Olen kahlittu nainen.
Olen vatsani vanki enkä pysty suunnittelemaan elämää
yhdeksää kuukautta edemmäs. Ainoa kalenterini on kuukautiskierto. Minä vuodan
verta, minä lakkaan vuotamasta, minä kannan lasta, minä lakkaan kantamasta ja
vuodan taas, ja siinä on kaikki, mitä minun on lupa odottaa.
Pauliina Rauhalan esikoisteos Taivaslaulu (Gummerus 2013)
soitetaan lujaa ja korkealta. Sen on tarkoitus takakannen tekstin mukaan olla
viimeiseen asti elämän puolella. Kenen elämän puolella, kysyn minä, joka
kannatan naisten ehdotonta itsemääräämisoikeutta omaan ruumiiseensa? Edes itse Isä
Jumala ei voi päättää, että naisen on kannettava lasta ellei hän sitä itse
halua. Sitä ei voi myöskään päättää kukaan ministeri taikka
vanhoillislestadiolaisten puhujamiehet, vaikka miten yrittäisivät:
Minulle on kerrottu, että se kuuluu huoran turmeltuneeseen
luontoon, ettei halua saada lapsia eikä tulla äidiksi. Minua rangaistaan
helvetissä omalla synnilläni.
Tämä on Rauhalan kirjan tarinaa, mutta olen niin onnellinen,
että teologiaa ja uskontotieteitä opiskeleva tyttäreni on vapaa päättämään
haluaako hän koskaan äidiksi ja ellei halua, hän ei ole huora! Onneksi hän ei
ole Taivaslaulun Vilja.
Rauhala rakentaa lestadiolaisten Viljan ja Aleksin tarinaa
todella vahvasti ja taidokkaasti. Kirja on samanaikaisesti sekä ahdistava että
vapauttava, se on hyvin koetun tuntuinen, Viljan tunnetilat on kuvailtu
ylimaallisen upeasti, kuin huilun kirkkaasti ja samalla veitsellä piirtäen,
josta syntyy värisyttävä kontrasti. Rauhala on tässä esikoisessaan nimenomaan
kontrastien mestari, sillä Viljan vaihtuvien tunnetilojen oheen piirtyy
kaksoiskuva, jossa toisaalla pullantuoksuinen äiti suloisten neljän lapsen
kanssa. Kotiin tulee illalla rakastava isä Aleksi ja lasten kaikki nimet ovat
kuin jostain Carl Larsson unelmasta: Kaisla Tuulia, Aava Meri Ilona, Otso Uljas ja
Lumikukka Talvikki. Kaiken takana on kuitenkin kauhu ja kohdunpoisto on suomen
kielen kaunein sana. Lestadiolainen oppi, joka kieltää ehkäisyn ja yrittää näin
asettua maan lain yläpuolelle koskien naisen vapaata itsemääräämisoikeutta
omaan ruumiiseensa, tunkeutuu myös Viljan ja Aleksin rakkauteen, jossa
yllättäen vaikeinta onkin juuri se, että kauneimpaan läheisyyteen liittyy
alituinen raskauden pelko. Niinpä
Viljankin ainoaksi kalenteriksi muodostuu kuukautiskierto ja elämän valheeksi
hokea pienille lapsilleen, että he ovat jo isoja ja pärjäävät pukemisen,
syömisen, vessan, nukahtamiset heräämiset, kaiken jo itse, sillä äiti hoitaa
aina vauvaa…ja kohta jo taas kulkee vatsa suurena, sillä nyt hän odottaa
kaksosia ja:
Yhtään ääntä ei kuulu enää. Istun muovisen joulukuusen
juureen ja itken itseäni. Hyvä Jumala. Pelasta ja auta. Auta ja pelasta. Anna
minulle rauha.
Kun nostan päätäni, huomaan, että kuusen latvatähti on
löpsähtänyt ja alhaalle osoittanut jeesuksenseimisakara on poikki. Oksilla
roikkuvat rikkinäiset valottomat sähkökynttilät. Lasten hätääntyneet äänet
kuuluvat alakerrasta. Jumala on lopettanut minun rukousteni kuulemisen.
Kuulosuojainjumala ja korvatulppataivaanisä. Hän auttaa niitä, jotka eivät ole
liian epätoivoisia.
Taivaslaulu kuljettaa mukanaan myös barbiekielistä tarinaa, joka lukijalle avautunee ovena perheen lasten sielumaisemaan, sillä
pakkohan lukijan on tajuta, että Viljan lisäksi uhreja ovat myös perheen pienet
lapset. Lapset, joilta uusi vauva aina vie sylin ja turvan liian aikaisin. Lisäksi mukana on blogikirjoituksia, joissa ilmeisen lestadiolainen,
mutta montaa asiaa uskossa kyseenalaistava henkilö kirjoittaa ajatuksiaan ulos.
Kaikki kuin suoraan elävästä elämästä ja etenkin häijyt anonyymit kommentit, joissa lestadiolaiset tuntuvat olevan oikein mestareita eli ehkäisyn, meikin, esiaviolliset suhteet ja television kieltävä uskonto ei kiellä rumaa käytöstä tai...
Pauliina Rauhalan Taivaslaulu on niin tiivis ja tehokas
laulu naisten itsemääräämisoikeuden ja lasten paremman lapsuuden puolesta, että
toivon jokaisen lukevan tämän kirjan. Omani lähtee mukanani pian tyttärelleni
ja toivon, että hän puolestaan antaa kirjalle siivet opiskelijaystäviensä
keskuudessa. Huomisen teologit ja uskontotieteilijät ovat vapauden äitien ja
isien lapsia, joiden maailmassa naissynnytyskoneet ovat menneen talven lumia ja
Viljatkin saavat tehdä elämästään luovan seikkailun.
Niin…sitten Vilja ja Aleksi saivat kaksoset Touko Aarre ja
Aarni Valo. Miten minusta yksi näistä nimistä on kuin pariskunnan rakkauden
Valonkantaja…
*****
Erityistä: Olen ilahtuneen hämmentyneenä seurannut, miten
tämä vuosi tarjoaa hyviä kotimaisia. Heti mieleeni tulee Taivalaulun
lisäksi Riikka Pelon Jokapäiväinen elämämme sekä Tua Harnon Ne jotka jäävät. Kannattaa huomata myös Maaria Päivisen vahva Pintanaarmuja Yli neljään vuoteen en muista vastaavaa ja elämme vasta heinäkuuta!
*****
Muuta: Tämä on ensimmäinen kirja, jota olen lukenut istuen meressä ja aallot vain tulivat ja menivät ja minä luin Rauhalaa…
*****
Anonyymejä kommentteja ei enää julkaista tämän kirjan tiimoilta. Jos on kanttia esitää asia, on kanttia seisoa myös mielipiteensä takana ja säilyttää hyvät käytöstavat. Tämän pitäisi olla selvää myös ja etenkin lestadiolaisille!
*****
Anonyymejä kommentteja ei enää julkaista tämän kirjan tiimoilta. Jos on kanttia esitää asia, on kanttia seisoa myös mielipiteensä takana ja säilyttää hyvät käytöstavat. Tämän pitäisi olla selvää myös ja etenkin lestadiolaisille!
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet Tessa Opuscolo Paula/Luen ja kirjoitan Helmi-Maaria, Sonja Arja, Erja, Mari A. Annika K., Susa, Maija, Kirjavalas, Annami, Villasukka kirjahyllyssä, Maria, Minna, Kirsi ja Katja/Lumiomena ja Marjatta Mentula
*****
Keskustelu vanhoillislestadiolaisuudesta jatkuu Helsingin Sanomissa 16.10.2013 koskien Johanna Hurtigin tutkimusta lasten hyväksikäytöstä lestadiolaispiireissä. Hurtigin tutkimuksen valossa tämänkin kirjan valotussuunta muuttui eli olen entistä varmempi, että just tähän aiheeseen ei olisi ollut soveliasta käyttää Rauhalan upeaa kaunokieltä, sillä nyt monet eivät edes tajua mistä on kysymys.
*****
Keskustelu vanhoillislestadiolaisuudesta jatkuu Helsingin Sanomissa 16.10.2013 koskien Johanna Hurtigin tutkimusta lasten hyväksikäytöstä lestadiolaispiireissä. Hurtigin tutkimuksen valossa tämänkin kirjan valotussuunta muuttui eli olen entistä varmempi, että just tähän aiheeseen ei olisi ollut soveliasta käyttää Rauhalan upeaa kaunokieltä, sillä nyt monet eivät edes tajua mistä on kysymys.