perjantai 30. elokuuta 2019
Lyhtykoisoilla ja Lumenen valopisaroilla viikonloppuun!
Minusta nyt on lyhtykoisojen aika eli just ennen callunoita ja kanervia ja hyvinkin voi mennä kuukauden noihin syyskukkiin. Täysillä myydään nyt jo calunnoita, mutta en minä vielä...
Lumenen valopisaroista olen aivan myyty ja olen kirjoittanut näistä jutunkin aikaisemmin. Nyt sinne jutun loppuun on laitettu jotain lisää eli jos kiinnostaa: Lumenevalopisarat ovat kasvoille taikaa! Meikkivoidesalaisuuteni...
Istutan joka vuosi lisää lyhtykoisoa, sillä eivät nämä ainakaan minulle mitään leviä. Onneksi kyllä tekevät lyhtyjä eli nousevat. Toki näille on omat paikkansa, jossa saisivatkin levitä. Ovat kiitollisia ja pitävät värinsä vielä lumillakin, josta näet todisteen täällä
Pirtsakkaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti♥
hehkuterveisin
Leena Lumi
keskiviikko 28. elokuuta 2019
Sylvia Plath -dokumentti, lämmintä elokuuta vain ripauksella syksyä
Facebookissa eilen muistuttelin Sylvia Plath -dokumentista, joka tuli eilen Teemalta klo 20. Se oli niin pakahduttava, taiten tehty, että suosittelen katsomista Areenalta keneltä jäi eilen välistä. Olimme ajastaneet tallennukselle, mutta jätimmekin jo puutarhatyöt ja jäimme katsomaan suoriltaan. Harvoin näkee näin upeasti tehtyä dokkaria, jossa kaikki kohdillaan. Pidin erityisesti äänestä, joka kertoi naisen seisoessa selin huoneeseen ikkunan edessa ja kahden verhon liehuessa iltatuulessa...
Olemme toki nähneet elokuvan Sylvia. Hieno toteutus! Vasta tämän jälkeen aloin pitää Daniel Craigin persoonasta...Hänestä löytyy elämäkertakin blogistani eli Daniel Craig - mies James Bondin takana. Gwyneth Paltrow on täydellisen sopiva Sylvian rooliin.
Keijunmekko jatkaa tutusti tuolien valtaustaan ja vain
Edessä lämmin puutarhapäivä, mutta hämärän pudotessa valkoinen kurtturuusu nostaa kasteisen pikarinsa...
keskiviikkoterveisin
Leena Lumi
PS. Usein kysytään vaikkapa facen kirjallisuuden ryhmässä lukuvinkkejä lapsille. Koska luen lastenkirjoja vähemmän, mutta olen juuri lukenut yhden, voin suositella tätä:
Santa Montefioren ja Simon Montefioren Lontoon kuninkaalliset kanit Suuri Timanttijahti (2019) Kirja on sopivan jännittävä ja Kate Hindleyn piirroskuvituksella. Kate on tehnyt myös kirjan kannen. Suomennos on Maija Heikinheimon ja kustantaja on Sitruuna kustannus. Etenkin tietyn ikäisille pojille on välillä vaikea löytää lukemista, joka kiinnostaisi heitä. Tämä olisi myös hyvä kirja illan hetkeen kun vanhemmat lukevat lapselleen. Älkää vain lopettako iltalukemista kun lapset ovat oppineet itse lukemaan! Sarjassa on aiemmin julkaistu Lontoon kuninkaalliset kanit ja Lontoon kuninkaalliset kanit Pako tornista.
Lastenkirjat Leena Lumissa
sunnuntai 25. elokuuta 2019
Nina Honkanen: Pohjakosketus
Tähän hetkeen asti mies oli ollut varma, ettei naisella
olisi rohkeutta – tai munaa, kuten mies tapasi sanoa – lopettaa heidän
liittoaan, eihän sulla ole edes rahaa selvitä laskuista. Olen elättänyt sua
kaikki ne vuodet kun nukuit päivät ja valvoit yöt, et vaihtanut edes yöpaitaa
päältäsi kun raahauduit masentuneena pitkin asuntoa. Siinä ei auttanut yhden
pojan huomautus, ettei ollut nähnyt äitiään yöpuvussa edes joulupäivänä. Eikä
naisen muistutus, että oli tehnyt töitä 15-vuotiaasta asti, myös synnytyssairaalaan
lähtöä edeltävänä yönä tai ristiäisviikonloppuna, kun kehykset piti lakata ja
näyttelytiedotteen deadline paukkui päälle.
Miellyttämisentarve tai toive sovusta sai naisen pyytämään
anteeksi sanottuja tai sanomattomia sanoja ja tehtyjä tai tekemättömiä tekoja.
Pikkuhiljaa nainen alkoi pitää miehen väitteitä totena. Lopulta jokainen heidän
kofliktinsa päättyi siihen, että mies raivosi, kunnes nainen pyysi anteeksi
kaikkea syntymisestään tähän hetkeen.
Vittu mikä prinsessa!
Nina Honkasen Pohjakosketus (Into 2019) on kiinnostava avioliittoromaani, mutta voi se olla sairaskertomuskin. Tai molempia. Tarinan nainen menee kolmanteen avioliittoonsa kuuluisan kirjailijan kanssa. Nainen ei
aavistakaan, mitä asuu komean, itsevarman kuoren alla, sillä hän on rakastunut
ja henkisesti kuin sokea. Miehen traumat lapsuudesta asti kantavat vahvasti ja
kovin niitti on edellisen vaimon ulkomaille ryöväämät teini-ikäiset pojat.
Niinpä mies ehdottomasti haluaa lapsen, vaikka naisella on ura valokuvaajana
sekä jo teini-ikäinen poika. Kahden aikuisen liitto olisi riittänyt naiselle,
mutta mies vie aina tahtonsa perille. Ei ikinä anna periksi. Lapsen synnyttyä
nainen putoaa vuosikausien univajeeseen, sillä hän tietysti uskoo
velvollisuudekseen olla täydellinen vaimo, äiti ja huushollin pitäjä, joka ei
unta tarvitse. Hän uskoo ettei hänellä ole siihen edes oikeutta.
Rankkaa on kerta kerran jälkeen kuulla miehen huutavan
teinin ja pikku-Toivon kuullen, mitä on mieltä naisesta kaikkineen. Hän
jankuttaa tätä mielisairaaksi ja nimittelee sanoin, joita ei voisi edes uskoa
ellei olisi itse joskus nähnyt sivusta
just tällaisen miehen, jolta täysin puuttuu vihanhallintakontrolli. Mies voi
sylkeä suustaan mitä vain ja nainen vaikenee, mikä sekin saa miehen
raivoihinsa. Mikään mitä nainen tekee ei ole ikinä oikein. Mies ei edes
hätkähdä, kun Toivo alkaa käydä perheneuvolassa. Toivohan on vain toistanut
isänsä käyttäytymiskaavaa. Perheessä ei käydä fyysisesti kiinni, mutta joskus
jotain lentää ilmassa. Taitavana sanamestarina miehen sanomiset ovat kuin
tikareita ja hän ei hillitse itseään edes seurassa. Hän on kingi!
Naisen aloittaessa eroprosessin mies pelottelee naista, että
kolmasti eronnut, viisikymppinen neljän lapsen äiti ei tule pärjäämään:
Hei kusipää,
olet viisikymppinen, neljän lapsen äiti. Kenen luulet
huolivan tollasen jos eroamme. Olet aika vaatimattoman kokoinen monella tapaa.
ja vittu miäå unohtamisen lahja sinulla on, ja mielenterveysongelmia. Onneksi
olkoon molemmista...Sinä olet kammottava äiti. Hymyilet lapsesi läpi niiden
helvettien joita heille järjestät. Etkä jälkeenpäin muista mitään. Olet
kateellinen omille lapsillesi näiden onnellisuudesta. Odotat varmasti että
uhkailisin sinua jollain laittomalla. En tule koskaan sellaista tekemään.
Inhoan väkivaltaa ja kaikkea sellaista. En aio seurata joidenkin urpojen jälkiä
joten odotat turhaan.
Vihaan sinua!
Pariskunta selvittelee välejään tekstiviestein ja
sähköpostilla. Äänessä pääasiassa mies, mutta kirjan lopussa nainen kirjoittaa upean koosteen, joka avaa hänen särkynyttä lapsuuttaan. Kun kaksi
rikkinäistä menee yhteen, tämä asia jää helposti alkuhuuman jalkoihin, kauniit
kuvat särkyvät muutamassa vuodessa. Oikeasti mies pelkää jäädä yksin ja
oikeasti nainen on tienannut ensimmäiset satatuhattamarkkaansa mallina jo ennen
aikuisikäänsä, mitä ei miehestä voida sanoa. Samaten nainen on voinut hyvin
keskustella exiensä kanssa edellisten liittojensa lasten kasvatuksesta ja nämä
ovat onnellisia ja jo omillaan nuorinta, kolmosta lukuunottamatta, joka jo
tekee lähtöä. Kolmannesta erosta tuleekin säännön vahvistava poikkeus, jossa
ajettiin jokaisessa mahdollisessa kohdassa satasta kallionleikkaukseen.
Terapiassa nainen saa tietää, että riiteleminen on
sallittua, kunhan se ei sisällä vaaran uhkaa. Sama koskee miehen huutamista.
Nainen saa myös kuulla diagnoosin miehensä käytökselle...Hän vahvistuu ja alkaa
uskaltaa ottaa etäisyyttä. Toivo-poikakin on rauhoittunut.
Raivostuttaa naisen tapa jäädä vuosiksi tällaiseen liittoon.
Varmaan minulta puuttuu joku geeni tämän asian ymmärtämiseen. Ennen rauha kuin
raha!
Kirjassa asioita klaarataan, joten tajusin äkkiä kirjailija
Nina Honkasen olevan samoilta kulmilta kuin minä eli Porista. Hän on
kirjoittanut työkseen 25 vuotta ja tämä on hänen kolmas romaaninsa. Lisäksi
häneltä on tullut tietokirjoja, kuunnelmia, dokumentteja, tv-sarja, näytelmä,
kolumneja...
Pohjakosketus on melkein kolmesataasivuinen, joten kertomani on
pisara meressä. Suosittelen kirjaa niin naisille kuin miehille. Väkivallan
kohde voi avioliitossa olla myös mies. Honkasen teksti maistuu omakoetulta
osin, mutta vain osin. Voin olla väärässäkin. Rankkaa ei ole kaikki koko aikaa,
vaan kirjassa on myös intohimon hetkiä sekä kultainen finaali, hyvin cinemaattinen loppu, josta en
siteeraa sanaakaan: Lukekaa, kokekaa itse! Kirja otti heti imuunsa ja tarina
jaksoi kantaa viimeiseen pisteeseen.
Jo varhain särkyneiden liitossa on aina vahvempansa ja
alistujansa. Pohjaimu vain odottaa, milloin saavutetaan pohjakosketus,
jonka rantakivistä saatujen haavojen jälkeiset arvet
muistuttivat itsestään viimeiseen asti.
*****
Tämän kirjan on lisäkseni lukenut ainakin Tuijata. Kulttuuripohdintoja
*****
Tämän kirjan on lisäkseni lukenut ainakin Tuijata. Kulttuuripohdintoja
lauantai 24. elokuuta 2019
Teeman uusin numero tarjoaa taas laidasta laitaan ja...kallionauhusten aikaan!
Ostan HS Teema -lehden aina aiheen mukaan. Tähän asti ovat innoittaneet 4/18 "Taide kohottaa yksilöä" Helene Schefbeck kannessa ja aiheena. Nyt on just tullut myyntiin Saksa -aiheinen Teema, jonka ostimme, sillä onhan Saksa aina kiinnostava maa.
Sitä ennen no 4/16 Suuri ja mahtava Yhdysvallat USA Barack Obaman aika päättyy - mitä siitä jää?
Uusimmassa Teemassa on paljon Berliinin muurista, saksalaisten ja suomalaisten eroja (arvatkaapa kummat juovat enemmän alkoholia sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna?), kiinnostava herkkujuttu, jossa iki-ihana Schwarzwaldin kakku, Suomen ja Saksan suhteita ennen ja jälkeen muurin murtumisen sekä minulle kiintoisimpana Hitlerin asianajajan pojan Niklas Frankin haastattelu Isäni oli Hitlerin asianajaja. Hans Frank oli niin kova ja häikäilemätön, että aiheutti ihmetetystä jopa Heinrich Himmlerissä. Muurin murtumisesta on myös vaikuttava juttu, Uusimman lehden kannessa Angela Merkel antaa Saksalle 'kasvot'. Mikäs sen vaikuttavampaa! Korostan, että mainitsin vain osan jutuista eli Teema on todellinen lukupaketti. Kiinnostavuudessa Saksa on ainakin minulle heti kakkonen Itävallan jälkeen.
Kallionauhukset ovat nyt upeimmillaan ja osa kukista on vielä jopa nupulla!
Kiitollisia perennoja, mutta eivät siedä ihan mitä vain, kuten voitte lukea jutustani, jossa ahneus runsauteen melkein kadotti nauhuksemme eli Kallionauhus - kaivattu kadotettumme palasi puutarhaamme
Näitä kuvia on todella paljon eri vuosilta ja vien tämän vuoden kuvia puutarhaosioon kun aika on...
Lauantaiterveisin
Leena Lumi
keskiviikko 21. elokuuta 2019
Elina Hirvonen: Punainen myrsky
Kätken kasvoni äitini hameeseen. Haluan pois tästä
huoneesta, talosta, kaupungista, maasta, haluan kohottaa käteni ja nousta
ilmaan, lentää pilvien taakse jonnekin, missä valo on kirkas ja ilma raikasta,
haluan jonnekin, missä voin elää äidin ja Badrin kanssa rauhassa, ilman tuota
kammottavaa, lintumaista miestä, joka kuuluu tähän huoneeseen, pimeään
maailmaan, jolla ei ole mitään tekemistä meidän elämämme kanssa.
Elina Hirvosen teos Punainen myrsky (WSOY 2019), kertoo
tarinan irakilaisesta perheestä, jonka oli henkensä kaupalla paettava omasta
maastaan ensin julman diktaattorin ja myöhemmin avolava-autoilla saapuvien,
kasvonsa peittäneiden kiväärimiesten takia. He eivät olleet oikeita
kummallekaan Irakia vallassa pitäville julmureille. Heidän perheensä mieli oli
toinen, kumppanina alituinen vaara isän ensimmäisestä vangitsemisesta alkaen.
Lapset vannotettiin vaikenemaan kaikesta. Perheen vanhimmasta pojasta tulee
tämän tarinan kertoja ja samalla tarkkailija,ehdottomasti näkymätön ja
kuulumaton. Eniten maailmassa hän rakastaa ruusuvoiteen tuoksuista äitiään sekä
pienempää veljeään Badria. Heitä hän ymmärtää jo katseesta. Vieraiden katseet
ovat vaaraksi ja siksi hänkin oppii kulkemaan kaduilla katsoen maahan mitään
huomiota herättämättä. Hän haluaa toimia oikein ja olla perheelleen ehdottoman
uskollinen. Hän on kuitenkin vain pieni lapsi ja voi ymmärtää jotain pahasti
väärin...
Luurangon laihaksi lintumieheksi kuihtunut isä palaa kotiin.
Äidin olemus alkaa hehkua, ruusuvoide ja mausteet tuoksuvat, kultaiset renkaat
kilisevät ranteissa, ilo helisee kuin vastarakastuneen nauru, keittiöstä leijuu
huumaavia tuoksuja. Poikaa lintumies pelottaa, mutta äiti kaartuu sillaksi
pimeän yli.
Äiti on maailman voimakkain nainen. Saddamilla on salainen
poliisi, vankilat ja toinen toistaan mielikuvituksellisemmat kidutusmenetelmät,
mutta minun äidilläni on rakkaus.
Perhe on yhdessä,
mutta on aika muutta pääkaupungista Najafiin, jossa äiti on varttunut. Äkkiä
isä on taas poissa, mutta palaa erinä: Hän on köyryselkäinen vanhus. Valta
vaihtuu vain julmuudesta toiseen julmuuteen: Perheen on aika paeta maasta
pakolaisleirille autiomaahan. Kaiken aikaa äiti rakentaa kaunista kotia vaikka
miten pienestä, kaiken aikaa hän on raskaana, kaiken aikaa hän on suomatta
itselleen lepoa valittamatta. Vuonna 2015 koko maailman katse on heissä ja
Irakissa. Avustushelikopterit pudottavat leirille ruokaa, lääkkeitä, vaatteita.
Alkaa suuri keskustelu siitä keiden tulee avustaa pakolaisia, mitä se maksaa ja
mikseivät he jääneet taistelemaan omiin maihinsa, menkööt sinne mistä tulivat,
he ovat vaarallisia ja levittävät vaarallisia oppejaan. Rakennetaan jo henkisiä
aitoja, mutta suunnitellaan oikeita. Soditaan kovin sanoin sivaltaen niin
aikuisia kuin lapsia, jotka jo ymmärtävät. Sitäkin mieltä isosti ollaan, että
tämä ei kuulu meille ollenkaan! Jätetään ne sinne punaisen hiekan maahan
kuolemaan kuin kärpäset. Leirioloissa onneksi lapsille on koulua ja poika on
päättänyt oppia lukemaan, hän on päättänyt oppia paljon pelastaakseen
perheensä, saadakseen heidät valituiksi lähtemään Eurooppaan. Ja he lähtevät
Suomeen, joka on valkoista lunta, parempaa elämää ja hyvää koulutusta, mutta
myös vieraslajiraivoa. Toisille he ovat tulokaslaji pakon edessä. Joillekin vaarallinen
vieraslaji elintason perässä. Suomi keskustelee kuin palanneena ’30 –luvulle. Pakolaiset yrittävät sulautua ja
oppia suomen kielen nopeasti. Siinä poika on hyvä ja hänestä tulee vanhempiensa
tulkki. Hänestä tulee koulutettu. Hänestä tulee selviytyjä.
Elina Hirvosen Punainen myrsky on erään Irakista lapsena
perheensä kanssa pakoon lähteneen pojan tarina. Samalla se on kaikkien
pakolaisten tarina. He ovat virta vailla omaa valintaa. Virran on virrattava
minne pakko ajaa. Vieraisiin maihin, vieraisiin
kyliin, kylmiin katseisiin. He kantavat mielissään tarinoita kotimaastaan,
samalla kun juurtuvat vieraisiin multiin, oppivat uusiin tuuliin ja tavoille.
Hirvosen kirja itsessään on virta. Vähän kurkistin ennakkokappaleen ensimmäisiä sivuja, kun jo
virta vei minut mennessään. Kirjailija ei säästä lukijaa Saddamin ja Isisin
teoilta, mutta virran vesi pehmentää rankimman. Hirvosen kirjailijaäänellä
tarinasta tule tosi tavalla, jolla sitä voi suositella kaikille. Ei kannata
rakentaa muureja, vaan rakentaa siltoja toinen toisemme luokse. Ihmisyyttä on
olla toiselle ihmisille käsi, joka ottaa vastaan. Ihminen on luomakunnan ainoa
peto, tietoisesti pahaan kykenevä. Sitä nämä ihmisvirrat pakenivat henkensä
kaupalla.
Hirvonen on kirjoittanut upean, vahvan romaanin, joka
kantaa rakkautta ja inhimillisyyttä rankoissakin hetkissä. Teksti ei notkahda
kertaakaan! Mikä johtuu mistäkin on historiaa. Ellei tunne mennyttään ei voi
ymmärtää tätä päivää ja tulevaisuus on vain pimeys. Kaivoin kirjelaatikostani
esiin lapsuudenystäväni kirjeet Persiasta eli Iranista. Hän vietti siellä
vuosia isänsä työn takia. Miten erilainen maa
Persia silloin olikaan! Palanen historiaa lepää käsilläni olevissa
kirjeissä. Tulevaisuus näyttää millaisia kirjeitä Suomesta lähteekään Irakiin
jääneillle ystäville ja sukulaisille. Toivokaamme niiden sisältävän valoa,
toivoa ja rakkautta.
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Katja Kirsi ja Kulttuuri kukoistaa
tiistai 20. elokuuta 2019
Plantagenilla tänään sitä sun tätä...
Piipahdimme Plantagenilla. Olin etsimässä ties mitä, mutta en ainakaan leimukukkia, sillä niiden paikkaa alkaa varjostaa kuusi, jota emme kaada. Vain hortensioita ja mieluiten jotain lilaa etc. Suosikkipuutarhaihmiseni, jonka kanssa olen tehnyt kauppaa ja vähän jaettu muutakin oli paikalla, joten...Myymäläpäällikkö Pirjo Uuttana on ihminen, jolla ei ole ikinä huonoa päivää. Hän sekä saa minut nauramaan, että ostamaan just sen yhden Endless Summerin värisiä leimuja! Taikuutta!
Me emme ole ihan hiljaisia kun tapaamme. Lumimies huomautti, että häiritsee kuvaamista.
Itse Lumimies isottelee jättikrysanteemilla ja yksi kukka on jo suussa:)
Leimu vieköön! Ja nuo puksipuupallukat takanamme ovat ihastuttavia.
Minusta tuli vankkkumaton Plantagen -fani muutamasta syystä. Pirjo on tietysti ensimmäinen. Toinen on, että jos viirivehka tai muratti päättää päivänsä, täältä saa edullisesti suuria, uusia tilalle. Tosin minä en saa meillä enää hoitaa viirivehkoja, vaan Lumimies vaalii niitä. Muratit ovat minun! Kolmas on se, että täällä myydään tuikkukynttilöitä, jotka palavat 7 tuntia! Kuka nyt haluaa nousta juhlapöydästä sytyttelemään 30 tuikkua kesken seurustelun? Ja mikä parasta, ne ovat kirkkaassa muovissa, joten tulet näkyvät kaikenväristen kivituikkujen läpi. Neljännen syyn kerron sitten joskus...
Hitsin värikkäitä kukkia kuvasin sisällä. Tekisi muuten säväyksen tällainen tähkämaija!
Juu, tiedän mitä takanani on. Niitä haluaisin, mutta kun 'puksit' ovat tosi vaativia talvehditettavia. Leimukukista tulee aina mieleen mamma. Hänen leimukukkapenkkinsä olivat jotain. Ja sen jälkeen tietysti äitini, joka on leimujen lumoojotar. Oletteko huomanneet miten vienolta ja aistilliselta leimut tuoksuvat?
Plantagen -terveisin
Leena Lumi
Plantagenilla on nyt jotain tosi, tosi suloista...ja tietysti kukkia!
sunnuntai 18. elokuuta 2019
Carin Gerhardsen: Musta jää
Ehkä Jeanette kaipasi vain vahvistusta. Varmuuden siitä,
että hän oli yhä rakastamisen ja rakastelemisen arvoinen. Nyt hän oli saanut
sen, ja ehkä se riitti. Tämä mies oli antanut hänelle niin paljon energiaa ja
elämäniloa, että hänen väsähtänyt olemuksensa oli herännyt uuteen eloon. Mutta
se ei välttämättä tarkoittanut sitä, että hän luopuisi kodistaan ja turvatusta
toimeentulostaan ja kääntäisi selkänsä aviomiehelleen, jota hän oli vannonut
rakastaa. Tässä oli uutuudenviehätystä. Jeanette tiesi sen hyvin. Vielä oli
mahdollista palata kotiin ja olla taas hyvä vaimo.
Carin Gerhardsenin trilleri Musta jää (Det som göms i snö,
Minerva Crime 2019, suomennos Maija Ylönen) kertoo, miten pitkälle voi ulottaa
juurensa kolmen toisilleen tuntemattoman ryhmän kohtaaminen pimeässä ja vaarallisen mutkan kohdalla,
mustan jään hetkellä, jyrkänteen reunalla alla vain vanhan kalkkikivilouhoksen
rotko. Jeanetten aviorikos kasvaa äärettömiin mittasuhteisiin, vaikka ei sillä
nimikkeellä. Hänen elämänsä musta jää muuttaa täysin. Yhdessä autossa istuu
Sandra, hyvin vastentahtoinen nuori kyytiläinen, joka haluaa vain autosta pian
pois. Riittää kun kolmannen auton vauhti on liikaa keliolosuhteisiin ja alkaa
draama, joka koskettaa heitä kaikkia mitä rankimmalla tavalla. Hetket rotkossa
muuttivat heitä kaikkia kuin myös heidän läheisiään tavalla, josta ei ollut
paluuta entiseen.
Koska en ole ennen lukenut Carin Gerhardsenin kirjoja,
valotan teillekin, että häneltä on aiemmin ilmestynyt kahdeksanosainen
Hammarby-dekkarisarja, joka on käännetty 25 kielelle ja se on myynyt yli 3
miljoonaa kappaletta. Musta jää puolestaan oli Ruotsin dekkariakatemian
palkintoehdokas vuoden 2018 parhaaksi ruotsalaiseksi rikosromaaniksi. Trilleri sai parhaimman jännitysäänikirjan
palkinnon Ruotsissa 2018.
Tarina kulkee onnettomuuden osallisten kertomana aina
vuoteen 2018 saakka. Selvät ja erittäin kiinnostavat luvut. Lukija ei
voi tietää todellista syyllistä ja hänen motiivejaan. Kuka kertojista on pahis? Musta jää on psykologisten
dekkarien aatelia ja juhlii ihmismielen moninaisuutta sen kaikilta kanteilta
hyvästä pahaan. Kuka voi vastustaa pohjaimua, jos luvassa on huomattava
palkinto ja bonuksena vapaus?
Musta jää alkaa vuoden 2014 tammikuulta ja luonnollisesti
järkyttävä rotkon tragedia päätyy sanomalehtiin. Melkein kaikki on kuitenkin
vain arvailua paitsi, että joku on hukassa joko elossa tai menehtyneenä ja yksi
varma uhri löytyy. Moni osallinen tietää paljon, mutta musta jää pyörittää
heitäkin kohtalon kietoradalla armoa suomatta. Jeanetten kohtalo näkyy kaikille
kaupunkilaisille, mutta muut yrittävät liikkua varjoissa salaten, kiristäen ja
uhaten. Myös isosti peläten, sillä kaikilla onnettomuuteen osallisilla oli
elämissään jotain erikoista...Liikaa menetettävää!
Minulle kirjan henkilöistä kiinnostavimmaksi muodostuu nuori
Sandra, joka epäonnekseen oli mennyt huonon kelin takia täysin väärään kyytiin.
Sandra vaikuttaa kesyltä, hitaalta, mitättömältäkin, mutta kun tosi on kyseessä
hänestä sukeutuu esiin kuin aivan vastakkainen mielenrakenne. Sandra tekee
kotoa käsin puhelinpalvelua, jonne voi soittaa anonyymisti kuka vain
epätoivoinen, yksinäinen, eksynyt...Hän on siinä hyvä! Nyt hänellä on tärkeä
syy ja riittävästi tietoa ja rohkeutta soittaa eräs itselleen tärkeä puhelu:
Hän tiesi selviytyvänsä paremmin puhelinkeskutelusta kuin
kohtaamisesta kasvokkain. Hänen epävarmuutensa katosi, kun hänen ei tarvinnut
paljastaa epäviehättävää ulkomuotoaan. Hän hengitti pari kertaa syvään ja
valitsi sitten Hallinin perheen kotinumeron...
Itsensä hyvin suojannut Sandra ei tajua miten kovilla
korteilla vastapuoli on valmis pelaamaan välttyäkseen hänen vaateiltaan.
Toisten vanhempien tapaan Sandra ei kiinnittänyt lasten
kukkakimppuihin sen suurempaa huomiota...Vasta kun he alkoivat valmistella
lähtöä joitakin minuutteja myöhemmin ja pakkasivat retkikorejaan, Sandra
oikeasti näki Erikin kukkakimpun. Hän huomasi, että ohdakkeiden, sikurien ja
pitkäjuuristen voikukkien seassa piilotteli valkoinen lilja ja musta kalla.
*****
perjantai 16. elokuuta 2019
Lumimies kotiterassillamme, Taikaa, Dinaa...
Lumimies nauttimassa suvi-illasta yläterassillamme, jossa eivät hyttyset häiritse ja voi nähdä auringonlaskun Päijänteeseen.
Helppo menu eli katkarapusalaattia, tzazikia ja vaaleaa leipää. Annoksesta riittää neljälle tai kahdelle niin, että siinä on seuraavan päivän brunssi. Katso Ruokareseptit Leena Lumissa.
Patonkia tai paahtoleipää, jäävettä ja valkoviiniä. Tässä yksi meidän nuorison suosikeista suviaikaan.
Suvella Lumimieskin valitsee valkoviinin. Nyt menossa tyttären viinivalinta...
Reissussa olevan Merin koiruudet lukevat Hesaria tavoillaan. Tässä Taika -sheltin piilotyyli ja
kääpiövillakoira Dinalla on pienen koiran tapaan iso ego, joten hän haluaa lukea vähän tarkemmin.
Syömme terassillamme vielä aika myöhään syksyllä untuvatakit päällä. Tässä on grilli likellä samoin kuin lyhyt matka keittiöön, jos mitä on tarvis hakea. Syyspesämme on ihanin♥
Vielä on kuitenkin kesä ja ensi viikolla on tarkoitus poiketa kauppapuutarhalle, koska tänään ei toimeennuttu kuin cityyn lounaalle ja...Taidammekin poiketa Plantageniin, josta löydän eri juttuja kuin Viherlandiasta. On satanut, joten helpotus on suuri! Nyt kirja käteen ja sänkyyn koko konkkaronkka. Koiruuksilla on meillä omat pedit, mutta ainakin Dina liimautuu minuun kiinni koko yöksi.
Lumimimiesterveisin
Leena Lumi
PS. Olen mennyt koko suven kahdella Nanson Korsi -mekolla! Ohut neulejakku on joskus ollut tarpeen ja uimapukua on sentään käytetty...
keskiviikko 14. elokuuta 2019
Jean Rhys: Herra Mackenzien jälkeen
Julia halusi vetää puoleensa, hurmata. Hän käsitti sentään
vielä sen verran, että oli äärimmäisen tärkeää kyetä vetämään puoleensa ja
hurmaamaan. Mutta hän ei mahtanut mitään unenomaiselle tunteelle, joka oli
hänet vallannut, se sai miehen puheet kuulostamaan epätodellisilta ja jotenkin
naurettavilta ja mitättömiltä.
Jean Rhysin Herra Mackenzien jälkeen (After Leaving Mr
Mackenzie, Otava 2001, suomennos Hanna Tarkka) on minulta viimeinen Rhysiltä
suomennettu teos, jonka sain juuri luettua. Varoitan jo nyt, että Rhysin kirjan
päähenkilöt voivat mennä sekaisin, sillä niin paljon ne muistuttavat toisiaan.Muistuttavat myös kirjailijaa, vaikka hän ei sitä suoraan ole myöntänytkään. Rhys-naisesta on tullut minulle päähänpinttymä. Mukaan liittyvät
blogiystäväni Sara ja Katja. Sara lähetti minulle aikanaan lahjaksi SiintääSargassomeri omistuksella ’Leenalle elokuun öihin’ ja vuosi oli 2011. Laitoin sen heti ’tärkeiden luettavien
osastolle’ makkariimme kirjahyllyyn. Jostain syystä halusin kuitenkin ensin lukea varhemmat
Huomenta, keskiyö ja Kvartetti, mutta välistä jäi vuosiksi uupumaan Herra
Mackenzien jälkeen ja syytä en tiedä. Enkö ollut huomannut sitä? Nyt onneksi
Katja bloggasi ko. kirjasta ja pääsin mieliaiheeni pariin eli onko elämää
neljän suomennetun Jean Rhysin kirjan luettuani? Kiitos Sara ja Katja♥ Hanna Tarkan upea käännöstyö toi Julian (Jeanin) taas niin iholle, että sattuu.
Herra Mackenzien jälkeen kertoo Juliasta, joka asuu ensin
Pariissa, mutta palaa sitten vähemmän toivottuna kotiinsa Lontooseen
parinkymmenen vuoden jälkeen ja taas takaisin Pariisiin. Käsittämätöntä, mutta
arvattavaa on, millä hän saa maksettua ruokansa, vaatteensa, vuokransa..., mutta
hänellä on ollut onni kohdata herra Mackenzie, joka on ollut varsin avokätinen.
Samaa vauhtia Julian ikävuosien karttuessa vähenee herra Mackenzien kiinnostus
ja lopulta hän laittaa asianajansa kautta Julialle säällisen summan, joka hyvin
tarkkaan eläen riittäisi joksikin aikaa. Riittäisi toki, ellei kyseessä olisi
Rhys-nainen, joka on montaa, mutta myös aika-ajoin virvatulien ajaja. Julia
tietää, että hänen etsikkoaikansa on katoamassa ja niinpä hän mieluusti tuhlaa
kaiken saamansa vaatteisiin, jotta näyttäisi vielä naiselta, jonka parasta
ennen päivämäärä ei ole mennyt, ei ole likelläkään! Puuteria tupsutellaan
maanisesti ja aina löytyy joku herra tarjomaan lounaan, päivällisen, konjakin
tai maksamaan halvan hotelliyöpymisen. Rhys-nainen on kuitenkin jonkun verran
alakuloisuuteen taipuvainen ja vain nautittujen juomien määrä tuo hänen
elämäänsä kepeyttä. Hän ei pysty uskomaan muiden voivan hänestä pitää hänenä
itsenään, siksi hän alati seuraa miten muut ovat ja miten hän voisi erottua
edukseen. Rahattomuus vie nopeasti toivon, kun ei tiedä, mistä saa seuraavan
aterian, mutta samalla se vain kiihdyttää jo saatujen rahojen tuhlausta. Kuten
Huomenta, keskiyön Sasha, Juliakin yrittää palata nuoreksi ja halutuksi, mutta
huomaa kohtaavansa ylenkatsetta hotelleissa, kaupoissa,
kaduillakin...Rhys-nainen näkee vain seuraavan tunnin, korkeintaan seuraavan
päivän. Julia on myös Kvartetin Marya, joka pelkää eniten kaikista
yksinäisyyttä. Rhys-naisen yksinäisyyden pelko saa hänet takertumaan miehiin,
saa heidät suorastaan nuolemaan masokistisesti katua, jolla he astuvat kunhan
hän vain saisi pidettyä jonkun. Hänelle
kelpaa melkein kuka vain. Toisaalta hän muistaa kultaiset vuodet ja saattaa
vielä vahingossa unohtaa roolinsa joutuen näin naurunlaiseksi jopa rähjäisten
hotellien apupoikien taholta. Sanomattakin on selvää, että tällainen elämä
uuvuttaa ja Julia on melkein aina hyvin väsynyt. Hän voisi vain nukkua ja
nukkua, mutta saada huone yöksi, sekin maksaa...
Rhysiläinen nainen on melkein aina onneton. Hän toistaa
samoja sanoja, hän ei tavoita todellisuutta, hän ajelehtii tilanteesta toiseen
ollen kaunainen, kateellinen ja katkera. Hän on elämän ajelehtija, jonka
mielestä elämä on hänelle jotain velkaa...Velkaa hyvätasoisen elämän. Aivan
kuin tämä tieto olisi jo Rhys-naisen geeneissä! En voi olla nyt toistamatta
Raija Siekkisen saatesanoja kirjassa Huomenta, keskiyö, jossa Siekkinen valottaa
Jean Rhysiä vasten kirjailijan kuvaamia naisia, tässä nyt lähinnä Sashaa, mutta
samanlaisia he ovat monellaan, Rhys-naiset:
Rhysin maailmaa hallitsee rumuuden estetiikka. Vaikka
nainen, Sasha, näkee kauniita, valoisia huoneita, puistoissa leikkiviä lapsia,
hän kantaa rumuutta sisällään, ja niin kirjassa on kaikki sen valaisemaa.
Kirjan ainoa kauneutta kuvaava jakso ajalta Ennon kanssa nouseekin esiin kuin
huikaiseva valonsäde:”Kaikki on tasaista, pehmeää ja hellää. Lemmiskely.
Taulujen värit. Auringonlaskut, Pohjoisen lempeät värit auringon laskiessa –
vaaleanpunainen, malva, vihreä ja sininen. Tuli on raikas ja kolea ja kanaviin
heijastuvat valot kuin kultaisia kaalimatoja, ja kaiken aikaa lokit syöksyvät
veden yllä.”
Kuten voitte huomata minuun rhysiläisyys osui ja upposi.
Jean Rhysin tyylissä on savua, melankoliaa, nuhjaantuneisuutta, hypnoottisuutta
ja lukijakin tuntee seisovansa kuilun reunalla. On kuin lukijakin menisi ja
tulisi huvituksesta toiseen, mutta saa vain hetken humalan ja sitten kaikki on
entistä vaikeampaa. Muistaa torjutuksi tulemiset, ylenkatseet, omat väärät
valintansa. Rhysin tyyli on tyly, tunteet vailla tunteita, lakonisuus, uniikki tyyyli, jossa paljon jää lukijan varaan. Ainoa ehkä johon häntä tohtisin verrata on Marguerite Duras...Ehkä.
Kvartetin saatesanoissa Anna Lassila toteaa osuvasti
Maryasta, joka voisi olla ihan hyvin Julia:
Aina kun Marya saa tilaisuuden, hän valitsee väärin,
epäluotettavan aviomiehen, itsekkään rakastajan. Hänet kuvataan vailla menneisyyttä, tässä ja nyt,
keskellä tapahtumia, jotka etenevät vääjäämättä kohti tuhoa. Marya on nainen,
joka törmäilee oviin, rakastuu renttuihin, vihaa kaikkia muita paitsi niitä,
jotka hänen olonsa tukalaksi saavat. Ja eniten hän vihaa itseään.
Paljon samaa kuin Herra
Mackenzien jälkeen Juliassa. Tosin minusta Julian uupumus on jo luovuttamisen
makuista. Palaan siihen kohta...
Rhys-naiselle onni on joku käsittämätön olotila, joku pakeneva. Se hetki on melkein jo poissa ennen kuin sitä on kunnolla ymmärretty. Onnen askeleet ovat hiljaiset ja Rhys-nainen on heikoin niitä tunnistamaan.
Rhys-naiselle onni on joku käsittämätön olotila, joku pakeneva. Se hetki on melkein jo poissa ennen kuin sitä on kunnolla ymmärretty. Onnen askeleet ovat hiljaiset ja Rhys-nainen on heikoin niitä tunnistamaan.
Siintää Sargassomeri on minusta näistä poikkeavin, vaikka
Rhys-nainen siinäkin. Kirja on vain näistä värikylläisin ja julmin. Mikään
maailman mahti, eivät luonnon värit tai auringonlaskut, muuta miesten
kreolitytölle määräämää kohtaloa. Bertha Masonista tulee Charotte Brontën
Kotiopettajattaren romaanin hullu nainen ullakolla. Yksi mies mursi Berthan
ensin autuudesta sitten vihasta.
Onko Jean Rhysin maailma sitten masentava? Ei ole. Se on
psykologisesti alastomaksi riisuva, kiinnostava, nuhjuinen, savuinen,
humalainen, hyväksikäyttävä, masokistinen, ajelehtiva....Silti sen kadut soivat
kutsuvaa savunsinistä soundiaan etkä voi olla lähtemättä uusille kujille,
uusiin baareihin, uusiin miehiin ja seuraavaan hotelliin, jonka huoneen
nuhjuisessa tapetissa on jotain uupuneen eroottista.
Petri Tammisen saatesanojen lopusta kirjaan Herra Mackenzien
jälkeen:
Kiehtovalta tuntuu, etteivät mitkään asetelman
yksityiskohdat koskaan riko Rhysin uskottavuutta. Uskottavuus syntyy
huomaamatta, vaikutelmien välittömyydestä. Lukija on sisällä Rhysin maailmassa,
mukana noilla kaduilla, jotka ovat harmaita kuin unet. Rhys keskittyy kuvaamaan
tyhjyyttä, olemattomuutta, ja luo näin poikkeuksellisen tunnun olevasta,
ilmankosteudesta, hämäristä auloista, himmeästä valosta, joka aina siilautuu
monen olevaisen kerroksen läpi, pilvien, puiden, hotellihuoneiden, kuluneitten
verhojen.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin, Julian uupumus on hälyttävää,
siinä on luovuttamisen merkkejä, mutta ei hän itsemurhaa silti haudo. Hän on
enää kasa kekäleitä, joista hyvinä päivinä voi pieni liekki leimahtaa tai sitten ei:
Julia oli luhistunut. Hän oli polvillaan, itki hartiat
hytkyen ja toivoi, että hänellä olisi mukanaan vielä toinen nenäliina. Hän itki
muistaessaan, että hänen elämänsä oli ollut sarja nöyryytyksiä, erehdyksiä,
vastoinkäymisiä ja surkuhupaisia yrityksiä. Samanlaista oli kai toistenkin
elämä. Ja kuitenkin kuin ihmeen kautta hänen ytimestään nousi jotakin olennaista,
kuin liekki, Hänhän oli suurenmoinen. Uhmakas liekki, joka ei pyytänyt mitään
vaan uhkasi. Sitten liekki hiipui, kaikki oli ollut turhaa, se ei ollut
tavoittanut mitään.
*****
Tähän mennessä suomennetut Jean Rhysin teokset.
Kirjailija Jean Rhys (24.8.1890-14.5.1979)
maanantai 12. elokuuta 2019
Alex Michaelides: Hiljainen potilas
Alicia Berenson oli 33-vuotias, kun hän tappoi aviomiehensä.
He olivat olleet naimisissa seitsemän vuotta ja olivat
molemmat taiteilijoita: Alicia oli taidemaalari, Gabriel puolestaan tunnettu
muotikuvaaja.
Gabriel Berenson murhattiin kuusi vuotta sitten, ja hän oli
kuollessaan neljäkymmentäneljävuotias.
Päivä oli elokuun kahdeskymmenesviides.
Moni saattaa muistaa, että kyseinen kesä oli ollut epätavallisen kuuma ja
lämpöenätyksiä oli rikottu ympäri maata. Gabrielin kuolinpäivä oli vuoden
helteisin.
Alicia ei suostunut sen enempää kiistämään kuin
myöntämäänkään syyllisyyttään.
Hän ei puhunut enää koskaan.
Alex Michaelidesin trilleri Hiljainen potilas (The Sailent
Patient, Gummerus 2019, suomennos Antti Autio) tuli minulle tämänsuviseen käsittämättömään
dekkarinälkääni kuin jonkun arvaamana. En siis ollut kirjaa tilannut, mutta
kun sain ennakkokappaleen ja dekkareita ahmiva ystäväni oli kirjan lukenut, hän
suorastaan vaati myös minua tekemään samoin. Painoarvoa antoi se, että ystäväni on ns. alan
ihminen eli kirjan kertoja on psykoterapeutti Theo Faber ja miljöönä toimii
Pohjois-Lontoossa sijaitseva Grove-laitos, joka on tarkoitettu suljettua hoitoa
vaativille henkilöille. Nimenomaan oikeuspsykiatriselta kannalta hoitoa
vaativia ja sinnehän puhumaton Alicia passitetaan. Kuusi vuotta Alician siirron
jälkeen laitoksessa avautuu kriminaalipsykoterapeutin virka, jota Theo Faber
heti hakee ja jonka hän myös saa. Hakulautakunnalta hän toki salaa lähteneensä
alalle omien vaikeuksiensa takia. Theon mielestä
sama pätee suurimpaan osaan mielenterveysalalla
työskentelevistä ihmisistä. Valtaosa meistä on hakeutunut tämän työn pariin
omien ongelmiensa vuoksi. Olemme toisin sanoen ryhtyneet opiskelemaan
psykologiaa, jotta pystyisimme parantamaan itsemme. Eri asia on sitten, kuinka
moni meistä olisi valmis myöntämään sen.
Theolla on itsellään takanaan tiivis vuoden terapiajakso,
jonka jälkeenkin hän kuin tuntee terapeuttinsa kannattelevan häntä. Saapuessaan
Groveen hän haluaa heti aloittaa terapiaistunnot juuri Alician kanssa. Ensin
hän pyytää vähentämään tämän lääkitystä ja sitten hän ehdottaa Alicialle
annettavaksi harmittomia maalausvälineitä paitsi ei veistä, vain siveltimet,
värit ja kankaan telineellä. Theon mielestä Alicia viestisi töillään puhumisen
sijaan. Theo saa tahtonsa läpi ja sitten...
Hiljainen potilas on todella jännittävä ja tietty myös
kiinnostava kuvaus rankasti häiriintyneiden rikollisten jokapäiväisestä elämästä suljetussa laitoksessa. Työntekijöidenkin ristiriidat herättävät uteliaisuutta, sillä etenkin aikaisemmin
Alician lääkkeistä päättänyt Christian ei näe Alicialla mitään toivoa, vaan
toteaa tämän olevan terapiaan reagoimaton rajatilapersoona. Heittääpä
kiukuissaan vielä senkin, että rajatilapersoonat hurmaavat terapeuttinsa
vaarallisesti.
Theon kertomuksen rinnalla alkaa yllättäen kulkea Alician
päiväkirja, josta kukaan ei ollut tiennyt. Jännitys tiivistyy, sillä nyt lukija
saa tietää Theoa enemmän. Kuva tarkentuu Theon alkaessa kertoa Alicialle
omasta lapsuudestaan. Vuorovaikutus ja luottamus ovat ne työkalut, joita Theo
alkaa käyttää eli hän panee myös itsensä likoon parantaakseen vaikenevan
Alician, tehdäkseen särkyneestä ruukusta uutta vahvemman.
Pidin tässä kirjasta kaikesta, kaikesta, paitsi en siitä,
mistä minun olisi kuulunut pitää, sillä sanonhan usein, että ensimmäisten sivujen on
lukittava lukija syleilyynsä eikä sen syleilyn ote saa irrota ennen kuin
viimeinenkin sivu on luettu. Kirjassa on
454 sivua, joten jossain ihan lopussa alkoi tapahtua uusia yllätyksiä eli
jännitystä vain kiristettiin, otetta lukijasta tiukennettiin. Uskomattomia tapahtumia...Minua sattui,
sillä koin viimesyleilyn epäuskottavaksi. Minua pideltiin kuin väkisin enkä
saanut enää happea...Voin olla ainoa, joka ei ylistä tämän tarinan finaalia,
mutta vika voi olla minussakin. Olen yliherkkä tietynlaiselle
epäuskottavuudelle ja nyt koin sellaista. Etenkin se tuntuu näin vahvan tarinan jälkeen. Ikäänkuin kirjoittaja ei olisi uskonut riittävyyteensä ilman...Silti olisin satavarmasti lukenut
Hiljaisen potilaan, sillä parikymmentä sivua epämukavuusalueella ei kaada satoja sivuja parhautta. Sen sijaan kaikki sitä ennen oli todella uskottavaa, jännittävää, kuohuttavaa. Kiinnostaa myös kuulla mitä
on kirjasta mieltä naapurini, joka on terapeutti, hän nimittäin saa teoksen
ikiomaksi!
Jossain seisoo eksyksissä pieni poika, joka ei tiedä miten
olisi ollakseen mieliksi raivolle, ailahtelevalle isälleen. Hän seisoo lumisateessa ja tavoittelee
lumitimantteja kädellään. Ne sulavat ja katoavat. Ne tekevät sen yhtä varmasti
kuin hän kerran nousee junaan, joka vie hänet kauas pois ahdistuksesta oman
elämänsä sankariksi.
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Mai/Kirjasähkökäyrä Kaisa V./Kirja hyllyssä ja Aletheia/Hiljainen potilas
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Mai/Kirjasähkökäyrä Kaisa V./Kirja hyllyssä ja Aletheia/Hiljainen potilas
*****
sunnuntai 11. elokuuta 2019
Rappioromantiikan viehätystä...suvella ja talvella
Yli kolmekolmekymmentä vuotta vanhat korituolit ovat palvelleet aikansa ensin puutarhatuoleina kauniilla kukkakuosityynyillä ja nyt kun ne eivät enää kestä istumista, ovat mitä parhaita köynnöstelineitä. Näitä fiinimpiä tuoleja on kaksi ja molemmat peittyvät nyt keijunmekkoihin jo kolmatta vuotta vähintäin.
Talvella sitten näin...Kiitollisia ovat olleet tuolit, sillä kesät talvet ulkona.
Sanoisin, että tarkkaa käyttöä ja minua tietynlainen rappioromantiikka viehättää.
♥: lla Leena Lumi
perjantai 9. elokuuta 2019
Sama polku eri vuosina eri vuodenaikoina
Koska olemme ensi viikolla ja vielä seuraavallakin osan viikosta koiruuksien hoviväkenä, laitan teille nyt jotain puutarhasta eli seurataan tätä polkua eri vuosina ja eri vuodenaikoina. Tässä on paljon tragediaa, sillä halusin tuon keskipihan lampun viereen just ja vain pilvikirsikan. Sehän siihen kasvoi ja voi hyvin, kunnes ylti jo miltei yläterassin ruokapöytäämme, mutta sitten alkoi kuin kuivahtaa, kuolla, menehtyä...Ei ollut apua asiantuntijoistakaan joten syy ei selvinnyt ikinä. Nyt siis kevätpolku menossa ja ihanista ihanin pilvikirskan kukinta-aika. Löydät tragedian kokonaisuudessaan kohdasta Pilvikirsikan kadotuksesta keijukukkien kautta kohti viikonloppua
Vuonna 2013 pilvikirsikkamme oli näin upea, mutta köynnnöshortensiat eivät vielä ympäröi ruokakatostamme, joten siitä tarkennan vuotta...
Tämä sydänsuven kuva on ehkä vuodelta 2014, sillä minähän istutin siihen uuden pilvikirsikan, mutta tragedia vei senkin parissa vuodessa samaten kuin siihen tuodun päärynäpuun.
Tässä ollaan istutettu jo rautatieomenapuu, sillä vuosi taitaa olla 2016 tai 2017. Sydänsuvea, koska verenpisarat kukkivat pöydällä ja köynnöshortensiat terassin pylväissä eli veikkaan elokuuta.
Huomasin vasta nyt kun kollasin puutarhakuvia, että siellähän on siili menossa kallion lammikolle juomaan. Siinä käyvät monet eläimet kuumina päivinä ja öinä.
Ehkä heinäkuuta kuitenkin, koska päivänliljat noin reheviä vielä...
Kartiovalkokuusen koosta päätellen menossa on ensimmäinen pilvikirsikka ja miten kaunis hän olikaan keväät, syksyt...
kunnes tässä on jo muutakin menetystä kuin syksyn lehdet. Sen näkee siitä, miten puu riiputtaa lehtiään.
Tässä sama polku eilen, 2019, kuvattuna. Toistaiseksi lampun vieressä kasvava rautatieomenapuu on ollut muuten ok, mutta kukki tosi vähän, joten niitä oransseja syyspiristyksiä saamme odotella. Sen sijaan yksi ostamistani terassihortensioista vaihtui ihan punaiseksi vaikka oli alkujaan lime/vaaleanpunainen ja tuplasi samalla kukintansa. Erittäin vahva yksilö, sillä jaksaa hyvin kannatella kukintansa ilman tukia.
Vuosia sitten ennen kuin lehdet ovat pudonneet ja pilvikirsikka aloittanut mysteerin elämänsä.
Ja nyt kun unohdin ostaa vispipuuron värisen callunan ja lehdet ovat jo...Oikealla oleva köynnöshortensia vie väistämättä osan polusta, mutta kun se on vaan niin meidän suosikkikasvi.
Jatketaan tästä puutarhapolun ihmettelemistä♥
puutarhaterveisin
Leena Lumi
Leena Lumin puutarhassa
6.6.2020 hyvin pitkän kuivan kauden jälkeen saimme vihdoinkin ensimmäisen sateen. Huomaattehan, että kaikkien sattumusten jälkeen nyt pihavalon ylle kaartuu rautatieomenapuu. Sattuipa samanväriset orvokit kuin alussa, vaikka minun suosikkini ovatkin nämä:
Taika -sheltti orvokkikuningattarena. Villakoira Dinakin on mukana, mutta mitä lie touhunnut noiden orvokkien takana juuri kuvaa otettaessa:)
Ja polulla katse kalliolle. Kulleroita on tulossa ihan ziljoona!
Tässä polun varrella oleva rautatieomenapuu, joka
jopa kukki jo tänä vuonna. Nyt olisi hyvinkin kuvauksellinen, mutta tulee kovasti...
Samalle sateen huuhtomalle polulle jälleen. Oikealla köynnöshortensiat ovat jo komeilla nupuilla. Tapaamisiin polulla taas♥
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)