Rouva Ketonen unohti hetkeksi huolensa, hoitamattoman pihan,
kadonneen Nallen. Hän alkoi kävellä, liikutella käsiään ja kallistella päätän
kuin olisi jonkun tarkkailtavana, kuin hänen taas pitäisi poseerata, tulla
joksikin muuksi, joksikin lisää. Se ei ollut hiukkaakaan raskasta, sehän oli
hänen tapansa elää.
Hän näytteli muille, hän näytteli itselleen. Ja hänen
näytelmänsä nimi oli koko elämä.
Eeva Joenpellon romaani Elämän rouva, rouva Glad (WSOY 1982)
palasi uudelleen lukuun monen kymmenen vuoden jälkeen. Hyvä näin, sillä kun
kirjan lukee eri-ikäisenä, sen myös voi kokea ihan eri painotuksilla kuin
aikaisemmilla kerroilla. Muistin rouva Gladin selviytyjänä, upeana naisena, joka
teki mitä tahtoi ja uskalsi mitä vain, enkä mitenkään muistanut hänen pimeitä
kauhujaan. Tosin rouva Glad itse on hyvä mustat muistonsa ensimmäisenä
unohtamaan, mutta aina silloin tällöin hän koki hetkiä, jolloin itsekin
ihmetteli omaa käytöstään:
Mutta Allin päässä olivat asialliset aivot. Ne olivat
selkeämmätkin kuin hänellä itsellään, hänellä, jonka tekoja pyrki joskus
riivaamaan jokin hänelle itselleenkin selkiintymätön syy. Kuin hänen olisi aina
vain ja yhä edelleen näytettävä jollekin olevansa mitä oli. Tai enemmän kuin
oli. Kenelle jollekin? Kaikkihan olivat jo kuolleet, eikö vain?
Kaikki, jotka muistivat rouva Gladin elämän heikon alun,
eivät todellakaan olleet kuolleet, mutta niitä Saara hyvin harvoin ehti
muistella, sillä ensimmäisen todella epäonnisen avioliittonsa myötä, siis kun
kartanonpoika Åke Nygren katosi ja Saara itse möhläsi pahemman kerran, hän oli
keskimmäisen aviomiehensä urakoitsija Viljami
Gladin opastamana kehittynyt vauraaksi ja osaavaksi liikenaiseksi. Suoraryhtisenä
hän Viljamin kuolemasta toivuttuaan hoiteli miehisessä liike-elämässä asioita,
pani rahan poikimaan samalla kun pöyhi hiuksiaan, keinutti lannettaan ja viiletti paikasta toiseen toimeliaana
kallis hajuvesi tuoksuen. Hän tunsi oman merkityksensä ja voimansa. Mikäli
rahavirrat uhkasivat ehtyä, hän sai ne taas virtamaan kuin kevättulvissa vaahtoavat
joet. Harvoin rouva Glad muisti enää aikaa, kun hän oli ollut mitätön neiti
Heinonen ja vaikka yhdestä aviomiehestä tuli skandaaliero, kaksi muuta olivat
kuolleet ja etenkin Viljamia Saara halusi muistaa ja joskus muistella. Tosin
siihenkään harvoin oli aikaa, sillä uusi nimismies Järvinen oli harvinaisen
kiinnostava herra. Ei mitään hapanta ukonhajua, vaan tarmokkuutta ja jämptiyttä,
isänmaallisuutta ja mitä ilmeisimmin liikeälyä, koska autokin oli kalliimmasta
luokasta. Mutta mitä kummaa ne kylillä puhuivat Järvisestä, ukkomiehestä ja
siitä isoon taloon adoptoidusta lukiolaistytöstä?
Elämän rouva, rouva Glad on hyvin monisäikeinen kertomus
naisesta, joka eli köyhän ja huomaamattoman lapsuuden menestyvän veljensä
varjossa. Saara oli aina kuin hän olisi ollut vähän yksinkertainen. Hän ei
saanut näytettyä itseään sellaisena kuin hän oli. Toisaalta, oliko hän kuitenkin
ollutkin hieman penaalin kynistä tylsin vai pelkästään alisuoriutumiseen
kasvatettu ja painostettu. Jossain mielessä rouva Gladin tarina on kuin
sairaskertomus, vaikka se ei sitä olekaan. Sen sijaan se on kertomus siitä, miten
ei voi kukoistaa, jos siihen ei anneta mitään mahdollisuutta. Tällainen
syrjitty, mutta jollakin tavalla kuitenkin sisunsa aavistava nainen, sortuu
tietysti nuorena ensimmäiseen kosijaansa, joka sattui olemaan menestyvän, lääketiedettä
opiskelevan Martti-veljen ystävä, kartanonpoika Åke Nygren.
Kirjassa Saaran avioliitot käydään läpi takautuvasti ja
täytyy sanoa, että nuorena kartanonemäntänä Saara koki kovimpansa, joka sitten
ajoi hänet elämänsä rajalle. Nygrenin perhe nieli vaivoin Åken valinnan ja koko
sen ajan kun Saara asui kartanossa, Åken äiti puhutteli Saaraa piikapersoonassa
eli kolmannessa:
Minä niin toivoisin, että Saara istuttaisi tai kylväisi
mieleisiään kukkasia. Pitääkö Saara resedoista?
Saaran kyvyttömyys vallata omaa tilaansa kartanossa, ryhtyä
mihinkään, vaikuttaa lukijasta masennukselta tai jopa tyhmyydeltä, mutta onko
jälleen kyseessä vain se latistava ilmapiiri, jossa Saara on aina tuntenut
olevansa näkymätön. Kartanossa hänestä tuli todellakin näkymättömin, sillä ystävällisyys oli vain näennäistä piruilua ja vähättelyä ja tärkeät asiat perhe puhui suljetuin ovin ilman Saaraa. Niin tai näin, nyt tapahtuu suurin pudotus pimeään ja kun Saara sieltä nousee, hän on valmis elämän rouva Gladiksi.
Saaran tarinan myötä lukija näkee, miten Saarasta kehkeytyy
vahva, jopa kova, mutta ennen kaikkea loistava näyttelijä. Kuin häntä ei mikään
hetkauttaisi ja heikko polvikin on vain viehättävä notkahdus, ei mikään
heikkous.
Olen iloinen, että valitsin juuri tämän Eeva Joenpellon
kirjan Tuijatan haasteseen, sillä Lohja-sarjan olen lukenut niin monta kertaa,
että siihen taidan tarvita vielä välimatkaa. Kuten tavallista Joenpellon kynä
on kuin neula: Tarkan julmana se ei kahda paljastamasta ihmisluonteen
heikkouksia, joskin niitä myös osin ymmärtää. Rouva Gladista olin unohtanut
todella, todella paljon. Senkin olin unohtanut, että eihän Saara mitenkään
voinut jättää menneisyyttä täysin taakseen. Sinne oli mentävä, missä häntä oli
eniten loukattu. Sinne piti änkeä, vaikka kartanoa nykysin hallitsi tytär
Lilli, joka kopealla äänellä tervehti: ”Miksi minun pitäisi sinut tuntea? Mitä
tuntemista sinussa on?” Sinne Saaran oli nyt itsensä ängettävä ja kuljettava
kartanon huoneesta toiseen ja piinattava itseään. Miksi hän ei kiusannut
itseään eräällä toisella muistolla, sillä, jossa hän teki paljon pahemmin,
miksi juuri kartanoon...
*****
Osallistun tällä kirjalla Tuijatan blogin Eeva Joenpelto -haasteeseen