perjantai 27. toukokuuta 2016
Omenankukat...Oi ihana toukokuu!
Niin kauan kuin muistan, omenankukat ovat olleet minulle enemmän. Ensimmäinen tuoksu, jonka ostin oli varhaisteininä ja sen nimi oli Apple Blossom. Miten hauskaa, että novascotiannoutajammekin, suuriruhtinatar Olga, oli kennelnimeltään Applehill's Thora!
Onko mikään enempää kevään merkki, suven alkusoitto, kuin omenakukkien valkeana vaahtoava valkeus. Lukusuositus: Katharina Hagena Omenasiementen maku
Pari viikkoa on mennyt puutarhaeuforiassa ja etenkin kärhöt, lemmikit ja omenankukat ovat värisyttäneet kauneudellaan.
Lukemiseen jää vähemmän aikaa, mutta puutarha on kaiken väärti. Tuttuja kirjabloggaajia löytyy Kodin Kuvalehdestä no 11 antamassa lukuvinkkejä eli kirjojen meressä kuitenkin...
Meillä on kelta- ja punakanelia, talviomenapuu sekä villiomenapuu. Näissä kuvissa taitaa olla kuvia kaikista omenapuistamme. Haluan koota nämä yhden jutun alle ja viedä sitten puutarhatiedostooni.
Selvästi villiomenapuu ja kuvattu iPadilla.
Tämä myös...
Omenankukat lupaavat herkullista syksyä. Silloinkin tuoksu on upea: Viilenevässä illassa kypsyvien omenoiden tuoksu...
Olen lisännyt jotain Kärhöihin , Toukokuun kukkiin, Luumupuu kukkii ja lisää toukokuun kukkijoita Istuttanut olen keijunmekkoja, rautatieomenapuun ja punaisia silkkiunikkoja.
Ihanaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti omenankukkien kuussa♥
Omenankukkaterveisin Leena Lumin puutarhasta
keskiviikko 25. toukokuuta 2016
Haaste: Unpopular Bookish Opinions
Omppu haastoi minut kertomaan mistä ja kenestä en kirjallisuudessa pidä. Kiitos Omppu♥ Tämä on minulle kirjallista masokismia, sillä mieluummin vaikenen kuin kerron julkisesti, että en pidä jostain kirjailijasta tai kirjasta. Poikkeuksen tekee kerran vuodessa tapahtuvat hirveä pettymys, jos olen odottanut joltain kirjalta todella paljon ja se onkin järkyttävä pettymys. Silloin isken kuin kiinalainen sisilisko ja Jukka Kajavakin voisi olla minusta ylpeä. Inhoan teilaamista ja luenkin vain kirjoja, joista pidän. Jos niissä on jotain, mistä en pidä, kerron sen kyllä, mutta teilata jonkun kova työ, se saa oloni vaikeaksi, joten tässä sitä nyt kiemurrellaan kuin mato koukussa.
Haasteen säännöt ovat nämä:
1. Linkitä haasteen antaja blogipostaukseesi. Lisää haasteen säännöt postaukseen.
2. Vastaa haasteen kysymyksiin.
3. Lähetä haaste vähintään kolmelle henkilölle ja linkitä heidän bloginsa postaukseesi.
4. Ilmoita haasteen saajille haasteesta ja linkitä heille postauksesi, jotta he tietävät mikä on homman nimi.1. Kirja tai kirjasarja, josta kaikki muut pitävät, mutta sinä et?
Sanoin jostain kirjasta tänä keväänä Katjalle, että 'miten tällaista edes julkaistaan' ja jätin kirjan kesken, mutta tietenkään en nyt muista, mikä kirja se oli. Ehkä Katja muistaa...Vastaan tässä sitten yleisesti, että en pysty yhtymään hehkutuksiin, jotka koskevat eräitä kotimaisia kirjailijoita, joissa toki minullakin on suosikkini, mutta selvästi kirjablogien valtavirrasta eriävät. Eniten ulkopuolisuuden tunnetta koen Juha Itkosen kohdalla...Ulkomaisista muistan välittömästi niin kehutun Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan. Ennen hyppään Nevaan kuin luen kyseisen kirjan!
2. Kirja tai kirjasarja, josta sinä pidät, mutta kukaan muu ei pidä?
En voi sanoa 'kukaan muu ei pidä', sillä en voi tietää toisten ja etenkään lukijoideni kaikkia aatoksia, mutta olen tuntenut ulkopuolisuutta syttyessäni Alan Hollinghurstin kirjasta Vieraan lapsi, niin paljon, että se oli lukuvuoteni 2012 paras kirja. Samaa koin aluksi myös Edmund de Waalin Jänis jolla on meripihkanväriset silmät, mutta nyt huomaan monien sille syttyneen. Pidin myös paljon Véronique Ovalden Mitä tiedän Vera Candidasta, mutta harva siitä innostui ainakaan niin, että olisin sen huomannut. Viime ajan 'oma juttuni' taitaa olla Delphine de Viganin Yötä ei voi vastustaa, joka oli pakko saada omaksi. Siinä vain oli sitä jotakin...Myös Anne Delbéen Camille Claudel. Kuvanveistäjän elämä ei ole mikään suursuosikki. Minulle Camille -teos on niin tärkeä, että se on asetettu niin, että kun tulen kirjastooni, näen ihan ensimmäiseksi Camillen kasvot:
3. Kolmiodraama, jossa päähenkilö päätyy yhteen sen kanssa, jonka et olisi halunnut?
Boris Pasternakin Tohtori Živagossa Lara ei saa Juria. Oikeassa elämässä Laran esikuva, Pasternakin rakastajatar Olga Ivinskaja saa Borisinsa ja he saavat tyttären. Olga maksaa onnestaan kuitenkin korkean hinnan, sillä Pasternak kuului Neuvostoliiiton vainottuihin...
Leo Tolstoin Anna Kareninassa Anna päätyy rakastettunsa sijasta liittoon kuoleman kanssa.
Margaret Mitchellin Tuulen viemässä itsepäiset rakastavaiset, Scarlett ja Rhett, menettävät toisensa omalle ylpeydelleen.
Lionel Shriverin Kaksoisvirheessä Willy ja Eric menettävät toisensa keskinäiselle kilpailuvietilleen, joka on heillä rakkauttakin suurempaa.
Colm Tóibínin Brooklynissä Eilis tekee valinnan, josta en pitänyt.
4. Suosittu kirjagenre, josta et pidä tai josta haluaisit pitää, mutta et pysty:
fantasia, kevyen kevyet siirappiset romaanit
5. Pidetty, suosittu tai rakastettu hahmo, josta et pidä?
Ihan kauheaa kun en ole koskaan voinut pitää Anni Polvan Tiinasta.
6. Kirjailija, josta monet pitävät, mutta sinä et?
Panu Rajala...siis jos hänestä pidetään...
Toni Morrison ja tässä ihmettelen, miksi en vain hänestä syty.
7. Suosittu sarja, jonka lukemiseen sinulla ei ole mielenkiintoa?
Knausgårdin Taisteluni -sarja. Kun ei vedä, niin ei väkisin eikä väsyttämällä.
8. Kirja joka on huonompi kuin siitä tehty elokuva?
Laura Esquivelin Pöytään ja vuoteeseen ei vedä vertoja filmille, joka kuuluu maailman parhaimpiin. Elokuvan nimi on Suklaata iholla (Como agua para chocolate).
Bernhard Schlinkin Lukija syttyy vasta elokuvassa.
Varmaan pommi, sillä olenhan Ian McEwan -fani kovimmasta päästä, mutta Sovitus on kirja, jolle filmatoisointi teki kultaa! Atonement on leffaklassikko, ja takuulla kuuluisa muustakin kuin kirjastorakstelukohtauksestaan, jossa kirjahyllyt ovat roolissaan:) Tässä kirjassa on myös yksi kirjallisuuden suurinhokkini eli pikkuvanha Briony, joka tuhoaa kaiken.
Graham Greenen Jutun loppu (The End of The Affair) voittaa leffana kirjan.
Haastan edelleen:
Katja/Lumiomena
Katri/Pieni kirjasto
Kaisa Reetta T.
Annika/Rakkaudesta kirjoihin
maanantai 23. toukokuuta 2016
Sara Stridsberg: Niin raskas on rakkaus
Iltaisin he lähtevät sairaalasta. Kun sähköportit avautuvat
ja auto ajaa pois sairaalan pihalta, takapenkillä poksautetaan auki ensimmäinen
pullo, aina samppanjaa joka on seissyt päivän kellarissa viilentymässä. Edward
ajaa siltojen yli keskustaa kohti, läpi nukkuvien katujen ja omakotialueiden.
Toisinaan takapenkillä odottaa joku osaston tytöistä, joskus Sabina, joskus
joku muu, useimmiten lääkkeistä tokkuraisena. Ja koivunrungot hohtavat
hämärässä, horisonttiin on läiskitty tussilla vaaleanpunaista ja keltaista,
eksyneitä pilvenhahtuvia, lintuja, hutaistu piirros taivasta. Edward uskoo
vakaasti että potilaille tekee hyvää päästä välillä pois osastolta.
Sara Stridsbergin Niin raskas on rakkaus (Beckomberga.Ode
till min familj, Tammi 2016, suomennos Outi Menna) on uskomattoman kaunis kirja
rakkaudesta, joka lentää Beckombergan sairaalan käytävillä, piilottelee lääkehuoneiden
morfiinirakasteluissa, on nimeltään Jackie, joka tulee joka päivä tapaamaan
isäänsä Jimiä sairaalaan, kasvaa pikkutytöstä isoksi tajuten, että rakkaus ei
katoa, vaikka se häviää isän halulle kadota yöhön, rakkaus ei katoa ja niinpä
Jim rakastaa tytärtään Jackieta ja myöhemmin lennättää hopeavalossa lennokkia
Jackien pojan Marionin kanssa ja Marion huutaa: ”Äiti, katso, kultasiipi lentää
taas." Jim soittaa Marionille pianolla
Mozartia, rakastaa Sabinaakin, vaikka ilman Lonea, Jackien äitiä, elämä on
hänelle yö. Jackie rakastaa monia, mutta sairaalan Paulia hän rakastaa hulluna toivoen hänen olevan
parantumattomasti sairas ja Paul lupaa: ”Älä sure, beibi, tästä ei voi
parantua” ja samalla hän pitää Jackien käsiä ruuvipihdeissä tämän pään yläpuolella
painautuen lujemmin vasten tyttöä. Sairaalan nurmikolla juoksee Sabina
alusvaatteisillaan Edward perässään, Sabinan kaulakoru kuin ilmassa, alkaa sataa
sinistä sadetta ja vaitelias merilintu liitelee sairaalan käytävillä, kunnes
levittää siipensä ja katoaa.
Niin raskas on rakkaus on kirja unista, putoamisista,
muistoista, liiasta alkoholista, herkkyydestä, mielen sirpaleista, ikävästä. Jim ei voi vastustaa
yötä, eikä hän muuta esitäkään. Hän toistaa menetystä, jonka on kokenut kerran.
Sen jälkeen edes rakkaus ei voi vaientaa yön kutsua. Vita...
Sara Stridsbergin tyyli on tajunnanvirtaa, joka vie mennessään.
Kutsuu valoon, viettelee varjoon, ei kaihda kuolemaa. Silti se toivoo, uskoo ja
etenkin rakastaa vaeltaessaan unettomana Beckombergan käytävillä, jonne olisi
niin hyvä jäädä. Jonne pääsystä kaikki haaveilevat. Maailma maailmassa.
Mielisairaala ja sen turvalliset huoneet, tutut ihmiset, vaaleanpunaiset
pillerit ja Inger Vogelin mentholsavukkeen tuoksu kulman takana. Näin
kirjoitetaan kun kirjoitetaan unta. Pakottomasti. Kauniisti virraten. Sallien
lukijan kuulla musiikkia, maistaa ihoa, koskettaa karheaa parransänkeä, katsoa
suoraan kohti vetistäviä silmiä, kuulla totuus. Elää se. Viimeinenkin kierros.
Tähdenlento ja putoaminen.Tuntea!
Kuukausien ajan löydän helmiä ruohikosta tammen alta.
Ruiskukansininen, intiansininen, asuurinsininen, taivaansininen ja muut sinisen
sävyt haalistuvat vähitellen...Ensin tarkoitukseni on palauttaa ne, mutta
sitten ei ole enää ketään kenelle ne palauttaisin.
...minusta tuntuu kuin sisälläni sataisi lunta...
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Katja Krista Mai/Kirjasähkökäyrä Annika/Rakkaudesta kirjoihin ja Erja/Lukupäiväkirja
*****
Tästä kirjasta ovat lisäkseni kirjoittaneet ainakin Katja Krista Mai/Kirjasähkökäyrä Annika/Rakkaudesta kirjoihin ja Erja/Lukupäiväkirja
lauantai 21. toukokuuta 2016
Luumupuu kukkii ja lisää toukokuun kukkijoita
Tein jokin aika sitten jutun Toukokuun kukkia ja nyt jatkan niin, että tämä juttu omanaan, mutta vien ainakin osan kuvista myös pääjuttuun, joka taas on jo Leena Lumin puutarhassa
Niin ilahduttavasti on nyt pölyttäjiä että tätä kuvatessa oli paras olla huitomatta.
Meillä on luumupuita kaksi eli tämä siniluumu, joka on myöhäisempi ja sitten varhaisempi ja erittäin mehukas Kuntalan punaluumu, 'Prunus domestica'.
Kerroinkin tammikuun lumettomien -30 asteisten pakkasviikkojen vieneen meiltä mm.muscarit. No, tämän verran niitä sitten kehittyi satojen sijasta ja ovat pieniä. Hyvä kun edes vähän. Taustalla näkyvää korituolia kiipeää jo keijunmekko
Narsissimeri voidaan nyt unohtaa. Vain nämä kaksi uskollista, hurmaavasti kukkivaa runoilijan narsissia, 'Poeticus Actaea', jaksoivat kukkia.
Selja, joka on loppusuvesta vähemmän kaunis on nyt parhaimmillaan. Tämä pensas tulee ensimmäisenä lehteen ja kukkaan, ja on niin kaunis, että kuva ei tee oikeutta pensaan värille. Sanotaan, että selja tuo talon liki kasvaessaan onnea...Takana lehtomme, jossa vasemmalla näkyvät valtavien lehmusten rungot.
Lemmikit ovat meille rakkaita! Kun puutarhastamme tehtiin juttua Viherpihaan, kuvaaja sanoi, että villikukat viihtyvät pihoilla, jossa ei trimmeri ahkeroi. Haluamekin villikukkaniittyjä ja nyt nurmikon leikkuukin alkaa jo vähetä: Tylsät nurmikot muuttuvat niittykukkien valtakunnaksi. Vain keski- ja alapihalle jätetään koirille temmellystilaa. Lemmikit leviävät ihan hulluina, kun niiden antaa lakastua rauhassa eli pitää kestää sekin vaihe, kun ne eivät ole enää kauniita. Näin varmistetaan seuraavan suven kukinta.
Etupihamme alkaa näyttä tältä. Kun lemmikit väistyvät aloittavat akileijat, puna-ailakit, kellokukat, lehtosinilatvat, silkkiunikot...ja kun ne lopettavat, aloittavat syyshortensiat, sisääntulon oikean puolen valtiaat. Etupihamme toisen puolen rakkaat ovat ikivanhat mongolianvaahterat, joita pitkin kiipeävät alppikärhöt
Tässä alppikärhö somistamassa vielä nuppuisena kääpiösyreeniä, joka menehtyi eräänä kylmänä talvena.
Ja tässä mennään pitkin vanhan syyshortensian runkoa. Alppikärhön kanssa saakin olla tarkkana, ettei se voimallaan estä pääkasvin kukintaa. Viime suvena jouduin tässä jo vähän pitämään kuria ja samoin eräässä puistosyreenissä. Huolettomin tämä energinen kärhö on jossain pystyyn kuolleessa puussa tai pensaassa, mutta jos jaksaa pitää vahtia, voi tätä ohjailla vaikka kauniisiin, vanhoihin runkoihin, joissa kontrasti tekee vaikutuksen.
Tänään alettiin sitten aueta siellä sun
täällä
Meillä on alppikärhöjä paljon, mutta niistä vanhimmat kukkivat jossain puiden latvojen yllä. Paljon kukkia samassa ryhmässä ja auki, löytyy täältä
Ah, nyt nämä toukokuun kukat, joiden tuoksusta hurmioiduin samoihin aikoihin kuin löysin L.M.Montgomeryn kirjat. Vyöhykkeellä IV olemme vasta tässä vaiheessa, mutta jotenkin tämä nuppuisuus on värisyttävää...
Tänään 24.5. nupulla ja auki sekä
jo näin auki!
Oi ihana toukokuu!
torstai 19. toukokuuta 2016
Miriam Gebhardt: Ja sitten tulivat sotilaat. Saksalaisnaisten kohtalo toisen maailmansodan voittajien käsissä
Ruth Andreas-Friedrich kuulee erään järkyttyneen isän
sanovan: ”Kunnia menetetty, kaikki menetetty.” Hän pistää köyden kaksitoista
kertaa häväistyn tyttärensä käteen. Tyttö sitoo köyden tottelevaisesti lähimpään
ikkunaristikkoon ja hirttäytyy. ”Jos teidät häväistään, teillä ei ole muuta
vaihtoehtoa kuin kuolla”, selitti yhden tyttöluokan opettajatar kaksi päivää
ennen Berliinin valtausta. Yli puolet luokan oppilaista toimii tämän mukaan ja
hukuttautuu läheiseen järveen tai jokeen. Kunnia menetetty, kaikki menetetty.
Miriam Gebhardtin teos Ja sitten tulivat sotilaat.
Saksalaisnaisten kohtalo toisen maailmansodan voittajien käsissä (Als die
Soldaten kamen, Minerva 2016, suomennos Maikki Soro) käsittelee tabua, joka on
vielä seitsemänkymmentä vuotta sodan päätyttyä yritetty vaieta kuoliaaksi:
Saksalaisnaisten ja osin miestenkin raiskauksia sekä sodan loppuvaiheessa kuin
miehitysvallan aikana. Hyvin monin tavoin, sekä julkituoduin, että
vaietuin, uhrien uhrius yritettiin ja osin yritetään vieläkin kieltää.
Gebhardtin laskujen mukaan sodan jälkimainingeissa raiskattiin ainakin 860 000
naista ja melkoinen määrä miehiäkin. Toisin kuin yleistetään, raiskaajia eivät
olleet vain puna-armeijan sotilaat vaan myös amerikkalaiset, britit,
belgialaiset ja ranskalaiset sotilaat. Yhdysvallat ’kunnostautui’ hyvin
erikoisella tavalla oikein mainostaen kotimaassaan haluttomia sotilaita
lähtemään Eurooppaan lupaamalla bonuksena helppoja naisia. Bolsevikit taas
pelottivat saksalaisia niin paljon, että osa saksalaisnaisista ryhtyi
vapaaehtoisesti suhteeseen amerikkalaisen sotilaan kanssa, mutta näitä naisia
ei tietenkään ole uhriluvuissa. Heidän ratkaisullaan oli kuitenkin
pitkäaikaiset seuraukset todellisille uhreille, joissa sekä lapsia että
vanhuksiakin, sillä jopa kymmeniä raiskauksia kokeneet, pahoin
traumatisoituneet aidot uhrit leimattiin joukkoraiskattuinakin 'liian helpoiksi' ja heiltä evättiin niin myötätunto kuin hedelmällisessä iässä olevilta
rahallinen tuki raiskauksen seurauksena syntyneen lapsen elättämiseen.
Saadakseen tukea, piti olla silminnäkijä, luotettava todistaja, mieluummin useampi. Myös uhrin oma
esiintyminen ja mitä hän teki, oliko avioliitossa vai ei ja oliko aikaisempia
lapsia, vaikuttivat korvauksen saamiseen. Suuri osa naisista kuitenkin vaikeni
katsoen näin olevansa osa hävityn sodan seurauksia, kuin korvaus holokaustista. Erityistä monissa
tapauksissa on nimenomaan joukkoraiskauksen tematiikka, joista voi lukea lisää
vaikka Joyce Carol Oatesin kirjasta Kosto:Rakkaustarina tai Ann Heberleinin
teoksesta Pieni kirja pahuudesta. Näin Gebhardt:
Huomio kiinnittyy myös lukuisiin mainintoihin
joukkoraiskauksista. Pommerin Lauenburgissa puna-armeijalaiset asettuvat jonoon
joka talon ovelle. Jopa 45 miestä saattaa raiskata yhden saksalaisnaisen
piittaamatta vähääkän, missä kunnossa tämä lopulta on. Uhrien joukosssa on
78-vuotiaita vanhuksia ja yhdeksänvuotiaita lapsiakin. Venäläissotilaat
puolustautuvat sanomalla, että saksalaiset kohtelivat heidän vaimojaan ja
sisariaan vielä paljon pahemmin. B. tapaa paikkakunnalta lähtiessään erään
maanviljelijän, joka kertoo, että hänen tyttärensä on samana aamuna otettu jo
viidennen kerran ”käsittelyyn”.
Hyvin erikoista ja huomionarvoista on, että raiskaukset
eivät rajoitu vain sodan jälkimaininkeihin, vaan miehitysjoukot jatkavat
tekojaan vielä ’60 –luvullakin. Kaikki valitukset tuntuvat kilpistyvän milloin
mihinkin muuriin ja tietysti yksi on se konkreettinen eli Berliinin muuri. Venäjän
lohkolla eli DDR:ssä ei ole soveliasta puhua ’pelastajan’ tekemistä
julmuuksista ja puna-armeija selittääkin tekonsa lyhyesti saksalaisten ’perisynnillä’
, josta seuraa rangaistus ja odottaa nyt kiitollisuutta ’pelastajiltaan’.
Äärimmäisen silmiinpistävää kirjan esimerkeissä on miesten
piittaamattomuus naisesta tuntevana, kärsivänä ihmisenä. Tähän
alkoivat hitaasti puuttua vasta 1970-luvun feministit. joista heistäkin osa,
etenkin Saksan feministit, puhui yleensä raiskauksista, mutta vaikeni omien
äitiensä julmasta kohtalosta. Yhdysvaltalainen journalisti Susan Brownmiller
julkaisi vuonna 1975 raiskauksia käsittelevän kirjan Against our Will (’Vastoin
tahtoamme’), josta tuli raiskausaiheen perusteos. Brownmiller näkee raiskauksen osana
patriarkaalista valtarakennelmaa:
Väkivaltaisesta tunkeutumisesta naisen ruumiiseen siitä
piittaamatta, että tämän koko olemus pyristelee vastaan, tuli miehelle tehokas
alistamisen väline, ratkaiseva todiste hänen ylivoimastaan, hänen miehisyytensä
riemuvoitto. Sitä, että mies huomasi voivansa käyttää sukuelimiään aseena ja
kylvää niillä pelkoa ja kauhua, on pidettävä tulen ja ensimmäisen kömpelön
kivikirveen ohella yhtenä tärkeimmistä esihistoriallisen ajan keksinnöistä.
Sodan voittajat ovat niitä, jotka raiskaavat.
Sota tarjoaa miehille mahdollisuuden halveksia naisia
estoitta.
Länsi-Saksan naisasialiike vaikeni äitiensä kohtaloista,
sillä näiden naisten tausta oli usein uusvasemmistolainen, eikä se halunnut
käsitellä vasemmistolle arkaa aihetta.
Saksassa koko asian käsittely on edelleen hakoteillä, sillä
kaikki yritys saada oikeutusta, kilpeää siihen, että muu maailma uskoo maan
yrittävän kääntää syyllinen-uhri-asetelman päinvastaiseksi. Kirjassa tarjotaan
esimerkkejä kirjoista ja elokuvista, joiden uskotaan tätä yrittäneenkin. Mukana mm. Günter Grassin Im Krebgang-teos. Aiheen käsittelyä sotkee vielä enemmän se, että oli
paljon saksalaisnaisia, jotka ilmimiantoivat toisiaan raiskaajille, ilmiantoivat
aikanaan juutalaisia natseille ja pahimmassa tapauksessa jopa osallistuivat
vaino- ja tuhoamispolitiikkaan. Saksalaisen naisen moninaisista rooleista kirja
tarjoaa kattavan esittelyn, joka todistaa, että emme todellakaan voi yleistää!
Kirja on äärimmäisen kiinnostava ja kertoo myös esimerkein,
miten erilaisia kohtaloita naiset kokivat ja miten he niistä selvisivät tai
eivät. Kerrotaan myös miten Saksasta alkaa vihdoinkin virrata valituksia ja
vaatimuksia Yhdysvaltojen miehitysvallan sotilaiden käyttäymisestä heidän
korkeimmille esimiehilleen. Viimeisimmät tiedetyt raiskaukset ovat 1960-luvulta, vaikka miehitys jatkuikin aina muurin murtumiseen asti. Tapasimme 1980-luvun lopulla Saksassa Yhdysvaltain
miehityssotilaan Fürthissä ja olimme hänen kanssaan lyhesti puheissakin eli ei mitään kivikautta Saksan Miehitysvuodet. Tämä
kirja tuokin kaiken kuin likemmä tätä hetkeä, sillä tuttu paikkakunta toisensa
jälkeen vilahtaa tapauskertomuksissa...
Ja sitten tulivat sotilaat käsittelee raiskausta ja sen
puolusteluja niin monelta kantilta, että soisin mahdollisimman monen lukevan
tämän sukupuoleen katsomatta. Siinä sopii samalla muistaa, että mitä sodan
loppuhetkillä ja miehitysvallan aikana tapahtui, tavallaan jatkuu vieläkin,
sillä teoilla oli seurauksenssa. Usein ne olivat sukupuolitauteja ja raakaa pahoinpitelyä, mutta myös raskauksia. Aborttiin suhtauduttiin hyvin eri tavoin
riippuen siitä oltiinko vaikka Baijerissa tai muussa osassa Saksaa. Ja
toisaalta, yllättävän moni äiti halusi pitää lapsensa, vaikka joutuikin hänet
yksin, ilman tukia ja häväistynä elättämään. Saksan liittotasavallassa,
Länsi-Berliini mukaan lukien, on vuonna 1956 virallisten tietojen mukaan vähän
alle 3 200 raiskauksen seuraksena syntynyttä lasta. Viranomaiset
nimittävät näitä lapsia ”miehityslapsiksi”, vaikka noin kolmasosa lapsista sai
alkunsa viimeisten taisteluiden kuluessa. Kuten jo edellä vihjasin, on todella
mielenkiintoista lukea, millä perusteilla viranomaiset sitten alkavat maksaa
korvauksia lapsista ja millaisia ovat korvauksia saaneet äidit.
Historioitsija, toimittaja Miriam Gebhardin teos on niin
analyyttinen, että näkökulma toisensa jälkeen avataan ja käsitellään. Jokainen
uusi havainto tukee, ei kaada, jo olemassa olevaa. Vain luvut vaihtelevat tutkijasta riippuen. Kokonaisuus on järkälemäinen tässä monien kulttuurien ja sodan seurausten sumassa, mutta ei
hahmoton, ei vailla uusia vastauksia. Niitä on paljon ja niitä tulee koko ajan
lisää. Gebhardin kirja on yksi vahva avaus lisää ymmärtää niin monien uhrien
vaikenemisen muuria, myös hänen oman isoäitinsä:
Tutkimukseni kuluessa ajattelin yhä uudelleen minua
edeltäneitä sukupolvia, jotka pelkäsivät joka nurkan takana odottavan murhaajan
tai raiskaajan ja jotka vielä 1970-luvullakin keräsivät lehtileikkeitä
vastaavista tapauksista todisteeksi miehisen väkivallan jatkuvasta uhasta. Omat
psykologivanhempani pitivät esimerkiksi Freiburgissa asuvan aran isoäitini
merkillistä käytöstä sotalesken ”seksuaalifobiana”, sillä hän ei miehensä
varhaisen kuoleman jälkeen enää halunnut läheistä suhdetta kehenkään mieheen.
Nykyisin ajattelen, että isoäiti oli Ranskan miehitysjoukkojen tullessa nuori,
yksinäinen nainen. Minusta on selvää, että hänelle tapahtui se, mitä naisille
ja lapsille saattoi kaikkialla ja koska hyvänsä tapahtua. Eikö tällainen
vaikuttaisi hänen ja hänen jälkeläistensä elämään?
*****
tiistai 17. toukokuuta 2016
Tietokirjat vievät -haaste
Mustikkakummun Anna haastoi minut tietokirjahaasteeseen, jonka sääntöjä en oikein voi täyttää, sillä minulla ei ole tietokirjoja luettuna niin, etten olisi tuonut niitä blogiini, paitsi kaikki 11 kappaletta Carl Grimbergin Kansojen historia -teosta. Nyt niitä jotkut kantavat jo pois, mutta minäpä en. Varmaan olen jotain tietoa lukenut niin, että en ole muistanut tuoda blogiini, varma se on, mutta en muista mitä. Nytkin on menossa tietokirja, joka ei kyllä unohdu. Olen innostunut lukemaan tietoa, etenkin historiaa, elämäkertoja ja kaikkea kuvataiteesta. Haasteen on kehittänyt Klassikkojen lumoissa/Lukumato Tämä haaste on tullut Annalle Suketukselta ja tarkat säännöt menevät näin:
- Valitse viisi tietokirjaa (joita et ole vielä esitellyt blogissasi) ja viisi nettisivua, joiden tiedon laatu on ansiokasta ja esittele ne lyhyesti blogissasi.
- Kielen tulee sekä kirjoissa että nettisivuissa olla jokin pohjoismaisista kielistä - siis tanskaksi, norjaksi, islanniksi, suomeksi, ruotsiksi, fääriksi, grönlanniksi, saameiksi, kveeniksi, meänkielellä jne
- Tietokirjat ovat niitä, joiden perässä mitä todennäköisimmin on laaja lähdeluettelo.
- Aikaisempi kirjoitukseni tietokirjoista (Klassikkojen lumoissa/Lukumato) Siitä voi katsoa mitä ei ainakaan lasketa tietokirjaksi.
- Haasta mukaan vähintään kolme blogia jakamaan tietoa eteenpäin.
Valitsen näin:
Edith. Runoilijan elämä ja myytti on minulle kattavin ja ravistavin elämäkerta ihailemastani runoilijasta. Agneta Rahikainen ei niinkään yllätä kirjallisella tyylillään kuin sillä, miten paljon hän tietää ja miten hän uskaltaa kirjoittaa vailla tutkijan etäännyttävää viileyttä. Kirja on kuin Edith, kuumaa laavaa.
Juutalainen kulttuurin kirjoittajat, Tapani Harviainen ja Karl-Johan Illman, ovat maamme parhaita aiheittensa tuntijoita, kirjoittajina on myös kansainvälisiä asiantuntijoita.
Kirja kertoo juutalaisten historiasta, uskonnosta, kielistä, juutalaisesta peritneestä, mystiikasta...Mukana ovat myös juutalaiset ja tiede, juutalainen huumori, juutalainennainen, teatteri ja muut taiteet sekä kirjallisuus.
Eurooppalainen on Saksan edesmenneen kirjallisuuspaavin, arovstetun kriitikon omaelämäkerta, jota nimitän myös kirjastoni timantiksi. Puolassa syntynyt Marccel kävi koulunsa Berliinissä, mutta karkotettiin Varsovan gettoon. Ukomaton selviytymistarina, mutta ei vain sitä, vaan vahvin esimerkki rakkaudesta kirjallisuuten, jonka olen ikinä lukenut, sillä hän piti aina Saksan kirjallisuutta kotimaanaan. Teos tarjoaa tapaamisia Bertol Brechtistä Thomas Manniin.
"Olen puoliksi puolalainen, puoliksi saksalainen ja kokonaan juutalainen", vastasi Marcel Reich-Ranicki Günter Grassin tiedusteluun 1950-luvulla.
Camille Claudel. Kuvanveistäjän elämä kertoo kuuluisan Rodinin oppilaasta ja rakastajattaresta Camille Claudelista. Kirja on vahva kuvaus siitä, miten naisen lahjakkuus koettiin uhaksi ja etenkin silloin, jos hän halusi pois miehen varjosta haluten totoeuttaa itseään vapaana taiteilijana ja ihmisenä. Se ei ollut mahdollista edes 1900-luvun alun Pariisissa...
Elämänvirrassa. Alvar ja Ragni Cawén on Riitta Konttisen upea kaksoiselämäkerta kiinnostavasta suomalaisesta taiteilijaparista, ja heidän yrityksestään antaa molemmille mahdollisuus toteuttaa omaa taiteilijapolkuaan. Kirjassa ollaan nin Pariisin elämänvirrassa, jossa ihan uskomattomia tapahtumia kuin myös avioliiton ja ystäväpiirin virrassa, jossa ei aina yhteentörmäyksiltä voitu välttyä.
Tietonettisivuilla vierailen aina lukemani tietokirjan innoittamana. Muutoin kollaan netissä vain taidetta.
Haastan edelleen:
Omppu Martinin
Kaisa Reetan
Mai Laakson
Jonnan
Kaisa V:n
Voitte kirjaimellisesti noudattaa haasteen alkuperäisiä ohjeita tai soveltaa: Pääasia, että tieto pääsee esille.
tietoterveisin
Leena Lumi
maanantai 16. toukokuuta 2016
Shawna Coronado: Viherseinät. Uutta ilmettä puutarhaan
Aloittaessani lukea Viherseinät kirjaa olin hyvin innoissani, sillä sattumalta näin televisiosta yhtenä iltana lyhyen pätkän toimistojen viherseinistä pääakaupungissamme. Olin aivan myyty. Ne olivat sisätilaan tehtyjä, mutta niiden terveys- ja viihtyvyysvaikutukset olivat huomattavat. Olen myös Euroopassa törmännyt ulkoviherseiniin monissa pikkukaupungeissa ja vähän isommissakin ja ne tekevät vaikutuksen, vaikka ei niiden hyödyistä edes tietäisi. Koska olen itse nyt niin puutarhan viemä, nautin paljon myös kirjan tekijän ytimekkäästä selostuksesta Miksi hoidan puutarhaa? Shawna Coronado jätti työnsä ryhtyäkseen maisemasuunnittelijaksi. Kirjassa hän kertoo puutarhailun autuudesta tavalla, jonka varmasti voimme kaikki jakaa: Pitkä, fyysisesti raskas päivä, paikat illalla kipeinä, uni maittaa, mutta mieli on hyvä, sillä näkee kättensä jäljet ja tuntee kuitenkin olevansa elämänsä kunnossa, kiitos puutarhan!
Shawna Coronadon Viherseinät. Uutta ilmettä puutarhaan (Grow a living Wall, Minerva 2016, suomennos Kirsi Tuominen ja Teemu-Pekka Tuominen) esittelee meille parisenkymmentä aivan erilaista ulkotiloihin tehtyä viherseinää. Viherseinillä on monia hyötynäkökohtia, mutta ehkä ensimmäinen on se, miten paljon pystykasvatus säästää tilaa: Normaalisti yli kolmekymmentä kasvia vaatisi maassa useita neliömetrejä, mutta seinäkasvatus vie vain neliömetrin samalla määrällä kasveja. Kaikkialla viherseinät puhdistavat ilmaa ja niillä on terapeuttinen vaikutus, mutta tarkastelemme nyt lähinnä oman kodin mahdollista viherseinää.
Tässä varjon koristellinen viherseinä, johon Shawna sai idean Irlannista. Vaihtoehtoja riittää, sillä maailmassa sammmaleen sukuun kuuluu yli 12 000 lajia. Pitää vain valita sammallaji, jota haluaa käyttää ja siihen sopiva kehys.
Viherseinän etuja ovat, että ei tarvitse kitkeä rikkaruohoja. Useimpiin on asennettu automaattinen kastelujärjestelmä, joten kastelun tarve vähenee. Myöskään puutarhan tuholaiset eivät pääse viherseinän kasveihin käsiksi, kun taas sen sijaan ne ovat pölyttäjille loistava keidas. Viherseinissä voi kasvattaa melkein mitä vain yrteistä vihanneksiin. Viherseinät vaimentavat melua, edistävät terveyttä ja tuovat luonnon kaupunkiin. Myös kasvukausi pidentyy ja viherseinän avulla säästyy energiaa, sillä se pienentää talon energiakulutusta. Viherseinä tarjoaa puutarhailumahdollisuuden hänelle, jolla ei ole riittävästi tai ollenkaan viljelytilaa. Viherseinät ovat myös osa kierrätystä, sillä niitä voidaan rakentaa monenlaisesta ylijäämätavarasta, kuten vaikkapa vanhasta kirjahyllystä:
Tähän aidan kirjahyllyseinään tarvitaan vanha kirjahylly, ylimääräsitä puuta tai lautaa, käsisaha, mittanauha, vesivaaka, pora ja poranterä, seinään sopivia ruuveja, maalia tai petsiä, pieniä, kirjahyllyyn sopivia istutusruukkuja, multaa, luonnonmukaista lannoitetta, taimia.Hyllyssä kasvaa erilaisia begonioita, punajuurikasta ja koristebataattia. Puolivarjossa tähän käyvät myös basilika, lehtikaali, lehtisalaatti, leijonankita, lobelia, mangoldi, oregano, pensaskrassi, pinaatti, uudenguineanliisa, väriminttu ja värinokkonen.
Viherseinät muodostavat lämpimiä alueita, joissa voivat viihtyä nekin kasvit, jotka eivät maassa viihtyisi. Meillä se taitaisi olla laventeli, joka on talvehtinut onnistneesti vain kerran.
Kirjan parhautta ovat tarkat seinien teko-ohjeet, joissa myös kerrotaan, mitä niissä olisi paras kasvattaa. Myös estetiikka otetaan huomioon.
Kuvassa kahdesta kuormalavasta rakennettu varjon lavaviherseinä, jossa istutustaskut täytetään mullalla ja kasvit istutetaan melko tiheään, jotta lavat täyttyvät nopeasti. Tästä alaspäin on tavallinen kasvimaa, jolle värikäs lavaseinä antaa varjoisalla pihalla upeaa kontrastia.
Viherseinän äärelle, parempaan mikroilmastoon, voi rakentaa viihtyisän oleskelupaikan lisäämällä kukkaruukkuja ja pöytäryhmän, jossa voi levähtää melkein vuodenajasta riippumatta kasvien vaimentaessa ympäristön melua.
Muita viherseiniä ovat mm. kaktusseinä, parvekkeen vihannesseinä, saniaisseinä, pölyttäjäystävällinen vesiviljelyseinä, eristävä viherseinä, kulinaristin viherseinä, aromaterapiaseinä, penninvenytysseinä, kotikonttorin älyseinä etc.
Viettelevä viherseinä koostuu houkuttavan tuoksuisista yrteistä ja vihanneksista. Tämä liittyy eroottiseen viritykseen! Tiedetäänhän joidenkin yrttien ja vihannesten lisäävän sekusuaalista halukkuutta. Tähän liittyvät kasvien tuoksut, värit ja niiden sisältämät ravintoaineet kuten vaikka beetakaroteeni, kalsium, koliini, rauta, niasiini, E-vitamiini ja sinkki.
Kirjan yksi kauneimmista seinistä on mehikasviseinä. Väreissä on varaa ja kastelua ei tarvita paljon. Kuvan seinässä mm. rahapuu, mehipuu, oranssihelopäivikki, sinivillakko, helmipaksuvarsi sekä maksaruoho.
Viherseinät tarjoaa nyt todellakin jotain uutta tavalla, johon jokainen voi yltää ja pystyy. Hyötyä, iloa, kauneutta, voiko enempää pyytää!
*****
Puutarhakirjat Leena Lumissa
sunnuntai 15. toukokuuta 2016
Sinihimmeä ilta, meren häipyvä...
Sinihimmeä ilta,
meren häipyvä kuvastin, -
häikäisten nousevat vaahterat
kultaisia kukkia täynnä!
Kuka maalannut lie,
kuka mestari,
tämän elävän, kukkivan toukokuun,
nämä iltojen kultaiset terälehdet,
pian varisevat,
sinihimmeää taustaa vasten
katoavaisuuden -?
- Aila Meriluoto -
Lasimaalaus (WSOY 1951)
perjantai 13. toukokuuta 2016
Barack Obama sanoi...ja kiihkeän viikon loppua!
Tuskin koskaan tuon blogissani esiin politiikkaa, vain mielipiteitä kirjoista, mikä on pääasia ja sitten olen tietysti kiihkästi eläinsuojelun puolesta ja rasismia vastaan. Minulla on kyllä kovia kiinnostuksen kohteita kuten Kolmas valtakunta, Romanovit ja Yhdysvaltain politiikka. Tuo viimeinen voi kuulostaa oudolta, mutta ehkä se alkoi jollain tavalla John F. Kennedystä. Siitä alkaen USAn presidentit ovat kiinnostaneet kovasti. Kun Barack Obama valittiin ensimmäiselle ja toiselle kaudelleen, olin riemuissani kuin jostain uudesta, paremmasta alusta. Toin blogiini myös Christoph von Marschalin kirjan Michelle Obama
Aloitin: I had a dream...and it came true!
Suuri rakkauteni on kuitenkin Eurooppa ja siksi kultaisten vuosiemme suunnitelma onkin 'vain' Eurooppa. Missä on sellaista kulttuuria ja niin vanhoja rakennuksia, että Italiassa osan vuotta asuvan ystävämme tytär on käynyt taidekoulua rakennuksessa, jonka ikä on lähemmäs 2000 vuotta! Alpit, vanhat rakennukset, alppijärvet, aamiainen Bad-Kissingenissä ja illallinen Salzburgissa, vaihtuvat kielet ja kulttuurit, elämystä koko rakas Eurooppa. Barack Obama tavoitti sen kaiken tässä:
"Yli 500 miljoonaa ihmistä ja ainakin 24 kieltä; Eurooppa on yksi nykyajan suurimmista poliittisista saavutuksista."
Kiihkeä viikko laskeutuu kohti loppuaan. Nukahdan ja herään lintujen lauluun. Silmut puhkeavat, sydän hakkaa uutta rytmiä, mutta poissa on laulaja Riki Sorsa, hän joka lauloi mm. Joki, Haaveissa vainko oot mun ja Muuttohaukka:
"Tuuli koivuissa soi
Ja mennessään vie sen minkä toi
Käy tunturilla koillinen
Siellä on tuulen suu
Jo matkaan muuttohaukka käy"
Love
Leena Lumi
Fragile
lintukuva Pekka Mäkinen
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)