitenkaan niin vain mökkitontteja löydykään, joten pariskunnalla kävi tuuri,
kun heidän tuttavallaan oli myynnissä tontti vanhoine rakennuksineen. Moderni
huvilatyyppi löytyi Sunhouselta ja mukaan suunnitteluprojektiin lähti
arkkitehti Kalle Oikari. Musta huvila on sisältä hyvin vaalea, puupinnat ja
tekstiilit luovat pehmeyttä sisustukseen ja suuret ikkunat tuovat luonnon
sisälle. Upea kesäkeittiö on kuin piste iin päälle ja tietoiskusta löydämme
Rakenna kesäkeittiö kaikin mukavuuksin Hirvikoskien tapaan!
Kuvassa mustan huvilan valtiatar Hannele suurella
terassilla. Takana näkyy upea ja hyvin varusteltu kesäkeittiö, jonka
rakennusohjeet siis Laiturilla-kirjassa.
Sumu on hiljalleen hälvenemässä. Sen viimeiset rippeet
pyörähtävät saaren ympärillä ennen katoamistaan. Johanna kaataa lämmintä kahvia
mukiin, ottaa paremman asennon ja sulkee silmänsä. Laiturilla on hiljaista.
Oikeastaan tuntuu kuin koko meri olisi hetkeksi pysähtynyt tätä lauantaiaamun
aamiaista varten. Jari ja Tilda ovat siirtyneet jo omiin puuhiinsa. Johanna
viipyilee mielellään aamupalalla mahdollisimman kauan.
”Tämä on minulle parasta terapiaa. Kiireinen ja
intensiivinen työni yrittäjänä vaatii vastapainoksi yksinkertaista
rentoutumista. Mikään muu kuin meri ja luonto eivät rauhoita minua näin.”
Johannan kauniilta mökiltä valitsin kuvan, jolle heti syntyi
mielessäni nimi ’Onni’. Tässä just on sitä jotain luvialaista saarelaisuutta,
jossa kohtaavat rauhallinen suojaisuus, tietty rannikkolainen yksinkertaisuus
sekä tietysti meri kaikkineen. Sisustus on kaunista, mutta just saaristomökkiin
sopivan rouheaa: Seinät esimerkiksi ovat raakalautaa, joka on Johannan
harkittua, mutta toisaalta huoletonta tyyliä. Perhe on ulkoilmaihmisiä, sillä
ateriat nautitaan pääsääntöisesti ulkona. Pakko vinkata, että on olemassa omarotunsa, jotka syövät ulkona keväästä syksyyn. Porilaisen perheen idylli on
täydellinen, sillä mökissä ei ole sähköä eikä juoksevaa vettä. Pauhaava
televisio tuntuisikin täällä ihan häväistykseltä. Kerroin Johannalle
aivotutkimuksesta, jonka mukaan vain meren aavan katselu uudistaa aivosoluja ja
rauhoittaa mielen. Johannan mökkiesittelyn jälkeen on upea tietoisku
Rakentaminen saareen!
Tästä mieluusti heräisin joka aamu, tähän mieluusti
nukahtaisin hyvään unen meri aina silmissäni aamulla ensimmäisenä, illalla
viimeisenä. Ihana tapetti!
Porilaisen Tiinan ja hänen avomiehensä Pekan luvialainen
mökki on unelma, jolle ei laitettu hintalappua. Näin Tiina:
Koin, että arvot, joita tavoittelin, ovat pitkäaikainen
sijoitus ja panostus henkiseen hyvinvointiin ja pääomaan, joka koskettaa koko
perhettäni vielä pitkälle senkin jälkeen, kun minusta on aika jättänyt.
Tiinan mökki on valmistunut 2012 ja on 100-neliöinen.
Ihastuin sataa mökin tunnelmalliseen olotilaan: Harmoniaa
potenssiin ziljoona.
Tiinan mökkiesittelyn Muutto mielenmaisemiin tietoisku on
tärkeä: Siinähän on omat haasteensa, jos haluaa muutta pysyvästi mökille
asumaan, kuten tekivät Tiina ja Pekka vaihtaessaan kaupunkiasumisen mökkielämään.
Ja moni samaa halajaa.
Tiinan terassi on niin houkuttava, että paljastan tämän
olevan omakin unelmani joko ylä- tai alaterasille toteutettuna. Mitä tässä
ihminen muuta kaipaa etenkin kun liki on vesi. Huomatkaa päädyn oleskeluryhmä,
jossa on mukava viihtyä kaikkina neljänä vuodenaikana ystävien kanssa
seurustellen ja tunnelmoiden.
Tiina kiteyttää hienosti: ”Meri on lohduttajani ja
eheyttäjäni. Sen mahdollisuudet kiehtovat minua.”
Laiturilla voisi päättyä Tiinan sanoihin, mutta jatketaan
vielä hiukan. Paras mökkkituliainen ikinä on Laiturilla! Kirja on todella
upeasti asemoitu: Kuvien tempo on just oikea eli suhde kuvien, kollaasien
ja yksittäisten pienkuvien tarjonnassa on lukijaystävällinen. Teksti liudentuu
kuviin niin, että kumpikaan ei vie toiseltaan, vaan täydentää. Jokaisesta
mökistä tarjotut pohjapiirustukset sopivat hämmästyttävän häiritsemättömästi
kokonaisuuteen ja lopun tärkeät tietoiskut monista aiheista ovat todella
kiinnostavat. Ne nostavat kirjan hyötysuhdetta, joten Laiturilla on kirja
järjellä ja tunteella. Järkeä on vaikka punamultamaalin teko-ohje. Tunnetta ei
tässä voida välttää, sillä mereen liittyy aina suuria tunteita. Ja minulla
vielä moninverroin, kun nyt elän sen korvikkeena tätä Alvar Aallon huvilasaarta
järvi-ihmisenä. Onneksi on tyttäremme Meri!
Tämä viimeinen kuva vuonna 2012 Luvialle valmistuneelta
137-neliön huvilalta, on nostalgisin. Antin ja Ainon upeaakin upeamman uuden
mökin vanha rantasauna haluttiin säilyttää, sillä enää ei olisi saanut rakentaa
näin likelle rantaviivaa. Hyvä niin, sillä kaunista on kontrasti kun uusi ja
vanha kohtaavat. Sain paljon muistoja tästä kuvasta, siitä mitä se edustaa:
vanhaa, aitoa luvialaista saaristolaisuutta. Mitenkään en voi olla miettimättä,
millainen kirja syntyisi vaikka nimellä Vanhojen mökkien kuiskeet. Siinä voisi
olla vain vanhoja mökkejä ja niiden nykyisyyttä ja menneisyyttä. Eräästäkin
saarimökin vieraskirjasta löytyisi kiinnostavia kertomuksia huvilaelämästä 1800
–luvulta alkaen. Keitä kaikkia saapuikaan veneillään huvilavierailuille, mitä
ruokia tarjottiin, mitä sanoja kuultiin...Yhtä kaikki: Sama rakas, ikuinen meri
syleilee niin uusia kuin vanhoja meriasumuksia, samat aurinkomerituuliahvenet
nousevat merestä ja ken merelle on sydämensä menettänyt on sen lumoissa
sateenkaaren tuolle puolen.
Sinisessä huvilassa nainen kirjoittaa: Sukeltaa alasti meren suolaiseen syliin...uida ohitse hopeaisten tyrnipensaiden...
keskiviikko 25. maaliskuuta 2015
Pirjo Rissanen: Terveisiä Armille
En ole missään nimessä tyypillinen ikäiseni nainen, jos
sellaisia nyt yleensä onkaan. En rakasta sisustamista, kukkien hoitoa,
käsitöitä saati muuta kotoista puuhastelua. Mutta jouluihminen olen henkeen ja
vereen. Onnistun jouluisin yllättämään itsenikin innostumalla loputtomasta
suunnittelusta ja jouluruokien laittamisesta – tai ainakin niiden
yrittämisestä, vaikka muuten olenkin maailman huonoin ruoanlaittaja. Joulu on
minulle jotain elämää suurempaa. Jos olisin uskovainen, sanoisin että joulussa
on pyhyyttä. Se muuttaa jopa minunlaiseni kyynisen ihmisen pehmeäksi ja
rakastavaksi perheenemännäksi, ainakin pyhien ajaksi.
Joulu! Pakkasesta sulamaan tuodun kuusen tuoksu, kynttilän
hehku, mielen hiljainen tyytyväisyys aaton vaihtuessa tähtikirkkaaksi yöksi, Jussi
Björlingin laulama Oi jouluyö...
Pirjo Rissasen uusin teos Terveisiä Armille (Gummerus
2015) jatkaa sitä Suomen Carol Shieldsin linjaa, johon olen tykästynyt jo
häneltä aikaisemmin lukemissani kolmessa muussa romaanissa. Rissanen kirjoittaa
paljon naisista, on äitejä, tyttäriä ja isoäitejä, on myös poikia ja aviomiehiä
ja muita sukulaisia, mutta Rissasen naiskuvaus on vahva ja sen peilikuva usein armoton:
Kuin julma huhtikuu, jonka valossa näkyvät niin likaiset ikkunat kuin rypytkin,
mutta myös sielun ilkeydet, mielen mustat.
Armi Vartiainen on lastenkirjailija, joka sekä pitää
työstään että ei. Hän jäi aikanaan kotiin hoitamaan perheen ensimmäistä lasta
Valtteria, joka oli hyvin vilkas lapsi, ja siihen sitten jäivät gradut sun
muut, kun syntyi toinekin lapsi, Lari, äidin kiltti kullanmurunen. Kotiäitiyden
ajatus ei kuitenkaan istunut Armille, joka ei yhtään välittänyt
huushollihommista ja inhosi niin suuresti ruoanlaittoa, että perhe olisi ilman
aviomies Teijon panosta elänyt pelkillä eineksillä. Armi alkoi kehitellä
Karviais-kirjoja joita syntyi oikein sarja. Tekstiä tuntui riittävän, mutta
kaikki ei ollut niin mieluisaa, sillä Armi vihasi kouluvierailuja eikä kokenut
mitenkään erityisesti edes pitävänsä lapsista. Hän piti omasta rauhasta,
Larista, perheen vanhasta Sulo-koirasta ja ennen kaikkea joulusta, joka piti
aina vietettämän hänen luonaan, vaikka maailmanloppu olisi tullut. Tietenkin
hän piti miehestään Teijosta, mutta omalla viileällä tavallaan suurempia
tunteita osoittamatta. Suhde esikoiseen, maailmaa kiertelevään Valtteriin, on ongelmallinen, miltei olematon. Armi katsoo asioita omalta kannaltaan osaten ne itselleen
niin hyvin perustella, että mikään siinä ei voi olla väärin. Elämä on kuitenkin omaa mieltään ja niinpä varsin
täydellinen Armi kohtaa jo kirjan alussa menetyksen, jota ei olisi voinut
kuvitellakaan, sillä vastahan Teijo jäi eläkkeelle...Alkaa aivan uusi asia,
vaikea asia, sillä Armi ei ole koskaan asunut yksin ja nyt kaikki yksinolo on
moninverroin tukalampaa, sillä mielessä pyörivät kipakat, rumat sanat, jotka
hän Teijolle heitti, kun tämä teki lähtöä Kirkkonummelle kokeilemaan kaverinsa
venettä...lähtöä, jolta ei enää palannut.
Terveisiä Armille on takuuvarmaa Rissasta, jossa lukijan ei
tarvitse myötähävetä huonoja dialogeja, ei kankeita virkkeitä, ei kärsiä
puhekielestä. Äidinkielenopettaja näkyy Rissasen kirjailijuudessa. Tarinoissa
tulee esiin usein naishahmoja, kuten nyt uusimman kirjan Armi, jotka haluavat
kulissien olevan kunnossa miltei hinnalla millä hyvänsä. Rissasen naiset ovat
myös varsin egoistisia ja/tai tunnekylmiä. Kylmä virta ulottuu usein heistä
aina lapsiin ja sillä on omat seurauksensa, joista kaikki eivät niin helppoja.
Kirjan Armi esimerkiksi ei anna poikiensa, kummankaan, kutsua itseään äidiksi,
hän haluaa olla kaikille vain ja ennen kaikkea juuri Armi. Hän tavallaan
riistää lapsiltaan äidin, mutta tajuaa sen liian myöhään.
Rissasen kirjojen suosio pohjautunee samaistumiseen, sillä kaikki häneltä lukemani kirjat ovat sisältäneet pieniä peilejä niin pahassa kuin hyvässä. On kuin seisoisi kuvastimen edessä ja näkisi itsensä läpivalaistuna. Nämä kirjat tekevät myös hyvää, sillä
näistä oppii sen, millaiseksi ei kannata antaa itsensä tulla!!! Toisaalta
Rissanen kuitenkin antaa myös armoa ja tarinoilla on usein lohdullinen loppu, ei
ihan happy end, mutta melkein. Henkilöhahmotkin oppivat matkan varrella,
tarinan edetessä ja heistäkin löytyy uutta potentiaalia, kuten vaikka Armista,
joka monen rankan jälkeen lopulta löytää oman polkunsa, jota hänen on alettava
kulkea.
Terveisiä Armille kirjassa on kaikuja Rissasen Sun ystäväsi armaasi teoksesta, sillä Armin pimein muisto liittyy takertuvaan menneisyyden
ystävään Marjaliisaan ja siihen kauheaan mitä siitä aikanaan seurasi. Sun
ystäväsi armaasi kirjassa Eevan takiainen oli Silva, mutta ratkaisut ovat aivan
erit.
Armissa on tarkkailijaa, kuten Shieldisin kirjojen henkilöhahmoissa. Hän kyttää, valvoo, puuttuu loputtomasti ja usein ihan hyvässä tarkoituksessa. Muut vain näkevät asian hieman toisin. Armin kiirastuli on suosikkipojan Larin avioliitto Leean kanssa ja etenkin Leean vanhemmat, jotka ovat äkkirikastuneet kauppiaina. Armin mielestä tyyli ja sivistys päihittävät aina rahan. Äänekkään Annikin, Larin anopin, ja Annikin miehen Heimon, vulgääri käytös sekä pöyristyttävät että hämmentävät häntä:
Armissa on tarkkailijaa, kuten Shieldisin kirjojen henkilöhahmoissa. Hän kyttää, valvoo, puuttuu loputtomasti ja usein ihan hyvässä tarkoituksessa. Muut vain näkevät asian hieman toisin. Armin kiirastuli on suosikkipojan Larin avioliitto Leean kanssa ja etenkin Leean vanhemmat, jotka ovat äkkirikastuneet kauppiaina. Armin mielestä tyyli ja sivistys päihittävät aina rahan. Äänekkään Annikin, Larin anopin, ja Annikin miehen Heimon, vulgääri käytös sekä pöyristyttävät että hämmentävät häntä:
Tuossa naisessa kaikki näytti ensisilmäyksellä olevan
täydellistä, avokkaitten kärjestä hopeanvaaleisiin tyylikkäästi leikattuihin ja
kammattuihin hiuksiin asti. Korvalehtiä somistivat pienet timanttikorut. Mutta
kun tarkemmmin katsoi, havaitsi että meikkiä oli liikaa, huulipuna ehkä liian
kirkasta ja silmien rajauksissa käsi oli aavistuksen verran vapissut. Meikkivoide
teki ihosta sileän ja vahamaisen. Mutta pienistä puutteista huolimatta Annikki
näytti nuorelta, nuoremmalta kuin minä, vaikka hän oli muistaakseni neljä
vuotta sitten täyttänyt seitsemänkymmentä.
Neljännen Rissasen nyt luettuani mieleeni on tullut eräs
toinenkin kirjailija kuin Carol Shields: Eva Illoinen! Illoisella on
kirjoissaan naishahmoja, jotka usein ovat keski-ikäisiä ja kipuilevat monin
tavoin. Illoisen kirjoissakin teksti on laadukasta ja tarinat monelle samaistuttavia. Ehkä juuri siksi, että ne tapahtuvat ihan
tavallisille naisille, kuten Rissasen kirjoissa. Vertaan nyt neljännen Rissasen
kirjan luettuani häntä mielellään häneen itseensä ja edelleen Kamomillasola on
oma suosikkini. Armi on tasavertainen Äitienpäivän kanssa, mutta olisi sen
päihittänyt, mikäli Rissanen olisi hieman joko tiivistänyt loppua tai ei olisi antanut
vahvan Armin kuvan muuttua vesivärityöksi, johon on ripahtanut liikaa
laveerausta: Minusta Armin ei olisi kuulunut muuttua niin säihkyvän
lapsirakkaaksi yhdestä vieraasta lapsesta kuin mitä lopussa tapahtui. Sen
sijaan kuvaukset Larin lasten kanssa olosta ovat hyvin todenmakuiset. Vain
loppupuolen ’Otto-jaksoihin’ hieman enemmän särmää ja... Loput saavat kuitenkin olla onnellisia ja niinpä Armikin lopulta
nukahtaa seestyneenä Lemmikkikujan talossa kuussa, jossa kesä kääntyy syksyyn
tajuten jotain elämää suurempaa. Ja kohtahan on taas uusi joulu ja Oi
jouluyö...
sunnuntai 22. maaliskuuta 2015
Viihde- ja lukuromaanin hiekkaan piirretty viiva - ikiaihe, eikä suotta&Haaste!
Voitte arvata, että en ole Lunalta ehtinyt lukea riviäkään tai en vain malttanut, joten menee parisen päivää ennen kuin tulee kirjaa. Onneksi Kaisa Reetta kommentoi tänään minua ja varmaan montaa muutakin kirjaihmistä kiinnostavasta aiheesta vanhaan juttuuni eli Viihde- ja lukuromaanin hiekkaan piirretty viiva. Innostuin nyt tästä ikiaiheesta niin, että vetelen tänne vähän tekstiä vuoden 2011 ajatuksistani ja kuinka ollakaan, olen edelleen samaa mieltä. Olisikin kiinnostavaa kuulla, mitä mieltä aiheesta muut ovat. Kirjabloggaajat, jos teillä on aikaa, tarttukaa aiheeseen: Käyn lukemassa jokaikisen jutun tästä aiheesta ja linkitän ne myös juttuuni. Muistakaa vain vinkata minulle, että juttu tehty, sillä uppoudun kohta pariin kirjaan, jotka liikkunevat juuri tällä mystisellä viivalla. Keskusteluun tietysti saavat osallistua kaikki!!!
Viihde- ja lukuromaanin raja on hiekkaan piirretty viiva, jonka jo seuraava aalto pyyhkii pois. Vastasin itsekin tänään yhdessä kommentoinnissa reippaasti oikaisten kun puhuttiin Bolšoin perhosesta. Syy: Vetää raja siihen, kumpaan ryhmään vaikkapa juuri ko. kirja kuuluu, on subjektiivinen näkemys ja riippuu paljolti myös lukijasta. Painotan sanaa myös, sillä uskon että suurin osa paljon lukevista osaa määritellä selkeän viihderomaanin. Viihderomaaneistakin tosin löytyy omat helmensä, jotka ovatkin sitten siinä oudossa viivasssa hiekalla eli ehkä jo onkin kyse lukuromaanista tai sitten ei.
Minulla ei ole mitään vastaan viihdettä, vaikka itse en olekaan kovin viihteellinen, vaan kaipaan enempi syvää, tummaa ja puukolla kirjoitettua. Moni muukin asia toki vaikuttaa. Aihe. Oma tunnetila. Kirjoittajan kieli. Tarinan rakenne. Myös kirjan äärellä on lupa viihtyä! Se on ihan yhtä arvostettua kuin viihtyä elokuvateatterissa tai konsertissa. Toiset pitävät vain siitä ja toiset tästä. Itse olen kuitenkin niin kova lukija yli sadan vuotuisen kirjani kanssa, että haluan vaikuttua. Samahan kävi minulla musiikissakin. Pidin ennen musikaaleista, mutta lopulta ooppera voitti. Nautin silti ihan mielettömästi kun äitini kantaa kirjastosta eräitä kirjoja ja oikein odottaa suomalaisen painoskuningattaren seuraavaa kirjaa. Se on hänen viihtymistään, minun viihtymistäni ovat lukuromaanit ja dekkarit. Blogissani haluan kuitenkin ehdottomasti edes yrittää tarjota melkein kaikille jotain eli seinät ovat kaukana ja ovet ja ikkunat auki ikään, säätyyn ja sukupuoleen katsomatta. Sitten jos vähennän sadasta kirjasta viiteenkymmeneen, kaikki onkin hieman toisin...
Viihde- ja lukuromaanin raja on hiekkaan piirretty viiva, jonka jo seuraava aalto pyyhkii pois. Vastasin itsekin tänään yhdessä kommentoinnissa reippaasti oikaisten kun puhuttiin Bolšoin perhosesta. Syy: Vetää raja siihen, kumpaan ryhmään vaikkapa juuri ko. kirja kuuluu, on subjektiivinen näkemys ja riippuu paljolti myös lukijasta. Painotan sanaa myös, sillä uskon että suurin osa paljon lukevista osaa määritellä selkeän viihderomaanin. Viihderomaaneistakin tosin löytyy omat helmensä, jotka ovatkin sitten siinä oudossa viivasssa hiekalla eli ehkä jo onkin kyse lukuromaanista tai sitten ei.
Minulla ei ole mitään vastaan viihdettä, vaikka itse en olekaan kovin viihteellinen, vaan kaipaan enempi syvää, tummaa ja puukolla kirjoitettua. Moni muukin asia toki vaikuttaa. Aihe. Oma tunnetila. Kirjoittajan kieli. Tarinan rakenne. Myös kirjan äärellä on lupa viihtyä! Se on ihan yhtä arvostettua kuin viihtyä elokuvateatterissa tai konsertissa. Toiset pitävät vain siitä ja toiset tästä. Itse olen kuitenkin niin kova lukija yli sadan vuotuisen kirjani kanssa, että haluan vaikuttua. Samahan kävi minulla musiikissakin. Pidin ennen musikaaleista, mutta lopulta ooppera voitti. Nautin silti ihan mielettömästi kun äitini kantaa kirjastosta eräitä kirjoja ja oikein odottaa suomalaisen painoskuningattaren seuraavaa kirjaa. Se on hänen viihtymistään, minun viihtymistäni ovat lukuromaanit ja dekkarit. Blogissani haluan kuitenkin ehdottomasti edes yrittää tarjota melkein kaikille jotain eli seinät ovat kaukana ja ovet ja ikkunat auki ikään, säätyyn ja sukupuoleen katsomatta. Sitten jos vähennän sadasta kirjasta viiteenkymmeneen, kaikki onkin hieman toisin...
Tämän päivän Helsingin Sanomissa (19.4.2011) Hannu Harju Tammelta toteaa Jukka Petäjän jutussa Moneen kirjaan kohdistuu kovat odotukset, mutta myynti jää pieneksi, että:
"Viihde- ja lukuromaanin välimaasto on haastava alue, paremmin olisivat voineet myydä esimerkiksi Anne Fortierin historiallinen Julian rakkaus, Leila Meachamin kartanoromaaniRuusut ja Janice Y.K.Leena Pianotunnit."
"Joe Hillin modernin goottijännityksen toivoisi uppoavan paremmin suomalaisiin. Petina Gappahin menestystä Ruotisissa tai Karin Slaughterin palvontaa Hollannissa voi vain kadehtia. Ja mikä meitä suomalaisia vaivaa, kun Alice Munrolla ei ole moninkertaisesti enemmän lukijoita."
"Viihde- ja lukuromaanin välimaasto on haastava alue, paremmin olisivat voineet myydä esimerkiksi Anne Fortierin historiallinen Julian rakkaus, Leila Meachamin kartanoromaaniRuusut ja Janice Y.K.Leena Pianotunnit."
"Joe Hillin modernin goottijännityksen toivoisi uppoavan paremmin suomalaisiin. Petina Gappahin menestystä Ruotisissa tai Karin Slaughterin palvontaa Hollannissa voi vain kadehtia. Ja mikä meitä suomalaisia vaivaa, kun Alice Munrolla ei ole moninkertaisesti enemmän lukijoita."
Nyt olisikin kiinnostavaa kuulla, mihin ryhmään lasket vaikka kirjat Bolšoin perhonen, Paluu Rivertoniin, Meriharakat, Hyviä ihmisiä ja Kaikki mitä rakastin?
Vai onko sillä mitään väliä, mihin ryhmään kirjat kuuluvat? Minulle ei ole, mutta kartan syvästi vain täydellistä siirappihöttöä, mutta kertoa, mitä se on, on vaikeampaa kuin sen karttaminen: Sen kertoo vaisto. Ainakin minulla.
Ja entäs sitten Näkemiin taivaassa tai
Koska samaisessa Hesarin jutussa Touko Siltala Siltala-kustantamosta mainitsee mm. Philip Rothin eräässä yhteydessä, niin minä suosittelen: Lukekaa Philip Rothin Ihmisen tahra (The Human Stain)!
Pidän Humisevaa harjua yhtenä maailmankirjallisuuden parhaista klassikoista. Mikä sen erottaa ns. lukuromaaneista, sillä eikö senkin äärellä ole viihdytty, kiihdytty ja nautittu? Sekö, että se on kestänyt aikaa? Onko Jalna -sarjan lukeminen pois venäläisiltä klassikoilta? Minulla ei ollut, sillä muistan lukeneeni niitä samoihin aikoihin. Olisiko lukemisen hyväksi syytä poistaa luokittelut ja vain kannustaa kaikellaan lukemista, jonka nyt väitetään laskevan hurjaa vauhtia. Me kasvoimme lukijoiksi ja kirjastojen suurkäyttäjiksi, emmekä tienneet kirjaa parempaa lahjaa, mutta entäs miten on laita jälkikasvumme esimurrosiässä ja sen jälkeen? Vievätkö koneet ja harrastukset niin menneessään, että me olemme viimeinen sukupolvi joka elää lukeakseen? Tai lukee elääkseen?
Entä sitten kirjailijat: Onko Joyce Carol Oates laadukkaampaa kuin vaikka Jayne Anne Phillips? Minulla molemmat ovat samalla viivalla ja siihen mahtuu myös Carol Shields ja Lionel Shriver ja keitä kaikkia.
Mihin kuuluu mielestäsi Alan Hollinghurstin Vieraan lapsi? (Lukuvuoteni 2012 paras kirja!)
Mihin olisit sijoittanut Pelon Jokapäiväinen elämämme ELLEI se olisi voittanut Finlandia -palkintoa? Kuulen tavan takaa, miten monet ostavat jouluna lahjaksi Finlandia-palkitun kirjan, vaikka eivät olisi ikinä lukeneet kyseistä kirjailijaa. Onko yhden ison palkinnon 'PYHITYS' liian iso? Jättääkö se kirjallisia timantteja katveeseen ja oi totisesti, en nyt tarkoita Pelon kirjaa, sillä minulle se on Sinuhesta seuraava, mutta noin yleensä?
terveisin Leena Lumi, joka nyt uppoutuu Pirjo Rissasen kirjaan Terveisiä Armille ja sen jälkeen Sadie Jonesin teokseen Ehkä rakkaus oli totta.
PS. Puheenvuoro: Kotimainen kirjallisuus
PPS. Tammikuinen sunnuntaikirje intohimosta ja sen vajeesta
Helsingin Sanomissa oli tänään monta kiinnostavaa juttua, joista kirjan Anna Ahmatova Fontankan talossa väliin leikkasin talteen jutun, jossa käsiteltiin Ahmatovan kolmatta aviomiestä Nikolai Puninia, joka kuoli Stalinin vainojen uhrina 1953. Asiasta Anneli Ahosen jutussa Pietarissa muistetaan vainojen uhreja.
Antti Majanderin jutussa Kosmoksesta kunnon kustantamo kerrotaan, miten Mikko Aarne pääsi toteuttamaan unelmansa yhdessä Pekka Ruuskan kanssa. Kyseessä on uusi Kustannusosakeyhtiö Kosmos, joka lupaa elinvuosia painetuille kirjoille. Hurraa!!! Minun silmäni eivät kestää mitään näyttötauluja yhtään enempää kuin niitä jo nyt tuijotan. Mikko Aarne kertoo:
"Pääsemme aloittamaan puhtaalta pöydältä ja keskittymään heti sen ajattelemiseen, mikä on oikeasti sellaista sisältöä, joka sopii nimenomaan kirjaksi."
Kauno ja tieto lähestyvät hänen mukaansa kovaa vauhtia toisiaan, ja syntyy asiaproosaa. Jos sen tarina on hyvä, mielellään aika laveakin ja ennen muuta vie syvälle, syntyy kirja, jonka ihmiset haluavat jatkossakin nimenomaan painettuna, eivät digitaalisessa muodossa. (Majander)
Hurraa ja kauan eläköön kirjakirja!!!!
Marjatta on kirjoittanut jutun Viihdettä, lukuromaaneja, taideromaaneja...
Haastan lisäksi mukaan Katja/Lumiomenan sekä Kaisa Reetan ja myös Ompun!
Omppu: Viihde- ja lukuromaani kirjallisuuden lajeina
Kaisa Reetta: Viihdettä, lukuromaaneja, korkeakirjallisuutta...
kuva Ramón Casas y Carbo
Mihin olisit sijoittanut Pelon Jokapäiväinen elämämme ELLEI se olisi voittanut Finlandia -palkintoa? Kuulen tavan takaa, miten monet ostavat jouluna lahjaksi Finlandia-palkitun kirjan, vaikka eivät olisi ikinä lukeneet kyseistä kirjailijaa. Onko yhden ison palkinnon 'PYHITYS' liian iso? Jättääkö se kirjallisia timantteja katveeseen ja oi totisesti, en nyt tarkoita Pelon kirjaa, sillä minulle se on Sinuhesta seuraava, mutta noin yleensä?
terveisin Leena Lumi, joka nyt uppoutuu Pirjo Rissasen kirjaan Terveisiä Armille ja sen jälkeen Sadie Jonesin teokseen Ehkä rakkaus oli totta.
PS. Puheenvuoro: Kotimainen kirjallisuus
PPS. Tammikuinen sunnuntaikirje intohimosta ja sen vajeesta
Helsingin Sanomissa oli tänään monta kiinnostavaa juttua, joista kirjan Anna Ahmatova Fontankan talossa väliin leikkasin talteen jutun, jossa käsiteltiin Ahmatovan kolmatta aviomiestä Nikolai Puninia, joka kuoli Stalinin vainojen uhrina 1953. Asiasta Anneli Ahosen jutussa Pietarissa muistetaan vainojen uhreja.
Antti Majanderin jutussa Kosmoksesta kunnon kustantamo kerrotaan, miten Mikko Aarne pääsi toteuttamaan unelmansa yhdessä Pekka Ruuskan kanssa. Kyseessä on uusi Kustannusosakeyhtiö Kosmos, joka lupaa elinvuosia painetuille kirjoille. Hurraa!!! Minun silmäni eivät kestää mitään näyttötauluja yhtään enempää kuin niitä jo nyt tuijotan. Mikko Aarne kertoo:
"Pääsemme aloittamaan puhtaalta pöydältä ja keskittymään heti sen ajattelemiseen, mikä on oikeasti sellaista sisältöä, joka sopii nimenomaan kirjaksi."
Kauno ja tieto lähestyvät hänen mukaansa kovaa vauhtia toisiaan, ja syntyy asiaproosaa. Jos sen tarina on hyvä, mielellään aika laveakin ja ennen muuta vie syvälle, syntyy kirja, jonka ihmiset haluavat jatkossakin nimenomaan painettuna, eivät digitaalisessa muodossa. (Majander)
Hurraa ja kauan eläköön kirjakirja!!!!
Marjatta on kirjoittanut jutun Viihdettä, lukuromaaneja, taideromaaneja...
Haastan lisäksi mukaan Katja/Lumiomenan sekä Kaisa Reetan ja myös Ompun!
Omppu: Viihde- ja lukuromaani kirjallisuuden lajeina
Kaisa Reetta: Viihdettä, lukuromaaneja, korkeakirjallisuutta...
kuva Ramón Casas y Carbo
perjantai 20. maaliskuuta 2015
Luna napottaa ja tuumailee...sekä tervehtii kotiväkeään ja teitä kaikkia!
Hei kotiväki ja muutkin sukulaiset ja ystävät!
Tässä mää napotan Leenan ja Lumimiehen keittiössä sen jälkeen, kun mami lähti jonnekin. Minulle kyllä kerrottin, että olen sitten täällä sunnuntai-iltaan asti, vaikka olen vasta kymmenen kuukautta nuori. Mami ojensi Leenalle mun Myy-kassini, jossa oli vaikka mitä hoitotarvikkeita, herkkuja ja nunnupeitto, jossa mamin hajuja, joten ei tässä mitään hätää ole.
Minulla on tässä vielä panta kaulassa, mutta nyt sitä ei enää ole. Kuvassa vielä vähän jännitän, mutta tämän jälkeen on tapahtunut vaikka mitä kivaa.
Helppo arvata, että tässä napotan herkkua, mutta tekee mieli kertoa, mitä Leena kuiskasi minulle samalla kun höpötti jotain silkkisamettikorvistani ja antoi hirveesti pusuja: Hän pyysi, että hän saa olla minun mami ja Lumimies papi niin kauan kuin olen täällä kylässä, joka kyllä vähän alkaa jo tuntua kodilta. Koska kaikki eivät tiedä, mistä minä sain alkuni, niin se hassu sukutarina täytyy tässä nyt paljastaa. Kaikki alkoi oikeastaan jo siitä, kun oikea isäni, vesikoira Easy, eräänä jouluna karkasi tähän kotiin, sillä täällä asui siihen aikaan suuriruhtinatar Olga. Easy oli vähän pihkassa Olgaan, mutta Olga oli hänelle hieman viilee, silleen suuriruhtinaallisesti. Oli siis jouluaatto ja isälläni oli aaton kunniaksi kaulassaan panta, jossa hauskat vilkkuvalot ja kaikki erivärisiä, sellainen turvapanta pimessä. Lumimies, eikun siis papi, sitten vei nuoren isäni omaan kotiin, jossa hän sai isäni kuvan, joka on tässä:
Onpa mun oikea isä nuoren näköinen ja vähän joulutonttu...No sitten mun oikean isän perheeseen tuli labbis Ninni. Easy oli silloin sairas, joten mami ja papi luulivat, että isäni on nyt ns. vaaraton tapaus. Tapahtui sitten kerran, että Ninni-neidolle tuli ne ajat ja mitä isäni tekikään kun hetkeksi hoviväen silmä vältti: Tapahtui teinirakaskaus! Ninni ei ymmärtänyt mitään, mutta onneksi mami ja papi ymmärsivät. Ei mennyt kauaakaan kun syntyi pentue, jossa niin hurmaavia me kaikki, että mami ja papi ottivat kaksi meistä ja muutkin saivat tosi tarkoin valitut kodit. Oijoi, kyllä tuota vanhaherra-Easyn touhua on jaksettu nauraa, mutta en minä siitä oikein mitään ymmärrä kuin sen, että siitä alkoi mun tarina.
Arvaatkaapas, missä olen kun tämä kuva on otettu: Olen mamin sylissä sohvalla! Olen ehtinyt jo testata suuriruhtinatar Olgan kolme vuodetta ja tämän sohvan, mutta mamin syli on kaikkein paras maailmassa. En päästä mamia yksin edes sinne, missä keisaritkin saavat olla yksin, vaan istun siinä hänen edessään ja odotan. Mamia se alkoi niin naurattaa, että hommat ihan unohtuivat. Olen saanut miljoona rapsutusta ja mamin salaista koirahierontaa, joka rentoutti minut ihan roikottamaan päätäni sohvan reunan yli. Olen etsinyt tänään nameja, narskuttanut herkkuluuta, joka tekee hampaille hyvää, käynyt hoitamassa yhden huushollin postit ja kukat ja olen selvittänyt myös hajupostit. Tajusin hyvin nopeesti, että mami on sen verran kiva, että sitä voi suukotella vaikka kuinka. Papi on myös hurmaava, sellainen oikea koirakuiskaaja ja me ollaankin päätetty ottaa hänen kanssaan laatuaikaa kahdestaan, kun mami lukee. Oravia olen käynyt kurkkimassa parvekkeella ja ajattelin, että voisin nukkua ensi yönä mamin ja papin välissä ettei tule pahoja unia. Kohta saan iltaruokaa, jonka nimen mami kirjoitti menu-taululleni:
Tuo tarkoittaa siis sellaista herkullista, pannulla voissa paistettuja kanasuikaleita ja illalla saan sitten vielä iltapalan, raejuustoa tai jotain muuta hyvää. Huomenna on jauhelihaa ja koiranmuonaa, kanaherkkupatukka ja hammasluu. Ehkä vähän raejuustoa illalla. Kanaa saan taas sunnuntaina, jolloin mami ja papikin sitä syövät. Heillä on viikonlopppuisin aina joko kanaa tai kalaa, kumpikin olisi käynyt kyllä minulle. Minulla on täällä vaaleanpunainen lelukoppakin, josta saan ottaa mitä leluja haluan eikä mun tarvitse leikkiä yksin, sillä papi konttaa mun kanssa lattialla.
Tässä minä vahdin, mitä mami kirjoittaa. Yletyn tästä antamaan tassua ja mami välillä rapsuttaa minua. Saan nukkua tässä kirjaston vuoteessa jos haluan, mutta en ole sitä asiaa vielä päättänyt. Lenkillä ollaan oltu ja puutarhassakin kuljettu. Tänään vielä kunnon lenkki ja sitten vielä myöhäpissat papin kanssa. Mami kuulemma lukee. Huomenna lähdetään vaeltamaan rantapoluille ja metsiin, mutta heti aamulla aikaisin käyn haistamassa aamupostit samalla kun papi noutaa sanomalehden.
Älkää nyt olko yhtään huolissanne, sillä minusta tuntuu oikein kuin olisin jossain hotellissa ja palveluskunta on suorastaan parasta laatuluokkaa. Ainakin mami ja papi, jotka ovat elämässään yli kolmekymmentä vuotta toimineet koirien hoviväkenä.
hirveen paljon suukkosia teille kaikille
Luna
PS. Kolme päivää mennyt vauhdilla. Ollaan kävelty rannoilla ja metsien jäisillä poluilla, kuin myös oman puutarhan hankikantamoisilla. Mamista ja papista tuli nyt sitten mun kummit. Tulen tänne kummilaan aina välillä saamaan extrahuomiota ja naurattamaan kakkoshoviväkeäni sekä tietysti nukkumaan mamin ja papin välissä, että he voivat nauttia persoonani koiralumosta. Kumma miten niitä naurattikaan, kun hukkasin monta kertaa palloni ja peuhasin koko ison sängyn nurin. Ei kyyneliä, mami, pian tavataan♥
Luna
tiistai 17. maaliskuuta 2015
Kirsti Ellilä: Tuntemattomat
He tulevat aukealle, sen reunassa on harmaa mustakattoinen
talo.
”Tuolla pellolla tapettiin joskus ihmisiä”, poika sanoo
huolettomasti.
Tyttö katselee pellolle. Ohra on alkanut jo tuleentua, mutta
muutaman metrin pituisen painauman kohdassa viljan korret ovat punertuneet ja
niiden vihneet loistavat verenpunaisina. Ei oikeastaan tiedetä mistä se johtuu,
jokin puute maaperässä kai.
Tyttö kahlaa viljapellossa punaisten tähkien luokse, ottaa
sellaisen käteensä, se on rento ja painva kun hän varovasti painaa nenänsä
siihen ja aistii imelän raudantuoksun.
Hän tietää, että kapinan aikaan täällä tapahtui
kaikenlaista.
Tyttö menee ladon luo ja kurkistaa sisään. Siellä on viileää
ja hiljaista. Jotenkin erilainen aika kuin ulkopuolella.
”Tehdään tästä meidän salainen paikkamme”, hän sanoo.
”Voidaan tavata täällä, eikä kukaan tiedä meistä.”
He sinetöivät salaisuuden painamalla huulet vastakkain.
Kirsti Ellilän teos Tuntemattomat (Karisto 2015) on tarina
Suomen sisällissodasta 1918. Se on tarina pahimmasta, mitä kansalle voi tapahtua
eli veli kääntyi veljeä vastaan ja kädessä oli ase. Jos mikä on kansan stigma,
se on sisällissota. En ollenkaan ollut tarkoittanut enää tästä ajasta lukea,
sillä erään Kanadaan vuoden 1918 traumaa pakoon muuttaneen etäisen sukulaisen kautta olen joutunut tätä asiaa
muutama vuosi sitten peuhimaan ja sitten vedin pitkän viivan asian ylle. Mitään sille
ei voi, että vieläkin on sukuja, joissa kulkee jakohaara punaisiin ja
valkoisiin. Sodan nimikin on kertojasta riippuen luokkasota, vapaussota,
sisällissota, kansalaissota ja mitä muuta vielä. Luettuani Kirsti Ellilän Kaivatut,
päätin kuitenkin lukea seuraavankin Kirstin kirjan ja tässä sitä nyt ollaan.
Pelkäsin aiheen takia pahinta, mutta sain parempaa. Ellilä käsittelee arkaa
aihetta hyvin hienovaraisesti, vaikka Mannerheimistä voisin sanoa muutakin, mutta se ei ole minun asiani tässä tarinassa. Mielestäni kaikki
sisällisodat ovat kuin rutto: Haluaisin unohtaa, mutta totuus on, että kuten
Kirstille tapahtui elävässä elämässä, se tapahtui myös minulle, ja on aikoja,
jolloin arvet aukeavat uudestaan ja me sitten kärvistelemme niiden visvassa.
Tuntemattomat kertoo tarinaa Tammisaaren vankileiriltä,
jonne punaiset vietiin, mutta tietysti myös sitä ennen tapahtuneita vääryyksiä,
joita oli puolin että toisin. Ovat isotilalliset Niilo ja Kalle, joista Kalle,
lääkäri, on kirjan nykyhetken kertojan Tuulin, isoisä. Niilo taas on Tuulin
ensirakkauden Kain isoisä. Tuuli tulee kesäpaikkana olevaan Annalaan yksin
tarkoituksena sekä levätä että laittaa paikkaa kevätkuntoon. Hänellä on vaikea
astma ja menneiden tapahtumien ahdistukset tuodaankin esiin pääosin Tuulin astman
kautta. Tuulin törmätessä vaiettuihin salaisuuksiin, hän reagoi fyysisesti.
Tavallaan Tuuli väistämättä palaa menneisyyteen, sillä naapurissa, Tuvassa,
asuu edelleen punikkiäidin äpärä, 90-vuotias Teivo, joka on aina kuulunut
Tuulin lapsuuteen melkein isähahmona. Myös Kai on paikalla sukutilalla, joten henkiögalleria kuin nostaa menneisyyden nykyhetkeen. Salaperäinen Maria on
ostanut lähitilan ja hän se öisin kaivaa Tuulin veripunaisten ohrien
pellolla...Vahingossa paljastuneet viestit löytyvät ja Tuulille alkaa paljastua
menneisyydestä asioita, joita hän ei voi jakaa miehensä Roopen kanssa, vaan
vain Kain.
Lahtarin sylikoira
tiedätkö kenen teko olet ja miksi et ollut mies
ja kostanut äitisi ja hänen veljensä kuolemaa, he olivat
täysin syyttömiä.
sinä olet vellihousu
terveisin Eräs joka uskaltaa sanoa totuuden
ps. Vielähän ei ole myöhäistä, murha ei vanhene
Kirsti Ellilä kirjoittaa omakokemastaan ja miten hän kirja
kuin pakotti hänet kirjoittamaan itsensä. Etsiessään kerran kirjastossa
luettavaa, hyllystä yhtäkkiä tippuu
Jaakko Paavolaisen kirja Vankileirit Suomessa. Kirja avautuu kohdasta, jossa on
Ellilän oman isoisän kirjoittama kirje Tammisaaren vankileiriltä vuonna 1918:
Tiesin, että isoisä oli ollut lääkärinä Tammisaaren
vankileirillä, mutta siinä kaikki. Isoisän kirje järkytti. Koin spontaanisti,
että minuun oli otettu yhteyttä haudan takaa.
Ellilä kertoo miten ’miten aihe
pyöri mielessä, mutta tuntui vaikealta ottaa se esille sukulaisten kanssa.’
Kirsti kuitenkin päätti tarttua tarinaan huomattuaan, miten ristiriitaisia
olivat eri ihmisten muistot hänen omasta isoisästään, jonka poika, Kirstin isä,
koki tämän ankarana, mutta jo serkkujen kertomuksissa hän oli hauska seuramies,
joka viihdytti myös lapsia laululeikeillään. Mitään laululeikkejä Kirsti taas
ei muistanut, sillä hän vietti iltapäivänsä Ilmainniemen huvilalla isoäidin
seurassa. Kaikkein oudointa oli, että vitivalkoinen isoisä oli ottanut
perheeseen kasvatiksi kansalaissodan jälkeen punaorvon. Mistä siis oli kysymys?
Ellilä kirjoittaa Kaivattujen tyyliin täydellisen hyvää
kieltä ja tempolla, jossa lukijan sielu pysyy perässä. Periaatteessa olen sitä
mieltä, että kirjan kuin kirjan erinomainen pituus on noin kolmesataa sivua,
kuten tässäkin, mutta hiukan jäi uteliaisuutta Kallen, Niilon, Annan ja
Raakelinkin suhteen: Millaisia he todella olivat päänsä sisällä. Raakelista
saamme enimmin tietoa, muista vähemmän. Elilän kirja ei ole rankka tavalla, jota
pelkäsin, vaan osin jopa lyyrisen kaunis. Suljetaan avattujen salaisuuksien
viestit lippaaseen ja annetaan yli lentävien hanhien törähdysten viedä meidät unohduksen usvaan:
Tuolta ne tulevat, lentävät ikkunoista sisään ja ilmavirta
vie hänet mennessään. Se nostaa hänen hanhien mukana taivaalle ja kuljettaa
kohti pohjoisen kirkkautta.
Lentämisen hurmio tarttuu ja hänen sydämensä lyö kuin
hanhien siipi, ilman pyörteitä täyteen.
Hän huomaa olevansa yhtä hanhiparven kanssa ja haroo sormillaan
taivaan heleää tähtiusvaa. Liukenee yöhön ja...
sunnuntai 15. maaliskuuta 2015
Leena Lumin kevätarvonnan 2015 voittajat ovat...
Leena Lumin kevätarvonnan 2015 voittajat ovat Pelaguu, Minttuli, Birgit, Helena Ruotsala ja Paluumuuttajatar. Onnea voittajille ja kiitos kaikille osallistumisesta♥
Palkintolistalta ensiksi saa valita Pelaguu, sitten Minttuli etc. Kun valinta on tehty, ole ystävällinen ja ilmoita siitä minulle kera yhteystietojen leenalumi@gmail.com Laitan listaan merkinnän varattu, joten on helppo seurata, mitä on vapaana. Toivon ystävällisesti viimeisenkin voittajista ilmoittautuvan ke 18.3. klo 12 mennessä. Mitä nopeammin, sitä parempi, eikä jono seiso.
Tämä onnenpensaskuva kirjasta Pihan puut ja pensaat saa minut odottamaan nyt kiihkeästi kevättä. Onnenpensaita, 'Forsythia 'Northern Gold', on istutettu viime vuonna lisää, samoin helmiorapihlajaa, Crataegus mordenensis 'Toba', jasmiinia, lännenhemlokkia, 'Tsuga heterophyll', ja ah!, tämän vuoden kiivaimman odotukseni kohde tässä:
Valkoinen varjolilja, 'Album', joka on nyt ollut niin monen kurvin takana että...Ensin sain ystävältä valkoisen siemeniä, jotka eivät itäneet edes kolmessa vuodessa. Sitten tilasin eräältä kauppapuutarhalta juurakoita ja kun vuosi oli mennyt, ne kukkivat hurmaavasti, mutta punaisina. Sain sitten syksyllä hyvityksen ja samalla tilasin lisää. Nyt menin niin pitkälle, että istutin näitä hurmaajia ensin suuriruhtinattaren haudalle ja sen jälkeen Olgan viimeisen leposijan yläpuolella olevaan penkkiin, josta kaivoin ylös kaiken siinä 29 vuotta viihtyneen ja vaihdoin tilalle samalla myös uutta kuohkeaa multaa. Tämä kuva on kirjasta Hehkuvat sipulikukat - 250 kauneinta lajia, joka on yksi suosikkipuutarhakirjoistani. Luin jostain, että varjoliljat voivat alkaa levitä siementämällä, joten...yes!!! Miettikää mitä kuvia voin saada, jos nämä kaunottaret somasti kukkivat kuin kerroksittain...
Onko mikään ihme, että nämä yöpakkaset eivät nyt innosta, kun katson yllä olevaa kuvaa ja mietin miten suloista on katsella noiden kukkien kehittymistä! Odotan myös toukokuista syntymäpäivääni, sillä näin enneunen, että siloin saan toisen helmiorapihlajan;)
Arvontakirjoissa on paljon puutarhakirjoja, mutta lisäsin sinne juuri vielä erään suosikkini uudistetun painoksen:
Riku Cajanderin Luontopiha - Ympäristöystävällinen piha ja puutarha kertoo paljon siitä, miten puutarhasta voi tulla kiinnostava yhteiselon paikka ihmisille kera perhosten, lintujen, kettujen, siilien ja monien muiden eläinten. Kirja on täynnä tietoa näiden eläinten houkuttamisesta pihalle ja samalla paljon tietoa luontopihamaisista kasveista. Kirja on nidottu ja sisältö on pääosin sama kuin aiemmassa painoksessa, josta olemme Lumimiehen kanssa annostelleet monen monta tietoa aina lintulajeista niiden oikeisiin pönttökokoihin ja opetelleet kettujen eri ääniä ja saaneet tietoa juuri niistä asioista, jotka meitä suuren, luonnonmukaisen, mutta ei luonnonvaraisen puutarhan pitäjinä kiinnostaa.
Siitä puhe, mistä puute eli kaipaan nyt niiiin oikeaa kevättä ja ensimmäistä kevätsadetta! Sitä odotellessa luen, piipahtelen tyttärellä Aurinkolahdessa, äidillä länsirannikolla, suojaan kartiovalkokuusia auringon rökitykseltä ja huomaan aivan selvästi, miten köynnöshortensian silmut ovat jo keväästä paisuneet eli kohta se Oikea Kevät on täällä.
Mukavaa tulevaa viikkoa ja nautitaan sekä hetkestä että odotuksesta ja kaikista hennoista keväänmerkeistä!
Love
Leena Lumi
Someone Like You
pupukuva Marjaana Rinne-Loikala Kiitos Marjaana♥
lauantai 14. maaliskuuta 2015
Bysanttilainen nainen
Teit matkaa
Bysanttiin
ja saavuit kyliin
joissa sielu revittiin:
tähtisikermä öisin
silmäsi, korallia, tummaa
helmiäistä, simpukkalaivaan
laskeva taivaan tuli
olit yksin, kallis viittasi
suli aurinkoon
olit kaksinkertaisesti yksin
alaston, köyhä
ikonien morsian, jumalanhuora
hiekkapukuinen kuvienluoja
rakkauden orja
valoit rintojesi maidon
salaa uuteen maahan:
palvottu
sinun poikasi
eivät tunne sinua.
- Kirsti Simonsuuri -
Taivaanrannan ajuri - Valitut runot (Tammi 2005)
kuva Pinterest
Bysanttiin
ja saavuit kyliin
joissa sielu revittiin:
tähtisikermä öisin
silmäsi, korallia, tummaa
helmiäistä, simpukkalaivaan
laskeva taivaan tuli
olit yksin, kallis viittasi
suli aurinkoon
olit kaksinkertaisesti yksin
alaston, köyhä
ikonien morsian, jumalanhuora
hiekkapukuinen kuvienluoja
rakkauden orja
valoit rintojesi maidon
salaa uuteen maahan:
palvottu
sinun poikasi
eivät tunne sinua.
- Kirsti Simonsuuri -
Taivaanrannan ajuri - Valitut runot (Tammi 2005)
kuva Pinterest
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)